NavalHistory
Κυριακή, 15 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

Κατερίνα Μιχαηλίδου Κατερίνα Μιχαηλίδου    
4 Οκτωβρίου 2024
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Αρχική Τέχνη & Θάλασσα Κινηματογράφος
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
253
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει η Κατερίνα Μιχαηλίδου

«Κανένας δεν είναι τόσο ανόητος ώστε να προτιμάει τον πόλεμο από την ειρήνη. Γιατί στον καιρό της ειρήνης οι γιοί  θάβουν τους πατεράδες τους, ενώ αντίθετα στον καιρό του πολέμου, οι πατεράδες θάβουν τους γιούς τους».

Ηρόδοτος

Το 1998 μάθαμε ότι ο Στήβεν Σπίλμπεργκ σκηνοθετούσε  την ταινία “Private Ryan” (H Διάσωση του στρατιώτη Ράιαν) με ιστορικό πλαίσιο την Απόβαση στη Νορμανδία. Τότε αναρωτηθήκαμε αν ο σκηνοθέτης των πιο επιτυχημένων ταινιών φαντασίας όπως “Τα σαγόνια του Καρχαρία”, ”Ε.Τ ο εξωγήινος”, ”Τζουράσικ Παρκ”, ”Στενές επαφές 3ου τύπου” θα κατάφερνε να σκηνοθετήσει μία καθαρά πολεμική ταινία.  Βέβαια το 1993 είχε σκηνοθετήσει  την ταινία “Η Λίστα του Σίντλερ” με θέμα τον Όσκαρ Σίντλερ ένα Γερμανό επιχειρηματία που έσωσε χιλιάδες Εβραίους στο Ολοκαύτωμα. Επίσης δεν έχανε ευκαιρία να τοποθετεί Ναζί σε σκηνές των ταινιών του Ιντιάνα Τζοόυνς. Πως θα αποτύπωνε άραγε τη μεγαλύτερη συμμαχική επιχείριση του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου; Και γατί ο τίτλος αναφερόταν στη διάσωση ενός συγκεκριμένου στρατιώτη; Όπως πάντα σε αυτή τη στήλη εκτός από την ταινία θα μιλήσουμε και για τα ιστορικά γεγονότα.

O Σπίλμπεργκ (2ος από αριστερά) στη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας.

Ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος στέρησε τη ζωή σε περισσότερους από 8,5 εκατομμύρια στρατιώτες και από τις δύο πλευρές. Έως το τέλος του πολέμου δεν υπήρχε σπίτι που να μη θρηνεί ένα νεκρό πατέρα, αδερφό, θείο ή ξάδερφο. Άγνωστο παραμένει μέχρι σήμερα πόσα αδέλφια πολέμησαν και σκοτώθηκαν κατά η διάρκεια του πολέμου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η οικογένεια Σμιθ που έχασε τα έξι από τα επτά αγόρια της. Ίσως να θρηνούσε και τον έβδομο γιο, αν το 1918 η σύζυγος του τοπικού εφημέριου δεν έστελνε επιστολή στη τότε Βασίλισσα του Ηνωμένου Βασιλείου, περιγράφοντας την οικογενειακή τραγωδία των Σμιθ. Το Μπάκιγχαμ επικοινώνησε με το Γραφείο Πολέμου και ο τελευταίος Σμιθ επέστρεψε από την πρώτη γραμμή, στην Αγγλία.

Tα 6 αδέλφια της οικογένειας Smith

Έως τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο καμμία κυβέρνηση δεν είχε λάβει μέτρα για να προστατεύσει τις οικογένειες που υπέστησαν τις μεγαλύτερες απώλειες από όλες τις άλλες. Από τις πρώτες χώρες που μερίμνησαν ήταν οι ΗΠΑ που θέσπισαν μια πολιτική με την ονομασία «Sole Survivor Policy». Στόχος της ήταν η προστασία του τελευταίου ζωντανού αδελφού και η επιστροφή του με ασφάλεια στο σπίτι. Πρώτη φορά εφαρμόστηκε μετά τον τραγικό θάνατο των πέντε αδελφών Σάλιβαν, το Νοέμβριο του 1942. Οι Σάλιβαν πνίγηκαν όταν βυθίστηκε το ταχύπλοο σκάφος που υπηρετούσαν κατά  τη διάρκεια της ναυμαχίας της Γκουανταλκανάλ.

Διαβάστε επίσης:  “Ο Πανταρώτας”. Ναυτικό διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη
Οι αδελφοί Sulivan

Πηγή έμπνευσης για το σενάριο της ταινίας ”Η Διάσωση του Στρατιώτη Ράιαν” ήταν μία πραγματική ιστορία. Οι αδελφοί Νίλαντ ήταν τέσσερα αδέλφια που γεννήθηκαν στη Νέα Υόρκη και πολέμησαν στον Β΄ Παγκόσμιο. Τρεις απ’ τους αδελφούς Νίλαντ πέθαναν με διαφορά λίγων ημερών. Απέμενε μόνο ο μικρότερος, που στάλθηκε πίσω στην οικογένειά του, όπως όριζε η πολιτική «Sole Survivor Policy» για τους μοναδικούς επιζώντες, έτσι ώστε να μην ξεκληριστεί η οικογένεια, όπως ακριβώς και ο στρατιώτης Ράιαν στην ταινία που ήταν ο τελευταίος επιζών από τέσσερα αδέλφια και έπρεπε πάση θυσία, να επιστρέψει σώος στην πατρίδα.

Οι αδελφοί Niland

Στην ταινία λοχαγός Τζον Μίλερ (Τομ Χανκς), διοικητής του λόχου με κωδικό όνομα Τσάρλι επιβιώνει από την αρχική απόβαση στην παραλία Ομάχα και συγκεντρώνει μια ομάδα στρατιωτών για να διεισδύσουν στις γερμανικές άμυνες, με στόχο να ξεμπλοκάρουν την παραλία. Τότε λαμβάνει τη διαταγή να βρουν τον χαμένο στρατιώτη Τζέιμς Ράιαν (Ματ Ντέιμον) του οποίου είχαν ήδη σκοτωθεί στον πόλεμο τα τρία αδέλφια του. Υπήρχαν ελπίδες ότι ο τέταρτος γιός ήταν ζωντανός, γι’ αυτό και ο Στρατηγός Μάρσαλ του υπουργείου Πολέμου, έδωσε εντολή να σωθεί και να επιστραφεί σώος στην οικογένειά του, ώστε η μάνα να μη θρηνήσει νεκρά όλα της τα παιδιά και να εφαρμοστεί η σχετική πολιτική.

Και κάπως έτσι ξεκινά «Η Διάσωση του Στρατιώτη Ράιαν», το αντιπολεμικό έπος του Στίβεν Σπίλμπεργκ, που κέρδισε 5 Όσκαρ (Σκηνοθεσίας, Φωτισμού, Μοντάζ, Ηχητικών εφέ και Ήχου)

Η ταινία είναι ιδιαίτερα γνωστή και για τα 24 πρώτα λεπτά της. Εκεί απεικονίζεται η απόβαση των Συμμαχικών δυνάμεων στην παραλία με την κωδική ονομασία “Ομάχα” στις 6 Ιουνίου 1944. Αυτή η σκηνή ψηφίστηκε «η καλύτερη και πιο ρεαλιστική σκηνή μάχης όλων των εποχών», κατετάγη επίσης στο νούμερο ένα της λίστας με τις «50 καλύτερες στιγμές του κινηματογράφου». Σε αυτά τα 24 πρώτα λεπτά βλέπουμε στα πρόσωπα των στρατιωτών την απόγνωση, το φόβο, ακούμε τις προσευχές τους, βλέπουμε αίμα, χάος, διαμελισμένα πτώματα. Αυτά τα 24 λεπτά ήταν τόσο ρεαλιστικά που βετεράνοι του πολέμου, οι οποίοι τα παρακολούθησαν έπαθαν μετατραυματικό στρες.

Ο Σπίλμπεργκ χειριζόταν ο ίδιος την κάμερα, οι ήχοι που ακούγονται είναι από τα πυρά των αυτόματων όπλων, και από τα κύματα που σκάνε πάνω στις βάρκες. Επιπλέον χρησιμοποιήθηκαν πραγματικά ακρωτηριασμένοι για να απεικονίσουν τους Αμερικανούς στρατιώτες που ακρωτηριάστηκαν κατά την απόβαση. Ένας ωμός ρεαλισμός, που χάρισε διθυραμβικές κριτικές στον Σπίλμπεργκ για τη σκηνοθετική του δεινότητα του οποίου ο πατέρας, είχε πολεμήσει στον Β’ Παγκόσμιο.

Διαβάστε επίσης:  Βιβλιοπαρουσίαση: "Αιγαίο ώρα μηδέν. Το πρώτο αίμα."

Η συγκεκριμένη σκηνή έγινε γνωστή για την παραστατικότητα αλλά και τη βιαιότητά της. Μόνο για το γύρισμα της συγκεκριμένης σκηνής δαπανήθηκαν 11.000.000 δολάρια. Η ταινία στοίχισε συνολικά 70.000.000.

Όλοι οι ηθοποιοί της ταινίας, πέρασαν πολλές δύσκολες ημέρες στα γυρίσματα, καθώς υποβλήθηκαν σε εξαντλητική στρατιωτική εκπαίδευση που κράτησε καιρό.

Αρκετά χρόνια μετά την πρεμιέρα της ταινίας, ο Tom Hanks μπήκε στο Ranger Hall of Fame του Στρατού των ΗΠΑ ως επίτιμο μέλος, χάρη στην ερμηνεία του ως λοχαγός John Miller.

Δύο από τα αποβατικά σκάφη που είδαμε στην μάχη της παραλίας ήταν πραγματικά και χρησιμοποιήθηκαν στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Έτσι απεικονίστηκε από τον Σπίλμπεργκ το συννεφιασμένο πρωινό της 6ης ιουνίου του 1944 που πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη στρατιωτική επιχείρηση του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου  και η μεγαλύτερη αμφίβια επιχείρηση στα στρατιωτικά χρονικά, η απόβαση στη Νορμανδία ή D-Day, όπως έμεινε στην ιστορία. Ήδη απο τον  Ιανουάριο του 1944 είχε αρχίσει να προετοιμάζεται η επιχείρηση «Επικυρίαρχος» (Operation Overlord). O αμερικανός στρατηγός Αϊζενχάουερ ορίστηκε ανώτατος διοικητής, με βρετανούς διοικητές στο στρατό ξηράς, στο ναυτικό και την αεροπορία. Σύμφωνα με το σχέδιο, η επίθεση θα γινόταν σ’ ένα στενό μέτωπο στη Νορμανδία, στις βόρειες ακτές της Γαλλίας, από πέντε σώματα στρατού.Το βασικότερο μέλημα για τους σχεδιαστές της επιχείρησης (Αμερικανούς και Βρετανού) ήταν να μη μάθουν οι Γερμανοί το σημείο της απόβασης.

Η απόβαση στη βόρεια Γαλλία από την Αγγλία προγραμματίστηκε τελικά για τις 5 Ιουνίου 1944, αλλά αναβλήθηκε για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της κακοκαιρίας που επικρατούσε στο στενό της Μάγχης. Συγκροτήθηκε ο μεγαλύτερος στόλος στην ιστορία με επικεφαλής τον Άγγλο ναύαρχο Ράμσεϊ, περιλάμβανε 1.200 πολεμικά πλοία, 10.000 αεροπλάνα, 4.126 αποβατικά σκάφη, 804 μεταγωγικά πλοία και εκατοντάδες τεθωρακισμένα άρματα αμφίβιων και άλλων αποστολών. 156.000 άνδρες (73.000 Αμερικανοί και 83.000 Βρετανο-Καναδοί) θα αποβιβάζονταν στη Νορμανδία, οι 132.000 θα μεταφέρονταν με πλοία μέσω Μάγχης και 23.500 με αεροπλάνα. Τις χερσαίες δυνάμεις διοικούσε ο άγγλος στρατηγός Μοντγκόμερι.

Η απόβαση με την κωδική ονομασία «Ποσειδών» (Operation Neptune) άρχισε πριν από την αυγή της 6ης Ιουνίου σε πέντε ακτές κατά μήκος της Νορμανδίας, οι οποίες έφεραν τις κωδικές ονομασίες Utah (Γιούτα), Omaha (Όμαχα), Gold (Χρυσός), Juno (Ήρα) και Sword (Σπαθί).

Διαβάστε επίσης:  Χρήστος και Λεωνίδας Παλάσκας

Στην ακτή «Όμαχα» αντιμετώπισαν την πιο σκληρή αντίσταση από τις γερμανικές δυνάμει και είχαν τις μεγαλύτερες απώλειες αφού σκοτώθηκαν ή τραυματίστηκαν περίπου 4.000 άνδρες. Έως το σούρουπο η τελική επιχείρηση για τη συντριβή της Γερμανίας είχε αρχίσει.

Για την επιτυχία της απόβασης στην οποία φυσικά το μεγαλύτερο ρόλο έπαιξε το Ναυτικό, καθοριστική ήταν και η αεροπορική υπεροχή των Συμμάχων.

Στα τέλη Αυγούστου οι Σύμμαχοι διέσχισαν τον Σηκουάνα και τον Σεπτέμβριο βρίσκονταν μπροστά στα γερμανικά σύνορα αρχίζοντας έτσι να γράφουν τον επίλογο το Γ΄ Ράιχ.

Στην απόβαση πήραν μέρος και  δύο Ελληνικές κορβέτες τύπου  “Flower” του ελληνικού πολεμικού ναυτικού «Κριεζής II» και «Τομπάζης II» που συμμετείχαν ενεργά από το 1943 στις επιχειρήσεις των Ατλαντικού ωκεανού συνοδεύοντας συμμαχικές νηοπομπές, με πλήρωμα 155 ανδρών. Τα ελληνικά πλοία που πολεμούσαν μαζί με το βρετανικό ναυτικό, είχαν επανδρωθεί από έμπειρους αξιωματικούς του Ελληνικού Ναυτικού και από εφέδρους, οι οποίοι προέρχονταν από το Εμπορικό Ναυτικό. Αποστολή τους ήταν να συνοδεύσουν τα άλλα πολεμικά και αποβατικά πλοία στην παραλία Γκολντ όπου θα αποβιβάζονταν η βρετανική 50η Μεραρχία. Στη συνέχεια παρέμειναν στα ανοικτά της παραλίας, προσφέροντας κάλυψη στα αποβατικά πλοία. Το απόγευμα εκείνης της ημέρας δέχθηκαν αεροπορική επίθεση της Λουφτβάφε, την οποία αντιμετώπισαν επιτυχώς με τα αντιαεροπορικά όπλα τους, χωρίς απώλειες. Τις επόμενες δύο ημέρες, οι δύο ελληνικές κορβέτες ανέλαβαν να συνοδεύσουν τα άδεια εμπορικά και επιβατικά πλοία πίσω στην Αγγλία. Στην απόβαση συμμετείχαν επίσης και ελληνικά εμπορικά πλοία.

Τομπάζης
Κριεζής

Στην “Διάσωση του Στρατιώτη Ράιαν” ο Σπίλμπεργκ συνδιάζει αριστοτεχνικά την “Πολιτική του Τελευταίου Επιζώντα” με την Απόβαση στη Νορμανδία που ήταν το κρίσιμο πλήγμα εναντίον της ναζιστικής Γερμανίας και, όπως συμφωνούν οι ιστορικοί, ένα από τα σημεία που έκριναν την έκβαση του πολέμου.

Με θέμα την Απόβαση στη Νορμανδία έχουν γυριστεί στο παρελθόν και οι ταινίες:

  • «Η 6η Μέρα» (D Day the Sixth of June, 1956) του Χένρι Κόστερ
  • «Η Πιο Μεγάλη Μέρα του Πολέμου» (The Longest Day, 1962) 
  • «Overlord» (1975) του Στιούαρτ Κούπερ
  • «Οι 4 της Ηρωϊκής Ταξιαρχίας» (The Big Red One, 1980) του Σάμ Φούλερ.

Εμείς όπως πάντα θα σας προτρέψουμε να τις δείτε και να βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα.

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 2ος Παγκόσμιος ΠόλεμοςSpielbergΔιάσωση στρατιώτη ΡάϊανΚινηματογράφοςΜιχαηλίδουΝαυτική ΙστορίαΠαγκόσμια ιστορία
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Οι Φράγκοι και ο καπετάν Φραγκιάς. Μια φήμη που μετετράπη σε ευφυές στρατήγημα.

Επόμενο Άρθρο

Ένα πυροβόλο του “Αβέρωφ” ξεχασμένο στην ακτή των Λεγραινών.

Σχετικά Άρθρα

Βιβλιοπαρουσίαση

Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

Άννα Μπατζέλη
22 Μαΐου 2025
Βιβλιοπαρουσίαση

Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

Γεώργιος Γκόνης
1 Μαΐου 2025
Λογοτεχνία

“Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

Άρης Καθρέπτας
28 Μαρτίου 2025
Λογοτεχνία

Ζωή από αλάτι

Κατερίνα Γαγανέλη
7 Μαρτίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Ένα πυροβόλο του "Αβέρωφ" ξεχασμένο στην ακτή των Λεγραινών.

Οι προσφυγίνες

Οι Έλληνες δαμάζουν τα νερά του Δούναβη.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Κατερίνα Μιχαηλίδου

    Η Κατερίνα Μιχαηλιδου έχει γεννηθεί στην Αλεξάνδρεια Αιγύπτου. Έχει πτυχίο στην Κλινική Ψυχολογία όμως η επαγγελματική της καριέρα ακολούθησε άλλους δρόμους. Έτσι, δούλεψε 13 χρόνια σαν Προγραμματίστρια Η/Υ σε μεγάλη εμπορική εταιρία και 22 χρόνια σε γνωστή ελληνική εταιρία τροφίμων, στη Διοίκηση Προσωπικού και στην συνέχεια στη Διασφάλιση Ποιότητας. Μεγάλες της αγάπες είναι ο κινηματογράφος, τα ταξίδια, η ιστορία και τα ζώα. Είναι ραδιοφωνική παραγωγός στον syzefxi.com web radio. Τα τελευταία δύο χρόνια ασχολείται με τη συγγραφή παραμυθιών, διηγημάτων και οδοιπορικών, για τα οποία έχει βραβευτεί σε πανελλήνιους διαγωνισμούς. Ζει στο Παλαιό Φάληρο.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»
    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.
    Η Μάχη του Ατλαντικού μέσα από 2 ταινίες

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023