NavalHistory
Κυριακή, 15 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

Γιώργος Απιδιανάκης Γιώργος Απιδιανάκης    
5 Σεπτεμβρίου 2024
Reading Time: 7 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Τεχνολογία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
301
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Γιώργος Απιδιανάκης

Στις αρχές του 20ου αιώνα, τα υποβρύχια δεν ήταν άγνωστα στο Ελληνικό Ναυτικό. Ήδη το 1880 είχε προηγηθεί η απόπειρα του ιδιώτη Εμμανουήλ Γρυπάρη με την αυστοσχέδια πειραματική του Γρυπάρα, χωρίς να γνωρίσει μέλλον λόγω των ανυπέρβλητων περιορισμών του σκάφους. (Μασούρας & Κατωπόδης, 2010, σ. 87). Ακολούθησε, το 1886, η συναρμολόγηση, σε μηχανουργείο του Πειραιά, ενός υποβρυχίου τύπου Nordenfelt I, τα τμήματα του οποίου είχαν κατασκευαστεί μεταξύ Σουηδίας και Μεγάλης Βρετανίας. Η συγκεκριμένη αγορά ήταν βεβιασμένη λόγω των τότε τεταμένων ελληνοτουρκικών σχέσεων, ενώ προωθήθηκε ιδιαίτερα από τον περιβόητο μεσάζοντα όπλων Βασίλειο Ζαχάρωφ προκειμένου το υποβρύχιο να γίνει γνωστό και να ακολουθήσουν νέες αγορές. Για τον λόγο αυτό, ο Ζαχάρωφ πούλησε το Nordenfelt I σε λιγότερο από τη μισή, αρχικώς κοστολογούμενη, τιμή, η οποία διαμορφώθηκε στα 225.000 γαλλικά φράγκα τα οποία ισοδυναμούν σήμερα με 76,5εκ.€. Το πλοίο, λόγω των πολλαπλών τεχνικών του περιορισμών, κατέστη αδύνατον να αξιοποιηθεί επιχειρησιακά. Παρά τις σκέψεις για επιστροφή στους κατασκευαστές για επιδιορθώσεις, το σκάφος εγκαταλείφθηκε στον Πειραιά μέχρι την εκποίησή του ως scrap. (Compton-Hall, 1999, σ. 90). Βελτιωμένες εκδόσεις του Nordenfelt απέκτησαν η Τουρκία και η Ρωσία (Compton-Hall, 1999, σ. 91).

Το ελληνικό Nordenfelt σε στάδιο τελικών δοκιμών στη Σουηδία (βελτιωμένη φωτο). (https://laststandonzombieisland.com/tag/turkish-submarine/).

Από τα μέσα της δεκαετίας 1900-1910, το Ελληνικό Ναυτικό άρχισε ένα πρόγραμμα αναβάθμισης, με την παραγγελία οκτώ νέων αντιτορπιλικών και την ανακατασκευή των τριών παλαιών «θωρακωτών» τύπου Ύδρα. Παρόλα αυτά, λόγω του παρατεινόμενου πανευρωπαϊκού ναυτικού ανταγωνισμού και των διαφαινόμενων εξελίξεων στη νότια Βαλκανική Χερσόνησο, το Ελληνικό ναυτικό όφειλε να προχωρήσει σε πρόσθετα βήματα ενίσχυσης. Εν μέσω αβεβαιότητας, σχετικά με την αποτελεσματικότερη σύνθεση του Στόλου και της διάτασης απόψεων μεταξύ Βασιλιά Γεωργίου και του Στρατιωτικού Συνδέσμου (θωρηκτά ή ελαφρύτερα πλοία και υποβρύχια), αγοράστηκαν τελικά το 1909 το θωρακισμένο καταδρομικό Αβέρωφ και κατόπιν δύο υποβρύχια τύπου Schneider-Laubeuf από τη Γαλλία (Μασούρας & Κατωπόδης, 2010, σ. 97). Πιο συγκεκριμένα, το πρώτο σκάφος, Δελφίν, παραγγέλθηκε τον Σεπτέμβριο του 1910 και τον Αύγουστο του 1911, το δεύτερο, Ξιφίας. Το κόστος του προγράμματος ανήλθε στις 3.8εκ. δρχ. και αφορούσε σε υποβρύχια τύπου Schneider-Laubeuf de 310Tx. (Δημητρακόπουλος, 2015, σσ. 98-100). Τα πλοία αυτά αποτελούσαν εξαγωγική έκδοση του γαλλικού τύπου Circé, ενώ το Περού παράγγειλε δύο πανομοιότυπα υποβρύχια, τα Ferre και Palacios (Fontenoy, 2007, σ. 84). Τα χαρακτηριστικά των συγκεκριμένων υποβρυχίων ήταν (Βανδώρος, —, σσ. 1-3):

  • Τύπος: Σκάφος διπλού κελύφους καρφωτών ελασμάτων (riveted double-hull).

  • Μηχανές diesel: 2 x Schneider Carel (720bhp)

  • Μήκος: 49,5μ.

  • Κινητήρες: 2 x Schneider (460 shp)

  • Πλάτος: 4,85μ.

  • Αριθμός στοιχείων μπαταριών: 2×96

  • Βύθισμα: 2,85μ.

  • Περισκοπικό Βάθος: 7,3μ.

  • Εκτόπισμα επιφάνειας: 310τ.ν.

  • Μέγιστο βάθος κατάδυσης: 36μ.

  • Εκτόπισμα κατάδυσης: 465τ.ν.

  • Πηδάλια βάθους: Τρία ζεύγη

  • Ταχύτητα επιφάνεια 12-13κ.

  • Πλήρωμα: 2 Αξιωματικοί, 11 Υπαξιωματικοί-Στρατεύσιμοι.

  • Μέγιστη Ταχύτητα κατάδυσης: 8,2κ. για 20λεπτά

  • Μεταφερόμενο Πετρέλαιο: 11κ.μ.

  • Θαλασσέρματα: 7 με εκδίωξη μέσω αέρα υψηλής πίεσης. Υπήρχαν πρόσθετα μολύβδινα έρματα τα οποία απασφάλιζαν από το εσωτερικό σε περίπτωση αδυναμίας ανάδυσης.

  • Διαμερίσματα: 7 (Πρωραίο Διαμέρισμα/Τορπιλοστάσιο, Διαμέρισμα Ηλεκτρικών Συσσωρευτών, Κεντρικό Διαμέρισμα, Διαμέρισμα Πετρελαιοκινητήρων, Διαμέρισμα Ηλεκτροκινητήρων, Πρυμναίο Διαμέρισμα/Αεροδοκών)

  • Πυξίδα: 1 Μαγνητική. Αποτέλεσε μεγάλο μειονέκτημα η μη ύπαρξη γυροπυξίδας.

  • Περισκόπια: 2 χωρίς δυνατότητα μεγέθυνσης-ύψωσης. Το υψηλότερο (ημέρας) χειριζόταν ηλεκτρικά από το κεντρικό διαμέρισμα και το χαμηλότερο (νυκτός) χειροκίνητα από τον πυργίσκο επιθέσεως.

  • Η ακουστική συσκευή ήταν υποτυπώδης και αναξιόπιστη (Μασούρας & Κατωπόδης, 2010, σσ. 124,125).

  • Δεν υπήρχε ασύρματος το οποίο ήταν επίσης μεγάλο μειονέκτημα.

  • Οπλισμός: Φέρονταν πέντε τορπίλες έτοιμες προς πυροδότηση μέσω πεπιεσμένου αέρα. Οι τέσσερεις βρίσκονταν εξωτερικά του σκάφους, αναρτημένες σε μηχανισμούς δακτυλίων (drop collars), κάτωθεν του καταστρώματος και ανυψώνονταν, προ της πυροδότησης, μέσω δικτύου αέρα υψηλής πίεσης. Ανά δύο μηχανισμοί βρίσκονταν στην πλώρη και στην πρύμνη με απόκλιση 5ο από το διάμηκες. Τέλος, υπήρχε ένας εσωτερικός τορπιλοσωλήνας στην πλώρη με μία αμοιβή τορπίλη εσωτερικά (τορπιλοστάσιο).

  • Τορπίλες: Schwartzkopff Α)08 450χλστ. Μία παραγγελία του 1907 αφορούσε 32 τεμάχια του γερμανικού τύπου Schwartzkopff Α)08 για τα τότε νέα αντιτορπιλικά χωρίς να είναι γνωστές τυχόν μεταγενέστερες αγορές (Friedman, 2011, σσ. 336,357). Στοιχεία:

  • Ταχύτητα-Ακτίνα: 36,5κ./2000υρδ., 41κ./1000υρδ.

  • Εκρηκτική: 108kg

Υποβρύχιο τύπου Nordenfelt σε δοκιμαστική κατάδυση (βελτιωμένη φωτο). (https://laststandonzombieisland.com/tag/turkish-submarine/)

Η ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΥΠΟΒΡΥΧΙΩΝ

Διαβάστε επίσης:  Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

Το Δελφίν κατέπλευσε εσπευσμένα στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο του 1912, πριν την ολοκλήρωση της εκπαιδεύσεως του πληρώματος, με πρώτο Κυβερνήτη τον Πλωτάρχη Στέφανο Παπαρρηγόπουλο, πραγματοποιώντας το ταξίδι Τουλών-Πειραιάς στην επιφάνεια με ενδιάμεσο σταθμό την Κέρκυρα. Η διαδρομή των 1.100ν.μ. έθεσε τότε νέο παγκόσμιο ρεκόρ συνεχόμενου πλου υποβρυχίου (Fotakis, 2005, σ. 46).

Ο πρώτος κατάπλους του Δελφίν στον Μούδρο (https://www.mixanitouxronou.gr/).

Το Δελφίν συμμετείχε στους Βαλκανικούς Πολέμους με πλέον γνωστή δράση του, την ιστορική επίθεση εναντίον του οθωμανικού καταδρομικού Mecidiye, στις 9 Δεκεμβρίου 1912. Παρά το γεγονός ότι η βολή της τορπίλης έγινε από την απόσταση αναπνοής, μόλις 500 υαρδών, η τορπίλη δυστυχώς ακολούθησε ασταθή πορεία και η επίθεση απέτυχε, χωρίς να υπάρχουν περιθώρια επανάληψής της, λόγω της αθρόας στροφής του Mecidiye και των τεσσάρων συνοδεύοντων αντιτορπιλικών (Μασούρας & Κατωπόδης, 2010, σ. 113).

O στόχος του Παπαρρηγόπουλου, το Mecidiye

Η αποτυχία δεν εξέπληξε πολλούς, καθώς ήταν γνωστά τα προβλήματα των τότε φερόμενων τορπιλών. Συγκεκριμένα, οι εξωτερικές τορπίλες παρέμεναν διαρκώς εκτεθειμένες στην πίεση του βάθους κατάδυσης με αποτέλεσμα να παρατηρείται συχνά εισροή ύδατος, στο πρυμναίο τμήμα της τορπίλης. Στη συνέχεια, το νερό εισέρρεε στην περιοχή του αέρα εκκινήσεως του γυροσκοπίου, το οποίο ρύθμιζε την πορεία της τορπίλης, με αποτέλεσμα να προκαλείται δυσλειτουργία αυτού. Κατά τις ασκήσεις, είχε παρατηρηθεί επανειλημμένα η τήρηση ασταθούς τροχιάς της τορπίλη, μετά την εκσφενδόνιση, το οποίο αποδιδόταν στην παραπάνω δυσλειτουργία. (Βανδώρος, —, σ. 3). Για τον λόγο αυτό, προγραμματιζόταν η περιοδική ανακύκλωση των τορπιλών. Πριν την επίθεση του Δελφίν, η ανακύκλωση είχε προγραμματισθεί να πραγματοποιηθεί στην Τένεδο, μέσω του βοηθητικούς Κανάρης, αλλά αναβλήθηκε για επιχειρησιακούς λόγους. (Μασούρας & Κατωπόδης, 2010, σ. 109). Κατά άλλους, η μη ολοκλήρωση της ανακύκλωσης οφείλεται σε πρωτοβουλία του κυβερνήτη του Κανάρης. (Μεθ’ Ορμής Ακαθέκτου, 2023). Δυστυχώς, τα παραπάνω οφείλονταν στο γεγονός ότι οι πρώιμες τορπίλες των υποβρυχίων προέρχονταν από πλοία επιφανείας, όπως οι ελληνικές Swartzkopff Α)08, με αποτέλεσμα η χρήση τους να παραμένει πειραματική. Η ολοκλήρωση της ανάπτυξης ιδιαίτερων τορπιλών για υποβρύχια, ή διπλής χρήσης, έλαβε χώρα σταδιακά μεταξύ 1909-1913, ανά χώρα. (Blanfill-Cook, 2014, p. 67) και (Friedman, 2011, σ. 330)

Διαβάστε επίσης:  Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.
Τορπίλες Schwartzkopff: Πρώιμη τορπίλη (άνω), 350χλστ (μεσαία), 450 χλστ (κάτω). Οι Schwartzkopff διακρίνονται από τις Whitehead από το μπρούτζινο κέλυφός τους.

Το Δελφίν συνέχισε με αμυντικές περιπολίες στις προσβάσεις του Σαρωνικού, λόγω της επιδρομικής δραστηριότητας του καταδρομικού Hamidiye, μέχρι τη λήξη του πολέμου (Μασούρας & Κατωπόδης, 2010, σ. 117). Το Ξιφίας, με τη σειρά του, κατέπλευσε στον Πειραιά τον Οκτώβριο του 1913, με πρώτο Κυβερνήτη τον Πλωτάρχη Διονύσιο Λάμπρου. Η εκπαίδευση των πληρωμάτων συνεχίστηκε μετά τον πόλεμο, υπό βρετανική καθοδήγηση, ενώ στις 5 Ιουνίου 1914 ιδρύθηκε ο «Σταθμός Καταδυόμενων» με πρώτο Διοικητή τον Αντιπλοίαρχο, πλέον, Παπαρρηγόπουλο και υποδιοικητή τον Λάμπρου και έδρα στη πρώην βασιλική θαλαμηγό Αμφιτρίτη. (Μασούρας & Κατωπόδης, 2010, σ. 119).

Οι φωτογραφίες που ακολουθούν προέρχονται από την διαδικτυακή φωτοθήκη getarchive.net και απεικονίζουν τις δοκιμές παραλαβής του υποβρυχίου Ξιφίας τον Ιούνιο του 1913.

Στο μεταξύ, η επικείμενη παραλαβή το 1914 των νεότευκτων παίσχυρων θωρηκτών, super-dreadnoughts, Reşadiye, Sultan Osman-i Evvel, από το Οθωμανικό Ναυτικό, είχε προκαλέσει μεγάλη ανησυχία στην Ελλάδα. Τα αντίστοιχα ελληνικά θωρηκτά Σαλαμίς και Βασιλεύς Κωνσταντίνος αναμένονταν απελπιστικά αργότρα, το 1915-1916, οπότε τα ελληνικά επιτελεία αναζήτησαν εναγωγνίως τρόπους αμεσότερης αντιστάθμισης της αρνητικής αυτής εξέλιξης (Fotakis, 2005, σσ. 72,73). Μέχρι το 1914, αγοράστηκαν δύο πρόσθετα υποβρύχια τύπου Schneider-Laubeuf de 459Tx (Αμαζών, Αντιγόνη) (τύπος Armide) από τη Γαλλία και σχεδιαζόταν η αγορά των πέντε, υπό ναυπήγηση, γερμανικών υποβρυχίων U.33-U.37 (τύπου U.31) αλλά τόσο οι τρέχουσες παραγγελίες, όσο και οι σχεδιαζόμενες, ανεστάλησαν λόγω της έλευσης του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. (Rössler, 1986, σ. 54) και (Fotakis, 2005, σσ. 89-91) και (Μασούρας & Κατωπόδης, 2010, σ. 121). Το ίδιο συνέβη ευτυχώς και με τα οθωμανικά θωρηκτά.

Η γενική διάταξη των υποβρυχίων τύπου Armide, η οποία ήταν όμοια των τύπου Δελφίν.

Κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, μέχρι το 1916, τα Δελφίν και Ξιφίας συνέχισαν κανονικά τους εκπαιδευτικούς πλόες, με νέους κυβερνήτες, αυστηρά εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων, αλλά σταδιακά περιορίστηκαν στον κόλπο Ελευσίνας. Στις 28 Σεπτεμβρίου 1916 (π.η.), κατά τα δυσάρεστα γεγονότα της αρπαγής του Ελληνικού Στόλου από τη Συμμαχική Μοίρα, του Γάλλου Ναυάρχου Louis Dartige du Fournet, τα δύο υποβρύχια, μαζί με το καταδρομικό Έλλη, το παροπλισμένο καταδρομικό Ναύαρχος Μιαούλης και τα αντιτορπιλικά-τορπιλοβόλα, ρυμουλκήθηκαν, από σκάφη των Συμμάχων, καταρχήν από τον Ναύσταθμο Σαλαμίνας στο Κερατσίνι και κατόπιν, τα υποβρύχια, μεταφέρθηκαν στη Μήλο όπου και παρέμειναν υπό Γαλλικό εποπτεία χωρίς να αξιοποιηθούν επιχειρησιακά. (Δημητρακόπουλος, 2023, σ. 210). Τα υποβρύχια επεστράφησαν στο Ελληνικό Ναυτικό τον Νοέμβριο του 1917 αλλά η μη φόρτιση των μπαταριών τους, κατά την περίοδο της ακινησίας, είχε οδηγήσει στην αχρήστευση των τελευταίων. Κατόπιν, επιχειρήθηκε η ενεργοποίησή τους με χρήση αχρησιμοποίητων μπαταριών παλαιότερης παραγγελίας το οποίο κατέστη εφικτό μόνο στο Δελφίν. Μετά την εκτέλεση ενός αριθμού εκπαιδευτικών πλόων, η επιχειρησιακή αξιοποίηση των υποβρυχίων ανεστάλη οριστικά το 1919, λόγω της επιδεινούμενης κατάστασης της συναρμογής των ελασμάτων τους και του κινδύνου αποκάρφωσής τους. Το 1920, παροπλίστηκαν οριστικά και εκποιήθηκαν στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, με τελευταία χρήση τους ως δεξαμενές-υδροφόρες. Έτσι, ολοκληρώθηκε η πρώτη περίοδος αξιοποίησης σύγχρονων υποβρυχίων από το Ελληνικό Ναυτικό. Η επόμενη περίοδος έμελλε να ξεκινήσει το 1927 με την έλευση των δύο υποβρυχίων τύπου Scnheider-Laubeuf de 605Tx (Κατσώνης) και των τεσσάρων τύπου Loire-Simonot de 730Tx (Πρωτεύς), τα οποία έμελλε να γράψουν πολλές σελίδες δόξας στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. (Μασούρας & Κατωπόδης, 2010, σσ. 123-124).

Διαβάστε επίσης:  Το τέλος των αντιπάλων του "Αβέρωφ"
Το Ξιφίας σε πρωραία άποψη στην επιφάνεια στο πλαίσιο δοκιμών με γαλλική ακόμη σημαία.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Blanfill-Cook, R. (2014). Torpedo: The complete history of the world’s most revolutonary weapon. Yorkshire: Seaforth Publishing.

Compton-Hall, R. (1999). The submarine pioneers. Gloucestershire: Sutton.

Fontenoy, P. (2007). Weapons and Warfare – Submarines. Santa Barbara: ABC-CLIO.

Fotakis, Z. (2005). Greek Naval Strategy and Policy 1910-1919. Λονδίνο – Νέα Υόρκη: Routledge.

Friedman, N. (2011). Naval Weapons of World War One. Yorkshire: Seaforth.

Rössler, E. (1986). Geschichte des deutschen U-Bootbaus (Τόμ. 1). Koblenz: Bernard und Graefe.

Βανδώρος, Π. (—). Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού. Ανάκτηση Αύγουστος 8, 2024, από http://archive.yin.mil.gr/viewer?id=121074

Δημητρακόπουλος, Α. (2015). Ισοτρία του Πολεμικού Ναυτικού 1874-1912 (Τόμ. ΙΙ). Πειραιάς: ΝΜΕ.

Δημητρακόπουλος, Α. (2023). Ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού 1913-1940 (Τόμ. Ι). Πειραιάς: ΝΜΕ.

Μασούρας, Τ., & Κατωπόδης, Θ. (2010). Τα ελληνικά υποβρύχια (Τόμ. Β’). Πειραιάς: Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος.

Μεθ’ Ορμής Ακαθέκτου. (2023, Σεπτέμβριος 21). Ανάκτηση Αύγουστος 9, 2024, από Μεθ’ Ορμής Ακαθέκτου: https://methormisakathektou.blog/greek-history/%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CF%81%CF%80%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B5%CF%80%CE%AF%CE%B8%CE%B5%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%85%CF%80%CE%BF%CE%B2%CF%81%CF%85%CF%87%CE%AF%CE%BF%CF%85-%CE%B4%CE%B5/21/09/2023

Εικόνα 1: Το ελληνικό Nordenfelt σε στάδιο τελικών δοκιμών στη Σουηδία (βελτιωμένη φωτο). (https://laststandonzombieisland.com/tag/turkish-submarine/).

Εικόνα 2: Υποβρύχιο τύπου Nordenfelt σε δοκιμαστική κατάδυση (βελτιωμένη φωτο). (https://laststandonzombieisland.com/tag/turkish-submarine/)

Εικόνα 3: Η γενική διάταξη των υποβρυχίων τύπου Armide, η οποία ήταν όμοια των τύπου Δελφίν.

Εικόνα 4. Το Ξιφίας σε πρωραία άποψη στην επιφάνεια στο πλαίσιο δοκιμών με γαλλική ακόμη σημαία.

Εικόνα 5. Το Ξιφίας σε δοκιμαστική κατάδυση.

Εικόνα 6: Ο πρώτος κατάπλους του Δελφίν στον Μούδρο (https://www.mixanitouxronou.gr/).

Εικόνα 7: O στόχος του Παπαρρηγόπουλου, το Mecidiye

Εικόνα 8: Τορπίλες Schwartzkopff: Πρώιμη τορπίλη (άνω), 350χλστ (μεσαία), 450 χλστ (κάτω). Οι Schwartzkopff διακρίνονται από τις Whitehead από το μπρούτζινο κέλυφός τους.

Εικόνα 9

Εικόνα 10

Εικόνες 9-10: Πρωραία άποψη του πυργίσκου του Ξιφίας. Διακρίνεται ο λευκός εφίστιος φανός ναυσιπλοΐας, το περισκόπιο νυκτός (πρωραίο) και το περισκόπιο ημέρας (πρυμναίο). Δεν είναι σαφές τι αφορούν οι συσκευές σχήματος προβολέα δεξιά και αριστερά του εφίστιου φανού. Πιθανώς να πρόκειται για πρωτόγονες ακουστικές συσκευές.

Εικόνα 11: Η καμπάνα του Ξιφίας

Εικόνα 12: Η κεκλιμένη πρωραία κάθοδος φόρτωσης των εσωτερικών τορπιλών.

Εικόνα 13

Εικόνα 14

Εικόνες 13-14: Δοκιμαστική φόρτωση πρωραίας τορπίλης η οποία παραμένει αντίθετα ευθυγραμμισμένη σε σχέση με το πλοίο.

Εικόνα 15: Μηχανισμός ανάρτησης και βολής τορπιλών τύπου Drzewiecki drop collar, όμοιος με τα φερόμενα στα υποβρύχια τύπου Δελφίν. Οι μηχανισμοί βρίσκονταν κάτω από το κατάστρωμα και ήταν ανυψούμενοι.

Το Ξιφίας σε πρωραία άποψη στην επιφάνεια στο πλαίσιο δοκιμών με γαλλική ακόμη σημαία.
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: ΑπιδιανάκηςΔελφίνΝαυτική ΤεχνολογίαΞιφίαςυποβρύχια
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Η καταστροφή της Ισπανικής “αήττητης” Αρμάδας (1588)

Επόμενο Άρθρο

Η ώρα της επίθεσης – Αεροπορικοί βομβαρδισμοί πλοίων στον Ελλαδικό χώρο κατά την εισβολή των δυνάμεων του Άξονα στην Ελλάδα.

Σχετικά Άρθρα

Ναυτική Τεχνολογία

Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου
16 Μαΐου 2025
Ναυτική Ιστορία

Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

Νικόλαος Σιδηρόπουλος
3 Απριλίου 2025
Ναυτική Τεχνολογία

H “Ψαριανή Γαλιώττα”

Γεώργιος Μπουζούνης
27 Μαρτίου 2025
Ναυτική Τεχνολογία

Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

Συμεών Κωνσταντινίδης
14 Φεβρουαρίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Η ώρα της επίθεσης – Αεροπορικοί βομβαρδισμοί πλοίων στον Ελλαδικό χώρο κατά την εισβολή των δυνάμεων του Άξονα στην Ελλάδα.

Λακωνία

Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Γιώργος Απιδιανάκης

    Ο Γεώργιος Απιδιανάκης είναι Αντιπλοίαρχος ΠΝ. Αποφοίτησε από τη ΣΝΔ το 2001. Μέχρι το 2003 υπηρέτησε στις φρεγάτες ΑΔΡΙΑΣ και ΚΑΝΑΡΗΣ. Το 2003 έλαβε πτυχίο Αξιωματικού Υποβρυχίων και υπηρέτησε στα υποβρύχια ΠΟΣΕΙΔΩΝ, ΝΗΡΕΥΣ και ΩΚΕΑΝΟΣ μέχρι το 2011. Το 2012 έλαβε πτυχίο Υπάρχου Υποβρυχίων και υπηρέτησε ως Ύπαρχος στα υποβρύχια ΩΚΕΑΝΟΣ, ΠΡΩΤΕΥΣ, ΑΜΦΙΤΡΙΤΗ και ΤΡΙΤΩΝ. Το 2015 έλαβε πτυχίο Κυβερνήτη Υποβρυχίων υπηρετώντας ως Κυβερνήτης στο υποβρύχιο ΩΚΕΑΝΟΣ μεταξύ 2016-2020. Μετά από σύντομη υπηρεσία στο ΓΕΝ/Α3-Ι, διετέλεσε Διοικητής της Βάσης Υποβρυχίων μεταξύ 2020-2022, ενώ φοίτησε στην 20η σειρά της Ανώτατης Διακλαδικής Σχολής Πολέμου. Από το 2023 είναι κυβερνήτης του Πλοίου Γενικής Υποστήριξης ΑΙΑΣ. Έχει συγγράψει σειρά άρθρων σχετικά με τη ναυτική ιστορία σε έντυπα περιοδικά και ιστοσελίδες, ενώ είναι υποψήφιος κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος στο πρόγραμμα Νεότερης και Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Κατάγεται από τη Σητεία Λασιθίου. Είναι παντρεμένος και έχει δύο κόρες.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    1 Μαρτίου 1941. Η “ναυμαχία” της Χειμάρας.
    3 Ιουλίου 1940. Η μέρα που η Γερμανία έχασε τον πόλεμο. Βύθιση Γαλλικού Στόλου
    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023