NavalHistory
Σάββατο, 17 Μαΐου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Ο «Μεγάλος Πόλεμος». Σκέψεις, υποθέσεις και γεγονότα 

Δημήτρης Μπαλόπουλος Δημήτρης Μπαλόπουλος    
19 Σεπτεμβρίου 2024
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Παγκόσμια Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
229
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Δημήτρης Μπαλόπουλος

Το βράδυ της 3ης Αυγούστου του 1914 ο Βρετανός υπουργός Εξωτερικών Sir Edward Grey (1862 – 1933), όρθιος στο παράθυρο του γραφείου του που αντίκρυζε τη λεωφόρο Μολ, στράφηκε σ’ έναν από τους συνεργάτες του και είπε: «Τα φώτα σβήνουν σε όλη την Ευρώπη….όσο ζούμε δεν θα τα δούμε να ξανανάβουν».

Πολιτικά πρόσωπα του 1ου ΠΠ ζωγραφισμένοι από τον Sir James Guthrie. Ο Grey κάθεται στο κέντρο (προφίλ) με τον Sir Winston Churchill καθισμένο δίπλα του [NPG 2463, National Portrait Gallery, London]

Πρελούδιο

Μετά την κατάρρευση της χρηματαγοράς του Παρισιού το 1870, το Σίτι του Λονδίνου ήταν το κέντρο της παγκόσμιας οικονομίας, όχι μόνο γιατί η βρετανική βιομηχανία άνθρακα και σιδήρου ήταν το εργοστάσιο όλου του κόσμου, αλλά κυρίως, γιατί στο Λονδίνο κυκλοφορούσε όλο το μεγάλο κεφάλαιο και εκεί είχαν μετοικίσει οι μεγαλύτεροι Ευρωπαίοι τραπεζίτες.

Στις αρχές του 20ου αιώνα η Βρετανική Αυτοκρατορία επεκτεινόταν από τον Βόρειο ως τον Νότιο Πόλο, από τον Καναδά ως την Αίγυπτο και την αποικία του ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, φτάνοντας ως την Ινδία, τη Βιρμανία, τη Σιγκαπούρη, την Αυστραλία κ.α. Πράγματι ήταν μια τεράστια δύναμη που στηριζόταν κυρίως στη θαλάσσια  ισχύ που της χάριζε το πανίσχυρο Ναυτικό της (Royal Navy), ενώ το βουητό των ανταγωνιστών της, της Γερμανίας, της Ιαπωνίας και των Η.Π.Α ακούγονταν πολύ αδύναμο ακόμα.

Πως όμως η Βρετανία έφτασε στη δημιουργία ενός τόσου ισχυρού Ναυτικού; Η απάντηση πρέπει να αναζητηθεί στη Γερμανία, μια χώρα που μέχρι το 1898 χρησιμοποιούσε το Ναυτικό της ως ακτοφυλακή για την προστασία των ακτών της Βαλτικής.  Όλα αυτά όμως μέχρι το 1898, καθώς τότε ο Kaiser Wilhelm II και ο νέος Υπουργός του Αυτοκρατορικού Ναυτικού, Ναύαρχος Alfred von Tirpitz έλαβαν την απόφαση δημιουργίας ενός ισχυρού πολεμικού στόλου, εγκαινιάζοντας με πέντε νομοθετικές πρωτοβουλίες (1898, 1900,1906, 1908 και 1912) ένα πρόγραμμα μαζικής κατασκευής πλοίων και συγκεκριμένα μεγάλων θωρηκτών. Ο στόχος ήταν συγκεκριμένος. Όπως δήλωνε ο Τίρπιτς: «Για τη Γερμανία ο πιο επικίνδυνος ναυτικός εχθρός τώρα είναι η Αγγλία»1Ritcard J. Evans, Η επιδίωξη της ισχύος. Ευρώπη 1815 -1914, εκδ. Αλεξάνδρεια, Αθήνα, 2018, σ.813

Από αριστερά προς δεξιά, Kaiser Wilhelm II, o ναύαρχος Tirpitz και ο στρατάρχης Moltke στο θωρηκτό Friedrich der Grosse, 1912. Sueddeutsche Zeitung, Φωτογραφία / Alamy

Η αντίδραση της Βρετανίας ήταν αναμενόμενη και ο άνθρωπος που ανέλαβε το έργο του εκσυγχρονισμού του βρετανικού στόλου ήταν ο Ναύαρχος «Τζάκι» Φίσερ (1841–1920), ο οποίος έχοντας μελετήσει σχολαστικά τα συμπεράσματα της πρόσφατης ναυμαχίας της Τσουσίμα (1904), στην οποία ο Ιαπωνικός στόλος κατεναυμάχησε τον Ρωσικό, ήταν πλέον πεπεισμένος ότι τα σημεία κλειδιά για τον μελλοντικό ναυτικό πόλεμο θα ήταν η ταχύτητα των θωρηκτών και το μεγάλο βεληνεκές των πυροβόλων 12 ιντσών.

Οι Βρετανοί διέθεταν μεγάλη ναυπηγική βιομηχανία και άφθονη πρώτη ύλη (σίδηρος) και έτσι στις 22/10/1905 στα ναυπηγεία του Πόρτσμουθ τοποθετήθηκε η τρόπιδα και στις 10/2/1906 καθελκύεται το HMS Dreadnought, ένα πλοίο που ναυπηγήθηκε μέσα σε 14 μήνες, που έδωσε το όνομά του σε μια ολόκληρη γενιά θωρηκτών.

Είχε πάρα πολλά πλεονεκτήματα και ένα μειονέκτημα που δεν ήταν άλλο από το υψηλό κόστος κατασκευής του. Ο Φίσερ για να διατηρήσει μια ισχυρή αλλά και οικονομικά διαχειρίσιμη δομή δυνάμεων δεν δίστασε να αποσύρει εκατοντάδες πλοία, με το επιχείρημα ότι «Ήταν πολύ αδύναμα για να πολεμήσουν και πολύ βραδυκίνητα για να το βάλλουν στα πόδια».

Το HMS Dreadnought (1906)

Το 1914 η Βρετανία διέθετε 29 τέτοια θωρηκτά, πολλά από τα οποία ήταν ακόμα πιο βελτιωμένα και γι’ αυτό ονομάζοντο «υπέρντρεντνωτ», ενώ οι Γερμανία διέθετε μόνο 17.

Γεγονός είναι ότι αυτή η κούρσα εξοπλισμών καλά κρατούσε, χωρίς όμως κανείς να είναι σε θέση να μιλήσει με βεβαιότητα για το πως θα γινόταν αυτός ο όποιος νέος πόλεμος, τόσο στη θάλασσα όσο και στην ξηρά. Μπορεί λοιπόν κανείς να μην ήταν σε θέση κάποιος να φανταστεί πως θα γινόταν ο νέος πόλεμος αλλά όλοι μιλούσαν γι’ αυτόν από το 1910.

Διαβάστε επίσης:  Η ναυμαχία της Γιουτλάνδης

Ο Φίσερ έγραφε για την ατμόσφαιρα που επικρατούσε στο Βρετανικό Ναυτικό: «Προετοιμάζαμε τον πόλεμο, στις ώρες της εργασίας μιλούσαμε για τον πόλεμο, σκεφτόμαστε τον πόλεμο και ελπίζαμε στον πόλεμο».2Ό.π. Ritchard Evans, σ. 816

Από την άλλη πλευρά ο Αρχηγός του Γερμανικού Γενικού Επιτελείου την περίοδο 1906 – 1914, Χέλμουτ Φον Μόλτκε (1848 – 1916) βιαζόταν πολύ, και την άνοιξη του 1914 δήλωνε: «Ο χρόνος μας πιέζει, κάθε μέρα αναμονής μειώνει τις πιθανότητές μας. Ο πόλεμος πρέπει να έρθει και όσο συντομότερα τόσο το καλύτερο». Το τραγικό για τον Μόλτκε τον «νεότερο» όπως ονομαζόταν, είναι, ότι όταν ήρθε ο πόλεμος εκείνος έπαθε νευρικό κλονισμό και αντικαταστάθηκε. 

Πράξη 1η

Η δολοφονία του Φρ. Φερδινάνδου στο Σεράγεβο, 26/6/1914

[..] Όταν μια ανερχόμενη δύναμη απειλεί μια ήδη κυριαρχούσα δύναμη, τότε οδηγούμεθα πιθανότατα σε πόλεμο [..] Θουκυδίδης.

Τότε η ανερχόμενη δύναμη ήταν η Αθήνα και η κυριαρχούσα η Σπάρτη. Το 1914 η ανερχόμενη ήταν η Γερμανία και η κυριαρχούσα η Βρετανία. Η σύγκρουση θα ερχόταν σίγουρα, στη συγκεκριμένη περίπτωση χρειάστηκε ένα λάθος δρομολόγιο του αυτοκινήτου που μετέφερε τον Αρχιδούκα της Αυστρίας Φραγκίσκο Φερδινάνδο και τη σύζυγό του για να δώσει την ευκαιρία στον 19χρονο Σερβοβόσνιο εθνικιστή Γκαβρίλο Πρίντσιπ να ανοίξει την πόρτα του τρελοκομείου.

Πηγή εικόνας: guides.loc.gov

Η Αυστρο -Ουγγαρία κατηγόρησε τη Σερβία ότι στηρίζει τους δολοφόνους και εξέδωσε τελεσίγραφο απεολώντας με στρατιωτική επέμβαση αν οι ένοχοι δεν οδηγούντο άμεσα στη δικαιοσύνη. Ακολούθησε ένας ορυμαγδός διπλωματικών ενεργειών. Η Γερμανία έσπευσε να στηρίξει την Αυστρία, η Ρωσία είχε υποσχεθεί στήριξη στη Σερβία και όλα έδειχναν ότι το επόμενο βήμα ήταν θέμα χρόνου.

Πράξη 2η

Ο πόλεμος

Στις 28 Ιουλίου 1914 η Αυστρο -Ουγγαρία κηρύσσει τον πόλεμο στη Σερβία και όπως ήταν αναμενόμενο η Ρωσία κινητοποιεί το στρατό της για να υποιστηρίξει τη Σερβία. Την 1η Αυγούστου η Γερμανία κηρύσσει τον πόλεμο στη Ρωσία.

Η 3η Αυγούστου 1914 ήταν μια ζεστή Δευτέρα. Ο Κάϊζερ Γουλιέλμος Β’ δεν ήταν σε καμμία περίπτωση ένας στρατηγιστής που θα επιδίωκε μανιωδώς τον πόλεμο. Κατά τον Τσώρτσιλ ήταν «ένας ριψοκίνδυνος τουρίστας που πέταξε το τσιγάρο του στον προθάλαμο της πυριτιδαποθήκης, που ήταν ήδη η Ευρώπη.

Οι Γερμανοί είχαν πιστέψει ότι είχε έρθει η στιγμή τους για να ξεκαθαρίσουν τους λογαριασμούς τους με την Βρετανία, γιατί η Βρετανία ήταν ο ουσιαστικός αντίπαλός τους.

Η Ευρώπη είχε κατρακυλήσει στην εμπόλεμη σύρραξη μέσα σ’ ένα κλίμα παράλογου ενθουσιασμού και εθνικής έξαρσης από όλες τις πλευρές. Όλοι νόμιζαν ότι ο πόλεμος που ξεκίναγε θα ήταν μικρής διάρκειας και έτσι οι αποχαιρετισμοί των επιστρατευμένων συνήθως τέλειωναν με την επωδό «Τα Χριστούγεννα θα είμαστε πίσω», καθώς οι διευθετήσεις που το κάθε κράτος ξεχωριστά διεκδικούσε, υπήρχε διάχυτη η αντίληψη ότι θα είχαν ρυθμισθεί πολύ γρήγορα. Τα δεδομένα όμως είχαν ήδη αλλάξει ερήμην των πρωταγωνιστών.

Η ιστορία του πολέμου είχε γυρίσει σελίδα και ο πόλεμος αυτός δεν θα ήταν σίγουρα μια μικρή παρένθεση, ένας στρατιωτικός περίπατος ή μιας μικρής διάρκειας περιπέτεια όπως ανεξήγητα πολλοί είχαν πιστέψει. Ήταν ένας πόλεμος που έφερε γρήγορα τις εμπόλεμες δυνάμεις αντιμέτωπες με αντίστοιχα μεγάλες αλλαγές, όπως το πολυβόλο, το αεροπλάνο, λίγο αργότερα το τανκ, τα υποβρύχια και τα δηλητηριώδη αέρια, που άλλαξαν ριζικά το πεδίο μάχης σε ξηρά και θάλασσα.

Διαβάστε επίσης:  Το Ναυτικό Νοσοκομείο Αίγινας κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο

Οι προϋποθέσεις ισχύος είχαν μεταβληθεί και η προπολεμική αλματώδης οικονομική ανάπτυξη, προϊόν του βιομηχανικού οργασμού που είχε προηγηθεί δεν μπορούσε από μόνη της να δώσει την νίκη.

Η νέα πραγματικότητα έγινε αντιληπτή πολύ γρήγορα ,καθώς η πρώτη επέλαση των Γερμανικών δυνάμεων στην Γαλλική ενδοχώρα δέσμευσε τα 2/3 της γαλλικής παραγωγής σε χάλυβα και χυτοσίδηρο ενώ σημαντικές ελλείψεις παρουσιάστηκαν και σε γαιάνθρακα. Στη Γαλλία οι εισροές κεφαλαίων από το εξωτερικό σταμάτησαν ενώ οι τιμές στο εσωτερικό άρχισαν να ανεβαίνουν. Η εξάρτηση της Γαλλίας από τις θαλάσσιες μεταφορές ήταν φανερή και δεν απαιτείτο μεγάλη διορατικότητα για να αντιληφθεί κάποιος ότι το πρόβλημα θα γινόταν ολοένα και περισσότερο έντονο για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις αλλά και παράλληλα εκρηκτικό για την κοινωνική συνοχή του άμαχου πληθυσμού, καθώς η ώρα του δελτίου τροφίμων πλησίαζε.

Η Μ. Βρετανία από την άλλη μεριά δεν είχε δεχθεί επίθεση στο έδαφός της και σε κάθε περίπτωση κανείς αυτή την ώρα δεν μπορούσε να αμφισβητήσει την κυριαρχία της στην θάλασσα. Όλοι όμως ήξεραν ότι η οικονομική κατάσταση δεν θα αργούσε να γίνει ανησυχητική καθώς ήταν γνωστό ότι η αγροτική παραγωγή δεν επαρκούσε για την κάλυψη των αναγκών του νησιού η επιβίωση του οποίου ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη με το εμπόριο και τις εισαγωγές.

Και ενώ όλα ξεκίνησαν μέσα σ’ ένα κλίμα ενθουσιασμού και πανηγυρισμών, πολύ γρήγορα το σκηνικό άλλαξε και τεράστια δίκτυα από λασπωμένα καταφύγια ξεδιπλώθηκαν. Ο ενθουσιασμός χάθηκε και μια αγωνία πήρε τη θέση του για τέσσερα ολόκληρα χρόνια μέσα στη φρίκη των χαρακωμάτων.

RMS Lusitania, Επιστολικό Δελτάριο εποχής

Ο παράγων που άλλαξε το πολεμικό ισοζύγιο ήλθε πάλι από τη θάλασσα και αυτή τη φορά όχι από ένα πολεμικό πλοίο αλλά από ένα βρετανικό υπερτωκεάνιο, το RMS Lusitania, το οποίο στις 2 Μαίου 1917 ξεκίνησε από τη Νέα Υόρκη για το Λίβερπουλ το 101ο και τελευταίο του ταξίδι μεταφέροντας 1959 επιβάτες και πλήρωμα και ποσότητα πυρομαχικών.

Στις 7 Μαίου λίγο μετά τις 2 το μεσημέρι, 8 ναυτικά μίλια νότια της Ιρλανδίας και ενώ ξ ορχήστρα έπαιζε το ρυθμό του δημοφιλούς τραγουδιού «It’s a Long Way to Tipperary», μια τορπίλη του γερμανικού υποβρυχίου U-20, σχίζει στα δύο το πλοίο που βυθίζεται μέσα σε 18 λεπτά. Περισσότεροι από 1198 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στα παγωμένα νερά και ανάμεσά τους 128 Αμερικανοί πολίτες, η απώλεια των οποίων αποτελούσε casus belli για τις Η.Π.Α. Το ναυάγιο του Lusitania κρατά καλά κρυμμένα τα μυστικά της ιστορίας αλλά και της παρα- ιστορίας, τροφοδοτώντας πολλά σενάρια. Γεγονός είναι ότι η τορπίλη του U-20 άλλαξε την πορεία των γεγονότων καθώς στις 6 Απριλίου 1917 οι Η.Π.Α μπαίνουν στον πόλεμο.

Όλοι πολεμούσαν όλους και όλους τους πολεμούσε η φονική ισπανική γρίππη που ξέσπασε το 1918 αποδεκατίζοντας τους ήδη εξαντλημένους Ευρωπαίους.

Ένας εισπράκτορας στο Seatle ελέγχει ότι οι επιβιβαζόμενοι επιβάτες φορούν μάσκες, κατά τη διάρκεια επιδημίας γρίπης. Library of Congress via AP

Ο «Μεγάλος» Πόλεμος τέλειωσε εξίσου απότομα όπως απότομα είχε ξεκινήσει. Τα γερμανικά όνειρα είχαν γίνει εφιάλτες. Στις 8 Νοεμβρίου 1918β τα πληρώματα του Γερμανικού στόλου στασιάζουν στο Κίελο εξαντλημένα από τον παρατεταμένο πόλεμο, αρνούμενα να αποπλεύσουν για μια τελευταία αποστολή εναντίον του Βρετανικού στόλου. Αλυσιδωτές εξεγέρσεις εκδηλώνονται σε ολόκληρη τη χώρα και ο Κάϊζερ Γουλιέμος ΙΙ παραιτείται καταφεύγοντας στην Ολλανδία.

Οι συνυπογράφοντες της Συνθήκης Ανακωχής της Κομπιέν το 1918, έξω από το βαγόνι-στρατηγείο του Στρατάρχη Φος

Στις 9 Νοεμβρίου 1918 η Γερμανία ανακηρύχθηκε Σοσιαλιστική Δημοκρατία και μια μέρα αργότερα το βράδυ της 10ης Νοεμβρίου 1918, σ’ ένα βαγόνι στο δάσος της Κομπιένης υπογράφεται η ανακωχή. Οι Γερμανοί εκπρόσωποι αποδέχονται όλους τους όρους που επέβαλλαν οι σύμμαχοι. Την επόμενη μέρα 11 Νοεμβρίου 1918 στις 11 π.μ. τίθεται σε εφαρμογή η ανακωχή. Η είδηση έγινε δεκτή με ενθουσιασμό σε όλα τα συμμαχικά έθνη που ένοιωσαν επιτέλους ανακούφιση.

Διαβάστε επίσης:  Η ναυμαχία της Λήμνου (5-1-1913)

Στις 1 Νοεμβρίου 1918 ο Γερμανικός στόλος ξεπροβάλλει μέσα από την ομίχλη πλέοντας προς το Σκάπα Φλόου για να παραδοθεί. Το πρωί της 21ης/7/1919 εκεί στο Σκάπα Φλόου, 50 αντιτορπιλικά, 10 καταδρομικά και 11 θωρηκτά της ηττημένης Γερμανίας, αγκυροβολημένα εν όψει της παράδοσής τους στους Βρετανούς σύμφωνα με τη Συνθήκη των Βερσαλιών, υψώνουν ξαφνικά την εθνική τους σημαία και αυτοβυθίζονται. Από τα 71 γερμανικά πλοία μόνο για εννέα από αυτά η αυτοβύθιση δεν υπήρξε επιτυχής. Το γεγονός αυτό ήταν ένα σοκ για τη διεθνή κοινή γνώμη προκαλώντας έναν εύλογο προβληματισμό στην πλευρά των νικητών και ένα αίσθημα ικανοποίησης στην πλευρά των ηττημένων.

Πράξη 3η

Οι συνέπειες

Ο απολογισμός του «Μεγάλου Πολέμου» ήταν πράγματι τραγικός. Το σύνολο των νεκρών και τραυματιών ανήλθε στα 37 εκ. περίπου.

Ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος ήταν ο πρώτος ολοκληρωτικός και βιομηχανικός πόλεμος που διεξήχθη σε χαρακώματα, πεδία μαχών, θάλασσες, αέρα αλλά και λιμάνια, πόλεις και χωριά που υπέφεραν από τις ασθένειες και τον υποσιτισμό και όταν ήρθε η ανακωχή, η καταμέτρηση των εκατομμυρίων νεκρών και τραυματιών αλλά και των ψυχολογικών ερειπίων που σαν σκιές περιφερόντουσαν άσκοπα ήταν μια πολύ δύσκολη υπόθεση. Ήταν μια ολόκληρη γενιά που έχασε τα νιάτα της στον πόλεμο χωρίς να ξέρει πια που ανήκει.3Έριχ Μαρία Ρεμάρκ, Ο μαύρος οβελίσκος, Κέδρος, Αθήνα, 2019

Η Ευρώπη του 19ου αιώνα βγήκε κατεστραμμένη από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η ήπειρος που δάνειζε ολόκληρο τον κόσμο, ήταν χρεωμένη τώρα στις Η.Π.Α και όλα τα κράτη της αποτιμούσαν τις ζημιές στις κλονισμένες οικονομίες τους.

Οι υλικές καταστροφές επηρέασαν  ουσιαστικά την παραγωγή, η οποία μειώθηκε  σχεδόν στο μισό, σε σχέση με την προπολεμική περίοδο, με αποτέλεσμα να ευνοηθούν νέες  έξω – ευρωπαϊκές δυνάμεις όπως  η Ιαπωνία και, κυρίως, οι Η.Π.Α.

Η οικονομική ευημερία εκεί στα τέλη του 19ου – αρχές του 20ου αιώνα έγινε πια παρελθόν και την Βelle Εpoque την παρέσυρε οριστικά το ρεύμα της ιστορίας. Ο δρόμος για την οικονομική κρίση είχε μόλις ανοίξει.

Φινάλε

Στις 28 Ιουνίου του 1919 υπογράφεται η συνθήκη των Βερσαλλιών. Κάποιοι πανηγυρίζουν, κάποιοι άλλοι που μπορούν να προβλέψουν την συνέχεια ανησυχούν. Κανείς όμως ή πολλοί λίγοι μπορούσαν να προβλέψουν τη συνέχεια.

Πηγές:

  • Eric Hobsbawn, Η εποχή των άκρων, ο σύντομος 20ος αιώνας 1914-1991, εκδόσεις Θεμέλιο, Αθήνα 1994.
  • Jean Monnet, Απομνημονεύματα, εκδόσεις Ροές, Αθήνα 1988.
  • Winston Churchill, Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, εκδόσεις ‘’ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ’’, σύνοψη της εξάτομης ιστορίας του Β΄Π.Π, στοιχεία από το κεφάλαιο 1:’’Οι απερισκεψίες των νικητών’’.
  • Geert Mak, Στην Ευρώπη, ταξίδια στον 20ο αιώνα, εκδόσεις Μεταίχμιο, μετάφραση Ινώ Βαν Νταϊκ – Μπαλτά.
  • Historical Atlas, έκδοση 1996, Anders Rohr, J.W. Cappelens Forlag, Oslo
  • AJP Taylor,  History of World War I, Octopus Books Limited,1974
  • Erik Larson, Βουβό κύμα, το τελευταίο πέρασμα του Λουζιτάνια, μτφρ.:Κατερίνα Σχινά, Εκδόσεις Ίκαρος, Αθήνα, 2017
  • Niall Ferguson, Ο πόλεμος στον κόσμο. Ο αιώνας του μίσους 1901 – 2000, Ειδική έκδοση για την εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ, Εκδόσεις Ιωλκός, Αθήνα
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 1ος Παγκόσμιος ΠόλεμοςΜεγάλος ΠόλεμοςΜπαλόπουλοςΝαυτική Ιστορία
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Αυτοκρατορικός Στρατός εναντίον Αυτοκρατορικού Ναυτικού

Επόμενο Άρθρο

“Ωρίων”. Το πλοίο που δεν ήθελε να πεθάνει.

Σχετικά Άρθρα

Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).
Ελληνική Ιστορία

Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

Άγγελος Χρυσικόπουλος
15 Μαΐου 2025
Ελληνική Ιστορία

Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

Κωνσταντίνος Γκορτζής
15 Μαΐου 2025
Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα
Ελληνική Ιστορία

Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

Ιωάννης Τερνιώτης
15 Μαΐου 2025
Ναυτική Ισχύς

Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

Δημήτριος Τσαϊλάς
8 Μαΐου 2025
Επόμενο Άρθρο
Τελευταίες ώρες του ΩΡΙΩΝ στον όρμο Κέδρος της Δονούσας. Φωτογραφημένο από αεροσκάφος
τύπου Baltimore της 459ης μοίρας της RAAF, το οποίο εκτελούσε αναγνωριστική πτήση πάνω από το
Αιγαίο. Λίγες ώρες αργότερα θα δεχθεί αεροπορικές επιδρομές από την RAF και θα ναυαγήσει στο
σημείο. (23/8/1944)

"Ωρίων". Το πλοίο που δεν ήθελε να πεθάνει.

Η αποφασιστική ναυμαχία της Σαλαμίνας

Solferino

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Δημήτρης Μπαλόπουλος

    Ο Δημήτρης Μπαλόπουλος γεννήθηκε στον Πειραιά το 1959. Είναι απόφοιτος της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων και της Σχολής Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού (Μ.Α) στη Δημόσια Ιστορία στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Σταδιοδρόμησε ως Οικονομικός Αξιωματικός στο Πολεμικό Ναυτικό από το οποίο αποστρατεύθηκε το 2015 ως Αντιναύαρχος (Ο) εν αποστρατεία. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα για τα οποία και αρθρογραφεί περιλαμβάνουν θέματα Ναυτικής Ιστορίας, Νεότερη Κοινωνική και Οικονομική Ιστορία καθώς και σχέσεις μνήμης με τη Δημόσια Ιστορία. Είναι ιδρυτικό μέλος και μέλος του Δ.Σ. του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας. Έχει συμμετάσχει στο συλλογικό έργο, Τα Αρμαμέντα της Ελευθερίας 1821 – 1829, Εκδόσεις ΑΡΤΕΟΝ, ενώ από τον Ιανουάριο 2021 μέχρι και τον Ιούλιο 2023 ήταν Διευθυντής Σύνταξης της ηλεκτρονικής έκδοσης «Θάλαττα. Περιοδικό Ναυτικής Ιστορίας», που εξέδιδε το Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας. Από τον Οκτώβριο του 2023 είναι Content Director / Διευθυντής Περιεχομένου στο νέο portal του Ινστιτούτου www.navalhistory.gr .

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.
    Μια εικόνα διηγείται: Η βύθιση του Lusitania.
    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κυριακίδης Κύπρος Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σιδηρόπουλος Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Μάιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« Απρ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023