NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Ο Φάρος του Ακτίου και η χρήση του ως Πλοηγικός Σταθμός κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

Δημήτριος Κατηνιώτης Δημήτριος Κατηνιώτης    
2 Φεβρουαρίου 2024
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
480
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Του Δημητρίου Κατηνιώτη    

Ο Αμβρακικός Κόλπος στα βορειοδυτικά της Ελλάδας υπήρξε από την αρχαιότητα περιοχή σημαντικής ναυτικής και ναυτιλιακής δραστηριότητας. Πήρε το όνομα του από την αποικία των Κορινθίων, την αρχαία πόλη της Αμβρακίας, η οποία βρίσκεται κάτω από τα θεμέλια της σημερινής Άρτας. Το στόμιο του Αμβρακικού Κόλπου, πλάτους 700 περίπου μέτρων χαρακτηρίζεται από τα αβαθή του ύδατα και τα ισχυρά ρεύματα, τα οποία δυσκολεύουν τον είσπλου (Φωτ.1). Περιορίζεται δε, μεταξύ των ακτών της Πρέβεζας και των ακτών του Ακρωτηρίου του Ακτίου. Σημαντικές ναυμαχίες έλαβαν χώρα εκεί στην αρχαιότητα, όπως η περίφημη ναυμαχία του Ακτίου το 31 π.Χ., μεταξύ Ρωμαίων και Αιγυπτίων, αλλά και η ναυμαχία της Πρέβεζας το 1538 μ.Χ. μεταξύ Δυτικών και Οθωμανών.

Χάρτης Αμβρακικού κόλπου, έκδοσης 1834 από το Βρετανικό Ναυαρχείο. Συλλογή Ιδρύματος Ακτία Νικόπολις.

Τα αβαθή ύδατα στην είσοδο του Αμβρακικού αποτελούσαν όμως μια μορφή προστασίας και αποτροπής, υπέρ αυτού που θα κυριαρχούσε εντός του Αμβρακικού, επικουρούμενος από το πλήθος των παράκτιων κάστρων και οχυρών. Μετά την απελευθέρωση της Ηπείρου το 1913 και τη δημιουργία του σύγχρονου ελληνικού κράτους ξεκίνησαν και λιμενικά έργα υποδομής. Σε αυτά περιλαμβάνεται η διάνοιξη ενός διαύλου στο στόμιο του κόλπου. Το 1928 εγκαθίσταται ένα φαρικό οίκημα στην ακτή του Ακτίου (εγγύς στο ομώνυμο κάστρο το οποίο είχε κατασκευαστεί από τον Αλή Πασά τέλη του 18ου αιώνα) με σκοπό την υποβοήθηση

Ο δίαυλος Χρυσάνθη και ο πλοηγικός σταθμός Πρεβέζης

Μέχρι το 1937 ολοκληρώνονται τα έργα εκβάθυνσης οπότε παραδίδεται ο Υφαλαύλακας, ο οποίος παίρνει το όνομα του από τον αξιωματικό του Βασιλικού Ναυτικού και Διοικητή της Υδρογραφικής Υπηρεσίας, Αλέξανδρο Χρυσάνθη. Έχει μέγιστο μήκος 1,45 ν. μ., μέσο πλάτος 65 γυάρδες, “βλέπει” στη διεύθυνση 066°-246° και επισημαίνεται (σήμερα) από 4 ζεύγη σημαντήρων κατά IALA A. Το έργο της δημιουργίας ασφαλούς διαύλου βάθους 10 μέτρων επέτρεψε την είσοδο μεγαλύτερων εμπορικών, επιβατικών και πολεμικών πλοίων. Ο νέος αυτός δίαυλος σε συνδυασμό με το φαρικό κτίσμα του Ακτίου (Φωτ. 2), αναφερόμενο και ως Πλοηγικός Σταθμός Πρεβέζης, ήταν έργα καθοριστικής σημασίας, τα οποία ενίσχυσαν μεταπολεμικά την αλματώδη ανάπτυξη των λιμένων της Πρέβεζας, της Αμφιλοχίας, καθώς και της ευρύτερης περιοχής της Ηπείρου.

Διαβάστε επίσης:  Η τραγωδία του "Τιτανικού" το 1912 ακόμα μας διδάσκει.
Ο φάρος Ακτίου κατασκευάστηκε το 1928. Το εστιακό του ύψος είναι 6,5 μέτρα. Πρόκειται για φάρο ευθυγράμμισης πορείας πλοίων που σε συνδυασμό με άλλους φανούς οδηγεί τα σκάφη μέσα από τα αβαθή του Αμβρακικού κόλπου σε ασφαλή πορεία.

Η έρευνα εντόπισε υπηρεσιακές, αλλά και δυο αδιαβάθμητες καταγραφές για τον Πλοηγικό Σταθμό Πρεβέζης. Οι μαρτυρίες αυτές σχετίζονται με γεγονότα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Η πρώτη αφορά στην περίοδο της χρήσης του λιμένα της Πρέβεζας, ως κύρια εφοδιαστική βάση του Ελληνικού Στρατού κατά τον ελληνοϊταλικό πόλεμο του 1940-41 και ειδικότερα μετά από την προέλαση του Ελληνικού Στρατού, οπότε και εντατικοποιήθηκε η χρήση του, αλλά και προστασία του λιμένα, από τις δύο Α/Α Πυροβολαρχίες 88 χιλ. του Ναυτικού. Η τότε Ναυτική Διοίκηση του Αμβρακικού σε αγαστή συνεργασία με τη Λιμενική Αρχή κατόρθωσαν να συντονίσουν άρτια την έντονη δραστηριότητα των πλοίων, τα οποία εκφόρτωναν πολεμικά εφόδια για το μέτωπο, όπως επίσης να εξασφαλίσουν τη φυσική ασφάλεια των ναυτεργατών. Η παρουσία του πλοηγικού σταθμού και των πιλότων εγγυούνταν τον ασφαλή κατάπλου και απόπλου των φορτηγών πλοίων κατά τις νυχτερινές ώρες, λόγω κάλυψης από τις ιταλικές αεροπορικές επιδρομές. Εκτός όμως της ναυτιλιακής του χρήσης, ο πλοηγικός Σταθμός Πρεβέζης λειτούργησε ως Παρατηρητήριο, δηλαδή ως σταθμός επιτήρησης του Ναυτικού, υπαγόμενος στο 96Ο  Κέντρο Πληροφοριών, με σκοπό την έγκαιρη προειδοποίηση των Α/Α Πυροβολαρχιών. Σε σχετική έκθεση του Ναυτικού Διοικητή Αμβρακικού Εφ. Αντιπλοιάρχου Μπουζάνη, επισημαίνονται όλα τα παραπάνω. (Φωκάς, 1953, σ.505-506). Η δεύτερη μαρτυρία σχετικά με τον Πλοηγικό Σταθμό Πρεβέζης παρέχεται από τα απομνημονεύματα του Ναυάρχου Αθ. Σπανίδη Β.Ν. Συγκαταλέγεται στα γεγονότα του ταραγμένου 1944, λίγο μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας από τα γερμανικά στρατεύματα κατοχής. Ο ίδιος είχε καταπλεύσει στην Πρέβεζα με το αντιτορπιλικό ΠΑΝΘΗΡ, διερχόμενος ανάμεσα από ενεργά ναρκοπέδια αλλά και διαμέσου του ασφαλούς καναλιού, ώστε να εγκαταστήσει τη Ναυτική Διοίκηση 3 (Φωτ.3), στα μέσα Οκτωβρίου του 1944.

Διαβάστε επίσης:  Ναυτική Σχολή Ύδρας
Η έδρα της Ναυτικής Διοίκησης 3, μετά από την επίταξη του κτιρίου της Εθνικής Τράπεζας (17 Οκτωβρίου-31 Δεκεμβρίου 1944). Προέλευση φωτογραφίας από το διαδίκτυο.

Λόγω των γεγονότων του Δεκεμβρίου του 44, οι δυνάμεις του Εθνικού Δημοκρατικού Ελληνικού Συνδέσμου (ΕΔΕΣ) υπό την αρχηγία του Στρατηγού Ναπολέοντα Ζέρβα, συμπτύχθηκαν στην Πρέβεζα, από όπου τελικά αποφασίστηκε η μεταφορά τους την Κέρκυρα. Διατέθηκαν δε και αγγλικά πλωτά μέσα για τη μεταφορά ανταρτών, προσφύγων και ομήρων, ενώ μαζί με το ΠΑΝΘΗΡ (Φωτ.4), συνενώθηκαν τα αντιτορπιλικά ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ και ΝΑΥΑΡΙΝΟ προς υποστήριξη της απαγκίστρωσης και εκκένωσης προς την Κέρκυρα. Όπως μας πληροφορεί ο συγγραφέας, τα τελευταία τμήματα του ΕΔΕΣ και ο Στρατηγός Ζέρβας, μαζί με το προσωπικό της Ναυτικής Διοίκησης 3, επέβησαν στο ΠΑΝΘΗΡ, το οποίο απέπλευσε τελευταίο. Φτάνοντας στον δίαυλο ο Κυβερνήτης διαπίστωσε πως δεν υπήρχαν οι σημαντήρες του, καθώς αυτοί είχαν βυθιστεί με δολιοφθορά. Αξιοποίησε όμως τα σημεία ευθυγράμμισης (του πλοηγικού σταθμού) και καθοδηγήθηκε στην έξοδο. (ΣΠΑΝΙΔΗΣ, 1987, σ.369). Ήταν 31 Δεκεμβρίου 1944, οπότε με τον ασφαλή απόπλου του ΠΑΝΘΗΡ χάρη στην αδιαμφισβήτητη ναυτοσύνη του Αντιπλοιάρχου Σπανίδη, ολοκληρώθηκε ένα σημαντικό ιστορικό κεφάλαιο του Ναυτικού με τη δράση του στον Αμβρακικό κόλπο, κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Άποψη του λιμένα της Πρέβεζας τη δεκαετία του 1940 (Φωτογραφία του Θ. Καλαβρέντζου). Διακρίνεται στο μέσο η σιλουέτα πολεμικού πλοίου, πιθανότατα του αντιτορπιλικού ΠΑΝΘΗΡ.

Επιμύθιο

Είναι εντυπωσιακό το ιστορικό φορτίο που μπορεί να κρύβεται σε μικρά και ασήμαντα κτίσματα σε απόμακρες γωνιές της ελληνικής γης, όπως διαφαίνεται για τον παλιό Πλοηγικό Σταθμό στο Άκτιο. Γεγονότα και μεμονωμένες πράξεις ανθρώπων, συμπλέκονται μυστηριωδώς μέσα σε συνθήκες ζοφερές, φωτίζοντας τον πολύμορφο αγώνα της επιβίωσης του γένους και της πατρίδας, έτσι όπως οι φάροι δείχνουν το φωτεινό μονοπάτι ελπίδας μέσα στο έρεβος. Με τη διάσωση και αξιοποίηση τέτοιων κτισμάτων, διασώζεται και η ιστορική μνήμη, η οποία όμως έχει ένα ασύγκριτο πλεονέκτημα σε σχέση με το οποιαδήποτε υπερσύγχρονο τεχνολόγημα…Μας υπενθυμίζει τους λόγους για τους οποίους πρέπει να πολεμάμε.

Διαβάστε επίσης:  Το ναυάγιο του ατμόπλοιου s/s Imperatrix. Μια “Αυτοκράτειρα” που χάθηκε στην Κρήτη
Εκφράζονται θερμές ευχαριστίες προς τον Αρχιπλοίαρχο Ι. Καμπόλη Π.Ν, Διοικητή της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού, καθώς και στο επιτελείο της, για την αμέριστη υποστήριξη στο έργο των ερευνητών.

 Βιβλιογραφία

  • Δ.Γ. Φωκά, Έκθεσις Επί Της Δράσεως Του Ναυτικού Κατά Τον Πόλεμον 1940-1944, Τόμος Α’, Αθήνα, 1953.
  • Α. Γ. Σπανίδης, Αναμνήσεις και Μαρτυρίες, Αθήνα, 1987.
  • Δ. Οικονόμου, Η Ναυτική αντιαεροπορική οργάνωση και άμυνα κατά τον τελευταίο πόλεμο, Ναυτική Επιθεώρηση, τ. 198, Σεπτέμβριος- Οκτώβριος 1946, Αθήνα.
  • Ημερολόγιο Α/Γ ΣΑΜΟΣ, 14 Νοεμβρίου 1945.
  • Πολιτιστικός Σύλλογος Πρέβεζα, Οδοιπορικό στην παλιά Πρέβεζα, 2002.
  • Συλλογές Ιδρύματος Ακτία Νικόπολις.  
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: ΆκτιοΑμβρακικός κόλποςΝαυτική Διοίκηση 3Πλοηγικός ΣταθμόςΠρέβεζα
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Γραμβούσα. Ναυτική πολιτεία πειρατών.

Επόμενο Άρθρο

Ταξίδια στις θάλασσες του βυζαντίου

Σχετικά Άρθρα

Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)
Εμπορική Ναυτιλία

«Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

Άρης Μπιλάλης
26 Μαΐου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

«Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

Δημήτρης Μπαλόπουλος
8 Μαΐου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Το ναυάγιο της “Αγγελικής”

Σπύρος Θεοδωράκης
27 Μαρτίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Ταξίδια στις θάλασσες του βυζαντίου

"Ο μονόφθαλμος και άλλες πειρατικές ιστορίες"

H "γεννηση" του υποβρυχίου "Τρίτων"

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Δημήτριος Κατηνιώτης

    O Δημήτριος Κατηνιώτης γεννήθηκε στην Πρέβεζα το 1978. Αποφοίτησε από τη Σ.Ν.Δ. το 2001. Υπηρέτησε στη Φ/Γ ΝΑΒΑΡΙΝΟ, στο ΠΠ ΤΟΞΟΤΗΣ ως Ύπαρχος, στις Φ/Γ ΑΙΓΑΙΟΝ και ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ ως Διευθυντής Ναυτιλίας. Διατέλεσε Επιτελής στο ΑΣ, Μ.Υ.FOB Aktion και Διευθυντής Υποστήριξης Εκπαίδευσης στο Κ.Ε ΠΑΛΑΣΚΑΣ. Απόφοιτος ΣΔΙΕΠΝ. Κατέχει Μεταπτυχιακό στην Ορθόδοξη Θεολογία. Είναι Υποψήφιος Διδάκτωρ Στρατιωτικού Τουρισμού και Γεωπολιτικής.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η συμμετοχή του καναδικού HMCS PRINCE HENRY στα ελληνικά δρώμενα τον Δεκέμβρη του 1944
    Ο Φάρος του Ακτίου και η χρήση του ως Πλοηγικός Σταθμός κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο
    Επιχείρηση “ENDURING FREEDOM”. 20 χρόνια από την ολοκλήρωση της συμμετοχής του Πολεμικού Ναυτικού.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023