NavalHistory
Παρασκευή, 9 Μαΐου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

    Πηγή: Ιστορικά Αρχεία της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής της Θεσσαλονίκης. w: https://archives.afs.edu.gr/handle/5000/170

    Τα “ταχυδρομικά δελτάρια” ως πηγή ναυτιλιακής ιστορίας

    Πεζοναύτες στις 6 Απριλίου 1897, λίγο πριν από την αναχώρηση του αγήματος για το Άκτιο. Δεξιά διακρίνονται ναύτες που φορούν τσαρούχια αντί για αρβύλες.

    Η συμμετοχή του Ελληνικού Ναυτικού στον “ατυχή πόλεμο” του 1897.

    Ο Περικλής Αργυρόπουλος και η ελληνική θωρηκτή ισχύς.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

    A Whale floating roadway leading to a Spud pier at Mulberry A off Omaha Beach

    Τα συναρμολογούμενα τεχνητά λιμάνια Μάλμπερυ (Mulberry Harbours) στο Β΄ΠΠ

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

    Πηγή: Ιστορικά Αρχεία της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής της Θεσσαλονίκης. w: https://archives.afs.edu.gr/handle/5000/170

    Τα “ταχυδρομικά δελτάρια” ως πηγή ναυτιλιακής ιστορίας

    Πεζοναύτες στις 6 Απριλίου 1897, λίγο πριν από την αναχώρηση του αγήματος για το Άκτιο. Δεξιά διακρίνονται ναύτες που φορούν τσαρούχια αντί για αρβύλες.

    Η συμμετοχή του Ελληνικού Ναυτικού στον “ατυχή πόλεμο” του 1897.

    Ο Περικλής Αργυρόπουλος και η ελληνική θωρηκτή ισχύς.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

    A Whale floating roadway leading to a Spud pier at Mulberry A off Omaha Beach

    Τα συναρμολογούμενα τεχνητά λιμάνια Μάλμπερυ (Mulberry Harbours) στο Β΄ΠΠ

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

Δημήτρης Μπαλόπουλος Δημήτρης Μπαλόπουλος    
4 Απριλίου 2025
Reading Time: 1 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Παράδοση
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
231
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Του Δημήτρη Μπαλόπουλου

«Τρία ασήμαντα νησίδια αντιπαρετάχθησαν ευτυχώς υπέρ της ελευθερίας όλης της Ελλάδος εναντίον μιας μεγάλης και παλαιάς αυτοκρατορίας και κατήσχυναν στόλους χιλιάκις και μυριάκις ανωτέρας δυνάμεως δια μόνων των εμπορικών πλοίων των, και δια μόνων των χρημάτων τινών τωνκατοίκων των» (Σπυρίδων Τρικούπης, Ιστορία της ελληνικής επαναστάσεως, τόμ.1, σ.170)

Όταν ξεκινάμε την οποιαδήποτε συζήτηση για το Ναυτικό Αγώνα του 1821 πρέπει να αντιλαμβανόμαστε μια περίπλοκη παραδοξότητα. Τα ελληνικά πλοία ήταν ιδιόκτητα και τα πληρώματά τους αποτελούνταν από εθελοντές (με την έννοια ότι δεν κατετάσσοντο βιαίως) οι οποίοι έπρεπε να πληρώνονται. Είναι ξεκάθαρο λοιπόν ότι όλα στηρίζονταν σ’ ένα ιδιότυπο Ισοζύγιο Πατριωτικό και Οικονομικό. Τρία κυρίως νησιά, η Ύδρα, οι Σπέτσες, τα Ψαρά, σήκωσαν το μεγαλύτερο βάρος του Αγώνα στη θάλασσα, χωρίς να παραγνωρίζεται η συμμετοχή πολλών μικρότερων -από απόψεως διαθεσιμότητος πλοίων- νησιών και ναυτότοπων στη μεγάλη αυτή προσπάθεια.
Η συγκρότηση, ο εξοπλισμός και η συντήρηση έπεφτε στους ίδιους τους πλοιοκτήτες και θα πρέπει να γνωρίζουμε, ότι ένα πλοίο κόστιζε για ένα μήνα περίπου 20.000 γρόσια για μισθούς, διατροφή, συντήρηση και πολεμοφόδια. Συνολικά εκτιμάται ότι το κόστος του Ναυτικού Αγώνα ανήλθε σε 37.000.000 εκ των οποίων τα 22 εκ. κατέβαλαν τα νησιά δηλαδή οι πλοιοκτήτες και τα 15 εκ. το κυβερνητικό ταμείο, από το 1824 και έπειτα, μετά το όποιο ποσό εκταμιεύτηκε από τα δάνεια του Αγώνα.

Το τσουρμάρισμα / Η ναυτολογία
Η ναυτολογία συνήθως γινόταν από τον λοστρόμο / ναύκληρο, κατ’ εντολήν του καπετάνιου, ο οποίος ήταν ο άνθρωπος του πλοιοκτήτη, πολλές φορές συνδεόμενος και με συγγενικό δεσμό μαζί του. Αξιωματικοί ήταν ο πλοίαρχος, ο ναύκληρος, ο γραμματικός / σκριβάνος και ο τροφοδότης.

Η Θρησκευτικότητα
Το συναίσθημα της θρησκευτικής πίστης κυριαρχούσε στα πληρώματα των πλοίων κάτι που είναι απόλυτα συνυφασμένο με τους κινδύνους της θάλασσας, μόνο που στην περίπτωσή μας υπήρχε και ένας ακόμη λόγος, καθώς οι Έλληνες ναυτικοί είχαν την πεποίθηση ότι ο αγώνας τους ήταν ιερός.
Στην κάμαρα του καπετάνιου υπήρχε πάντα εικόνα της Παναγίας ενώ ένα καντήλι ήταν κρεμασμένο μπροστά της καίγοντας όλη τη μέρα. Το απόγευμα ο σκριβάνος θυμιάτιζε όλο το κατάστρωμα διαβάζοντας μια προσευχή.
Πριν από τον απόπλου στο νησί τελείτο Θεία Λειτουργία και το τσούρμο / πλήρωμα μεταλάμβανε. Οι ναυτικοί νήστευαν και τιμούσαν όλες τις θρησκευτικές εορτές όταν ταξίδευαν με κανονιοβολισμούς.
Σαν χαρακτηριστικό παράδειγμα του θρησκευτικού συναισθήματος αναφέρεται, ότι ο Ανδρέας Μιαούλης πριν από κάθε μάχη, σήκωνε ψηλά στο πλωριό άλμπουρο ένα ξύλινο σταυρό.

Διαβάστε επίσης:  «Μπελούδες», όπως μπελάδες.

Η ενδυμασία

Τα πληρώματα φορούσαν την τοπική νησιώτικη ενδυμασία που αποτελείτο από :
– Τη βράκα, ένα ένδυμα ευρύχωρο μέχρι το γόνατο με πολλές πτυχώσεις. Οι περισσότερες πτυχές στη βράκα υποδήλωναν αρχοντιά. Το χρώμα της συνήθως ήταν σκούρο μπλε
– Το ζωνάρι, που στερέωνε τη βράκα στη μέση. Ήταν ένα μεγάλου μήκους μάλλινο ύφασμα λευκού χρώματος. Μέσα σ’ αυτό στερέωναν τις μαχαίρες και τις πιστόλες

– Το υποκάμισο και οι φανέλες. Το υποκάμισο ήταν φαρδύ, χρώματος λευκού το οποίο πιανόταν κι αυτό μέσα στο ζωνάρι. Μέσα από το υποκάμισο φόραγαν μάλλινη φανέλα για προστασία από την υγρασία της θάλασσας.

– Το μαντήλι. Στο λαιμό τους τύλιγαν ένα μαύρο μαντήλι
– Το γελέκο, ήταν σταυρωτό, βελούδινο, σε κυανό ή μαύρο χρώμα, στολισμένο με σχέδιο.

-Τα γελέκα των καπεταναίων ήταν ασημοκέντητα και των ναυτών βελούδινα
– Οι κάλτσες / τσουράπες. Ήταν μάλλινες, μαύρου χρώματος και έφταναν μέχρι το γόνατο
– Τα παπούτσια ήταν διαφόρων ειδών, ανάλογα με την περίπτωση.
– Το φέσι / τσεβρές. Φέσι φορούσαν είτε τσακισμένο είτε ψηλό και σταθερό. Πολλοί φορούσαν στο κεφάλι τον τσεβρέ, ένα μεγάλο μαντήλι που κάλυπτε όλο το κεφάλι
– Η κάπα τέλος ήταν απαραίτητη για το κρύο της θάλασσας. Ήταν βαριά από μαλλί και στην άκρη είχε κουκούλα.

Η διατροφή
Υδραϊκός νόμος του 1818:
«…να τρέφη τους ανθρώπους του με καλόν φαγί και με κρασί ή ρακή, ήγουν Κυριακή, Τρίτη, Πέμπτη να έχουν το κρέας των και μανέστρα δια το μεσημέρι. Κολατσία και δείπνον να γίνεται με τυρί, σαρδέλλες ή ελιές, τας λοιπάς ημέρας με όσπρια και λαχανικά. Ομοίως ένα ποτήρι κρασί το ταχύ ( = το πρωί) και βράδυ και δύο ποτήρια το μεσημέρι και ελλείποντες του κρασιού να τοις δίδεται ένα ποτήρι ρακή εις το φαγί, ελλείποντες δε και τούτου να πληρώνονται. Εις κωπιαστικήν δουλειάν ή κρύον το ταχύ να τους ξεδιψά κατά δουλείαν ή κατά καιρόν. Τας εορτάς διπλή μερίδα κρασί». Οι ναυτικοί ήταν λιτοδίαιτοι και δεν ήταν λίγες οι φορές που ταξίδευαν με ελάχιστα τρόφιμα λόγω προβλημάτων στον ανεφοδιασμό τους.
Πριν το πλοίο αποπλεύσει τα αμπάρια γέμιζαν με παξιμάδια τα οποία διατίθεντο με μέριμνα της κοινότητας, τυρί, παστά ψάρια, ελιές, ρύζι, κρεμμύδια, σκόρδα και κρασί ενώ και το κρέας δεν σπάνιζε. Το πρόβλημα είναι ότι κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει τη διάρκεια του ταξιδιού και το πόσο εύκολος θα ήταν ο ανεφοδιασμός τους.
Έτρωγαν δύο φορές την ημέρα, το μεσημέρι και το λιόγερμα. Καθόντουσαν ανά έξι σε τραπεζάκια που έστηναν ανάμεσα στις κανονάμαξες. Η διανομή του συσσιτίου σε κάθε τραπέζι γινόταν με εντολή του τροφοδότη. Το φαγητό μοιραζόταν από τον γηραιότερο ναύτη του κάθε τραπεζιού ενώ ο νεώτερος μοίραζε το κρασί. Ο λοστρόμος και οι αξιωματικοίέτρωγαν σε ξεχωριστό τραπέζι.
Γεγονός είναι ότι την ώρα του φαγητού επικρατούσε ησυχία, κάτι σπάνιο για τηνκαθημερινότητα του τσούρμου.

Διαβάστε επίσης:  Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου "Τρίτων".

Οι αθέατες πλευρές

Ο πόλεμος στη θάλασσα ανέδειξε πολύ νωρίς όλα τα καλά και τα κακά της συνολικότερης ελληνικής προσπάθειας.Το σημαντικότερο στο Ναυτικό Αγώνα είναι ότι δεν υπήρχε ενιαία διοίκηση παρά ένας υποτυπώδης συντονισμός. Η συνεργασία μεταξύ των ναυτικών μοιρών των διαφόρων νησιών δεν ήταν πάντοτε εύκολη ούτε αυτονόητη. Χρειαζόταν υπομονή, διπλωματία, αμοιβαίες υποχωρήσεις και πολύ περισσότερο τις κρίσιμες στιγμές χρειαζόταν η ηγετική παρέμβαση των ναυάρχων διοικητών για να αμβλυνθούν οι διαφορές Η σχέση καπετάνιου και πληρώματος ήταν χαλαρή, με μεγάλη ελευθερία έκφρασης και μια διάθεση διαβούλευσης για όλα τα θέματα, κατάλοιπο της προεπαναστατικής περιόδου κατά την οποία είχε αναπτυχθεί η συνεταιριστική μορφή (συντροφοναύτες). Σε κάθε περίπτωση δεν υπήρχε εξαναγκασμός. Όλοι τους ήταν στο πλοίο γιατί ήθελαν να είναι και αν δεν ήθελαν μπορούσαν να φύγουν.
Το οικονομικό ζήτημα / η μισθοδοσία / ο λουφές ήταν κυρίαρχο θέμα. Οι ναυτικοί απαιτούσαν να προπληρωθούν τρεις μήνες και στις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες ήταν δύσκολο να ξεριζωθούν οι πειρασμοί της πειρατείας, ενώ στις περιπτώσεις που ο λουφές καθυστερούσε οι αντιδράσεις γινόντουσαν ακραίες. Μη βιαστούμε να βγάλουμε εύκολα συμπεράσματα. Τα πληρώματα προήρχοντο από άγονα νησιά τα οποία δεν παρήγαγαν τίποτα. Η ζωή τους και η ζωή των οικογενειών τους εξαρτιόταν αποκλειστικά και μόνο από τη θάλασσα, την τόλμη τους και την ναυτοσύνη τους και την περίοδο αυτή ο μισθός αποτελούσε τη μοναδική πηγή βιοπορισμού τους.
Στο κάθε πλοίο όταν ο καπετάνιος έδινε μια εντολή όλοι έτρεχαν με ζήλο για να την εκτελέσουν με μεγάλη φασαρία και φωνές. Όλοι οι φιλέλληνες, οι οποίοι επέβαιναν σε ελληνικά πλοία, αναφέρονται άλλος περισσότερο και άλλος λιγότερο στην έλλειψη πειθαρχίας που χαρακτήριζε τα πληρώματα, κανείς όμως δεν αμφισβητεί τη γενναιότητα των πληρωμάτων την ώρα της μάχης.

Διαβάστε επίσης:  Ναυτικό ερωτηματολόγιο 2

Ο Γολγοθάς των τραυματισμένων
Στη ναυμαχία οι ναύτες στα καταστρώματα δέχονταν καταιγισμό πυρών με αποτέλεσμα πολλοί από αυτούς να τραυματίζονται. Τότε ξεκίναγε ο δικός τους Γολγοθάς καθώς πάνω στο πλοίο μόνο εμπειρικά μπορούσαν να τους παρασχεθούν πρώτες βοήθειες, με πρακτικά γιατροσόφια. Γιατρός υπηρετούσε σε κάποια μόνο πλοία.
Σαχτούρης στο Ημερολόγιο του πλοίου του «Αθηνά» (1824) [..] Δυστυχία! Είναι τω όντι άξιον λύπης να βλέπη τινάς έναν ολόκληρο στόλον από 50 πλοία χωρίς να έχει ένα γιατρό καθώς πρέπει[..]

Επίλογος
Παρόλα τα προβλήματα οικονομικά, οργανωτικά και διοικητικά, την έλλειψη πειθαρχίας και τις επιμέρους διαφορές, ο ελληνικός στόλος κατάφερε το ακατόρθωτο, να έχει δηλαδή μια τόσο καταλυτική παρουσία στην Επανάσταση κάτι που οδήγησε πολλούς να αναγνωρίσουν ότι η Ελευθερία ήλθε από τη θάλασσα.

Πηγές
Συλλογικό έργο, Τα Αρμαμέντα της Ελευθερίας 1821-1829, Αρτέον, Αθήνα, 2020
Κωνσταντινίδης Τρύφων, Καράβια, Καπεταναίοι & Συντροφοναύται1800-1830. Εισαγωγή εις την ιστορία των ναυτικών επιχειρήσεων του Αγώνος, Υ.Ι.Ν,Αθήνα, 1954
Αδαμοπούλου Κωνσταντίνα – Πρασσά Αννίτα, Ανδρέας Μιαούλης [1769-1835]. Από την υπόδουλη ως την ελεύθερη Ελλάδα, Βιβλιοπωλείο της Εστίας, Αθήνα, 2003 Λιάτα Δ. Ευτυχία, Εκ του υστερήματος αρμάτωσαν…Η φρεγάτα «Τιμολέων» στην Επανάσταση του 1821, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών / Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών, Αθήνα, 2020
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: λουφέςΜπαλόπουλοςΝαυτικός Αγώνας του 1821νησιώτικη ενδυμασίατσεβρέςτσουράπεςτσουρμάρισμα
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Κρήτη – Απελευθέρωση 1945

Επόμενο Άρθρο

Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

Σχετικά Άρθρα

Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου
Ναυτική Παράδοση

Το ακρόπρωρο.

Πέτρος Θέμελης
1 Μαΐου 2025
Ναυτική Παράδοση

Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

Νίκος Σαραντάκος
10 Απριλίου 2025
Ναυτική Παράδοση

Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

Δημήτριος Γεωργαντάς
Θεοδοσία Γεωργαντά
26 Δεκεμβρίου 2024
Ναυτική Παράδοση

Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

Δημήτρης Τσιγκάρης
29 Νοεμβρίου 2024
Επόμενο Άρθρο

Τα πλοία - "καρβουνιάρηδες" και η ιστορία του "P.L.M. 24"

Whiskey On The Rocks. Μια ιστορία από τον "ψυχρό πόλεμο".

Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Δημήτρης Μπαλόπουλος

    Ο Δημήτρης Μπαλόπουλος γεννήθηκε στον Πειραιά το 1959. Είναι απόφοιτος της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων και της Σχολής Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού (Μ.Α) στη Δημόσια Ιστορία στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Σταδιοδρόμησε ως Οικονομικός Αξιωματικός στο Πολεμικό Ναυτικό από το οποίο αποστρατεύθηκε το 2015 ως Αντιναύαρχος (Ο) εν αποστρατεία. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα για τα οποία και αρθρογραφεί περιλαμβάνουν θέματα Ναυτικής Ιστορίας, Νεότερη Κοινωνική και Οικονομική Ιστορία καθώς και σχέσεις μνήμης με τη Δημόσια Ιστορία. Είναι ιδρυτικό μέλος και μέλος του Δ.Σ. του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας. Έχει συμμετάσχει στο συλλογικό έργο, Τα Αρμαμέντα της Ελευθερίας 1821 – 1829, Εκδόσεις ΑΡΤΕΟΝ, ενώ από τον Ιανουάριο 2021 μέχρι και τον Ιούλιο 2023 ήταν Διευθυντής Σύνταξης της ηλεκτρονικής έκδοσης «Θάλαττα. Περιοδικό Ναυτικής Ιστορίας», που εξέδιδε το Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας. Από τον Οκτώβριο του 2023 είναι Content Director / Διευθυντής Περιεχομένου στο νέο portal του Ινστιτούτου www.navalhistory.gr .

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.
    Μια εικόνα διηγείται: Η βύθιση του Lusitania.
    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κυπριακό Ναυτικό Κυριακίδης Κύπρος Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπήλιω Τσουκαλά Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Μάιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« Απρ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023