NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Ο τορπιλισμός στο Θερμαϊκό από τον υποπλοίαρχο Νικόλαο Βότση. 18 Οκτωβρίου 1912.

Βασίλειος Νικόλτσιος Βασίλειος Νικόλτσιος    
17 Οκτωβρίου 2024
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
288
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Βασίλειος Νικόλτσιος

Λίγοι ίσως γνωρίζουν στη Θεσσαλονίκη το λόγο για τον οποίο στήθηκε δίπλα στο Λευκό Πύργο η μαρμάρινη προτομή του Ναυάρχου Νικόλαου Βότση (Υποπλοιάρχου το 1912). Ο Βότσης με το βλέμμα του καρφωμένο προς το λιμενοβραχίονα της Θεσσαλονίκης θα ατενίζει αιώνια το σημείο έξω από το λιμάνι, όπου βύθιζε στις 18 Οκτωβρίου του 1912 με ριψοκίνδυνη ενέργεια την τουρκική θωρηκτή κορβέτα «Φετχί Μπουλέντ».

Ο Υποπλοίαρχος Νικόλαος Βότσης (1877-1931), Υδραίος στην καταγωγή ήταν γιος του Ιατρού Βότση και εγγονός του Νικολάου Βότση υποπλοιάρχου στον «Άρη» του Αναστασίου Τσαμαδού στη ναυμαχία της Σφακτηρίας (1825). Φοίτησε στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων (1892-6), πήρε μέρος στις επιχειρήσεις του ελληνοτουρκικού πολέμου του 1897 πάνω στο θωρηκτό «Ύδρα» και αργότερα μετεκπαιδεύτηκε στο γαλλικό ναυτικό. Πανύψηλος, κομψός με αδρά και ευγενή χαρακτηριστικά, κοσμοπολίτης ήταν γνωστότατος στα αθηναϊκά σαλόνια.

Ο Υποπλοίαρχος Νικόλαος Βότσης (1877-1931), Υδραίος στην καταγωγή ήταν γιος του Ιατρού Βότση και εγγονός του Νικολάου Βότση υποπλοιάρχου στον «Άρη» του Αναστασίου Τσαμαδού στη ναυμαχία της Σφακτηρίας (1825). Φοίτησε στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων (1892-6), πήρε μέρος στις επιχειρήσεις του ελληνοτουρκικού πολέμου του 1897 πάνω στο θωρηκτό «Ύδρα» και αργότερα μετεκπαιδεύτηκε στο γαλλικό ναυτικό. Πανύψηλος, κομψός με αδρά και ευγενή χαρακτηριστικά, κοσμοπολίτης ήταν γνωστότατος στα αθηναϊκά σαλόνια.

Υποπλοίαρχος Βότσης. Σχέδιο Β. Νικόλτσιου

Είναι γνωστό ότι ο Υποπλοίαρχος Νικόλαος Βότσης, Κυβερνήτης του τορπιλοβόλου 11, επιδίωξε ο ίδιος συστηματικά την έγκριση μιας ριψοκίνδυνης αποστολής που θα του χάριζε τη διάκριση. Ανησυχώντας ότι δεν θα συμμετάσχει στις επιχειρήσεις, έγραψε ιδιοχείρως στον θείο του Ναύαρχο Κουντουριώτη, ζητώντας του την άδεια για μια ριψοκίνδυνη αποστολή, είτε στα Δαρδανέλια, είτε στη Σμύρνη, είτε στη Θεσσαλονίκη. Υποστήριξε ότι το ενδεχόμενο κόστος της απώλειας ενός παλαιού τορπιλοβόλου θα ήταν ασήμαντο εμπρός στην τεράστια ηθική σημασία μιας επιτυχίας εντός τουρκικού λιμανιού.

Το τορπιλοβόλο 11, εκτοπίσματος 85 τόνων και μήκους 37,5 μέτρων, με βύθισμα 2 μέτρων και μηχανή δύναμης 1.000 ίππων κατασκευάστηκε το 1885 μαζί με άλλα πέντε αδελφά σκάφη. Ένα από αυτά καταστράφηκε το 1900 από έκρηξη του λέβητα. Τα υπόλοιπα αναλεβητώθηκαν το 1901 και αργότερα επανεξοπλίστηκαν με ένα ταχυβόλο Κανέ των 27 χιλ., ένα πολυβόλο Νόρδενφελτ και τρεις τορπιλοβόλους σωλήνες των 360 χιλ. Το βεληνεκές των τορπιλών τους ήταν 400 μέτρα.

Το τορπιλοβόλο "11"

Το τορπιλοβόλο 11 ήταν επανδρωμένο με πλήρωμα που είχε επιλέξει ο ίδιος ο Βότσης. Ύπαρχος ήταν ο σημαιοφόρος Δημήτριος Χατζίσκος από τη Λαμία. Το υπόλοιπο πλήρωμα αποτελούσαν οι Θεόδωρος Σούγκρας, κελευστής μηχανικός από την Αθήνα, οι υποκελευστές μηχανικοί Κανέλλος Αλιφαντής από τον Πειραιά, Γιακουμής Γιακουμής από την Χαλκίδα και Ανδρέας Λαζάρου από τη Σαλαμίνα, Γεώργιος Κυράγγελος, δίοπος μηχανικός από την Πάτρα, Γεώργιος Λεμονής, ναύτης μηχανικός από το Τρίκερι, οι ναύτες θερμαστές Κωνσταντίνος Γαλιάτσος, Αχιλλέας Ασλάνογλου και Γεώργιος Ψαρός – και οι τρεις από την Άνδρο – και Γεώργιος Κακλής από τις Μηλιές του Πηλίου, Λεωνίδας Αδριανός, δίοπος οπλίτης από τη Σαλαμίνα, οι ναύτες αρμένων Δημήτριος Κοκκινοπάνης και Σπύρος Πετρίτης από την Αίγινα, οι ναύτες πυροβολητές Αλέξανδρος Λαγουρός από την Τήνο και Βασίλειος Κουμπενάς από την Αίγινα, Θωμάς Μπήτρος, ναύτης εσχαρεύς από την Αίγινα, Δημήτριος Δασίτης, δίοπος τεχνίτης από την Αθήνα, οι ναύτες τορπιλητές Γεώργιος Καμπανάρος από το Λαύριο, Δημήτριος Ελευσινιώτης από τη Σαλαμίνα, Γεώργιος Θεοχάρης από το Κορωπί και Νικόλαος Μιταφιτζής από το Βόλο, Σταύρος Βλαχάκης, ναύτης οιακιστής από την Άνδρο, οι ναύτες καταστρώματος Δημήτριος Μαλτέζος από την Αίγινα, Εμμανουήλ Κατσουδάκης από τη Μήλο και Σαράντος Καραδήμας από τον Πόρο.

Διαβάστε επίσης:  Μια άγνωστη "ορεινή" νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

Με κυβερνήτη τον υποπλοίαρχο Νικόλαο Βότση, το 11, αμέσως μετά την επιθεώρηση του στόλου από τον βασιλέα Γεώργιο και την κυβέρνηση, απέπλευσε μαζί με το Νο 15 προς το ακρωτήριο Μαλέας της Πελοποννήσου, για να συνοδεύσει το αγγλικό φορτηγό «Βοσνία», που μετέφερε πυρομαχικά του στόλου. Κατόπιν τα δύο τορπιλοβόλα στάλθηκαν στη Σκιάθο, όπου συνάντησαν το παλιό ναρκοβόλο «Κανάρης», που χρησιμοποιούνταν ως πλοίο εφοδιασμού, και τη ναρκοθέτιδα «Άρης».

Στη συνέχεια τα τορπιλοβόλα 11 και 15 διατάχθηκαν να απομακρύνουν όλα τα ιστιοφόρα από το Θερμαϊκό και να αναμείνουν τον κατάπλου του οπλιταγωγού «Σφακτηρία», για να υποστηρίξουν την αποβίβαση πολεμοφοδίων και στρατού στο Ελευθεροχώρι της Κατερίνης. Η εκτέλεση της αποστολής έφερε το Βότση έξω από τον κόλπο της Θεσσαλονίκης και μεγάλωσε τον πειρασμό του για διείσδυση. Τηλεγράφησε στις 15 Οκτωβρίου, ζητώντας άδεια για την επιχείρηση από το υπουργείο Ναυτικών. Λίγο μετά τα μεσάνυχτα της 16ης ήρθε η υπουργική απάντηση «Εκτελέσατε επίθεσιν κατά του εν Θεσσαλονίκη ορμούντος Τουρκικού πλοίου».

Το Φετίχ Μπουλέντ

Η τολμηρή επιχείρηση υλοποιήθηκε το βράδυ της 18ης προς 19η Οκτωβρίου 1912, αφού έγινε η απόβαση στο Ελευθεροχώρι. Το 11 στρατολόγησε δύο ψαράδες ως πλοηγούς και μετά τις εννέα το βράδυ απέπλευσε με τα φώτα σβηστά. Παρέκαμψε το ναρκοπέδιο στις αβαθείς εκβολές του Αξιού, στηριζόμενος και στο μικρό βύθισμα του τορπιλοβόλου (2 μέτρα) και κατευθύνθηκε προς το Μεγάλο Έμβολο (Καρά-μπουρούν, ή Καραμπουρνού όπως συνηθίζεται), από όπου ο τεράστιος ηλεκτρικός προβολέας σάρωνε τον κόλπο της Θεσσαλονίκης. Η επίθεση αποφασίστηκε να γίνει από τα ανατολικά για να αποφευχθεί κάθε πιθανότητα τορπιλισμού των δύο ξένων πολεμικών που ναυλοχούσαν στο λιμάνι. Στο ύψος του Μικρού Εμβόλου ετοιμάστηκαν οι τορπιλοσωλήνες. Το 11 πλησίασε απαρατήρητο το λιμάνι, ενώ τη σελήνη σκέπαζαν σύννεφα. Είδε το στόχο του στα 150 μέτρα και σταμάτησε. Τορπίλισε το «Φετχί Μπουλέντ» στις 11.35΄ με δύο τορπίλες που ρίφθηκαν από το τορπιλοβόλο Νο 11 με διαφορά μερικών δευτερολέπτων. Αμέσως μετά ο Βότσης διέταξε κίνηση μπρος τα πίσω για να αποφύγει ενδεχόμενη ζημιά του σκάφους του που θα προκαλούσε η έκρηξη των τορπιλών. Από φόβο μήπως δεν ευστοχήσουν οι δύο τορπίλες έριξε και την τρίτη τορπίλη του εναντίον του τουρκικού πλοίου, αλλά επειδή τη στιγμή της ρίψης το σκάφος του έκανε ελιγμό, η τρίτη τορπίλη δεν βρήκε τον στόχο της και έπεσε στο λιμενοβραχίονα. 

Διαβάστε επίσης:  Η επιδρομή στο Μέντγουεϊ
Ο τορπιλισμός. Μακέτα Β. Νικόλτσιος

Να πως περιγράφει το γεγονός της ανατίναξης ο Κενάν Μεσσαρέ, γιος και υπασπιστής του Τούρκου Αρχιστρατήγου Χασάν Ταχσίν πασά που βρισκόταν στη Θεσσαλονίκη:

«Εκεί που συζητούσαμεν ήσυχα – ήσυχα, παρουσία και του Φρουράρχου η συνομιλία μας διεκόπη από ένα εκκωφαντικό και τρομακτικό κρότο που εδόνησε όλη την πόλη. Το Διοικητήριο ετράνταξε….ήταν δε τέτοια η κατάπληξή μας και το ξάφνιασμα, που εμείναμε όλοι με το στόμα ανοικτό και την πνοή κρατημένη. Καμιά πυριταδαποθήκη θα ανετινάχθη, σκέφθηκα προς στιγμήν, αλλά αντήχησε το κουδούνισμα του τηλεφώνου και έστριψα τα μάτια μου προς το γραφείο του Βαλή. Εκείνος άρπαξε το ακουστικό και συγκρατήσας μία κραυγή, με μάτια κλειστά και κάτωχρος, ψιθύρησε: ετορπιλίσθη το «Φετχί Μπουλέντ»…. και λέγων αυτά έμεινε ακίνητος, κοιτάζοντας τώρα σχεδόν σαν τρελός, το ακουστικό που κρατούσε ακόμα στα χέρια του…»

Το 11 μετά τον τορπιλισμό γλίστρησε έξω από τον κόλπο χωρίς καν να το εντοπίσουν οι δύο προβολείς του Καρα-μπουρούν (γιατί εν τω μεταξύ μετά την έκρηξη άναψε και ανίχνευε και ο δεύτερος προβολέας). Όπως το είχε υποσχεθεί στους ναύτες του ο Βότσης, κατά την έξοδο, έριξε μια βολή προς το φρούριο του Καραμπουρνού με το ταχυβόλο του από τα 2.500 μέτρα, με καθαρά συμβολική σημασία: το ελληνικό ναυτικό είχε την άνεση να κινείται όπου και όπως ήθελε. Η ευστοχία και η επιτυχία, δεδομένων των συνθηκών, ήταν απίστευτη. Ασχέτως της πραγματικής μαχητικής ικανότητας του τουρκικού πλοίου, το κατόρθωμα είχε τεράστια συμβολική σημασία και ανάλογη επίπτωση στο ηθικό του αντιπάλου. Ήταν ο καλύτερος οιωνός για τη μάχη των Γιαννιτσών που ξεκινούσε το πρωί της επομένης και οδήγησε στην απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης.

Το λαμπρό κατόρθωμα έγινε αμέσως γνωστό στην Αθήνα με το κάτωθι τηλεγράφημα που έστειλε ο Βότσης από την Κατερίνη:

«Υπουργείον Ναυτικών

(λίαν επείγον) Αθήνας

11.35 εσπέρας. Χθες Πέμπτην ετορπιλίσαμεν επιτυχώς εις τον λιμένα Θεσσαλονίκης τουρκικόν θωρηκτόν «Φετχί Μπουλέντ». Πλοίον βυθιζόμενον έκλινε δεξιά. Πλήρωμα κ πλοίον ημών αβλαβή.

Κυβερνήτης 11

Βότσης»

Το Φετχί Μπουλέντ. Μακέτα Β. Νικόλτσιος

Η θωρηκτή κορβέτα «Φετχί Μπουλέντ» (=σπουδαίο ή λαμπρό επίτευγμα) είχε ναυπηγηθεί στη Βρετανία το 1872, είχε λάβει μέρος στις επιχειρήσεις του ρωσοτουρκικού πολέμου το 1877 και είχε μετασκευαστεί στην Κωνσταντινούπολη το 1907. Το πλοίο διέθετε τέσσερα πυροβόλα των 150 χιλ., τέσσερα των 75 χιλ. και τέσσερα των 57 χιλ. Τα βαρέα τηλεβόλα του, κατασκευής Κρουπ (παραγγελίας μάλλον του 1900), μεταφέρθηκαν στην οχύρωση του Καραμπουρνού, κατά τον Ιταλοτουρκικό Πόλεμο (1911). Επομένως, κατά την έκρηξη του Βαλκανικού Πολέμου το τουρκικό πλοίο διέθετε μόνον τα πυροβόλα των 75 χιλ. και των 57 χιλ. και πλήρωμα 127 ανδρών. Ο μερικός αφοπλισμός του ήταν γνωστός στο Βότση, μέσω του πρώην ναυτικού ακολούθου της ελληνικής Πρεσβείας Κωνσταντινουπόλεως, του Αντωνίου Κριεζή αλλά όχι απόλυτα καθησυχαστικός. Το πλοίο δεν θα μπορούσε να προσβάλλει τον ελληνικό στρατό από θαλάσσης και να συμβάλλει στην άμυνα της Θεσσαλονίκης, αλλά, αν απέπλεε στο Αιγαίο – όπως σύμφωνα με μια πληροφορία σχεδιαζόταν – τότε θα αποτελούσε, όπως και το «Χαμιντιέ», μια ανεξέλεγκτη απειλή για τα ελληνικά παράλια. Kaτά τον τορπιλισμό του πνίγηκαν 13 ναύτες και ο Ιμάμης του καραβιού.

Διαβάστε επίσης:  Μ/S ΠΑΝΑΓΙΑ - Φωτιά και σίδερο στη ράδα του Περάματος.
Τα κατάρτια του βυθισμένου Φετχί Μπουλέντ.

Το κατάρτι του τοποθετήθηκε σαν ιστός σημαίας στο Λευκό Πύργο (Σ.Σ. Δυστυχώς δεν σώζεται σήμερα). Η σημαία του φυλάσσεται στο Ιστορικό – Εθνολογικό Μουσείο της Αθήνας, ενώ θυρεοί του πλοίου εκτίθενται στο Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδας στον Πειραιά. Σημαντικός αριθμός αντικειμένων του πλοίου έχουν ανασυρθεί και φυλάσσονται στη Ναυτική Διοίκηση Βορείου Ελλάδος και στο Μουσείο Λιτοχώρου. Το «Φετχί Μπουλέντ» παραμένει μισοβυθισμένο μέσα στη λάσπη του Θερμαϊκού.

Μετά το θρυλικό κατόρθωμά του στη Θεσσαλονίκη ο Βότσης συμμετείχε σε όλους τους πολέμους που ακολούθησαν. Συμμετείχε στο κίνημα της Εθνικής ‘Αμυνας το 1917 στη Θεσσαλονίκη. Το 1920 τοποθετήθηκε κυβερνήτης του θωρηκτού «Κιλκίς» και το 1921 διορίστηκε Ύπατος Αρμοστής Κωνσταντινουπόλεως. Το 1922, κυβερνώντας το θωρηκτό «Λήμνος», πήρε μέρος στην εκκένωση της Μικράς Ασίας. Αντίθετος προς την Επανάσταση του 1922, παραιτήθηκε λίγο αργότερα με το βαθμό του υποναυάρχου σε ηλικία 45 χρονών. Το όνομά του φέρει σήμερα συνοικία του Δήμου Καλαμαριάς στη Θεσσαλονίκη και πυραυλάκατος του Πολεμικού Ναυτικού

Το τορπιλοβόλο Νο 11 βυθίστηκε στις 23 Απριλίου 1913 στον όρμο του Μούδρου χωρίς ευτυχώς να υπάρξουν θύματα, λόγω προσαράξεως εξαιτίας σφοδρής κακοκαιρίας. Το 1918 ανελκύστηκε και μετατράπηκε σε υδροφόρο. Παροπλίστηκε το 1920. Το ιστορικό πυροβόλο του εκτίθεται στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας μαζί με τη σημαία του.

Το Πολεμικό μας Ναυτικό στη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων με τις δύο κρίσιμες ναυμαχίες, της «Έλλης» στις 3 Δεκεμβρίου 1912, έξω από τα στενά του Ελλησπόντου, και της «Λήμνου» στις 5 Ιανουαρίου 1913, λίγο νοτιότερα, με τις δύο τολμηρές καταδρομικές επιχειρήσεις στα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και των Κυδωνιών, με πρωτοπόρες επιχειρήσεις υποβρυχιακού πολέμου και αεροναυτικής συνεργασίας και με την απελευθέρωση των ελληνικών νησιών του Βορείου Αιγαίου, είχε γράψει τη δική του εποποιία.

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Βαλκανικοί ΠόλεμοιΒότσηςΝικόλτσιοςΤορπιλισμός Φετχί Μπουλένττορπιλοβόλο 11
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Οι Έλληνες δαμάζουν τα νερά του Δούναβη.

Επόμενο Άρθρο

Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

Η ναυμαχία του Ναβαρίνου

3 Ιουλίου 1940. Η μέρα που η Γερμανία έχασε τον πόλεμο. Βύθιση Γαλλικού Στόλου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Βασίλειος Νικόλτσιος

    Ο Βασίλειος Νικόλτσιος γεννήθηκε στην Ηράκλεια Σερρών. Αποφοίτησε από το Φαρμακευτικό τμήμα της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων και αποστρατεύτηκε το 2002, με αίτησή του, με το βαθμό του Συνταγματάρχη Φαρμακοποιού ε.α. Για περισσότερα από 40 χρόνια ασχολείται με την ιστορική έρευνα, απόκτηση, καταγραφή, φύλαξη, τεκμηρίωση, έρευνα, ερμηνεία, έκθεση και προβολή ιστορικού υλικού. Έχει στην κατοχή του περισσότερα από 20.000 ιστορικά κειμήλια της Νεώτερης Ελληνικής Ιστορίας, τα οποία εκτίθενται σε Μουσεία και με τα οποία έχει οργανώσει περισσότερες από 190 ιστορικές περιοδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το κύριο μέρος της συλλογής του εκτίθεται στο Πολεμικό Μουσείο / Παράρτημα Θεσσαλονίκης και το υπόλοιπο σε δέκα άλλα ιστορικά μουσεία της Ελλάδας, από το Ρέθυμνο και την Καλαμάτα, μέχρι το Σκρα και τα Γιαννιτσά. Για περισσότερα από 25 χρόνια ασχολείται με τη Μουσειολογία. Με διαταγή του ΓΕΣ εργάστηκε για την αναβάθμιση όλων των Στρατιωτικών Μουσείων της χώρας και για το σχεδιασμό και τη δημιουργία όλων των νέων Στρατιωτικών Μουσείων. Έχει επίσης εργαστεί για τη δημιουργία ιδιωτικών μουσείων σε όλη την Ελλάδα. Είναι συγγραφέας δεκαέξι ιστορικών έργων, που έχουν σχέση με τη Νεώτερη Ελληνική Ιστορία. Ασχολείται επίσης ερασιτεχνικά με τη ζωγραφική και τη γλυπτική. Από το 2002 έως το 2013 εργάστηκε στο φαρμακείο του στη Θεσσαλονίκη και παράλληλα ήταν διευθυντής του Ιδρύματος του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα, μέχρι τον Νοέμβριο του 2017. Διετέλεσε από το 2004 έως το 2013 Αντιπρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης. Από το 2013 είναι διευθυντής και του Ελληνικού Φαρμακευτικού Μουσείου. Το 2014 παρασημοφορήθηκε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας με τον Χρυσό Σταυρό του Τάγματος Αριστείας της Τιμής, για εξαίρετες υπηρεσίες προς την Πατρίδα. Το ίδιο έτος παρασημοφορήθηκε από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας με το Σταυρό Αξίας και Τιμής, Α' τάξεως, για διακεκριμένες υπηρεσίες προς τις Ένοπλες Δυνάμεις και την Πατρίδα. Από τον Ιούλιο του 2016 είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού/τμήματος Θεσσαλονίκης. To 2016 τιμήθηκε από το Γενικό Προξενείο της Ρωσικής Ομοσπονδίας στη Θεσσαλονίκη με το Μετάλλιο Εκατονταετηρίδας από το ξεκίνημα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Το ίδιο έτος του απονεμήθηκε στην Κωνσταντινούπολη, το Οφίκιο του Άρχοντα "Κουροπαλάτη" της Ιεράς Μητροπόλεως Χαλκηδόνος. Είναι παντρεμένος με τη φαρμακοποιό Αναστασία Χαδιά και έχουν τρεις γιους.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Ο τορπιλισμός στο Θερμαϊκό από τον υποπλοίαρχο Νικόλαο Βότση. 18 Οκτωβρίου 1912.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023