NavalHistory
Κυριακή, 15 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

“Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

Άρης Καθρέπτας Άρης Καθρέπτας    
28 Μαρτίου 2025
Reading Time: 4 mins read
A A
0
Αρχική Τέχνη & Θάλασσα Λογοτεχνία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
235
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Άρης Καθρέπτας

Η θάλασσα είναι δίκαιη, η μοίρα είναι ίδια για όλους και το ναυάγιο είναι ένα ταξίδι που δεν τελειώνει ποτέ.

Ναυάγιο, μια λέξη που στο άκουσμά της προκαλεί τρόμο, εξάπτει τη φαντασία και στο υποσυνείδητο σχηματίζονται καταιγίδες που καταπίνουν πλοία, θαλάσσια τέρατα που αγκαλιάζουν και τραβούν στο βυθό πλοία και ανθρώπους. Με την κυριολεκτική έννοια της λέξης θεωρούμε τη βύθιση την προσάραξη ή ακόμα την εξαφάνιση ενός πλοίου.

                                                Πίνακας στο Royal-Museums-Greenwich

 Το ναυάγιο ως γεγονός έχει χρησιμοποιηθεί και αξιοποιηθεί από πολλούς λογοτέχνες και ποιητές για να περιγράψουν την ισορροπία ανάμεσα στη λογική και το ένστικτο,  της δύναμης του ανθρώπου και  της φύσης. Οι ιστορίες των  ναυαγίων ξεκινούν από διηγήσεις των ναυαγών που επέζησαν ή ακόμα από τη μυθοπλασία των στεριανών παραφράζοντας ή εμπλουτίζοντας με δικά τους γεγονότα μια  προφορική μαρτυρία που άκουσαν. Οι ιστορίες των ναυαγίων πέρασαν στη λογοτεχνία από τις αρχές του 15ου αιώνα είτε ως διηγήματα, ποιήματα ή στην αρθρογραφία των εφημερίδων. Η αναφορά στην ιστορία ενός ναυαγίου ικανοποιούσε τη φαντασία και την περιέργεια των αναγνωστών μέσα από συγκινησιακές περιγραφές  και   μέσα από αυτές εκφράζονταν τα συναισθήματα και οι νοοτροπίες τόσο και της άγνωστης για πολλούς ζωής των ναυτικών αλλά και την αγωνία και προσμονή των οικογενειών που περίμεναν να τελειώσει το «μπάρκο» και να αγκαλιάσουν τους δικούς τους ανθρώπους.

Τα λογοτεχνικά πονήματα που αναφέρονταν στα ναυάγια  είχαν δυο χαρακτηριστικά. Την παράθεση της πραγματικότητας  όπως αυτή πέρασε από την αλήθεια του επιζώντα ναυαγού αφηγητή και την μυθιστορηματική αφήγηση του συγγραφέα. Μερικές φορές ο συγγραφέας ή ποιητής  προσέθετε  φανταστικά γεγονότα δίνοντας μέσα από την ψευδαίσθηση έντονα συναισθήματα   στον αναγνώστη αλλά μερικές φορές έφτανε  ακόμα στην παραποίηση της αλήθειας και των πραγματικών γεγονότων.

Το Ναυάγιο, «The Shipwreck», του William Falconer, είναι ένα ποίημα που αφηγείται το τελευταίο ταξίδι του εμπορικού πλοίου Britannia και του πληρώματος του. Δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 1762 με τον Falconer να αποδίδει την συγγραφή σε «ένα ναύτη» και αποτελείται από τρία Cantos 1Canto, κύρια διαίρεση ενός επικού ή άλλου μακροσκελούς αφηγηματικού ποιήματος. Είναι ιταλικός όρος, προερχόμενος από το λατινικό cantus (“τραγούδι”), πιθανώς αρχικά υποδήλωνε ένα μέρος ενός ποιήματος που θα μπορούσε να τραγουδηθεί ή να ψελλιστεί.  1000 γραμμών το καθένα. Το Ναυάγιο  είναι κάτι περισσότερο από ένα έργο καθαρής μυθοπλασίας, είναι ένα ημι-αυτοβιογραφικό έργο καθώς ο Falconer έγραφε από προσωπικά βιώματα περιγράφοντας την καθημερινή λειτουργία ενός εμπορικού πλοίου στα μέσα του 18ου αιώνα.  Ο Falconer καταθέτει την προσωπική του εμπειρία όχι μόνο από τη φρίκη ενός ναυαγίου του οποίου επέζησε μαζί με 2-3 άλλους ναυτικούς.

Διαβάστε επίσης:  Λακωνία

To Ναυάγιο μπορεί να χαρακτηριστεί και ως εκπαιδευτικό εγχειρίδιο για ναυτικούς καθόσον περιγράφει με λεπτομέρειες το χειρισμό ενός ιστιοφόρου εμπορικού πλοίου. Στο βιβλίο υπάρχει ένα αναδιπλούμενο ένθετο σχεδιάγραμμα,  ένα λεπτομερές διαγραμματικό γλωσσάρι ενός τυπικού εμπορικού ιστιοφόρου, πολλά σημεία του οποίου αναφέρονται μέσα στο ποίημα. Το ίδιο το κείμενο του ποιήματος περιέχει επίσης τεχνικές λεπτομέρειες ιστιοπλοΐας και ναυσιπλοΐας.

Σε όλο το ποίημα, ο Falconer χρησιμοποιεί υποσημειώσεις για να εξηγήσει τεχνικές λεπτομέρειες στον αναγνώστη, όπως για παράδειγμα  στη γραμμή 825 πληροφορούμαστε ότι τα «πανιά με καρφιά» είναι «μακρόστενα πανιά που χρησιμοποιούνται μόνο σε καλό καιρό και καλό αέρα, και βρίσκονται στο εξωτερικό των μεγαλύτερων τετράγωνων πανιών». 

Όπως βλέπουμε στον πίνακα περιεχομένων του ποιήματος, και στο Canto Ι,  o Falconer ξεκινά με κάτι ιδιαίτερα πρωτότυπο, την περιγραφή των χαρακτήρων των αξιωματικών του πλοίου.

Το Canto I , χρονικά καλύπτει περίοδο πλου τεσσάρων και μισής ημέρας από την αναχώρηση από το λιμάνι του Ηρακλείου (Port Candia).2Οι μεταφράσεις στα ελληνικά  σε κάποια σημεία πιθανά να μην αποδίδουν επακριβώς το νόημα του αγγλικού κειμένου.

Τα φουσκωμένα σαν υπέροχα φτερά τους απλώνονται,     

Έπειτα έγειραν  προς τα πλάγια προς το αεράκι που ανηφόριζε

Ενώ όλοι φλερτάροντας το περιπλανώμενο αεράκι είναι χαλαροί.

Με τις γιάρδες τώρα να ματαιώνονται, τώρα λοξά στραβά.

[Canto One, ll. 825-828]

Στο Ναυάγιο  αναφέρεται και  μια ιστορία αγάπης που αγγίζει τα συναισθήματα που πολλές οικογένειες ναυτικών και αγαπημένα πρόσωπα που άφησαν πίσω πρέπει να ένιωσαν εκείνη την εποχή. Καθώς ο Palemon, ο  νεότερος αξιωματικός της Βρετανίας  αποχωρίζεται από τον έρωτά του,  αποδίδει στην Άννα,  τους παρακάτω στίχους:

«Έκλαψε τους τρόμους του φοβισμένου κύματος,  Πολύ συχνά, αλίμονο! ο τάφος του περιπλανώμενου εραστή!». 

[Canto One, ll.677-8]

Οι φόβοι της Άννας είναι βάσιμοι, το Britannia  βρίσκεται σε δύσκολη θέση. Στο Canto II περιγράφει την τρομερή καταιγίδα που συναντά το πλοίο και τις κινήσεις που έκανε το πλήρωμα για να προσπαθήσει να σώσει το πλοίο:

…..προσαρμογή της πορείας και τα ξάρτια, ρίψη του πυροβολικού στη θάλασσα και ακόμη και κόψιμο των καταρτιών. Οι προσπάθειες του πληρώματος είναι τελικά μάταιες και στο Canto ΙΙΙ   περιγράφει το ταξίδι του πλοίου στο κεντρικό Αιγαίο, τον πλου κοντά στα γνωστά μας βραχονησίδα Φαλκονέρα, και τον Αι Γιώργη , μέχρι που ναυάγησε κοντά στις βραχώδεις ακτές της Αττικής στο ακρωτήριο Σούνιο, . Η μοίρα του ναυτικού είναι στα χέρια του Ποσειδώνα, και  το πλοίο ναυαγεί ακριβώς μπροστά στο ναό του,  θυσία μπροστά στο ναό του Ποσειδώνα.

Διαβάστε επίσης:  Τα κοσμήματα της Στέλλας.

Και τώρα βυθίζεται! Ακροώμαι! Δεύτερο χτύπημα

Σκίζει τον δυνατό της πάτο στον μαρμάρινο βράχο!

Κάτω στην κοιλάδα του θανάτου, με θλιβερές κραυγές,

Τα μοιραία θύματα τρέμουν γουρλώνουν τα μάτια τους,

Σε άγρια ​​απόγνωση… ενώ ακόμη ένα ακόμα χτύπημα,

Με βαθύ τρίξιμο, σχίζει τη συμπαγή βελανιδιά.

[Canto Three.640-645]

Η καταστροφή του  Britannia  συνοδεύεται από ζωντανές περιγραφές για τον θάνατο των μελών του πληρώματος – μερικοί από τους οποίους προσπαθούν να σκαρφαλώσουν με ασφάλεια στα βράχια.

«Ακόμα στα ξάρτια κολλούσαν τριάντα ναυτικοί. 

 Κάποιοι, αγκομαχώντας, σε σπασμένο βράχο πετάχτηκαν».

[Canto Three ΙΙ. 659-660]

Μετά την επιτυχία της πρώτης έκδοσης, η δεύτερη δημοσιεύτηκε το 1764 και ο Falconer έκανε σημαντικές αλλαγές στο έργο, επεκτείνοντας αυτή την έκδοση κατά πάνω από 1.000 γραμμές και διευρύνοντας την ιστορία με νέες σκηνές, περιγραφές και χαρακτήρες. Η τελική αναθεώρηση του ποιήματος από τον Falconer ήρθε το 1769 με την τρίτη έκδοση, η οποία δημοσιεύτηκε πριν επιβεί ως πλήρωμα  στην άτυχη φρεγάτα  Aurora . 

Η τέταρτη έκδοση  του Ναυαγίου  είναι η πρώτη έκδοση του ποιήματος που δημοσιεύτηκε μετά το θάνατο του Falconer, που προκλήθηκε – φαινομενικά αναπόφευκτα – από ένα ναυάγιο.  

Ο William Falconer (21 Φεβρουαρίου 1732 – περ. Ιανουάριος 1770) ήταν Σκωτσέζος επικός ποιητής που ασχολήθηκε κυρίως με τη ζωή στη θάλασσα. Ήταν γιος ενός κουρέα στο Εδιμβούργο, όπου γεννήθηκε. Έγινε ναύτης, και ως εκ τούτου είχε την εμπειρία  να περιγράψει τη διαχείριση ενός σκάφους.

Το Ναυάγιο, ο Falconer το αφιέρωσε στον τότε υποναύαρχο  Δούκα της Υόρκης,  κέρδισε την αιγίδα του, και μέσω της επιρροής του οποίου διορίστηκε λογιστής σε διάφορα πολεμικά πλοία. 

Ο Falconer υπηρέτησε  για λίγο ως Δόκιμος Αξιωματικός στο HMS Royal George, και στη συνέχεια το 1763 έγινε λογιστής της φρεγάτας HMS Glory, πάνω στην οποία έγραψε την πολιτική σάτιρα  Δημαγωγός. Το 1769 δημοσίευσε το An Universal Dictionary of the Marine .

Ο William Falconer υπηρετούσε ως λογιστής στη φρεγάτα HMS Aurora όταν χάθηκε στη θάλασσα σε ένα ταξίδι προς την Ινδία. Τελευταία φορά εθεάθη στις 24 Δεκεμβρίου 1769. Μένει κανείς να αναρωτηθεί ποιες θα να ήταν οι τελευταίες στιγμές του  HMS Aurora και του Falconer.

Διαβάστε επίσης:  “Ο Πανταρώτας”. Ναυτικό διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη

Οι ιστορίες των ναυαγίων ως αφηγήσεις λογοτεχνικού είδους και ιδιαίτερα στην ευρωπαϊκή λογοτεχνία  εμφανίζονται στα μέσα του 16ου αιώνα. Αρχικά με συγκινησιακές περιγραφές και αφηγήσεις ικανοποιούσαν τα συναισθήματα και τη φαντασία των αναγνωστών αποκτώντας στη συνέχεια χαρακτήρα αστυνομικών μυθιστορημάτων. Στη λογοτεχνία του ναυαγίου συναντάμε ερωτικές ιστορίες, επαναστατικά-αντάρτικα μνήματα , ιστορίες που εξερευνούν τις ανθρώπινες αντιδράσεις και συναισθήματα .

Ένα πολύ γνωστό έργο, του Λονδρέζου αριστοκράτη  συγγραφέα Ντάνιελ ΝτεΦόε, «Ροβινσώνας Κρούσος» (1719), περιγράφει τη ζωή του ομώνυμου ναυαγού ήρωα, που έζησε μόνος σε ένα νησί για 28 χρόνια , ένα έργο που επηρέασε   και διαμόρφωσε την ευρωπαϊκή λογοτεχνία.

Το ναυάγιο ως θέμα εμφανίζεται με μεγάλη απήχηση στην Ιταλική, Ισπανική και Πορτογαλική λογοτεχνία, αναμενόμενο άλλωστε καθόσον ήταν κράτη με έντονη παρουσία στις θάλασσες, τόσο ως έμποροι αλλά και ως αποικιοκράτες.

Η πιο περίεργη ιστορία ναυαγίων αναφέρεται στο βιβλίο του Ιάπωνα συγγραφέα Yoshimura Akira, περιγράφει τη δύσκολη ζωή ενός μικρού ψαράδικου χωριού όπου οι κάτοικοι αποστάζουν αλάτι από το νερό της θάλασσας για να το πουλήσουν στα διπλανά χωριά. Αυτή όμως η φάμπρικα εξυπηρετεί μια άλλη παράπλευρη σκοπιμότητα: ελπίζουν πως οι φωτιές στα καζάνια του αλατιού θα παραπλανήσουν περαστικά πλοία και θα τα προσελκύσουν προς την ακτή πάνω στους ύφαλους βράχους. Όταν λοιπόν κάποιο πλοίο κολλάει πάνω σ’ αυτούς, κατασφάζουν το πλήρωμα και λεηλατούν το φορτίο.

Και στη νεοελληνική λογοτεχνία έχουμε πλούσιο συγγραφικό έργο από μεγάλους συγγραφείς, με θέμα το ναυάγιο ή ανθρώπινες ιστορίες που προέκυψαν μέσα από ένα ναυάγιο.

Αλ. Παπαδιαμάντης, “Ο Νεκρος Ταξιδιωτης”, “ Το ενιαύσιο θύμα”, “Ναυαγίων Ναυάγια” κ.α

Ανδρέας Καρκαβίτσας, “ Ναυάγια”, “ Η καπετάνισσα”, “Ο κακότυχος» κ.α

Νικ. Δραγούμης, “Άγιος Νικόλαος”, “ Το Ναυάγιον του Λευκού  Πλοίου” κ.α

Φώτης Κόντογλου, “Ένα διπλό ναυάγιο”,  

Και φυσικά ο Νίκος Καββαδίας, μία ζωή θάλασσα και ποίηση

Υποσημειώσεις:

[1] Canto, κύρια διαίρεση ενός επικού ή άλλου μακροσκελούς αφηγηματικού ποιήματος. Είναι ιταλικός όρος, προερχόμενος από το λατινικό cantus (“τραγούδι”), πιθανώς αρχικά υποδήλωνε ένα μέρος ενός ποιήματος που θα μπορούσε να τραγουδηθεί ή να ψελλιστεί.

[2] Οι μεταφράσεις στα ελληνικά  σε κάποια σημεία πιθανά να μην αποδίδουν επακριβώς το νόημα του αγγλικού κειμένου.

Πηγές:

https://www.rmg.co.uk/stories/blog/library-archive/shipwreck-william-falconer

https://en.wikipedia.org/wiki/William_Falconer_(poet)

https://lithub.com/a-brief-history-of-shipwrecks-in-literature/

https://archive.org/details/shipwreckpoemwit00falcuoft/page/202/mode/2up

«Το Ναυάγιο στη Νεοελληνική Πεζογραφία», διπλωματική εργασία, Παπαστοϊκα Χριστίνα 2018

 

Print Friendly, PDF & Email
 
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: FalconerΚαθρέπταςΛογοτεχνία
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Αρμενίζοντας για την λευτεριά. Η ιστορία του Χατζή Αντώνη και της Δόμνας Βισβίζη

Επόμενο Άρθρο

Ξένοι υγειονομικοί στον Αγώνα (Σάμιουελ Γκρίντλεϋ Χάου, 1801 – 1876)

Σχετικά Άρθρα

Βιβλιοπαρουσίαση

Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

Άννα Μπατζέλη
22 Μαΐου 2025
Βιβλιοπαρουσίαση

Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

Γεώργιος Γκόνης
1 Μαΐου 2025
Λογοτεχνία

Ζωή από αλάτι

Κατερίνα Γαγανέλη
7 Μαρτίου 2025
Λογοτεχνία

“ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

Κατερίνα Γαγανέλη
24 Ιανουαρίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Ξένοι υγειονομικοί στον Αγώνα (Σάμιουελ Γκρίντλεϋ Χάου, 1801 – 1876)

H "Ψαριανή Γαλιώττα"

Το ναυάγιο της "Αγγελικής"

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Άρης Καθρέπτας

    Γεννήθηκε στην Πάτρα το 1957, εισήχθη στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων (Σ.Ν.Δ) το 1976 από όπου αποφοίτησε το 1980 με το βαθμό του Μάχιμου Σημαιοφόρου. Αποστρατεύτηκε ευδοκίμως το 2011 με τον βαθμό του Αρχιπλοιάρχου. Κατά την 34ετή καριέρα του υπηρέτησε σε πλοία του Π.Ν ως επιτελής και κυβερνήτης, ως Διοικητής σε υπηρεσίες του Π.Ν. και επιτελής στο ΝΑΤΟϊκό Στρατηγείο της Σμύρνης (J.C.S.E). Από το 1985 που απέκτησε πτυχίου χειριστή-εκπαιδευτή Ελικοπτέρων υπηρέτησε για πολλά χρόνια σε διάφορες επιτελικές θέσεις στη Διοίκηση Ελικοπτέρων Ναυτικού. Είναι απόφοιτος της Ανωτέρας Σχολής Πολέμου του Π.Ν και της Ναυτικής Σχολής Πολέμου των Η.Π.Α (Naval War College) , έχει παρακολουθήσει πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών «Στρατηγικών Αναλύσεων και Χειρισμού Κρίσεων» του Σκωτικού Κέντρου για την Εθνική Ασφάλεια του Πανεπιστημίου του Aberdeen. Έχει διατελέσει Διευθυντής Σπουδών και Υποδιοικητής στην Ανωτέρα Σχολή Πολέμου, στη Σχολή Διοίκησης και Επιτελών του Π.Ν. και επιτελής στην Ανωτέρα Διακλαδική Σχολή Πολέμου (ΑΔΙΣΠΟ). Είναι ιδρυτικό μέλος της «Εταιρείας Μελέτης Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας – Ιωάννης Καποδίστριας» , ιδρυτικό μέλος και Γεν. Γραμματέας του «Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας» από το 2018 μέχρι και σήμερα.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Whiskey On The Rocks. Μια ιστορία από τον “ψυχρό πόλεμο”.
    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer
    Η Ιστορία της Ελληνικής Ναυτικής Αεροπορίας

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023