NavalHistory
Σάββατο, 17 Μαΐου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Αναμνήσεις. Το πρώτο μου μπάρκο.

Παντελής Πρώιος Παντελής Πρώιος    
1 Νοεμβρίου 2024
Reading Time: 1 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
283
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Του Παντελή Πρώιου

Με αφορμή την περιγραφή ενός σύγχρονου πρωτόμπαρκου Δοκίμου, που διάβασα σε μια διαδικτυακή ιστοσελίδα με Ναυτικές ιστορίες – εμπειρίες, μου ήρθαν πολλά στην μνήμη, καθώς θυμήθηκα την δική μου εμπειρία από το 1958:

Ηταν το πρώτο πραγματικό μπάρκο μου πριν κάμποσα χρόνια, το 1958. Τότε υπήρχε μεγάλη κρίση στην Ελληνική και την παγκόσμιο Ναυτιλία και πάρα πολλά πλοία ήταν παροπλισμένα στον κόλπο της Ελευσίνας. Μάλιστα, ήμουν πρωτόμπαρκος επ’ αγκύρα, σε ένα από αυτά τα παροπλισμένα. Ενα Αμερικάνικο Liberty του Λιβανού, όπου μαζί με τον Ανθυποπλοίαρχο κάναμε συντήρηση, λέγε ματσακόνι, χρωματισμούς, κλπ… εν αναμονή κάποιου κατσέλου για απόπλου… Τελικά ήλθε από άλλη Εταιρεία, Χανδρή, η πολυπόθητη ευκαιρία να μπαρκάρω σε ένα νεότευκτο, 2 ετών, φορτηγό που είχε κατσέλα για κάρβουνο από ΗΠΑ, κυρίως τα λιμάνια της Virginia, Hampton Roads, με προορισμούς κυρίως σε λιμάνια της Γερμανίας στον Ελβα ποταμό και Ολλανδία, Αμστερνταμ ή Ροτερνταμ. Το πλοίο ερχόταν από Γδύνια Πολωνίας, όπου είχε ξεφορτώσει, δεν θυμάμαι τι και θα το συναντούσαμε στο Κίελο της Γερμανίας.

Είμασταν μια ομάδα 6 ατόμων, 2 ναύτες και τέσσερεις ακόμα, 1 λαδάς, 1 δόκιμος και 2 τζόβενα. Επειδή έτυχε να ξέρω Αγγλικά και Γαλλικά, από ιδιαίτερα και το Γυμνάσιο Ελευσίνας, είχα κατά κάποιο τρόπο αναλάβει την ευθύνη της επικοινωνίας με τα τελωνεία για τα διαβατήρια-φυλλάδια κλπ. Πετάξαμε από Αθήνα Ιταλία και από κει με τα τρένα ταξιδέψαμε 3-4 ημέρες διασχίζοντας Ιταλία, Ελβετία, Αυστρία, Γερμανία. Ενα αρκετά μεγάλο, κοπιαστικό, αλλά τουλάχιστον για μένα, πολύ ενδιαφέρον ταξίδι! Περνώντας μέσα από όλες αυτές τις χώρες που τότε είχαν πολύ αυστηρούς ελέγχους στα σύνορα και έπρεπε κάθε φορά να τους εξηγώ ότι είμαστε Ελληνες ναυτικοί με προορισμό το πλοίο μας στο Κίελο. Ευτυχώς οι βαλιτσούλες μας ήταν μικρές, καθώς δεν χρειάζονταν πια να κουβαλάμε την “προίκα” μας, πετσετοσέντονα κλπ, όπως μια γενιά πριν από μας, καθώς μου διηγόταν ο αδελφός της Μητέρας μου, που ήταν θερμαστής στα χρόνια των πολέμων, όπως του Β΄ παγκοσμίου με τα Ελληνικά πλοία να διασχίζουν τον Ατλαντικό με κίνδυνο να τορπιλιστούν από τα Γερμανικά  U Boats (υποβρύχια). Πράγματι πολλοί Ελληνες και κυρίως Χιώτες ναυτικοί χάθηκαν στον Ατλαντικό τότε. Τέτοιες ιστορίες είχα ακούσει από τον θείο μου, όπως και τον Ανθυποπλοίαρχο που ήμασταν μαζί στο παροπλισμένο  Liberty,  στον κόλπο της Ελευσίνας. Αλλά και από έναν Καπετάνιο με τον οποίο συνυπηρέτησα ως Ανθυποπλοίαρχος, που παρουσίαζε μια “ιδιόμορφη” συμπεριφορά! (Οταν τον ξυπνούσαμε για κάποιο έκτακτο συμβάν, ή προσέγγιση σε λιμάνι, πεταγόταν απότομα, συνήθως από τον καναπέ του, όπου κοιμόταν πάντα με τα ρούχα του!! και έτρεχε έξω στην βαρδιόλα για να εποπτεύσει την την πλώρη, ή την μάσκα του πλοίου για τυχόν επιπλέουσα Γερμανική νάρκη ή υποβρύχιο. Αυτό κρατούσε για μερικά λεπτά μέχρις ότου να “συνέλθει” και να συνειδητοποιήσει την πραγματική περίσταση!!) Την συμπεριφορά αυτή μου την είχε διηγηθεί από που προέρχονταν και μου έλεγε να παραμερίζω, καθώς έτρεχε σαν υπνωτισμένος!! έξω… Αργότερα με τις σπουδές μου στην Ψυχολογία στις ΗΠΑ, την ερμήνευσα σαν ένα κατάλοιπο σοβαρού μετατραυματικού φαινομένου από τα ταξίδια του με τα περίφημα Συμμαχικά convoys στον Ατλαντικό μεταξύ Αμερικής και Ευρώπης κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Διαβάστε επίσης:  «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

Για να επανέλθω στο ταξίδι για το Κίελο, όπου τελικά φθάσαμε κατάκοποι αλλά σώοι και αβλαβείς και καταλύσαμε σε ένα μικρό ξενοδοχείο κοντά στις Λεκάνες από όπου θα περνούσε το πλοίο μας ερχόμενο από Γδύνια. Για “καλή’ μας τύχη είχε καθυστερήσει λόγω ομίχλης και έτσι αναπληρώσαμε τον ύπνο χουζουρεύοντας σε κρεβάτια και με ζεστό φαγητό, καθώς ήταν παραμονές Χριστουγέννων και με την παγωνιά  στα τρένα να μας έχει διαπεράσει μέχρι τα κόκαλα. Τότε ήταν μεγάλη επιτυχία το Ιταλικό τραγούδι “volare cantare” και τις κοπελίτσες που μας σερβίριζαν, ή μας περιποιώνταν τις φλερτάραμε και τις πειράζαμε εκμεταλλευόμενοι το “una fatsa una ratsa”, καθώς όλοι, εκτός του Ναύτη, είμασταν νεαροί!!. Τελικά όταν επί τέλους έφθασε το πλοίο, ήταν μάλλον σκοτεινά και τότε άρχισε μια αξέχαστη πρώτη εμπειρία, καθώς έπρεπε να πιάσουμε αμέσως δουλειά εμείς του καταστρώματος στην κουβέρτα και να μοιραστούμε πρύμα, πλώρα για να δένουμε και να μολάμε τους κάβους περνώντας τις Λεκάνες του Καναλιού του Κιέλου. Κάποιος, υποθέτω ο λοστρόμος, καθώς δεν συστηθήκαμε καν με κανένα!!!μου έδωσε μια νιτσεράδα, που έφτανε μέχρι τα νύχια μου και η κωνική κουκούλα, σαν καπουτσίνου μοναχού, έφτανε μέχρι τα μάτια μου, που μου έκρυβε τον σκοτεινό και έτσι κι αλλιώς άγνωστο ορίζοντα. Αυτό που θυμάμαι ήταν να τραβώ τον κάβο όταν άκουγα το βύρα και να τον αφήνω σιγά, σιγά όταν άκουγα το λάσκα – μόλα. Δεν ήξερα με ποιον Ναύτη ήμουν βοηθός και υποθέτω κι’ αυτός το ίδιο για μένα!! Μεταξύ Λεκανών είχαμε ένα χρονικό διάστημα να ξεκουραστούμε, αλλά δεν μας είχαν δώσει καμπίνα, αν θυμάμαι καλά! κι έτσι την βγάζαμε στους καναπέδες, καρέκλες του καπνιστηρίου, που ντουμάνιαζε από τσιγαρίλα και για  μένα που δεν κάπνιζα ήταν σωστός “θάλαμος αερίων”. Επιχείρησα να βγω έξω, αλλά το κρύο ήταν τσουχτερό και καθώς δεν είχα ντυθεί κατάλληλα για βορειοευρωπαϊκό χειμώνα και με δίχως γάντια, δεν είχα επιλογή από το να πεθάνω έξω στο κρύο, ή να πάθω ασφυξία στο καπνιστήριο. Τώρα το σκέφτομαι, αλλά τότε που χρόνος για σκέψεις και αναλύσεις καταστάσεων, ώστε να συγκρίνω την διήμερη παραμονή μας στο ξενοδοχείο του Κιέλου, με όλα τα τερπνά του με την παρούσα κατάσταση, μεταξύ πλώρης μπερδεμένος με τους κάβους και ντουμανιασμένου καπνιστηρίου. Δεν θυμάμαι πόσο κράτησε αυτή η περιπέτεια – διαδικασία στο Κανάλι του Κιέλου, ούτε αν και τι φάγαμε!!

Διαβάστε επίσης:  Η Άνδρος των βαποριών.

Οταν τελικά βγήκαμε από το Κανάλι στην Βαλτική κάποιοιος;; μου έδειξε την καμπίνα μου, που ήταν στην Πρύμη, όπως για όλους που δεν είμασταν Αξιωματικοί. Το σκαρί ήταν σχεδιασμένο και κατασκευασμένο στην Αγγλία, επομένως, όπως είχα μάθει και με τα Liberty, μόνο τα Αμερικάνικα είχαν ολο το πλήρωμα αξιωματικούς και μη να διαμένουν στο μεσαίο κομοδέσιο, σε αντίθεση με τα Εγγλέζικα που είχαν το πλήρωμα στην πρύμη. Ετσι με οδήγησαν κάτω στις καμπίνες Ναυτών και κατώτερου πληρώματος μηχανής, ακριβώς πάνω από τον άξονα της προπέλας. Σαν νεότερος έπρεπε να σκαρφαλώσω στην απάνω κουκέτα καθώς στην κάτω ήταν ένας μεγαλύτερος ναύτης,  που κοιμόνταν βαθειά. Πάτησα στα ρέλια της κουκέτας του για να κάνω την αναρρίχησή μου στην πάνω. Εκείνη την στιγμή έκανα την σκέψη, τι θα γινόταν αν γλυστρούσε το πόδι μου και έμπαινε στο στόμα του… Αυτή η φαντασίωση με παρέλυσε από το πνιχτό γέλιο που μου προκάλεσε και έμεινα για λίγο μετέωρος μέχρι να συνέλθω και να διαπιστώσω ότι στο πλάι υπήρχε σκαλάκι που μπορούσα να είχα χρησιμοποιήσει. Τέτοια ήταν η σύγχυσή μου που τα είχα σαστίσει.

Οταν πια βγήκαμε στα στενά της Μάγχης και στον Ατλαντικό, με πλώρη για το Hampton Roads, Newport News  για κάρβουνο με προορισμό Γερμανία, έμαθα ότι το πλοίο είχε κατσέλο για πολλά τέτοια ταξίδια. Μου πήρε πάνω από ένα δεκαπενθήμερο  ταξίδι για Αμερική για να συνηθίσω να κοιμάμαι πάνω από την προπέλα, που συχνά λόγω θαλασσοταραχής και με το καράβι “μπαούλο-φελούκα”, όπως λέγανε, μόνο με ballast, ξενέριζε και μας πετούσε κυριολεκτικά κάτω από την κουκέτα και βλέπαμε από το στρογγυλό φινιστρίνι την άγρια θάλασσα να χτυπά με λύσσα το ευτυχώς χοντρό και έλπιζα άθραυστο τζάμι του. Μια φορά που το ξεχάσαμε ανοιχτό λόγω μπουνάτσας βρήκαμε την καμπίνα σαν πισίνα όταν μπατάρισε ο καιρός!! Το ίδιο έπαθα και με την φουρτούνα που μέχρι να στρώσει το στομάχι μου τάϊσα για καλά τα ψάρια. Έτσι ποτέ δεν έμενα μέσα στην τραπεζαρία και εννοείται στο καπνιστήριο, καθώς ο καπνός μου αναστάτωνε το στομάχι και τα πνευμόνια μου. Γι’ αυτό προτιμούσα πάντα τα εξωτερικά του πλοίου και φυσικά την Γέφυρα. Εκεί χρειάστηκε να κάνω μια πρώτη “συνδικαλιστική” αντιπαράθεση με τον Γραμματικό, όταν μου είπε ότι θα κάνω 2 ώρες “εκπαίδευση” σαν Δόκιμος. Μόνο που η “εκπαίδευση” ήταν φασίνα στους αλουέδες. Ετσι, πρώτα για καλή μου τύχη, μιας και στο επόμενο ταξίδι θα έφευγε ο Καπετάνιος, χρειάστηκε να γίνει απογραφή και λόγω των Αγγλικών μου και κάποια γνώσης γραφομηχανής, έπιασα “δουλειά” στην Γέφυρα με τον Καπετάνιο και έτσι μπήκα και στο πραγματικό αντικείμενο των Πλοιάρχων, με ενασχόληση με την τότε αστροναυτιλία, με τα στίγματα με την χρήση του εξάντα, χρονόμετρου, πυξίδων, μαγνητική, γυροσκοπική κ.α.ηλεκτρονικά, όπως ραδιογωνιόμετρο, ραντάρ κλπ.

Διαβάστε επίσης:  Στις απαρχές της Ελληνικής ατμοπλοΐας και ακτοπλοΐας. Tο φορτηγό ατμόπλοιο Θήρα, ex Θηρεσία

Ετσι, χάρις σε αυτή την συγκυρία και την επιμονή μου να κάνω “εκπαίδευση” στην Γέφυρα και όχι στην φασίνα! τα πράγματα εξελίχτηκαν κανονικά, καθώς κατά το κανονικό 8ωρο δούλευα στην κουβέρτα με τους υπόλοιπους ναύτες, λοστρόμο κλπ . Και καθώς το πλοίο φόρτωνε και δημητριακά, σόγια, καλαμπόκι κ.α, εκπαιδεύτηκα και ειδικεύτηκα στην κατασκευή μπουλμέδων εν πλω, καθώς και σε άλλα πράγματα, που με βοήθησαν και στην περαιτέρω ναυτική μου ζωή και καριέρα. Μόνο που αυτή κράτησε μόνο μια δεκαετία, όπως μας είχε πει ο Καπετάνιος όταν πρωτομπάρκαρα, δηλαδή “Τα πρώτα δεκα χρόνια είναι δύσκολα”. Και είχε δίκιο!!

Παντελής Πρώιος, Ψυχολογος (τέως Υποπλοίαρχος Εμπορικού Ναυτικού).

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: LibertyΕμπορική ΝαυτιλίαΚίελοΜάγχημπάρκοΝαυτική ΠαράδοσηΠρώιος
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

Επόμενο Άρθρο

Η ένδοξη δράση και το ηρωικό τέλος της “Β. ΟΛΓΑΣ”

Σχετικά Άρθρα

Εμπορική Ναυτιλία

«Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

Δημήτρης Μπαλόπουλος
8 Μαΐου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Το ναυάγιο της “Αγγελικής”

Σπύρος Θεοδωράκης
27 Μαρτίου 2025
Το STÖRTEBEKER στη Θεσσαλονίκη το 1944. (συλλ. M. Ghiglino
Εμπορική Ναυτιλία

Το Πλοίο Φάρων “ΣΚΥΡΟΣ” – υπό την σημαία του Γ’ Ραϊχ και του Ε.Λ.Α.Ν.

Άρης Μπιλάλης
28 Φεβρουαρίου 2025
To BΕΡΑ προσαραγμένο στον ύφαλο Λευτέρη. 
Πηγή φωτογραφίας: https://e-thessalia.gr/sipiada-akrotiri-ton-stenagmon/
Εμπορική Ναυτιλία

Ο Μύρμηξ και ο Λευτέρης. Το ναυάγιο του “Βέρα”.

Ομάδα Εναλίων Αποτυπώσεων
31 Ιανουαρίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Η ένδοξη δράση και το ηρωικό τέλος της "Β. ΟΛΓΑΣ"

Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

eik3

Η Ναυτική Εκπαίδευση των Ιωαννιτών Ιπποτών

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Παντελής Πρώιος

    Ο Χιώτης Παντελής Α. Πρώιος, είναι μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων, επιστημονικός Σύμβουλος Συλλόγων ατόμων με ειδικές ανάγκες, μέλος του Εθνικού κέντρου των Η.Π.Α. για το τραυματικό στρες των παιδιών, ενώ συμμετέχει σε πολλά Ελληνικά και Διεθνή Επιστημονικά Συνέδρια για τις εξελικτικές διαταραχές, τον αυτισμό, την πρόληψη της βίας, την προστασία των μικρών παιδιών, την εκπαίδευση επαγγελματιών ψυχικής υγείας, εκπαιδευτικών και γονέων. Μόρφωση - Πτυχία Πτυχία Πλοιάρχου Γ’ και Β’ του Ε.N. (1958-1968) Έφεδρος, Μάχιμος Σημαιοφόρος του Π. Ν. (1963-65) University of Pennsylvania, Philadelphia Pa., USA, B. A. in Psychology. (1969-73) Υποτροφία από την Γερουσία της Πεννσυλβάνια (Senatorial Scholarship) Temple University, Philadelphia, Pa, USA, M. A. in Community Psychology (1974-76).

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Αναμνήσεις. Το πρώτο μου μπάρκο.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κυριακίδης Κύπρος Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σιδηρόπουλος Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Μάιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« Απρ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023