NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

O Kωνσταντίνος Κανάρης και τα ναυτικά γεγονότα του Αυγούστου 1824, μέσα από τα κείμενα του πυρπολητή Κωνσταντή Νικόδημου.

Βικτωρία Μαστραντώνη Βικτωρία Μαστραντώνη    
14 Μαρτίου 2025
Reading Time: 2 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
158
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Έρευνα – κείμενα Βικτωρία Μαστραντώνη

Εικόνες από Παναγιώτη Μαστραντώνη

Είναι γνωστά τα γεγονότα της Ναυμαχίας της Σάμου και ο ηρωισμός του Κωνσταντίνου Κανάρη, που με την έγκαιρη επέμβασή του με το πυρπολικό του, έσωσε την σε κίνδυνο ευρισκόμενη τότε ναυμαχία. Μετά όμως από αυτή την ηρωική του επέμβαση, έχουμε αυτόν τον ίδιο Κανάρη να ζητά με την αναφορά του προς την Κυβέρνηση τότε, την αντικατάσταση του καμμένου πλέον πυρπολικού του, για να συνεχίσει στον Αγώνα, αλλά, επίσης δυστυχώς έχουμε αρνητική απάντηση στο αίτημά του από το Εκτελεστικό με πρόεδρο τον Γεώργιο Κουντουριώτη. Μία απόφαση βέβαια αντίθετη από εκείνη και του Υπουργείου των Ναυτικών και του Σώματος του Βουλευτικού, τα οποία είχαν ευμενώς εισηγηθεί… Δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά που διακρίνουμε την τόσο άδικη και περιφρονητική αντιμετώπιση του εκτελεστικού της Κυβέρνησης υπό τον Γεώργιο Κουντουριώτη, απέναντι στους Ψαριανούς ακόμη και εάν πρόκειται και για αυτόν τον ίδιο τον Κανάρη, ακόμη και όταν το κάνει μετά την πυρπόληση της Φρεγάτας στη ναυμαχία της Σάμου, όπου με την ηρωική του παρέμβαση, έσωσε τη Ναυμαχία. Στην αναφορά του εκείνη, με το αίτημα να του δοθεί καινούργιο πυρπολικό, το Βουλευτικό Σώμα είχε προωθήσει προς το Εκτελεστικόν Σώμα υπό τον Γεώργιο Κουντουριώτη , με το προβούλευμά του , Περ. β΄. αριθμ. 1146. Υπόμνημα της νήσου των Ψαρών του Κ. Νικόδημου σελίς 545.

«Ο γενναίος Κανάρης παρρησιασθείς σήμερον εις το Βουλευτικόν, παρέστησε και δια ζώσης, όσα και η εσώκλειστος αναφορά του φανερώνει. Ο αμίμητος ούτος πυρπολιστής ζητεί να στρέψη πάλιν εις το στάδιον του πολέμου με νέον πυρπολικόν, και δια τούτο και μόνον ήλθεν εις την καθέδραν της Διοικήσεως (Ναύπλιον) προ έξ ημερών . Τη 20η Αυγούστου 1824» (sic).

Την αναφορά του Κανάρη και τον κατάλογό του σχετικά με την επιχείρησή του αυτή κατά την Ναυμαχία της Σάμου, όπου απώλεσε το πυρπολικό του, έστειλε επίσης το Υπουργείο των Ναυτικών προς το Εκτελεστικό Σώμα, στις 25 Αυγούστου 1824 από το Ναύπλιο με αριθμ.1137. και με την υπογραφή, «Εν απουσία της τριμελούς επιτροπής» όπως αναφέρεται, «του Γεν.Γραμματέως του Υπουργείου, Γ. Κώπα.» Σελ. 546, του υπομνήματος, επακριβώς.

Τότε κατά την διάρκεια του ναυτικού αγώνα, πάντα μετά από τις ενέργειες των πυρπολικών στις ναυμαχίες, ο αρχηγός (διευθυντής) του πυρπολικού , όφειλε να αναφέρει σε έκθεσή του τα μέλη του πληρώματος που είχε μαζί του στο πυρπολικό, τις τυχούσες απώλειες και τον τόπο της πυρπόλησις. Και αυτά είναι όλα όσα περιελάμβανε μέσα σε αυτή του την έκθεσή, ο Κ. Κανάρης Σελ. 546 και 547 του Υπομνήματος τόμος 1ος, υπογράφοντας ο ίδιος, «εν Ναυπλίω , τη 25 Αυγούστου 1824. Κωνσταντής Κανάριος»(sic). Την εισαγωγή μόνον μεταφέρω εδώ… «Κατάλογος των ναυτών του ηφαιστείου Κωνσταντή Καναρίου, όστις επυρπόλησε τέσσαρα εχθρικά ά.) βασσέλον εις Χίον β΄.) βασσέλον εις Τένεδον , γ΄.) κορβέταν εις Αγίαν Μαρίναν, δ΄) φρεγαταν 56 κανονιών σις Σάμον, τη 5 Αυγούστου 1824.»(sic). Στη συνέχεια να φέρονται ονόματα και εάν και ποιός ίσως είχε σκοτωθεί κλπ … Αναφέρω κάποια ονόματα: Γεώργιος Τσαμπαρλής (απέθανε μαχόμενος), Ιωσάφατ ιερομόναχος, εις το της Σάμου, Ιωάννης Μαυρογιάννης (απέθανε μαχόμενος) κλπ… σελίδες 546-547.

Αλλά δυστυχώς, «Ούτε η αναφορά του Κανάρη, ούτε η γνωμοδότησις του Βουλευτικού ίσχυσαν στο Εκτελεστικόν Σώμα ώστε να δώση τότε πυρπολικόν εις τον Κανάρην.»(sic). Όμως δυστυχώς και πάλι, με την ίδια αδιαφορά η τότε Κυβέρνηση υπό τον Γεώργιο Κουντουριώτη, αντιμετώπισε και άλλες σχετικές αναφορές από Ψαριανούς πυρπολιστές, (σελίς 542, του 1ου τόμου του υπομνήματος)

«Οι πυρπολισταί Δ. Παπανικολής, Νικόλαος Βρατσάνος, Ανδρέας Βρούλος και Κωνσταντίνος Νικόδημος, οι οποίοι δια της αναφοράς των δεν εζήτησαν τίποτε υπέρ εαυτών, αλλά προσέφερον τον εαυτόν των εις την υπηρεσίαν της πατρίδος παρακαλούντες την Διοίκησιν να λάβη πρόνοιαν περί των των αιχμαλωτισθεισών ψαριανών οικογενειών.» Δυστυχώς τραγική ήταν η αδιαφορία της Διοικήσεως τότε του Εκτελεστικού Σώματος, απέναντι και σε αυτό το τραγικό θέμα το οποίο προέκυψε μετά την Καταστροφή των Ψαρών , ως προς τους αιχμαλωτισθέντες από τους Τούρκους Ψαριανούς…

Να προσθέσω και εκείνα που αναφέρονται από τον Νικόδημο μέσα στο Υπόμνημα της Νήσου Ψαρών από σελίδα 544 όπου όπως είπαμε έγινε το αίτημα του Κωνσταντίνου Κανάρη στο Ναύπλιο με την αναφορά του της 19ης Αυγούστου για να αιτηθεί ένα καινούργιο πυρπολικό και να συνεχίσει να συμμετέχει στον Ναυτικο Αγώνα. «Προστρέχων προς την Σεβαστήν Διοίκησιν ίνα προσφέρω την ειλικρινή ευπείθειάν μου, και επομένως να ζητήσω έν ηφαίστειον πλοίον μετά αναγκαία δια να τρέξω πάλιν όπου η ανάγκη της πατρίδος προσκαλεί τα τέκνα της, δια να εξακολουθήσω συναγωνιζόμενος υπέρ πίστεως και πατρίδος. Ο ταπεινότατος πατριώτης και δούλος, Κωνσταντής Κανάριος.»

Διαβάστε επίσης:  Διακριτικό έμβλημα Αγήματος Εμβολής.

Αυτά είναι τα γραφόμενά του, προς την Σεβαστήν Διοίκησιν, τα οποία και διαβάζουμε από τη σελίδα 544… Αυτή η αναφορά όμως οφείλει να σταλεί από το Βουλευτικόν Σώμα προς το Εκτελεστικόν Σώμα του Γεωργίου Κουντουριώτη για να έχει ισχύ στο Υπουργείο των Ναυτικών και το Βουλευτικό το κάνει με το Προβούλευμά του, Περ. β΄. αριθ.1146 . το οποίο διαβάζουμε στη σελίδα 545 και 546 και 547, του Υπομνήματος.

Σας θυμίζω ότι βρισκόμαστε πλέον μετά την πλήρη καταστροφή της νήσου των Ψαρών και όλος αυτός ο κόσμος ο Ψαριανός είναι ξεκρέμαστος και αφημένος στην τύχη του… Ζητάει λοιπόν ο Κανάρης εκτός από νέο πυρπολικό για να συνεχίσει τον Αγώνα και την οικονομική βοήθεια για τα πληρώματά του, αυτούς τους ανθρώπους που έχουν χάσει πλέον τη δουλειά τους για να επιβιώσουν με τις οικογένειές τους. Ζητά για εκείνους, αυτά τα οποία η Κυβέρνηση είχε υποσχεθεί, δια των διαταγών της αριθ. 1800 και 1952. Ένα ελάχιστο βοήθειας, όχι χαριστικό, αλλά έναντι εκείνων τα οποία η Κυβέρνηση οφείλει προς την νήσο των Ψαρών… Πράγματι κάτι ελάχιστο έναντι δόθηκε στα πληρώματα, το οποίο διαβάζουμε στη σελίδα 547 του Υπομνήματος, αλλά όχι, πυρπολικό στον Κωνσταντίνο Κανάρη δεν παραχωρήθηκε!

Τεράστια η προσβολή για έναν τέτοιο Αγωνιστή που βιάζεται να επιστρέψει στον Ναυτικό Αγώνα. Ομως, ναι κάποια στιγμή στην μεγάλη ανάγκη της η Κυβέρνηση, δηλαδή με απλά λόγια το Εκτελεστικό που έχει πλέον σε όλα τον πρώτο λόγο, έχοντας εξουδετερώσει, για να μην πω εξαφανίσει, το Βουλευτικό και κάθε άλλη εξουσία….. θα δώσει πυρπολικό στον Κωνσταντίνο Κανάρη, αλλά τότε μόνο εάν εκείνος δεχόταν να πολεμήσει πλέον υπό τον Ανδρέα Μιαούλη και όχι τον Ναύαρχο των Ψαρων τον Νικολή Αποστόλη!

Δεν θα παραλείψω να περιγράψω εδώ και τον ηρωισμό και του Ψαριανού μπουρλοτιέρη Κωνσταντίνου Νικόδημου μετά την ναυμαχία αυτή της Σάμου, όταν τα λίγα Ψαριανά πολεμικά μαζί με τα υπόλοιπα, εκτός του Κανάρη πυρπολικά θα ακολουθήσουν τα Υδραιο-Σπετσιώτικα στην συνέχεια της πορείας τους μετά τη ναυμαχία της Σάμου, και τότε απέναντι από το φρούριο της Κώ, θα είναι η πρώτη συνάντησή τους με τον τουρκοαιγυπτιακό εχθρικό στόλο. Διαβάζουμε σχετικά από την σελ. 52 “Απομνημονεύματα εκστρατειών και ναυμαχιών του Ελληνικού Στόλου”, του Κωνσταντίνου Νικόδημου: «…μία εχθρική φρεγάτα ηγγυροβολημένη εκεί, εβγήκεν εις τα πανιά. Τα πυρπολικά την κατεδίωξαν και αυτή διευθύνθη εις Αλικαρνασσόν. Ο εχθρικός στόλος ιδών τα ελληνικά πλοία εις τον πορθμόν, εβγήκε και αυτός εις τα πανιά, μετ ολίγον δε εισήλθεν εντός του πορθμού όλος ο ελληνικός στόλος και συναπαντηθέντες οι δύο στόλοι ήρχισαν να ναυμαχούν. Τα εχθρικά πλοία καταδιωκόμενα υπό των πυρπολικών και λοξοδρομούντα μεταξύ Κώ και Αλικαρνασσού, μη δυνάμενα δε να πάρωσι την βόλταν προς τον άνεμον (πότζαλαμπάντα), δια να αποφεύγουν τον κίνδυνον και ν΄απομακρύνωνται.»(sic)

Δεν μπόρεσα να παραβλέψω τον έξοχο άμεσο λόγο με τους ναυτικούς όρους του Νικόδημου και είναι για αυτό το λόγο, μεταφέρω αυτούσιο το κείμενο εδώ από τα Απομνημονεύματα Ναυμαχιών του Νικόδημου που όπως έχουμε πει περιγράφει μόνον εκείνες τις συγκρούσεις στις οποίες ήταν και ο ίδιος παρών με το πυρπολικό του! Όπως μας περιγράφει στη συνέχεια ο μπουρλοτιέρης Νικόδημος, «απέναντι στον ελληνικό στόλο, ο οποίος δεν θα ήθελε εάν μπορούσε να επιλέξει, να έχει βρεθεί σε ναυμαχία σε ένα τόσο στενό χώρο, απέναντι έχοντας τον τεράστιο εχθρικό στόλο , με τα δίκροτα τις φρεγάτες και κορβέτες του εχθρού, πολυάριθμες τόσο ώστε, δεν θα μπορούσε κάποιος να καταμετρήσει με τον τρόπο που ήσαν «μεμιγμένοι» οι δύο στόλοι κατά την ναυμαχία ώστε να καταμετρηθούν… και όπου ο εχθρικός στόλος είχε όλα τα μέρη της ξηράς ιδικά του, εισήλθεν όμως μετά ταύτα και εναυάχησε… και την ναυμαχίαν ταύτην συνεκρότουν όλος ο ελληνικός στόλος…»(sic) από σελίδα 52.

Διαβάστε επίσης:  Διάσπαση του τουρκικού αεροναυτικού αποκλεισμού της Κύπρου απο 4 μικρά ελληνικά εμπορικά πλοιά κατά τη διάρκεια της εισβολής της Τουρκίας στην Κύπρο (Ιούλιος 1974)

Και συνεχίζει… «Απέναντι του Ελληνικού Στόλου, όλα τα μεγάλα πλοία ήτοι δίκροτα φρεγάται και κορβέτα του εχθρού, τα οποία ήτο αδύνατον ν΄αριθμηθώσι, διότι ως εκ της πληθόρας και των συχνών περιστροφών των εις την συμπλοκήν της ναυμαχίας ταύτης τοσούτον ήσαν μεμιγμένοι οι δύο στόλοι ώστε δεν διεκρίνοντο… Τα πυρπολικά βοηθούμενα από τα πολεμικά έτρεπον σε φυγή τα εχθρικά και τα καθιστούσαν ανίκανα για να βλάψουν τα ελληνικά πλοία, οι δε πυρπολισταί δεν ηδύναντο να κολλήσουν τα πυρπολικά των διότι ο βόρειος άνεμος ήτο σφοδρός και διότι τα οθωμανικά πλοία έπαιρνον πάντοτε την στροφήν των ποδιστά (ποτζαλαμπάντα) και απεμακρύνοντο ταχέως από τα πυρπολικά.»(sic)

Για να μη μακρηγορήσω, μεταφέρω με δικά μου λόγια την υπόλοιπη περιγραφή του Νικόδημου, από το βιβλίο του. Τα εχθρικά λόγω του στενού του χώρου, είχαν κατεβάσει βάρκες με ενόπλους που προσπαθούσαν να καταδιώκουν τα πυρπολικά, και με αυτόν τον τρόπο όπως μας αφηγείται ο Νικόδημος, «εμάχοντο αμφοτέρωθεν ψιλοίς όπλοις» δηλαδή δίχως πυροβόλα από τα πλοία παρά μόνον με τουφέκια. Ηταν ανεπανάληπτος ο ηρωισμός , μέσα σε αυτό το κυνηγητό, των πληρωμάτων των μπουρλότων , μεταξύ των οποίων βέβαια και ο ίδιος Νικόδημος, ο οποίος από σεμνότητα σε ότι τον αφορά αφήνει άλλους να μιλήσουν για αυτόν και όπως εγώ πλέον μεταφέρω τα ίδια τα λόγια του από την σελίδα 53 των Απομνημονευμάτων του, « Άς μή νομίση ο αναγνώστης ότι ο συγγραφεύς γράφων τα γεγονότα τα οποία είδε, περιαυτολογεί παραλείπων τα καθέκαστα των άλλων. Το γεγονός τούτο βεβαιούν αι μαρυρίαι των ναυάρχων, ήτοι ο των Σπετσών εις την από 26 Αυγούστου προς την κοινότητα των Σπετσών έκθεσίν του όστις λέγει, “ώρμησε ( η εχθρική λέμβος) να ζωγρήση έν πυρπολικόν ψαριανόν, ένθα εδίωκεν εις ικανόν διάστημα τον στολάρχην του τυράννου” (sic) και δεν συνεχίζει ο σεμνός πυρπολιστής Νικόδημος, γιατί βεβαίως επρόκειτο για τον ίδιο και την δική του λέμβο. Και μας αφήνει να διαβάσουμε τα γεγονότα από τον ίδιο τον Ναύαρχο των Σπετσών τον Γεώργιο Ανδρούτσο. Το ίδιο κάνει και με την περιγραφή του Ναυάρχου των Ψαρών Νικολή Αποστόλη καθώς όμως και του Υποναυάρχου Σαχτούρη της Υδραίικης μοίρας σε αυτή τη ναυμαχία εν απουσία του ναυάρχου Ανδρέα Μιαούλη ο οποίος ακόμη βρίσκεται στην περιοχή των Ψαρών….

Και εδώ τώρα η περιγραφή του ιδίου Του Νικόδημου κατά τη ναυμαχία της Σάμου. «Τα πυρπολικά βοηθούμενα από τα πολεμικά έτρεπον εις φυγήν τα οθωμανικά και δεν εδύναντο αυτά να βλάψωσι τα ελληνικά πλοία, οι δε πυρπολισταί δεν ηδύναντο να κολλήσουν τα πυρπολικά των διότι ο βόρειος άνεμος ήτο σφοδρός και διότι τα οθωμανικά πλοία έπαιρνον πάντοτε την στροφήν των ποδιστά και απεμακρύνοντο ταχέως από τα πυρπολικά…. Το πυρπολικόν του Νικόδημου πλησιάσαν την ναυαρχίδα του Βυζαντινού στόλου, εμάχετο μετ αυτής με ψιλά όπλα. Η δε ναυαρχίς έπεμψεν λέμβον (κατσαβάσι) με ωπλισμένους ναύτας δια να κυριεύσωσιν το πυρπολικόν. Αλλά αποκρουσθείσα παρά του πυρπολικού ετράπη εις φυγήν απωλέσασα ικανούς τούρκους, και αυτή δε η Ναυαρχίς δια να αποφύγη τον κίνδυνον, επήρε την στροφήν της ποδιστά, αλλ εις την στροφήν ταύτην συντριβείσης της κεραίας της γάμβιας, πάραυτα τα προσήνεμα εις το πυρπολικόν οθωμανικά πλοία έστρεψαν τα πυροβόλα των κατ αυτού, και ούτω η ναυαρχίς απέφυγε τον κίνδυνον, οι δε πυροβολισταί αυτής θεωρούντες από τας κανονοθυρίδας δεν έρριψαν κανέν πυροβόλον και τα σφογγιστήρια ήσαν ερρομένα εις την θάλασσαν. Πολλοί οθωμανοί συνηγμένοι εις το ικρίνον της πρύμνης έτουφέκιζον και αντήλλαζον με τους πυρπολιστάς τα συνήθεις ύβρεις, εξ αυτών δε των ισταμένων οθωμανών οι πυρπολισταί (Νικόδημος) εφόνευσαν χρυσοστόλιστον τινά τον οποίον αμέσως περικυκλώσαντες οι άλλοι οθωμανοί τον εσήκωσαν…. Οι πυροβολισταί των οθωμανικών πλοίων, προσηλωμένοι μάλλον εις τα κινήσεις των πυρπολικών παρά εις την γόμωσιν των πυροβόλων έρριπτον πυροβολισμούς άνευ σφαιρών.»(sic). To αποτέλεσμα τελικά όλης αυτής της αναταραχής που προκάλεσαν τα πληρώματα των πυρπολικών με τις σκαμπαβίες τους ανάμεσα και καταδιώκοντας τις βάρκες με τα πληρώματα των εχθρικών πλοίων που τους χτυπούσαν ήταν να σπεύσει να απομακρυνθεί πλέον ο εχθρικός στόλος προς τον Γέροντα. Τα ακολούθησαν βέβαια τα πλοία Υδρας Σπετσών και Ψαρών. Όμως τα πλοία Υδρας και Σπετσών όντας προσήνεμα βρέθηκαν σε άμμεσο κίνδυνο από τα εχθρικά και οι Ναυαρχοι Μιαούλης και Σαχτούρης κατέβασαν τα ναυαρχικά τους σημεία για να μην αναγνωρίζονται από τον εχθρό ενώ τα Ψαρινά ευρισκόμενα σε καλήτερη θέση έναντι του εχθρικού στόλου τον περίμενε για να επιτεθεί. Τότε «είς των πλοιάρχων της Υδρας έχων υψωμένην εις τον ιστόν του κόκκινην φιάμπουλαν , πλέοντας προς τα Ψαριανά , εφώναζεν ακαταπαύστως «Καπετάν Νικολή, στείλε τα μπουρλότα, διότι τα σοττοβέντο καράβιας μας χάνονται σήμερον ! » (sic) Απομνημονεύματα σελίς 57 .

Διαβάστε επίσης:  Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

Συνεχίζοντας την αφήγηση των γεγονότων τα οποία τόσο άμεσα έζησε ο Νικόδημος συνεχίζει λέγοντας. «Ο Ναύαρχος των Ψαριανών, υψώσας τα ιδιαίτερα σημεία των πυρπολιστών Παπανικολή και Νικόδημου, αμέσως ούτοι διευθύνθησαν κατά του εχθρικού στόλου. Τα Ελληνικά δε πλοία όλα ομού επλησίασαν τον τουρκικόν στόλον και ο πυροβολισμός ήρξατο εκατέροθεν. Και οι ναύαρχοι ιδόντες τον ελληνικόν στόλον επιπεσόντα κατά του εχθρικού ύψωσαν αμέσως τα ναυαρχικά των σημεία, και τα μεν ψαριανά πυρπολικά έπεσαν εις το κέντρον του εχθρικού στόλου τα δε εμπροσθινά εχθρικά πλοία, τα πορευόμενα προς τον μυχόν του κόλπου, εναυμάχουν και αυτά με τον ελληνικόν στόλον. Αλλ΄επί τέλους, ο τουρκικός μη δυνάμενος ν΄άνθέξη, επήρε την στροφήν του ποδιστά και διευθύνθη προς την Λέρον διωκόμενος υπό του ελληνικού. Τότε ο πυρπολιστής Ιωάννης Ματρόζος (Σπετσιώτης) , πλησιάσας εχθρικόν βρίκιον, έθεσε πύρ εις το πυρπολικόν του, αλλ΄απέτυχεν. Κατόπιν τούτου έρριψε και ο Πιπίνος το πυρπολικόν του επί του βρικίου, αλλ΄ούδ αυτός επέτυχε, πληγωθείς μάλιστα κατά τον μηρόν υπό σφαίρας εχθρικής. Έτερον πυρπολικόν σπρετσιωτικόν, τρικάταρτον, διευθυνόμενον από τον Λάζαον Μουσού επέπεσεν επι του ιδίου βρικίου και έθεσεν πύρ, όπερ διεδόθη εις τον αρτέμονα, αλλ΄ οι τούρκοι έσβυσαν αυτό… Ο Νικόδημος εξηκολούθησεν εισέτι διώκων τον εχθρικόν στόλον, μη δυνάμενος όμως να τον πλησιάση ως αναχωρούντα πλησίστιον, επήρε την στροφήν του και ηνώθη με τον Ελληνικόν στόλον.»(sic) σελίς Απομνημονευμάτων 58.

Και αυτά είναι τα γεγονότα της 29ης Αυγούστου. Πρό όμως αυτού του γεγονότος η απαγόρευσις του Ναυάρχου Μιαούλη ώστε ο Ναύαρχος των Ψαρών Νικολής Αποστόλης να μην ακολουθήσει τα Υδραικά πλοία προς τον Γέροντα, ήταν σίγουρα κάτι που δεν θα μπορούσε να μην ‘εχει πικράνει τον Ψαριανό ναύαρχο. Όμως όπως μας εξηγεί ο Νικόδημος στη συνέχεια, αυτό είχε αποτρέψει να βρεθούν και τα Ψαριανά πλοία διασκορπισμένα όμως τα Υδραικά και τα Σπετσιτικά «διαρκορπισμένα ένθεν κακείθεν και να μη δυνηθούν να δώσουν την βοήθειαν την οποίαν έδωκαν.» (sic) σελίς 60 των απομνημονευμάτων.

Πολύτιμη η παρουσία των πυρπολικών λοιπόν και σε αυτή τη ναυμαχία και το βλέπουμε αυτό και στις αναφορές των ναυάρχων προς την Διοίκηση και την επιμονή τους για την αύξηση του αριθμού των πυρπολικών στον ελληνικό στόλο και την αποστολή και άλλων περισσοτέρων μια και αρκετά εξ αυτών είχαν χαθεί. Και θα είναι τώρα μόνον, που επιτέλους η Σεβαστή Διοίκηση θα αποφασίει πιεζόμενη εκ της ανάγκης, να δώσει και πυρπολικό καινούργιο στον Κανάρη. 

Όμως δεν θα μπορούσα να μη συμφωνήσω με τον Νικόδημο σε εκείνο που λέει στα Απομνημονεύματά του σχετικά με τις μαρτυρίες των Ναυμαχιών. «Όσας δε τούτων είδα τας ιστόρησα καθώς έγιναν. Ευχής όμως έργον θα ήτο, ως προείπον, εάν έκαστος ναυτικός έγραφε τας ναυμαχίας εις άς παρευρέθη καθώς τας είδε.» Απομνημονευματα Κ. Νικόδημου , σελίς 53.

  Επιτέλους και ο Τρινήσιος στόλος, ξανά ενωμένος με έστω και ελάχιστα από τα διασωθέντα της καταστροφής Ψαριανά πλοία και πυρπολικά, που επέτρεψε η Ελληνική Διοίκηση να ακολουθήσουν μετά της Υδρας και των Σπετσών … αποδεικνύει ότι ακόμη μπορεί να τρομοκρατεί τον εχθρό……Αλλά ενωμένος…

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 1824Ελληνική ΕπανάστασηΚανάρηςΜαστραντώνηναυμαχία Γέρονταναυμαχία ΣάμουΝικόδημοςπυρπολικά
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Με τον Πύρρο Σπυρομήλιο στους Αγίους Σαράντα

Επόμενο Άρθρο

Λουδοβίκος-Ανδρέας Γκος (1791-1873): Ο επιφανής Ελβετός φιλέλληνας γιατρός στην Ελλάδα του ’21.

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Λουδοβίκος-Ανδρέας Γκος (1791-1873): Ο επιφανής Ελβετός φιλέλληνας γιατρός στην Ελλάδα του '21.

SWOT analysis της Ελληνικής Επανάστασης του 1821

Ελληνική Επανάσταση 1821: Ο Ναυτικός Αγώνας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Βικτωρία Μαστραντώνη

    Με καταγωγή τη Σμύρνη της Μικράς Ασίας, γεννήθηκε στην Καλλιθέα Αττικής το 1945. Ασχολήθηκε επαγγελματικά κυρίως με την επιχείρηση του πατέρα της, ιδρυθείσα το 1938 στον Πειραιά, με αντικείμενο εμπόριο ναυτιλιακών ειδών, ανελκύσεις και διαλύσεις πλοίων. Σταδιακά επέκτεινε τη δραστηριότητα της στη ναυτική διακόσμηση και ναυτικές αντίκες, με το κατάστημα «Captain’s» στη Γλυφάδα. Η διαρκής αγάπη και ενασχόληση της με τη συγγραφή πάνω σε θέματα ιστορικά και λαογραφικά οδήγησε σε σποραδικές δημοσιεύσεις και συνεργασίες με έντυπα όπως, η εφημερίδες «Έρευνα Καλλιθέας» και «Φωνή της Ύδρας» και το «Αθηναϊκό Ημερολόγιο» των εκδόσεων Στρατή Φιλιππότη. Από το 1995 ασχολείται, με τον σύζυγό της, με έρευνα και μελέτη των πλοίων που έλαβαν μέρος στον κατά θάλασσαν αγώνα της Ελληνικής Επαναστάσεως του 1821-1829. Από τα τέλη του 2020 έως και το τέλος του 2023 έχει παρακολουθήσει ημερολογιακά με διαδικτυακές αναρτήσεις της τα αντίστοιχα ναυτικά γεγονότα του Αγώνα (1820-1823) σε 73 συνέχειες, ενώ το 2024 έχει αφιερώσει στην ηρωική Νήσο των Ψαρών. https://www.facebook.com/profile.php?id=100004991076327

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    O Kωνσταντίνος Κανάρης και τα ναυτικά γεγονότα του Αυγούστου 1824, μέσα από τα κείμενα του πυρπολητή Κωνσταντή Νικόδημου.
    Κατά θάλασσαν αγώνας της Ελληνικής Επανάστασης. Αφιέρωμα στα Ψαρά.
    Η Πυρπόληση του τουρκικού δίκροτου στην Ερεσό, 27 Μαϊου 1821

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023