NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Το θωρηκτό “Αβέρωφ” στη Μ. Ανατολή και την Ινδία (1941-1943) μέσα από το φωτογραφικό αρχείο του ναύτη Α. Δούκη.

Λεωνίδας Τσιαντούλας Λεωνίδας Τσιαντούλας    Αθανάσιος Παπαδημητρόπουλος Αθανάσιος Παπαδημητρόπουλος    
24 Νοεμβρίου 2023
Reading Time: 11 mins read
A A
0
Αρχική Οπτικοακουστικά Φωτογραφίες
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
786
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin
  • ThePlus Audio

Γράφουν οι Λεωνίδας Τσιαντούλας και Θάνος Παπαδημητρόπουλος.

Το άρθρο πρωτοδημοσιεύτηκε στο 2ο τεύχος (2021) του επιστημονικού περιοδικού Folio, που εκδίδει η Ελληνική Αρχειακή Εταιρεία. 

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΠΟΚΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΑΡΧΕΙΟΥ

Το φωτογραφικό αρχείο του Ναύτη Αντώνιου Δούκη, ο οποίος υπηρέτησε στο Θωρηκτό «ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΒΕΡΩΦ» την περίοδο 1941-1944, παραδόθηκε από συγγενείς του στο Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας (ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ) για αξιολόγηση, τεκμηρίωση και ψηφιοποίηση, με την προοπτική να παραδοθεί σε κατά κρίση μας κατάλληλο φορέα, ώστε να τεθεί στη διάθεση των ερευνητών και του κοινού. Το συγκεκριμένο αρχείο αποτελείται από 121 ασπρόμαυρες φωτογραφίες καλής ποιότητας, οι οποίες αφορούν κυρίως την περίοδο Σεπτεμβρίου 1941 έως και Νοεμβρίου 1943, κατά την οποία ο Αβέρωφ εστάλη στον Ινδικό Ωκεανό με αποστολή την συνοδεία νηοπομπών. Οι φωτογραφίες δίνουν πολύτιμες πληροφορίες για την καθημερινότητα του πληρώματος ενός πεπαλαιωμένου πολεμικού πλοίου, σε πρωτόγνωρες συνθήκες, κλιματολογικές και επιχειρησιακές, στις οποίες όμως ανταπεξήλθε ικανοποιητικά. Επίσης, απεικονίζουν την πόλη της Βομβάης κατά την εποχή εκείνη, η οποία φάνταζε εξωτική στα μάτια των Ελλήνων ναυτικών. Οι περισσότερες φωτογραφίες του αρχείου μπορούν θεματικά να χωριστούν σε 2 ομάδες: Τις ατομικές και ομαδικές αναμνηστικές φωτογραφίες των μελών του πληρώματος και τις φωτογραφίες που απεικονίζουν την καθημερινή ζωή και τα αξιοπερίεργα της Βομβάης, ιδωμένα μέσα από τα μάτια του παραγωγού του αρχείου.

Aτομικές και ομαδικές αναμνηστικές φωτογραφίες των μελών του πληρώματος.
Φωτογραφίες που απεικονίζουν την καθημερινή ζωή και τα αξιοπερίεργα της Βομβάης, ιδωμένα μέσα από τα μάτια του παραγωγού του αρχείου.

Ο ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ ΤΟΥ ΑΡΧΕΙΟΥ

Ο Αντώνιος Δούκης του Εμμανουήλ γεννήθηκε στις 15 Φεβρουαρίου του 1914 στο Φιλότι της Νάξου. Ήταν το νεότερο από τα δέκα παιδιά της οικογένειας. Σε ηλικία 14 ετών (μόλις είχε τελειώσει το σχολαρχείο, το αντίστοιχο σήμερα γυμνάσιο), ήρθε να μείνει μόνιμα στην Αθήνα και συγκεκριμένα στην πλατεία Αττικής,  όπου εργάστηκε ως ταμίας στο οικογενειακό οινομαγειρείο «Η Νάξος». Έπειτα εργάστηκε στο εργοστάσιο Κεράνης στον Πειραιά. 

Υπηρέτησε στο Πολεμικό Ναυτικό και μόλις απολύθηκε, επιστρατεύτηκε λόγω του πολέμου και τοποθετήθηκε στον Αβέρωφ.  Έφυγε για τη Μ.  Ανατολή, Ινδία κλπ και επέστρεψε μετά από περίπου 5 χρόνια. 

Όταν επέστρεψε, εργάστηκε στο καπνεργοστάσιο στο Περιστέρι, όπου και γνώρισε την Σοφία Στέφα με καταγωγή και αυτή από τη Νάξο.  Παντρεύτηκαν το 1958 και απέκτησαν δύο παιδιά, την Ελένη Δούκη και την Αντωνίνα Δούκη.  Μετά, εργάστηκε στην Τεχνογραφική στο Μαρούσι απ’ όπου και συνταξιοδοτήθηκε.  Απεβίωσε στις 20 Νοεμβρίου του 2009 λόγω γήρατος.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ ΠΛΟΥ ΤΟΥ ΑΒΕΡΩΦ ΣΤΗ ΒΟΜΒΑΗ

Η ιστορία του Θ/Κ «ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΒΕΡΩΦ» είναι γνωστή ευρέως, κυρίως μέσα από τη συμμετοχή και τη δράση του κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων, όπου ο Ελληνικός Στόλος ενήργησε υπό την καθοδήγηση του Αρχηγού του Στόλου, Παύλου Κουντουριώτη. Η ιστορία του όμως έχει και άλλες ενδιαφέρουσες πτυχές και μία από αυτές συνδέεται με τη συμμετοχή της Ελλάδας στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η αποδημία του στη Μέση Ανατολή αποτελεί αναμφίβολα μία ξεχωριστή ιστορία που όμως, ξεφεύγει από το θέμα του παρόντος άρθρου, αφού εστιάζει σε μία συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αυτήν της μεταστάθμευσης του τυχερού «Μπάρμπα-Γιώργη», όπως ήταν το παρατσούκλι που του είχε δοθεί μετά τις ναυμαχίες της «Έλλης» και της «Λήμνου», στην Ινδία.

Το Θ/Κ «ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΒΕΡΩΦ», μετά την κατάρρευση του μετώπου και την εισβολή των Γερμανών, μεταστάθμευσε μαζί με τα υπόλοιπα ελληνικά πλοία και υποβρύχια στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, όπου συνέπραξε στις συμμαχικές επιχειρήσεις αναφορικά με τον έλεγχο του μετώπου της  Βορείου Αφρικής (βλέπε σχετικό χάρτη).

Στην Αλεξάνδρεια, όταν έφτασε ο Αρχηγός Στόλου υποναύαρχος Επαμεινώνδας Καββαδίας, ύψωσε το σήμα του στον Αβέρωφ. Μαζί με τα συμμαχικά πλοία συνέβαλε στην α/α (αντιαεροπορική) άμυνα του λιμένα αντιμετωπίζοντας με τα πυροβόλα του τις επιδρομές των γερμανικών αεροσκαφών. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια των νυχτερινών βομβαρδισμών, ο κυβερνήτης του, πλοίαρχος Ι. Βλαχόπουλος βρισκόταν στη γέφυρα του πλοίου προκειμένου να συντονίσει την α/α άμυνα. Το ισχυρό φράγμα πυρός που σχημάτιζαν τα συμμαχικά πλοία δεν επέτρεπε στα γερμανικά αεροσκάφη να βάλουν με επιτυχία εντός του λιμένα της Αλεξάνδρειας. Ο Αβέρωφ τον Ιούνιο του 1941, πριν  αναχωρήσει από την Αλεξάνδρεια με τελικό προορισμό τη Βομβάη, δέχτηκε 7 βόμβες που έπεσαν πολύ κοντά του αλλά χωρίς να προξενήσουν κάποια ζημιά.  Αρχικά, εγκαταστάθηκε επί του Αβέρωφ το Υπουργείο Ναυτικών της κυβέρνησης της Μέσης Ανατολής, πριν μεταφερθεί στη συνέχεια σε κτήριο στην Αλεξάνδρεια που είχε νοικιασθεί γι’ αυτό τον σκοπό.

Η συμμετοχή των ελληνικών πλοίων στις ναυτικές επιχειρήσεις του Β΄ΠΠ έφερε την ανάγκη εργασιών εκσυγχρονισμού του παρωχημένου υλικού, την εγκατάσταση νέου και την επισκευή τους ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των αποστολών που ανέλαβαν κατά τα χρόνια της «αποδημίας» τους στα διάφορα μέτωπα των επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό αποφασίστηκε η μεταστάθμευση των ελληνικών πλοίων και των  υποβρυχίων τμηματικά και εφόσον απαιτείτο, προκειμένου να προβούν στις αναγκαίες αυτές εργασίες που διεξάγονταν σε συμμαχικά λιμάνια υπό την καθοδήγηση των Βρετανών.  Για τον Αβέρωφ αποφασίστηκε να πλεύσει προς το Σουέζ και από εκεί στο Πορτ Σουδάν. Στη συνέχεια, θα πήγαινε στην Ινδία. Μαζί με τον Αβέρωφ απέπλευσαν το Πλωτό Συνεργείο (Π/Σ) «ΗΦΑΙΣΤΟΣ», το Υποβρύχιο (Υ/Β) «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» και το Αντιτορπιλικό (Α/Τ) «ΣΦΕΝΔΟΝΗ». Οι αποστολές αυτές δεν ήταν εύκολες καθώς παραμόνευαν για να επιτεθούν τα εχθρικά αεροπλάνα και φυσικά υπήρχε ο κίνδυνος πρόσκρουσης σε κάποια νάρκη. Τα πλοία αναχώρησαν στις 30 Ιουνίου 1941 και το απόγευμα της 1ης Ιουλίου έφθασαν στο Σουέζ. Εκεί έμειναν για σχεδόν ένα μήνα, προτού δοθεί η άδεια από τους Βρετανούς να συνεχίσουν για το Πορτ Σουδάν. Το όλο ταξίδι καθυστέρησε, καθόσον οι λέβητες του Αβέρωφ έπρεπε να τροφοδοτούνται με γαιάνθρακες υψηλής ποιότητας. Για τον λόγο αυτό χρησιμοποιήθηκε ως ανθρακοφόρο το φορτηγό «ΜΑΡΙΤ-ΜΕΡΣΚ». Η παραμονή στο Σουέζ εγκυμονούσε κίνδυνους, όπως άλλωστε ειπώθηκε και παραπάνω. Σε μια τέτοια περίπτωση, στις 18 Ιουλίου σημειώθηκε έντονη επίθεση από γερμανικά αεροσκάφη που έπληξαν με τις βόμβες τους την περιοχή (βλ. σχετ. φωτογραφία). Η βενζινάκατος του Αβέρωφ συνέδραμε στη διάσωση των επιβατών ενός πλοίου που επλήγη από γερμανικά αεροπλάνα. Σύμφωνα με την καταγραφή στο Ημερολόγιο του Αβέρωφ, γίνεται αναφορά για τη διάσωση και μεταφορά περίπου 30 τραυματιών ενώ τα γερμανικά αεροσκάφη συνέχιζαν να εξαπολύουν τις βόμβες τους εναντίον των συμμαχικών πλοίων που βρίσκονταν στην περιοχή.

Στις 21 Ιουλίου δόθηκε η άδεια από τους Βρετανούς να συνεχίσουν τα  ελληνικά πλοία μαζί με τον Αβέρωφ την πορεία τους νοτιότερα και να δέσουν στο Πορτ Σουδάν (βλέπε σχετικό χάρτη). Στο Πορτ Σουδάν ξεκίνησαν οι εργασίες επισκευής που απαιτούνταν για κάθε πλοίο. Οι συνθήκες εργασίας των πληρωμάτων ήταν εξαιρετικά δυσχερείς λόγω της υψηλής θερμοκρασίας που προξένησαν ακόμη και τον θάνατο σε μέλη των ελληνικών πληρωμάτων. Κατά τις πρώτες ημέρες του Αυγούστου το Βρετανικό Ναυαρχείο ενέκρινε τη μεταφορά του Αβέρωφ στην Ινδία  και τη συμμετοχή του στη συνοδεία νηοπομπών. Μετά τις αναγκαίες προετοιμασίες, ο Αβέρωφ απέπλευσε από το Πορτ Σουδάν στις 21 Αυγούστου 1941 και αφού διένυσε μία πορεία 698 μιλίων, κατέπλευσε στο Άντεν στις 25 Ιουλίου. Ο Αρχηγός Στόλου επισκέφθηκε το Αβέρωφ για να επιθεωρήσει τις εργασίες στο πλοίο και αποχώρησε υποστέλλοντας το σήμα του. Από το Άντεν ο Αβέρωφ απέπλευσε στις 3 Σεπτεμβρίου για  τη Βομβάη μαζί με τα πλοία που ανέλαβε να συνοδεύσει. Στις 10 Σεπτεμβρίου κατέπλευσε στη Βομβάη μετά από μία πορεία 1677 μιλίων. Από την άφιξή του στην Αλεξάνδρεια (Απρίλιος 1941) μέχρι και το τέλος του 1941 ο Αβέρωφ διένυσε συνολικά 6788 μίλια και 721 ώρες εν πλω. 

Ο Αβέρωφ κατά την παραμονή του στη Βομβάη ανέλαβε πλήθος αποστολών στον Ινδικό Ωκεανό και στον Περσικό Κόλπο. Τον Νοέμβριο του 1942 κατέπλευσε στο Πορτ Σάιντ όπου ο Αρχηγός Στόλου ύψωσε το σήμα του. Στο Πορτ Σάιντ ο Αβέρωφ λειτούργησε ως κέντρο εκπαίδευσης των διαφόρων σχολών των πληρωμάτων του Πολεμικού Ναυτικού. Σύμφωνα με την έκθεση του τότε Αρχηγού Στόλου υποναυάρχου Αλ. Σακελλαρίου, για το έτος 1942 λειτούργησαν 77 σχολεία ειδικοτήτων από τα οποία αποφοίτησαν 1067 άτομα. Για το έτος 1942 ο Αβέρωφ διένυσε 8850 μίλια κι 767 ώρες εν πλω. Αρχές του 1943 ο Αβέρωφ ήταν στο Πορτ Σάιντ όπου αξιοποιήθηκε ως κέντρο εκπαίδευσης των διαφόρων σχολών του Πολεμικού Ναυτικού. Καθ’ όλο το έτος  αυτό εκπαιδεύθηκαν 839 ναύτες  σε διάφορες ειδικότητες. Αρχές του καλοκαιριού του 1944 ο Αβέρωφ μεταστάθμευσε στην Αλεξάνδρεια και από  εκεί ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 1944 το ταξίδι της επιστροφής στην απελευθερωμένη Ελλάδα με κυβερνήτη τον πλοίαρχο Θ. Κουντουριώτη μεταφέροντας τον Αρχηγό Στόλου Αντιναύαρχο Π. Βούλγαρη, τον Πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου και μέλη της Ελληνικής Κυβέρνησης στον Πειραιά.

ΕΠΙΛΕΓΜEΝΕΣ ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ

2/7/1941. Το «Αβέρωφ» διαπλέει τη διώρυγα του Σουέζ. Η ελληνική παροικία αναμένει σε διάφορα σημεία της διαδρομής για να χαιρετίσει το πλοίο - θρύλο και το πλήρωμά του
3/7/1941. Νυκτερινή αεροπορική προσβολή στο Πορτ Σουέζ όπου είναι αγκυροβολημένο το «Αβέρωφ». Διακρίνονται τα πυκνά τροχιοδεικτικά αντιαεροπορικά πυρά.
Σεπτέμβριος 1941. Υπαίθρια λήψη γεύματος εν πλω (στο πρόστεγο του "Αβέρωφ"). Αυτή η διαδικασία έγινε αρκετές φορές κατά τον πλου προς Βομβάη, διότι η θερμοκρασία στους εσωτερικούς χώρους του πλοίου ήταν (λόγω των μετάλλων) το μεσημέρι υψηλότερη από όσο στους εξωτερικούς, όπου φυσούσε λίγο αεράκι λόγω της κίνησης του πλοίου.
Δεκέμβριος 1941. Η πλώρη του Αβέρωφ βουτηγμένη στα κύματα του Ινδικού Ωκεανού. Εν πλω μεταξύ Βομβάης και Κολόμπο.
3/4/1942 Λειτουργία Επιταφίου στην πρύμνη του "Αβέρωφ". Συμμετέχουν και μέλη της Ελληνικής Παροικίας της Βομβάης.
3/4/1942 Λειτουργία Επιταφίου στην πρύμνη του "Αβέρωφ". Συμμετέχουν και μέλη της Ελληνικής Παροικίας της Βομβάης.
Ο ναύτης Δούκης (καθήμενος) με συναδέλφους του φωτογραφίζονται με τον ιερέα του πλοίου, Αρχιμανδρίτη Διονύσιο Παπανικολόπουλο, μια σεβάσμια προσωπικότητα και αγαπητή σε όλους παρουσία. Ο Παπανικολόπουλος ήταν από τους πρωταγωνιστές της "στάσης" του Απριλίου 1941, η οποία στάθηκε σωτήρια για το πλοίο, αφού εξασφάλισε τη διαφυγή του με τον υπόλοιπο Στόλο στην Αλεξάνδρεια.
Τρία μέλη του πληρώματος ποζάρουν με φόντο τη σημαία του πλοίου. Όπως είναι προφανές, οι δυσκολίες εφοδιασμού με στρατιωτικό ιματισμό οδηγούσαν σε αυτοσχέδιες στολές του προσωπικού. Παρατηρείται επίσης μια χαλάρωση στο θέμα της εμφάνισης προσωπικού (πχ μούσι).
11/3/1943. Πορτ Σάιντ. Επίσκεψη μαθητών Ελληνικού Γυμνασίου.
13/3/1943 Πορτ Σάιντ. Η Σοφία Βέμπο, ο άνδρας της Μίμης Τραιφόρος και η αδελφή της Αλίκη Βέμπο στο "Αβέρωφ" για καλλιτεχνική παράσταση προς ανύψωση του ηθικού του πληρώματος.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Η συγκρότηση προσωπικών αρχείων παρουσιάζει πάντοτε ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς αποτυπώνει, πέρα από την πληροφορία  που παρέχει το αρχείο καθαυτό, και την προσωπικότητα του δημιουργού-παραγωγού του. Ειδικά, για τα φωτογραφικά αρχεία η οπτική αυτή μέσω της εικόνας γίνεται πιο εύκολα αντιληπτή. Έτσι, και το συγκεκριμένο αρχείο του ναύτη Αντώνιου Δούκη του Θ/Κ «ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΒΕΡΩΦ» αποκτά ένα ξεχωριστό ενδιαφέρον για το  πλαίσιο συγκρότησής του. Είναι προφανές ότι αυτό εστιάζει στις επιχειρήσεις των ελληνικών πλοίων κατά τη διάρκεια του Β΄ ΠΠ. Πιο συγκεκριμένα έχει ενδιαφέρον για το εν λόγω αρχείο, ο χρόνος και ο τόπος συγκρότησής του. Ξεχωριστή πτυχή αποτελεί το κόμματι εκείνο των τεκμηρίων που αποτυπώνει την καθημερινή ζωή στην Ινδία των αρχών του 1940 παρουσιάζοντας την κοινωνία εποχής μέσα από το πρίσμα των ενδιαφερόντων του παραγωγού  του. Το προσωπικό αυτό αρχείο κρίνεται συνολικά ιδιαίτερα ενδιαφέρον για το περιεχόμενό του και για τα  γεγονότα-προσωπικές στιγμές που αποτυπώνει κατά την περίοδο της δημιουργίας του.   

Δείτε όλες τις φωτογραφίες του αρχείου Δούκη εδώ:

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  1. Φωκάς Δ., Έκθεσις επί της Δράσεως του Ναυτικού κατά  τον Πόλεμον 1940-1941, τ. Β΄, Τυπογραφείο ΠΝ, Αθήνα 1954.
  2. Σταθάκης Ν., Θ/Κ «Γ. ΑΒΕΡΩΦ», Χρονικό του θωρηκτού της νίκης, ΓΕΝ, Αθήνα 1999.
  3. Καββαδίας Επ., Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1940 όπως τον έζησα, Πυρσός, Αθήνα, 1950.
  4. Μητρώο Πλοίου  Θ/Κ «ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΒΕΡΩΦ», Ι.Α. ΥΙΝ.
  5. Χάρτες : Φωκάς Δ., Έκθεσις επί της Δράσεως του Ναυτικού κατά  τον Πόλεμον 1940-1941, τ. Α΄και Β΄, Τυπογραφείο ΠΝ, Αθήνα, 1954.
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 2ος Παγκόσμιος ΠόλεμοςΔούκηςΠαπαδημητρόπουλοςΤσιαντούλαςΦωτογραφίες
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Η εξέλιξη του Πολεμικού Ναυτικού από το 1945 μέχρι το 1955

Επόμενο Άρθρο

Ο προκλητικός και άνανδρος βομβαρδισμός του “ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ” μέσα στο λιμάνι της Ερμούπολης

Σχετικά Άρθρα

Podcast

“Είμαστε ελεύθεροι!” (Παιδικό παραμύθι)

Συντακτική Ομάδα
13 Ιουνίου 2025
Video

George Sirian. Από τα κατεστραμένα Ψαρά στο US Navy.

Λεωνίδας Τσιαντούλας
13 Ιουνίου 2025
Podcast

Αυτόπτης … ποντικός (παιδικό παραμύθι)

Συντακτική Ομάδα
10 Ιουνίου 2025
Video

Η μελωδία των κυμάτων. Ο Αρχιμουσικός Γιώργος Τσιλιμπάρης μιλά για την Μπάντα του Πολεμικού Ναυτικού

Γιώργος Μαραγκουδάκης
29 Μαΐου 2025
Επόμενο Άρθρο

Ο προκλητικός και άνανδρος βομβαρδισμός του “ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ” μέσα στο λιμάνι της Ερμούπολης

Πολεμικό Ναυτικό: Ο καθοριστικός του ρόλος στους Βαλκανικούς Αγώνες.

Το τέλος των αντιπάλων του "Αβέρωφ"

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


Authors

  • Λεωνίδας Τσιαντούλας

    Ο Αρχιπλοίαρχος (ε.α.) ΠΝ Λεωνίδας Τσιαντούλας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1962. Το 1980 εισήχθη στην Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και σταδιοδρόμησε στο Πολεμικό Ναυτικό επί 40 έτη. Τα τελευταία χρόνια της σταδιοδρομίας του διετέλεσε Διευθυντής Δημοσίων Σχέσεων στο ΓΕΕΘΑ και στο ΓΕΝ, Κυβερνήτης των Πλωτών Ναυτικών Μουσείων Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ και Α/Τ ΒΕΛΟΣ (παράλληλα υπεύθυνος για την τριήρη ΟΛΥΜΠΙΑΣ και το ιστιοφόρο ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ), Ακόλουθος Άμυνας της Ελλάδος στο Μαυροβούνιο και την Βοσνία – Ερζεγοβίνη και Διευθυντής της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών (MA) στις “Διεθνείς Σχέσεις και Στρατηγική” από το Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Είναι επίσης απόφοιτος του Κολλεγίου Αμύνης του NATO (NADEFCOL) στη Ρώμη. Την περίοδο 2015-2017 διετέλεσε Διευθυντής Σύνταξης του περιοδικού «Ναυτική Επιθεώρηση» και είχε την επιμέλεια των εκδόσεων της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού. Σχεδίασε και επιμελήθηκε την κατασκευή της μόνιμης έκθεσης για την ιστορία του Θωρηκτού “Γ. Αβέρωφ” η οποία είναι εγκατεστημένη από το 2023 στον χώρο του 1ου υποστρώματος του πλοίου - μουσείου. Είναι συγγραφέας άρθρων σχετικών με την Ελληνική και Παγκόσμια Ναυτική Ιστορία και υπεύθυνος για την παραγωγή των ντοκιμαντέρ “Η γέννηση του Κυπριακού Ναυτικού 1964-66” και “Το Ναυτικό στη διάρκεια της Επταετίας 1967-74”. Σήμερα είναι Αντιπρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας (ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ.) του οποίου είναι ιδρυτικό μέλος. Παράλληλα είναι ο Διευθυντής Παραγωγής του portal "navalhistory.gr"

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    George Sirian. Από τα κατεστραμένα Ψαρά στο US Navy.
    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.
    Τα μικρά μυστικά του Αβέρωφ – Επεισόδιο 1: Είναι θωρηκτό, ή μήπως όχι;
  • Αθανάσιος Παπαδημητρόπουλος

    Ο Πλωτάρχης Αθανάσιος Παπαδημητρόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης και κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο στη Νεότερη Ιστορία με αντικείμενο τη δράση του Πολεμικού Ναυτικού κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο από το Τμήμα Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου. Υπηρετεί στην Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού ως Επιτελής του Τμήματος Ναυτικής Ιστορίας και Περιοδικών. Παράλληλα, είναι τοποθετημένος στην Ελληνική Επιτροπή Στρατιωτικής Ιστορίας του ΓΕΕΘΑ με τα καθήκοντα του Γενικού Γραμματέα. Διδάσκει τακτικά στη Ναυτική Σχολή Πολέμου. Συνεργάζεται με ελληνικούς και ξένους αρχειακούς φορείς. Άρθρα του με αντικείμενο τη Ναυτική Ιστορία έχουν δημοσιευθεί σε διάφορα περιοδικά. Έχει συμμετάσχει στη συγγραφή της νέας έκδοσης του βιβλίου «Πάρων Άρης» της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού που κυκλοφόρησε επετειακά για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση. Ομιλεί την Αγγλική και Γαλλική γλώσσα.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Το θωρηκτό “Αβέρωφ” στη Μ. Ανατολή και την Ινδία (1941-1943) μέσα από το φωτογραφικό αρχείο του ναύτη Α. Δούκη.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023