NavalHistory
Σάββατο, 17 Μαΐου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Η ανατίναξη του τουρκικού δίκροτου ”Κινούμενο Όρος”. Ερεσσός 27 Μαϊου 1821′

Ελευθέριος Σφακτός Ελευθέριος Σφακτός    
17 Ιανουαρίου 2025
Reading Time: 2 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
138
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Ελευθέριος Σφακτός

Με την έναρξη της επανάστασης του 1821,  ο Σουλτάνος πίστεψε ότι μπορούσε να καταστείλει τον ξεσηκωμό το έθνους, χρησιμοποιώντας τον Στόλο του και μόνο.  Με την υπεροψία της μεγάλης δύναμης, ο αγώνας των Ελλήνων, κατ΄αυτόν,θα ήταν άνισος. Δεν είχε μετρήσει όμως, ούτε είχε γνωρίσει ακόμη, ότι οι κατατρεγμένοι αλλά αδούλωτοι ραγιάδες είχαν σαν μοναδικό τους όπλο τη δύναμη της ψυχής  και την πίστη  στο δίκαιο του αγώνα για τη λευτεριά. Οι δε ωμότητες που ξέσπασαν στην Κωνσταντινούπολη μετά την έναρξη της επανάστασης, (σφαγές Ελλήνων, απαγχονισμός Πατριάρχου Γρηγορίου  του Ε΄ κ.α.) τους επηρέασαν αποφασιστικά και  ο πόθος και το πάθος για λευτεριά  έγιναν αδάμαστη θέληση και δρόμος χωρίς γυρισμό.

23   Μαΐου.  Ο ελληνικός στόλος με αρχηγό τον ναύαρχο Τομπάζη  αποτελούμενος από 57 πλοία  Ύδρας, Σπετσών και Ψαρών, αποπλέει από τα Ψαρά για περιπολία  στα νερά της Μυτιλήνης  προς εντοπισμό του τουρκικού στόλο. Αντικειμενικός στόχος, η αποτροπή  εφοδιασμού των φρουρίων των νησιών  του ανατολικού Αιγαίου. Την αυγή της άλλης ημέρας φάνηκαν τρία πλοία  προερχόμενα από τα στενά των Δαρδανελλίων. Ήτανε δύο μπρίκια με ρώσικη σημαία κι ένα μεγάλο δίκροτο με δύο σειρές πυροβόλων σε κάθε του πλευρά, γίγαντας της εποχής εκείνης με 84 κανόνια στο σύνολο. Το δίκροτο δεν είχε σημαία. Το γνώρισαν όμως ότι  ήτανε τούρκικο και προφανώς ήταν η προφυλακή του στόλου του Ριαλά-Μπέη.

Ο ναύαρχος Τομπάζης

Το δίκροτο ήταν  το «Μπεχτάς Καπτάν» ( Κινούμενο όρος), ένα πλοίο γραμμής ¨Ντε-λιν¨, κατά την ναυτική ορολογία της εποχής, από τον αντίστοιχο γαλλικό όρο “vaisseau de ligne ” (βεσώ ντε λιν),¨ Ντελίνι ¨ κατά την ελληνική παραφθορά .Κατά τη ναυμαχία, η θέση αυτής της κλάσης του πλοίου  ήταν στο κέντρο της παράταξη  (μεσοπορεία)  όπου μπορούσε  να  αντιμετωπίσει  το μεγαλύτερο βάρος της ναυτικής επιχείρησης, είτε σε άμυνα είτε σε επίθεση.  Πλοίαρχος του πλοίου ήταν ο ονομαστός πειρατής Οσμάν Γκέκας ή ¨ Βεκτασή Αρναούτ¨.

Η αρχική πορεία  του δίκροτου  ήταν προς τα στενά της Χίου. Βλέποντας όμως τον Ελληνικό στόλο άλλαξαν κατεύθυνση και αγκυροβόλησε στον όρμο της Ερεσσού, δυτικά της Λέσβου όπου αποβίβασε ναυτικό απόσπασμα στην ξηρά, προστατευόμενο συγχρόνως από το πυροβολικό της ξηράς. Οι Έλληνες χωρίς χρονοτριβή αποφάσισαν να «τρακάρουν όλα τα καράβια το βατσέλο και να κάνουν ρεσάλτο».   Πρώτος δοκίμασε να πλησιάσει ο ναύαρχος  Τομπάζης με την  γολέτα του «Τερψιχόρη» η οποία διέθετε  ισχυρό πυροβόλο των 48 λίτρων. Η  απόσταση  από το εχθρικό πλοίο ήταν  μεγάλη κι έπρεπε να πλησιάσει. Επικρατούσε όμως  νηνεμία     για τούτο έδωσε διαταγή να κατεβάσουν τις βάρκες και κωπηλατώντας  να  ρυμουλκήσουν το πλοίο.  Έτσι κι έγινε!  Τα κανόνια της Τερψιχόρης έβαλαν  επί ώρες κατά του  θεόρατου πλοίου χωρίς θετικό όμως αποτέλεσμα. Η απόλυτη νηνεμία  δεν επέτρεπε σωστούς χειρισμούς προσέγγισης . Στη συνέχεια  η γρήγορη  Νάβα  «Αχιλλεύς» του Ζάκα τόλμησε να πλησιάσει κι άρχισε να βάλλει κι αυτή, χωρίς αποτέλεσμα . Γρήγορα  αποσύρθηκε με τρεις νεκρούς κι έναν τραυματία.

Διαβάστε επίσης:  1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

Ο ναύαρχος Τομπάζης επιμένει. Πλησιάζει τα καράβια του σε γραμμή μάχης κι επιτίθεται και πάλι. Η γολέτα «Τερψιχόρη» με το μεγάλο της πυροβόλο των 48 λίτρων έβαλε πρώτη κι  ακολουθούν όλα μαζί τα κανόνια του ελληνικού στόλου, βρυχώνται, ξερνούν φωτιά και σίδερο μετατρέποντας τη θάλασσα της Ερεσσού σε κόλαση.  Μα και πάλι δεν γίνεται τίποτα !

Οι δυνατές μπαταριές του  Ντελίνι (μεγαλύτερης ισχύος  και βεληνεκούς των ελληνικών) κρατούν σε απόσταση τα ελληνικά πλοία, που μόνο φλόγες, καπνό και θόρυβο προξενούν και τίποτα περισσότερο.            

O ναύαρχος Αποστόλης

24 Μαΐου. Ο Αρχηγός στόλου Ναύαρχος Τομπάζης μετά από σύσκεψη των πλοιάρχων,  αποφασίστηκε, με πρόταση του ναυάρχου Νικολή  Αποστόλη,  να γίνει για πρώτη φορά χρήση πυρπολικών  διότι ήταν αδύνατον να νικηθεί ο πανίσχυρος εχθρός με το βεληνεκές  που διέθεταν τα Ελληνικά πλοία.  Έως τότε, οι Έλληνες  τα πυρπολικά δεν τα είχαν στον σχεδιασμό του στόλου τους . Είχαν «ακούσει»  γι΄ αυτά, όταν οι Ρώσοι έκαψαν τον Τούρκικο στόλο στο όρμο του Τσεσμέ   (7 Ιουλίου 1770,  γνωστή περίοδος ως Ορλωφικά), χρησιμοποιώντας μάλιστα Ψαριανούς ναυτικούς  για την επάνδρωση τους.

Από τους μαστόρους που γνώριζαν σχετικά περί των πυρπολικών, ξεχώριζε  ο Γιάννης Δημουλίτσας ή Πατατούκος, από την Πάργα. Είχε εγκατασταθεί στα Ψαρά και εργαζόταν στο πλοίο του Νικολή Αποστόλη. Σύντομα μετασκεύασε ένα μικρό πλοίο σε πυρπολικό.  Η πρώτη προσπάθεια πυρπόλησης του Δίκροτου με επικεφαλής τον Υδραίο Θεοχάρη απέτυχε. Το πυρπολικό στην προσπάθειά του να πλησιάσει το δίκροτο από την πρύμη, «επήρε στεριά» (ευθεία πορεία), αλλά έγινε αντιληπτό από τη φρουρά της στεριάς δεχόμενο πυροβολισμούς, ενεργοποιώντας συγχρόνως και τη βάρδια του πλοίου που έως τότε δεν είχε αντιληφθεί την προσέγγιση του πυρπολικού.

Την Δεύτερη προσπάθεια και  με παρότρυνση του Τομπάζη, ανέλαβε να την φέρει σε πέρας  ο άγνωστος μέχρι τότε Παπανικολής  που ξεχώριζε  για  την  τόλμη  του , την  ικανότητά  του  και  το πείσμα του.

Ο  “Πατατούκος” σύντομα  μετέτρεψε σε πυρπολικό ένα μικρό πλοίο, (Λήμνιον).,που προσέφερε  ο Υδραίος πλοίαρχος Χατζηθεοδώρου, ενώ παράλληλα  κατέπλευσε  από τα Ψαρά, και δεύτερο  που το διεύθυνε ο Γεώργιος Καλαφάτης.  Ο  Παπανικολής  σε συγκέντρωση, ζήτησε  εθελοντές για την τολμηρή και επικίνδυνη αυτή επιχείρηση. Πρώτος δήλωσε ο Γιάννης Θεοφιλόπουλος από τα Λαγγάδια της Γορτυνίας, τον οποίο και όρισε  τιμονιέρη στο  πυρπολικό  του. Τελικά ο Παπανικολής επέλεξε 21 συντρόφους από τους εθελοντές,

Ο μπουρλοτιέρης Παπανικολής

27 Μαΐου. Ημέρα Παρασκευή και ώρα 0830 πρωινή  όταν ξεκίνησαν τα δύο πυρπολικά με επικεφαλής τον Παπανικολή και τον Καλαφάτη, ακολουθούμενα από δύο λέμβους διαφυγής  Και τα δύο  κατευθύνθηκαν   κατά   του  δίκροτου που  το  έλουζε ο ήλιος . Πριν ξεκινήσουν τα πυρπολικά, τα Ελληνικά πλοία για αντιπερισπασμό άρχισαν  να  κανονιοβολούν το εχθρικό πλοίο.  Αυτό  ανταπέδωσε αμέσως τα πυρά, έτσι η περιοχή γέμισε καπνούς. Αυτό βοηθούσε  το τόλμημα των ατρόμητων  θαλασσομάχων διότι δημιουργήθηκε ένα ¨προπέτασμα καπνού¨ που περιόριζε την ορατότητα.

Διαβάστε επίσης:  Το "Υδράκι" εμβολίζει το τρεχαντήρι "Ανάστασις", έξω από τον Πειραιά.

Είχε αποφασισθεί ο Καλαφάτης να κολλήσει στη μέση του δίκροτου το πυρπολικό του   και στην πλώρη  ο Παπανικολής, όπως και έγινε. Πριν όμως μεταδοθεί η  φωτιά στο μεγάλο πολεμικό από το πυρπολικό του Καλαφάτη, οι τούρκοι κατάφεραν  να το ξεκολλήσουν με αποτέλεσμα αυτό να απομακρυνθεί καιόμενο.

Ο Παπανικολής  ύστερα από επιδέξιες μανούβρες του Θεοφιλόπουλου, κόλλησε  το πυρπολικό του στην πλώρη  του κολοσσού και η φωτιά άρχισε να μεταδίδεται  στα κατραμωμένα ξύλα της πλώρης του τουρκικού πολεμικού. Ο άνεμος εν τω μεταξύ είχε κάνει την εμφάνισή του κι αυτό βοηθούσε το έργο των θαρραλέων  Ελλήνων, που δεν έλεγαν να ξεμακρύνουν αν δεν έβλεπαν ότι ο σκοπός τους θα είχε αίσιο πέρας .

Μάταια οι Τούρκοι τουφέκιζαν από το κατάστρωμα και τις μπουκαπόρτες πασχίζοντας  συγχρόνως να σβήσουν  τις φωτιά  που άρχισε να εξαπλώνεται στο πλοίο. .Η μοίρα όμως του πλοίου είχε προδιαγραφεί. Οι φλόγες όλο και δυνάμωναν, οι καπνοί τύφλωναν το πλήρωμα του Δίκροτου, και ο πανικός άρχισε να μεταδίδεται σε αξιωματικούς και ναύτες που πανικόβλητοι έτρεχαν προς κάθε κατεύθυνση. Όσοι προσπάθησαν να κατεβάσουν βάρκες δεν τα κατάφεραν διότι τα σχοινιά είχαν αρχίσει να καίγονται. Ο ναύαρχος Αρναούτ φώναζε απεγνωσμένα να του κατεβάσουν μια βάρκα για να φύγει . Λέγεται ότι, ένας Αξιωματικός  βλέποντάς τον να φροντίζει μόνο για τον εαυτό του τον τραυμάτισε με μαχαίρι στο λαιμό. Σύντομα  οι πάντες άρχισαν να πηδούν στη θάλασσα προκειμένου να σωθούν, μεταξύ αυτών και ο  πλοίαρχος Οσμάν Γκέκας.

Όλος ο ελληνικός στόλος παρακολουθούσε  με κομμένη την ανάσα  το τολμηρό εγχείρημα των συντρόφων τους. Οι βάρκες  των Ελληνικών πλοίων  που είχαν  καθελκυστεί, αποτρέπουν όσους προσπαθούσαν να επιβιβαστούν σε αυτές, χρησιμοποιώντας  τα κουπιά ή κάνοντας χρήση του βραχύκαννοι  όπλου, γνωστό ως  ¨ τρομπόνι ¨ Γλύτωσαν  όσοι κολύμπησαν προς τα ενδότερα της νήσου Μυτιλήνης.

Εν τω μεταξύ, η φωτιά έχει εξαπλωθεί στα περισσότερα διαμερίσματα του πλοίου και τα  κανόνια από την υπερθέρμανση εκρήγνυνται με εκκωφαντικό θόρυβο μεγαλώνοντας  τον πανικό.  Η φωτιά δεν άργησε να φτάσει και στην  μπαρουταποθήκη του πλοίου. ‘Ένας  τρομαχτικός κρότος ακούστηκε που ταρακούνησε  ολόκληρο το νησί, ενώ ο θαλασσινός γίγαντας τινάχτηκε στον αέρα διαλυμένος σε χιλιάδες κομμάτια. Άνθρωποι, ζώα, ξύλα, μέταλλα, αφού υψώθηκαν ψιλά στον ουρανό, έπεσαν φλογισμένα με πάταγο  στο νερό τραυματίζοντας ή και σκοτώνοντας αρκετούς από όσους προσπαθούσαν να  γλιτώσουν κολυμπώντας     Η πυρπόληση του δίκροτου διήρκησε περίπου 35 λεπτά.

Διαβάστε επίσης:  11‒13 Απρίλιου 1821. Η πρώτη πολεμική επιτυχία των Ελλήνων στη θάλασσα.

Οι Έλληνες γνωρίζοντας τι θα επακολουθούσε μετά την εξάπλωση της φωτιάς, είχαν απομακρυνθεί αρκετά από το καιόμενο πλοίο και  κατάφεραν να βγουν όλοι σώοι έχοντας περιμαζέψει και λίγους ναυαγούς,  που ανάμεσα τους ήταν και μερικοί  χριστιανοί που εργαζόντουσαν στον Οθωμανικό στόλο είτε δια της υποχρεωτικής προσφοράς ναυτών από συγκεκριμένες ναυτικές περιοχές της Ελλάδας ή δια της βίαιης ναυτολόγησης. Όταν η σκαμπαβία, (μεγάλη ελαφρά λέμβος)  που συνόδευε τα πυρπολικά έφτασε στο καράβι του Νικολή Αποστόλη, οι  μπουρλοτιέρηδες  γίνονται δεκτοί  με ουρανομήκης ζητωκραυγές, τους αγκαλιάζουν τους φιλούν και τους συγχαίρουν  για πρώτο μεγάλο ναυτικό κατόρθωμα  του Ελληνικού στόλου.

Κατά τους χρονογράφους της εποχής, χίλια εκατό μέλη του πληρώματος έχασαν τη ζωή τους ακολουθώντας  στο βυθό της θάλασσας  το ¨Ντελίνι¨.

Από τους τρείς πρωταγωνιστές, Παπανικολή, Πατατούκου και Θεοφιλόπουλου, τον πρώτο το πήρε στα φτερά της η φήμη και η Ιστορία και τον έγραψε  με χρυσά γράμματα στο βιβλίο της. Ο κατασκευαστής των πυρπολικών Παργιανός κι ο επιδέξιος τιμονιέρης Λαγκαδιανός ή Καραβόγιαννης όπως τον έλεγαν, έμειναν στη σκιά της ιστορίας, όπως  και τόσοι άλλοι ισάξιοί τους πρόμαχοι της Λευτεριάς. Η γενέτειρα του Θεοφιλόπουλου για να τιμήσει το τέκνο της, του έστησε προτομή που στη βάση του έγραψαν τους στίχους του ποιητή: 

                       Είχες αστέρια ολόλαμπρα στον ουρανό σου κι άλλα ,

                       μα  εκείνα  που  δεν  έλαμψαν  ήτανε  πιο  μεγάλα».

Επίσης και για τον «Πατατούκο»  οι Παργιανοί του έστησαν  ανδριάντα  στη Πάργα.

Αντώνης Θεοφιλόπουλος (Καραβόγιαννος)
Ιωάννης Δημουλίτσας (Πατατούκος)

Η πρώτη αυτή μεγάλη ναυτική επιτυχία με την έναρξη του αγώνα,   δόνησε τις ψυχές όλων των σκλαβωμένων  Ελλήνων. Ξέφρενος ενθουσιασμός συνεπήρε τα επαναστατημένα νησιά κι ολόκληρη την Ελλάδα. Παντού έγιναν δοξολογίες δοξάζοντας τον ύψιστο, και οι δημογέροντες των τριών νησιών έστελναν στο στόλο τους τους πιο συγκινητικούς χαιρετισμούς. Για το ναυτικό όσο και στρατηγικό αυτό κατόρθωμα των Ελλήνων, οι Οθωμανοί, κατά την προσφιλή τους συνήθεια, ξέσπασαν σε φρικιαστικά αντίποινα στον ελληνικό πληθυσμό των Κυδωνιών του Αϊβαλή.

Μετά τον θρίαμβο της Ερεσσού, η χρήση του πυρπολικού γενικεύθηκε  και έγινε ο φόβος και ο τρόμος των Οθωμανών. Μετά τον Παπανικολή, εξ ίσου γενναίοι «μπουρλοτιέρηδες»,  Κανάρης, Ματρώζος, Πιπίνος, Βατηκιώτης, Θεοχάρης έγραψαν την δική τους Ιστορία

Βιβλιογραφία :

1.-Υδραίοι πρόδρομοι και ναυμάχοι του 1821 Αντιν/ρχου ε.α  Α. Λισμάνη.

2.-Απομνημονεύματα ναυμαχιών του Ελληνικού στόλου Κ.Νικοδήμου.

3.-Ναυτική Επιθεώρηση τεύχος 498

4.-Μεγάλη Εγκυκλοπαίδεια.

5.-Ιστορία Ελληνικής Επαναστάσεως Δ. Κόκκινου

6. Εικόνες διαδίκτυο

 

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 27 Μαΐου 1821Ελληνική ΕπανάστασηΕλληνική ΙστορίαΕρεσσόςμπουρλοτιέρηδεςΝαυτική ΙστορίαΠαπανικολήςΣφακτός
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Η Ναυτική Τράπεζα “Αρχάγγελος”.

Επόμενο Άρθρο

Διάσπαση του τουρκικού αεροναυτικού αποκλεισμού της Κύπρου απο 4 μικρά ελληνικά εμπορικά πλοιά κατά τη διάρκεια της εισβολής της Τουρκίας στην Κύπρο (Ιούλιος 1974)

Σχετικά Άρθρα

Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).
Ελληνική Ιστορία

Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

Άγγελος Χρυσικόπουλος
15 Μαΐου 2025
Ελληνική Ιστορία

Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

Κωνσταντίνος Γκορτζής
15 Μαΐου 2025
Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα
Ελληνική Ιστορία

Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

Ιωάννης Τερνιώτης
15 Μαΐου 2025
Ναυτική Ισχύς

Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

Δημήτριος Τσαϊλάς
8 Μαΐου 2025
Επόμενο Άρθρο

Διάσπαση του τουρκικού αεροναυτικού αποκλεισμού της Κύπρου απο 4 μικρά ελληνικά εμπορικά πλοιά κατά τη διάρκεια της εισβολής της Τουρκίας στην Κύπρο (Ιούλιος 1974)

“ Μην πας βαρκούλα στ'ανοιχτά.” Παραμύθι.

Derna της Λιβύης, η αρχαία Ελληνική Δαρνίς

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Ελευθέριος Σφακτός

    Ο Επικελευστής Ελ. Σφακτός γεννήθηκε στον Πειραιά το 1938. Κατετάγη στη Σχολή Ναυτοπαίδων το 1953 κι αποφοίτησε το 1956 με την ειδικότητα του τηλεγραφητή. Μετά την αποφοίτηση του συνέχισε και τελείωσε τις γυμνασιακές του σπουδές. Υπηρέτησε σε διάφορα πλοία και υπηρεσίες του Π.Ν. και το 1962 αποφοίτησε επιτυχώς από τη σχολή Αγγλικών ΚΕ/ΠΑΛ. Το 1965 αποχώρησε από το Π.Ν. με τον βαθμό του Υποκ. Α' (Επικελευστής). Σταδιοδρόμησε για ένα διάστημα στο Εμπορικό Ναυτικό ως Αξιωματικός Ασυρμάτου Α' τάξεως και εν συνεχεία στην «Ολυμπιακή Αεροπορία» (coordination center & load control). Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα marketing και επικοινωνίας. Το 1973 προσελήφθη από πολυεθνική αμερικάνικη εταιρεία όπου εργάστηκε επί μια 25-ετία σε διάφορες θέσεις του εμπορικού τμήματος. Αποχώρησε το 1998 ως Purchasing Manager συνταξιοδοτηθείς. Παράλληλα βέβαια και ήδη από το 1980 γίνεται ιδρυτικό μέλος και πρόεδρος του Συνδέσμου Αποφοίτων Σχολών Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού (ΣΑ/ΣΜΥΝ) και έκτοτε δραστηριοποιείται δυναμικά για τους σκοπούς του Συνδέσμου με βασικό άξονα την διατήρηση των δεσμών του Π.Ν μεταξύ παλαιών και νέων στελεχών και την θεσμική αναβάθμιση της ΣΜΥΝ. Εξέδιδε επί 30 χρόνια την εφημερίδα «ΝΕΑ του ΣΑ/ΣΜΥΝ» και έχει αρθρογραφήσει σε ναυτικά έντυπα με θέματα του Πολεμικού και Εμπορικού Ναυτικού ιστορικού περιεχομένου. Είναι μέλος του Ν.Μ.Ε. και ιδρυτικό μέλος του «Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας» (ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ.) και έχει συγγράψει 2 βιβλία: - Ιστορικό -Φωτογραφικό Λεύκωμα Σχολής Ναυτοπαίδων - ΣΔΥΝ - ΣΜΥΝ 1946-2000, «Αυτά που ζήσαμε… Αυτά που πονέσαμε… Αυτά που αγαπήσαμε». Αθήνα 2007 ( Έκδοση ΓΕΝ/ΥΙΝ) - Υπαξιωματικός και Πολεμικό Ναυτικό στο πέρασμα του χρόνου… από τις Τριήρεις στις Φρεγάτες - Ιστορία Σχολών Υπαξιωματικών 1879-2020. Αθήνα 2020. (Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών, Έκδοση ΓΕΝ/ΥΙΝ). Είναι παντρεμένος από το 1974, και έχει δύο κόρες ένα γιο και τρία εγγόνια.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η ανατίναξη του τουρκικού δίκροτου ”Κινούμενο Όρος”. Ερεσσός 27 Μαϊου 1821′
    Τύποι καραβιών από τον 14ο μέχρι και τον 19ον αιώνα.
    1η Σεπτεμβρίου 1952. Έκρηξη στον Ναύσταθμο Σαλαμίνος.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κυριακίδης Κύπρος Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σιδηρόπουλος Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Μάιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« Απρ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023