NavalHistory
Κυριακή, 15 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

H τραγωδία του ιταλικού μεταγωγικού Galilea και η άγνωστη απώλεια Ελλήνων ομήρων.

Γιώργος Καρέλας Γιώργος Καρέλας    
31 Μαΐου 2024
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
556
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Καρέλας Γιώργος, οικονομολόγος –ερασιτέχνης αυτοδύτης και ιστορικός μελετητής 

Το Galilea ήταν ένα Ιταλικό επιβατηγό πλοίο που ανήκε στην Adriatica Societa Anonima di Navigazione με έδρα τη Βενετία και την Τεργέστη. Ναυπηγημένο το 1918 από το ναυπηγείο San Rocco της Τεργέστης με το όνομα Pilsa, πωλήθηκε στην εταιρεία Τεργέστη με βάση το 1935 και μετονοάστηκε  Γαλιλαία. Έγγραφα από τους Lloyds του Λονδίνου περιγράφουν το πλοίο ως διπέλικο ατμόπλοιο με εκτόπισμα 8.040 τόνων., μήκους 443 ποδιών και πλάτους 53 . Η ταχύτητά του ήταν 13,5 κόμβους και διέθετε χώρους για 47 επιβάτες στις καμπίνες της πρώτης θέσης και 148 σε αυτές της  δεύτερης. Την περίοδο του ΒΠΠ είχε διασκευαστεί σε μεταγωγικό και μπορούσε να μεταφέρει περίπου 1000 άνδρες συνολικά σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους.

Το πλοίο Galilea

Στο άρθρο αυτό θα ήθελα να επικεντρωθώ σε μια άγνωστη πτυχή του ταξιδιού αυτού του Galilea που έμελλε να είναι και το τελευταίο του και κατέληξε σε μια μεγάλη τραγωδία. Στη μεταφορά με το πλοίο αυτό 28 έως 70 Ελλήνων ομήρων που οδήγησε και στην απώλεια σχεδόν όλων αυτών των ανθρώπων. Ποιοι ήταν όμως αυτοί οι Έλληνες που χάθηκαν έχοντας επιβιβαστεί στο πλοίο στον Πειραιά; Γιατί απωλέστηκαν όλοι πλην δύο; Γιατί δεν είναι γνωστή μέχρι σήμερα η απώλεια ενός τόσο μεγάλου αριθμού συμπατριωτών μας σε αντίθεση με τους Έλληνες που χάθηκαν με τη βύθιση του μεταγωγικού Citta de Genova;

Η αλήθεια είναι πως είναι μια αρκετά σκοτεινή ιστορία και παρά την έρευνά μου επί σειρά ετών λίγα έχω καταφέρει να ανακαλύψω τουλάχιστον όσον αφορά την ταυτότητα των Ελλήνων απολεσθέντων ομήρων.

Σχετικά με τη μεταφορά των συμπατριωτών μας αυτών ακόμα και οι Ιταλικές αναφορές δε συμπίπτουν…

Ο Υπολοχαγός Giovanni Bernardinis διοικητής του 8ου συντάγματος Αλπινιστών  στην έκθεσή του αναφέρει ότι στο πλοίο επιβιβάστηκε  και μια ομάδα Ελλήνων πολιτικών κρατουμένων, 64 άνδρες καθώς και 6 γυναίκες, και κάποιοι Ιταλοί στρατιωτικοί κρατούμενοι συνοδευόμενοι από καραμπινιέρους αστυνομικούς, και διοικούνταν από έναν λοχία.

Ο υπολοχαγός της Julia Antonio Ferrante Di Ruffano που στο βιβλίο του «Never retreat» περιγράφει λεπτομερώς την ιστορία της βύθισης του Galilea επίσης κάνει αναφορά για 64 Έλληνες πολιτικούς κρατούμενους ανάμεσά τους και 6 γυναίκες

Διαβάστε επίσης:  Το ανεκτίμητο ναυάγιο των Αντικυθήρων
To Galilea εν πλω την περίοδο του πολέμου πηγή Archivio Centrale dello Stato ,ινστιτούτο Luce

Ο Υποπλοίαρχος του πλοίου Licínio Schvitz, ανέφερε στην έκθεση του σχετικά με  τη βύθιση του πλοίου το μοιραίο βράδυ της 28ης Μαρτίου .« Έλεγξα ότι φινιστρίνια και παράθυρα ήταν σκοτεινά, έτσι ώστε το φως δεν θα φαίνεται από έξω, ότι κανείς δεν κάπνιζε επί του καταστρώματος και οι καμπίνες, όπου οι 57 κρατούμενοι που επιβιβάστηκαν στον Πειραιά ήταν ανοικτές» .Αναφέρει ότι οι Έλληνες κρατούμενοι ήταν 57.

Σε μια έκδοση του Συνδέσμου των Καραμπινιέρων της Ρώμης USCC αναφέρεται μια έρευνα που έγινε με την βοήθεια του τμήματος της Ιταλικής Ιστορίας Ναυτικού και που οδήγησε σε μια λίστα 79 Καραμπινιέρων που επέβαιναν στο πλοίο στο μοιραίο ταξίδι, 30 εκ των οποίων ήταν σε υπηρεσία συνοδείας 57 Ιταλών και Ελλήνων πολιτικών κρατουμένων που επίσης επέβαιναν στο πλοίο.

Στο βιβλίο του Paolo Montina  ‘La tragedia alpine del Galilea ’ αναφέρονται τα ονόματα του Κακινικάκου Χρήστου του Αβραάμ από το Βόλο και  Κανζιέλιου Εμμανουήλ από τη Θήβα  σαν οι μόνοι Έλληνες επιζώντες. Αναφέρει όμως ότι οι Έλληνες κρατούμενοι ήταν 28, είκοσι έξη άνδρες και δύο γυναίκες οι οποίες μοιράζονταν την ίδια καμπίνα. Οι καμπίνες των Ελλήνων και Ιταλών κρατουμένων βρίσκονταν στην πρύμνη.Σ το ίδιο βιβλίο ο καραμπινιέρος   Giuseppe Giovannini αναφέρει μετά τον τορπιλισμό του πλοίου  ότι ξεκλείδωσε τις καμπίνες των κρατουμένων και τους οδήγησε στο κατάστρωμα . Στο βιβλίο ο συγγραφέας αναφέρει ότι δεν κατάφερε να βρει στοιχεία για την ταυτότητα των υπολοίπων Ελλήνων κρατουμένων.

Ο μοναδικός Έλληνας που χάθηκε στο ναυάγιο και κατάφερα να εντοπίσω ήταν ο Κολοκυθάς Ευάγγελος από το χωριό Μάζι Βοιωτίας , ένα μικρό χωριό αλλά με αντιστασιακή δράση ….

Γιατί λοιπόν αυτοί οι 26 το λιγότερο ή 68 το περισσότερο Έλληνες που απωλέσθηκαν δεν έγινε ποτέ γνωστό ότι χάθηκαν στο ναυάγιο; Οι λόγοι που θα παρέθετα εγώ είναι οι κάτωθι….

Φαίνεται να ήταν πολίτες με αριστερή ή αντιστασιακή δράση και όχι στρατιωτικοί όπως στην περίπτωση του Citta di Genova. Kαι οι στρατιωτικοί που χάθηκαν στο ναυάγιο του Citta di Genova θεωρήθηκαν από τις Ιταλικές και Γερμανικές μυστικές υπηρεσίες ως δυνητικά επικίνδυνοι για αντιστασιακή δράση και μεταφέρθηκαν αρχικά σε φυλακές στην Πάτρα ενω στη συνέχεια αποφασίστηκε η μεταφορά τους στην Ιταλία σε στρατόπεδα συγκέντρωσης για να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος που θα μπορούσαν να προκαλέσουν. Είχαν όμως μάλλον καλύτερη μεταχείρηση καθώς οι περισσότεροι ήταν  αξιωματικοί όπως ο ήρωας της Πίνδου συνταγματάρχης Κωνσταντίνος Δαβάκης που πνίγηκε στο ναυάγιο αυτό.

Διαβάστε επίσης:  Το Κυπριακό Ναυτικό από το 1964 μέχρι το 1974 (3ο μέρος: Τουρκική εισβολή)

Όσον αφορά τους κρατούμενους του Galilea αυτοί μπορεί να συνελήφθηκαν ξαφνικά και οι δικοί τους να μην ήξεραν καν που βρίσκονταν, ίσως κάποιοι από τους δικούς τους να μην έμαθαν ποτέ ότι τους επιβίβασαν στο Galilea και ότι χάθηκαν στο ναυάγιο.

Το χρονικό της τραγωδίας

Το απόγευμα στης 28ης Μαρτίου 1942 ένα μεγάλο κομβόι πλοίων απέπλευσε από το λιμάνι της Πάτρας για την Ιταλία. Το κομβόι αποτελούσαν τα επιβατικά πλοία Vimenale, Crispi, Italia και Piemonte.Σε αυτά προστέθηκε και το Galilea που έφτασε στην Πάτρα από το Λουτράκι. Τα πλοία αυτά συνόδευαν το διασκευασμένο επιβατικό Citta di Napoli τα τορπιλοβόλα San Martino, Castelfidtardo, Mosto and Bassini και το Αντιτορπιλικό Sebenico . To τελευταίο μαζί με το τορπιλοβόλο San Martino  συνάντησε το κονβόι στην περιοχή της Ιθάκης, διέθετε δε και ανθυποβρυχιακό σόναρ για προστασία της νηοπομπής.

Καλλιτεχνική απεικόνιση της βύθισης του πλοίου από τον Angiolino Filiputti (IBCC Digital Archive)

Την προστασία συμπλήρωνε και η Regia aeronautica που θα παρείχε αεροπορική κάλυψη μέχρι να σκοτεινιάσει.Το κονβόι πέρασε το Ακρωτήριο Λευκάτας στις 7 μ.μ και περίπου 2 ώρες αργότερα βρισκόταν ανοιχτά των Παξών.

Εκεί όμως καραδοκούσε το Βρετανικό υποβρύχιο HMS Proteus με κυβερνήτη τον Lt  Phillip Stewart Francis .Παρά τον άσχημο καιρό μια τορπίλη που εκτόξευσε το υποβρύχιο πέτυχε το Γαλιλαία στο ύψος της γέφυρας στο δεύτερο διαμέρισμα. Το πλοίο αμέσως πήρε κλίση 15 μοιρών. Ακολούθησαν σκηνές πανικού, το πλήρωμα απέτυχε να κατεβάσει σωστά τις βάρκες με αποτέλεσμα πολλές να συντριβούν μαζί με όσους είχαν επιβιβαστεί. Οι βάρκες της μιας πλευράς που έγινε δυνατό να καθελκυστούν σπρώχνονταν με δύναμη από τον καιρό και χτυπούσαν ανεξέλεγκτα στο κύτος του πλοίου χωρίς να μπορούν να απομακρυνθούν από το λαβωμένο καράβι .

Πολλοί από τους Αλπινιστές που πανικόβλητοι έπεσαν στη θάλασσα πνίγηκαν.Αμέσως μετά την έκρηξη της τορπίλης ενεργοποιήθηκε ο μηχανισμός κλεισίματος των στεγανών του πλοίου. Αυτό όμως είχε σαν αποτέλεσμα και το κλείσιμο των υδατοστεγανών θυρών εξόδου από τα υποφράγματα . Μέσα στα έγκατα του πλοίου παγιδεύτηκαν εκατοντάδες αλπινιστές αλλά και πιθανώς πολλοί κρατούμενοι.

Διαβάστε επίσης:  Οι ψηφιοποιημένες συλλογές του Ιστορικού Αρχείου του Δήμου Πειραιά

Η τραγωδία του Citta di Genova, ομοιότητες με την τραγωδία του Galilea.

HM SUBMARINE TIGRIS

Το μεταγωγικό πλοίο di Genova τορπιλίστηκε στις 21 Ιανουαρίου 1943 Βορειοδυτικά της Κέρκυρας από το Βρετανικό υποβρύχιο HMS Tigris. Το πλοίο θα ακολουθούσε παρόμοιο δρομολόγιο με το Galilea από το λιμάνι της Πάτρας στην Ιταλία. H παγίδα θανάτου στα δύο πλοία από τα Βρετανικά υποβρύχια φαίνεται ότι δεν ήταν τυχαίο γεγονός.

Οι αντιστασιακοί σύνδεσμοι της Πάτρας με σημαντικότερο τη ‘Διασυμμαχική’ οργάνωση της Πάτρας που διέθετε και ασύρματο φαίνεται να ενημέρωναν το Συμμαχικό αρχηγείο στο Κάιρο όταν παρατηρούσαν κίνηση από μεγάλα πλοία στο λιμάνι της πόλης. Δεν φαίνεται να ήταν καθόλου τυχαία καιι η επιδρομή από 5 βομβαρδιστικά Wellington της  38ης μοίρας της RAF που έδρευε στη Shallufa της Αιγύπτου το σούρουπο της προηγουμένης της βύθισης του Γαλιλεα, δηλαδή της 27ης Μαρτίου 1942 . Κατά τη διάρκεια της Ιταλικής κατοχής της πόλης πραγματοποιήθηκαν μόλις δύο επιδρομές Αγγλικών βομβαρδιστικών, και οι δύο επιδρομές έγιναν όταν υπήρχε μεγάλη συγκέντρωση μεταγωγικών πλοίων στο λιμάνι της πόλης….

Αναλυτικότερο άρθρο για τη βύθιση του Galilea είχα δημοσιεύσει στο παρελθόν στη σελίδα WWII wrecks .com  με την επιμέλεια του Pierre Kosmidis.

Ένας από τους σκοπούς  του άρθρου αυτού είναι να συλλεχθούν  επιπλέον πληροφορίες από τους αναγνώστες σχετικά με τους υπόλοιπους Έλληνες απωλεσθέντες αντιστασιακούς που αν και δεν φαίνονται σαν εκτελεσθέντες ίσως να φέρονται σαν εξαφανισθέντες την περίοδο της κατοχής…ίσως κάπου στο Ιόνιο…

Τo λευκό πλοίο που διακρίνεται στο λιμάνι της Πάτρας το 1942 δεν είναι άλλο από το μεταγωγικό Galilea
Τo λευκό πλοίο που διακρίνεται στο λιμάνι της Πάτρας το 1942 δεν είναι άλλο από το μεταγωγικό Galilea
o μεταγωγικό Citta-di-Genova στο λιμάνι-της Πάτρας την περίοδο της Ιταλικής κατοχής
o μεταγωγικό Citta-di-Genova στο λιμάνι-της Πάτρας την περίοδο της Ιταλικής κατοχής

Βιβλιογραφία –αρχεία

-Never Retreat: Mai Daùr Antonio Ferrante Di Ruffano

– Archivio centrale dello Stato, Rome

– Paolo Montina  ‘La tragedia alpine del Galilea ’

Διαδικτυογραφία

https://www.pressreader.com/italy/corriere-dellalto-adige/20150802/281547994602900

http://conlapelleappesaaunchiodo.blogspot.gr/2016/07/galilea.html

http://www.regiamarina.net/detail_text.asp?nid=48&lid=1&cid=1

http://www.ancreanadelrojale.eu/storia_il_galillea_9.html

http://www.prevato.it/giornalenautico/19.phphttp://www.israt.it/ebooks_download/atco000132.pdf

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Citta di Genova HMS TigrisGalileaGiovanni BernardinisΝαυάγιοσυνταγματάρχης Κωνσταντίνος Δαβάκης
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Το πλοίο «Κολοκοτρώνης» μέσα από τις μαρτυρίες των Γκασταρμπάιτερ

Επόμενο Άρθρο

“Στη Μάχη της Κρήτης”. Μία επική ταινία, δύο ιστορικά γεγονότα.

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

"Στη Μάχη της Κρήτης". Μία επική ταινία, δύο ιστορικά γεγονότα.

Τα κοσμήματα της Στέλλας.

6 Ιουνίου 1944, η απόβαση των συμμάχων στη Νορμανδία (η γνωστή D-Day)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Γιώργος Καρέλας

    Γεννήθηκε στην Πάτρα το 1966. Σπούδασε Οικονομικά στο Οικονομικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο στη Διοίκηση Μικρομεσαίων επιχειρήσεων από το Πανεπιστήμιο του Reading στην Αγγλία. Σήμερα διευθύνει το οινοποιείο της οικογένειας στην Αχαΐα. Ασχολείται επι σειρά ετών με την ναυτική ιστορία της περιοχής. Επίσης έχει ασχοληθεί σε βάθος με την ναυτική ιστορία της Ελλάδας κατά τον Α και Β Παγκόσμιο πόλεμο. Είναι κάτοχος πτυχίου αυτοδύτη μικτών αερίων και έχει ερευνήσει πολλά ναυάγια στην Ελλάδα και το εξωτερικό .Έχει δημιουργήσει το blog «Ο Άγνωστος Πατραϊκός» με σκοπό την ανάδειξη των αγνώστων πτυχών της ιστορίας του Πατραϊκού κόλπου.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Απρίλιος 1941 . Τα εγκλήματα της Luftwaffe και της Βασιλικής Ιταλικής Αεροπορίας
    MV Marburg, το άγνωστο μεταγωγικό πλοίο  των Ναζί
    Η βύθιση του τορπιλοβόλου “Κυδωνίαι”

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023