NavalHistory
Κυριακή, 15 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Ένα πυροβόλο του “Αβέρωφ” ξεχασμένο στην ακτή των Λεγραινών.

Λεωνίδας Τσιαντούλας Λεωνίδας Τσιαντούλας    
6 Οκτωβρίου 2024
Reading Time: 6 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
3.5k
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Έρευνα – σύνταξη: Λεωνίδας Τσιαντούλας

Λίγα εισαγωγικά

Όσοι επισκέπτονται σήμερα το Θωρηκτό “Αβέρωφ” εντυπωσιάζονται, μεταξύ άλλων, από τους πολύ μεγάλους πύργους των δίδυμων πυροβόλων Armstrong των 9,2 ιντσών (ενας στην πλώρη και ένας στην πρύμνη) και των 7,5 ιντσών (2 δεξιά και 2 αριστερά στο μέσον του πλοίου). Οι περισσότεροι σχηματίζουν την εντύπωση ότι αυτός ήταν όλος κι όλος ο οπλισμός του πλοίου και με αυτόν δοξάστηκε στους Βαλκανικούς Πολέμους αλλά και στους 2 Παγκόσμιους Πολέμους όπου έλαβε μέρος. 

Η πραγματικότητα όμως είναι πολύ διαφορετική. Το Αβέρωφ έφερε από ναυπηγήσεως και άλλα 24 (!) πυροβόλα (16 ταχυβόλα των 3” / 76mm και 8 ταχυβόλα των 47mm) της ίδιας εταιρείας, τοποθετημένα στο κατάστρωμα λέμβων, στις βαρδιόλες, ακόμα και επάνω στους πύργους των πυροβόλων των 9,2 ιντσών.

Σήμερα στο πλοίο δεν υπάρχει κανένα ίχνος από αυτό τον “δευτερεύοντα οπλισμό”. Μόνο κάποια σημάδια στο δάπεδο και σε κάποιες θυρίδες δηλώνουν ότι εκεί υπήρχαν κάποτε πυροβόλα. Παρακάτω μπορείτε να δείτε μερικές φωτογραφίες αυτών των πυροβόλων.

Ένα “αδέσποτο” πυροβόλο στην παραλία των Λεγραινών.

Οι θερινοί λουόμενοι και οι χειμερινοί περιπατητές στην παραλία των Λεγραινών, 5 χιλιόμετρα πριν το Σούνιο, έχουν σίγουρα παρατηρήσει στα βράχια του νότιου άκρου της όμορφης αμμουδιάς ένα αντικείμενο που σίγουρα είναι πυροβόλο. Σημαδεύει το πέλαγος και είναι εκεί εκτεθειμένο για δεκαετίες, αφημένο στα κύματα και τους αέρηδες να σκουριάζει και σιγά – σιγά να φθίνει από την οξείδωση. Αποτελεί ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα της περιοχής και για την ύπαρξή του εκεί ακούγονται διάφορες φήμες και ιστορίες. Αλλά ας εξετάσουμε το αντικείμενο όσο το δυνατόν πιο αναλυτικά.

Πρόκειται πράγματι για ναυτικό πυροβόλο (ταχυβόλο) μεσαίου διαμετρήματος. Είναι στερεωμένο επάνω σε θόλο πυργίσκου παρατηρητηρίου (τμήμα οχυρωματικής κατασκευής Β’ ΠΠ) με τρόπο που δεν επιτρέπει την οριζόντια περιστροφή του. Το γεγονός αυτό υπαγορεύει οτι αυτή δεν ήταν η λειτουργική του θέση όταν ήταν επιχειρησιακά ενεργό. Πιθανότατα τοποθετήθηκε εκεί μεταγενέστερα για λόγους επιδείξεως.

Το πυροβόλο έχει εκτεταμένες οξειδώσεις λόγω μακροχρόνιας παραμονής του σε υπαίθριο χώρο κοντά στη θάλασσα, χωρίς κανενός είδους προληπτική συντήρηση.

Η πρόσβαση με τα πόδια είναι ευχερής, αλλά λόγω της περίφραξης δεν είναι δυνατή σήμερα η εξέτασή από κοντά του πυροβόλου. Αυτό είχε καταστεί δυνατόν κατά την πρώτη αυτοψία, το 2005. Τότε τραβήχτηκαν και οι φωτογραφίες που ακολουθούν, οι οποίες δημοσιεύτηκαν στο Περιοδικό “Ναυτική Ιστορία”, τεύχος Οκτ – Δεκ 2005, (φωτογραφίες Κ. Σέμου, παρουσίαση Γ. Τερνιώτη). Τότε δεν κατέστη δυνατή η αποκάλυψη της ταυτότητας και της ιστορίας του πυροβόλου.

Διαβάστε επίσης:  Η δράση του U-9. Ένα υποβρύχιο εναντίον τριών καταδρομικών

Στη φωτογράφιση του 2005 διαπιστώθηκε ότι πάνω στο πυροβόλο υπήρχαν 2 μεταλικές πινακίδες: Στη μία υπήρχαν οδηγίες (στην ελληνική γλώσσα) για την πλήρωση του χαλινωτηρίου του και αναγραφόταν το διαμέτρημά του (76 mm).

Στην άλλη αναγράφονταν το διαμέτρημά του (76mm), τα αρχικά E.O.C., το έτος κατασκευής του (1905) και ο αριθμός σειράς παραγωγής του. 

Στο πίσω μέρος του σωλήνα του πυροβόλου υπάρχει εγχάρακτη αναγραφή του ονόματος του εργοστάσιου κατασκευής του (ARMSTRONG WHITWORTH & CO) καθώς και του έτους κατασκευής του (1905).

Η αποκάλυψη της ταυτότητας και της προέλευσης του πυροβόλου

Σύμφωνα με τις υφιστάμενες πινακίδες του, που μόλις περιγράψαμε, το πυροβόλο έχει διαμέτρημα 76mm και είναι κατασκευασμένο από την εταιρεία Armstrong Whitworth, το έτος 1905. Επίσης αναγράφονται τα αρχικά E.O.C. Αναφορικά με την εταιρεία κατασκευής (Armstrong Whitworth) και τα αρχικά Ε.Ο.C. μπορούν να αναφερθούν τα ακόλουθα:

Το 1847, ο μηχανικός William George Armstrong ίδρυσε τήν εταιρεία Elswick Works στο Newcastle, η οποία αρχικά παρήγαγε υδραυλικά συστήματα μηχανημάτων, γερανών και γεφυρών. Σύντομα άρχισε να παράγει και πυροβόλα, με πιό σημαντικό το πυροβόλο Armstrong, με το οποίο ο βρετανικός στρατός εξοπλίστηκε στον πόλεμο της Κριμέας. Το 1882, συγχωνεύτηκε με την ναυπηγική εταιρεία του Charles Mitchell για να σχηματίσει την Armstrong Mitchell & Co. To 1897 η Armstrong Mitchell & Co συγχωνεύθηκε με την εταιρεία του Joseph Whitworth. Η εταιρεία επεκτάθηκε σταδιακά στην κατασκευή αυτοκινήτων και αεροσκαφών μέχρι το 1927, οπότε συγχωνεύθηκε με την Vickers Limited και σχηματίστηκε η Vickers-Armstrong.

Τα αρχικά E.O.C. παραπέμπουν στην εταιρεία Elswick Ordnance (που μερικές φορές αναφέρεται ως Elswick Ordnance Works, αλλά συνήθως ως “EOC”). Η εν λόγω εταιρεία δημιουργήθηκε αρχικά το 1859 και αποτελούσε τον κλάδο εξοπλισμών της W.G. Armstrong & Company και αργότερα της Armstrong Whitworth. Υπήρξε σημαντικός κατασκευαστής όπλων πριν και κατά τη διάρκεια του Α ‘Παγκοσμίου Πολέμου. Τα πυροβόλα όπλα και τα πυρομαχικά που έφτιαξε για τη βρετανική κυβέρνηση έφεραν τη σφραγίδα EOC, ενώ τα πυροβόλα όπλα που προορίζονταν για εξαγωγή χαρακτηρίζονταν συνήθως ως “W.G. Armstrong”1https://en.wikipedia.org/wiki/Armstrong_Whitworth#Armaments.

Διαβάστε επίσης:  Σύντομη παρουσίαση της ιστορίας του αντιτορπιλικού Βασιλεύς Γεώργιος Α'.

Από τα παραπάνω στοιχεία προκύπτει αβίαστα ότι το ναυτικό πυροβόλο έχει κατασκευαστεί πιθανότατα το 1905 και οπωσδήποτε μεταξύ 1897 (έτος συγχώνευσης της εταιρείας Αrmstrong με την Whitworth) και 1920 (έτος συγχώνευσης της εταιρείας με την Vickers, σχηματίζοντας την Vickers – Armstrong). Το μόνο ελληνικό πλοίο εκείνης της περιόδου με πυροβόλα αυτής της εταιρείας ήταν το Θωρακισμένο Καταδρομικό “Γεώργιος Αβέρωφ”.

Η μέσω φωτογραφιών τεκμηρίωση της προέλευσης του πυροβόλου

Όπως αναφέραμε και στην αρχή του κειμένου το Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ έφερε από ναυπηγήσεως 16 ταχυβόλα 3” / 76mm. Είναι σπάνιες οι ευκρινείς φωτογραφίες των πυροβόλων αυτών. Παρακάτω παρατίθενται 3 από αυτές. Η πρώτη προέρχεται από την Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας και απεικονίζει πυρά των ταχυβόλων 76 mm του αριστερού μεσοστέγου του Αβέρωφ, πιθανότατα τον Ιούνιο του 1913 εναντίων στόχων ξηράς στον ορμο Τσάγεζι (Σταυρός Χαλκιδικής).

Åèíéêü Éóôïñéêü Ìïõóåßï

Στη  δεύτερη φωτογραφία απεικονίζεται ένα από τα 3 ταχυβόλα 76 mm του δεξιού μεσοστέγου (στο κατάστρωμα λέμβων) με την ομοχειρία του.

H τρίτη φωτογραφία απεικονίζει τον Πλοίαρχο Δούσμανη, Κυβερνήτη του Αβέρωφ την περίοδο των Βαλκανικών Πολέμων, δίπλα σε ένα ταχυβόλο των 76 mm. Είναι χαρακτηριστική η λαβή χειρισμού του πυροβόλου, η οποία αν και διακρίνεται στην φωτογράφιση του 2005 στα Λεγραινά, σήμερα έχει αφαιρεθεί.

Αν και λιγοστό, το φωτογραφικό υλικό είναι σαφές. Το πυροβόλο των Λεγραινών είναι πράγματι ένα από τα πυροβόλα του “Αβέρωφ” που σήμερα δεν υπάρχουν στο πλοίο!

Από το “Αβέρωφ” στα Λεγραινά

Ας δούμε τώρα πώς το πυροβόλο κατέληξε από το “Αβέρωφ” στην παραλία των Λεγραινών:

Την περίοδο Απριλίου – Ιουνίου 1940, για λόγους επιχειρησιακής αναβάθμισης του πλοίου στην αντιμετώπιση αεροπορικών απειλών, 8 από τα ταχυβόλα των 76mm του “Αβέρωφ” αντικαταστάθηκαν με πιο σύγχρονα αντιαεροπορικά πυροβόλα Rheinmental 37/60 και Vickers 76 mm.2Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ, Μητρώο Πλοίου

Επίσης, την περίοδο 1937 – 1940, στο πλαίσιο προετοιμασίας αντιμετώπισης επίθεσης από τον Άξονα, το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού οργανώνει επάκτια οχυρά για τοπική και αντιαεροπορική άμυνα, σε διάφορα σημεία της Ελλάδος. Τα οχυρά αυτά εφοδιάστηκαν όχι μόνο με νέο εξοπλισμό, αλλά και με πυροβολικό από παροπλισμένα πλοία (πχ πυροβόλα από τα Κιλκίς και Λήμνος) ή από πλοία που υφίσταντο μετασκευή (πχ εύδρομο Έλλη όταν μετατράπηκε σε ναρκοθετικό), ή εκσυγχρονισμό (όπως το “Αβέρωφ”).

Μια από αυτές τις οχυρωματικές περιοχές, με καθήκοντα αντιαεροπορικής προστασίας, ήταν το Πολυβολείο Κεράμου, το οποίο ήταν ενταγμένο στην Διοίκηση Ανταεροπορικής Άμυνας και εξοπλίστηκε, μεταξύ άλλων και με 2 ταχυβόλα 76 mm για Α/Α/ καθήκοντα3Έκθεση σχετικά με τη δράση του Ναυτικού κατά τον πόλεμο 1940-1944, Δημήτριος Φωκάς, Έκδοση Πολεμικού Ναυτικού. Το Οχυρό Κεράμου ευρισκόταν στο νότιο άκρο της παραλίας Λεγραινών στην Αττική.

Διαβάστε επίσης:  Το πλοίο «Κολοκοτρώνης» μέσα από τις μαρτυρίες των Γκασταρμπάιτερ

Μετά την κατάρρευση του μετώπου και την προέλαση του γερμανικού στρατού, μεταβιβάστηκε την 26.04.1941 από το Γ.Ε.Ν. η διαταγή αχρήστευσης του οπλισμού των οχυρών, της καταστροφής των πυρομαχικών και των κλείστρων των πυροβόλων, των οργάνων χειρισμού τους, καθώς και των μέσων διεύθυνσης βολής4Ημερολόγιο Πολέμου ΓΕΝ. Αρχείο Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού. Οι διαταγές εκτελέσθηκαν με αποτέλεσμα τα κλείστρα των πυροβόλων να τεμαχισθούν με οξυγόνο και μαζί με τα πυρομαχικά να μεταφερθούν με βάρκες και να ποντισθούν σε βαθιά νερά, ενώ τα όργανα των πυροβόλων και της διεύθυνσης βολής, καθώς και οι προβολείς να καταστραφούν. Τα μόνα που εξαιρέθηκαν ήταν τα αντιαεροπορικά πυροβόλα. Αυτός ήταν και ο λόγος που το πυροβόλο του “Αβέρωφ” στα Λεγραινά διασώθηκε.

Το “δια ταύτα”:

α. To ξεχασμένο πυροβόλο στην παραλία των Λεγραινών κατά απόλυτη βεβαιότητα ανήκε στο “Αβέρωφ” μέχρι την Άνοιξη του 1940, οπότε αντικαταστάθηκε και μεταφέρθηκε στο τότε Οχυρό Κεράμου (αντιαεροπορική τοποθεσία).

β. Το Θ/Κ Αβέρωφ είναι ενεργό Πλωτό Ναυτικό Μουσείο, τόπος υψηλής επισκεψιμότητας και μνημείο της σύγχρονης ιστορίας του Πολεμικού Ναυτικού και δεν διαθέτει άλλο πυροβόλο αυτού του είδους. Είναι πολύ σημαντικό το πολύτιμο ιστορικό κειμήλιο να απομακρυνθεί από την περιοχή των Λεγραινών και να γίνει συντήρηση και αποκατάστασή του από τα αρμόδια συνεργεία του Ναυστάθμου Σαλαμίνας ή με συνδρομή άλλου Κλάδου των Ενόπλων Δυνάμεων (όπως στην περίπτωση συντήρησης πυροβόλων του Πολεμικού Μουσείου). Και τέλος, να τοποθετηθεί προς επίδειξη σε μία από τις αρχικές προβλεπόμενες θέσεις στο Θ/Κ
Αβέρωφ.

γ. Το Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας, ως φορέας που μεταξύ άλλων στοχεύει και στη διάσωση και ανάδειξη των ιστορικών κειμηλίων, έχει γνωστοποιήσει έγκαιρα στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού αυτή την ανακάλυψη και έχει αποστείλει όλη την διαθέσιμη τεκμηρίωση. Γνωρίζουμε ότι είναι σε εξέλιξη οι διαδικασίες για την εξεύρεση του κατάλληλου τρόπου απομάκρυνσης και μεταφοράς του πυροβόλου και ελπίζουμε σύντομα να έχουμε καλά νέα. 

Φωτογραφία πιθανότατα σκηνοθετημένη για λόγους επικοινωνιακής προβολής. Απεικονίζεται το πίσω μέρος ενός από τα ταχυβόλα 76 mm του αριστερού μεσοστέγου (επισημαίνεται η ύπαρξη μεγάλης οπής από εχθρικά πυρά στην πρωραία καπνοδόχο και μικρων οπών στις ανεμοδόχους, γεγονός που σε συνδιασμό με το ότι οι ναύτες φορούν θερινές στολές τοποθετεί την περίοδο φωτογράφισης τέλος άνοιξης – θέρος του 1913 και οπωσδήποτε με το πλοίο εν όρμω).
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: ΑβέρωφΛεγραινάΤσιαντούλας
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

Επόμενο Άρθρο

Οι προσφυγίνες

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Οι προσφυγίνες

Οι Έλληνες δαμάζουν τα νερά του Δούναβη.

Ο τορπιλισμός στο Θερμαϊκό από τον υποπλοίαρχο Νικόλαο Βότση. 18 Οκτωβρίου 1912.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Λεωνίδας Τσιαντούλας

    Ο Αρχιπλοίαρχος (ε.α.) ΠΝ Λεωνίδας Τσιαντούλας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1962. Το 1980 εισήχθη στην Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και σταδιοδρόμησε στο Πολεμικό Ναυτικό επί 40 έτη. Τα τελευταία χρόνια της σταδιοδρομίας του διετέλεσε Διευθυντής Δημοσίων Σχέσεων στο ΓΕΕΘΑ και στο ΓΕΝ, Κυβερνήτης των Πλωτών Ναυτικών Μουσείων Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ και Α/Τ ΒΕΛΟΣ (παράλληλα υπεύθυνος για την τριήρη ΟΛΥΜΠΙΑΣ και το ιστιοφόρο ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ), Ακόλουθος Άμυνας της Ελλάδος στο Μαυροβούνιο και την Βοσνία – Ερζεγοβίνη και Διευθυντής της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών (MA) στις “Διεθνείς Σχέσεις και Στρατηγική” από το Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Είναι επίσης απόφοιτος του Κολλεγίου Αμύνης του NATO (NADEFCOL) στη Ρώμη. Την περίοδο 2015-2017 διετέλεσε Διευθυντής Σύνταξης του περιοδικού «Ναυτική Επιθεώρηση» και είχε την επιμέλεια των εκδόσεων της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού. Σχεδίασε και επιμελήθηκε την κατασκευή της μόνιμης έκθεσης για την ιστορία του Θωρηκτού “Γ. Αβέρωφ” η οποία είναι εγκατεστημένη από το 2023 στον χώρο του 1ου υποστρώματος του πλοίου - μουσείου. Είναι συγγραφέας άρθρων σχετικών με την Ελληνική και Παγκόσμια Ναυτική Ιστορία και υπεύθυνος για την παραγωγή των ντοκιμαντέρ “Η γέννηση του Κυπριακού Ναυτικού 1964-66” και “Το Ναυτικό στη διάρκεια της Επταετίας 1967-74”. Σήμερα είναι Αντιπρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας (ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ.) του οποίου είναι ιδρυτικό μέλος. Παράλληλα είναι ο Διευθυντής Παραγωγής του portal "navalhistory.gr"

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    George Sirian. Από τα κατεστραμένα Ψαρά στο US Navy.
    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.
    Τα μικρά μυστικά του Αβέρωφ – Επεισόδιο 1: Είναι θωρηκτό, ή μήπως όχι;

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023