NavalHistory
Κυριακή, 15 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Χριστούγεννα 1943 & Πρωτοχρονιά 1944 για την κορβέτα “Κριεζής”.

Νικόλαος Βαζάκας Νικόλαος Βαζάκας    
27 Δεκεμβρίου 2024
Reading Time: 6 mins read
A A
0
Αρχική Οπτικοακουστικά Φωτογραφίες
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
488
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Νικόλας Βαζάκας

Το άρθρο που ακολουθεί είναι συνδυασμός από αφηγήσεις του πατέρα μου πλοιάρχου ΒΝ (ε.α.) Γεωργίου Βαζάκα και από το βιβλίο του πλοιάρχου ΒΝ (ε.α) Ντίμη Μάταλα
Οι φωτογραφίες προέρχονται από το αρχείο του πλοιάρχου ΒΝ (ε.α.) Γεωργίου Βαζάκα.

Ο “Κριεζής” ήταν κορβέτα αγγλικής κατασκευής, τύπου Flower. Πρίν παραχωρηθεί τον Νοέμβριο του 1943 στο Βασιλικό Ναυτικό της Ελλάδας, λεγόταν HMS Coreopsis και ανήκε στο Βρετανικό Ναυτικό. Πρώτος Κυβερνήτης του “Κριεζή” ήταν ο πλωτάρχης Δ. Κιοσσες, Υπαρχος ο σημαιοφόρος Ζ. Κοτσανάς πρώτος μηχανικός ο ανθυποπλοίαρχος Γ. Βαζάκας αξιωματικός ναυτιλίας ο σημαιοφόρος Κ. Ζερβός. Τη σύνθεση των αξιωματικών συμπλήρωναν ο σημαιοφόρος Δ Ματάλας ο έφεδρος σημαιοφόρος Γ. Μαντζαβίνος και επίκουρος σημαιοφόρος Σταύρος Νιάρχος, ο γνωστός εφοπλιστής. Η κορβέτα παρελήφθη στο Chatham και στη συνέχεια έπλευσε στο Liverpool όπου συμπληρώθηκε το πλήρωμα και εντάχθηκε στον αγγλικό στόλο.

Πλωτάρχης Γ. Κιοσσές
Ανθυποπλοίαρχος Γ. Βαζάκας
Σημαιοφόρος Ζ. Κοτσιανάς
Σημαιοφόρος Κ. Ζερβός
Σημαιοφόρος Δ. Ματάλας
Έφεδρος Σημαιοφόρος Γ. Ματζαβίνος
Επίκουρος Σημαιοφόρος Σ. Νιάρχος
Από αριστερά προς δεξιά: Βαζάκας, Κοτσιανάς, Ματάλας, Νιάρχος

Το πλήρωμα το αποτελούσαν στην μεγάλη πλειοψηφία έφεδροι του εμπορικού ναυτικού που μπορεί να υστερούσαν στην πειθαρχία, ήταν όμως όλοι τους δοκιμασμένοι και έμπειροι ναυτικοί και το σπουδαιότερο ήταν εξοικειωμένοι με τις συνθήκες που επικρατούσαν στην Αγγλία και στον Ατλαντικό γενικότερα. Ανάμεσα τους υπήρχαν και καμιά δεκαπενταριά Χιώτες που αποτελούσαν την δυναμική μειοψηφία και είχαν καταφέρει να δώσουν το δικό τους χρώμα στο καράβι. Έξυπνοι, σπιρτόζοι νομοταγείς, συμφεροντολόγοι αλλά και καλόκαρδοι έκαναν όλους τους άλλους να νιώσουν σαν φιλοξενούμενοι στην χιώτικη κορβέτα Κριεζής. Ανεπισήμως, αρχηγός τους ήταν ο ναύτης διαχειριστής Μίχαλος, εφοπλιστής τρίτης γενιάς με σπουδές στην Οξφόρδη.

Όταν συμπληρώθηκε το πλήρωμα, απέπλευσαν τέλη Νοέμβριου για την εκπαιδευτική βάση Tobermory στην νήσο Mulle της Σκωτίας. Εκεί μπήκε αμέσως σε εφαρμογή το εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Aτελείωτα γυμνάσια μέρα και νύχτα, ασκήσεις με υποβρύχια, εκπαίδευση στο πυροβολικό αντιμετώπιση βλαβών, αντιαεροπορική άμυνα, εκπαίδευση στα αγήματα εμβολής, τους άφηναν πολύ λίγες ώρες ελεύθερες. Βέβαια, το Tobermory δεν παρουσιάζει κανένα ενδιαφέρον από πλευράς ψυχαγωγίας και αυτό το διαπιστώσαν ύστερα από κάνα –  δύο αναγνωριστικές εξόδους. Έτσι περιορίστηκαν στο καράβι όπου τα βράδια κουρασμένοι από τα γυμνάσια μαζευόντουσαν στο καρέ και περνούσαν τις ώρες με κουβεντολόι.

Δεν ήτανε άσχημες οι βραδιές που περνούσαν στο καράβι. Ο κυβερνήτης ήταν μία ανεξάντλητη πηγή γνώσεων πάνω στην ναυτική και την πολιτική ιστορία. Ένα βράδυ στο καρέ που όλοι οι αξιωματικοί ήταν συγκεντρωμένοι στο καρρέ και είχαν στρωθεί στην συζήτηση θέλησε ο πατέρας μου να ακούσει κλασική μουσική. Ο αμίμητος κυβερνήτης τον κεραυνοβόλησε με τη φράση: “- Βλέπετε κύριοι τι καλλιεργημένοι είναι οι μηχανικοί μας; Δεν μπορεί να ζήσει χωρίς κλασική μουσική ο κύριος Βαζάκας γιατί είναι απόφοιτος του Κονσερβατουάρ του Κραβασαρά (Αμφιλοχία)!”

Την παραμονή των Χριστουγέννων του 1943, 22 μέρες από την έναρξη της εκπαίδευσης πέρασαν από την επιθεώρηση του Κόμοντορ Στίβενσον και κρίθηκαν ικανοί να επιχειρούν στον Ατλαντικό Ωκεανό. Την ιδια ημερα ήρθε ένα σημα ότι την άλλη μέρα το πρωί θα γινόντουσαν λεμβοδρομίες στις οποίες μπορούσαν να πάρουν μέρος βάρκες από όλα τα πλοία που βρισκόντουσαν στο Tobermory. Την ημέρα των Χριστουγέννων το πρωί η τετρακωπος του Κριεζή με μια καθαρή σημαία στη πρύμνη βρισκόταν στην αφετηρία μαζί με καμιά δεκαπενταριά βάρκες από τα αλλά πλοία. Επικεφαλής ηταν ο Σημαιοφόρος Δ.Ματαλας.

Διαβάστε επίσης:  Ο εκ Τρούμπας πρωταθλητής

Ο αγώνας άρχισε και στην αρχή όλες οι βάρκες πήγαιναν μαζί. Σιγά-σιγά όμως άρχισε να παίρνει κεφάλι του “Κριεζή”. Στα μισά της διαδρομής μια φαλαινίδα από ένα αντιτορπιλικό πλησίασε επικίνδυνα. Οι “Κριεζήδες” όμως με υπερένταση κράτησαν τη διαφορά και σε λίγο οι Άγγλοι απογοητεύτηκαν και έμειναν πίσω. Μερικά λεπτά αργότερα τερμάτιζε η ελληνική λέμβος.

Το τέρμα της κούρσας ήταν η πλώρη του παλιού επιβατικού Western Iles που ήταν η έδρα του Κόμοντορ Στίβενσον. Με έκπληξη είδαν ζωγραφισμένο στην δεξιά του γέρικού πλοίου ένα κουνέλι με μπαρμπετες και ναυτικό πηλήκιο να παριστάνει τον γέρο Κόμοντορ Στίβενσον. Ήταν βλέπετε Χριστούγεννα και επιτρεπόταν στη Αγγλία κάθε τρέλα. Ακόμη και να σατιρίζεις τους ανωτέρους σου. Ανέβηκαν στο πλοίο οι νικητές μας και παρέλαβαν από τα χέρια του Στίβενσον το έπαθλο της νίκης το οποίο ήταν μια μεγάλη χριστουγεννιάτικη πουτίγκα. Η διαδρομή της επιστροφής στον Κριεζή έγινε με συνοδεία από όλες τις βάρκες που έλαβαν μέρος. Η νίκη γιορτάστηκε στο πλοίο, λόγω και Χριστουγέννων με άφθονο ποτό και πολύ καλό φαγητό.

Την επόμενη μέρα των Χριστουγέννων ο “Κριεζής” απέπλευσε για το Λίβερπουλ ώστε να ενταχθεί στη Διοίκηση των Δυτικών Προσγείων (Western Approches Command) και συγκεκριμένα στον στολίσκο συνοδείας νηοπομπών Β5 με διοικητή τον Commander Boyle που είχε έδρα το Αντιτορπιλικό HMS Vimy

Στις 29 Δεκεμβρίου το ελληνικό πλοίο ξεκίνησε για την πρώτη συνοδεία νηοπομπής, κάτι που θα έπαιζε ρόλο “τελικών εξετάσεων”. Συνόδευε μερικά εμπορικά πλοία μέχρι το βορειότερο σημείο της Σκωτίας το Loch Ewe. Εκεί γινόταν αλλαγή φρουράς και την συνοδεία των εμπορικών ανελάμβαναν τα πλοία της ανατολικής ακτής. Εκτός από την κακοκαιρία τα ρεύματα και τα ναρκοπέδια δεν υπήρξαν άλλες δυσκολίες και έτσι την παραμονή της Πρωτοχρονιάς έφτασαν στο Loch Ewe παραδίδοντας σώα και ακέραια τη νηοπομπή.

Το Loch Ewe ήταν ένα έρημός όρμος όπου ήταν εγκατεστημένος ένας ναυτικός σταθμός διαβιβάσεων με προσωπικό 15 άνδρες και 150 κοπέλες. Φαντάζεστε την έκπληξη του πληρώματος όταν είδαν να φτάνει μια βενζινάκατος με πλήρωμα γυναίκες για να τους δώσει τις νέες διαταγές τους. Ο ιπποτισμός των αξιωματικών τους υποχρέωσε να καλέσουν το πλήρωμα των κοριτσιών να περάσει πάνω στο πλοίο για να πάρει ένα ζεστό ποτό. Δεν χρειάστηκαν πολλά παρακάλια και σε λίγο στο καρέ αξιωματικών του Κριεζή αντηχούσαν τα χαριτωμένα αυτά κορίτσια τoυ Women’s Royal Naval Service (WRNS) η “Ρενάκια” όπως τα αποκαλούσαν οι Έλληνες. Βέβαια από τη στιγμή που πάτησαν οι Αγγλιδούλες στο καράβι ο πατέρας μου ανέλαβε την διεύθυνση των “επιχειρήσεων” αλλά δυστυχώς ο χρόνος δεν ήταν επαρκής ώστε να επιτευχθεί η σύσφιξη των ελληναγγλικών σχέσεων. Έτσι, με λύπη έφυγαν τα κορίτσια και οι αξιωματικοί με λύπη τα είδαν να φεύγουν. Ήταν μια πολύ ωραία παραμονή Πρωτοχρονιάς.

Διαβάστε επίσης:  Η άγνωστη και συναρπαστική βιογραφία του Εμμανουήλ Ματθαίου.

Στις 1 Ιανουάριου 1944 επέστρεψαν στο Λιβερπουλ. Εκεί έμαθαν ότι σε μια βδομάδα θα ξανάφευγαν με μία νηοπομπή στον βόρειο ατλαντικό που θα την συνόδευαν στο Saint John στην Nέα Γη στον Καναδα. Στη διάρκεια της παραμονής του στο Λίβερπουλ συνειδητοποίησαν ότι Άγγλοι υφίσταντο στερήσεις σε τροφή αλλά και σε ρουχισμό. Δεν έβλεπες καλοντυμένο άνθρωπο. Με τα κουπόνια που έπαιρναν για ένα χρόνο οι Άγγλοι μπορούσαν να αγοράσουν λίγο ύφασμα. Δεν περίσσευε όμως τίποτε για ασπρόρουχα κάλτσες πουκάμισα. Οι γυναίκες δεν είχαν κάλτσες. Πολλές έβαφαν τα πόδια του στο στο χρώμα της καλτσας και ζωγράφιζαν μάλιστα στο πίσω μέρος μια γραμμή που παρίστανε την ράφι. Στα εστιατόρια μπορούσες να φας μόνο μια μερίδα φαγητό. Στο μπαρ υπήρχε μπόλικη μπύρα αλλά δεν μπορούσες να πιείς περισσότερο από ένα ουίσκι ή ένα τζιν.

Την παραμονή που θα απέπλεαν έγινε μια συγκέντρωση στο πλοίο του Commander Boyle, Διοικητού της συνοδείας. Έμαθαν ότι νηοπομπή που θα συνόδευαν θα αποτελείτο από 60 πλοία με οκτώ συνοδά. Αυτά ήταν τα αντιτορπιλικά HMS VIMY- HMS VOLONTEER- HMS HAVELOCK και οι κορβέτες HMS LAVENDER –KRIEZIS (ελληνική) -BUTTERCUP – ACONIT (γαλλική). Έτσι το γκρουπ Β5 δίκαια είχε το όνομα του διεθνούς στολίσκου. Στις 9 Ιανουαρίου τα συνοδά ξεκίνησαν για το LONDONDERRY της Βορείου Ιρλανδίας όπου θα γινόταν συγκέντρωση της νηοπομπής.  Στον “Κριεζη” ανατέθηκε να φυλάει το δεξιό πλευρό της νηοπομπής, ακριβώς στο μέσον. Η νηοπομπή είχε ταχύτητα εννέα κόμβων ήταν δηλαδή μία από τις λεγόμενες ταχείες.

Ξεκίνησε η νηοπομπή και ο καιρός γινόταν oλοένα και χειρότερος και το μετεωρολογικό δελτίο προέβλεπε καταιγίδα από βορειοδυτική κατεύθυνση δηλαδή σχεδόν κόντρα στην πορεία τους. Την τρίτη μέρα είχε πλέον ξεσπάσει καταιγίδα και θύελλα. Η ζωή στο πλοίο ήταν αφόρητη. Σε κανέναν δεν ήταν ευχάριστο το κούνημα του καραβιού.

Με βάση τις τελευταίες πληροφορίες για τις κινήσεις των υποβρυχίων ο διοικητής της συνοδείας έστρεψε την νηοπομπή ακόμα βορειότερα. Έτσι μάλλον απομακρύνθηκαν από τις ακτές της Αμερικής, αλλά γλίτωσαν από τα υποβρύχια. Αλλά για καθετί που κερδίζεις πληρώνεις κάποιο αντάλλαγμα. Στην περίπτωση τους το αντάλλαγμα ήταν η ταλαιπωρία. Η θύελλα που σήκωνε γιγάντια κύματα είχε κάνει την νηοπομπή να μην είναι τίποτα άλλο από ένα μπουλούκι από πλοία που έπλεαν προς μία κατεύθυνση. Ούτε κουβέντα να γίνεται γιατί τήρηση θέσεων. Τα συνοδά πλοια προσπαθούσαν να διατηρούν απλώς την επαφή. Στα βόρεια αυτά πλάτη τον Ιανουάριο η ημέρα δεν διαρκούσε περισσότερα από 5-6 ώρες έτσι τον περισσότερο καιρό την επαφή με την νηοπομπή την διατηρούσαν χάρη στο ραντάρ.

Δυο εμπορικά πλοία είχαν πάθει βλάβη στις μηχανές και έμειναν ακυβέρνητα. Δεν έμαθαν τίποτα για την τύχη τους αλλά μάλλον θα βούλιαξαν αύτανδρα. Δύο πλοία LIBERTY κόπηκαν στη μέση και σε λίγο βούλιαξαν. Ούτε σκέψη μπορούσε να γίνει για την διάσωση των πληρωμάτων. Θα ήταν μάταιο, αφού σε εκείνα τα παγωμένα νερά κανείς δεν μπορούσε να αντέξει το κρύο περισσότερο από 3 λεπτά. Τα πλοία είχαν αρχίσει να φορτώνονται με πάγο. Κάθε κύμα που έσκαγε πάνω στον “Κριεζη” άφηνε ένα λεπτό στρώμα νερού που πάγωνε αμέσως. Το πλοίο είχε πιάσει πάγους και με τσεκούρια και  ατμό προσπαθούσαν να τους απελευθερώσουν

Διαβάστε επίσης:  Τα συναρμολογούμενα τεχνητά λιμάνια Μάλμπερυ (Mulberry Harbours) στο Β΄ΠΠ

Το ταξίδι κανονικά διαρκούσε περίπου 10 μέρες αλλά με τη χειρότερη κακοκαιρία των 20 τελευταίων ετών που συνάντησαν το ταξίδι κράτησε 19 ημέρες. Το Saint John’s ήταν σκεπασμένο με χιόνια και πάγους. Το αστείο ήταν που όταν βγήκαν στον προβλήτα για να αισθανθούν ότι πατούν πάλι στεριά το πρώτο πράγμα που συνάντησαν ήταν ένας μικρούλης ροδοκόκκινος τύπος τυλιγμένος σε γούνες που πουλούσε παγωτά.

Ο πατέρας μου αφού τακτοποίησε όλα τα ζητήματα της μηχανής ανέλαβε, ως συνήθως, την διοίκηση των “ναυτικών επιχειρήσεων” στην ξηρά. Είχε κανονίσει για τους αξιωματικούς του πλοίου ένα αυτοκίνητο με οδηγό που τους μετέφερε σε ένα κατάστημα να αγοράσουν ποτά και ρουχισμό καθώς και γυναικείες κάλτσες ως δώρα για όταν θα επέστρεφαν στην Αγγλία. Στην συνέχεια πήγαν σε ένα εστιατόριο μπαρ όπου δείπνησαν πολύ καλά και τέλος είχε κλείσει δωμάτια σε μια πανσιόν για να κοιμηθούν σε κανονικό κρεβάτι και να πλυθούν. Το πρωί μετά από ένα πλούσιο μπρέκφαστ επέστρεψαν στο πλοίο, όπου του είχε έρθει διαταγή να πάνε για εκπαίδευση στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Κανονικά έπρεπε να μείνουν στο λιμάνι μία βδομάδα, αλλά  η καταιγίδα τους είχε καθυστερήσει κι έφερε αναστάτωση στο πρόγραμμά το νηοπομπών με αποτέλεσμα να μείνουν μόνο τρεις μέρες στο St John’s.

Έτσι πήραν το δρόμο της επιστροφής. Ήταν εντυπωσιακή η νηοπομπή που τώρα συνόδευαν. 100 βαρυφορτωμένα πλοία και ανάμεσα σε αυτά αρκετά πετρελαιοφόρα που στο κατάστρωμα τους μετέφεραν ολόκληρο αεροπλάνα. Το δρομολόγιο αυτή τη φορά ήταν Νότιο. Ενώ ταξιδεύοντας προς την νέα γη έφτασαν σε βόρειο πλάτος 60 μοιρών στην επιστροφή πέρασαν κοντά από τις Αζόρες σε πλάτος 45 μοιρών. Ο καιρός ήταν σχετικά καλός και η έγκαιρη προειδοποίηση που είχαν για τις κινήσεις των γερμανικών υποβρυχίων επέτρεψε να αποφύγουν μεγάλες αλλαγές της πορείας. Μετά από μερικές μέρες έφτασαν στο LONDONDERRY και παρέδωσαν τη νηοπομπή στα πλοία της τοπικής συνοδείας. Η Ιρλανδική θάλασσα τους φάνηκε σαν λίμνη.

Όταν έφτασαν στο Λίβερπουλ πληροφορήθηκαν ότι θα έμεναν οκτώ ολόκληρες ημέρες στο λιμάνι. Εκεί πήρε μετάθεση για το CHATHAM ο Κoτσιανας (όπως είχε ζητήσει ο Κυβερνήτης, διότι ο Κοτσιανάς ανέπτυσσε πολιτική δράση στο πλοίο) και ήρθε στη θέση του ο ανθυποπλοίαρχος Γ. Παυλάκης . Επίσης ο Σταύρος Νιάρχος πήρε μετάθεση για το αντιτορπιλικό Σαλαμίς και στη θέση του ήρθε ο Ανθυποπλοίαρχος Ι. Λαγωνίκας.

Έτσι τέλειωσε η πρώτη νηοπομπή του Κριεζή. Το πλοίο έλαβε μέρος σε πολλές νηοπομπές με μεγάλη επιτυχία καθώς και στην απόβαση της Νορμανδίας. Ήταν ένα πλοίο που έκανε υπερήφανο το Βασιλικό Ναυτικό της Ελλάδας.

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 2ος Παγκόσμιος ΠόλεμοςΒαζάκαςΕλληνική ΙστορίαΚριεζήςΜατάλαςΝαυτική ΙστορίαΦωτογραφία
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

Επόμενο Άρθρο

Η Άνδρος των βαποριών.

Σχετικά Άρθρα

Podcast

“Είμαστε ελεύθεροι!” (Παιδικό παραμύθι)

Συντακτική Ομάδα
13 Ιουνίου 2025
Video

George Sirian. Από τα κατεστραμένα Ψαρά στο US Navy.

Λεωνίδας Τσιαντούλας
13 Ιουνίου 2025
Podcast

Αυτόπτης … ποντικός (παιδικό παραμύθι)

Συντακτική Ομάδα
10 Ιουνίου 2025
Video

Η μελωδία των κυμάτων. Ο Αρχιμουσικός Γιώργος Τσιλιμπάρης μιλά για την Μπάντα του Πολεμικού Ναυτικού

Γιώργος Μαραγκουδάκης
29 Μαΐου 2025
Επόμενο Άρθρο
Το υπερωκεάνιο «Πατρίς» της Εθνικής Ατμοπλοΐας της Ελλάδος των Αφών Εμπειρίκου (πηγή: Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο-ΜΙΕΤ)

Η Άνδρος των βαποριών.

Το ΤΕΤΗ κατά τη διάρκεια της Κατοχής, μάλλον στη Θεσσαλονίκη.  (συλλογή Marco Ghiglino)

Η καταστροφή της γερμανικής νηοπομπής στο Πήλιο

Η τραγωδία του "Τιτανικού" το 1912 ακόμα μας διδάσκει.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Νικόλαος Βαζάκας

    Ο Νικόλαος Βαζάκας σπούδασε στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Βιέννης Τουρισμό και Εμπορική Διοίκηση Επιχειρήσεων σε επίπεδο μεταπτυχιακού. Ξένες γλώσσες : Αγγλικά, Γερμανικά , Γαλλικά, Ιταλικά Έχει 20 χρόνια εργασιακής εμπειρίας στην Ελλάδα στον τουρισμό ως στέλεχος σε ξενοδοχειακές αλυσίδες και ταξιδιωτικά πρακτορεία εισερχομένου τουρισμού (Tour operator Income Agencies) και συνέχεια σε επιχειρήσεις νέας τεχνολογίας και τροφίμων. Έχει βαθιά εμπειρία στους τομείς του μάρκετινγκ, πωλήσεις, ανάπτυξη προϊόντων, στρατηγικού σχεδιασμού, επιχειρησιακής στρατηγικής και προγραμματισμού, διαπραγμάτευση, επιχειρηματική ανάλυση και επιχειρηματικό σχέδιο, προϋπολογισμός, ανάπτυξη έργων, σχεδιασμού, επενδύσεων και συγχωνεύσεις και εξαγορές τουρισμού. Γνώσεις στο Cultural Management Έχει χρηματίσει στέλεχος των παρακάτω εταιρειών: Grecotel SA.(Ρεθυμνο): Sales & Marketing Director, Plotin SA (Αθηνα): CFO, Algosystem SA (Αθήνα):CFO, Parthenon Kouniniotis SA (Αιγιο): CFO, Couniniotis Food Company China (Uumqui Xinjang): Developer & CFO, Tourism Bank of Austria (Βιεννη): Σύμβουλος

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Χριστούγεννα 1943 & Πρωτοχρονιά 1944 για την κορβέτα “Κριεζής”.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023