NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Ο Κανάρης και η Σημαία.

Εμμανουήλ Λούζης Εμμανουήλ Λούζης    
15 Δεκεμβρίου 2023
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Παράδοση
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
454
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin
  • ThePlus Audio

Γράφει ο Εμμανουήλ Λούζης

“Ο Κανάρης και η Σημαία”

     Με τον τίτλο αυτό ο διακεκριμένος νομικός και λογοτέχνης Εμμανουήλ Στ. Λυκούδης (1849–1925) περιγράφει την τελετή έπαρσης της Σημαίας επί του θωρηκτού ΨΑΡΑ, όταν ο υποναύαρχος Μιλτιάδης Κανάρης ανέλαβε την αρχηγία της Ανατολικής Μοίρας του Ελληνικού Στόλου μετά το τέλος του «ατυχούς» ελληνοτουρκικού πολέμου του 1897. Αξίζει να επισημανθεί ότι ο γιός του Εμμανουήλ Λυκούδη, Στυλιανός, μετέπειτα ναύαρχος και ακαδημαϊκός, υπηρετούσε επί του θωρηκτού ΨΑΡΑ με τον βαθμό του σημαιοφόρου και την εποχή εκείνη ήταν υπασπιστής – διαγγελέας του αρχηγού του Στόλου. Στο κείμενο του Εμμ. Λυκούδη αντικατοπτρίζονται καθαρά οι βαριές συνέπειες της ήττας στο φρόνημα των Ελλήνων, αλλά και η ψυχολογική θωράκιση που είχε δώσει στον ναύαρχο, η πίστη και ο βαθύς σεβασμός  στο Εθνικό μας Σύμβολο, τη Σημαία.

Ο Ελληνικός Στόλος το 1897

Η συμμετοχή του Π.Ν. στον πόλεμο του 1897

     Ο πόλεμος που προέκυψε ύστερα από την όξυνση των ελληνοτουρκικών σχέσεων εξ αιτίας του κρητικού ζητήματος άρχισε στις 6 Απριλίου 1897 και έληξε μετά από ένα μήνα, στις 7 Μαΐου. Η οριστική συνθήκη ειρήνης υπογράφηκε στις 22 Νοεμβρίου 1897, μετά από επίπονες διαπραγματεύσεις, στις οποίες αναμίχθηκαν ενεργώς οι Μεγάλες Δυνάμεις.

     Η έναρξη των εχθροπραξιών βρήκε τον Ελληνικό Στόλο χωρισμένο σε δύο ναυτικές Μοίρες. Στην Ανατολική (Αιγαίου Πελάγους) με μοίραρχο τον πλοίαρχο Κωνσταντίνο Σαχτούρη και στη Δυτική (Ιονίου Πελάγους) με μοίραρχο τον πλοίαρχο Δημήτριο Κριεζή.

     Το ηθικό αξιωματικών, υπαξιωματικών και ναυτών κατά την έναρξη του πολέμου μάς το δίνει πολύ γλαφυρά σε έκθεσή του προς το Υπουργείο των Ναυτικών ο τότε πλωτάρχης κυβερνήτης του ατμομυοδρόμωνα ΑΛΦΕΙΟΣ και μετέπειτα αρχηγός του Στόλου του Αιγαίου, ναύαρχος Παύλος Κουντουριώτης. Γράφει λοιπόν ο Κουντουριώτης:

     «Τὸν ἐνθουσιασμόν, ὁ ὁποῖος κατέλαβε τοὺς Ἀξιωματικοὺς καὶ τὸ πλήρωμα τοῦ ΑΛΦΕΙΟΥ ἅμᾳ τῇ κηρύξει τοῦ πολέμου δὲν θὰ ἐπιχειρήσω νὰ περιγράψω. Ἀρκεῖ μόνον νὰ σημειώσω ὅτι μόλις κατώρθουν νὰ συγκρατῶ τούτους ἐκ τῶν ἐκδηλουμένων αἰσθημάτων, ἅτινα κατεῖχον τὰς καρδίας πάντων. Ἡ ὑπηρεσία διεξήγετο μετὰ τοσαύτης ταχύτητος καὶ προθυμίας ὥστε συχνότατα ἠπόρουν ἐπὶ τῇ ἀμέσω καὶ ἀθορύβῳ ἐκτελέσει τῶν διαταγῶν μου».

     Ενώ η κατάσταση που επικρατούσε στον Στρατό Ξηράς ήταν οικτρή από κάθε άποψη (οργάνωσης, πειθαρχίας, εξοπλισμού κλπ.), το Πολεμικό Ναυτικό, το οποίο είχε ενισχυθεί από την κυβέρνηση του Χαρίλαου Τρικούπη με τη ναυπήγηση (1889-1890) στη Γαλλία των τριών θωρηκτών ΥΔΡΑ, ΣΠΕΤΣΑΙ, ΨΑΡΑ, υπερείχε σαφώς του τουρκικού. Λόγω αυτής της υπεροχής, ο τουρκικός Στόλος δεν τόλμησε να βγει στο Αιγαίο καθ’ όλη τη διάρκεια των εχθροπραξιών. Ο ελληνικός Στόλος, κυρίαρχος στο Αιγαίο χωρίς θυσίες, εξασφάλισε μεν τα πλεονεκτήματα της κυριαρχίας αυτής, όμως δεν μπόρεσε να επιδράσει αποτελεσματικότερα στην έκβαση του πολέμου. Αυτό οφειλόταν στο ότι δεν είχε εκπονηθεί σαφές σχέδιο δράσεως του Στόλου, συντονισμένο με αυτό του Στρατού. Άλλος ένας παράγοντας που επέδρασε αρνητικά ήταν το γεγονός ότι το προσωπικό του Π.Ν. ήταν ανομοιογενές, με ριζικές διαφορές στη νοοτροπία και στο δόγμα για τον πραγματικό προορισμό του Ναυτικού, παρά το γεγονός ότι ήταν αρκετά μορφωμένο. Η απόκλιση εντοπιζόταν μεταξύ των νεώτερων αξιωματικών απόφοιτων της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων και των παλαιότερων συναδέλφων τους.

     Έτσι, η Ανατολική Μοίρα περιορίστηκε στο βομβαρδισμό και στην καταστροφή αποθηκών του τουρκικού Στρατού στην παραλία της Λεπτοκαρυάς, όπου έπεσαν μαχόμενοι ο ανθυποπλοίαρχος Εμμανουήλ Αντωνιάδης κυβερνήτης του τορπιλοβόλου «16», ο ναύτης του Κουτσογιαννόπουλος και ο ναύτης του ΑΛΦΕΙΟΥ Ιωάννης Γκολέμης, και στην απόβαση δύναμης ανταρτών στη δυτική ακτή της Καβάλας για να καταστρέψουν τη σιδηροδρομική γραμμή. Η Δυτική Μοίρα περιορίστηκε στο βομβαρδισμό των λιμανιών της Πρέβεζας και των Αγίων Σαράντα, χωρίς όμως σημαντικά αποτελέσματα. Η αδράνεια του Στόλου «προεκάλεσεν ἀνὰ τὴν Εὐρώπην γενικὴν ἔκπληξιν γνωστῆς οὕσης τῆς καλῆς καταστάσεως τῶν ἑλληνικῶν πλοίων καὶ τῆς παλαιᾶς φήμης τῶν Ἑλλήνων ὡς ἱκανῶν καὶ ἀτρόμητων θαλασσινῶν».

     Ο μοίραρχος πλοίαρχος Κ. Σαχτούρης, στον οποίο από την πλευρά του υπουργού Ν. Λεβίδη αποδιδόταν αδράνεια και ανυπακοή στην εκτέλεση των διαταγών του, αντικαταστάθηκε και ταυτοχρόνως τέθηκε σε διαθεσιμότητα στις 15 Απριλίου, στο μέσον των επιχειρήσεων. Είχε προηγηθεί τηλεγράφημα προς το Υπουργείο των Ναυτικών του σημαιοφόρου του Θ/Κ ΨΑΡΑ, Κωνσταντίνου Κόκκορη, στο οποίο κατηγορούσε τον πλοίαρχο Σαχτούρη για «προδοσία». Νέος αρχηγός τοποθετήθηκε ο υποναύαρχος Γεώργιος Σταματέλλος και ως προσωρινός αρχηγός ο κυβερνήτης του Θ/Κ ΥΔΡΑ πλοίαρχος Ιωάννης Βώκος. Βεβαίως, η αλλαγή του μοιράρχου δεν επιρρέασε κατά πολύ την κατάσταση, γιατί το πρόβλημα δεν εντοπιζόταν αποκλειστικά και μόνο στην οποιαδήποτε αδράνεια ή ανικανότητα του αρχηγού της Μοίρας.

     Στις 6 Αυγούστου, ο υποναύαρχος Σταματέλλος παρέδωσε την αρχηγία της Ανατολικής Μοίρας στον υποναύαρχο Μιλτιάδη Κανάρη. Ο υποναύαρχος Μιλτιάδης Κανάρης, γιός του θρυλικού πυρπολητή Κωνσταντίνου Κανάρη, γεννήθηκε το 1822 στα Ψαρά. Νεότατος, κατατάχθηκε στο Π.Ν., τελειοποίησε τις σπουδές του στη Γερμανία και έγινε τρεις φορές υπουργός των Ναυτικών (1864, 1871, 1878). Μετά τον πόλεμο του 1897, ο βασιλιάς Γεώργιος Α΄ επανειλημμένως του πρόσφερε την πρωθυπουργία. Ο Κανάρης, όμως, αρνήθηκε. Την ίδια περίοδο ο ναύαρχος Κανάρης, όντας βουλευτής, εκπροσωπούσε την μεταρρυθμιστική τάση που απέβλεπε  στον περιορισμό των δικαιωμάτων του θρόνου, μαζί με τον, επίσης βουλευτή, Γεώργιο Φιλάρετο. Ο Μιλτιάδης Κανάρης πέθανε στην Αθήνα στις 7 Νοεμβρίου 1900.

Υποναύαρχος Μιλτιάδης Κ. Κανάρης
Υποναύαρχος Γεώργιος Σταματέλλος
Πλοίαρχος Κωνσταντίνος Σαχτούρης
Πλωτάρχης Παύλος Κουντουριώτης

Η απόδοση Τιμών στη Σημαία από τον Κανάρη

     Σύμφωνα με τους κανονισμούς της εποχής, η έπαρση της Σημαίας επί της ναυαρχίδας του Στόλου γινόταν παρουσία του Αρχηγού, του επιτελείου του, του κυβερνήτη, των αξιωματικών, των υπαξιωματικών και του πληρώματος. Η Μουσική του Στόλου ανέκρουε το Εμβατήριον της Σημαίας και τον Εθνικό Ύμνο. Άγημα δε ναυτών παρουσίαζε όπλα. Το ίδιο τυπικό ακολουθείτο και κατά την υποστολή της Σημαίας, με τη διαφορά ότι η Μουσική παιάνιζε την «προσευχή» αντί του Εθνικού Ύμνου. 

     Ο Εμμανουήλ Λυκούδης παρίστατο στην τελετή έπαρσης της Σημαίας και μας δίνει την ακόλουθη γλαφυρή περιγραφή της:

     «Ἦτο ἡ πρώτη ἡμέρα, καθ’ ἣν θὰ ἐπήρετο ἐπὶ τῆς Ναυαρχίδος ἡ Σημαία ὑπὸ τὴν ἀρχηγίαν του.

     Ἀπὸ τῆς προτεραίας καὶ ἐν τῷ στόλῳ καὶ ἐν τῷ στρατοπέδῳ εἶχε κυκλοφορήσει ἡ παράδοξος εἴδησις, ὅτι ὁ ναύαρχος διέταξε ν’  ἀνακρούσῃ κατὰ τὴν ἔπαρσιν ἡ μουσικὴ τῆς ναυαρχίδος τὸν ὕμνον τῆς Σημαίας.

     Διὰ νὰ ἐννοηθῇ ἡ ἐντύπωσις, –ὄχι εὔνους ἐκ μέρους ὅλων– ἐκ τῆς εἰδήσεως ταύτης, πρέπει νὰ σημειώσωμεν, ὅτι οὐδέποτε ἀπὸ τῆς ἀρχῆς τοῦ πολέμου τοῦ αἴσχους εἶχεν ἀντηχήσει ἐμβατήριον, καμμία μελῳδία, καμμία ἀρήιος ἁρμονία, οὐδεὶς παιάν. Οἱ μουσικοὶ ἠκολούθουν ὄπισθεν μὲ τὰς ἀποσκευάς, μὲ τὰ μουσικὰ ὄργανα ἐρριμμένα ἀναμὶξ μὲ τὰ μαγειρικὰ σκεύη ἐπὶ τῶν σκευαγωγῶν.

     ― Καὶ τώρα μετὰ τὴν Λάρισαν, μετὰ τὰ Φάρσαλα καὶ τὸν Δομοκὸν καὶ τὴν Ταράτσαν, νὰ ἀκουσθῇ ὁ Ἐθνικὸς Ὕμνος εἰς τὸ καταφύγιον τῆς Ἁγίας Μαρίνης; Νὰ τὸν ἀκούσουν ἄνωθεν ἀπὸ τὴν λοφοσειρὰν αἱ τουρκικαὶ προφυλακαί;

     Τὰ ἤκουεν αὐτὰ ὁ Ναύαρχος· καὶ ἀπὸ τοὺς γλυκυτάτους ὀφθαλμούς του, οἱ ὁποῖοι ἀνέδιδον ὁρατὰς τὰς ἀκτῖνας τῆς ἀνεξαντλήτου ἁγαθότητός του, ἀνεπήδησαν ἀστραπαί. Τὰς εἶδον τὰς ἀκαριαίας, τὰς φευγαλαίας ἐκείνας ἀστραπάς· ἦσαν βεβαίως αἱ αὐταί, αἱ ὁποῖαι ἐξέλαμψαν καὶ ἐπὶ τῶν ὀφθαλμῶν τοῦ μεγάλου πατρός του, ὅταν ἔμαθε τὴν μυριόνεκρον τῆς Χίου ἑκατόμβην. Τί εἶπεν;

     «Πρέπει νὰ δώσουμε μερτικὸ ἀπὸ τὴν ντροπή μας καὶ στὴ Σημαία; Αὐτὸ ἔλειπε! Αὕτη θὰ μείνῃ αἰώνια ἀμόλυντη· καὶ ὅταν καρφώνουμε τὰ μάτια σ’ Αὐτὴ καὶ θυμούμαστε τί χρωστοῦμε στὴ δόξα Της, ποτὲ δὲν θ’ ἀπελπισθοῦμε. Τιμημένη θὰ εἶναι πάντα, ὅσον κ’ ἂν ταπεινώθηκαν τὰ χέρια πού τὴν κρατοῦν, γιὰ νὰ τὴν κρατήσουν αὔριο ἀξιώτερα χέρια». 

Το θωρηκτό Ψαρά.

     Η έπαρση της Σημαίας υπό τους ήχους της Μουσικής προκάλεσε τη συγκίνηση του γηραιού Ναυάρχου. Ιδού η συγκλονιστική περιγραφή του Εμμανουήλ Λυκούδη:

     «Ὁ Ναύαρχος, ὁ Κυβερνήτης, τὸ ἐπιτελεῖον, ἐν μεγάλῃ στολῇ, εἶναι παρατεταγμένοι ἐπὶ τοῦ καταστρώματος.

     ―Προσοχή.

     ―Εἰς Ἔπαρσιν Σημαίας.

     ―Αἶρε!

     Ἡ κυανόλευκος βραδέως ἠρέμα ὑψοῦτο.

     Καὶ ὁ γηραιὸς Ναύαρχος μὲ ἀσκεπῆ τὴν πολιάν, κύπτων ὡς πρὸ τῶν Ἀχράντων, ἤγειρεν ἠρέμα τὴν κεφαλὴν καὶ προσήλωνεν ἐπ’ αὐτῆς τὸ βλέμμα, παρακολουθῶν τὴν ἀνύψωσίν της.

     Σύσπασις νευρικὴ ἐκίνει τὴν σιαγόνα του˙ αἱ ῤυτῖδες, αἱ ἀκτινοειδῶς περιβάλλουσαι τοὺς εὐγλώττους ὅσον ὀλίγοι ὀφθαλμούς του, συνεπτύχθησαν· καὶ ἓν δάκρυ, ἁδρὸν δάκρυ ὑποτρέμον ἐπὶ τῆς βλεφαρίδος του, ηὐλάκωσε τὴν παρειὰν καὶ ἔπεσεν ἐπὶ τοῦ καταστρώματος.

     Ἤθελα νὰ ἔπιπτεν εἰς τὴν θάλασσαν τὸ δάκρυ ἐκεῖνο. Ἤθελα νὰ ἐξήγνιζε καὶ νὰ καθηγίαζε τὰ ἑλληνικὰ πελάγη!  Θὰ ἔφρισσον ὑπὸ τὴν ἐπαφήν του· καὶ ἀπὸ τοὺς βυθοὺς θ’ ἀνήρχοντο καὶ θὰ ἐξέσπων νέα ἀφρίζοντα κύματα, νέοι τυφῶνες, ὡς ἐκεῖνοι, τῶν ὁποίων ὁ ἀντίλαλος ἀντηχεῖ ἀκόμη ἀπὸ τῆς Ἀλεξανδρείας, μέχρι τῆς ὁποίας ὁ μέγας πατήρ του ἔφερε τὴν ἑλληνικὴν δόξαν, ἕως τοῦ Ἰονίου.

     Θὰ ἦτο ἀρραβὼν Ἀναστάσεως, μνηστεία νέων μεγάλων ἡμερῶν καὶ νυκτῶν φωτοβόλων, ὡς ἡ τῆς 6ης Ἰουνίου 1822. Ἀσφαλέστερος ἢ ὁ διὰ τοῦ δακτυλίου ἀρραβὼν τοῦ Δόγη τῆς Ἑνετίας, δι’ οὓ ἐμνηστεύετο τὴν Ἀδριατικήν.

     Ἦτο δάκρυ πόνου, δάκρυ ἐλπίδος ὁ ὑγρός, ὁ ὑποτρέμων ἐκεῖνος ἀδάμας, τὸν ὁποῖον προσήνεγκε θυσίαν εἰς τὴν Σημαίαν ὁ υἱός τοῦ στολοκαύτου;

     Ἀγνοῶ. Ἓν μόνον γνωρίζω, ὅτι δὲν ἦτο δάκρυ ἀπογνώσεως».

   Οι υλικές και ηθικές συνέπειες της ήττας του 1897 είχαν ως επακόλουθο να αφυπνισθούν οι υγιείς δυνάμεις του Έθνους. Η Επανάσταση του 1909 οδήγησε στην ανάληψη των ηνίων του Κράτους από τον Ελευθέριο Βενιζέλο και, με την αναδιοργάνωση των Ενόπλων Δυνάμεων, δημιούργησε τις προϋποθέσεις για τη μεγάλη εξόρμηση του 1912–1913, με την οποία απελευθερώθηκαν η Μακεδονία, τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου και η Ήπειρος.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Νικολάου Δ. Λεβίδου, Ὁ Ἑλληνοτουρκικὸς Πόλεμος, Μέρος Αον, Πῶς ἐνήργησεν ὁ Ἑλληνικὸς Στόλος, Έν Ἀθήναις 1898.
  2. Ἐμμανουὴλ Στυλ. Λυκούδη,  Ὁδοιπορικαὶ Ἐντυπώσεις καὶ Ἀναμνήσεις.  Ἀνάλεκτα, Ἐν Ἀθήναις 1920.
  3. Ὑποναυάρχου Κ. Ἀλεξανδρῆ, «Συνοπτικὴ ἀνασκόπησις τῆς ἱστορίας τοῦ Β. Ναυτικοῦ. Ἀπὸ ἱδρύσεως τοῦ Βασιλείου τῆς Ἑλλάδος μέχρι τέλους τοῦ ΧΙΧ αἰῶνος», Ναυτικὴ Ἐπιθεώρησις, τ. 192, Σεπτ.‒Οκτ. 1945 και τ. 193, Νοε.‒Δεκ. 1945.
  4. Διονύσιος Α. Κόκκινος, Ἱστορία τῆς Νεωτέρας Ἑλλάδος, τόμος 2ος, Ἀθῆναι 1978.
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: ΚανάρηςΛούζηςΝαυτική Παράδοση
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

Επόμενο Άρθρο

Καταδρομικό Emden. Ένας ιππότης πειρατής.

Σχετικά Άρθρα

Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου
Ναυτική Παράδοση

Το ακρόπρωρο.

Πέτρος Θέμελης
1 Μαΐου 2025
Ναυτική Παράδοση

Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

Νίκος Σαραντάκος
10 Απριλίου 2025
Ναυτική Παράδοση

Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

Δημήτρης Μπαλόπουλος
4 Απριλίου 2025
Ναυτική Παράδοση

Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

Δημήτριος Γεωργαντάς
Θεοδοσία Γεωργαντά
26 Δεκεμβρίου 2024
Επόμενο Άρθρο
Capturefile: D:glass neg rawsAllen C. Green Seriesbox 6gr000154.tif
CaptureSN: CC001681.056181
Software: Capture One PRO for Windows

Καταδρομικό Emden. Ένας ιππότης πειρατής.

Καταδυόμενο ΔΕΛΦΙΝ – Η πρώτη τορπιλική επίθεση παγκοσμίως

Το Κυπριακό Ναυτικό από το 1964 μέχρι το 1974 (1ο μέρος: Ίδρυση - συγκρότηση)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Εμμανουήλ Λούζης

    Ο Εμμανουήλ Α. Λούζης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1962. Μεγάλωσε όμως στις Σπέτσες, όπου εργάζεται ως μόνιμος υπάλληλος του Υπουργείου Πολιτισμού στο Μουσείο Σπετσών – Αρχοντικό Χατζηγιάννη Μέξη. Από το 1999 μέχρι το 2004, παράλληλα με τα καθήκοντά του στο Μουσείο, διετέλεσε και επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου Σπετσών. Το 2006–2007 παρακολούθησε την θεματική ενότητα «Ελληνική Ιστορία» του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Εργασίες του έχουν εκδοθεί από τα Γενικά Αρχεία του Κράτους ή έχουν δημοσιευθεί στα περιοδικά Ναυτική Επιθεώρηση, Περίπλους ναυτικής Ιστορίας, Σπετσιώτικη Ηχώ και Θάλαττα. Από το 2009 ασχολείται συστηματικά με την έρευνα της ιστορίας της Μουσικής του Πολεμικού Ναυτικού. Καρπός της έρευνάς του είναι η ανέκδοτη εργασία του Μουσική Πολεμικού Ναυτικού 1879‒2022. Το 2024, με την ευκαιρία της επετείου των 200 ετών από την ανάληψη της αρχηγίας του Σπετσιώτικου Στόλου από τον Ναύαρχο Γεώργιο Ανδρούτσο, η Ένωση Σπετσιωτών θα εκδώσει την εργασία του Ναύαρχος Γεώργιος Ανδρούτσος. Συλλογή Αρχειακών Τεκμηρίων.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    11‒13 Απρίλιου 1821. Η πρώτη πολεμική επιτυχία των Ελλήνων στη θάλασσα.
    Ο Κανάρης και η Σημαία.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023