NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Ο ζωγράφος Γιώργος Προκοπίου ως φωτογράφος και κινηματογραφιστής

Γιώργος Προκοπίου Γιώργος Προκοπίου    
3 Νοεμβρίου 2023
Reading Time: 4 mins read
A A
0
Αρχική Τέχνη & Θάλασσα Ζωγραφική
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
476
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin
  • ThePlus Audio

Του Γιώργου Προκοπίου

Όταν ο Ελληνικός στρατός αποβιβάστηκε στη Σμύρνη στις 2 Μαϊου του 1919, δεν  βρισκόταν ανάμεσα τους ούτε ένας πολεμικός ζωγράφος ή φωτογράφος, αντίθετα από τους Βαλκανικούς Πολέμους, όπου είχαν ακολουθήσει πάρα πολλοί. Δεν αποκλείεται αυτό να συνέβη επειδή δεν ήταν λίγοι εκείνοι που πίστευαν ότι το μεγαλεπήβολο αυτό σχέδιο του Ελευθερίου Βενιζέλου, ήταν μια ριψοκίνδυνη -αν όχι χαμένη – υπόθεση. Το κενό αυτό κάλυψαν δύο ντόπιοι καλλιτέχνες γέννημα και θρέμμα της Σμύρνης: ο Γιώργος Προκοπίου και ο Νίκος Ζωγράφος.

 

Ο Γιώργος Προκοπίου γεννήθηκε στο Μπουρνόβα της Σμύρνης το 1876. Το 1895 (19 ετών) γράφεται στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και σπουδάζει ζωγραφική στα εργαστήρια του Λύτρα και του Ροϊλού.

Το 1904 πηγαίνει με καραβάνι από την Αλεξάνδρεια στην Αντίς Αμπέμπα της Αβησσυνίας και συμμετέχει σ’ ένα διεθνή διαγωνισμό για την προσωπογραφία του αυτοκράτορα Μενελίκ του Β’. Κερδίζει το πρώτο βραβείο και παραμένει ζωγράφος της Αυλής. Την περίοδο εκείνη ζωγράφισε και το πορτραίτο της αυτοκράτειρας Ταϊτού, κι άλλων πριγκίπων, υπουργών και πρεσβευτών.

Προσωπογραφία του βασιλιά Νεγκούς Μενελίκ με τη στολή του θρόνου, ελαιογραφία 1904.

Η εξωτική προσωπογραφία του Μενελίκ Β’, ζωγραφισμένη με κάρβουνο και σφομίλι, έκλεινε μέσα της μια δύναμη σχεδόν μαγική και ακτινοβολούσε στην έκφρασή της την ψυχή της αφρικανικής ηπείρου. Η δύναμη αυτής της προσωπογραφίας στάθηκε μοναδική στην ιστορία της ελληνικής ζωγραφικής, για το είδος της τεχνικής της και για την ενεργητική της έκφραση.

Ο Γιώργος Προκοπίου πρέπει να τοποθετηθεί στη σχολή της ρομαντικής ζωγραφικής  πορτραίτων και των εντυπώσεων που έφερε από την Αφρική υπήρξε απολογητής του ρομαντικού εξωτισμού στην Ελλάδα.

Ο Προκοπίου γνωστός πλέον σαν ζωγράφος στην καλή κοινωνία του Ελληνισμού της Αιγύπτου και της Σμύρνης, από τα ταξίδια και τους πίνακές του από την Αβησσυνία, δραστηριοποιήθηκε και στην Αλεξάνδρεια και στην Αθήνα. Μέχρι σήμερα, θεωρείται ένας από τους σημαντικούς ζωγράφους του Μεσοπολέμου. Λιγότερο γνωστή όμως είναι η φωτογραφική δραστηριότητα του. Δεινός ερασιτέχνης φωτογράφος, χρησιμοποιούσε τις φωτογραφίες που έπαιρνε από τα διάφορα γεγονότα σαν στοιχεία αναφοράς για τους ζωγραφικούς του πίνακες. Με τον τρόπο αυτό δημιούργησε σημαντικά φωτογραφικά και ζωγραφικά ντοκουμέντα. Το φωτογραφικό του εργαστήριο στη Σμύρνη, ήταν τόσο καλά οργανωμένο, ώστε λίγο πριν τη σύλληψή του από τους Τούρκους, το Σεπτέμβριο του 1922, χρησιμοποιήθηκε από το Τουρκικό Επιτελείο Στρατού.

Κατά τη διάρκεια της Μικρασιατικής εκστρατείας εργάστηκε όχι μόνο ως ζωγράφος αλλά και ως φωτογράφος και οπερατέρ. Έτσι, εκτός από τα χρώματα, τα πινέλα και τους μουσαμάδες, πήρε μαζί του και τον ογκώδη εξοπλισμό της φωτογραφικής μηχανής του, το τρίποδό του και μια χειροκίνητη κινηματογραφική μηχανή λήψης.

Επιδίωξη του ήταν να καταγράψει ρεαλιστικές στιγμές μάχης. Τον αυθεντικό δυναμισμό μιας στιγμής δράσης, που μόνο η φωτογραφία θα του επέτρεπε να συγκρατήσει, για να τον μεταφέρει αργότερα στο μουσαμά του.

Φωτογραφία του Προκοπίου το 1937

Το 1920, ο αρχιστράτηγος Λεωνίδας Ι, Παρασκευόπουλος του ανέθεσε να κινηματογραφήσει και να ζωγραφίσει τις πολεμικές επιχειρήσεις του Μικρασιατικού μετώπου. Τον ίδιο χρόνο του απονεμήθηκε ο Πολεμικός Σταυρός, «διότι παρακολουθήσας επί μήνας ολόκληρους τον Ελληνικόν Στρατόν εν τοις χαρακώμασι και κατά τας επιχειρήσεις ηργάσθη υπέρ του έργου αυτού αποδώσας εις ωραίας εικόνας τούτο. Κατά τας τελευταίας επιχειρήσεις έλαβε μέρος εις αυτάς, εν Μικρά Ασία και Θράκη, ένθα δια κινηματογραφικών ταινιών, τας οποίας είχε, δημιουργήσει απέδωκε το έργον του Στρατού μας πιστότατα, πολλάκις παρακινδυνεύων μέχρι των πρώτων γραμμών, εν τη διάρκεια των γενομένων μαχών».

Στα χρόνια 1921 – 1922 συνέχισε τις κινηματογραφικές λήψεις και τις απεικονίσεις από τις μάχες, στην πρώτη γραμμή. Οι ταινίες του προβάλλονταν στο μέτωπο προκαλώντας τον ενθουσιασμό. Κινηματογράφησε επίσης, την παρασημοφορία των Σημαιών από τον βασιλιά στο Εσκί – Σεχίρ και έφτιαξε σκίτσα και φωτογραφίες από τις φωτογραφίες από τις επιχειρήσεις στο Σαγγάριο. Τότε του απένειμε ο Κωνσταντίνος ο Β’ τον Σταυρό του Τάγματος του Σωτήρος. 

"Μέχρις εσχάτων" 1921. Γιώργος Προκοπίου.

Το ηλιοβασίλεμα ήταν η πιο αγαπητή ώρα του Γιώργου Προκοπίου, γιατί από τα χρυσοκόκκινα και μενεξεδένια του χρώματα αντλούσε ο ζωγράφος τα στοιχεία για να συνθέσει τη μυθική ατμόσφαιρα του ρομαντικού του ονείρου. Η ατμόσφαιρα αυτή περιβάλει όχι μόνο τις κορυφαίες στιγμές της θανάσιμης πάλης για δόξα και ζωή, όπως βλέπουμε στο «Μέχρις Εσχάτων» αλλά και τις ώρες, που αφήνει η μάχη ελεύθερους τους στρατιώτες να πιούν νερό, να καθαρίσουν τα όπλα τους και να γράψουν στα σπίτια τουςγια τη ζωή τους στο μέτωπο.

Ο Προκοπίου απόφευγε τις άγριες σκηνές του πολέμου. Εξαίρεση ίσως αποτελεί το έργο του «Κάλε – Γκρότο», όπου παρουσιάζει έναν πολεμιστή πεσμένο ανάσκελα και ξυλιασμένο επάνω στ’  οχυρό του. Ο σύντροφός του εξακολουθεί να σημαδεύει και να κράτα σε απόσταση τον εχθρό που επιμένει να καταλάβει το ύψωμα με τη λόγχη. Η φυσιογνωμία του στρατιώτη που αμύνεται φανερώνει έξαψη και θανάσιμο πείσμα. Είναι μια κορυφαία στιγμή της μάχης.

"Κάλε Γκρότο" 1921. Γιώργος Προκοπίου.

Με την ποίηση της αυτοθυσίας και τις εξάρσεις των γεγονότων στα επίπεδα του μύθου και του έπους, ο Γιώργος Προκοπίου έδωσε τον απολογισμό της εθνικής ιδεολογίας στα χρόνια της Μικρασιατικής Εκστρατείας (1919 – 1922).

Τον Αύγουστο του 1922 ήρθε η κατάρρευση του Ελληνικού μετώπου και η υποχώρηση. Ο Γ. Προκοπίου συνέχισε να κινηματογραφεί τα δραματικά γεγονότα που ακολούθησαν: τη φωτιά και την καταστροφή της Σμύρνης. Με τη βοήθεια του Γάλλου πρόξενου φυγαδεύονται μυστικά, με γαλλική ατμάκατο, τα κιβώτια με τις ταινίες του, οι πίκακες του, που είχε ο ίδιος συσκευάσει σε ρολά και οι αρνητικές πλάκες του. Λίγο αργότερα κατόρθωσε να δραπετεύσει από τις τουρκικές φυλακές, όπου είχε φυλακισθεί κι καταδικασθεί σε θάνατο και έφτασε, τα Χριστούγεννα του 1922 στην Αθήνα όπου εγκαταστάθηκε οριστικά στο ατελιέ του στον Αρδηττό.   Αρχίζει πάλι να εργάζεται ζωγραφίζοντας Πορτραίτα, Νεκρές Φύσεις, Τοπία. Στο δάσος του Αρδηττού μελετάει πολλές φορές, σε διάφορες παραλλαγές, τα “Αθάνατα”.

Ο ζωγράφος στο ατελιέ του.

Ο Γ. Προκοπίου ήταν ένας από τους πρώτους πολεμικές οπερατέρ, που συνδύασε τη φωτογραφική γνώση και τη σκηνοθετική όραση ενός ζωγράφου. Τράβηξε γύρω στα 14.000 μέτρα ταινίες που καλύπτουν κυρίως τη Μικρασιατική Εκστρατεία (1919 – 1922). Στην Ελλάδα όπου ήρθε – όπως είπαμε – σαν πρόσφυγας με την οικογένειά του, ασχολήθηκε και πάλι με τη ζωγραφική. Με την φωτογραφία και τον κινηματογράφο ασχολήθηκε περιστασιακά. Οι τελευταίες του κινηματογραφικές λήψεις έγιναν το 1926 στην Ελλάδα, με την ανακήρυξη της Δημοκρατίας, στην Παλιά Βουλή και στην κηδεία του Βενιζέλου στην Κρήτη.

Την 28η Οκτωβρίου 1940, αμέσως μόλις έγινε γνωστή η κήρυξη του πολέμου με τους Ιταλούς, οι φωτορεπόρτερ βρέθηκαν στους δρόμους και φωτογράφισαν σκηνές του παλλαϊκού ενθουσιασμού καθώς και εικόνες από την αναχώρηση των πρώτων επιστρατευμένων για το μέτωπο. Η Γεωγραφική Υπηρεσία Στρατού (Γ.Υ.Σ) στην οποία υπαγόταν το φωτογραφικό τμήμα του Στρατού κάλεσε τους επαγγελματίες φωτογράφους και κινηματογραφιστές να καταταγούν εθελοντικά. Πράγματι η συμμετοχή των φωτιρεπόρτερ ήταν σχεδόν καθολική. Επειδή ο στρατός δεν διέθετε αρκετές μηχανές υποχρεώθηκαν να πέρουν τις δικές τους. Ορισμένοι από αυτούς δεν εντάχθηκαν στο στρατό αλλά πήγαν στο μέτωπο με ειδική άδεια σαν απεσταλμένοι φωτογραφικών πρακτορείων ή εφημερίδων.

Στρατιώτες στο μέτωπο. Γιώργος Προκοπίου.

Ένα γεγονός τραγικό και σινάμα ηρωικό, που δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητο έχει να κάνει με το ζωγράφο και φωτογράφο Γ. Προκοπίου. Μεγάλος σε ηλικία και πάσχοντας από βρογχικά και την καρδιά του, ζήτησε να του επιτραπεί να πάει στο μέτωπο για την απεικόνιση των μαχών. Όπως ήταν φυσικό το αίτημά του απορρίφθηκε. Εκείνος όμως έβαλε «μέσα» προς τον ίδιο τον Μεταξά, για να πετύχει το σκοπό του.

5 Δεκεμβρίου 1940. Παράδοση Ιταλών. Γιώργος Προκοπίου.
Φωτογραφικό στιγμιότυπο από το μέτωπο. Γιώργος Προκοπίου.

Τελικά, κατόρθωσε να πάει, παίρνοντας μαζί τους μουσαμάδες, τα πινέλα του και τη μεγάλη φωτογραφική του μηχανή που έπαιρνε γυάλινες πλάκες, διαστάσεων 13 * 18 εκ. Εργάστηκε με πάθος και ενθουσιασμό κάτω από κακές καιρικές συνθήκες. Τυχαία μάλιστα συνάντησε το γιο του Άγγελο που είχε και αυτός επιστρατευθεί και βρισκόταν στο μέτωπο. Η εξασθενημένη υγεία του δεν άντεξε τον βαρύτατο χειμώνα. Πέθανε, από την καρδιά του, στα χιονισμένα βουνά της Ηπείρου ενώ ζωγράφιζε το Αργυρόκαστρο μέσα στη βροχή, στις 20 Δεκεμβρίου του 1940. Αυτό είναι και το μόνο ζωγραφικό έργο που διασώθηκε από τη δουλειά του στο μέτωπο. Διασώθηκε ακόμα και ένας αριθμός από γυάλινες φωτογραφικές πλάκες, που περιλάμβαναν πολυπρόσωπες συνθέσειςμε φαντάρους, που είχε τραβήξει με σκοπό να τις χρησιμοποιήσει για μελλοντικούς πίνακές του. Ορισμένες φωτογραφίες του από το αλβανικό μέτωπο δημοσιεύονται μέχρι σήμερα ανώνυμες, σε σχετικά αφιερώματα για τον πόλεμο αυτό.

Ο τελευταίος πίνακας του Προκοπίου."Αργυρόκαστρο".
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Προκοπίου
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

Επόμενο Άρθρο

Οι πρώτες σωστικές λέμβοι σε παράκτια ναυάγια στην Δύση (18ος-19ος αιών)

Σχετικά Άρθρα

Ζωγραφική

Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

Θεοδοσία Γεωργαντά
Δημήτριος Γεωργαντάς
12 Σεπτεμβρίου 2024
Τέχνη & Θάλασσα

Ο Αντώνης Οικονόμου με τον χρωστήρα του Peter von Hess

Δημήτριος Γεωργαντάς
Θεοδοσία Γεωργαντά
25 Απριλίου 2024
Επόμενο Άρθρο

Οι πρώτες σωστικές λέμβοι σε παράκτια ναυάγια στην Δύση (18ος-19ος αιών)

Το "Αδρίας" μέσα από τα μάτια του διόπου M. Αζαρία. Φωτογραφικά ντοκουμέντα.

Η παράκτια άμυνα της Ελλάδας στον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο μέσα από την δράση των Ναυτικών Αμυντικών Περιοχών (Ν.Α.Π.)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Γιώργος Προκοπίου

    Ο Γιώργος-Λέων Προκοπίου, γεννήθηκε στην Αθήνα το 1945. Σπούδασε αρχιτεκτονική στο ΕΜΠ και πήρε τον τίτλο του Διδάκτορα Μηχανικού με τη διατριβή του "Ο κοσμολογικός Συμβολισμός στην Αρχιτεκτονική του Βυζαντινού Ναού". Δίδαξε μορφολογία και Ιστορία της Τέχνης στις Σχολές Πετρά και Σιταρά για 3 χρόνια και το 1990 εξελέγει επ. καθηγητής στην περιοχή της Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας και Ρυθμολογίας του Τμ. Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠολυτεχνείου, όπου διδάσκει έως σήμερα. Έγραψε βιβλία και άρθρα για ζητήματα της ειδικότητάς του, όπως: Σύμβολο και Μορφή στο Παλαιοχριστιανικό Βαπτιστήριο, Το Αρχοντικό του Γ. Βούλγαρη στην Ύδρα, Ο Ναός των Αγ. Αναργύρων στην Ερμιόνη, Μπαρόκ η έκσταση και η υπερβολή, Το Μακεδονικό Αρχοντικό, Νεοκλασσικισμός, Δομή-Μορφή και Λειτουργία του Ιερού Χώρου, κ.ά. Έχει επιμεληθεί την έκδοση σε σειρά βιβλίων των άρθρων του πατέρα του, του αείμνηστου καθηγητή Αγγ. Προκοπίου και έχει μεταφράσει φιλοσοφικά και ποιητικά κείμενα ανατολικών παραδόσεων. Έχει εντρυφήσει ιδιαίτερα σε ζητήματα παραδοσιακής και νεοκλασικής αρχιτεκτονικής του ελληνικού και ευρωπαϊκού χώρου καθώς και σε ζητήματα Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Ναοδομίας.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Ο ζωγράφος Γιώργος Προκοπίου ως φωτογράφος και κινηματογραφιστής

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023