NavalHistory
Σάββατο, 17 Μαΐου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Ο Περικλής Αργυρόπουλος και η ελληνική θωρηκτή ισχύς.

Παναγιώτης Φουράκης Παναγιώτης Φουράκης    
18 Απριλίου 2025
Reading Time: 4 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
119
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Του Παναγιώτη Φουράκη

Από τα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα, η δημιουργία του Πολεμικού Ναυτικού σε όλα τα Ναυτικά Κράτη του πλανήτη στηρίχθηκε σε ένα θεωρητικό πλαίσιο ανάπτυξης της ναυτικής σκέψης την οποία παρήγαγαν συγκεκριμένοι άνθρωποι όπως ο Ναύαρχος και Καθηγητής Alfred Mahan στις ΗΠΑ, οι Julian Corbet και Halford Mackinder στη Βρετανία, ο Alfred von Tirpitz στη Γερμανία, ο Hyacinthe-Τheophile Aube της Jeune Ecole στη Γαλλία και οι Sato Tetsutaro και Yamamoto Gonbee στην Ιαπωνία. Στην Ελλάδα την ίδια χρονική περίοδο ένας εύρωστος νους ανέπτυξε ένα ευρύ θεωρητικό στρατηγικό πλαίσιο σχετικά με τις κατευθύνσεις και τους ρόλους που θα έπρεπε να ακολουθήσει το ελληνικό Ναυτικό δημιουργώντας τις προϋποθέσεις ανάπτυξης της ελληνικής ναυτικής ισχύος. Ο άνθρωπος αυτός ήταν ο Περικλής Αργυρόπουλος. 

Ο Περικλής Αργυρόπουλος

Ο Περικλής Αργυρόπουλος γεννήθηκε το 1871 και πέθανε το 1953 στην Αθήνα. Αφού πρώτα σπούδασε στη Γαλλία και τη Βρετανία, στη συνέχεια αποφοίτησε από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και αποστρατεύτηκε με το βαθμό του Υποναυάρχου. Τον Νοέμβριο του 1912, ως κυβερνήτης του τορπιλοβόλου 14 βύθισε στο λιμάνι των Κυδωνιών μια τουρκική κανονιοφόρο. Στη συνέχεια πολιτεύτηκε και έγινε υπουργός το 1916 και το 1926, ενώ διετέλεσε και πρέσβης της Ελλάδας στη Μαδρίτη λίγο πριν την έναρξη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Συνέγραψε μια σειρά από σημαντικές μελέτες σχετικά με το Ναυτικό. Σε μια περίοδο που οι διεθνείς εξελίξεις στον τομέα των στρατιωτικών εξοπλισμών ήταν ραγδαίες και καθορίζονταν από τη θεωρητικοποίηση της έννοιας της ναυτικής και της ευρύτερης θαλάσσιας ισχύος, πάνω στο «Ναυτικόν της Ελλάδος Πρόγραμμα» του Περικλή Αργυρόπουλου που γράφτηκε το 1905 και δημοσιεύτηκε το 1907, «οικοδομήθηκε» η ναυτική ισχύς της Ελλάδας τη χρονική περίοδο που προηγήθηκε των Βαλκανικών Πολέμων και ουσιαστικά κατέδειξε τις γεωπολιτικές επιλογές του ελληνικού κράτους.

Η επαναστατικότητα αυτής της μελέτης κατέστησε τη ναυτική σκέψη εφαλτήρα για μια ευρύτερη εθνική στρατηγική. Έχοντας πλήρη συναίσθηση της σημασίας του Προγράμματός του, ο Αργυρόπουλος στις «Αναμνήσεις» του, το περιέγραψε ως «εγερτήριο σάλπισμα» της κοινής γνώμης. Λαμβάνοντας υπ’ όψη τις μετέπειτα εξελίξεις στο χώρο του Ναυτικού, μπορεί με βεβαιότητα να λεχθεί ότι η μελέτη αυτή είχε πραγματικά αφυπνιστική συμβολή για τα ελληνικά ναυτικά πράγματα, αφού στηριζόταν στην αναμφισβήτητη αρχή ότι «άνευ ναυτικού ούτε εκ της ειρήνης δυνάμεθα να επωφεληθώμεν, ούτε τον πόλεμον να υποστηρίξωμεν» και δεικνύει την τεράστια στρατιωτική, πολιτική και διπλωματική αξία που έχει διαχρονικά το Ναυτικό. Στη σκέψη του Αργυρόπουλου, ο όρος «άμυνα» προσέλαβε ένα διαφορετικό περιεχόμενο, εκείνο της «επίθεσης».

Διαβάστε επίσης:  Χρήστος και Λεωνίδας Παλάσκας

Στα πλαίσια αυτά, υποστήριξε τη δημιουργία ενός στόλου αποτελούμενου από ισχυρές επιθετικές μονάδες που θα ήταν σε θέση και να προστατέψει αποτελεσματικά τις παράλιες και νησιωτικές περιοχές της χώρας και ταυτόχρονα να διεξάγει επιθετικές επιχειρήσεις, στηριζόμενος στην αντίληψη ότι «πρώτιστον της συντάξεως του στόλου αυτού καθήκον είνε η καταναυμάχησις του αντιπάλου ης συντελουμένης πας φόβος επιθέσεως κατά των ακτών εκλείπει». Αφορμή για τη συγγραφή του προγράμματός του στάθηκε πρώτον, η ανάπτυξη ολοκληρωμένης ναυτικής στρατηγικής από την Οθωμανική Αυτοκρατορία και η συνειδητοποίηση της ανάγκης απόκτησης ισχυρού πολεμικού στόλου που κατευθυνόταν και μεθοδευόταν με συστηματικό τρόπο από την Γερμανία, η οποία φιλοδοξούσε να μετατρέψει την Τουρκία σε ένα πραγματικό δορυφόρο του Β΄ Ράιχ στα πλαίσια του σχεδίου της «προς Ανατολάς» επέκτασης, γνωστής και με τον όρο «Drang nach Osten». Δεύτερον, η διαφωνία του με το «Υπόμνημα» του πρίγκιπα Γεώργιου για την αναδιοργάνωση του Ναυτικού που κυκλοφόρησε το 1904.

Το πρόγραμμα του Πρίγκιπα Γεώργιου με την υπογραφή του.

Παράλληλα, ο Αργυρόπουλος αντέδρασε έντονα και στο Ναυτικό Πρόγραμμα του γάλλου Ναυάρχου Fournier. Στα πλαίσια της ελληνικής προσπάθειας για ανασύνταξη και εκσυγχρονισμό του Ναυτικού, συντάχθηκε από τον πρίγκιπα Γεώργιο (ο οποίος στον πόλεμο του 1897 είχε χρηματίσει αρχηγός του τορπιλλικού στόλου), μια εμπεριστατωμένη αναφορά με τίτλο «Προς τα μέλη της επιτροπής γνωμοδοτήσεως επί του ναυτικού προγράμματος» που αποτελούσε ουσιαστικά το πρώτο ολοκληρωμένο ελληνικό ναυτικό πρόγραμμα του 20ου αιώνα. Το «Υπόμνημα» του Γεωργίου, παρόλο που δεν παρέβλεπε τη σημασία των θωρηκτών τα οποία θεωρούσε «βάση» κάθε στόλου, κατέληξε στη λύση των αντιτορπιλικών ενώ η τελική πρόταση του προέβλεπε την προμήθεια τριών νέων θωρηκτών τα οποία θα προστίθεντο στα υπάρχοντα τρία που είχε αγοράσει ο Τρικούπης («Ύδρα», «Σπέτσες» και «Ψαρά») και απεριόριστο αριθμό αντιτορπιλικών, τα οποία θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον 18 στον αριθμό.

Το θωρηκτό Ψαρά
Το θωρηκτό Ύδρα
Ο Βασιλιάς Γεώργιος ο 1ος

Όμως ο βασιλιάς Γεώργιος προέβη σε μερική υλοποίηση του προγράμματος του γιου του ζητώντας ταυτόχρονα τη συμβουλή του γάλλου πρωθυπουργού Κλεμανσώ, ο οποίος ήταν προσωπικός του φίλος. Ο τελευταίος έστειλε στην Ελλάδα τον απόστρατο αντιναύαρχο Έρνεστ Φουρνιέ που ήταν εναντίον των μεγάλων θωρηκτών και πρότεινε ως πιο αξιόπιστη λύση για τις ανάγκες του ελληνικού Ναυτικού το νέο όπλο της εποχής, το υποβρύχιο. Παράλληλα ζήτησε τη δημιουργία κατάλληλης ναυπηγικής υποδομής στη χώρα για την κατασκευή δέκα υποβρυχίων, την αγορά τεσσάρων ελαφρών καταδρομικών μεγάλης ταχύτητας και άλλων δώδεκα ταχέων αντιτορπιλικών. Το συνολικό κόστος του προγράμματος θα έφτανε τα 60 εκατ. φράγκα. Αυτό όμως πρακτικά σήμαινε πως η Ελλάδα δεν θα μπορούσε να αγοράσει ούτε ένα καινούριο θωρηκτό.

Διαβάστε επίσης:  Η Ναυμαχία της Έλλης

Η αντίδραση του Αργυρόπουλου εκφράστηκε με τη δημοσίευση του «Ναυτικού της Ελλάδας Προγράμματος» το 1907 που στηρίχθηκε σε μια εμπεριστατωμένη συγκριτική ανάλυση του ελληνικού και του οθωμανικού στόλου. Ο Αργυρόπουλος θεωρούσε ότι η απόκτηση στόλου με επιθετικό προσανατολισμό ήταν καλύτερη και οικονομικά πιο συμφέρουσα λύση από τη δημιουργία πυροβολείων, οχυρωμάτων και τορπιλικών σταθμών. Σε καμιά περίπτωση δεν παραγνώριζε τη σημασία των τορπιλοβόλων, αλλά τόνιζε τον καθαρά βοηθητικό τους προς τα θωρηκτά χαρακτήρα. Παραδέχτηκε ότι η τορπίλη ήταν ένα αναμφισβήτητα σημαντικό όπλο στα πλαίσια ενός ναυτικού αγώνα αλλά πίστευε ότι δεν μπορούσε να εξασφαλίσει ναυτική ισχύ μετατρέποντας σε Ναυτική Δύναμη τη χώρα που αποκλειστικά τη χρησιμοποιεί.

Βάσει των παραπάνω ο Αργυρόπουλος έκανε την τελική του πρόταση για ελάχιστη αναλογία συγκρότησης στόλου η οποία ήταν ένα αντιτορπιλικό προς ένα θωρηκτό. Παράλληλα, τόνισε την εκ των ων ουκ άνευ ανάγκη ύπαρξης τουλάχιστον έξι αντιτορπιλικών για τη διεκπεραίωση και εκτέλεση διαφόρων άλλων αποστολών.

Ο Παύλος Κουντουριώτης

Η μελέτη του Αργυρόπουλου χρησιμοποιήθηκε και ως οδηγός από τον πρωταγωνιστή του ναυτικού αγώνα των Βαλκανικών Πολέμων Ναύαρχο Παύλο Κουντουριώτη, ο οποίος το συμβουλευόταν ως το κατεξοχήν σύγγραμμα περί ναυτικών πραγμάτων αποδεικνύοντας έτσι τόσο τη στρατηγική όσο και την τακτική αξία της μελέτης.

 Παράλληλα, έθεσε τις πραγματικές βάσεις της ελληνικής ναυτικής ισχύος η οποία θριάμβευσε στους Βαλκανικούς Πολέμους και απελευθέρωσε τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου στηριζόμενη στην αρχή ότι «παν πολεμικόν πλοίον έχον μαχητικήν αξίαν δέον να συμβάλλη εις την κυρίαν του κατά θάλατταν πολέμου επιχείρησιν, την ναυμαχίαν».

 Ο Αργυρόπουλος εξέφρασε μια άκρως πρωτοποριακή ιδέα που έδινε στο στόλο μια διττή σημασιολογική διάσταση, ηθική και πραγματική. Η ηθική διάσταση έδινε τη δυνατότητα στην Ελλάδα να σταθεί ως άξιος και αξιόπιστος σύμμαχος δίπλα στις Μεγάλες ευρωπαϊκές Ναυτικές Δυνάμεις. Η πραγματική σημασία του στόλου στηριζόταν στη δυνατότητα που παρείχε για δράση στο θαλάσσιο θέατρο των επιχειρήσεων. Το κριτήριο προκειμένου η Ελλάδα να κερδίσει την υποστήριξη των Μεγάλων Δυνάμεων και να προωθήσει επ’ ωφελεία της τα εθνικά της ζητήματα ήταν γεωστρατηγικό: «… αι Δυνάμεις θα κανονίσωσι την προς εν έκαστον των ενδιαφερομένων Κρατών υποστήριξιν αυτών, αναλόγως της στρατιωτικής ή ναυτικής δυνάμεως...». Ως εκ τούτου, η επιλογή της ενίσχυσης του Ναυτικού ήταν αυτονόητη. Μια Ελλάδα με ισχυρές ναυτικές δυνάμεις θα αποτελούσε αξιόπιστο παράγοντα στη νοτιανατολική Μεσόγειο συγκεντρώνοντας το ενδιαφέρον των Μεγάλων Δυνάμεων, οι οποίες θα υποστήριζαν τα εθνικά ζητήματα της χώρας όταν θα συνειδητοποιούσαν ότι η τελευταία θα είχε πολλά να τους προσφέρει.

Διαβάστε επίσης:  Ξένοι υγειονομικοί στον Αγώνα (Σάμιουελ Γκρίντλεϋ Χάου, 1801 – 1876)

Με βάση λοιπόν την τεκμηριωμένη προτίμησή του για τις μεγάλες ναυτικές μονάδες που διέθεταν ισχυρή θωρηκτή προστασία και βαρύ πυροβολικό, ο Αργυρόπουλος αξιοποίησε τις προσωπικές του σχέσεις με την πολιτική ηγεσία της εποχής και πρωταγωνίστησε με τις παρασκηνιακές του κινήσεις στην αγορά εκείνης ακριβώς της μονάδας που, λόγω της τεχνολογικής της ανωτερότητας, καθόρισε το αποτέλεσμα των δυο σημαντικότερων ναυμαχιών των Βαλκανικών Πολέμων, της Έλλης (3 Δεκεμβρίου 1912) και της Λήμνου (5 Ιανουαρίου 1913). Η μονάδα αυτή ήταν το θωρηκτό «Αβέρωφ».

Η καθέλκυση του "Αβέρωφ"

 Όπως ήταν φυσιολογικό, η μελέτη και πρόταση του Αργυρόπουλου προκάλεσε μεγάλη εντύπωση στους κύκλους, τόσο του παλατιού όσο και του Ναυτικού. Ο Πρίγκιπας Γεώργιος την ίδια χρονιά με την κυκλοφορία της παραπάνω μελέτης (1907), θα υποβάλει στην κυβέρνηση μια δεύτερη πρόταση με τίτλο «Περί συνθέσεως και συμπληρώσεως των ναυτικών ημών δυνάμεων εξ αφορμής του Προγράμματος του Ναυάρχου Φουρνιέ». Η ναυτική του φιλοσοφία στηριζόταν πλέον στον όγκο και τη μεγάλη δύναμη πυρός απορρίπτοντας την αποκλειστική λύση των υποβρυχίων και των τορπιλοβόλων. Η τελική πρότασή του προς το Υπουργείο των Ναυτικών θα είναι διαφορετική από εκείνη του 1904 σε σημείο μάλιστα που να προβλέπει λιγότερα αντιτορπιλικά από τον Αργυρόπουλο. Πράγματι, η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε να υλοποιήσει το συγκεκριμένο πρόγραμμα το οποίο στήριξε τελικώς την επιθετική στρατηγική της Μεγάλης Ιδέας που στόχευε στην εθνική ολοκλήρωση και αποκατάσταση.

Τα Ναυτικά προγράμματα της περιόδου 1904 – 1907

Βιβλιογραφία

• Αργυρόπουλος Π., «Η Θέσις της Ελλάδος Απέναντι των Δυνάμεων και η υπό Ναυτικήν Έποψην Σημασία αυτής», Αθήνα, Ναυτική Ελλάς, 1905.

• Αργυρόπουλος Π., Το Ναυτικόν της Ελλάδος Πρόγραμμα, Αθήνα, Εστία, 1907.

• Αργυρόπουλος Π., Αναμνήσεις, Αθήνα, 1996.

• Γεώργιος (πρίγκηψ), «Προς τα Μέλη της Επιτροπής Γνωμοδοτήσεως επί του Ναυτικού Προγράμματος», Ναυτική Επιθεώρηση, 231 (Μάρτιος – Απρίλιος 1952), σελ. 115-38.

• Γεώργιος (πρίγκηψ), Περί συνθέσεως και συμπληρώσεως των ναυτικών ημών δυνάμεων εξ αφορμής του Προγράμματος του Ναυάρχου Φουρνιέ, Ναυτική Επιθεώρηση, 231 (Μαρ-Απρ. 1952), σελ. 115-38.

• Fournier F.E., Vice-amiral, La flotte necessaire –Ses avantages strategiques, tactiques et economiques, Paris-Nancy, Berger-Levrault & Cie, 1896.

• Λουκάς Ι., Θαλάσσια Ισχύς και Ελληνικό Κράτος, (ο Στόλος της Μεγάλης Ιδέας), Αθήνα, 1998.

• Φουράκης Π., «Περικλής Αργυρόπουλος. Ο θεμελιωτής της ελληνικής ναυτικής ισχύος», Αθήνα, 2008.

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: ΑβέρωφΑργυρόπουλοςΕλληνική ΙστορίαΘωρηκτάΝαυτική ΙστορίαΝαυτική ΤεχνολογίαΝαυτικό ΠρόγραμμαΠρίγκηπας ΓεώργιοςΦουράκηςΦουρνιέ
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Απρίλιος 1941 . Τα εγκλήματα της Luftwaffe και της Βασιλικής Ιταλικής Αεροπορίας

Επόμενο Άρθρο

Η συμμετοχή του Ελληνικού Ναυτικού στον “ατυχή πόλεμο” του 1897.

Σχετικά Άρθρα

Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).
Ελληνική Ιστορία

Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

Άγγελος Χρυσικόπουλος
15 Μαΐου 2025
Ελληνική Ιστορία

Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

Κωνσταντίνος Γκορτζής
15 Μαΐου 2025
Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα
Ελληνική Ιστορία

Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

Ιωάννης Τερνιώτης
15 Μαΐου 2025
Ναυτική Ισχύς

Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

Δημήτριος Τσαϊλάς
8 Μαΐου 2025
Επόμενο Άρθρο
Πεζοναύτες στις 6 Απριλίου 1897, λίγο πριν από την αναχώρηση του αγήματος για το Άκτιο. Δεξιά διακρίνονται ναύτες που φορούν τσαρούχια αντί για αρβύλες.

Η συμμετοχή του Ελληνικού Ναυτικού στον "ατυχή πόλεμο" του 1897.

Πηγή: Ιστορικά Αρχεία της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής της Θεσσαλονίκης. w: https://archives.afs.edu.gr/handle/5000/170

Τα "ταχυδρομικά δελτάρια" ως πηγή ναυτιλιακής ιστορίας

Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Παναγιώτης Φουράκης

    Ο Παναγιώτης Φουράκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1973. Αποφοίτησε από το Βαρβάκειο και σπούδασε Φιλοσοφία στο πανεπιστήμιο Αθηνών. Έκανε μεταπτυχιακό στις Κλασικές Σπουδές στο King’s College London και το 2008 αναγορεύτηκε διδάκτωρ Ιστορίας από την École Pratique des Hautes Études της Σορβόννης. Είναι συνεργάτης της Ελληνικής Επιτροπής Στρατιωτικής Ιστορίας (Ε.Ε.Σ.Ι.) του ΓΕΕΘΑ, της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού (Υ.Ι.Ν.) και του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών (ΕΛ.Ι.Σ.ΜΕ.). Εργάζεται ως καθηγητής Μέσης Εκπαίδευσης. Έχει διδάξει Ναυτική Ιστορία σε πανεπιστήμια και στρατιωτικές σχολές της Ελλάδας και του εξωτερικού. Την περίοδο 2012-1016 εργάστηκε στη Ντόχα του Κατάρ ως Naval Education Manager για λογαριασμό της γερμανικής ThyssenKrupp Marine Systems. Έχει εκδώσει τις επιστημονικές μονογραφίες «Περικλής Αργυρόπουλος. Ο θεμελιωτής της Ελληνικής Ναυτικής Ισχύος» (2008), «Μέγα γαρ το της Θαλάσσης Κράτος. Η Ναυτική Ιστορία του Πελοποννησιακού Πολέμου» (2016), «Κανόνια ή Τορπίλες; Τα στρατηγικά Διλήμματα του Πολεμικού Ναυτικού και οι Μεγάλες Δυνάμεις» (2018) και το μυθιστόρημα "Στο Μάτι του πυρός". Μιλάει αγγλικά, γαλλικά και ιταλικά. Είναι παντρεμένος και έχει ένα γιο και μια κόρη.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Ο Περικλής Αργυρόπουλος και η ελληνική θωρηκτή ισχύς.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κυριακίδης Κύπρος Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σιδηρόπουλος Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Μάιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« Απρ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023