NavalHistory
Δευτέρα, 2 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Το ναυάγιο του ατμόπλοιου s/s Imperatrix. Μια “Αυτοκράτειρα” που χάθηκε στην Κρήτη

Σπύρος Θεοδωράκης Σπύρος Θεοδωράκης    
6 Μαρτίου 2024
Reading Time: 4 mins read
A A
2
Αρχική Ναυτική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
426
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Σπύρος Θεοδωράκης

 

Το 1886, το περίφημο Αυστριακό Lloyd (Lloyd Austriaco μετέπειτα Lloyd Austriaco-Ungarico), είχε ήδη μισό αιώνα λειτουργίας. Την επέτειο των 50 χρόνων από την ίδρυση της, η εταιρία την γιόρτασε με τον καλύτερο τρόπο. Παράγγειλε στα ναυπηγεία της Τεργέστης δύο ατμόπλοια, το “IMPERATOR” (1886) και το δίδυμό του “IMPERATRIX” (1888), που αποτελούσαν το ωραιότερο ζευγάρι του στόλου της και ήταν το καύχημα των Αυστροουγγρικών Γραμμών. Είχαν δε σχεδιαστεί ειδικά για τα ταξίδια προς την Ινδία, μέσω Σουέζ. Ήταν ατσάλινα με έξι φράκτες με διπύθμενα, μονοπρόπελα, ατμοκίνητα με μήκος 118 μ. και είχαν μέγιστη ταχύτητα 15 κόμβων.

Lloyd Austriaco 1850

Στις 7 Φεβρουαρίου του 1907 (παλαιό ημερολόγιο), το s/s IMPERATRIX (4.194 κόρων) είχε αποπλεύσει από την Τεργέστη, για ένα ταξίδι 18 ημερών, με προορισμό τη Βομβάη. Πλοίαρχός του ο cpt G.Ghezzo. Είχε πλήρωμα 120 ανδρών και στο ταξίδι του αυτό μετέφερε εμπορεύματα και 24 επιβάτες μεταξύ αυτών, δύο παιδιά και τέσσερις μοναχές.

Ιμπερατρίξ

Τη νύκτα της 9ης  προς 10ης Φεβρουαρίου (π.η.), στην διάρκεια δυνατής καταιγίδας και ενώ έπνεαν ισχυροί άνεμοι, το πλοίο παραπλέοντας την Κρήτη ξέφυγε από την πορεία του και πλησίασε πολύ κοντά στις επικίνδυνες νοτιοδυτικές ακτές της, όπου αναρίθμητοι βράχοι που μόλις εξέχουν από την επιφάνεια της θάλασσας εκτείνονται σε απόσταση εκατό μέτρων από την παραλία, ενώ κατά μήκος της ακτογραμμής απότομοι βράχοι πέφτουν κάθετα στην θάλασσα.

Η έλλειψη φάρου που θα επεσήμαινε τις ξέρες και πιθανότατα ανθρώπινο λάθος στάθηκαν μοιραία. Αποτέλεσμα της πρόσκρουσης ένας εκκωφαντικός θόρυβος ενώ, έσβησαν οι λάμπες και επικράτησε απόλυτο σκοτάδι.

Δυτική Κρήτη

Το πλοίο προσάραξε στα αβαθή, πριν πέσει στους βράχους με την πρύμη. Μετά την προσάραξη, έγιναν προσπάθειες να κλειστεί το ρήγμα που είχε δημιουργηθεί, αλλά αυτό δεν κατέστη δυνατόν. Μέσα στην σύγχυση, κάποια από τα μέλη του πληρώματος, παρά τις αντίθετες εντολές, επιβιβάστηκαν σε λέμβους ή έπεσαν στο νερό. Αυτό αποδείχτηκε καταστροφικό καθόσον, όσοι επιχείρησαν να εγκαταλείψουν το πλοίο εκείνη την στιγμή, πνίγηκαν.

Αργότερα όμως, δώδεκα άτομα υπό της οδηγίες του ανθυποπλοίαρχου κατάφεραν να προσεγγίσουν τις ακτές και να ζητήσουν βοήθεια. Οι υπόλοιποι παρέμειναν στο πλοίο, συγκεντρώθηκαν στο πλωριό κατάστρωμα και έμειναν εκεί τις επόμενες δυο μέρες χωρίς φαγητό και νερό. Οι προσπάθειες να κατασκευαστεί μια πρόχειρη γέφυρα με σχοινιά και ξύλα, ώστε να αποβιβαστούν όλοι στην ακτή, στάθηκαν άκαρπες. Οι ναυαγοί έπρεπε να περιμένουν να κοπάσει η καταιγίδα και η μανία του καιρού.

Οι κάτοικοι της περιοχής, μόλις διαδόθηκε το τραγικό γεγονός, οργανωθήκαν σε ομάδες υπό τις οδηγίες του ηγούμενου και των μοναχών της παρακείμενης Μόνης Χρυσοσκαλίτισσας και προσέτρεξαν σε βοήθεια. Οι ναυαγοί είχαν ανάγκη από τροφή, στεγνά ρούχα και ιατρική βοήθεια και οι χωρικοί έθεσαν στην διάθεσή των ακόμη και το υστέρημα τους. Ένας δε εξ αυτών, ανέλαβε να μεταφέρει το μήνυμα του ανθυποπλοίαρχου στα Χανιά, κάνοντας μέσα στο χειμώνα και με άσχημες καιρικές συνθήκες, ένα ταξίδι δεκαπέντε ωρών με το άλογο. Έτσι, τα άσχημα νέα για το ναυάγιο, έφτασαν στα Χάνια την επομένη κιόλας μέρα, για να ξεκινήσει αμέσως η προσπάθεια διάσωσης καθώς κι ο καιρός είχε βελτιωθεί.

Η κινητοποίηση των Αρχών

Την περίοδο εκείνη η Κρήτη διένυε μόλις τον 9ο χρόνο της Αυτονομίας της. Η Νήσος Κρήτη μετά τῶν παρακειμένων νησιδίων αποτελούσαν πλέον το έδαφος της Κρητικής Πολιτείας. Ηγεμόνας της (Ύπατος Αρμοστής) ήταν τότε ο Αλέξανδρος Ζαίμης.

Οι Αρχές ήθελαν να παράσχουν κάθε δυνατή βοήθεια στους ναυαγούς στο Ελαφονήσι αλλά, δεν διέθεταν πλοία. Έτσι στράφηκαν στους τρεις αρχηγούς των στόλων των Μεγάλων Δυνάμεων, που στάθμευαν στη Κρήτη ως «φυλακίδες» και οι οποίοι αμέσως ανταποκρίθηκαν.

Διαβάστε επίσης:  Ο πρώτος Ναύσταθμος Σαλαμίνας – Η ιστορική Μονή της Φανερωμένης.

Απέπλευσε αρχικά το ρωσικό τορπιλοβόλο Ν212, ακολουθουμένο από το ρωσικό καταδρομικό CHIVINETZ το οποίο έφτασε πρώτο στο σημείο. Απέπλευσαν επίσης το γαλλικό καταδρομικό FAUCON και η ιταλική κανονιοφόρος CURTATONE. Επίσης, η πλοιοκτήτρια εταιρία, μόλις πληροφορήθηκε το ναυάγιο, απέστειλε ένα ακόμη ατμόπλοιο στο σημείο, το CASTORE.

Όταν τα πλοία έφτασαν στο τόπο του ναυαγίου, η πλώρη του ΙMPERATRIX ήταν ακόμη έξω από το νερό αλλά η πρύμη του ήταν ήδη βυθισμένη. Η κατάσταση των διασωθέντων ήταν τέτοια που, στην αρχή τουλάχιστον, δεν ήταν σε θέση να δώσουν πληροφορίες για τα γεγονότα και τις συνθήκες του ναυαγίου. Το απόγευμα της επόμενης ημέρας (11/24 Φεβρ.), το CURTATONE επέστρεψε στα Χανιά, μεταφέροντας 33 ναυαγούς, εκ των οποίων τους 12 είχε παραλάβει από την Μονή Χρυσοσκαλίτισσας όπου είχαν βρει περίθαλψη. Το ρωσικό CHVINETZ μετέφερε 18 ναυαγούς, το  FAUCON μετεβίβασε 16 στο ατμόπλοιο CASTORE και έφερε στη Σούδα ακόμη 12 διασωθέντες. Τέλος το CASTORE μετέφερε 25 ακόμη ναυαγούς, για να φτάσει τελικά το σύνολο των διασωθέντων τα 104 άτομα. Ο τελικός απολογισμός ήταν η απώλεια 40 ναυτικών, από τους οποίους οι 32 ήταν αυστριακοί και οι 8 ινδοί θερμαστές. Διασωθέντες ήταν ο καπετάνιος, ο γιατρός, ο πρώτος μηχανικός και όλοι οι επιβάτες.

Οι αναφορές στο Τύπο

Στο τύπο οι αρχικές αναφορές ήταν πολύ συγκεχυμένες. Το τηλεγράφημα του Πρακτορείου των Αθηνών από την Τεργέστη περιείχε και ανακρίβειες:

εφημεριδες εποχης

ΤΕΡΓΕΣΤΗ. 11 Φεβρουαρίου.-

 «Ἡ διεύθυνσις τοῦ Λόυδ ἔλαβε τηλεγράφημα παρὰ τοῦ ἐν Χανίοις πράκτορος αὐτοῦ, ἐξ οὗ ἐξάγεται ὅτι τὸ ἐπελθὸν εἰς τὸ ἀτμόπλοιον «Αὐτοκράτειρα» δυστύχημα οὐδόλως εἶνε σοβαρὸν ὡς ὑπετέθη ἐκ τῶν πρώτων ληφθέντων τηλεγραφημάτων. Τὸ τηλεγράφημα τοῦ πράκτορος λέγει ὅτι κατὰ τινὰ ἐπιστολὴν τοῦ ὑποπλοιάρχου τῆς «Αὐτοκράτειρας» ὁ ὑποπλοίαρχος ἐσώθη μετὰ 12 προσώπων. Οἱ λοιποὶ μένουν ἐπὶ τοῦ ἀτμοπλοίου. Ἡ θέσις τοῦ ἀτμοπλοίου εἶνε εἰς ἄκρον ἐπικίνδυνος…… Ὁ πράκτωρ προσθέτει ὅτι μεταβαίνει καὶ αὐτὸς εἰς τὸν τόπον τοῦ δυστυχήματος καὶ ὅτι ἅμα τὴ ἐπανόδῳ του θὰ τηλεγραφήση ὅλας τὰς λεπτομερείας τοῦ ναυαγίου.»

Η ημερησία εφημερίδα “ΕΜΠΡΟΣ” την Κυριακή στις 11/24 Φεβρουαρίου θα κυκλοφορήσει με πρωτοσέλιδο τίτλο:

«ΚΑΤΑΠΟΝΤΙΣΜΟΣ ΑΤΜΟΠΛΟΙΟΥ ΠΑΡΑ ΤΗΝ ΚΡΗΤΗΝ» ενώ, στη σχετική στήλη ανέφερε: «5η Πρωινή, Αὐστριακὸν ἀτμόπλοιον βυθιζόμενον παρὰ τὴν Κρήτην. Ὅλα τὰ ὀνόματα τῶν ἐπιβατῶν. Ἦτο καὶ εἰς Ἕλλην»

εφημεριδες εποχης
Αποκόμματα εφημερίδων εποχής

Εκτενέστατη, περιγραφική και με έντονα τονισμένο το στοιχείο της τραγικότητας, η ανταπόκριση από την Κρήτη, της εφημερίδας “Ελεύθερο Βήμα” στο φύλλο της ίδιας μέρας, όπου μεταξύ άλλων έγραφε: 

«... Εἰκόνες τρόμου, φρίκης καὶ ἀγωνίας, διηγοῦνται οἱ παρατυχόντες χωρικοί μας ἀπὸ τὸ ναυάγιο τῆς «Αὐτοκράτειρας», πρῶτος μεταξὺ τῶν συναθροισθέντων χωρικῶν εἰς τὸν τόπο τοῦ Ναυαγίου διὰ νὰ δώσωσι χεῖρα βοηθείας εἰς τοὺς ναυαγοὺς ὡς ἐξακριβώσαμεν παρὰ δύο αὐτοπτῶν μαρτύρων ἦτο ὁ Ἀρχιμανδρίτης Γρηγόριος Πλοκαμάκης. Ἡγούμενος τῆς Μονῆς Χρυσοσκαλίτισσας ὅστις ὑπῆρξεν ὁ ἐξ ουρανοῦ ἄγγελος διὰ τοὺς ναυαγούς. Αὐτὸς διηύθηνε τοὺς προθύμους χωρικοὺς πὼς νὰ ἔρχονται βοηθοὶ καταλληλότερον. Αὐτὸς ἵδρυσε μετὰ τῆς χωροφυλακῆς εἰς τὸ Λαφονήσι πρόχειρον σταθμὸν τῶν πρώτων βοηθειῶν. Αὐτὸς δὲν ἡσύχασεν ἐπὶ δύο ἡμέρες καὶ νύχτες σώζων περιθάλπων τοὺς ναυαγούς. Πρῶτος αὐτὸς ἔδωσε τὸ παράδειγμα τῆς αὐταπαρνήσεως ριφθεῖς εἰς τὰ λυσσώδη κύματα καὶ διασώσας τρεῖς, τὸν ἕνα μετὰ τὸν ἄλλον, ἐκ τῶν πρώτων ναυαγῶν τὴν πρώτην ἡμέραν τοῦ ναυαγίου. Αὐτὸς διέταξεν καὶ μετέφεραν ξύλα, οἶνον, τροφήν, συνδόνας, κουβέρτας, σχοινία καὶ πᾶν ὅτι εὑρίσκεται εἰς τὴν Μονὴν πρὸς διάσωσιν καὶ περίθαλψιν τῶν ἐξαντλημένων ναυαγῶν. Ἐν μίᾳ λέξιν πάνες ὁμολόγουν ὅτι ἐκ τῶν 32 ναυαγῶν οἵτινες περισυλλέγησαν εἰς τὴν Μονήν του, ἀδύνατον ἦτο νὰ ὑπιζήσωσιν οὔτε δέκα ἄνευ τοῦ άρχιμανδρίτου, ὁ ὁποῖος ὑπῆρξε ἀληθῶς ὁ Σωτὴρ πάντων, ὅσων ἐσώθησαν ἐκ τῶν ζητησάντων, πρὸ τῆς ἀφίξεως τοῦ πολεμικοῦ, νὰ σωθῶσι ριπτόμενοι εἰς τὴν θάλασσαν τὴν Παρασκευὴν ἢ ἐπέβησαν τῆς προχείρου σχεδίας ἢν ἐσχημάτισαν ἐκ τοῦ πλοίου τὸ Σάββατον. Τὸ πτωχὸν μοναστήριο τοῦ άρχιμανδρίτου ἐρημώθη ἐκ τῆς θυσίας εἰς ἥν ἐπιβλήθη εἰς τροφὰς καὶ ἐνδύματα. Καὶ αὐτούς τους τσουμπέδες του διέθεσεν, ὁ ἀληθὴς οὗτος ἱερεὺς τοῦ Ὑψίστου. Ἡ γενναιότητης καὶ ἡ προσωπικὴ αὐτοθυσία τοῦ ήγουμένου, ἐχρησίμευσεν ὡς παράδειγμα καὶ ἔθηκεν ὑπὸ τὰς διαταγὰς τοὺς πάντας τους ὑπὲρ ἑκατὸν συνανθροισθέντες χωρικοὺς ἐκ τῶν πέριξ. Καὶ πρῶτον περισυνέλεξεν δώδεκα ἐκ τῶν 50 πρώτων οἵτινες εἶχον ἐπιβεὶ λέμβων αἵτινες εἶχον ναυαγήσει εἰς τοὺς βράχους τῆς νησῖδας Λαφονήσι. Τούτους ἀφοῦ ἐθέρμανε διὰ μεγάλης πυρᾶς ἢν ἤναψε ἐπὶ τῆς νησῖδος καὶ ἥτις δὲν ἔσβησε μέχρι τῆς Κυριακῆς πρωὶ ἀφοῦ τοὺς ἐπανέφερε δι΄ ἐντριβὼν μὲ οἶνον θερμόν». H ίδια εφημερίδα, κάνει ειδική αναφορά σε ένα από τους διασώστες: «....ἕναν ἄριστον κολυμπητὴν τὸν Παν. Μοτάκην ὥστε λησμονῶν τέσσερα μικρὰ τέκνα καὶ τὴν σύζυγον τοῦ ἐρρίφθη γυμνὸς εἰς τὴν θάλασσαν κρατῶν τὴν ἄκραν τοῦ σχοινιοῦ. Κατ' εὐτυχίαν καὶ αὐτοῦ καὶ τῶν ἐπι τῆς σχεδίας κατόρθωσαν ν' ἀναβῇ ἐπὶ αὐτῆς καὶ νὰ τὴν προσδέσει διὰ τοῦ σχοινιοῦ... Ὁ Μοτάκης ἐξελθὼν ἠμείφθη μὲ δέκα δραχμὰς γιὰ τὴν αὐταπάρνησίν του, ὑπὸ ἑνὸς μικρεμπόρου ἐντοπίου καλουμένου Γ. Γαλαντωμάκης, ὅστις προσέφερεν καὶ σάκκον ἀλεύρου πρὸς κατασκευὴν ἄρτου διὰ τοὺς ναυαγούς».

Με ημερομηνία 16/29 Φεβρουαρίου, η εφημερίδα “Εστία” σε ανταπόκρισή της από τα Χανιά έγραφε:

Διαβάστε επίσης:  “Σώστε την Βασιλεύουσα" - Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

«Τὸ ναυάγιον τῆς Αὐτοκράτειρας». Τὴν 9ην πρὸς 10ην τοῦ μηνὸς ἐξόκειλε στὴ νησῖδα Ἐλαφονήσι, ποὺ βρίσκεται στὴ βορειοδυτική (;) παραλία τῆς νήσου, τὸ ἀτμόπλοιο ΙMPERATRIX. Γύρω στὰ 40 μέλη τοῦ πληρώματος πνίγηκαν ἐπειδὴ ἀπὸ τὸν φόβο τους ἔπεσαν τὴ στιγμὴ τῆς πρόσκρουσης στὴ θάλασσα. Τὰ ὑπόλοιπα 80 μέλη καὶ 27 ἐπιβάτες παρέμειναν στὸ μισοβυθισμένο πλοῖο, σωθήκαν καὶ μεταφερθήκαν ἐδῶ μὲ τρία πολεμικὰ πλοῖα ποὺ ἔσπευσαν στὸν τόπο τοῦ ναυαγίου. Πολλοὶ ἀπὸ τοὺς διασωθέντες εἶναι σοβαρὰ τραυματισμένοι, ἐνῷ ἄλλοι ἀποβιβάστηκαν ἡμίγυμνοι. […] Βεβαιώνεται ὅτι μεταξὺ τῶν ἐπιβατῶν τῆς Αὐτοκράτειρας ἦταν καὶ ἕνας Ἕλληνας, ὁ ὅποιος μετέβαινε στὴ Βομβάη, προερχόμενος ἀπὸ τὸ Λονδῖνον καὶ ὀνομαζόταν Αὐγουστίνης»

Ο φάρος που έλειπε

Η υπόθεση του ναυαγίου του ΙMPERATRIX, πέραν της τραγικότητάς της, ανέδειξε και την καλή οργάνωση της νεοσύστατης Κρητικής Πολιτείας, όπου, οι οργανωμένες υπηρεσίες της, πρώτα η Λιμενική Υπηρεσία και έπειτα η Κρητική Χωροφυλακή, έλαβαν συγχαρητήρια από την πλοιοκτήτρια εταιρία.

Επίσης επαινέθηκε στα στάση των κρητικών χωρικών, των μονάχων και του ηγούμενου της Μ. Χρυσοσκαλίτισσας που προσέφεραν τα μέγιστα, ώστε να περιορισθούν οι απώλειες σε ανθρώπινες ζωές. Τέλος στους αρμοδίους φορείς, επαναδιατυπώθηκε εκ νέου η ανάγκη κατασκευής φάρου σε εκείνη την «γωνία» της κρητικής γης, που βρισκόταν στη ρότα των εμπορικών πλοίων από και προς το Σουέζ.

Η ανέγερση του φάρου ξεκίνησε μόλις το 1922 και ολοκληρώθηκε δύο χρόνια μετά. Ο φάρος είχε ύψος 23 μ. με εσωτερική πέτρινη σκάλα που αριθμούσε 132 σκαλοπάτια και 12 σιδερένια. Δίπλα του χτίστηκαν τα καταλύματα των φαροφυλάκων, με φούρνο και δεξαμενή συγκέντρωσης του νερού. Ο φάρος λειτουργούσε με πετρέλαιο και το ειδικό αμίαντο πυρακτώσεως. Το φωτιστικό μηχάνημα (η λάμπα) ήταν τοποθετημένη σ’ ένα κρυστάλλινο θάλαμο και γυρνούσε με την ταχύτητα που κανόνιζαν βάρη, ανά 24ωρο.

Διαβάστε επίσης:  Το Ατμόπλοιο Τάναϊς, τελευταίο ταξίδι

Πρώτος φαροφύλακας διορίστηκε ο ρώσος εμιγκρές  Νικόλαος Νικιλάγιεβιτς Φιλοσοφώφ ο οποίος –σε μία πραγματικά απίθανη αποστροφή της μοίρας-  ήταν ο κυβερνήτης του καταδρομικού CHIVINETZ, του πρώτου πλοίου που έφτασε στο λαβωμένο IMPERATRIX για να προσφέρει βοήθεια στους ναυαγούς και να τους μεταφέρει στα Χανιά. Ο Ν. Φιλοσοφώφ, που έζησε μια πολυτάραχη και τραγική, σχεδόν μυθιστορηματική  ζωή, κι οποίος βρέθηκε στην Ελλάδα κυνηγημένος στην μετά Τσάρων εποχή, θα μείνει στο Ελαφονήσι για δύο χρόνια και θα βοηθήσει να μπει τέλος στο κακό όνομα της περιοχής ως: «τάφος των καραβιών». Πήγε εκεί για πρώτη φορά σαν σωτήρας ναυαγών και ξαναπήγε σαν φύλακας αποφυγής ναυαγίων.

Φιλοσοφώφ
Ο ναύαρχος Νικόλαος Νικολάγιεβιτς Φιλοσοφώφ. Αριστερά: Αρχηγός της Ρωσικής Ναυτικής Δύναμης που στάθμευε στη Κρήτη και κυβερνήτης του ρωσικού καταδρομικού Chivinetz που έφτασε πρώτο στο σημείο του ναυαγίου (1907). Δεξιά: Όταν υπηρετούσε στην Υπηρεσία Φάρων του Βασιλικού Ναυτικού (1924).

Στο εγχειρίδιο Φαροδείκτης (1934) του Υπουργείου Ναυτικών αναφέρονται τα χαρακτηριστικά εκείνου του φάρου:

Τοποθεσία και όνομα πυρσού: Νησὶς Ἐλαφονήσι (Elaphonissi, ἀρχ. Ἰουσάγουρα καὶ Μουσαγόραι) ΝΔ τῆς Μεγαλονήσου ἐσχατιά. Εἰς 200 μέτρα ἔσω τῆς ΝΔ ἄκρας, παρὰ τὸ μνημεῖον τῶν ναυαγῶν τοῦ s/s “Imperatrice”.

Χαρακτηριστικὰ φωτός: Τριὰς λευκῶν ἐκλάμψεων ἀνὰ 15΄΄

Γεωγραφικὸ πλάτος: 35ο 15΄ 5΄΄ μῆκος: 23ο 31΄0΄΄

Περιγραφὴ κτηρίου: Πύργος ὑψηλὸς (23 μέτρα) συνεχόμενος πρὸς τὴν κατοικίαν.

Παρατηρήσεις: Ἡ ὕπαρξις χοιράδων καὶ μυρμύκων περὶ τὴν νησῖδα, ἐπιβάλλει την ἀφ΄ ἱκανῆς ἀποστάσεως παράλλαξιν τοῦ φάρου της.

Φάρος Ελαφονήσι
Τα χαρακτηριστικά του φάρου στο Ελαφονήσι, όπως αυτά αναφέρονται στο “Φαροδείκτη” (1935). Έκδοση: Ναυτική Σχολή Δοκίμων.

Ο πέτρινος φάρος δεν υπάρχει σήμερα καθώς, στο τέλος της Κατοχής, τα γερμανικά στρατεύματα κατά την αποχώρησή τους από την Κρήτη, τον ανατίναξαν μαζί και το κενοτάφιο που είχε στήσει το Lloyd στο Ελαφονήσι, στη μνήμη των θυμάτων του ναυαγίου.

Στη θέση του σήμερα υπάρχει αυτόματος φάρος, εγκατεστημένος σε λευκό σιδερόπλεκτο πύργο, ύψους 15 μ. με εξώστη.

φάρος Ελαφονήσι

Το ναυάγιο σήμερα

Το s/s ΙMPERATRIX κι ένα μέρος μόνο του φορτίου του θεωρηθήκαν ως ολική απώλεια. Τα χρόνια που ακολούθησαν μετά το ναυάγιο, το όποιο σημειωτέον βρισκόταν σε μικρό βάθος, ανασυρθήκαν οι μηχανές, μέρος του φορτίου κι ότι άλλο αξιόλογο είχε διασωθεί.

Σήμερα έχει απομείνει, ένας σκελετός νομέων της μίας εκ των πλευρών του, μερικά φινιστρίνια κλειστά με άθικτα τα τζάμια τους και μια ορθογώνια κατασκευή, πιθανόν υπολείμματα του εσωτερικού κελύφους ενός αμπαριού. Βρίσκεται σε βάθος από 7-10 μ. και σχετικά κοντά στην ακτή αλλά, είναι προσπελάσιμο μόνο με σκάφος. Στο βυθό υπάρχουν αναρίθμητα  θραύσματα κεραμικών, άλλα από πιάτα κι άλλα από κούπες καφέ.

Επίσης διασκορπισμένα αντικείμενα που μοιάζουν με γυάλινα βραχιόλια ή χάντρες κυρίως χρώματος μπλε. Να σημειωθεί ότι τα χρόνια εκείνα άκμαζε το εμπόριο γυαλιού και των γυάλινων αντικειμένων και αξεσουάρ που παράγονταν κυρίως στην περιοχή της Βοημίας. Και δεδομένης της ποσότητάς τους φαίνεται ότι αποτελούσαν μέρος του φορτίου. Τα διασκορπισμένα αντικείμενα λεηλατούνται σχετικά εύκολα, λόγω της ελάχιστης απόστασης από την στεριά.

Για περισσότερο από έναν αιώνα, τα απομεινάρια μιας “Αυτοκράτειρας” κι ένα ναυάγιο που πραγματικά συντάραξε την Ευρώπη, παραμένουν στο Ελαφονήσι, στις νοτιοδυτικές ακτές της Κρήτης.

Βιβλιογραφικές αναφορές: (*)

-Λυκούδης, Σ. (επιμ.), (1935) Φαροδείκτης Γεωγραφούμενων Ακτών. σελ. 83-84: “Νοτ. Και ΝΔ ακταί της Κρήτης”, Πειραιάς: Έκδοση Ναυτική Σχολή Δοκίμων
-Παυλίδης, Σ. (2011). Παραδοσιακοί Ελληνικοί Φάροι. Ανακτήθηκε Ιούλιος 7, 2017, από http://www.faroi.com/gr/elafonisos_gr.htm
-Πιπερίδου, Ε. (2012). «Μια χαμένη Αυτοκράτειρα». Εφοπλιστής τευχ. 229, σελ. 104-111.
-Σταυριδάκης, Γ. (2007). Εκατό χρόνια από το ναυάγιο του «Imperactice» στο Ελαφονήσι, ανακτήθηκε Αύγουστος 8, 2017 από http://filosofow.blogspot.gr
(*) Σύμφωνα με το σύστημα αναφοράς ΑΡΑ (American Psychological Association).
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: imperatrixΕλαφονήσιΘεοδωράκηςΝαυάγιοΥπηρεσία Φάρων
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Elsie Papajohn: Η Ελληνοαμερικανίδα νονά του ναρκαλιευτικού “Αφρόεσσα”

Επόμενο Άρθρο

To ιστορικό βύθισης του “Ναύαρχος Κουντουριώτης” στην Θεσσαλονίκη

Σχετικά Άρθρα

Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)
Εμπορική Ναυτιλία

«Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

Άρης Μπιλάλης
26 Μαΐου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

«Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

Δημήτρης Μπαλόπουλος
8 Μαΐου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Το ναυάγιο της “Αγγελικής”

Σπύρος Θεοδωράκης
27 Μαρτίου 2025
Το STÖRTEBEKER στη Θεσσαλονίκη το 1944. (συλλ. M. Ghiglino
Εμπορική Ναυτιλία

Το Πλοίο Φάρων “ΣΚΥΡΟΣ” – υπό την σημαία του Γ’ Ραϊχ και του Ε.Λ.Α.Ν.

Άρης Μπιλάλης
28 Φεβρουαρίου 2025
Επόμενο Άρθρο
Φωτογραφία με πλοίο που φλέγεται, σύμφωνα με την περιγραφή στο πίσω μέρος της είναι το ΝΑΥΑΡΧΟΣ ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ, κάτι το οποίο δεν μπορεί να εξακριβωθεί.

Πηγή: αρχείο συγγραφέα

To ιστορικό βύθισης του "Ναύαρχος Κουντουριώτης" στην Θεσσαλονίκη

Γεώργιος Σαΐνοβιτς Ιβανώφ,κορυφαίος κατάσκοπος και σαμποτέρ

Χρήστος και Λεωνίδας Παλάσκας

Comments 2

  1. ΣΩΤ. ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ says:
    1 έτος πριν

    Ὡραῖον ἄρθρον. Μία ἀσήμαντος διόρθωσις: Ἡ ὀνομασία τῆς ἰταλικῆς κανονιοφόρου ἦτο «CuRtatone», καθελκύσεως 1886 ἐκ τῶν Ἑνετικῶν Βασιλικῶν Ναυπηγείων.

  2. Naval History says:
    1 έτος πριν

    Ευχαριστούμε πολύ για το σχόλιο. Έγινε η διόρθωση.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Σπύρος Θεοδωράκης

    Ο Σπύρος Θεοδωράκης έχει σπουδάσει Διοίκηση Επιχειρήσεων στο ΤΕΙ Αθήνας και είναι πρώην Τραπεζικός. Είναι συγγραφέας-ιστορικός ερευνητής και ραδιοφωνικός παραγωγός. Από το 1999, φωτογραφίες του άρχισαν να δημοσιεύονται στο περιοδικό “Εφοπλιστής” στο όποιο αργότερα ξεκίνησε να αρθρογραφεί με θέματα ιστορικά, συνεντεύξεις, οδοιπορικά, αποστολές κ.ά. Αρθρογραφεί κυρίως στην εφημερίδα “Ρεθεμνιώτικα Νέα” ενώ, άρθρα του έχουν δημοσιευτεί και με άλλες επαρχιακές εφημερίδες και στο Nautilia.gr Κυκλοφόρησε το 2017, το πρώτο του βιβλίο με αναφορές στην Κρητική ιστορία με τίτλο: “Με άρωμα Κρήτης - Δώδεκα στιγμές σαν ιστορήματα” Στο 3 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Πολιτιστικών Κρητικών Σωματείων που διοργάνωσε η ΠΟΠΚΣ (2018), ήταν εισηγητής με θέμα: “Οι Ηγούμενοι της Μονής Αρκαδίου. Πρωταγωνιστές στην Κρητική Ιστορία” Είναι ραδιοφωνικός παραγωγός στο σταθμό: Κρήτη fm 87,5 (Αθήνα). Μέλος της Παγκρήτιας Δημοσιογραφικής Ένωσης Μ.Μ.Ε.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.
    Το ναυάγιο της “Αγγελικής”
    Ο «χρυσός αιώνας» της Καβάλας. 

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Επιλογή κατηγορίας

    ΕΤΙΚΕΤΕΣ

    1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντά Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Διαμαντής Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

    ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

    Ιούνιος 2025
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    30  
    « Μάι    
    ADVERTISEMENT
    • Ναυτική Ιστορία
    • Ναυτική Παράδοση &
      Ναυτική Τεχνολογία
    • Ναυτική Ισχύς &
      Ναυτικό Δίκαιο
    • Τέχνες &
      Λογοτεχνία
    • Οπτικοακουστικά
    • Ναυτική Ιστορία
    • Ναυτική Παράδοση &
      Ναυτική Τεχνολογία
    • Ναυτική Ισχύς &
      Ναυτικό Δίκαιο
    • Τέχνες &
      Λογοτεχνία
    • Οπτικοακουστικά
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
      • Ελληνική Ιστορία
      • Εμπορική Ναυτιλία
      • Παγκόσμια Ιστορία
      • Ιστορικά Αρχεία
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
    • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
      • Βιβλιοπαρουσίαση
      • Ζωγραφική
      • Κινηματογράφος
      • Λογοτεχνία
    • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
      • Φωτογραφίες
      • Podcasts
      • Video
      • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
      • Quiz
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
      • Ελληνική Ιστορία
      • Εμπορική Ναυτιλία
      • Παγκόσμια Ιστορία
      • Ιστορικά Αρχεία
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
    • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
      • Βιβλιοπαρουσίαση
      • Ζωγραφική
      • Κινηματογράφος
      • Λογοτεχνία
    • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
      • Φωτογραφίες
      • Podcasts
      • Video
      • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
      • Quiz
    • Όροι Χρήσης
    • Πολιτική Απορρήτου
    • Επικοινωνία
    • Συντελεστές
    • Όροι Χρήσης
    • Πολιτική Απορρήτου
    • Επικοινωνία
    • Συντελεστές
    © Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
    Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

    Welcome Back!

    Login to your account below

    Forgotten Password? Sign Up

    Create New Account!

    Fill the forms bellow to register

    All fields are required. Log In

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    Log In

    Add New Playlist

    Χωρίς αποτελέσματα
    Δείτε όλα τα αποτελέσματα
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
      • Ελληνική Ιστορία
      • Εμπορική Ναυτιλία
      • Παγκόσμια Ιστορία
      • Ιστορικά Αρχεία
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
    • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
      • Βιβλιοπαρουσίαση
      • Ζωγραφική
      • Κινηματογράφος
      • Λογοτεχνία
    • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
      • Φωτογραφίες
      • Podcasts
      • Video
      • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
      • Quiz

    © 2023