NavalHistory
Σάββατο, 31 Μαΐου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Το εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου στο “Αβέρωφ”.

Θεόδωρος Κόντες Θεόδωρος Κόντες    
18 Απριλίου 2024
Reading Time: 2 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Παράδοση
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
335
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Θεόδωρος Κόντες

 Tην 1η /9/1911 το θωρακισμένο καταδρομικό Γ. Αβέρωφ με κυβερνήτη τον Παύλο Κουντουριώτη, καταπλέει στο Φάληρο. Ένας μεγάλος διπλωματικός αγώνας, η πίεση των στρατιωτικών που επίμονα ζητούσαν την πρόσκτηση μιας μονάδος που θα ανέτρεπε τους συσχετισμούς, ένα κληροδότημα του Εθνικού Ευεργέτη Γεωργίου Αβέρωφ αλλά και οι συντονισμένες προσπάθειες της κυβέρνησης Κυριακούλη Μαυρομιχάλη είχαν φέρει επιτέλους το πολυπόθητο αποτέλεσμα.

Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ, Κάρτα εποχής

Ανεβαίνοντας ο επισκέπτης την κλίμακα του Θ/Κ Αβέρωφ αριστερά στο επίστεγο συναντά ένα μικρό εκκλησάκι αφιερωμένο στον Άγιο Νικόλαο, με εικόνες μεταβυζαντινής τεχνοτροπίας. Στα σχέδια ναυπήγησης του πλοίου δεν υπήρχε πρόβλεψη για το εκκλησάκι, το οποίο διαμορφώθηκε στο χώρο της αναχορηγίας του πυροβόλου.

Η δημιουργία του οδήγησε και στην ένταξη στο πλήρωμα στρατιωτικού ιερέα, η παρουσία του οποίου κρίθηκε απαραίτητη για την εμψύχωση του πληρώματος, ο οποίος, τελούσε τη Θεία Λειτουργία τις Κυριακές και εορτές αλλά και Μυστήρια όπως γάμους και βαπτίσεις.

Δύο περιπτώσεις Στρατιωτικών ιερέων που υπηρέτησαν στον Αβέρωφ σε περιόδους κρίσιμες για τη χώρα όπως οι Βαλκανικοί Πόλεμοι και ο Β΄Παγκόσμιος Πόλεμος, για τις οποίες πρέπει να γίνει ιδιαίτερη αναφορά ήταν οι Αρχιμανδρίτες Δάφνος και Παπανικολόπουλος.

Λίγο πριν την έναρξη των Βαλκανικών Πολέμων, στις 8 Ιουνίου 1912, με πρόταση της Ιεράς Συνόδου τοποθετήθηκε στον Αβέρωφ ο Αρχιμανδρίτης Διονύσιος Δάφνος, ιεροκήρυκας του Ι.Ν. της Αγίας Τριάδας Πειραιά. Η παρουσία του Δάφνου συνέβαλε καθοριστικά στην ψυχολογική υποστήριξη του πληρώματος και η προσφορά του αναγνωρίστηκε από όλους. Ο Δ. Δάφνος την περίοδο 1936 – 1959 διετέλεσε Μητροπολίτης Μονεμβασίας και Σπάρτης

Κατά τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο και στη συνέχεια στην περίοδο της γερμανικής εισβολής  στον Αβέρωφ υπηρετούσε ο Στρατιωτικός ιερέας Αρχιμανδρίτης Διονύσιος Παπανικολόπουλος, μετέπειτα Μητροπολίτης Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αδραμυτίου (19/11/1944) και αργότερα Μητροπολίτης Εδέσσης και Πέλλης (25/9/1951). Ο Παπανικολόπουλος υπήρξε μια δυναμική προσωπικότητα, ο οποίος μάλιστα δεν δίστασε να αναλάβει με τρόπο καθοριστικό πρωτοβουλία για την αποδημία του πλοίου στη Μέση Ανατολή, ενώ συζητείτο το ενδεχόμενο της βύθισής του.[1]

Διαβάστε επίσης:  Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

Για τις ανάγκες του παρόντος δοκιμίου που αναφέρεται σ’ ένα παράπλευρο, μη στρατιωτικό γεγονός της ιστορίας του Αβέρωφ,  επιβάλλεται να γίνει ιδιαίτερη αναφορά  σ’ έναν άλλο κληρικό τον Προκόπιο Καραμάνο.

1923, Επιστολή προς Επίτροπο για τοποθέτηση πρόσφυγα ιερέα

Γεννήθηκε στο Σταυροδρόμι Κωνσταντινούπολης το 1869 ή το 1874. Η καταγωγή του πατέρα του ήταν από το Γεράκι Λακωνίας και της μητέρας του από την Αθήνα. Υπήρξε αριστούχος απόφοιτος της Νομικής και της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ως διάκονος υπηρέτησε στον Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Καρύτση στην Αθήνα και στη συνέχεια έγινε πρωθιερεύς – αρχιμανδρίτης της Θωρηκτής Μοίρας Στόλου.Γεννήθηκε στο Σταυροδρόμι Κωνσταντινούπολης το 1869 ή το 1874. Η καταγωγή του πατέρα του ήταν από το Γεράκι Λακωνίας και της μητέρας του από την Αθήνα. Υπήρξε αριστούχος απόφοιτος της Νομικής και της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ως διάκονος υπηρέτησε στον Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Καρύτση στην Αθήνα και στη συνέχεια έγινε πρωθιερεύς – αρχιμανδρίτης της Θωρηκτής Μοίρας Στόλου.

Εχειροτονήθη επίσκοπος και μητροπολίτης Ύδρας και Σπετσών την 19η Μαίου 1912 επί Αρχιεπισκόπου Αθηνών Θεοκλήτου Α’, παρουσία του τότε Πλοιάρχου και Υδραίου την καταγωγή Παύλου Κουντουριώτη. Ενεπλάκη στα γεγονότα της περιόδου του Εθνικού Διχασμού μετέχοντας στο Ανάθεμα του Ελευθερίου Βενιζέλου και το 1916, με την επικράτηση της βενιζελικής παρατάξεως, κηρύχθηκε έκπτωτος μη πληρουμένης από άλλον της θέσεώς του. Το γεγονός αυτό αποτέλεσε την αιτία της διατάραξης των καλών μέχρι τη στιγμή αυτή σχέσεών του με τον Παύλο Κουντουριώτη και μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός της εκπεφρασμένης επιθυμίας του Ναυάρχου την κηδεία να τελέσει ένας απλός ιερέας της Ύδρας, ο Δημήτριος Χελιώτης, και όχι ο επίσκοπος .

Μετά την επάνοδο του Βασιλέως Κωνσταντίνου το 1920 επανήλθε στη θέση του για να κηρυχθεί εκ νέου έκπτωτος μετά την Μικρασιατική Καταστροφή. Τον Δεκέμβριο του 1922 δόθηκε οριστική λύση με την επάνοδο όλων των έκπτωτων αρχιερέων στις επισκοπές τους.

Επί των ημερών του υπήχθη στα όρια της Μητρόπολης Ύδρας και Σπετσών και η Αίγινα το 1936. Κατά την περίοδο της Κατοχής ήταν ο ηγέτης της αντίστασης στην Ύδρα. Τον Ιούλιο του 1942 διετάχθη να εγκαταλείψει την Ύδρα εντός 7 ημερών διότι θεωρήθηκε υπεύθυνος της απόκρυψης και περίθαλψης στην Ιερά Μονή της Παναγίας Ζούρβας τριών Βρετανών. Ο  Προκόπιος αρνήθηκε να εγκαταλείψει το νησί δηλώνοντας [..] ας έλθουν οι βάρβαροι εισβολείς και οι εγκάθετοι πολιτικοί συνεργάτες τους να με συλλάβουν [..]. Στη συλλογική μνήμη των κατοίκων της Ύδρας έχει καταγραφεί και ένα γεγονός που έλαβε χώρα τον Ιούνιο του 1944, όπου ο μητροπολίτης, μετέβη σε χώρο όπου είχαν συλληφθεί υπό των Γερμανών Υδραίοι οι οποίοι απειλούντο με κρέμασμα. Η παρέμβασή του και τα λόγια του «Εμένα να κρεμάσετε, τα παιδιά είναι αθώα», πέτυχε την αναβολή της εκτέλεσης τους.

Διαβάστε επίσης:  Η προβολή της Ναυτικής ιστορίας και παράδοσης στις χώρες του Κόλπου. Video με τον Δρ Κλεάνθη Κυριακίδη

Το 1961 πρωτοστάτησε στην επίσημη διακήρυξη της Αγιότητας του Νεκταρίου με πράξη του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Το 1962 τοποθετήθηκε τοποτηρητής της νεοσύστατης μητρόπολης Πειραιώς όπου παρέμεινε μέχρι το θάνατό του τον Δεκέμβριο του 1965.

Η μεταφορά της σορού του έγινε στην Ύδρα με πολεμικό πλοίο. 

Τα Ιερά Σκεύη του Αγίου Νικολάου

Επανερχόμενοι στον Αβέρωφ, με την άφιξη του πλοίου στην Ελλάδα το 1911 και μέσα στο κλίμα του ενθουσιασμού που επικράτησε, ο Προκόπιος Καραμάνος που υπηρετούσε τότε στη Θωρηκτή Μοίρα Στόλου, έσπευσε να παραγγείλει πολυτελή ιερά σκεύη για το παρεκκλήσι, τα οποία όμως λόγω της οικονομικής στενότητος που αντιμετώπιζε το τότε Υπουργείο Ναυτικών ουδέποτε παρελήφθησαν και τα σκεύη διατέθηκαν από το χρυσοχοείο που είχε αναλάβει την κατασκευή τους σε ιδιώτες.

Το γεγονός αυτό είχε σχεδόν ξεχασθεί μέχρις ότου ένα πρωί παραδόθηκε ένα κιβώτιο στο Υπουργείο Ναυτικών με τα ιερά σκεύη. 

Η συγκίνηση ήταν μεγάλη και αναζητήθηκαν τα στοιχεία του δωρητή, που όπως τελικά αποκαλύφθηκε ήταν η Μαρία Πεζά – Κότσικα, σύζυγος του ομογενούς εξ Αιγύπτου ευεργέτου Πολυχρόνη Κότσικα και μητέρα του επίσης ευεργέτου Θεοδώρου Κότσικα, ο οποίος παντρεύτηκε τη Δέσποινα, κόρη του Εμμανουήλ Μπενάκη.

Η οικογένεια Κότσικα

Η οικογένεια Κότσικα με καταγωγή από την Κάρυστο είναι μια από τις σημαντικότερες οικογένειες ομογενών που έζησαν και δραστηριοποιήθηκαν επιτυχώς στην Αίγυπτο. Αρχικά ο Ιωάννης (1820 -1887) και στη συνέχεια τα ανίψια του Θεοχάρης (1858 – 1932) και Πολυχρόνης (1860 – 1922) αλλά και τα παιδιά τους, Θεόδωρος του Θεοχάρη και Θεόδωρος του Πολυχρόνη Κότσικας διέπρεψαν στην ανάπτυξη της βιομηχανίας οινοπνεύματος  στην Αίγυπτο. Τα εργοστάσια οινοπνευματοποιίας του οίκου Cozzika ήταν τα τελειότερα όχι μόνο στην Αίγυπτο αλλά σε ολόκληρη την ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής.

Διαβάστε επίσης:  Το τελευταίο ταξίδι του ναυάρχου Παύλου Κουντουριώτη

Τρεις γενιές της ισχυρότατης οικογένειας Κότσικα στην Αίγυπτο, δραστηριοποιήθηκαν στον χώρο της τότε ακμάζουσας ελληνικής παροικίας του Καΐρου, συνδέοντας την παρουσία τους με την ανάπτυξη της αιγυπτιακής οικονομίας και κοινωνίας και με την οργάνωση και πρόοδο του παροικιακού ελληνισμού, με αποτέλεσμα να ανυψωθεί το επίπεδο ζωής της παροικίας, να αναπτυχθεί η ιδιαιτερότητα του πολιτισμικού της χαρακτήρα και να εδραιωθεί το αίσθημα της εθνικής ταυτότητας και συνείδησης στον εκτός του περιορισμένου ελληνικού κράτους παροικιακό χώρο. Ήταν η εποχή που οι αστοί ενθάρρυναν και υποστήριζαν με κάθε τρόπο τα εθνικά θέματα.

Την τύχη των πρώτων αυτών ιερών ιερών σκευών δεν γνωρίζω, άλλωστε πέρασαν πολλά χρόνια με την μετάπτωση του Αβέρωφ σε πολλές καταστάσεις, μέχρις ότου λάβει τη μορφή του Πλωτού Ναυτικού Μουσείου και είναι πιθανόν κάποια από αυτά να φυλάσσονται στο πλοίο ή σε άλλα μουσεία. Ο σκοπός του παρόντος δοκιμίου ήταν να αναδειχθεί για άλλη μια φορά η προσφορά  των ανιδιοτελών ομογενών ευεργετών και βέβαια να μνημονεύσουμε τους τρεις ξεχωριστούς κληρικούς η προσφορά των οποίων υπήρξε σημαντική.

Πηγές
Θεμιστοκλής Ραφαλιάς, Άγνωστες κατοχικές σελίδες σωτηριώδους φιλανθρωπικού έργου ιστορικής Υδραϊκής εκκλησίας τότε και σήμερα
Θεμιστοκλής Ραφαλιάς, 65η επέτειος (1944 – 2009) ηρωικού θανάτου Αγωνιστών – Εθνομαρτύρων Εθνικής Υδραϊκής Αντίστασης
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: ΑβέρωφΆγιος ΝικόλαοςΕκκλησάκι ΑβέρωφΚόντεςΚότσικαςΝαυτική Παράδοση
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

22 Απριλίου 1941. Η βύθιση του αντιτορπιλικού “Υδρα” κοντά στην Αίγινα.

Επόμενο Άρθρο

Διακριτικό έμβλημα Αγήματος Εμβολής.

Σχετικά Άρθρα

Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου
Ναυτική Παράδοση

Το ακρόπρωρο.

Πέτρος Θέμελης
1 Μαΐου 2025
Ναυτική Παράδοση

Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

Νίκος Σαραντάκος
10 Απριλίου 2025
Ναυτική Παράδοση

Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

Δημήτρης Μπαλόπουλος
4 Απριλίου 2025
Ναυτική Παράδοση

Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

Δημήτριος Γεωργαντάς
Θεοδοσία Γεωργαντά
26 Δεκεμβρίου 2024
Επόμενο Άρθρο

Διακριτικό έμβλημα Αγήματος Εμβολής.

Το στασιασμένο πλήρωμα του "Πίνδος"

Ημέρες ντροπής και εξευτελισμού.

Question mark symbol for FAQ, information, problem and solution concepts. Quiz, test, survey, interrogation, support, knowledge, decision. Minimalist design with icon cutout paper and blue background.

Ναυτικό ερωτηματολόγιο 3 (τέχνη - αθλητισμός και Ναυτική Ιστορία)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Θεόδωρος Κόντες

    Ο Θεόδωρος Γ.Κόντες, είναι συνταξιούχος υπάλληλος της Εθνικής Τραπέζης της Ελλάδος, Μέλος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας, του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου και του Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η Διπλωματία «πάσης φύσεως» λίγο πριν την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου την 28η Οκτωβρίου 1940.
    Το τελευταίο ταξίδι του ναυάρχου Παύλου Κουντουριώτη
    Το εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου στο “Αβέρωφ”.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Επιλογή κατηγορίας

    ΕΤΙΚΕΤΕΣ

    1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντά Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Διαμαντής Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

    ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

    Μάιος 2025
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  
    « Απρ    
    ADVERTISEMENT
    • Ναυτική Ιστορία
    • Ναυτική Παράδοση &
      Ναυτική Τεχνολογία
    • Ναυτική Ισχύς &
      Ναυτικό Δίκαιο
    • Τέχνες &
      Λογοτεχνία
    • Οπτικοακουστικά
    • Ναυτική Ιστορία
    • Ναυτική Παράδοση &
      Ναυτική Τεχνολογία
    • Ναυτική Ισχύς &
      Ναυτικό Δίκαιο
    • Τέχνες &
      Λογοτεχνία
    • Οπτικοακουστικά
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
      • Ελληνική Ιστορία
      • Εμπορική Ναυτιλία
      • Παγκόσμια Ιστορία
      • Ιστορικά Αρχεία
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
    • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
      • Βιβλιοπαρουσίαση
      • Ζωγραφική
      • Κινηματογράφος
      • Λογοτεχνία
    • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
      • Φωτογραφίες
      • Podcasts
      • Video
      • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
      • Quiz
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
      • Ελληνική Ιστορία
      • Εμπορική Ναυτιλία
      • Παγκόσμια Ιστορία
      • Ιστορικά Αρχεία
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
    • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
      • Βιβλιοπαρουσίαση
      • Ζωγραφική
      • Κινηματογράφος
      • Λογοτεχνία
    • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
      • Φωτογραφίες
      • Podcasts
      • Video
      • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
      • Quiz
    • Όροι Χρήσης
    • Πολιτική Απορρήτου
    • Επικοινωνία
    • Συντελεστές
    • Όροι Χρήσης
    • Πολιτική Απορρήτου
    • Επικοινωνία
    • Συντελεστές
    © Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
    Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

    Welcome Back!

    Login to your account below

    Forgotten Password? Sign Up

    Create New Account!

    Fill the forms bellow to register

    All fields are required. Log In

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    Log In

    Add New Playlist

    Χωρίς αποτελέσματα
    Δείτε όλα τα αποτελέσματα
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
      • Ελληνική Ιστορία
      • Εμπορική Ναυτιλία
      • Παγκόσμια Ιστορία
      • Ιστορικά Αρχεία
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
    • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
      • Βιβλιοπαρουσίαση
      • Ζωγραφική
      • Κινηματογράφος
      • Λογοτεχνία
    • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
      • Φωτογραφίες
      • Podcasts
      • Video
      • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
      • Quiz

    © 2023