NavalHistory
Κυριακή, 15 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Το Ατμόπλοιο Τάναϊς, τελευταίο ταξίδι

Άννα Μπατζέλη Άννα Μπατζέλη    
3 Δεκεμβρίου 2024
Reading Time: 10 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
329
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Το άρθρο πρωτοδημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας τον Ιανουάριο του 2021. Το παρόν κείμενο αποτελεί επικαιροποίηση/εμπλουτισμό του αρχικού άρθρου.

Της Άννας Μπατζέλη

Το ατμόπλοιο Τάναϊς είναι περισσότερο γνωστό για το τελευταίο ταξίδι του, καθώς με την βύθισή του έχασαν την ζωή τους εκατοντάδες άνθρωποι, ανάμεσα σε αυτούς 300 περίπου Κρήτες Εβραίοι.[2] Στο παρόν άρθρο επιχειρείται μια σύντομη παρουσίαση της ιστορίας του πλοίου από την ναυπήγησή του ως «Holywood» το 1907, έως και τον τορπιλισμό του από βρετανικό υποβρύχιο το 1944.

Το μνημείο φιλοτεχνήθηκε από τον γλύπτη Μίλτο Παπαστεργίου και τοποθετήθηκε το 2013 στην Ακτή Μιαούλη (Πύλη της Άμμου). Αναπαριστά τμήμα ενός πλοίου μέσα από το οποίο πετούν προς τον ουρανό πουλιά, τα οποία συμβολίζουν τις ανθρώπινες ψυχές που χάθηκαν κατά το ναυάγιο

1907 – 1935: Το πλοίο ως «Holywood»

Το ατμόπλοιο Τάναϊς ναυπηγήθηκε στην Μεγάλη Βρετάνια και συγκεκριμένα στο Σάντερλαντ (Sunderland) της βορειοανατολικής Αγγλίας ως «Holywood» από την εταιρεία John Blumer & Co. H John Blumer & Co δραστηριοποιούταν από το 1859 και διέθετε σημαντική εμπειρία στην κατασκευή διαφορετικών τύπων πλοίων. Μεταξύ άλλων, το 1900 η εταιρία είχε ναυπηγήσει το Drumcruil, ένα φορτηγό πλοίο με χωρητικότητα βάρους 6,500 τόνων.[3] Το «Holywood» ήταν αρκετά μικρότερο με ολική χωρητικότητα 1,546 κόρων (1,546 grt / 965 nrt). Σύμφωνα με την ανοικτή βάση δεδομένων της Shipping and Shipbuilding Research Trust για πλοία που ναυπηγήθηκαν στην περιοχή του Σάντερλαντ, οι εργασίες κατασκευής του «Holywood» ξεκίνησαν στα τέλη του 1906 και ολοκληρώθηκαν στις αρχές του 1907. Το πλοίο είχε μήκος 74,4 μέτρα, πλάτος 11,5 μέτρα και βάθος 4,8 μέτρα. Η μηχανή του είχε κατασκευαστεί από την εταιρεία North Eastern Marine Engineering[4] και μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα 10 κόμβων/19 χιλιομέτρων την ώρα.[5]

Άποψη του πλοίου όταν έπλεε υπό βρετανική σημαία. Πηγή agonaskritis.gr

To «Holywood» με αριθμό νηολογίου 123769 ανήκε στην βρετανική εταιρεία Wm France, Fenwick & Co, η οποία ιδρύθηκε το 1901, έπειτα από την συγχώνευση των εταιριών Fenwick, Stobart & Co, H. C. Pelly & Co και William France & Co. Η εταιρεία δραστηριοποιούνταν αρχικά στην μεταφορά άνθρακα από το Wear και Goole στο Λονδίνο, αλλά σύντομα επεκτάθηκε στο εμπόριο ξυλείας από τα λιμάνια της Βαλτικής. Ίσως γι’ αυτό σχεδόν όλα τα φορτηγά πλοία του στόλου της, ο οποίος ήταν ο μεγαλύτερος στην Μεγάλη Βρετανία της εποχής, είχαν την κατάληξη -wood στα ονόματα που τους είχαν δοθεί, υποδηλώνοντας τόσο το αντικείμενο της εταιρείας, όσο και την πλοιοκτησία. Εκτός, λοιπόν, από το «Holywood», η εταιρεία Wm France, Fenwick & Co κατείχε τα πλοία Northwood, Lockwood, Rookwood, Gwynwood, Hawkwood,  Monkwood, Holmwood, κ. ά. Στην διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, αρκετά από τα πλοία της Wm France, Fenwick & Co είχαν επιταχθεί από το Ναυαρχείο (Admiralty).[6] Από την έρευνα σε ψηφιακές βάσεις δεδομένων και αρχεία, το «Holywood» φαίνεται να ήταν ένα από τα πλοία που επιτάχθηκαν από το Ναυαρχείο για την μεταφορά άνθρακα το 1915.[7] Αν και δεν κατέστη δυνατή η συγκέντρωση περαιτέρω στοιχείων, θεωρείται πιθανό το «Holywood» να είχε επιταχθεί και τα έτη 1917-1918, καθώς από τα ψηφιοποιημένα αρχεία του Βρετανικού Μουσείου Ναυτιλίας (National Maritime Museum) και του Αρχείου Ναυτικής Ιστορίας (Maritime History Archive), φαίνεται να μην είχε πραγματοποιήσει ταξίδια κατά την περίοδο αυτή.[8] Μια άλλη εκδοχή είναι η μη πραγματοποίηση ταξιδιών για λόγους ασφαλείας, λόγω των παράλληλων πολεμικών εξελίξεων. Σε κάθε περίπτωση στην ανάλυση αυτή θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν και οι περιορισμοί της έρευνας.

Καταγραφή του «Hollywwod» στο Lloyd’s Register of Shipping (1931). Πηγή wrecksite.eu

Όσον αφορά τα ψηφιοποιημένα αρχεία του Βρετανικού Μουσείου Ναυτιλίας, έχει ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι στις λίστες πληρώματος υπάρχουν και Έλληνες ναυτικοί:

Οι Έλληνες ναυτικοί ήταν οι 4 από τους συνολικά 17 ναυτικούς που είχαν ναυτολογηθεί στο συγκεκριμένο ταξίδι ως θερμαστές, θέση νευραλγικής σημασίας.[9] Έλληνες ναυτολογημένοι ως θερμαστές αναγράφονται και σε λίστες πληρώματος ενός άλλου ταξιδιού που πραγματοποιήθηκε την ίδια χρονιά:[10]

Στον παραπάνω πίνακα παρατηρούμε ότι για ορισμένους ναυτικούς δεν ήταν η πρώτη φορά που είχαν ναυτολογηθεί στο «Holywood». Στο σημείο αυτό πρέπει να σημειωθεί ότι η εταιρεία Wm France, Fenwick & Co παρείχε συμβάσεις εξάμηνης διάρκειας για πραγματοποίηση πολλαπλών ταξιδιών στο πλήρωμα του «Holywood». Μάλιστα, στα 28 χρόνια που το πλοίο παρέμεινε υπό βρετανική σημαία, ελάχιστες φορές παρείχε στο προσωπικό συμβάσεις ναυτολόγησης για πραγματοποίηση ενός μόνο ταξιδιού. Η πρακτική αυτή παρατηρείται κυρίως στα έτη που ακολούθησαν την λήξη του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου,[11] γεγονός που θα μπορούσε να συνδεθεί και με την προσπάθεια ανάκαμψης των εργασιών της εταιρείας μετά το πέρας του Πολέμου, στην διάρκεια του οποίου έχασε έξι πλοία. Τα πλοία αυτά είχαν επιταχθεί για μεταφορά άνθρακα από το Ναυαρχείο και βυθίστηκαν από εχθρικά πυρά.[12]

Τέλος, για ό,τι αφορά το «Holywood» θα πρέπει ακόμα να σημειωθεί ότι το σύνολο των ταξιδιών που πραγματοποίησε είναι καταγεγραμμένο στα σχετικά νηολόγια, αρκετά από τα οποία είναι ελεύθερα προσβάσιμα σε ψηφιακές συλλογές, όπως αυτή του Ιστορικού και Ναυτικού Ψηφιακού Αρχείου του Σαουθάμπτον (Southampton).[13] Στο Ψηφιακό Αρχείο του Σαουθάμπτον μπορεί κάποιος να αναζητήσει και νηολόγια του πλοίου ως Τάναϊς.[14] Στα νηολόγια, εκτός από το όνομα της πλοιοκτήτριας εταιρείας, αναγράφονται βασικά στοιχεία της ταυτότητας του πλοίου, όπως η χωρητικότητα, το έτος ναυπήγησης, το Διεθνές Διακριτικό Σήμα κλήσης πλοίου.

1935 – 1940: Το πλοίο ως Τάναϊς

Το 1935, η εταιρεία «Synodinos Bros. Mgrs.» του Στέφανου Συνοδού αγόρασε το «Holywood» από την Wm France, Fenwick & Co, έναντι του ποσού των 3,800 λιρών Αγγλίας.[15] Το πλοίο μετονομάστηκε σε Τάναϊς από την αρχαία ονομασία του ποταμού Ντον στην περιοχή της νοτιοδυτικής Ρωσίας. Η εταιρεία διέθετε και άλλα πλοία που έφεραν αρχαιοελληνικά ονόματα ρωσικών ποταμών, όπως τα «Danapris (Δάναπρις)»[16] και «Ύπανις»[17] που φέρουν αρχαιοελληνικές ονομασίες ποταμών της νοτιοδυτικής Ρωσίας.

            Το Τάναϊς, λοιπόν, το οποίο συχνά αναφέρεται εσφαλμένα ως «Δαναΐς» ή «Δανάη», εγγράφτηκε με αριθμό νηολογίου Πειραιώς 831 και Διεθνές Διακριτικό Σήμα «SVAK».[18] Το πλοίο αξιοποιήθηκε από την εταιρεία «Synodinos Bros. Mgrs.» ουσιαστικά μόνο για πέντε έτη, όχι μόνο για την μεταφορά ξυλείας, αλλά και για την διακίνηση άλλων εμπορευμάτων, όπως σίτου, ως επί το πλείστων από λιμάνια της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Κάποια από τα ταξίδια του πλοίου έχουν καταγραφεί στο Ημερήσιο Δελτίον Χρηματιστηρίου Εμπορευμάτων Πειραιώς (ΗΔΧΕΠ). Ακολουθεί μια ενδεικτική λίστα:

Διαβάστε επίσης:  «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

Στις 11 Ιουνίου 1940 και ενώ ο πόλεμος μαινόταν στην Ευρώπη το Τάναϊς επιτάχθηκε.[30] Έπειτα από την κήρυξη του Ελληνοϊταλικού πολέμου, τα επιταγμένα πλοία διασφάλισαν την συνέχιση της τροφοδοσίας του γενικού πληθυσμού με την διακίνηση αγαθών και προϊόντων, αλλά και την μεταφορά έμψυχου και πολεμικού υλικού στο μέτωπο, συμβάλλοντας σημαντικά στις πολεμικές επιχειρήσεις. Σύντομα, οι αρχές προχώρησαν στην χορήγηση πολεμικών επιδομάτων στους ναυτικούς, αναγνωρίζοντας τοιουτοτρόπως την συνεισφορά τους.[31] Η εφημερίδα Ακρόπολις σχολιάζει σχετικά:

«Ήτο δίκαιο, ήτο λογικόν, ήτο επιβεβλημένον να θεσπισθούν τα ειδικά πολεμικά επιδόματα δια τους ναυτικούς μας, οι οποίοι συνεχίζουν ακλόνητοι το κινδυνωδέστατον έργον των, προσφέροντας υπηρεσίας αληθώς εθνικάς κατά τας δυσχερεστάτας αυτάς ώρας, χωρίς την παραμικράν ιδιαιτέραν αμοιβήν. Το γεγονός περιποιεί τιμήν αληθώς εις την Κυβέρνησιν, η οποία αυτοβούλως έσπευσε να καθιερώση τα εν λόγω γενναία επιδόματα. Δεν αποτελούν και δεν δύνανται σημειωτέον ν’ αποτελέσουν ταύτα, αντιστάθμισμα των κινδύνων τους οποίους οι θαλασσόλυκοί μας αντιμετωπίζουν. Όπως δεν δύνανται, ουδέ κατά μέρος να ισοφαρίσουν τας υπηρεσίας τας υπ’ αυτών παρεχομένας σήμερον.

Κολοσσιαία είνε η συμβολή των εις την ομαλωτάτην λειτουργίαν των θαλασσίων μεταφορών, δια της οποίας κανονικώτατα εγένετο και γίνεται ο εφοδιασμός του Στρατού μας και εξυπηρετούνται αι ανάγκαι της διατροφής του λαού – γεγονός το οποίον, γενικώτερον, αποτελεί αληθή άθλον, άξιον να προσπορίση την ευγνωμοσύνην του Έθνους εις τους συντελεστάς του».[32]

1941: Η πρώτη βύθιση του Τάναϊς

Έπειτα από την επίθεση της Γερμανίας και την έναρξη της Κατοχής, η αποτύπωση της πορείας του Τάναϊς δεν είναι εύκολη. Σύμφωνα με τον Χρήστο Ντούνη, στις 17 Μαΐου 1941, το πλοίο κατέπλευσε στο λιμάνι της Σούδας με εμπορικό φορτίο και Πλοίαρχο τον Μιλτιάδη Παπαγγελή. Λίγες μέρες μετά, στις 26 Μαΐου 1941, το πλοίο βυθίστηκε από γερμανικά αεροπορικά πυρά.[33] Η Κρατική Βιβλιοθήκη της Βυρτερμέργης (Württemberg), από την άλλη, αναφέρει ως ημερομηνία βομβαρδισμού του πλοίου την 7η Μαΐου 1941.[34]

Η δεύτερη σελίδα αναφοράς του Λιμεναρχείου Χανίων προς την Νομαρχία Χανίων (28 Αυγούστου 1941). Πηγή: Ιστορικό Αρχείο Κρήτης, Δεσμίς 2γ – ακτοπλοΐα, Φ. 40, Λιμεναρχείον Χανίων προς Νομαρχίαν Χανίων (28 Αυγούστου 1941), αριθμ. φύλ.: 37

Η απόφαση ανέλκυσης και επισκευής του Τάναϊς από τους Γερμανούς, πάντως, μπορεί να συνδέεται και με την αδυναμία εντοπισμού των εν κινήσει πλοίων. Όπως συνέβη στην ηπειρωτική χώρα, όπου οι εφοπλιστές προκειμένου να δυσχεράνουν την προσπάθεια των κατοχικών αρχών να εντοπίσουν τα πλοία εν κινήσει κατέστρεψαν τα σχετικά αρχεία35] (έπειτα από εντολή της κυβέρνησης Τσολάκογλου να παραδώσουν τα πλοία τους),[36] έτσι και στην Κρήτη έγιναν προσπάθειες απόκρυψης στοιχείων προς την Κατοχική Διοίκηση. Όπως προκύπτει από σχετικά έγγραφα του Ιστορικού Αρχείου Κρήτης, η Γερμανική Κατοχή είχε επιχειρήσει να καταγράψει τα πλοία που είχαν νηολογηθεί ή παρέμεναν αγκυροβολημένα στο νησί, προκειμένου να τα επιτάξει, ωστόσο Έλληνες αντιστασιακοί, όπως ο Πλοίαρχος Κατερίνης Αλέξανδρος,[37] δυσχέραιναν το έργο τους. Σε σχετική αναφορά του προς την Νομαρχία Χανίων, κάνει λόγο για ασήμαντη παρουσία πλοίων στο νησί προπολεμικά και δίνει έμφαση στα πλοία που είχαν βυθιστεί κατά την διάρκεια της Μάχης της Κρήτης στον λιμένα της Σούδας (μεταξύ αυτών και το Τάναϊς), αναφέροντας ταυτόχρονα εάν είναι δυνατή η ανέλκυση και επισκευή τους. Είναι χαρακτηριστικό το ακόλουθο απόσπασμα:

«Έχομεν την τιμήν να αναφέρωμεν ότι: 1. Ο προ του πολέμου αριθμός των εις τους λιμένας της Κρήτης πλοίων ελλιμενισμένων ήταν ασήμαντος συνιστάμενος μόνον εις πετρελαιοκίνητα ευρισκόμενα πάντοτε εν κινήσειν και μη ελλιμενισμένα. 2ον) Ηγκυροβολήμενα πλοία προ του πολέμου δεν υπήρχον εις τους λιμένας της Κρήτης. 3ον) Κατά την διάρκειαν του πολέμου παρουσίασεν κίνησιν εξαιρετικήν μόνον ο λιμήν της Σούδας, παρέμειναν δε τα κάτωθι βεβλαμμένα εκ βομβών αεροπλάνων πλοία ως εξής: [..] στ/ Φορτηγόν “Τάναϊς” τον. 2300 προσηραγμένον λόγω διαρροών (ανέλυσις του είναι δυνατή κατόπιν αντλήσεως των υδάτων. [38]».

1942-1944: Το Τάναϊς υπό την σημαία του Ράιχ (Reichsdienstflagge)

Το Τάναϊς ανελκύστηκε και επισκευάστηκε για λογαριασμό της Mittelmeer-Reederei, ημικρατικής γερμανικής εταιρείας, η οποία ιδρύθηκε τον Νοέμβριο του 1942 έπειτα από την σύμπραξη έντεκα ναυτιλιακών εταιρειών στο Αμβούργο. Σκοπός της εταιρείας ήταν να υποστηρίξει την προσπάθεια του Επιτρόπου Ναυτιλίας του Ράιχ (Reichskommissar für die Seeschifffahrt) να διαχειριστεί και να αξιοποιήσει για τις ανάγκες του πολέμου τα επιταγμένα πλοία από τις κατεχόμενες περιοχές της Μεσογείου. Τα πλοία αυτά, πλέοντας πλέον υπό την σημαία του Ράιχ (Reichsdienstflagge), ανέλαβαν κατά κύριο λόγο την μεταφορά στρατευμάτων, αιχμαλώτων, πολεμικού υλικού και εφοδίων.[39] Το ίδιο συνέβη και με το Τάναϊς, το οποίο έπειτα από την ανέλκυσή του, επισκευάστηκε πιθανότατα στο καρνάγιο των Χανίων (το οποίο είχε επιταχθεί με την έναρξη της Κατοχής στο νησί)[40] και χρησιμοποιήθηκε για την διακίνηση φορτίων μεταξύ των νησιών του Αιγαίου και της ηπειρωτικής χώρας. Το πλοίο διέθετε πολιτικά πληρώματα με στρατιωτική δικαιοδοσία.[41]

Ακόμη, το Τάναϊς ως «εχθρικό» πια πλοίο[42] έγινε στόχος των Συμμαχικών Δυνάμεων δύο φορές. Στις 30 Ιουνίου 1943, το Βρετανικό υποβρύχιο HMS PARTHIAN επιχείρησε ανεπιτυχώς να το βυθίσει. Το Τάναϊς πραγματοποιούσε δρομολόγιο από την Μήλο στην Σούδα, υπό την συνοδεία Γερμανικών περιπολικών θαλάσσιων και εναέριων μέσων, και εντοπίστηκε από το Βρετανικό υποβρύχιο τις πρώτες πρωινές ώρες. Από τις περιγραφές της σχετικής αναφοράς ήταν εμφανές ότι το Τάναϊς μετέφερε βαρύ φορτίο. Σε λιγότερο από δύο ώρες από τον εντοπισμό του εχθρικού στόχου, το HMS PARTHIAN πυροδότησε τρεις τορπίλες, ενώ επιχείρησε ανεπιτυχώς να πυροδοτήσει και τέταρτη. Οι τορπίλες δεν βρήκαν τον στόχο τους, και το HMS PARTHIAN δεν επιχείρησε νέα επίθεση, λόγω της παρουσίας των συνοδευτικών περιπολικών μέσων.[43] Έξι μήνες περίπου μετά και συγκεκριμένα στις 6 Ιανουαρίου 1944, το Τάναϊς δέχεται νέα επίθεση στην ίδια περιοχή από τρία συμμαχικά αεροσκάφη τύπου “Marauder”. Και αυτήν την φορά, τα συμμαχικά πυρά δεν βρήκαν τον στόχο τους.[44]

British_B-26_Marauder_Mk_IA_
HMS PARTHIAN

9 Ιουνίου 1944: Το Τελευταίο Ταξίδι

Το τελευταίο ταξίδι του Τάναϊς πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο του 1944, 37 χρόνια μετά την ναυπήγησή του. Στο ταξίδι αυτό το πλοίο μετέφερε εκατοντάδες ανθρώπους και όχι κάποιο εμπόρευμα. Η βύθιση του πλοίου έχει ταυτιστεί με την τελευταία πράξη του δράματος των Εβραίων της Κρήτης, οι οποίοι υπέστησαν σκληρούς περιορισμούς και απάνθρωπη μεταχείριση με την επιβολή της Κατοχής στο νησί[45] και αποτελούσαν την πλειοψηφία των επιβαινόντων. Είναι χαρακτηριστική η ακόλουθη μαρτυρία που παραδίδεται στο βιβλίο του Μουρέλλου Ιωάννη, Η Μάχη της Κρήτης:

«Κατά τις αρχές του Ιουνίου 1944 οι Ηρακλειώτες παρακολούθησαν ένα φριχτό δράμα εις βάρος των δυστυχισμένων Εβραίων της Κρήτης που τους είχαν συγκεντρώσει οι Γερμανοί πάνω στα τείχη της πολιτείας. Εκεί είχαν συγκεντρώσει και διακόσια πενήντα παλικάρια της Κρήτης που περίμεναν να τα διώξουν με το βαπόρι που θα’ παιρνε τους Εβραίους.

Μόλις μαθεύτηκε ο ερχομός των έτρεξαν πολλοί που ’χαν ανάμεσά τους γνωστούς για να τους περιθάλψουν. Ολόκληρη η κοινωνία συγκλονίστηκε από το δράμα των Εβραίων, που σπαραχτικά ξετυλισσότανε μπρος στα μάτια μας. Η Ελεονώρα Στυλιανού Κατεχάκη τότε κόρη Δημάκη, που ήταν επί κεφαλής των κοριτσιών, που εστείλαμε δήθεν από το Διεθνή Ερυθρό Σταυρό με ψεύτικα χαρτιά, περιγράφει σ’ έκθεση που της ζητήσαμε τη φριχτή τους θέση: «Και το μπουλούκι αυτό που προκαλούσε τη φρίκη και τον πόνο, κάθε στιγμή μεγάλωνε και πλήθαινε. Ερχόνταν κι άλλοι κι άλλοι. Όλοι οι Εβραίοι της Κρήτης! Νέοι, γέροι, γυναίκες, παιδιά, μωρά άρρωστα από τα νοσοκομεία, παράλυτοι επάνω στα φορεία! Διέσχισαν την Κρήτη σχεδόν με τα πόδια. Τραβούσαν μαζί των ότι από όλη των την περιουσία μπορούσε να μεταφερθεί σε ένα σακούλι στην πλάτη των. Φορτωμένοι σαν ζώα, νηστικοί και διψασμένοι, περπάτησαν ώρες. Στο δρόμο άφηναν τα παπούτσια των, στις πέτρες των δρόμων μάτωσαν τα πόδια των και σαν έφταναν εδώ και μας αντίκρισαν, σαν είδαν πως μπορεί να υπάρξει γι’ αυτούς ακόμα μια ματιά στοργική σ’ αυτή τη γη, άφηναν τις ψυχές των στα χέρια μας και κυλίστηκαν, άδεια σακιά τα σώματά των, κάτω στην σκληρή γη. Και ενώ εμείς με δακρυσμένα μάτια αντικρίζαμε την κατάντια των, αυτοί βρήκαν τη γη μας αναπαυτική, την σκληρή πέτρα μαλακό μαξιλάρι, το λίγο γάλα που έφτασε με τις παραγγελίες μας κάτω από την εστία των βρεφών, νέκταρ και το νερό σαν το πολυτιμότερο αγαθό.

Σαν συνήλθαν λίγο ξελυποθύμησαν, σαν είδαν τα ματάκια των παιδιών των ν’ ανοίγουν παρηγορημένα από την πείνα, και σαν δέσαμε τις πληγές των και περιποιηθήκαμε την κάθε λογής αρρώστια των, τότε άρχισε πάλι να λειτουργεί η σκέψις των και η έννοια του τι θα απογίνουν τους απασχολούσε και πάλι. Βρήκαν τότε την προσωρινή των διαμονή κοντά μας παράδεισο και ευχόντανε να μην έφευγαν ποτέ απ’ εδώ. Μας ρωτούσαν με αγωνία τι ξέρουμε, τι μάθαμε, μας γέμισαν φιλιά και χάδια και ευχές. Η ελάχιστη περιποίησή μας τους γέμιζε ευγνωμοσύνη. Άρχισαν να ελπίζουν τονωμένοι από τις περιποιήσεις μας και τη στοργή μας. Και μεις είχαμε στην ψυχή μας την κρυάδα του θανάτου, γιατί ξέραμε καλά πως ένα βαπόρι στο λιμάνι τους περίμενε και πως το βαπόρι αυτό δεν επρόκειτο ποτέ να φτάσει σ’ άλλο λιμάνι».».[46]

Διαβάστε επίσης:  Ο πατέρας μου, Ηλίας Τσουκαλάς.

Το Τάναϊς απέπλευσε μετά την δύση του ηλίου, στις 8 Ιουνίου 1944, με πλήρωμα 12 ατόμων από το λιμάνι του Ηρακλείου και προορισμό το λιμάνι του Πειραιά. Στα αμπάρια του πλοίου εκτός από τους Εβραίους, είχαν στοιβαχθεί εκατοντάδες αιχμάλωτοι ελληνικής και ιταλικής καταγωγής. Ο ακριβής αριθμός των αιχμαλώτων δεν είναι γνωστός, με τις σχετικές αναφορές να κυμαίνονται μεταξύ 500 και 1.000 ατόμων. Σε γερμανικό έγγραφο, πάντως, που παραδίδεται στο Das Historische Marinearchiv αναφέρονται 492 ψυχές.[47]

Το Τάναϊς, λοιπόν, ενώ έπλεε στην θαλάσσια περιοχή με στίγμα 35ο – 35΄ Βόρειο και 25ο – 11΄Ανατολικό τις πρώτες πρωινές ώρες της 9ης Ιουνίου 1944, δέχτηκε επίθεση. Με την βύθισή του πήρε στον βυθό την συντριπτική πλειοψηφία των επιβαινόντων. Αν και αρχικά είχε θεωρηθεί ότι το πλοίο βυθίστηκε από τους ίδιους τους Γερμανούς,[48] έχει αποδειχτεί πλέον ότι την ευθύνη της επίθεσης έφερε Βρετανικό υποβρύχιο. Σύμφωνα με το Uboat.net, το HMS Vivid εντόπισε το Τάναϊς στις 02:31 π. μ. να πλέει συνοδεία Γερμανικών περιπολικών σκαφών (μεταξύ αυτών ήταν το ιστιοφόρο «Ήρα»). Στις 03:12 π. μ. πυροδότησε τέσσερις τορπίλες εναντίον του πλοίου, με δύο να βρίσκουν τον στόχο τους. Το Τάναϊς βυθίστηκε σε λιγότερο από 12 δευτερόλεπτα. Δεν υπήρξε αντεπίθεση από τα παραπλέοντα πλοία. Η ίδια πηγή αναφέρει ότι το HMS Vivid περισυνέλλεξε 51 επιζώντες: 37 Γερμανούς και 14 άλλης εθνικότητας (ο αριθμός των διασωθέντων διαφέρει σε άλλες πηγές). Το HMS Vivid επέστρεψε λίγες ώρες μετά στο σημείο της επίθεσης, αλλά δεν υπήρχαν ίχνη άλλων επιζώντων ή του πλοίου.[49]

HMS_Voracious [Class V όπως το HMS Vivid]

Μετά το ναυάγιο (1945-1946)

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει ο Μαυριδερός Δημήτρης στη μελέτη του «Το τελευταίο ταξίδι»,[50] στο αρχείο του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, υπάρχει φάκελος για το ατμόπλοιο Τάναϊς, ο οποίος περιέχει πλήθος εγγράφων σχετικών με τον τορπιλισμό του πλοίου. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, μόλις ένας από τους διασωθέντες, ο Μενέλαος Αν. Αναστασίου, προσήλθε στο Υπουργείο και κατέθεσε γραπτώς για τις συνθήκες του ναυαγίου:

«Στην κατάθεσή του αυτή αναφέρει μεταξύ άλλων, ότι το πλοίο τορπιλίστηκε από συμμαχικό υποβρύχιο και ότι διασώθηκαν 20 Έλληνες και 30 Γερμανοί. Από άλλα έγγραφα του ιδίου φακέλου έγινε γνωστό, ότι η Ισραηλιτική Κοινότητα Ζακύνθου – με πρόεδρο το Μωυσή Ησαΐα Γανή – ζήτησε εγγράφως από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας στοιχεία για το ναυάγιο, στις 17 Ιουλίου 1945. [51] Ακόμα, στο υπ’ αριθμ. 44489/2831/564/7 Οκτωβρίου 1946 έγγραφο του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας αναφέρεται ότι «πάντες οι διασωθέντες ανήκουν εις το πλήρωμα του Τάναϊς. Οι πλείστοι εξ αυτών ήσαν Γερμανοί. Ουδεμία γυνή ήτο μεταξύ των διασωθέντων»[52]

Παραπομπές
[1]. Το άρθρο πρωτοδημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας τον Ιανουάριο του 2021. Το παρόν κείμενο αποτελεί επικαιροποίηση/εμπλουτισμό του αρχικού άρθρου.
[2]. Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος (ΕΒΕ), 24ο Σεμινάριο για Εκπαιδευτικούς, Διδάσκοντας για το Ολοκαύτωμα στην Ελλάδα (Χανιά: 3-8 Μαΐου 2018), 53, https://www.jewishmuseum.gr/wp-content/uploads/2018/06/%CE%A0%CF%81%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AC%CE%A3%CE%B5%CE%BC%CE%B9%CE%BD%CE%B1%CF%81%CE%AF%CE%BF%CF%85-%CE%A7%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CE%AC-3sep2018.pdf.
[3]. Grace’s Guide to British Industrial History, “John Blumer and Co”, accessed December 17, 2020, https://www.gracesguide.co.uk/John_Blumer_and_Co.
[4] Για πληροφορίες σχετικά με την εταιρεία North Eastern Marine Engineering, βλ. Grace’s Guide to British Industrial History, “North Eastern Marine Engineering”, accessed December 17, 2020, https://www.gracesguide.co.uk/North_Eastern_Marine_Engineering_Co.
[5]. Shipping and Shipbuilding Research Trust, “HOLYWOOD”, accessed December 17, 2020, http://www.sunderlandships.com/view.php?year_built=&builder=&ref=101855&vessel=HOLYWOOD.
[6]. Mariners List, “ Wm France, Fenwick & Co”, accessed December 17, 2020, http://www.mariners-list.com/site_pages.php?section=Shipping+Companies&category=English&page_name=Wm+France%2C+Fenwick+%26+Co∙ Benjidog Historical Research Resources: The Allen Collection, “France Fenwick Line”, accessed December 17, 2020, https://www.benjidog.co.uk/allen/France%20Fenwick%20Line.html#Birdwood.
[7].Royal Navy Log Books of the World War 1 Era, HMS DONEGAL – October 1914 to October 1918, Grand Fleet (6th and 7th Cruiser Squadrons, including North Russia convoys), West Africa convoys (9th Cruiser Squadron), North America & West Indies Station, North Atlantic convoys, British waters, Edited by Kay Smith, accessed December 17, 2020, https://www.naval-history.net/OWShips-WW1-05-HMS_Donegal.htm∙ Royal Navy Log Books of the World War 1 Era, HMS JUPITER – August 1914 to December 1916, Guardship Humber, then Tyne, England, North Russia, Mediterranean, East Indies Station, UK home, Edited by Howard Stagg, accessed December 17, 2020, https://www.naval-history.net/OWShips-WW1-01-HMS_Jupiter.htm.
[8]. CLIP – the Crew List Index Project, Crew lists for official number 123769, accessed December 17, 2020, https://www.crewlist.org.uk/data/archivecrewlists/123769∙ Maritime History Archive, Crew List Index, accessed December 17, 2020, https://www.mun.ca/mha/holdings/viewcombinedcrews.php?Official_No=123769.
[9]. RSS/CL/1915/3789/5, Public records: records of the central administration of the Royal Navy and the Merchant Navy, Registrar General Of Shipping And Seamen, National Maritime Museum, Greenwich, London, accessed December 17, 2020, https://collections.rmg.co.uk/archive/objects/662034.html.
[10].RSS/CL/1915/3789/4, Public records: records of the central administration of the Royal Navy and the Merchant Navy, Registrar General Of Shipping And Seamen, National Maritime Museum, Greenwich, London, accessed December 17, 2020, https://collections.rmg.co.uk/archive/objects/662032.html.
[11] CLIP – the Crew List Index Project, Crew lists for official number 123769, accessed December 17, 2020, https://www.crewlist.org.uk/data/archivecrewlists/123769∙ Maritime History Archive, Crew List Index, accessed December 17, 2020, https://www.mun.ca/mha/holdings/viewcombinedcrews.php?Official_No=123769.
[12] Mariners List, “ Wm France, Fenwick & Co”, accessed December 17, 2020, http://www.mariners-list.com/site_pages.php?section=Shipping+Companies&category=English&page_name=Wm+France%2C+Fenwick+%26+Co.
[13] Southampton City Council, Local History & Maritime Digital Archive, Holywood: Lloyd’s Register of Ships, accessed December 17, 2020, https://southampton.spydus.co.uk/cgi-bin/spydus.exe/FULL/WPAC/BIBENQ/7187544/31023491,1∙ Βλ. επίσης: CLIP – the Crew List Index Project, Ship whose official number is 123769, accessed December 17, 2020, https://www.crewlist.org.uk/data/vesselsnum/123769∙ Lloyd’s Register Foundation, Lloyd’s Register of Ships, accessed December 17, 2020, https://hec.lrfoundation.org.uk/archive-library/lloyds-register-of-ships-online.
[14] Southampton City Council, Local History & Maritime Digital Archive, Tanais: Lloyd’s Register of Ships, accessed December 17, 2020, https://southampton.spydus.co.uk/cgi-bin/spydus.exe/FULL/WPAC/BIBENQ/7187549/30955835,1.
[15] Μηχανή του Χρόνου, «Ποιος βύθισε το ΤΑΝΑΪΣ;», accessed December 17, 2020, http://www.mixanitouxronou.gr/poios-vythise-to-tanais-to-thriler-me-to-ploio-poy-metefere-ekatontades-evraioys-aichmalotoys-apo-tin-kriti-itan-germaniki-doliofthora-i-epithesi-vretanikoy-ypovrychioy/.
[16] Military Wiki, “SS Armonia”, accessed December 17, 2020, https://military.wikia.org/wiki/SS_Armonia_(1924).
[17] Ημερήσιο Δελτίον Χρηματιστηρίου Εμπορευμάτων Πειραιώς, 24 Απριλίου 1939.
[18] Southampton City Council, Local History & Maritime Digital Archive, Tanais: Lloyd’s Register of Ships – 1937, accessed December 17, 2020, https://plimsoll.southampton.gov.uk/shipdata/pdfs/37/37b0856.pdf. (Σ.τ.Σ.: το πλοίο ως «Holywood» έφερε το Διεθνές Διακριτικό Σήμα το: «HJWG». Βλ. σχετικά: Southampton City Council, Local History & Maritime Digital Archive, Holywood: Lloyd’s Register of Ships – 1933, accessed December 17, 2020, https://plimsoll.southampton.gov.uk/shipdata/pdfs/33/33b0411.pdf)
[19] έως [29] Ημερήσια Δελτία Χρηματιστηρίου Εμπορευμάτων Πειραιώς.
[30] Das Historische Marinearchiv, «Griechische Schiffsverluste: ΤΑΝΑΙS / Chronik», accessed December 27, 2020, https://www.historisches-marinearchiv.de/projekte/verluste_griechenland/ausgabe.php?where_value=466&lang=1&rubrik=#.
[31] Ακρόπολις, 27 Νοεμβρίου 1940.
[32] Ακρόπολις, 29 Νοεμβρίου 1940. (Σ. τ. Σ.: για μια πιο ολοκληρωμένη παρουσίαση της συμβολής του εμπορικού ναυτικού στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, βλ. ενδεικτικά: Σωτήριος, Γεωργιάδης, «Συμβολή και θυσίες του ελληνικού εμπορικού ναυτικού κατά τον Συμμαχικό Αγώνα στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο 1939-1945», Ναυτική Επιθεώρηση, τ. 566, 121-126).
[33] Χρήστος, Ντούνης, Τα ναυάγια στις Ελληνικές Θάλασσες 1900-1950, τομός Α (Αθήνα: Φινατέκ, 2000), 454-455.
[34] Die Württembergische Landesbibliothek (WLB), 1941 Mai, accessed December 27, 2020, https://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/41-05.htm.
[35] Greek Shipping Miracle (Διαδικτυακό Μουσείο), «Ο αποδεκατισμός της ναυτιλίας», accessed December 27, 2020, https://www.greekshippingmiracle.org/el/history/1940.html.
[36] Εγκύκλιος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών (Αθήνα, 6 Μαΐου 1941), παρατίθεται στο: https://www.greekshippingmiracle.org/images/6-1940/18_EGGRAFO-2.jpg (accessed December 27, 2020).
[37] Τίτος, Αθανασιάδης, Ιωάννης, Μαραγκουδάκης, Έλληνες ναυτικοί στην Εθνική Αντίσταση 1941 – 1945, Οι μυστικές οργανώσεις, οι αγώνες και οι θυσίες για την ελευθερία της πατρίδας, 5, accessed December 27, 2020, https://www.horc.gr/Images/Public/ENTHETO_antistasi.pdf∙ Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, Πεσόντες στα χρόνια 1940-1944, accessed December 27, 2020, http://hcg.gr/node/297.
[38] Ιστορικό Αρχείο Κρήτης, Δεσμίς 2γ – ακτοπλοΐα,  Φ. 40, Λιμεναρχείον Χανίων προς Νομαρχίαν Χανίων (28 Αυγούστου 1941), αριθμ. φύλ.: 36-37.
[39] Die Württembergische Landesbibliothek (WLB), Deutsche Mittelmeer-Reederei 1943-1944, accessed December 27, 2020, https://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/km/mittelmeer/italien/mmr.htm.
[40] Γιώργος Κώνστας, Η ιστορία της ναυπηγικής στα Χανιά – Το καρνάγιο στο πέρασμα των δεκαετιών, Χανιώτικα Νέα: 19 Δεκεμβρίου 2020, accessed December 27, 2020, https://www.haniotika-nea.gr/i-istoria-tis-naypigikis-sta-chania-to-karnagio-sto-perasma-ton-dekaetion/.
[41] Die Württembergische Landesbibliothek (WLB), Deutsche Mittelmeer-Reederei 1943-1944, accessed December 27, 2020, https://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/km/mittelmeer/italien/mmr.htm.
[42] Σ. τ. Σ.: έχει ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι στις εγγραφές του Τάναϊς στο Lloyd’s Register of Ships, αναγράφεται η σημείωση: «Τελευταία καταγεγραμμένη θέση του πλοίου σε περιοχές κατεχόμενες από τον εχθρό». Βλ. σχετικά: Southampton City Council, Local History & Maritime Digital Archive, Tanais: Lloyd’s Register of Ships – 1942 – 1943, accessed December 17, 2020, https://plimsoll.southampton.gov.uk/shipdata/pdfs/42/42b0859.pdf.
[43] Uboat.net, HMS Parthian (N 75), accessed December 17, 2020, https://uboat.net/allies/warships/ship/3400.html.
[44] Das Historische Marinearchiv, «Griechische Schiffsverluste: ΤΑΝΑΙS / Chronik», accessed December 27, 2020, https://www.historisches-marinearchiv.de/projekte/verluste_griechenland/ausgabe.php?where_value=466&lang=1&rubrik=#.
[45] Βλ. ενδεικτικά: i) στο Ιστορικό Αρχείο Κρήτης τον φάκελο: Β’ Αρχεία Γερμανικής (Κατοχής) Στρατιωτικής Διοικήσεως Κρήτης, 1941-1942∙ ii) Ευθύμης, Λεκάκης, Οι Εβραίοι της Κρήτης, accessed December 27, 2020, https://www.haniotika-nea.gr/media/2018/08/entheto.pdf∙ iii) Ιωσήφ Βεντούρας, Ibbur, Οι Εβραίοι της Κρήτης (1900-1950), (Πολιτεία: 2008). Επιπλέον, στοιχεία για την ιστορία των Εβραίων της Κρήτης παραδίδονται στην ιστοσελίδα της Συναγωγής Ετζ Χαγίμ στο: http://www.etz-hayyim-hania.org/el/%ce%bf%ce%b9-%ce%b5%ce%b2%cf%81%ce%b1%ce%af%ce%bf%ce%b9-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%ba%cf%81%ce%ae%cf%84%ce%b7%cf%82/%ce%b7-%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%81%ce%af%ce%b1-%cf%84%cf%89%ce%bd-%ce%b5%ce%b2%cf%81%ce%b1%ce%af%cf%89%ce%bd-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%ba%cf%81%ce%ae%cf%84%ce%b7%cf%82/, accessed December 27, 2020· Μαυριδερός, Δημήτρης, Το τελευταίο ταξίδι, Χρονικά, Τόμος ΙΖ, Αρ. Φύλλου 129, Ιανουάριος-Φεβρουάριος 1994, 4-35. Το περιοδικό Χρονικά είναι προσβάσιμο στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://kis.gr/scanned_small/T129small.pdf accessed November 14, 2024.
[46] Ιωάννης, Μουρέλλος, Η Μάχη της Κρήτης, (Ηράκλειο: 1950), 763-765 (το απόσπασμα παρατίθεται σε άρθρο του Γιώργου Καλογεράκη στην ηλεκτρονική έκδοση του αγώνα της Κρήτης στο:  http://agonaskritis.gr/7-%CE%B9%CE%BF%CF%85%CE%BD%CE%AF%CE%BF%CF%85-1944-%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%B1%CE%B2%CF%8D%CE%B8%CE%B9%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D-%CF%80%CE%BB/, accessed December 27, 2020).
[47] Das Historische Marinearchiv, «Griechische Schiffsverluste: ΤΑΝΑΙS/ Eigene Dokumente», accessed December 27, 2020, https://www.historisches-marinearchiv.de/projekte/verluste_griechenland/ausgabe.php?where_value=466&lang=1&rubrik=#.
[48] Βλ. για π.χ. Ιωάννης, Μουρέλλος, Η Μάχη της Κρήτης, (Ηράκλειο: 1950), 765.
[49] Uboat.net, HMS Vivid (P 77), accessed December 17, 2020, https://uboat.net/allies/warships/ship/3595.html.
[50] Η μελέτη είναι προσβάσιμη στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://kis.gr/scanned_small/T129small.pdf accessed November 14, 2024
[51] Σ. τ. Σ.: Το ενδιαφέρον της Ισραηλιτικής Κοινότητας Ζακύνθου για το ναυάγιο θα μπορούσε ενδεχομένως να αποδοθεί και στο γεγονός ότι ορισμένοι από τους Εβραίους της Κρήτης είχαν ως τόπο γέννησης την Ζάκυνθο.
[52]Παρατίθεται στο Μαυριδερός, Δημήτρης, Το τελευταίο ταξίδι, Χρονικά, Τόμος ΙΖ, Αρ. Φύλλου 129, Ιανουάριος-Φεβρουάριος 1994, 35. Το περιοδικό Χρονικά είναι προσβάσιμο στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://kis.gr/scanned_small/T129small.pdf accessed November 14, 2024.
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Ατμόπλοιο ΤΑΝΑΪΣΕμπορική ΝαυτιλίαΜπάτζεληΝαυτική ΙστορίαΤάναϊς
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Οι Έλληνες στη Μαύρη Θάλασσα

Επόμενο Άρθρο

Η Ναυμαχία της Έλλης

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Η Ναυμαχία της Έλλης

Φωτογραφία: Σπύρος Ζαχαριουδάκης

Το μυστικό της εκκλησίας της Αγίας Μαρίνας στη Ναυτική Βάση Νοτίου Ευβοϊκού.

Η αεροναυμαχία του Midway

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Άννα Μπατζέλη

    H Άννα Μπατζέλη αναγορεύτηκε διδάκτωρ Ιστορίας από το τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης τον Δεκέμβριο του 2019. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της έλαβε υποτροφίες από τα Πανεπιστήμια Ιβάν Φρανκό (Λβιβ, Ουκρανία), Άγιος Κλήμης Αχρίδας (Σόφια, Βουλγαρία) και Πωλ Βαλερύ (Μονπελιέ, Γαλλία), ενώ πραγματοποίησε έρευνα στα Κρατικά Αρχεία Βουλγαρίας με την υποστήριξη του ΙΚΥ και του Ιδρύματος Λεβέντη. Επιπλέον, συμμετείχε στο πρόγραμμα 'Politics of Memory and Memory Cultures of the Russian-Ottoman War 1877/1878: From Divergence to Dialogue' (Marie Curie Action). Με την ολοκλήρωση των σπουδών της συμμετείχε σε αρκετά ερευνητικά (ευρωπαϊκά και μη) προγράμματα. Σήμερα εργάζεται ως μεταδιδακτορική ερευνήτρια και άπτεται θεματικές Νεότερης και Σύγχρονης Ελληνικής και Βαλκανικής Ιστορίας. Μεταξύ άλλων, συνεργάζεται με την Archives Portal Europe, την Society of Romanian Studies και την International Committee for the History of Technology. Οι δημοσιεύσεις της μπορούν να αναζητηθούν στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://auth.academia.edu/AnnaBatzeli

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.
    Τα “ταχυδρομικά δελτάρια” ως πηγή ναυτιλιακής ιστορίας
    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023