NavalHistory
Σάββατο, 17 Μαΐου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

    Η επιδρομή στην Κρονστάνδη (19 Αυγούστου 1919)

    H ναυμαχία της Tsushima (27 Μαΐου 1905)

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

    Λακωνία

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Το “Αδρίας” μέσα από τα μάτια του διόπου M. Αζαρία. Φωτογραφικά ντοκουμέντα.

Κωνσταντίνος Κουτρουλάκης Κωνσταντίνος Κουτρουλάκης    
3 Νοεμβρίου 2023
Reading Time: 2 mins read
A A
0
Αρχική Οπτικοακουστικά Φωτογραφίες
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
789
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin
  • ThePlus Audio

Του Κωνσταντίνου Κουτρουλάκη

Μέσα σε πολλά Μουσεία και ιδιωτικές συλλογές, φυλάσσονται τεκμήρια και αρχεία, που το καθένα από αυτά έχει μία μικρή ή μεγάλη ιστορία να μας αφηγηθεί. Αυτά είναι τα αρχεία που έως σήμερα έχουν ανακαλυφθεί. Είναι σίγουρο ότι υπάρχουν πολλά ακόμα, εγκαταλελειμμένα σε σκονισμένα υπόγεια και αποθήκες, που όταν και εφόσον βρεθούν, θα ανακαλυφθούν νέα στοιχεία, συμπληρώνοντας το παζλ της ιστορίας μας. Ένα τέτοιο αρχειακό αντικείμενο είναι ένα άλμπουμ με φωτογραφίες. Για πολλά χρόνια ξεχασμένο μέσα σε ένα υπόγειο, περίμενε υπομονετικά να ανακαλυφθεί και να αναδείξει τις λαμπρές σελίδες της Ελληνικής Ναυτικής Ιστορίας.

Ήταν το έτος 1978 όταν ο Μέτων Αζαρίας έκανε δώρο το συγκεκριμένο άλμπουμ στον φίλο του M.Ξ. Η προσωπική αφιέρωση έγραφε:

«Στον φίλο μου Μ.Ξ δωρίζω αυτό το άλμπουμ με φωτογραφίες που έβγαλα εγώ προσωπικά κατά την υπηρεσία μου ως Δίοπος Τηλεγραφητής και χειριστής RADAR έως και Βασιλικών Πλοίων Α/Τ «ΑΔΡΙΑΣ» και ΚΒ «ΚΡΙΕΖΗΣ», στα ένδοξα και ηρωικά πολεμικά χρόνια «1942-1945».

Με μεγάλη εκτίμηση στον φίλο μου Μιχάλη.

Αθήναι Οκτώβριος 1978».

Όπως έχει αναφερθεί, το άλμπουμ περιείχε φωτογραφίες από την θητεία του Μ. Αζαρία στο Αντιτορπιλικό  (Α/Τ) «ΑΔΡΙΑΣ». Η ιστορία με την δράση του πλοίου κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο αγγίζει τα όρια του θρύλου. Είναι ήδη πολύ γνωστή και ιστορικά δεν έχουμε να προσθέσουμε κάτι επιπλέον. Είναι απαραίτητο όμως, έστω και επιγραμματικά, να αναφέρουμε την ιστορία της πρόσκρουσης του πλοίου στην νάρκη, εκείνη την σκοτεινή νύκτα του Οκτώβρη του 1943 και τα ηρωικά γεγονότα που επακολούθησαν.

Το Α/Τ «ΑΔΡΙΑΣ» με Κυβερνήτη τον Αντιπλοίαρχο Ιωάννη Τούμπα ΒΝ, ξεκίνησε τα ξημερώματα της 21ης Οκτωβρίου 1943 από το λιμάνι της Αλεξάνδρειας με τα αντιτορπιλικά (Α/Τ) JERVIS, PATHFINDER και HURWORTH. Αποστολή τους ήταν, τα δυο πρώτα πλοία να αποβιβάσουν στρατεύματα και υλικό στη νήσο Λέρο, ενώ το Α/Τ «ΑΔΡΙΑΣ» και το αγγλικό αντιτορπιλικό (Α/Τ) HMS HURWORTH θα πραγματοποιούσαν αντιπερισπασμό στη νήσο Κάλυμνο, καταστρέφοντας τα εχθρικά πλοία, που τυχόν θα συναντούσαν.

Την πρώτη ημέρα των επιχειρήσεων, τα δυο πλοία έκαναν μόνο αναγνώριση των ακτών της νήσου Καλύμνου, και δέχθηκαν σφοδρή αεροπορική επιδρομή από γερμανικά αεροσκάφη, την οποία και κατάφεραν να αποφύγουν. Κατέπλευσαν σε ασφαλές αγκυροβόλιο στον όρμο Γιεντί Αταλά της Μικράς Ασίας, ενώ την επόμενη το βράδυ διατάχθηκαν να επαναπλεύσουν προς την νήσο Κάλυμνο, για να εκτελέσουν βομβαρδισμό των όρμων Βαθύ και Ακτή. Όμως, στις 21.56 της 22ας Οκτωβρίου 1943 και ενώ βρισκόταν κοντά στη νήσο Κάλυμνο, το Α/Τ «ΑΔΡΙΑΣ» προσέκρουσε σε νάρκη. Μια ισχυρή έκρηξη συγκλόνισε το πλοίο, σηκώνοντάς το στον αέρα. Η νάρκη είχε πληγώσει σοβαρά το πλοίο, αποκόπτοντας εντελώς την πλώρη του.

Το HMS HURWORTH στην προσπάθεια του να προσεγγίσει το ελληνικό πλοίο, για να παραλάβει τους τραυματίες -αφού ο Τούμπας και το πλήρωμα του είχαν αρνηθεί επανειλημμένα να το εγκαταλείψουν- προσέκρουσε το ίδιο σε νάρκη, βυθίζοντάς το σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, παρασύροντας στον βυθό του Αιγαίου 143 άτομα από το πλήρωμά του.

Ενώ η νύχτα προχωρούσε, το Α/Τ «ΑΔΡΙΑΣ» κατόρθωσε να καταπλεύσει, μετά από ένα εξαιρετικά επικίνδυνο ταξίδι περίπου τριών ωρών, στην ουδέτερη μικρασιατική ακτή του Γκιουμουσλούκ. Το πλήρωμα εργάστηκε άοκνα για περίπου 40 ημέρες επιτυγχάνοντας τη στεγανοποίηση του πρωραίου μέρος του πλοίου, καταστώντας  το όσο το δυνατόν αξιόπλοο.

Την 1η Δεκεμβρίου 1943, ξεκίνησε το δύσκολο και επικίνδυνο ταξίδι της επιστροφής. Ύστερα από έναν πλου περίπου 500 μιλίων, μέσω της νήσου Κύπρος, το πλοίο κατέπλευσε στο λιμάνι της Αλεξάνδρειας, στις 6 Δεκεμβρίου του 1943, ανήμερα της εορτής του Αγίου Νικολάου, προστάτη των ναυτικών μας.

Η υποδοχή που του επιφυλάχθηκε τόσο από τις Ελληνικές όσο και από τις αγγλικές Αρχές ήταν εξαιρετικά ενθουσιώδης, ενώ τα σχόλια που απέσπασε το πλήρωμα και το πλοίο για το εγχείρημα αυτό ήταν παραπάνω από εγκωμιαστικά!!!!

Πραγματικά, με τέτοιο τρόπο γράφτηκαν οι λαμπρές σελίδες δόξας της σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας. Σελίδες που τις έγραψαν απλοί άνθρωποι, που όσο ήρωες και αν θέλουμε και πρέπει να τους χαρακτηρίσουμε, δεν πρέπει να λησμονούμε την ανθρώπινη φύση τους, και το γεγονός πως αντιμετώπισαν καταστάσεις τέτοιες που τους οδήγησαν να ξεπεράσουν τα ανθρώπινα όριά τους. Αντίκρυσαν τους φίλους τους να χάνονται δίπλα τους, ένοιωσαν και οι ίδιοι φόβο βλέποντας κατάματα τον θάνατο, όμως δεν λύγισαν πάλεψαν και τα κατάφεραν.

Χαρακτηριστικά είναι τα λόγια του ίδιου του Μ. ΑΖΑΡΙΑ στο βιβλίο του Αντιναυάρχου ΠΝ ε.α Αναστασίου Κ. Δημητρακόπουλου «Β΄ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΟΙ ΠΟΛΕΜΙΣΤΕΣ ΤΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΘΥΜΟΥΝΤΑΙ» που περιγράφει εκείνες τις στιγμές:

«Πρέπει να πω και κάτι ακόμη. Στα καράβια κατά τον πόλεμου υπήρχαν μικρές ομάδες ανδρών που συνδέονταν με φιλία. Με την δυνατή, αδελφική φιλία που γεννιέται στις δύσκολες στιγμές του κοινού κινδύνου. Στην δική μου ομάδα είμαστε τέσσερις. Οι Δίοποι πυροβολητές Γιώργος Πάππος από το Αγρίνιο και Νικολάκης Ανδρουλάκης που προανέφερα, ο Ναύτης χειριστής Ανθυποβρυχιακής συσκευής Τζών Γκρέκας από το Λονδίνο και εγώ, Αλεξανδρινός, που ήξερα Αγγλικά, Γαλλικά και Αραβικά. Ήμαστε παρέα αχώριστοι. Σαν αδέρφια. Μαζί βγαίναμε εξόδου όταν πηγαίναμε σε λιμάνι, με μαχαίρια στην ζώνη για την άμυνά μας σε περίπτωση επίθεσης από κανένα κακοποιό. Από τους τέσσερίς μας, οι δύο, ο Γιώργος και ο Νικόλας, έχασαν την ζωή τους με την πρόσκρουση στην νάρκη. Ο Γιώργος βρέθηκε λιωμένος. Ο Νικολάκης σφηνώθηκε στα συντρίμματα του πρωραίου πυροβόλου του, που δίπλωσε στην γέφυρα με τις κάνες στον αέρα. Προσπαθούσα επι ώρα να τον απελευθερώσω. Στάθηκε αδύνατο».

Και συνεχίζει ο Μ. Αζαρίας σε άλλο σημείο:

«Γυρίζω πίσω στις πρώτες ώρες μετά την σύγκρουση στην νάρκη. Το θέαμα που αντικρύσαμε όταν ξημέρωσε ήταν εφιαλτικό. Παντού συντρίμμια και πεσμένα κορμιά. Οι τραυματίες άλλοι με βαριά τραύματα και άλλοι με ελαφρά είχαν περισυλλεγεί και τους περιποιόταν ο γιατρός μας Ανθυποπλοίαρχος Α. Καποδίστριας. Ο άνθρωπος αυτός παρά τα πενιχρά μέσα που διέθετε το μικρό θεραπευτήριο του πλοίου έκανε θαύματα. Οι σφηνωμένοι στα ελάσματα του πυροβόλου είχαν οι περισσότεροι πάψει να ζουν. Άλλους καταφέραμε να τους απεγκλωβίσουμε και άλλων κόψαμε ότι προεξείχε με μαχαίρια και πριόνια. Τεμαχίσαμε τους συναδέλφους μας. Τους ανθρώπους με τους οποίους γελούσαμε,  γλεντούσαμε, τσακωνόμαστε… Φρικτό ακόμα και να το σκέπτεσαι. Να σου έρχεται λιποθυμία… Να σου ανακατεύονται τα σωθικά. Τα κομμάτια τα βάλαμε σε μπράντες και τα θάψαμε και αυτά στον κοινό τάφο. Τα διηγούμαι τώρα, μετά από τόσες δεκαετίες και αναστατώνομαι από την φρίκη των στιγμών εκείνων. Ωστόσο έπρεπε να το κάνουμε αφενός για λόγους ηθικής τάξης αλλά και για πρακτικούς: αν έμεναν εκεί σε λίγες μέρες θα άρχιζε η αποσύνθεση με ότι αυτό συνεπάγεται».

Δεν πρέπει να λησμονήσουμε να αναφέρουμε, τον καταλυτικό ρόλο που διαδραμάτισε ο Κυβερνήτης του πλοίου. Ήταν και ο ίδιος τραυματίας, δεν έφυγε ούτε στιγμή από το πλάι των ανδρών του. Εμψυχωτής και Οδηγός.

Οι φωτογραφίες από το άλμπουμ μας μεταφέρουν την κατάσταση στο πλοίο μετά την έκρηξη της νάρκης, όπως και  τα γεγονότα που ακολούθησαν μετά την άφιξη του πλοίου στην Τουρκία. Μπορούμε να διακρίνουμε εικόνες με  τους νεκρούς μέσα στα συντρίμμια, τους τραυματίες από το πλήρωμα όταν βγήκαν στην ακτή, την ταφή των νεκρών μελών του πληρώματος.

Το πλήρωμα του πλοίου, παρά την κατάσταση τους, δεν λησμόνησαν τους φίλους που χάθηκαν και φρόντισαν να τους θάψουν, αποδίδοντας τους τις ανάλογες τιμές. Η ανωτέρω πράξη εκτός από πράξη σεβασμού προς τους νεκρούς συναδέλφους, δεν μπορεί να μην εκληφθεί και ως δείγμα πολιτισμού του λαού μας.

Παρατηρώντας στις φωτογραφίες τα πρόσωπα των μελών του πληρώματος, μέσα στην κούραση και την ψυχική ταλαιπωρία, δύναται να διακρίνει κάποιος τη λάμψη στα μάτια τους. Είναι αυτό το βλέμμα του Έλληνα Ναυτικού.

Αυτός που δεν τα παρατάει ποτέ! Αυτός που όσες φουρτούνες και αν του φέρει ο καιρός, θα πέσει, μα θα βρει τον τρόπο να ξανασηκωθεί. Έτσι έκαναν και αυτοί! Ξανασηκώθηκαν και στο τέλος τα κατάφεραν!

Με Βασιλικό Διάταγμα τον Δεκέμβριο του 1943 τα 21 μέλη του πληρώματος του Α/Τ «ΑΔΡΙΑΣ» που σκοτώθηκαν κατά την πρόσκρουση του πλοίου στην νάρκη, προήχθησαν στον επόμενο βαθμό και  τους  απονεμήθηκε ο Πολεμικός Σταυρός Γ΄ Τάξεως διότι:

«Δια την εξαίρετον διαγωγήν και ηρωισμόν ον επέδειξαν κατά τας επιχειρήσεις της Δωδεκανήσου, φονευθέντες ενδόξως κατά την πρόσκρουσιν του Α/Τ ΑΔΡΙΑΣ επί νάρκης »    

ΠΗΓΕΣ:

1.Αναστασιος Κ. Δημητρακόπουλος Αντιναύαρχος ΠΝ ε.α.     Β. ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΟΙ ΠΟΛΕΜΙΣΤΕΣ ΤΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΘΥΜΟΥΝΤΑΙ…ΤΟΜΟΣ Α . ΝΑΥΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ . ΠΕΙΡΑΙΑΣ 2011

2.Δημήτριος Δ. Φωκάς Αντιναύαρχος ΕΚΘΕΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ 1940-44.ΕΚΔΟΣΗ ΠΟΛΕΜΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ

3.Νικολαος Ιω.Λάχανος Αρχιπλοίαρχος (Ο)ΠΝ ε.α. ΔΟΞΑ ΚΑΙ ΔΑΦΝΕΣ. ΝΑΥΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ  ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ. ΑΘΗΝΑ 1991.

Το παρόν άρθρο αποτελεί μέρος του υπό εκπόνηση βιβλίου του Πλοιάρχου (Ε) ΠΝ ε.α Κωνσταντίνου Κουτρουλάκη με τίτλο «ΜΝΗΜΕΣ ΠΟΛΕΜΟΥ».

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 2ος Παγκόσμιος ΠόλεμοςΑδρίαςΑζαρίαςΚουτρουλάκης
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Οι πρώτες σωστικές λέμβοι σε παράκτια ναυάγια στην Δύση (18ος-19ος αιών)

Επόμενο Άρθρο

Η παράκτια άμυνα της Ελλάδας στον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο μέσα από την δράση των Ναυτικών Αμυντικών Περιοχών (Ν.Α.Π.)

Σχετικά Άρθρα

Ελαιογραφία του Lusitania από τον Norman Wilkinson (1907)
Φωτογραφίες

Μια εικόνα διηγείται: Η βύθιση του Lusitania.

Δημήτρης Μπαλόπουλος
2 Μαΐου 2025
Φωτογραφίες

Ένας έρωτας στη δίνη του πολέμου

Γιώργος Κανάκης
14 Φεβρουαρίου 2025
Φωτογραφίες

Χριστούγεννα 1943 & Πρωτοχρονιά 1944 για την κορβέτα “Κριεζής”.

Νικόλαος Βαζάκας
27 Δεκεμβρίου 2024
Φωτογραφίες

Κωνσταντής Κανάρης: “Το τελευταίο ίχνος”.

Μαρία Στέφωση
20 Δεκεμβρίου 2024
Επόμενο Άρθρο

Η παράκτια άμυνα της Ελλάδας στον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο μέσα από την δράση των Ναυτικών Αμυντικών Περιοχών (Ν.Α.Π.)

Το αντιτορπιλικό Βασιλεύς Γεώργιος Α’ με τα χρώματα καμουφλάζ που έφερε όταν ανήκε στο Γερμανικό Ναυτικό. Πηγή: Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού, hellenicnavy.gr

Σύντομη παρουσίαση της ιστορίας του αντιτορπιλικού Βασιλεύς Γεώργιος Α'.

Ο σπόγγος είχε τη δική του ιστορία. Η περίπτωση του Tarpon Springs.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Κωνσταντίνος Κουτρουλάκης

    Ο Κωνσταντίνος Κουτρουλάκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1970. Εισήχθη στην Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού (ΣΜΥΝ) τον Σεπτέμβριο του 1987 και αποστρατεύτηκε τον Φεβρουάριο 2023, ως ευδοκίμως τερματίσας την σταδιοδρομία του με τον βαθμό του Πλοιάρχου (Ε) ΠΝ εν αποστρατεία. Έχει υπηρετήσει σε Πολεμικά Πλοία και Ναυτικές Υπηρεσίες ενώ έχει εκτελέσει καθηγεσία στην ΣΜΥΝ επί σειρά ετών. Τα τελευταία χρόνια της σταδιοδρομίας του υπηρέτησε στην Γενική Επιθεώρηση του Πολεμικού Ναυτικού (ΓΕΠΝ), με καθήκοντα Επιθεωρητού Διαδικασιών - Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας. Έχει συγγράψει το βιβλίο «ΜΙΚΡΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Στρατιωτικά Μετάλλια και Διάσημα από το 1821 εως και το 1973», που κυκλοφόρησε το 2023 από το Πολεμικό Μουσείο, ενώ έχει συμμετάσχει στην εκπόνηση του βιβλίου «ΥΠΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ……στο πέρασμα του χρόνου από τις Τριηρεις στις Φρεγάτες» στο κεφάλαιο που αφορά τις Ηθικές Αμοιβές. Ασχολείται με την συγγραφή, την μελέτη και ιστορική έρευνα, καθώς και με την τεκμηρίωση και ανάδειξη στρατιωτικών κειμηλίων σε διάφορα μουσεία και εκθέσεις ιστορικών αντικειμένων.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Διακριτικό έμβλημα Αγήματος Εμβολής.
    Το “Αδρίας” μέσα από τα μάτια του διόπου M. Αζαρία. Φωτογραφικά ντοκουμέντα.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κυριακίδης Κύπρος Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σιδηρόπουλος Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Μάιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« Απρ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023