NavalHistory
Σάββατο, 17 Μαΐου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

Περικλής Σταμπουλής Περικλής Σταμπουλής    
4 Δεκεμβρίου 2023
Reading Time: 1 mins read
A A
1
Αρχική Ναυτική Ισχύς
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
429
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin
  • ThePlus Audio

Γράφει ο Περικλής Σταμπουλής

Αυτή την εποχή του χρόνου τιμώνται δυο σημαντικές επέτειοι. Των ναυμαχιών Έλλης (3 Δεκεμβρίου) και Λήμνου (5 Ιανουαρίου). Με αυτή την αφορμή κατακλύζουν το μυαλό τρεις φαινομενικά άσχετες σκέψεις:

Σκέψη 1η: Ο Ουίνστον Τσώρτσιλ φέρεται να έλεγε πως όσο πιο πολύ πίσω πάμε στο παρελθόν, τόσο πιο μακριά στο μέλλον μπορούμε να δούμε. Δεν είναι όμως μόνο η αρχαία ή η βυζαντινή ιστορία μια δεξαμενή διδαγμάτων. Ο ελληνικός 20ος αιώνας αποτελεί μια εξίσου γοητευτική και «κινηματογραφική» αλληλουχία γεγονότων. Αυτό μας το θυμίζουν τα κάθε λογής επετειολόγια. Μάλιστα, η μελέτη της πρόσφατης ιστορίας έχει το πλεονέκτημα ότι οι πηγές και τα πρόσωπα είναι περισσότερο προσβάσιμα από τα αντίστοιχα παλαιοτέρων εποχών.

Σκέψη 2η: Ο αθλητικός όρος «φουνταριστός» χρησιμοποιείται στην υδατοσφαίριση και το ποδόσφαιρο. Αναφέρεται στον προωθημένο επιθετικό που παρενοχλεί την αντίπαλη άμυνα, αλλά και υπομένει την παρενόχληση των αντιπάλων αμυντικών. Είναι αυτός που περιμένει την ευκαιρία να εκμεταλλευτεί οποιοδήποτε κενό ή μια ευνοϊκή μεταβίβαση από τους συμπαίκτες του και να «κάνει τη ζημιά» όπως λέμε στην καθομιλουμένη. Απαραίτητα προσόντα για μια τέτοια θέση αποτελούν, φυσικά, η αθλητική διάπλαση και η τεχνική ικανότητα να «σκοράρει».

Σκέψη 3η: Στην θεωρία της Ναυτικής Στρατηγικής υπάρχει ο όρος της «αποφασιστικής ναυμαχίας». Πρόκειται για εκείνη τη σύγκρουση, το αποτέλεσμα της οποίας προσφέρει στον νικητή τον θαλάσσιο έλεγχο (Sea Control) μιας περιοχής, δηλαδή την ακώλυτη χρήση της θάλασσας για τους σκοπούς του. Ο ηττημένος έχει υποστεί σοβαρότατες απώλειες σε υλικό (έμψυχο και άψυχο), καθώς και στο ηθικό του, ενώ έχει απωλέσει τον θαλάσσιο έλεγχο της διαφιλονικούμενης περιοχής1Ηλιόπουλος Η., 2010, Ιστορία, Γεωγραφία και Στρατηγική της Ναυτικής Ισχύος, Εκδοτικός Οργανισμός Λιβάνη, Αθήνα, σελ.139.

Οι προϋποθέσεις για νίκη σε μια αποφασιστική ναυμαχία είναι2Στο ίδιο, σελ.145-154:

  • Συγκέντρωση δυνάμεων σε επιχειρησιακό επίπεδο ώστε οι επιμέρους τακτικοί διοικητές να έχουν την ευχέρεια να επιτύχουν τους σκοπούς τους.

  • Απόκτηση ακριβούς εικόνας σε τακτικό επίπεδο (εντοπιστικά μέσα, πληροφορίες, κλπ).

  • Αποτελεσματική διοίκηση και έλεγχος (C2).

  • Ηγεσία και ηθικό.

  • Συγκέντρωση ισχύος σε τακτικό επίπεδο και συγκεκριμένα στο αποφασιστικό σημείο την κρίσιμη στιγμή.

  • Τακτικός ελιγμός δηλ. η εξεύρεση μιας ισορροπίας μεταξύ της επιθετικής επιδίωξης του τακτικού πλεονεκτήματος και των αντίστοιχων χειρισμών για την επίτευξη του.

  • Λογιστική επάρκεια (ολοκληρωμένη διοικητική μέριμνα).

  • Χρήση του γεωγραφικού περιβάλλοντος και των μετεωρολογικών συνθηκών.

Είναι δυνατόν οι δυο αυτές νίκες του Ελληνικού Στόλου να μας διδάξουν κάτι για την ιστορική συγκυρία που βιώνουμε; Η απάντηση είναι σίγουρα καταφατική και, μάλιστα, προέρχεται από τον συνδυασμό των ανωτέρω σκέψεων…

Εξετάζοντας τα γεγονότα προκύπτει ότι οι δυο ναυμαχίες ήταν ουσιαστικά μία αποφασιστική ναυμαχία σε δυο φάσεις. Η νίκη προήλθε από την υπεροχή στους ανωτέρω τομείς (συγκέντρωση ισχύος, ελιγμός, ηθικό, κλπ). Σκοπός μας όμως, δεν είναι η εξιστόρηση των γεγονότων. Είναι η εξαγωγή διδαγμάτων. Και αυτά κρύβονται στον τρόπο με τον οποίον ήρθε η νίκη. Ας τα δούμε:

Δίδαγμα πρώτο: μετάφερε το «παιχνίδι» στην περιοχή του αντιπάλου.

Ο Κουντουριώτης έφραξε την μοναδική οδό εξόδου του οθωμανικού στόλου, τα Δαρδανέλια. Έτσι δημιούργησε ένα αίσθημα «ασφυξίας» στους αντιπάλους που δεν μπορούσαν να επιχειρήσουν στο Αιγαίο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τα οθωμανικά στρατεύματα στην Μακεδονία να χάσουν μια σημαντικότατη οδό ανεφοδιασμού και τα Ελληνικά νησιά στο Αιγαίο να παραμείνουν ασφαλή από επιδρομές. Η μόνη οδός που έμενε στον Οθωμανό ναύαρχο, Ραμίζ Μπέη, ήταν αυτή της ναυμαχίας…

Δίδαγμα δεύτερο: Το «πιόνι» και ο «φουνταριστός»…

Η τακτική που ακολούθησε ο Κουντουριώτης βασίστηκε ένα αξίωμα που χρησιμοποίησε και ο Μ. Αλέξανδρος. Τον αιφνιδιασμό του εχθρού με κάτι που αυτός δεν μπορεί να εμποδίσει, ή δεν υποψιάζεται3Fuller J.F.C., 2005, Η Ιδιοφυής Στρατηγική του Μεγάλου Αλεξάνδρου, μτφ. Κολιόπουλος Κ., ενδέκατη έκδοση, εκδόσεις Ποιότητα, Αθήνα, σελ.565. Με άλλα λόγια: α) να κινήσουμε τα πιόνια μας με πρωτότυπο τρόπο έτσι ώστε ο αντίπαλος να είναι ευάλωτος από πολλές πλευρές, και β) να ρίξουμε στην σκακιέρα εκείνο το πιόνι που δεν μπορεί να αντιμετωπίσει.

Το πρώτο σκέλος το πέτυχε έχοντας απασχολημένο τον οθωμανικό στόλο με την στήλη των παλαιών θωρηκτών, ενώ το «ΑΒΕΡΩΦ» ως άλλος «φουνταριστός» παρενοχλούσε τα οθωμανικά πλοία, κινήθηκε ανεξάρτητα (η περίφημη έπαρση του σημείου «Ζ») αξιοποιώντας την ταχύτητα του και τον οπλισμό του. Ο Κουντουριώτης προώθησε την καλύτερη και τεχνολογικά αρτιότερη μονάδα του, προκειμένου να υπερκεράσει και να προσβάλλει τον οθωμανικό στόλο, παράλληλα με την δράση των παλαιοτέρων Ελληνικών πλοίων, που ως «δόλωμα» τον κρατούσαν απασχολημένο. Έτσι, οι τελευταίοι εγκλωβίστηκαν μεταξύ των πυρών της μοίρας των παλαιών Ελληνικών θωρηκτών και του Αβέρωφ που εκτελούσε ανεξάρτητους χειρισμούς4Fotakis Z., 2005, Greek Naval Strategy and Policy.1910-1919, Routledge, New York, σελ.50.

Το δεύτερο σκέλος (το πιόνι που δεν μπορεί να αντιμετωπίσει ο αντίπαλος) οφείλεται στην αξιοποίηση της τεχνολογικής καινοτομίας, κατά τις επιχειρήσεις που πλαισίωσαν τις ναυμαχίες Έλλης-Λήμνου. Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό μπορεί να υπερηφανεύεται για δυο ιστορικές πρωτιές: α)την πρώτη τορπιλική επίθεση εναντίον πλοίου στην παγκόσμια ιστορία (το υποβρύχιο «ΔΕΛΦΙΝ» εναντίον του θωρηκτού «ΜΕΤΖΗΔΙΕ»)5Παΐζης-Παραδέλης Κ., 2000, Πλοία του Πολεμικού Ναυτικού 1829-1999, β’ έκδοση, εκδόσεις Αστραία, Αθήνα, λήμμα «Δελφίν», σελ.52, και β) την πρώτη αποστολή ναυτικής συνεργασίας, όταν το υδροπλάνο «ΝΑΥΤΙΛΟΣ» πέταξε πάνω από τον οθωμανικό ναύσταθμο του Ναγαρά, στον Ελλήσποντο, εκτελώντας αναγνωριστική επιχείρηση και, συνάμα, βομβάρδισε τα ναυλοχούντα πλοία σκοτώνοντας 20 ναύτες6Παγουλάτος Ι., 2018, ‘Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι και τα πρώτα αεροπορικά κατορθώματα στην ιστορία’, 11/11/18, Huffington Post, [online], προσβάσιμο στο <https://www.huffingtonpost.gr/entry/oi-valkanikoi-polemoi-kai-ta-prota-aeroporika-katorthomata-sten-istoria_gr_5be817c9e4b0dbe871ac071f>, πρόσβαση 18/12/19. Τα δυο αυτά περιστατικά είχαν σημαντική επίδραση στο ηθικό των Οθωμανών.

Δίδαγμα τρίτο: διοικητική μέριμνα, η αρχή της επιτυχίας.

Με την κατάληψη της Λήμνου, ο Κουντουριώτης χρησιμοποίησε τον όρμο του Μούδρου ως προκεχωρημένη βάση επιχειρήσεων. Με αυτόν το τρόπο είχε την δυνατότητα άμεσης υποστήριξης των πλοίων που επιχειρούσαν στα Δαρδανέλια με τρόφιμα, πόσιμο νερό, άνθρακα και αναπλήρωση πυρομαχικών (από το βοηθητικό «ΚΑΝΑΡΗΣ»), παράλληλα με μικρές επισκευαστικές δυνατότητες. Μαζί λοιπόν με το επιθετικό πνεύμα υπήρχε και η κατάλληλη μέριμνα για συνεχή αναπλήρωση υλικού, καυσίμου και όπλων, καθιστώντας τον στόλο πάντοτε έτοιμο για να επιτελέσει την αποστολή του.

Δίδαγμα τέταρτο: προσήλωση στον σκοπό (ή αλλιώς: μην τσιμπάς το «δόλωμα»).

Πριν την ναυμαχία της Λήμνου το θωρηκτό «ΧΑΜΙΔΙΕ» βγήκε από τα Στενά κινούμενο με νότιες πορείες στο Αιγαίο. Ο Κουντουριώτης δεν έστειλε καμία μεγάλη μονάδα (θωρηκτό) προς καταδίωξη του, παρά μόνο δυο αντιτορπιλικά7Fotakis Z., Greek Naval Strategy and Policy, ό.π., σελ.50. Παρά τις εκκλήσεις από την Αθήνα και τη βύθιση του βοηθητικού «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» στη Σύρο, ο «ΑΒΕΡΩΦ» και ο κύριος όγκος του στόλου παρέμεινε στα Στενά. Αποστολή τους παρέμενε η εξασφάλιση του θαλασσίου ελέγχου του Αιγαίου, και αυτό μεταφραζόταν είτε στον αποκλεισμό του οθωμανικού στόλου στα Στενά, είτε στην κατανίκηση του σε ναυμαχία. Συνεπώς, το «στρατήγημα» του «ΧΑΜΙΔΙΕ» δεν πέτυχε. Η επιβεβαίωση της ορθής κρίσης του Κουντουριώτη ήρθε μερικές ώρες αργότερα, όταν υπό την κάλυψη του σκότους προσέγγισε τη Λήμνο. Η ομώνυμη ναυμαχία μόλις άρχιζε…

Δίδαγμα πέμπτο: πληροφορίες, το ήμισυ της νίκης.

Όταν κατελήφθη η Λήμνος και δημιουργήθηκε η προκεχωρημένη βάση του Μούδρου, τα μικρότερα πλοία του στόλου (αντιτορπιλικά, τορπιλοβόλα, υποβρύχιο «ΔΕΛΦΙΝ») και το υδροπλάνο «ΝΑΥΤΙΛΟΣ» εκτελούσαν περιπολίες και επιτηρούσαν την περιοχή. Με αυτόν τον συνέλεγαν πληροφορίες για τις κινήσεις οθωμανικών πλοίων και παρείχαν έγκαιρη προειδοποίηση στον υπόλοιπο στόλο. Έτσι, όταν ο οθωμανικός στόλος βγήκε από τα Στενά, ο Ελληνικός ήταν ήδη σε θέση μάχης.

Δίδαγμα έκτο: Ηγεσία.

Η εμβληματική φυσιογνωμία του Ναυάρχου Κουντουριώτη δεν χρειάζεται περαιτέρω συστάσεις. Συνέλαβε όλο το σχέδιο δράσης του Ελληνικού στόλου, διέταξε την εκτέλεση των παράτολμων χειρισμών που έδωσαν την νίκη και κατάφερε να εμπνεύσει τα πληρώματα του με έναν συνδυασμό επιτελικής οξυδέρκειας και πίστης στις παραδόσεις του έθνους (θρησκεία, πατρίδα, απελευθέρωση των υπόδουλων Ελλήνων, κλπ). Δεν ήταν μόνος όμως. Πλαισιώθηκε από άξιους επιτελείς όπως ο κυβερνήτης του «ΑΒΕΡΩΦ», Πλοίαρχος Δούσμανης, και άλλοι Αξιωματικοί που διακρίνονταν για τον συνδυασμό επιστημονικών γνώσεων, επιτελικών δεξιοτήτων και παράτολμου πνεύματος, όπως ο Υποπλοίαρχος Βότσης που βύθισε το θωρηκτό Φετίχ Μπουλέντ στην Θεσσαλονίκη, και ο Ανθυποπλοίαρχος Αργυρόπουλος που επανέλαβε το ίδιο κατόρθωμα βυθίζοντας μια οθωμανική κανονιοφόρο στο Αϊβαλί.

Δίδαγμα έβδομο: η νίκη κερδίζεται πρώτα στο πεδίο του ηθικού.

Τα Ελληνικά πληρώματα είχαν υψηλό ηθικό το οποίο τροφοδοτήθηκε από το παράδειγμα των ανωτέρω προσωπικοτήτων. Οι Αξιωματικοί αυτοί κατάφεραν να μιλήσουν στην ψυχή των πληρωμάτων τους και να τους πείσουν ότι είναι άξια να νικήσουν τον εχθρό. Παράλληλα είχαμε και την καταρράκωση του οθωμανικού ηθικού. Ο Κουντουριώτης κινήθηκε επιδέξια στον τομέα των ψυχολογικών επιχειρήσεων. Το τηλεγράφημα προς τον Οθωμανό ναύαρχο για προσφορά γαιάνθρακα προκειμένου να βγει και να αναμετρηθεί με τον Ελληνικό στόλο, είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Η παρουσία νέων σύγχρονων (για την εποχή) μονάδων όπως το «ΑΒΕΡΩΦ», το «ΔΕΛΦΙΝ» και ο «ΝΑΥΤΙΛΟΣ», σε συνδυασμό με τα παράτολμα εγχειρήματα του Βότση και του Αργυρόπουλου, επέδρασαν εξίσου καταλυτικά στην πτώση του.

Έξυπνες τακτικές, αξιοποίηση του σχετικού πλεονεκτήματος, άσκηση πίεσης στον εχθρό, εκμετάλλευση της τεχνολογίας, επαρκής διοικητική μέριμνα, άγρυπνο μάτι πάνω από τον εχθρό, ηγεσία και υψηλό ηθικό. Αυτά ήταν τα σημεία στα οποία κρίθηκε η νίκη.

Οι καιροί για το «πέτρινο ακρωτήρι στην Μεσόγειο» (κατά τη φράση του Γ. Σεφέρη) φέρνουν γκρίζα σύννεφα και «φουσκωμένα» κύματα. Κι άλλες φορές ήρθε ο τόπος ετούτος αντιμέτωπος με τέτοιες μπόρες. Κάποιες από αυτές τις αντιμετώπισε, ενώ άλλες όχι. Είναι τα διδάγματα από τις πρώτες που πρέπει να αποτελούν οδηγό για την πορεία του κράτους στα ταραγμένα νερά των διεθνών σχέσεων. Υπήρξαν και στο παρελθόν οικονομικές κρίσεις, πολιτικές έριδες, ατυχείς αποφάσεις και δυσμενές ισοζύγιο ισχύος με τους εχθρούς μας. Τα παραπάνω διδάγματα, όμως, μας δείχνουν ότι υπήρχαν τα μέσα, οι άνθρωποι και ο τρόπος για να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες. Καιρός είναι να ακολουθήσουμε το παράδειγμα τους…

 

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Βαλκανικοί ΠόλεμοιΝαυμαχίες Έλλης και ΛήμνουΝαυτική ΙσχύςΣταμπουλής
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

Επόμενο Άρθρο

Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

Σχετικά Άρθρα

Ναυτική Ισχύς

Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

Δημήτριος Τσαϊλάς
8 Μαΐου 2025
Ναυτική Ισχύς

Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

Δημήτριος Τσαϊλάς
26 Ιανουαρίου 2024
Ναυτική Ισχύς

Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

Θεόδωρος Μπαζίνης
8 Δεκεμβρίου 2023
Ναυτική Ισχύς

Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

Γιώργος Απιδιανάκης
1 Δεκεμβρίου 2023
Επόμενο Άρθρο

Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

Η εκκένωση της Δουνκέρκης στον κινηματογράφο.

1920-1940.  Εκπαιδευτικά ταξίδια Ναυτικών Σχολών με τον "Άρη".

Comments 1

  1. Πέτρος Βλαχόπουλος says:
    1 έτος πριν

    Ενδεχομένως θα πρέπει να προστεθεί ένα όγδοο δίδαγμα, σχετικό με το ποιόν των πολιτικών ηγεσιών τότε και πολύ περισσότερο τώρα.

    Είναι χαρακτηριστικό το παράπονο του Κουντουριώτη, όταν μετά τη Ναυμαχία της Έλλης το Υπουργείο των Ναυτικών και ο Βασιλεύς Γεώργιος Α’ έσπευσαν να τον… συγκρατήσουν. Τα τηλεγραφήματα που ακολουθούν είναι χαρακτηριστικά:

    «Από Υπουργείον Ναυτικών προς ναύαρχον Κουντουριώτη
    Μη διακινδυνεύσητε επ’ ουδενί λόγω ασφάλειαν πλοίων υπό φρούρια και μειονεκτικούς όρους. Περί τόλμης ναυάρχου και στόλου ουδεμία υπάρχει καθ’ όλην την Ελλάδα αμφιβολία.
    Πρωτόκολλον ασυρμάτου Αβέρωφ σ.357″

    Πηγή: (Ναυάρχου Δημητρίου Γ. Φωκά «Ο Στόλος του Αιγαίου», έκδ.1940 σ. 164-165)

    “Εκ Θεσσαλονίκης
    Υποναύαρχον Κουντουριώτην
    Αριθμός 158.
    Μούδρον Λήμνου.

    Ευχαριστώ τηλεγράφημά σου. Έχω καθήκον να σου συστήσω σύνεσιν και φρόνησιν. Προς Θεού σε παρακαλώ… μη είσαι νευρικός. Τα ήδη αποτελέσματα των πράξεών σου και του ανδρείου Στόλου μας είναι τόσον μεγάλα και σπουδαιότατα, ώστε ουδείς αμφιβάλλει περί της ναυτικής δυνάμεώς μας απέναντι της Τουρκικής. Η αγάπη σου προς την πατρίδα, την οποίαν [υπερασπίσατε] τρανώτατα δέον να σε οδηγή και κατά τας [παρούσας;] περιστάσεις, ότι δεν επιτρέπεται εις τόσο άξιον αρχηγόν και ναύαρχον να εκθέτη πλέον του δέοντος την ζωήν του, των ανδρών του, και την ύπαρξιν των πλοίων μας. Θέλεις λογιαριάζει δε τι θα γίνει η φιλτάτη Ελλάς εάν καταστραφούν τα πλοία. Σε παρακαλώ λοιπόν φρόνησιν και ψυχραιμίαν. Αυταί είναι αι μόναι αρμόζουσαι αρεταί του ναυάρχου”.

    Ζήτω ο άξιος ναύαρχος του στόλου μας Κουντουριώτης.
    ΓΕΩΡΓΙΟΣ ”

    Πηγή: Ιδιωτικόν Αρχείον Ναυάρχου Κουντουριώτη

    Ο ίδιος ο Κουντουριώτης, μετά την Ναυμαχία της Λήμνου, γράφει στην κόρη του:

    “Ας λέγουν ότι θέλουν οι μικρόψυχοι. Εγώ όμως λέγω: Ο ναύαρχος ο οποίος πραγματικώς θέλει να νικήσει τον αντίπαλόν του και να τον καταστρέψη, οφείλει να πλησιάση και να πολεμήση πολύ πλησίον και μετά μεγάλης τόλμης και τότε έχει βεβαίαν την νίκην”.

    Πηγή: (Ναυάρχου Δημητρίου Γ. Φωκά «Ο Στόλος του Αιγαίου», έκδ.1940 σ. 210)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Περικλής Σταμπουλής

    Ο Περικλής Σταμπουλής είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου (Master of Arts) στις Διεθνείς Σχέσεις και Στρατηγικές Σπουδές (Πάντειο Πανεπιστήμιο). Έχει αρθρογραφήσει στον ηλεκτρονικό τύπο για θέματα γεωπολιτικής, ναυτικής στρατηγικής, ναυτικής ιστορίας."

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κυριακίδης Κύπρος Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σιδηρόπουλος Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Μάιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« Απρ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023