NavalHistory
Σάββατο, 17 Μαΐου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

Θεόδωρος Μπαζίνης Θεόδωρος Μπαζίνης    
8 Δεκεμβρίου 2023
Reading Time: 3 mins read
A A
1
Αρχική Ναυτική Ισχύς
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
555
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin
  • ThePlus Audio

Γράφει ο Θεόδωρος Μπαζίνης

6 Νοεμβρίου 1973, στο Ναυτικό Οχυρό Σκαραμαγκά, 70 ναύτες είναι παραταγμένοι στον προβλήτα του Κέντρου Εκπαίδευσης Παλάσκα. Ο καθένας κρατάει ένα επίπεδο, επιχαλκωμένο κάτοπτρο, διαστάσεων 70Χ170εκ και σημαδεύει υπό τις εντολές του μηχανικού Ιωάννη Σακκά, ένα ξύλινο πλοιάριο, αντίγραφο ρωμαϊκού πλοίου του 2ου πχ αιώνα. Το πλοιάριο βρίσκεται στο  κέντρο του όρμου σε απόσταση 100 μέτρων. Δίνονται συνεχείς εντολές για την κατάλληλη διάταξη των κατόπτρων, προκειμένου να συγκεντρωθεί η ανάκλαση της ηλιακής δέσμης επί του πλοιαρίου. Πράγματι, αυτό συμβαίνει, οι ακτίνες συγκεντρώνονται και η δέσμη δημιουργεί θερμότητα, με αποτέλεσμα το πλοιάριο να τυλιχθεί στις φλόγες. Ένα αφήγημα της αρχαιότητας είχε αποδειχθεί [;]. Το «Φλεγόμενο γυαλί» του Αρχιμήδη ήταν υπαρκτό! Το επίτευγμα, θα τύχει ευρύτερης απήχησης, καθώς έφτασε να δημοσιευτεί και στο περιοδικό Times στις 26 Νοεμβρίου 1973.

Σκαραμαγκάς, προβλήτα Παλάσκα, 1973. Ναύτες κατευθύνουν τη δέσμη των κατόπτρων προς το ξύλινο πλοίο, με τις οδηγίες του Ιωάννη Σακκά.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Ο ιστορικός Ε. Σταμάτης, βασιζόμενος σε αναφορές αρχαίων πηγών [Πλούταρχος («Μάρκελλος»), Λουκιανός και Ανθέμιος Τραλλιανός (Περί παράδοξων μηχανημάτων) κ.α.] θέλησε με τη βοήθεια του μηχανικού Ε. Σακκά να αποδείξει την εφικτότητα της ιστορίας, σχετικά με το γυάλινο κάτοπτρο του Αρχιμήδη. Από το 1966 ξεκινούν μια σειρά πειραμάτων με σκοπό να αποδείξουν την ιστορία. Πριν από αυτόν, το ζήτημα είχε απασχολήσει προηγούμενους φυσικούς και μηχανικούς όπως ο Kircher, Descartes οι οποίοι το θεώρησαν αδύνατο, ενώ ο Γάλλος Georges-Louis Leclerc de Buffon πραγματοποίησε το 1747 επιτυχημένη επίδειξη της τεχνικής, προκαλώντας, με τη βοήθεια καθρεπτών, φωτιά σε ένα κομμάτι ξύλου σε απόσταση 60 μέτρων.

Ιωάννης Σακκάς και Ευάγγελος Σταμάτης.

Τι είχε συμβεί;

Τον 3ο αιώνα πχ, η πόλη των Συρακουσών αντιμετωπίζει την επεκτατική ορμή των Ρωμαίων, η αυξανόμενη ισχύς των οποίων τους έχει ήδη δώσει ηγεμονική θέση στην Ιταλική χερσόνησο. Οι Ρωμαίοι έχουν ήδη επιτύχει κυριαρχία στη θάλασσα και ενόψει του φόβου της επαπειλούμενης κατάκτησης, ο τύραννος των Συρακουσών Ιέρων καλεί τον Αρχιμήδη να συνδράμει στην άμυνα της πόλεως. Ο Αρχιμήδης αντιλαμβανόμενος την αδυναμία άμεσης αντιπαράθεσης με τον πανίσχυρο ρωμαϊκό στόλο, στηρίζει (σύμφωνα με τις περιγραφές) την άμυνα της πόλης στην εξισορρόπηση της καθολικής ισχύος του αντιπάλου στη θάλασσα, με μια σειρά καινοτόμων εφευρέσεων, με τις οποίες πίστευε ότι θα προκαλούσε φθορά τέτοια ώστε να αποφύγει την κατάληψη της πόλης.

Σύμφωνα με τις περιγραφές του Πλούταρχου (Βίοι Παράλληλοι Μάρκελλος), ο Ύπατος Μάρκος Κλαύδιος Μάρκελλος, πίστευε ότι θα χρειαζόταν 5 ημέρες για να αλώσει την πόλη, ωστόσο λόγω των εφευρέσεων του Αρχιμήδη χρειάστηκε περίπου ένα έτος. Ο Αρχιμήδης, χρησιμοποίησε μια σειρά τεχνασμάτων όπως καταπέλτες που εκτόξευαν τεράστιους βράχους, μικρούς καταπέλτες, τους επονομαζόμενους ως «σκορπιούς», οι οποίοι εκσφενδόνιζαν πλήθος βέλη, η αρπάγη η οποία σήκωνε τα πλοία από την πλώρη και τα συνέτριβε στα βράχια και τέλος η «φονική ακτίνα», η οποία προκαλούνταν από ένα μεγάλο γυαλισμένο κάτοπτρο, το οποίο εστίαζε τις ακτίνες του ηλίου και τις κατηύθυνε στα πλοία των Ρωμαίων με αποτέλεσμα αυτά να αναφλέγονται. Η επίδραση στους Ρωμαίους, πέραν του τακτικού πεδίου επεκτάθηκε και στο ψυχολογικό/συνειδησιακό (cognitive) πεδίο καθώς έφτασαν να πιστεύουν ότι μάχονται ενάντια των θεών.

Πολλοί αμφισβήτησαν την ιστορία και τη δυνατότητα παραγωγής θερμότητας ικανής να προκαλέσει ανάφλεξη. Σύμφωνα με τον Ιωάννη Σακκά, ο Αρχιμήδης δεν χρησιμοποίησε ένα μεγάλο κάτοπτρο, αλλά ένα ευέλικτο το οποίο απαρτιζόταν από πολλά μικρότερα, αποτελούμενα ίσως από ασπίδες στρατιωτών. Ο ίδιος ο Αρχιμήδης καθοδηγούσε κατάλληλα την παράταξη των στρατιωτών, ώστε οι ακτίνες του ηλίου να συγκεντρώνονται σε ένα σημείο (πιθανώς στα ιστία). Με αυτό τον τρόπο οι ακτίνες μετατρέπονταν σε πηγή θερμότητας ικανής να προκαλέσει φωτιά.

Το 2004, η εκπομπή Myth Busters στις ΗΠΑ επιχείρησε να πραγματοποιήσει το πείραμα χωρίς όμως αποτέλεσμα και συνεπώς διέψευσε την αλήθεια της ιστορίας. Το 2010 όμως ο Καθηγητής του ΜΙΤ David Wallace, επιχειρεί με χρήση 127 κατόπτρων επιφάνειας 30 τ.εκ. να προκαλέσει ανάφλεξη ξύλινου πλοιαρίου σε απόσταση 30 μέτρων. Μετά από 10 λεπτά έκθεσης στις ακτίνες το πλοιάριο τυλίγεται στις φλόγες μέσα στο ποταμό Charles της Βοστώνης. Η ιστορία είχε (έστω και με παραδοχές επιβεβαιωθεί).

Οι Συρακούσες τελικά καταλήφθηκαν από τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία, περιβόητη η διατύπωση από τον Αρχιμήδη της φράσης «μη μου τους κύκλους τάραττε», την οποία απηύθυνε σε Ρωμαίο στρατιώτη κατά την άλωση της πόλης. Όμως, η αναγκαιότητα εξισορρόπησης ή κατίσχυσης της υπέρτερης ναυτικής ισχύος και της προβολής της στην ξηρά, παρέμεινε αναλλοίωτη. Όπως αναλλοίωτη παρέμεινε και η προσπάθεια των αμυνόμενων – (μειονεκτούντων σε ναυτική ισχύ), να αντιδράσουν με μέσα προβολής ισχύος από την ξηρά στη θάλασσα. Οι οχυρώσεις και οι καταπέλτες αποτέλεσαν το κυρίαρχο παράδειγμα επί αιώνες. Το 1200μχ ο ιστορικός Ιωάννης Ζωναράς, αφηγείται ότι επτά αιώνες μετά τον Αρχιμήδη (το 514μ.χ.), ο Πρόκλος με την ίδια μέθοδο, καταφέρνει να πυρπολήσει το στόλο των βαρβάρων του Ουιταλιανού ο οποίος πολιορκεί την Κωνσταντινούπολη. Στη συνέχεια «έρχεται» η εποχή των κανονιών, τα οποία αυξάνουν την εμβέλεια και την καταστροφικότητα, με συνέπεια πέραν της άμυνας να επιτυγχάνεται και ο έλεγχος του χώρου τον οποίο κάλυπτε η εμβέλεια των κανονιών των οχυρών. Το γεγονός αυτό αποτυπώθηκε και από τον τρόπο με τον οποίο καθορίστηκε για πρώτη φορά το εύρος της χωρικής θάλασσας, από τον Ολλανδό Van Bynkershoek (1703), με τη θεωρία «της βολής του κανονιού». Η τεχνολογία εξελίσσεται δραστικά στον 20ο αιώνα και τα κατευθυνόμενα βλήματα κάνουν την πρώτη εμφάνιση τους στα τέλη του Β ΠΠ (emerging technology), οπότε και καθιερώνονται οριστικά στις απαρχές του Ψυχρού Πολέμου, διαρρηγνύοντας  το μονοπώλιο και την κανονικότητα των πυροβόλων όπλων (disruptive technology).

Καθώς η τεχνολογία αποτελεί διαχρονικά εκφραστή των αναγκών που προκύπτουν από εννοιολογικές αναζητήσεις, το 1950, στις απαρχές του Ψυχρού Πολέμου, οι Σοβιετικοί έχουν αντιληφθεί αφενός τη σημασία της ναυτικής ισχύος αφετέρου την υστέρηση τους στο θαλάσσιο πεδίο. Είναι η εποχή που η μεταφορά συντριπτικής ισχύος μέσω των θαλασσών από τα αεροπλανοφόρα, αίρει την αίσθηση ασφαλείας που δημιουργεί το χάσμα των ωκεάνιων μαζών. Κατασκευάζουν το πρώτο αντιπλοοϊκό κατευθυνόμενο βλήμα, με την ονομασία P-15 “Теrmit” (Τερμίτης) ή στη νατοϊκή του ονομασία ως Styx (SS-N-2). Το βλήμα αυτό θα εξελιχθεί κατάλληλα από τους κινέζους, οι οποίοι λίγο αργότερα θα δημιουργήσουν την έκδοση CSS-C-3 Seersucker, το οποίο θα εκτοξευθεί από παράκτιες συστοιχίες, αποτελώντας συντελεστή αρχικά παράκτιας άμυνας και στην αναβαθμισμένη εκδοχή του εργαλείο θαλάσσιας απαγόρευσης το οποίο επιχειρούσε να ακυρώσει εν τοις πράγμασοι τη θαλάσσια κυριαρχία του «δυτικού συνασπισμού». Στη σύγχρονη εποχή την ίδια ακριβώς πρακτική ακολουθούν οι κινέζοι με τη χρήση αντιπλοϊκών κατευθυνομένων βαλλιστικών πυραύλων από συστοιχίες ξηράς (πχ YJ-12, DF-21, DF-26).

P-15 Termit
CSS-C-3 Seersucker

Ελάχιστη σημασία έχει το πόσο αληθινή ή όχι είναι η ιστορία για την εφεύρεση του Αρχιμήδη. Στον πυρήνα της η ιστορία του «φονικού κάτοπτρου» θεμελιώνει βασικές αρχές, ώστε να εμπλουτίζει με διαχρονικά διδάγματα τη στρατηγική σκέψη. Η ανάγκη για εξισορρόπηση της ναυτικής ισχύος του αντιπάλου προϊόν της αίσθησης αδυναμίας και η προσπάθεια αποτροπής της προβολής της ναυτικής ισχύος στην ξηρά, αποτέλεσε εφαλτήριο για καινοτομία και με αντίστροφη λογική, η καινοτομία τόσο σε τεχνολογικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο δομημένης επιχειρησιακής σκέψης προσέδωσαν τα απαραίτητα εργαλεία για απόκριση σε ζητήματα της εκάστοτε εποχής. Μια δεύτερη, παραμελημένη διάσταση αφορά την επίδραση από τη χρήση καινοτόμων μέσων και τεχνικών στο νοητικό επίπεδο του αντιπάλου. Υπό αυτό το πρίσμα, ο θεωρητικός της στρατηγικής, Edward Luttwak, ενέταξε το τεχνικό επίπεδο στη θεωρία του, «των πέντε επιπέδων στρατηγικής».

Ωστόσο, τόσο στην περίπτωση των Συρακουσών όσο και της Σοβιετικής Ένωσης, αποδείχτηκε ότι η Αρχιμήδεια απάντηση δεν κατάφερε να «ταράξει» την κυριαρχία των «ξύλινων τειχών». Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία…

Πηγές

Πολύβιος, Ιστορίαι. Αθήνα:Κάκτος

Λίβιος Τίτος, (2020). Ιστορία από κτήσεως Ρώμης. Αθήνα:Historical Quest

Πλούταρχος, (2007). Βίοι Παράλληλοι «Μάρκελλος». Αθήνα: Ζήτρος

Luttwack,E.(2001). Strategy: The Logic of war and peace. Harvard University Press

https://www.mixanitouxronou.gr/chrisimopiouse-kathreftes-gia-na-vali-fotia-sta-plia-katapeltes-pou-petagan-petres-sto-megethos-vagoniou-ke-arpages-pou-sikonan-oloklira-plia-i-tromeres-michanes-tou-archimidi-pou-fonaxe-to-evri/

https://xaidarisimera.gr/blog-post_7007/

Χρήστου Λάζου, https://www.historical-quest.com/ekdoseis/108-archive/arxaia-istoria/338-ta-empristika-katoptra-tou-archimidi.html

(1973, Nov 26). Archimedes’ Weapon. Times https://web.archive.org/web/20110204191550/http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,908175,00.html?promoid=googlep

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: ΑρχιμήδηςΜπαζίνηςΝαυτική ισχύς
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

Επόμενο Άρθρο

Η εκκένωση της Δουνκέρκης στον κινηματογράφο.

Σχετικά Άρθρα

Ναυτική Ισχύς

Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

Δημήτριος Τσαϊλάς
8 Μαΐου 2025
Ναυτική Ισχύς

Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

Δημήτριος Τσαϊλάς
26 Ιανουαρίου 2024
Ναυτική Ισχύς

Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

Περικλής Σταμπουλής
4 Δεκεμβρίου 2023
Ναυτική Ισχύς

Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

Γιώργος Απιδιανάκης
1 Δεκεμβρίου 2023
Επόμενο Άρθρο

Η εκκένωση της Δουνκέρκης στον κινηματογράφο.

1920-1940.  Εκπαιδευτικά ταξίδια Ναυτικών Σχολών με τον "Άρη".

Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

Comments 1

  1. Apostolos Zachos says:
    1 έτος πριν

    Περιεκτικό κ to the point!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Θεόδωρος Μπαζίνης

    O Μπαζίνης Θεόδωρος είναι Αντιπλοίαρχος του Πολεμικού Ναυτικού. Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1975 και αποφοίτησε από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων το 1997. Κατέχει πτυχίο Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας από το Πάντειον Πανεπιστήμιο και Μεταπτυχιακό τίτλο Σπουδών στις Διεθνείς Σχέσεις και Στρατηγικές Σπουδές από το Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου. Είναι μέλος του ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και του ΙΔΙΣ. Έχει συγγράψει αριθμό άρθρων σε ιστοσελίδες σε θέματα Ναυτικής Στρατηγικής και Διεθνών Σχέσεων.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Οι καμικάζι της θάλασσας. Kaiten: Η απέλπιδα προσπάθεια του Ιαπωνικού Ναυτικού στο Β’ ΠΠ.
    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κυριακίδης Κύπρος Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σιδηρόπουλος Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Μάιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« Απρ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023