NavalHistory
Δευτέρα, 3 Νοεμβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Η βύθιση του HMS Victoria. Μια ναυτική τραγωδία εξαιτίας γεωμετρικού λάθους.

    Κωνσταντίνος Κανάρης και Αίγινα. Το φως του πυρπολητή που δεν έσβησε ποτέ.

    Εκστρατεία στην Ανατολή (Campagne d’ Orient) – H ιστορία των Chateaurenault και UC 38

    Η Διπλωματία «πάσης φύσεως» λίγο πριν την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου την 28η Οκτωβρίου 1940.

    Tα 5 σκάφη στο Χερβούργο.

    To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση “Σχέδιο Χερβούργο”.

    ΒΕΡΟΛΙΝΟ: «Βυθίσατε τον στόλο μας, μην τον παραδώσετε στους Άγγλους»

    Denis Dighton (1792 -1827), National Maritime Museum
Ο Denis Dighton ήταν ζωγράφος γνωστός για τα στρατιωτικά του πορτρέτα και τις σκηνές μάχης. 
The Fall of Nelson, Battle of Trafalgar /Κοινό κτήμα.

    Τα κρινάκια του Τραφάλγκαρ

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Η βύθιση του HMS Victoria. Μια ναυτική τραγωδία εξαιτίας γεωμετρικού λάθους.

    Κωνσταντίνος Κανάρης και Αίγινα. Το φως του πυρπολητή που δεν έσβησε ποτέ.

    Εκστρατεία στην Ανατολή (Campagne d’ Orient) – H ιστορία των Chateaurenault και UC 38

    Η Διπλωματία «πάσης φύσεως» λίγο πριν την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου την 28η Οκτωβρίου 1940.

    Tα 5 σκάφη στο Χερβούργο.

    To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση “Σχέδιο Χερβούργο”.

    ΒΕΡΟΛΙΝΟ: «Βυθίσατε τον στόλο μας, μην τον παραδώσετε στους Άγγλους»

    Denis Dighton (1792 -1827), National Maritime Museum
Ο Denis Dighton ήταν ζωγράφος γνωστός για τα στρατιωτικά του πορτρέτα και τις σκηνές μάχης. 
The Fall of Nelson, Battle of Trafalgar /Κοινό κτήμα.

    Τα κρινάκια του Τραφάλγκαρ

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Το ναυάγιο της “Αγγελικής”

Σπύρος Θεοδωράκης Σπύρος Θεοδωράκης    
Reading Time: 4 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Σπύρος Θεοδωράκης

Στα μέσα του Μεγάλου Πολέμου (Α΄ΠΠ) και ενώ η Ευρώπη φλέγεται, η Ελλάδα ακολουθεί μετά επιτάσεως την πολιτική της ουδετερότητας. Ο Βενιζέλος υποστηρίζει ότι η Ελλάδα πρέπει να σταθεί στο πλευρό των Συμμάχων αλλά, ο βασιλιάς Κωνσταντίνος, παντρεμένος με την Σοφία την αδελφή του τελευταίου Γερμανού αυτοκράτορα (Κάιζερ), δεν ήθελε να ταχθεί κατά των Γερμανών. Η διαφωνία μεταξύ Βασιλιά και Πρωθυπουργού οδήγησε δύο φορές στην παραίτηση της Κυβέρνησης Βενιζέλου και τον διορισμό φιλοβασιλικών πρωθυπουργών. Αυτό όμως που ξεχείλισε το ποτήρι των βενιζελικών ήταν η εισβολή των Γερμανοβουλγάρων στην Ανατολική Μακεδονία, η παράδοση στις 26 Μαΐου 1916 του Ρούπελ σε βουλγαρικές δυνάμεις και όταν παραδόθηκε αμαχητί όλο το Δ΄ Σώμα Στρατού, το  οποίο αιχμαλωτίστηκε και μεταφέρθηκε στη Γερμανία στην πόλη Γκέρλιτς.

Καρτ – ποστάλ με 3 στιγμιότυπα από την άφιξη του 4ου σώματος στρατού στο Γκέρλιτς (Goerlitz) της Γερμανίας όπου παραδόθηκε αμαχητί στους Γερμανούς (Αύγουστος 1916). Μεταφέρθηκε εκεί με ένα καθεστώς ιδιότυπης οικειοθελούς αιχμαλωσίας, σπάνιο στα παγκόσμια στρατιωτικά χρονικά και παρέμεινε υπό επιτήρηση για το υπόλοιπο του πολέμου.

Στην Αθήνα του 1916.

Η κατάσταση στην πρωτεύουσα είναι έκρυθμη ενώ, πραγματική εξουσία στην μικρή Ελλάδα, ασκούν ο Γάλλος ναύαρχος Νταρτίζ ντι Φουρνέ, εγκατεστημένος με τον στόλο του έξω από τον Πειραιά και ο αρχηγός της αγγλικής διπλωματίας, Πρέσβης της Αγγλίας, σερ Φράνσις Έλιοτ.

Τον Ιούνιο, ύστερα από τελεσίγραφο των Συμμάχων, διατάχθηκε γενική επιστράτευση. Με σύντομες και αφανείς ενέργειες του υπαρχηγού του Γενικού Επιτελείου Ιωάννη Μεταξά, μεγάλο μέρος των εφέδρων οργανώθηκε σε παραστρατιωτικές ομάδες, που έγιναν γνώστες ως «οι επίστρατοι» ενώ, στο μέτωπο της Μακεδονίας εμφανίστηκε δυναμικά στην Θεσσαλονίκη το Κίνημα Εθνικής Άμυνας, η φιλοβενιζελική οργάνωση που τάχθηκε υπέρ των συμμάχων της Αντάντ (Entente) διαφωνώντας ανοιχτά με την στάση ουδετερότητας του Στέμματος.

Στις 13/26 Σεπτεμβρίου 1916, ώρα δυόμισι μετά τα μεσάνυχτα, φεύγει από την Αθήνα ο Βενιζέλος. Συνοδευόταν από τον ναύαρχο Κουντουριώτη, τον Νεγρεπόντη, τον Ρέπουλη, τον Μιαούλη, τον εφοπλιστή Εμπειρίκο και μερικούς ακόμη στενούς συνεργάτες του. Όλοι μεταφερθήκαν με αυτοκίνητα που παραχώρησε η Γαλλική Πρεσβεία. Δύο ατμάκατοι τους περίμεναν στην Ηετιώνεια Ακτή όπου, επιβιβάζονται στα πλοία “Εσπερία” και “Ατρόμητος” με προορισμό τα Χανιά. Την επόμενη μέρα συγκροτείται επίσημα η Προσωρινή Κυβέρνηση.

Στις 26/9 (9/10 π.η.)  η “Τριανδρία”, με την προσθήκη του στρατηγού Παναγιώτη Δαγκλή, εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη. Εκεί, σχεδόν όλοι οι ευρωπαϊκοί στρατοί έχουν στείλει από ένα τουλάχιστον απόσπασμα. Στο κέντρο της πόλης, στις γύρω περιοχές και στο λιμάνι, καμία στιγμή της ημέρας δεν μπορείς να περπατήσεις από το πλήθος των στρατιωτών, οι οποίοι δεν πολεμούν. Όλη μέρα σκάβουν. Ανοίγουν τάφρους, κάνουν οχυρώσεις, στερεώνουν πασσάλους, στήνουν αντίσκηνα. Ευφυέστατα ο Γάλλος δημοσιογράφος και πολιτικός Κλεμανσό τους ονόμασε «οι κηπουροί της Σαλονίκης».

Βασιλικό Διάταγμα της Προσωρινής Κυβέρνησης περί πρόσληψης του τρίτου Μέλους του Αντιστράτηγου Παναγιώτη Δαγκλή. (Ο Βενιζέλος προσδιορίζει την Κυβέρνηση ως προσωρινή και διατηρείται ο τίτλος “Βασίλειον της Ελλάδος” στα επίσημα έγγραφα)

Στην Αθήνα όμως συχνή εικόνα είναι τα αγήματα Άγγλων και Γάλλων που συνοδεύουν άντρες που θέλουν να καταταχτούν στο στρατό της Εθνικής Άμυνας. Είναι άοπλοι, φοράνε πολιτικά και τους έχουν στην μέση για να τους προστατεύουν. Είναι πολλοί αυτοί που θα ήθελαν να τους λιντσάρουν. Άλλοι τους επευφημούν. Με τον Ηλεκτρικό από την Ομόνοια φτάνουν στον Πειραιά και επιβιβάζονται σε πλοία. Ένα από αυτά είναι το ατμόπλοιο “Αγγελική” πλοιοκτησίας της “Ιονικής Ατμοπλοΐας” των Αφών Γιαννουλάτου.

Διαβάστε επίσης:  Λουδοβίκος-Ανδρέας Γκος (1791-1873): Ο επιφανής Ελβετός φιλέλληνας γιατρός στην Ελλάδα του '21.
Άρθρο της εφημερίδας «Εμπρός», της 18ης Οκτωβρίου 1916 (παλαιό ημερολόγιο), αναφερόμενο με περισσότερες λεπτομέρειες, στην βύθιση του ατμόπλοιου “Αγγελική”.

Το απόγευμα της 15ης/28ης Οκτωβρίου 1916 το “Αγγελική”, απέπλευσε από τον Πειραιά για Χαλκίδα – Βόλο – Θεσσαλονίκη με περισσότερους από 400 επιβάτες, μεταξύ των οποίων και αξιωματικοί, υπαξιωματικοί, οπλίτες και εθελοντές.

Ήταν η ώρα 9:00 το βράδυ, τρία ναυτικά μίλια από τις Φλέβες, όταν ακούστηκε μια έκρηξη. Ο έμπειρος καπετάνιος του Παπαδογιάννης με υπερπροσπάθεια κατάφερε να προσαράξει το χτυπημένο πλοίο σ’ έναν ορμίσκο των Φλεβών έως ότου σπεύσουν σε βοήθεια άλλα πλοία. Εκ των υστέρων ο πλοίαρχος ισχυρίζεται ότι είδε περισκόπιο υποβρυχίου, το οποίο εξαπέλυσε τέσσερις τορπίλες. Οι τρεις πρώτες αστόχησαν, η τέταρτη όμως χτύπησε το πλοίο αποκόπτοντας το πρωραίο τμήμα του και παρασύροντας στο βυθό όσους βρίσκονταν σ’ αυτό. Ευτυχώς το πλοίο δε βυθίστηκε, αλλά οι αρχικές πληροφορίες μιλούσαν για αρκετά θύματα από την έκρηξη. Ολόκληρος ο Τύπος για πολλές μέρες πρόβαλλε το συμβάν με ιδιαίτερη ένταση. Η εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ στο φύλλο της 18/31-10-16 προσεγγίζει το τραγικό γεγονός προσεκτικότερα: έγινε τορπίλλισις ή πρόσκρουσις έπί τορπίλλις;

Έξω από την Αγγλική Πρεσβεία συγκεντρώνεται κόσμος που ρωτάει για το ατμόπλοιο που χτυπήθηκε. Κάποιοι φωνάζουν συνθήματα κατά της Γερμανίας. «Τὰ ἄδυτα τῆς γερμανικῆς προπαγάνδας ἐν Ἑλλάδι ἀποκαλύπτονται…. Τὸ ξεκαθάρισμα ἀπὸ τοὺς κατασκόπους τῆς γερμανικῆς προπαγάνδας πρέπει νὰ γίνει ἀμέσως…..», γράφει η εφημερίδα Κρητική Επιθεώρησις που παρακολουθεί το θέμα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον γιατί στο πλοίο υπήρχαν εθελοντές από την Κρήτη που πάνε να βοηθήσουν τον Βενιζέλο. Κάνεις δεν ξέρει πόσοι επέβαιναν. Αρχικά μιλάνε για πενήντα έξι αγνοούμενους.

Τελικά, η Αγγλική Πρεσβεία έδωσε τον κατάλογο των διασωθέντων κι είναι ο ίδιος κατάλογος που κατέθεσε ο ναύαρχος Φουρνέ στο Δημαρχείο του Πειραιά. Με ανακοινώσεις τους οι ξένες πρεσβείες αποποιούνται κάθε ευθύνη. Οι Σύμμαχοι θέλουν να καταστήσουν ύποπτους τους Γερμανούς, οι Γερμανοί τους Συμμάχους. Το ελληνικό κράτος απών. Η κοινή γνώμη είναι αναστατωμένη. Εδώ και πολλές μέρες οι δρόμοι γύρω από την Ομόνοια έχουν γεμίσει αφίσες που απεικονίζουν ένα υποβρύχιο. Η αφίσα έγραφε:

ΑΜΟΙΒΗ 2.000 ΛΙΡΩΝ

Προσφέρεται ὑπὸ τῆς ἐνταῦθα Ἀγγλικῆς Πρεσβείας ἀμοιβὴ ἐκ λιρῶν στερλινὼν 2.000 (δύο χιλιάδων) διὰ τὴν τελεσφόρον καταγγελίαν ἐχθρικοῦ ὑποβρυχίου. Ἡ ἀμοιβὴ αὕτη πληρωθήσεται μετὰ τὴν καταστροφὴν τοῦ ὑποβρυχίου. Πλὴν τούτου, καὶ εἰς τὸν κομιστὴ σχετικῶν πληροφοριῶν περὶ πάσης ποσότητος ἐλαίου ἢ ἄλλου εἴδους, ὅπερ ἤθελεν ἀποδειχθεῖ ὡς προορισμένων δι΄ ἐχθρικὸν σκάφος, πληρωθήσεται ποσὸν ἴσον πρὸς τὴν ὑπὸ διαμετακόμισιν ἀξίαν τοῦ ἀνακαλυφθησομένου εἴδους. Πληροφορίαι δίδονται παρὰ τῷ πλησιεστέρῳ Ἀγγλικῷ Προξενικῷ Γραφείω.

Διαβάστε επίσης:  Οι καμικάζι της θάλασσας. Kaiten: Η απέλπιδα προσπάθεια του Ιαπωνικού Ναυτικού στο Β' ΠΠ.

Ἐκ τοῦ Γραφείου τῆς Ἀγγλικῆς Πρεσβείας.

Πλήθος κόσμου έξω από την εκκλησία της Αγίας Σοφίας στη Θεσσαλονίκη, όπου πραγματοποιήθηκε επιμνημόσυνη δέηση για τα θύματα του ατμόπλοιου «Αγγελική». Στο κέντρο της φωτογραφίας διακρίνεται ο Ελ. Βενιζέλος ανάμεσα στους ναύαρχο Παύλο Κουντουριώτη (αριστερά με πολιτικά) και στρατηγό Παναγιώτη Δαγκλή. [Αρχείο Εθνικού Ιστορικού Μουσείου]

Τι πραγματικά συνέβη.

Το ατμόπλοιο “Αγγελική” προσέκρουσε σε νάρκες του ναρκοπεδίου αριθμός 31 που πόντισε στον Σαρωνικό το ναρκοθετικό γερμανικό υποβρύχιο U-73, το οποίο επιχειρούσε στην Μεσόγειο.

Από πρωτογενή πηγή, μεταφέρεται εδώ η περιγραφή του πλοηγού του υποβρυχίου Martin Niemöller, όπως αυτή έχει καταχωρηθεί στο βιβλίο του «Vom U-Boot zur Kanzel» (μτφ. Από το υποβρύχιο στον άμβωνα) μια και, μετά τον πόλεμο έγινε κληρικός.

«Με το χάραμα της ημέρας βρισκόμαστε, μετά από διάφορες νυχτερινές συναντήσεις με καταδρομικά και αλλεπάλληλες καταδύσεις, μπροστά στην νήσο Φλέβες βορειοανατολικά της Αίγινας. Κατά την διάρκεια του πρωινού αναπτύσσεται εδώ έντονη ατμοπλοϊκή κυκλοφορία, την οποία επιβλέπει προστατεύοντας ένα πλησίον σε εμάς βρισκόμενο γαλλικό αντιτορπιλικό. Ο καιρός είναι άσχημος και είναι δύσκολο να κρατήσουμε το U-73 σε ύψος περισκοπίου. Κατά το μεσημέρι θα τοποθετηθούν δυο ναρκοπέδια ανατολικά και δυτικά του μικρού νησιού, στο σημείο της ατμοπλοϊκής διαδρομής, και μετά θα κατευθυνθούμε νότια προς το στενό της Κέας…. Εκεί είδαμε κατά την διάρκεια της νύχτας να περνούν δυο κατάφωτα νοσοκομειακά πλοία, με νότια κατεύθυνση. Τα υπόλοιπα πλοία, τα πλέοντα χωρίς φωτισμό, δεν τα εντοπίσαμε».

Λίγες μέρες μετά την “Αγγελική” προσέκρουσε σε νάρκη του ναρκοπεδίου 31 και το ατμόπλοιο “Κική Ησαΐα” όπου χάθηκαν τέσσερις άνθρωποι, ενώ αργότερα χτυπήθηκε το φορτηγό “Σπάρτη” της ναυτιλιακής εταιρείας Πανταλέων. Με καθυστέρηση δύο μηνών η Αγγλική πρεσβεία έβγαλε ανακοίνωση που απαγόρευε την προσέγγιση των Φλεβών. Σύμφωνα με τις οδηγίες:

«Στο εξής απαγορεύεται η πλεύση σε απόσταση εγγύτερη των δυο μιλίων από το νησί, ενώ τα πλοία που έρχονται από το νότο υποχρεούνται να περιμένουν σε απόσταση έξι μιλίων ένα τορπιλοβόλο προς αναγνώριση, το οποίο και θα τους υποδεικνύει τη ρότα προς το λιμάνι….»

Η επικήδεια τελετή. Ο λαός της Θεσσαλονίκης συγκλονίστηκε από την βύθιση του ατμόπλοιου «Αγγελική» που θα έφερνε εθελοντές στο Μακεδονικό μέτωπο. [Αρχείο Εθνικού Ιστορικού Μουσείου]

U-73: Ένα ένδοξο υποβρύχιο με άδοξο τέλος.

Ο τύπος των υποβρυχίων αυτών, έγινε ευρύτερα γνωστός σαν UE 1. Η κατασκευαστική σειρά, συμπεριλάμβανε τους αριθμούς υποβρυχίων U-71 έως U-80. Τα δέκα αυτά υποβρύχια κατασκευάσθηκαν σε δυο διαφορετικά ναυπηγεία, στο Vulcan του Αμβούργου και στο Αυτοκρατορικό Ναυπηγείο (Kaiserliche Werft) του Danzig.

Το υποβρύχιο U-73 καθελκύστηκε στις 16 Ιουνίου του 1915, με τον αύξοντα αριθμό κατασκευής 29, έμελλε να παίξει σημαντικό ρόλο στην διεξαγωγή του ναυτικού πολέμου στην Μεσόγειο κατατάσσοντας τον κυβερνήτη του υποπλοίαρχο Gustav Siess, στην έκτη θέση της λίστας των πιο επιτυχημένων κυβερνητών υποβρυχίων στον Α΄ΠΠ, με ρεκόρ βύθισης 56 πλοία συνολικού τονάζ 188.895 κόρων, συμπεριλαμβανομένων των S/S Burdigala και HMHS Britannic ανοικτά της Κέας.

Διαβάστε επίσης:  Σημαιοφόρος Μηχανικός Αλέξανδρος Διαμαντής: Από το εύδρομο «΄Ελλη» στο θωρηκτό «Αβέρωφ»

Τα κατασκευαστικά, μηχανολογικά και οπλικά του χαρακτηριστικά ήταν:

Εκτόπισμα: 980 τόνοι (συνολικά) με Μ: 56,80 μ, Π: 5,90 μ,Υ: 8,25 μ. και βύθισμα: 4,86 μ. Διέθετε 2 μηχανές Körting πετρελαιοκίνητες με ιπποδύναμη 900 ίππων. Ενδεικτική ταχύτητα: 10,6 κόμβοι (επιφάνεια), 7,9 κ. (καταδυόμενο).

Διέθετε δύο τορπιλοσωλήνες εξωτερικούς και έφερε 4 τορπίλες, 34 νάρκες και πυροβόλο καταστρώματος 88 εκατοστών. Το πλήρωμα αποτελούσαν 32 άτομα.

Σχεδιάγραμμα του ναρκοπέδιου αρθ. 31 στο οποίο προσέκρουσε το “Αγγελική” κοντά στην νήσο Φλέβες. Οι νάρκες ποντίστηκαν από το γερμανικό υποβρύχιο U-73 στις 27 Οκτωβρίου 1916 (νέο ημερολόγιο).
Άρθρο της γερμανικής εφημερίδας Hamburger Abendblatt (1935) για τον υποπλοίαρχο Gustav Siess ο οποίος γεννήθηκε στο Αμβούργο στις 11/12/1883 και κατατάχθηκε το 1902 στο Γερμανικό Αυτοκρατορικό Πολεμικό Ναυτικό. Για την δράση και τις επιτυχίες του στον Α΄ππ με το υποβρύχιο U-73, παρασημοφορήθηκε, τον Απρίλιο του 1918, με τον Σιδηρούν Σταυρό πρώτης και δευτέρας τάξεως, καθώς και με το παράσημο Pour le Mérite. Απεβίωσε στην γενέτειρά του στις 14/10/1970, σε ηλικία 87 ετών.

Στο τέλος του Α΄ππ, ο διοικητής του γερμανικού στολίσκου υποβρυχίων στην Πούλα της Κροατίας, Theodor Pullen, έδωσε διαταγή σε όλα τα υποβρύχια του μεσογειακού στόλου να επιστρέψουν στην βάση τους και αφού προμηθευτούν καύσιμα και τρόφιμα, να ξεκινήσουν το ταξίδι τους για την ναυτική βάση του Κίελου. Για όσα δεν ήταν σε θέση να πραγματοποιήσουν το επικίνδυνο και μακρύ αυτό ταξίδι, έδωσε διαταγή να ανατιναχθούν. Ανάμεσα σε αυτά, ήταν και το U-73, το οποίο ανατινάχθηκε στην Πούλα στις 30 Οκτωβρίου του 1918.

Το γερμανικό υποβρύχιο U-73 στο Cattaro της Δαλματίας στις αρχές του 1916,  τότε που ανήκε στην Αυστροουγγρική αυτοκρατορία.

Εκατό χρόνια μετά….

Από τις 30 Σεπτεμβρίου έως τις 2 Οκτωβρίου 2016 πραγματοποιήθηκε στην Κέα με επιτυχία, το 1ο διεθνές συνέδριο και οι θαλάσσιες εκδηλώσεις «100 Years Kea’s Shipwrecks 1916 – 2016», μία συνδιοργάνωση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, του Δήμου Κέας και του Συλλόγου Φίλων Κέας και υπό την αιγίδα και την ευγενική υποστήριξη του Ε.Ο.Τ. και της Unesco Hellas.

Αφορμή για το συνέδριο αποτέλεσαν τα εκατό επετειακά χρόνια μνήμης από τη βύθιση των δύο υπερωκεανείων HMHS Britannic και S/S Burdigala. Στο συνέδριο συμμετείχαν το Εργαστήριο Θαλάσσιας Γεωλογίας και Φυσικής Ωκεανογραφίας του Τμήματος Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, ο Σύλλογος Ερασιτεχνών Αυτοδυτών ΤΗΘΥΣ και περισσότεροι από 140 σύνεδροι και δημοσιογράφοι από 13 διαφορετικές χώρες. Οι ομιλητές ήταν αρχαιολόγοι, ιστορικοί, περιβαλλοντολόγοι και δύτες έλληνες και ξένοι. Μεταξύ των ομιλητών ήταν και ο φίλος και συνεργάτης του ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ, Δημήτρης Γκαλών ο οποίος μας διέθεσε και τα στοιχεία για το γερμανικό υποβρύχιο U-73.

Το  γαλλικό S/S BURDIGALA ως επιταγμένο οπλιταγωγό στην ναυτική βάση της Toulon (1915) και το αγγλικό νοσοκομειακό HMHS BRITANNIC που βυθίστηκαν ανοικτά της Κέας από νάρκες που πόντισε το U-73.

Βιβλιογραφικές αναφορές:

Γρηγοράκης, Γ. (2011). Μαύρη πέτρα, Αθήνα: Εκδόσεις Κέδρος.

Ζούργος, Ι. (2017). Λίγες και μία νύχτες, Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.

Galon, D. (2009). Το υποβρύχιο U-73. Ανακτήθηκε Ιούλιος 7, 2018, από https://keadive.gr (και με την άδεια της: D. Galon and the S/S Burdigala Project Team)

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 1ος Παγκόσμιος ΠόλεμοςU-73ΑγγελικήΕμπορική ΝαυτιλίαΘεοδωράκηςναρκοπόλεμοςναυάγιοΝαυτική Ιστορία
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

H “Ψαριανή Γαλιώττα”

Επόμενο Άρθρο

Κρήτη – Απελευθέρωση 1945

Σχετικά Άρθρα

Παγκόσμια Ιστορία

Η βύθιση του HMS Victoria. Μια ναυτική τραγωδία εξαιτίας γεωμετρικού λάθους.

Άρης Καθρέπτας
31 Οκτωβρίου 2025
Ελληνική Ιστορία

Κωνσταντίνος Κανάρης και Αίγινα. Το φως του πυρπολητή που δεν έσβησε ποτέ.

Ηρακλής Καλογεράκης
31 Οκτωβρίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Εκστρατεία στην Ανατολή (Campagne d’ Orient) – H ιστορία των Chateaurenault και UC 38

Γιώργος Καρέλας
31 Οκτωβρίου 2025
Ελληνική Ιστορία

Η Διπλωματία «πάσης φύσεως» λίγο πριν την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου την 28η Οκτωβρίου 1940.

Θεόδωρος Κόντες
24 Οκτωβρίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Κρήτη - Απελευθέρωση 1945

Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

Τα πλοία - "καρβουνιάρηδες" και η ιστορία του "P.L.M. 24"

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Σπύρος Θεοδωράκης

    Ο Σπύρος Θεοδωράκης έχει σπουδάσει Διοίκηση Επιχειρήσεων στο ΤΕΙ
    Αθήνας και είναι πρώην Τραπεζικός.
    Είναι συγγραφέας-ιστορικός ερευνητής και ραδιοφωνικός παραγωγός.
    Από το 1999, φωτογραφίες του άρχισαν να δημοσιεύονται στο περιοδικό
    “Εφοπλιστής” στο όποιο αργότερα ξεκίνησε να αρθρογραφεί με θέματα
    ιστορικά, συνεντεύξεις, οδοιπορικά, αποστολές κ.ά.
    Αρθρογραφεί κυρίως στην εφημερίδα “Ρεθεμνιώτικα Νέα” ενώ, άρθρα του
    έχουν δημοσιευτεί και με άλλες επαρχιακές εφημερίδες και στο Nautilia.gr
    Κυκλοφόρησε το 2017, το πρώτο του βιβλίο με αναφορές στην Κρητική
    ιστορία με τίτλο: “Με άρωμα Κρήτης - Δώδεκα στιγμές σαν ιστορήματα”
    Στο 3 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Πολιτιστικών Κρητικών Σωματείων που
    διοργάνωσε η ΠΟΠΚΣ (2018), ήταν εισηγητής με θέμα: “Οι Ηγούμενοι της
    Μονής Αρκαδίου. Πρωταγωνιστές στην Κρητική Ιστορία”
    Είναι ραδιοφωνικός παραγωγός στο σταθμό: Κρήτη fm 87,5 (Αθήνα).
    Μέλος της Παγκρήτιας Δημοσιογραφικής Ένωσης Μ.Μ.Ε.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Ε/Γ-Ο/Γ ΠΑΡΟΣ. Ένα πλοίο που έσωζε ζωές.
    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.
    Το ναυάγιο της “Αγγελικής”

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αίγινα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Νοέμβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
« Οκτ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023