NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Η Ναυμαχία της Έλλης

Μανώλης Πέπονας Μανώλης Πέπονας    
29 Νοεμβρίου 2024
Reading Time: 1 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
176
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Μανώλης Πέπονας

Kατά τη διάρκεια του Α’ Βαλκανικού Πολέμου (1912-1913) το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό συνέβαλλε τα μέγιστα στην επιτυχή έκβαση του αγώνα. 

Ο ναύαρχος Κουντουριώτης, o νικητής στη ναυμαχία της Έλλης.

 Παρότι η αναμέτρηση στη ξηρά βρέθηκε στο επίκεντρο του λαϊκού ενδιαφέροντος, ναυμαχίες όπως αυτή της Έλλης (3 Δεκεμβρίου 1912) και της Λήμνου (5 Ιανουαρίου 1913) είχαν σπουδαία πρακτική μα και συμβολική σημασία. Εορτάζοντας τις παραπάνω νίκες, ο Τύπος ονόμασε τους Έλληνες ναύτες και αξιωματικούς συνεχιστές της μακραίωνης εγχώριας παράδοσης, ενώ ο Αρχηγός του Στόλου, υποναύαρχος Παύλος Κουντουριώτης, μετατράπηκε γρήγορα σε εθνικό ήρωα και μετά την αποστρατεία του σταδιοδρόμησε επιτυχημένα στην πολιτική καταλαμβάνοντας τις ανώτατες πολιτειακές θέσεις. Τόσο οι αναφορές του εν λόγω αξιωματικού του Πολεμικού Ναυτικού, όσο και τα δημοσιεύματα στον Τύπο καταδεικνύουν με σαφήνεια το ενθουσιώδες κλίμα της εποχής, τις απόψεις των στελεχών του στόλου και το μέγεθος της προσπάθειάς τους, παράλληλα δε παρουσιάζουν τί συνέβη κοντά στον Ελλήσποντο στις 3 Δεκεμβρίου 19121ΕΚΘΕΣΗ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΩΝ ΝΑΥΜΑΧΙΩΝ ΕΛΛΗΣ ΚΑΙ ΛΗΜΝΟΥ, παραγωγός: ΠΑΥΛΟΣ ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ, Αθήνα, 4-12-1913, Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού.

Οι κύριοι στόχοι του ελληνικού στόλου κατά τον Α’ Βαλκανικό Πόλεμο ήταν η διασφάλιση των θαλάσσιων επικοινωνιών μεταξύ των διαφόρων μελών της βαλκανικής συμμαχίας (Σερβία, Βουλγαρία, Ελλάδα, Μαυροβούνιο), ο ανεφοδιασμός της ελληνικής ενδοχώρας, η μεταφορά του Ελληνικού Στρατού, η παράλληλη παρεμπόδιση του ανεφοδιασμού των οθωμανικών δυνάμεων και της μεταφοράς τους από την Ασία στην Ευρώπη, όπως επίσης η διενέργεια περιπολιών στο βόρειο Αιγαίο με στόχο την καταναυμάχηση των πλοίων του οθωμανικού στόλου.

Σε αυτές τις προσπάθειες, οι ελληνικές δυνάμεις είχαν τρία πλεονεκτήματα. Καταρχάς το καταδρομικό «Αβέρωφ» ήταν το πιο σύγχρονο πλοίο στην περιοχή, υπό την εξαιρετική διοίκηση του Κουντουριώτη μάλιστα γρήγορα εξελίχθηκε σε πραγματικό φόβητρο για τους αντιπάλους του. Επιπλέον, η παρουσία ενός υποβρυχίου, του «Δελφίν», έπληξε το ηθικό των οθωμανικών δυνάμεων που δεν είχαν αντιμετωπίσει στο παρελθόν κάτι παρόμοιο, μολονότι οι Έλληνες χειριστές αποδείχθηκαν εξαιρετικά άπειροι ώστε να το χρησιμοποιήσουν κατάλληλα2Ζ. Φωτάκης, «Το Πολεμικό Ναυτικό στους Βαλκανικούς Πολέμους», στο: Ναυτική Επιθεώρηση, τχ. 551, 2005, σ. 21.

Διαβάστε επίσης:  Πανταζής Βασσάνης, ο ευεργέτης της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων

Τέλος, η απόφαση να εφορμούν τα ελληνικά πλοία από το Μούδρο της Λήμνου, μόλις δηλαδή 50 μίλια από τα Δαρδανέλλια, οδήγησε την οθωμανική ηγεσία σε μια μόνιμα αμυντική στάση. Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης ήταν η μόνιμη επιδίωξη των τουρκικών πλοίων να παρασύρουν τα ελληνικά εντός του βεληνεκούς των επάκτιων πυροβολείων του Κουμ-Καλέ και της Έλλης για να εκμεταλλευτούν τον όγκο πυρός που προερχόταν από την ξηρά3Ι. Παλούμπης, Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι: Ο ναυτικός αγώνας 1912-1913, Ναυτικό Μουσείο, Αθήνα 2007, σ. 50.

Σε αυτό το πλαίσιο έλαβε χώρα η ναυμαχία της Έλλης. Στις 8:00 της 1ης Δεκεμβρίου 1912, τα ελληνικά πλοία «Σφενδόνη» και «Λόγχη» ενεπλάκησαν σε μικρή ανταλλαγή πυρών με ένα τουρκικό αντιτορπιλικό, δέχθηκαν δε οβίδες από τα φρούρια των Δαρδανελλίων. Στη συνέχεια ενημέρωσαν των Κουντουριώτη για την ύπαρξη του εχθρικού πλοίου, ο οποίος έδωσε εντολή για εξόρμηση από το Μούδρο. Οι περιπολίες απέδωσαν μόλις στις 3 Δεκεμβρίου, όταν ο τουρκικός στόλος έκανε την εμφάνισή του, εξερχόμενος στις 8:00 από τα Στενά. Προηγούνταν το καταδρομικό «Μετζιτιέ» με συνοδεία τριών αντιτορπιλικών, ενώ ακολουθούσαν τα θωρηκτά «Μπαρμπαρόσα», «Τουργούτ Ρεΐς», «Μεσουτιέ» και «Ασάρι ι Τεφίκ». Ενάντια τους έσπευσε το «Αβέρωφ», με τα θωρηκτά «Ύδρα», «Σπέτσαι» και «Ψαρά» να ακολουθούν. Χίλια περίπου μέτρα αριστερά επίσης έπλεαν τα αντιτορπιλικά «Αετός», «Ιέραξ», «Λέων» και «Πάνθηρ».

Με τους κατάλληλους χειρισμούς οι δύο αντίπαλοι στόλοι ήρθαν αντιμέτωποι στις 9:00, απέχοντας περίπου 17 χιλιόμετρα. Από εκεί το «Αβέρωφ» όρμησε πρώτο διατάσσοντας τα άλλα πλοία να το ακολουθήσουν. Τα τουρκικά πλοία έβαλλαν πρώτα στις 9:22 από τα 12.500 μέτρα, ενώ τα ελληνικά απάντησαν τρία λεπτά αργότερα από τα 12.000. Στις 9:35 το «Αβέρωφ», από τα 9.500 μέτρα απόστασης από τον εχθρό, άρχισε να ελίσσεται κινούμενο ανεξάρτητα, υπερφαλαγγίζοντας τα τουρκικά θωρηκτά και φθάνοντας στα 2.850 μέτρα. Λόγω αυτής της παράτολμης ενέργειας, ο οθωμανικός στόλος υποχώρησε ασύντακτα στα Στενά. Οι συνεχείς ελληνικές βολές έπληξαν τη ναυαρχίδα «Μπαρμπαρόσα» στο κατάστρωμα και τον πυργίσκο της πρύμνης, ενώ μικρότερες ζημιές υφίστατο το «Τουργκούτ Ρεΐς» και το «Μετζιτιέ». Η ναυμαχία έληξε στις 10:17 με τον οθωμανικό στόλο να παραμένει αποκλεισμένος στα Στενά.

Διαβάστε επίσης:  Άγνωστες πτυχές της Ιστορίας. Δημήτρης και Λάζαρος Τσαμαδός.

Όσον αφορά τις απώλειες, 2 νεκρούς και 5 τραυματίες είχε το «Αβέρωφ», το οποίο δεν επλήγη σοβαρά. Παρά ταύτα, οι ριψοκίνδυνες -πλην επιτυχημένες- ενέργειες του Κουντουριώτη είχαν ως αποτέλεσμα να δεχθεί συστάσεις για πιο μετριοπαθή χρήση του καλύτερου ελληνικού πλοίου από το βασιλιά Γεώργιο Α’. Από την άλλη πλευρά, οι τουρκικές δυνάμεις σημείωσαν περίπου 50 νεκρούς και 57 τραυματίες, το σημαντικότερο όμως ήταν πως παρέμειναν αποκλεισμένες στα Στενά, πράγμα διόλου θετικό για τη συνέχεια του αγώνα τους. Ως συνέπεια λοιπόν της δράσης του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού κατά τη ναυμαχία της Έλλης, από τους 600.000 περίπου άνδρες που μπορούσε να παρατάξει η Οθωμανική Αυτοκρατορία, οι 250.000 παρέμειναν ακινητοποιημένοι στην Ασία δίχως να καταστεί δυνατόν να συμμετάσχουν στη σύρραξη που λάμβανε χώρα στα Βαλκάνια4Ζ. Φωτάκης, στο ίδιο.

Στις 4 Δεκεμβρίου, από το θωρηκτό «Αβέρωφ» που στάθμευε στο λιμάνι του Μούδρου, ο Κουντουριώτης εκδήλωνε μέσα από ημερήσια διαταγή τη χαρά του για τα αποτελέσματα της προηγούμενης ημέρας: «Εκφράζω την άκραν μου ευαρέσκειαν προς τον μοίραρχον, τους Κυβερνήτας, τους Αξιωματικούς, τους Υπαξιωματικούς και τους Ναύτας του υπ’ εμέ Στόλου δια την ανδρείαν ην επεδείξαντο κατά την παρά το ακρωτήριον “Έλλη” ναυμαχίαν της 3ης Δεκεμβρίου. Είμαι υπερήφανος διότι ευρίσκομαι επί κεφαλής τοιούτων ανδρών αγωνιζομένων μετά τοσαύτης απαρνήσεως υπέρ της Δόξης και του Μεγαλείου της φιλτάτης ημών πατρίδος.»5ΕΥΑΡΕΣΚΕΙΑ ΑΡΧΗΓΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΣ, παραγωγός: ΑΡΧΗΓΟΣ ΣΤΟΛΟΥ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ (προς διευκρίνηση), Λιμένας Μούδρου, 4-12-1912, Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού

Ο Κουντουριώτης και το πλήρωμα του “Αβέρωφ” στο κατάστρωμα του τελευταίου.

Την ίδια ημέρα οι πλέον έγκριτες εφημερίδες πανελλαδικής εμβέλειας φιλοξενούσαν άρθρα για τη διεξαγωγή και τη σημασία της ναυμαχίας. Η «Ακρόπολις» για παράδειγμα, στην πρώτη της σελίδα κατέγραφε: «Η ΧΘΕΣΙΝΗ ΝΑΥΜΑΧΙΑ-ΔΥΟ ΤΟΥΡΚΙΚΑ ΘΩΡΗΚΤΑ ΕΤΕΘΗΣΑΝ ΕΚΤΟΣ ΜΑΧΗΣ», με την είδηση για επίσημη έναρξη των διαπραγματεύσεων για ειρήνη να είναι το δεύτερο θέμα του φύλλου. Στο κέντρο, μια παράγραφος έδινε το σύνθημα για το ξεκίνημα των διθυραμβικών σχολίων που θα ακολουθούσαν. Ο τίτλος της ήταν «ΟΙ ΣΥΝΕΧΙΣΤΑΙ ΤΟΥ ΕΙΚΟΣΙ ΕΝΑ» και μέσα σε λίγες γραμμές δίνονταν οι πρώτες -μη επιβεβαιωμένες, όπως παραδεχόταν ο ίδιος ο συντάκτης- πληροφορίες για σοβαρά πλήγματα που δέχθηκαν δύο τουρκικά πλοία και την υποχώρηση της τουρκικής «Αρμάδας» υπό τα ελληνικά πυρά. Ο ελληνικός στόλος παρουσιάζεται εδώ ως προστάτης των ιδανικών της επανάστασης του 1821, αγωνιστής της ελευθερίας και του δικαίου.6 «Ακρόπολις», φ. 10.192, Αθήναι, Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 1912, σ. 1 Ανάλογα υπήρξαν τα πρωτοσέλιδα των άλλων εφημερίδων7Ενδεικτικά, «Πατρίς», φ. 6.809, Αθήναι, Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 1912, σ. 1 

Διαβάστε επίσης:  Τύποι καραβιών από τον 14ο μέχρι και τον 19ον αιώνα.

Συμπερασματικά, η ναυμαχία της Έλλης συντέλεσε καθοριστικά στην επιτυχή έκβαση του Α’ Βαλκανικού Πολέμου. Τα δημοσιεύματα του Τύπου βρίθουν αναφορών για την εν λόγω σύγκρουση, δίνοντάς της επικές διαστάσεις. Έτσι, όχι άδικα, οι ενέργειες του Κουντουριώτη και των ανδρών του μνημονεύονται στην ελληνική ναυτική ιστοριογραφία ως παραδείγματα επιτυχούς δράσης.

ΠΗΓΕΣ

Ζ. Φωτάκης, «Το Πολεμικό Ναυτικό στους Βαλκανικούς Πολέμους», στο: Ναυτική Επιθεώρηση, τ. 551, 2005

Ι. Παλούμπης, Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι: Ο ναυτικός αγώνας 1912-1913, Ναυτικό Μουσείο, Αθήνα 2007

Σόλων Ν. Γρηγοριάδης, Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι 1912-1913, Alter-Ego, Αθήνα 2011

Συλλογικό, Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι 1912-1913, Alter-Ego, Αθήνα 2012

ΕΥΑΡΕΣΚΕΙΑ ΑΡΧΗΓΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΣ, παραγωγός: ΑΡΧΗΓΟΣ ΣΤΟΛΟΥ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ (προς διευκρίνηση), Λιμένας Μούδρου, 4-12-1912, ΥΙΝ

ΕΚΘΕΣΗ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΩΝ ΝΑΥΜΑΧΙΩΝ ΕΛΛΗΣ ΚΑΙ ΛΗΜΝΟΥ, παραγωγός: ΠΑΥΛΟΣ ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ, Αθήνα, 4-12-1913, ΥΙΝ

«Ακρόπολις», φ. 10.192, Αθήναι, Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 1912

«Πατρίς», φ. 6.809, Αθήναι, Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 1912

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: ΑβέρωφΒαλκανικοί ΠόλεμοιΕλληνική ΙστορίαΝαυμαχία ΈλληςΝαυτική ΙστορίαΠέπονας
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Το Ατμόπλοιο Τάναϊς, τελευταίο ταξίδι

Επόμενο Άρθρο

Το μυστικό της εκκλησίας της Αγίας Μαρίνας στη Ναυτική Βάση Νοτίου Ευβοϊκού.

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο
Φωτογραφία: Σπύρος Ζαχαριουδάκης

Το μυστικό της εκκλησίας της Αγίας Μαρίνας στη Ναυτική Βάση Νοτίου Ευβοϊκού.

Η αεροναυμαχία του Midway

Η Ελλάδα εν πλω

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Μανώλης Πέπονας

    Ο Δρ. Μανώλης Πέπονας είναι ιστορικός, με εξειδίκευση στη στρατιωτική και διπλωματική ιστορία του βαλκανικού χώρου. Είναι πτυχιούχος των Τμημάτων Ιστορίας-Αρχαιολογίας (2017) και Φιλοσοφίας (2023) του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, καθώς επίσης κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου από το ίδιο ίδρυμα στον τομέα της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας (2019). Κατά τα έτη 2019-2024 εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή στο ΕΚΠΑ, όντας υπότροφος του ιδρύματος SYLFF. Από το 2012 έως σήμερα έχει εργαστεί σε αρκετούς εκδοτικούς οίκους και ερευνητικούς φορείς της Ελλάδας και του εξωτερικού. Αυτή την περίοδο, διδάσκει στο University of the People και αποτελεί Junior Associate Fellow του NATO Defence College για το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η Ναυμαχία της Έλλης

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023