NavalHistory
Κυριακή, 15 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

Κωνσταντίνος Κυρίμης Κωνσταντίνος Κυρίμης    
7 Νοεμβρίου 2024
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Τεχνολογία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
407
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Το κείμενο που ακολουθεί είναι απόσπασμα από το βιβλίο του Κωνσταντίνου Κυρίμη ΥΠΟΓΕΙΕΣ ΝΑΥΤΙΚΕΣ ΟΧΥΡΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ (1936 – 1944), Έκδοση ”Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας” το οποίο πρόσφατα κυκλοφόρησε σε 2η έκδοση (επαυξημένη με 30 πρόσθετες σελίδες γεμάτες νέο υλικό).

Το βιβλίο είναι διαθέσιμο για αγορά μέσω της εταιρείας ebooks.gr (κεντρικός διανομέας) η οποία αναλαμβάνει να το αποστείλει στο σπίτι σας χωρίς προκαταβολή, με έκπτωση 10% και χωρίς επιβάρυνση για έξοδα μεταφοράς. Αρκεί ένα τηλεφώνημά σας στο 2118002111 (τελική τιμή 18 Ευρώ).και χωρίς επιβάρυνση για έξοδα μεταφοράς. Αρκεί ένα τηλεφώνημά σας στο 2118002111.

Στην περίοδο 1936-40, το Πολεμικό Ναυτικό κατασκεύασε στην Αττική μια σειρά από υπόγεια Ναυτικά Οχυρά και Καταφύγια, για τον έλεγχο της θαλάσσιας πρόσβασης στο Σαρωνικό και την άμυνα του Λεκανοπεδίου... Αποτελούν μια σχεδόν άγνωστη πτυχή του Β’ ΠΠ ακόμα και σήμερα (πάνω από 80 χρόνια μετά την κατασκευή τους), αφού τα ίχνη τους κρύβονται επιμελώς, μακριά από τα αμύητα βλέμματα. Όμως με το βιβλίο αυτό, μέσα από το γλαφυρό και τεκμηριωμένο κείμενο αλλά και το πλουσιότατο φωτογραφικό υλικό και τα αναλυτικά σχεδιαγράμματα, τα ξεχασμένα υπόγεια Ναυτικά Οχυρά και Καταφύγια της Αττικής αποκαλύπτονται στο σύνολό τους.

Καταφύγιο Υπουργείου Ναυτικών.

Το νεοκλασικό (και διατηρητέο, πλέον) κτήριο επί των οδών Παπαρρηγοπούλου και Παλαιών Πατρών Γερμανού (πλατεία Κλαυθμώνος) ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1844. Από τα τέλη του 19ου αιώνα, περιήλθε στην κατοχή του ελληνικού δημοσίου, στεγάζοντας (μεταξύ άλλων) το Υπουργείο Ναυτικών1Πλέον, στο εν λόγω κτήριο φιλοξενείται η «Διεύθυνση Διοικητικής Μέριμνας» (ΔΔΜΝ) του Πολεμικού Ναυτικού.. Με την πάροδο των ετών, επεκτάθηκε, τόσο με τη συνένωση γειτονικών κτηρίων όσο και με την ανέγερση πρόσθετων ορόφων. Δεδομένης της σημαντικότητας των υποδομών που φιλοξενούσε, δεν είναι παράδοξο ότι διέθετε και το ανάλογο καταφύγιο.

Στον προθάλαμο του καταφυγίου. Παρατηρείστε τις σιδηροδοκούς στην οροφή, σύνηθες μέσο για τη δομική ενίσχυση υφισταμένων υπογείων χώρων.

Κατασκευή.

Η απόφαση για τη δημιουργία του καταφυγίου φαίνεται να είχε παρθεί ήδη από το 1936 (έγγραφο με Αρ.Πρωτ. 30/166/2004 από 37/3/1937, της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτικών). Η κατασκευή του καταφυγίου θα γινόταν με αξιοποίηση και δομική ενίσχυση των υφιστάμενων υπογείων χώρων του Υπουργείου (έγγραφο με Αρ.Πρωτ. 712 από 26/6/1936, του Γενικού Επιτελείου Βασιλικού Ναυτικού). Ως πρώτα μέτρα προτείνονταν: η υποστήριξη της οροφής, η στεγανοποίηση και η προφύλαξη των παραθύρων, η διαμόρφωση των εσωτερικών χώρων (χτίσιμο υφιστάμενων θυρών και άνοιγμα άλλων), η προσθήκη θωρακισμένων θυρών, η δημιουργία στεγανού προθαλάμου και η λήψη μέτρων για τον αερισμό του καταφυγίου. Η μελέτη του καταφυγίου ανατέθηκε στον μηχανικό Γ. Πεφάνη και περατώθηκε στα τέλη Φεβρουαρίου του 1937. Έπειτα, τα σχέδια του καταφυγίου, τέθηκαν υπόψιν του τεχνικού συμβούλου της ΑΔΤΑ (Ανώτατη Διοίκηση Τοπικής Άμυνας) ο οποίος και τα αποδέχτηκε. Εν συνεχεία, τα σχέδια τέθηκαν υπόψιν και του γερμανού τεχνικού συμβούλου, Ταγματάρχη Habicht, ο οποίος προέβη σε συστάσεις και βελτιώσεις (έγγραφο με Αρ.Πρωτ. 38 από 17/3/1937, της ΑΔΤΑ).

Διαβάστε επίσης:  Το πλωτό μουσείο "Hellas Liberty"

Στα τέλη του 1937, το καταφύγιο πρέπει να ήταν έτοιμο (ή σχεδόν έτοιμο), όπως φαίνεται και από το έγγραφο με Αρ.Πρωτ. 88/55863 από 11/12/1937, του Υπουργείου Ναυτικών (Διεύθυνση Διοικήσεως) το οποίο όριζε αρμόδιο αξιωματικό για την παραλαβή των εργασιών του καταφυγίου. Εντούτοις, το καταφύγιο δεν κατέστη πλήρως λειτουργικό, πριν το πέρας του α’ τριμήνου του 1938, ελλείψει θωρακισμένων θυρών2Οι θωρακισμένες πόρτες του καταφυγίου προήλθαν από το παροπλισμένο θωρηκτό «Λήμνος». Σε σχετική αλληλογραφία της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτικών προς την Ανώτατη Διοίκηση Παρακτίου Άμυνας (ΑΔΠΑ) τον Φεβρουάριο του 1938 (Αρ.Πρωτ.131/1014/5967) διατάσσεται η «συμπλήρωση των στεγανών θυρών του καταφυγίου» εκ των θυρών του «Λήμνος».

Η είσοδος του καταφυγίου. Δεξιά διακρίνεται το κλιμακοστάσιο που οδηγεί στο κατώτερο τμήμα του καταφυγίου.
Η συγκεκριμένη θωρακισμένη πόρτα, βαρέως τύπου, ασφάλιζε σε 7 σημεία. Οι χώροι με τις θωρακισμένες πόρτες, θυμίζουν περισσότερο πλοίο, παρά κτήριο.

Κατασκευή.

Η απόφαση για τη δημιουργία του καταφυγίου φαίνεται να είχε παρθεί ήδη από το 1936 (έγγραφο με Αρ.Πρωτ. 30/166/2004 από 37/3/1937, της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτικών). Η κατασκευή του καταφυγίου θα γινόταν με αξιοποίηση και δομική ενίσχυση των υφιστάμενων υπογείων χώρων του Υπουργείου (έγγραφο με Αρ.Πρωτ. 712 από 26/6/1936, του Γενικού Επιτελείου Βασιλικού Ναυτικού). Ως πρώτα μέτρα προτείνονταν: η υποστήριξη της οροφής, η στεγανοποίηση και η προφύλαξη των παραθύρων, η διαμόρφωση των εσωτερικών χώρων (χτίσιμο υφιστάμενων θυρών και άνοιγμα άλλων), η προσθήκη θωρακισμένων θυρών, η δημιουργία στεγανού προθαλάμου και η λήψη μέτρων για τον αερισμό του καταφυγίου. Η μελέτη του καταφυγίου ανατέθηκε στον μηχανικό Γ. Πεφάνη και περατώθηκε στα τέλη Φεβρουαρίου του 1937. Έπειτα, τα σχέδια του καταφυγίου, τέθηκαν υπόψιν του τεχνικού συμβούλου της ΑΔΤΑ (Ανώτατη Διοίκηση Τοπικής Άμυνας) ο οποίος και τα αποδέχτηκε. Εν συνεχεία, τα σχέδια τέθηκαν υπόψιν και του γερμανού τεχνικού συμβούλου, Ταγματάρχη Habicht, ο οποίος προέβη σε συστάσεις και βελτιώσεις (έγγραφο με Αρ.Πρωτ. 38 από 17/3/1937, της ΑΔΤΑ).

Διαβάστε επίσης:  Η 1η και η 2η θαλάσσια αναμέτρηση στο Νάρβικ (8-13 Απριλίου 1940).

Στα τέλη του 1937, το καταφύγιο πρέπει να ήταν έτοιμο (ή σχεδόν έτοιμο), όπως φαίνεται και από το έγγραφο με Αρ.Πρωτ. 88/55863 από 11/12/1937, του Υπουργείου Ναυτικών (Διεύθυνση Διοικήσεως) το οποίο όριζε αρμόδιο αξιωματικό για την παραλαβή των εργασιών του καταφυγίου. Εντούτοις, το καταφύγιο δεν κατέστη πλήρως λειτουργικό, πριν το πέρας του α’ τριμήνου του 1938, ελλείψει θωρακισμένων θυρών3Οι θωρακισμένες πόρτες του καταφυγίου προήλθαν από το παροπλισμένο θωρηκτό «Λήμνος». Σε σχετική αλληλογραφία της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτικών προς την Ανώτατη Διοίκηση Παρακτίου Άμυνας (ΑΔΠΑ) τον Φεβρουάριο του 1938 (Αρ.Πρωτ.131/1014/5967) διατάσσεται η «συμπλήρωση των στεγανών θυρών του καταφυγίου» εκ των θυρών του «Λήμνος».

Το συνολικό κόστος του ανήλθε σε 1,1 εκατομμύρια δραχμές4 Έγγραφο με Αρ.Πρωτ. Ζ10/Ι55 (από 3/2/1939), του Γενικού Επιτελείου Β.Ναυτικού. Στα τέλη του 1939, υπήρχαν σκέψεις όπως τμήμα του εν λόγω καταφυγίου δεσμευτεί για τη στέγαση του Κεντρικού Τηλεφωνικού Κόμβου Αθηνών. Εντούτοις, τελικώς το καταφύγιο κρίθηκε από την Ανωτέρα Διοίκηση Αντιαροπορικής Αμύνης ως “μη πληρούν όλους τους απαιτούμενους όρους ασφαλείας από αέρος” και έτσι η προοπτική εγκαταλείφθηκε5 ΓΕΣ/ΔΙΣ φάκελος 755/Κ/159 (επιστολή ΓΕΣ με Αρ.Πρωτ. 128774, από 29/12/1939)

Παρατηρείστε την ιδιαίτερη κατασκευαστική τεχνοτρoπία, στην οροφή της αίθουσας.
Στο 2ο υπόγειο του καταφυγίου, η ανοδική τσιμεντένια κλίμακα που οδηγεί στην έξοδο.
Άποψη από το εσωτερικό του καταφυγίου.
Τα ίχνη στους τοίχους, από την υγρασία, είναι ιδιαίτερα εμφανή.

Περιγραφή.

Το καταφύγιο εκτείνεται σε δύο επίπεδα. Η κεντρική είσοδος προφυλάσσεται από μία βαρέως τύπου, θωρακισμένη πόρτα. Ακριβώς πίσω της, εκτείνεται ένας προθάλαμος. Στα αριστερά του προθαλάμου, υπάρχει δεύτερη βαριά θωρακισμένη πόρτα. Πίσω από τη δεύτερη αυτή πόρτα, υπήρχε στοά που οδηγούσε στους χώρους όπου σήμερα στεγάζεται η ΕΑΑΝ.6.ΕΑΑΝ = Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Ναυτικού. Δυστυχώς, η εν λόγω πόρτα είναι πλέον σφραγισμένη και η στοά, που οδηγούσε στα ενδότερα, έχει κλειστεί. Συνεπώς, το καταφύγιο δεν μπορεί πλέον να εξερευνηθεί στο σύνολό του.

Διαβάστε επίσης:  Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.
Η είσοδος για την (σφραγισμένη, πλέον) στοά, που οδηγούσε στον παρακείμενο χώρο της ΕΑΑΝ.

Σε μεταγενέστερη επίσκεψή μας στην ΕΑΑΝ πληροφορηθήκαμε ότι το σημείο στο οποίο κατέληγε η συγκεκριμένη στοά έχει κλειστεί με γυψοσανίδα. Όσο για την ακριβή του θέση, μόνο εικασίες μπορούν να γίνουν[/mfn]. Στην άλλη πλευρά του προθαλάμου υπάρχει φαρδιά τσιμεντένια καθοδική κλίμακα, η οποία οδηγεί στο δεύτερο υπόγειο του καταφυγίου. Στο τέλος της τσιμεντένια σκάλας υπάρχει μια ακόμα θωρακισμένη πόρτα και πίσω της εκτείνεται το κυρίως καταφύγιο το οποίο αποτελείται από αρκετά δωμάτια και βοηθητικούς χώρους.

Πέραν των κλασικών βαρέων θυρών, εντός του καταφυγίου, υπάρχουν και άλλες σιδερένιες πόρτες, που ελέγχουν την είσοδο σε διάφορα σημεία. Δυστυχώς, δύο από τις πόρτες στο εσωτερικό είναι πλέον κλειδωμένες και η είσοδος σε αυτές δεν ήταν δυνατή.

Έτσι, η πλήρης καταγραφή του καταφυγίου δεν κατέστη εφικτή. Το πρώτο επίπεδο του καταφυγίου έχει εμβαδόν 10τμ (2Χ5μ) ενώ το δεύτερο επίπεδο έχει ωφέλιμο εμβαδόν περίπου 70τμ. Το ύψος είναι περίπου 2,5 μέτρα.

Τρέχουσα κατάσταση.

Το καταφύγιο διατηρείται σε σχετικά καλή κατάσταση, αν και ο χρόνος (και κυρίως η υγρασία) έχουν αφήσει αισθητά τα σημάδια τους στο εσωτερικό. Πλέον, ο χώρος χρησιμοποιείται ως αποθήκη αλλά και ως αρχείο.

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 2ος Παγκόσμιος ΠόλεμοςΕλληνική ΙστορίαΚλαυθμώνοςΚυρίμηςΝαυτική ΙστορίαΝαυτική ΤεχνολογίαΥπόγεια ΚαταφύγιαΥπουργείο Ναυτικών
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Ναρκοπέδια Ελληνοϊταλικού πολέμου. Η είσοδος της νηοπομπής Ν/1 στο ναρκοπέδιο Αίγινας-Φλεβών

Επόμενο Άρθρο

Αναμνήσεις. Το πρώτο μου μπάρκο.

Σχετικά Άρθρα

Ναυτική Τεχνολογία

Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου
16 Μαΐου 2025
Ναυτική Ιστορία

Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

Νικόλαος Σιδηρόπουλος
3 Απριλίου 2025
Ναυτική Τεχνολογία

H “Ψαριανή Γαλιώττα”

Γεώργιος Μπουζούνης
27 Μαρτίου 2025
Ναυτική Τεχνολογία

Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

Συμεών Κωνσταντινίδης
14 Φεβρουαρίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Αναμνήσεις. Το πρώτο μου μπάρκο.

Η ένδοξη δράση και το ηρωικό τέλος της "Β. ΟΛΓΑΣ"

Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Κωνσταντίνος Κυρίμης

    Ο Κωνσταντίνος Κυρίμης γεννήθηκε το 1975 και ζει στον Πειραιά. Για πολλά χρόνια αρθρογραφούσε στον Ειδικό Τύπο της Στρατιωτικής Ιστορίας. Από το 2012, ερευνά και καταγράφει τις οχυρώσεις του Β' ΠΠ στην Αττική. Έχει γράψει πλήθος βιβλίων, σχετικά με την παθητική αεράμυνα, τα καταφύγια και τις ναυτικές οχυρώσεις της περιόδου 1936-44. Είναι συνεργάτης της Διεύθυνσης Ιστορίας Στρατού του Γενικού Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ/ΔΙΣ), της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (ΓΕΝ/ΥΙΝ) και του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας (ΕΛΙΝΙΣ). Έχει συνεργαστεί για την προβολή της “αθέατης πλευράς” της ιστορίας της Αττικής, με πλήθος φορέων (“Monumenta”, “Athens Social Atlas”, Δήμος Αθηναίων, Δήμος Αίγινας, κ.α.). Είναι μέλος της Εταιρείας Μελέτης “Γοργύρα” με αντικείμενο τις οχυρώσεις του Β' Π.Π. στην Ελλάδα. Έχει κάνει δεκάδες ομιλίες σχετικά με τα καταφύγια και τις υπόγειες οχυρώσεις της Αττικής, στο Μουσείου του Οχυρού Ρούπελ, στο Πολεμικό Μουσείο Αθηνών, στο Πολεμικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και αλλού.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.
    Καπνοφράγματα και άμυνα λιμένων κατά τη δεκαετία του 1930
    Ιχνηλατώντας τη διαδρομή της Πυροβολαρχίας 305mm στο Βόρειο Οχυρό Αίγινας (τότε και τώρα).

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023