NavalHistory
Κυριακή, 15 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Υποβρύχιο “Παπανικολής”. Χριστούγεννα στο βυθό.

Βασίλειος Ιατρίδης Βασίλειος Ιατρίδης    
22 Δεκεμβρίου 2023
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
488
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin
  • ThePlus Audio

Το παρόν άρθρο βασίζεται σε αποσπάσματα του βιβλίου του Βασίλειου Iατρίδη "Από τον βυθό στον ουρανό. Βιογραφία του Πλοιάρχου Μίλτωνα Ιατρίδη Κυβερνήτη του Υποβρυχίου ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, εκδόσεις ΠΕΛΑΣΓΟΣ Ιωάννου Χρ. Γιαννάκενα, Αθήνα, 2021, σελίδες 95 – 113

Εν τω μεταξύ είχαν σταματήσει οι επιχειρήσεις του Βρετανικού Στόλου στην Αδριατική και τη Νότια Ιταλία κι είχαν αρχίσει πάλι οι πολεμικές περιπολίες των υποβρυχίων, με σχετικά βελτιωμένες επικοινωνίες. Τα μεσάνυχτα της 17 ης Δεκεμβρίου απέπλευσε ο Παπανικολής και
επωφελούμενος απ’ το σκοτάδι, διέσχισε τον Ισθμό και τον Πατραϊκό και προωθήθηκε βόρεια της Κέρκυρας. Την Τρίτη ημέρα της περιπολίας, 22 Δεκεμβρίου κι ενώ έπλεαν κοντά στο νησάκι Σάσσων, έξω από την Αυλώνα, εμφανίστηκε σε απόσταση 400 μέτρων από την πρώρα του υποβρυχίου ένα πετρελαιοκίνητο.

«Φώναξέ μου τον Σπύρο τον Κερκυραίο», διέταξε ο Κυβερνήτης απ’ τον πυργίσκο.
«Εσύ γνωρίζεις ιταλικά καλά;» τον ρώτησε, μόλις εμφανίστηκε ο κελευστής.
«Μάλιστα, κύριε Κυβερνήτα!»
«Ωραία! Πρόσεξε, τι πρέπει να τους φωνάξεις με τον τηλεβόα, στα ιταλικά: Έλεγχος! Πλησιάστε με τα χαρτιά και τις άδειες πλεύσης και παρουσιαστείτε όλοι στο κοντρόλ. Πυροβόλο έτοιμο!»
Υπήρχε βέβαια και η πιθανότητα το πετρελαιοκίνητο να ήταν εξοπλισμένο. Κατέβηκαν έξι άτομα στη βάρκα που έσερνε το πετρελαιοκίνητο και πλησίασαν το υποβρύχιο. Εκεί ο ιταλομαθής Κελευστής τους εξήγησε ότι είναι αιχμάλωτοι πολέμου κι ότι έπρεπε να παραδώσουν όλα τα σχετικά έγγραφα και χάρτες του πλού προς την Αλβανία.
………………………………
Το ιταλικό πλήρωμα (έξι άτομα) φαινόταν φοβισμένο κι έμοιαζε έτοιμο σχεδόν να βάλει τα κλάματα, ενώ ο Ιταλός καπετάνιος (Purso Leopolito, Kapitano Motorela Antonietta), ανέφερε ότι μετέφεραν σανό και ζωοτροφές για το ιππικό του ιταλικού Στρατού στην Αλβανία. Στο μεταξύ, ο Ύπαρχος και ο Κυβερνήτης του Υποβρυχίου εξέτασαν τους χάρτες και τα υπόλοιπα έγγραφα του πετρελαιοκίνητου, που αποκάλυπταν πολύτιμες πληροφορίες. Τρεις από το πλήρωμα του
Παπανικολή ερευνώντας το σκάφος βρήκαν κι άλλα στοιχεία, που αποκάλυπταν κι άλλους χάρτες πλεύσης πλοίων, μεταξύ Ιταλίας και Αλβανίας. Δεν βρήκαν τίποτα άλλο, αλλά πήραν την μπρούτζινη καμπάνα του μικρού πλοίου και τη μετέφεραν στον Παπανικολή, ως τρόπαιο πολέμου. Από τις 02.15’ προσπαθούσε το υποβρύχιο να βυθίσει το πλοίο με εμβολισμούς. Δεν τα κατάφερε όμως και μπροστά στον φόβο να προκαλέσουν βλάβη στο ίδιο το σκάφος τους, σταμάτησαν κι ο Κυβερνήτης αποφάσισε να το κάψει.
……………………………..

Πλήρωμα υποβρυχίου Παπανικολής, περίοδος 1940

Αντιγράφω από τη σχετική αναφορά, τα σημαντικότερα σημεία:

Πέμπτη ημέρα περιπολίας, Τρίτη 24 Δεκεμβρίου, με ραγδαιοτάτην βροχήν, ήτις περιορίζει την ορατότητα εις ελάχιστα μέτρα
28. 11.54’ προς διόπτευσιν 213, 325, 000, εφάνησαν οι οδηγοί των τριών στηλών νηοπομπής
πολλών πλοίων, συνοδευομένων υπό αντιτορπιλικών και αεροσκαφών. Άρχεται η επίθεσις,
λαμβανομένων μέτρων αποκρύψεως από αεροσκαφών.
30. 12.24’ Βάλλομεν δέσμην τορπιλών με διάλειμμα 7’’, έχοντες ταχύτητα πρόσω 3 και οι δυό
και πηδάλιον αριστερά από πορείας 052 μέχρι πορεία 028, ότε περίπου εβλήθη η τέταρτη
τορπίλη…..Συγχρόνως ελάβομεν βάθος 20 μ.
31. Άμα λήψει πορείας 270, εκρατήθησαν οι κινητήρες και εγένετο ακρόασις. Ανεφέρθησαν
τρεις θόρυβοι εκρήξεων επί των στόχων, ακουσθείσαι σαφώς. …
32. 6’ λεπτά, μετά τας πρώτας, ηκούσθησαν κρότοι εκρήξεων επί των στόχων και ήρχισεν αθρόα
βολή βομβών βυθού, άλλων πλησίον και άλλων μακράν.
44. Ώραν 18.20’ Επιφάνεια. Πρόσω αι μηχαναί. Πλέομεν προς Ναύσταθμον…

Ευπειθέστατος
Ο ΚΥBΕΡΝΗΤΗΣ
Πλωτάρχης Μ. ΙΑΤΡΙΔΗΣ Β.Ν

02/01/1941

Μίλτων Ιατρίδης 02/01/1941

Δεύτερη περιπολία – Παρατηρήσεις επί του προσωπικού

«1. Κατά την διάρκειαν της όλης περιπολίας μας εις Αδριατικήν, από 18 ης έως 27ης Δεκεμβρίου 1940, κατά τας επιθέσεις εναντίον εχθρικών σκαφών και άμυναν επ’ αυτών, κατά την ναυσιπλοϊαν με καιρόν καταιγίζοντα, διά πρώτην φοράν συναντώμενον υπό του πλοίου μου, ο Ύπαρχος, Υποπλοίαρχος Ασλάνογλου1Ο Βασίλειος Αρσλάνογλου ή Ασλάνογλου (Μερσίνη 1908 – Βαλέτα Μάλτας 1942) αποφοίτησε από την Σχολή Ναυτικών Δοκίμων το 1929. Στον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο ήταν ο Ύπαρχος του Υποβρυχίου Παπανικολής. Μετά την αποδημία του στόλου στην Αλεξάνδρεια διετέλεσε κυβερνήτης του υποβρυχίου Γλαύκος. Φονεύθηκε στις 27/2/1942 στη Βαλέτα της Μάλτας όπου επισκευαζόταν ο Γλαύκος, σε αεροπορικό βομβαρδισμό μαζί με τον συνάδελφό του Ανθυποπλοίαρχο Κωστάκο. υπήρξεν πολύτιμος βοηθός και αστείρευτος πηγή
γνώσεων, ικανοτήτων και επιθετικού πνεύματος. Το άριστον φρόνημα του πληρώματος, η αρίστη διά Υ/Β ενδιαίτησις λαμβανομένου υπ’ όψιν και των επιβαινόντων είναι ιδικόν του έργον.
2. Εκ πνεύματος καθαράς απονομής δικαιοσύνης, αναφέρω πρώτον τούτον, άξιον πάσης διακρίσεως και ηθικής αμοιβής.
3. Διά τους Αξιωματικούς μου, Ανθυποπλοιάρχους, Παναγιώτου, Μπότσαρην και Μηχανικόν Βολωνάκην μόνον επαίνους έχω να αναφέρω.
4. Διά το λοιπόν πλήρωμά μου, η διάκρισις είναι δυσχερής, αλλά εν τούτοις και χωρίς να φοβούμαι ότι θα αδικήσω κανένα, αναφέρω ότι η επιτυχής μας διαδρομή οφείλει ένα μέγα μέρος εις την συνεχή, ακαταπόνητον και πείσμονα επαγρύπνισιν επί των Υδροφώνων και Υπερηχητικών μέσων ανίχνευσης των Τηλεγραφητών Υποκελευστού, Παπαγεωργόπουλου,
Διόπων, Κτενά και Ζήκα, οίτινες κατόρθωσαν, κάτω υπό δυσμενείς συνθήκας, να υπερβάλουν την μέχρι τούδε επίδοσιν αποδόσεως των μηχανημάτων τους.
5. Η επιστασία Τορπιλών… και αι λοιπαί υπηρεσίαι ελειτούργησαν αψόγως.
6. Επαναλαμβάνω και αύθις ότι η διάκρισις είναι δύσκολος διά το άριστον ηθικόν όλων, ενθυμούμαι εν τούτοις την αγίαν πεποίθησιν επί της νίκης του ναύτη τορπιλιτή, Κατσικογιάννη,
τους λαμπρούς οραματισμούς του Υποκελευστή Αποστόλη και τονίζω την εύθυμον καρτερίαν γενικώς όλων.

Ο ΚΥΒΕΡΝΗΤΗΣ
Πλωτάρχης Μ. ΙΑΤΡΙΔΗΣ Β.Ν

Υποβρύχιο Παπανικολής Υ2

…Ήταν το πρώτο κατόρθωμα υποβρυχίου και πολύ σωστά του έγινε μεγάλη υποδοχή στη Βάση Υποβρυχίων. Άπειρα τα συγχαρητήρια και οι ζητωκραυγές. Και μέχρι στιγμής όλα ήταν πολύ ωραία. Ο Κυβερνήτης του Παπανικολή επέμενε ότι το σημαντικό κατόρθωμα ήταν η εξασφάλιση των χαρτών από τη μοτορέλα Antonietta, που απεκάλυπταν την πορεία των πλοίων, που ανεφοδίαζαν τον ιταλικό Στρατό στην Αλβανία, στους πλόες τους, από Μπάρι – Μπρίνιζι – Οτράντο προς Αυλώνα και Δυρράχιο, στην Αλβανία. Γεγονός βέβαια, που δεν ήταν δυνατό να γίνει γνωστό εν καιρώ πολέμου, για ευνόητους λόγους.
…………………………

Χρωμολιθογραφία, 1940/41, Αθήναι: Άγκυρα, Α.Παπαδημητρίου

Τελικά η βύθιση του « Firenze» από τον Παπανικολή στις 24 Δεκεμβρίου 1940 επιβεβαιώθηκε από το Βρετανικό Ναυαρχείο με σχετικό έγγραφο προς τον Έλληνα Ναυτικό Ακόλουθο στο
Λονδίνο τον Ιούνιο του 1947.

«Στις 21 Δεκεμβρίου 1940 το «Firenge» προσορμίστηκε στο λιμάνι του Μπάρι όπου άρχισε την επιβίβαση της νέας ομάδας στρατιωτών, για να μεταφερθούν στην Αλβανία2Ιστορία του Ιταλικού Ναυτικού στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, έκδοση 1947. Το «Firenge» παρέμεινε στο λιμάνι του Μπάρι στις 22 και 23 Δεκεμβρίου, ήδη πλήρως φορτωμένο. Η θάλασσα ήταν ταραγμένη και το πλοίο αν και δεμένο κουνιόταν αρκετά, με αποτέλεσμα τα στρατεύματα από τα όρη των Άλπεων να υποφέρουν από ναυτία καθώς δεν ήταν συνηθισμένα στη θαλασσοταραχή.

Στις εννέα το βράδυ της 24ης Δεκεμβρίου το «Firenge» απέπλευσε από το Μπάρι μαζί με το ατμόπλοιο «Italia» προς το λιμάνι του Μπρίντιζι με τη νηοπομπή να συμπληρώνουν μεταγωγικά με στρατιωτικές ενισχύσεις για το μέτωπο της Αλβανίας. Επί του «Firenge» επέβαιναν συνολικά
996 άνδρες περιλαμβανομένων και των ανδρών του πληρώματος. Πλοίαρχος του πλοίου ήταν για πολλά χρόνια ο Αντόνιο Καράτσε από την Μέτα.»

…Στις 13.20’ το «Firenge» εβλήθη από τορπίλη που εξερράγη, από το ελληνικό υποβρύχιο Παπανικολής με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Μιλτιάδη Ιατρίδη. Το ιταλικό πλοίο σταμάτησε και εξέπεμψε σήμα κινδύνου….. Το Barletta και το Adromeda προσέτρεξαν να βοηθήσουν το χτυπημένο πλοίο….Ο πλοίαρχος του «Firenge» διαπίστωσε ότι το πλήγμα ήταν σοβαρό και μετά από λίγο διέταξε εγκατάλειψη πλοίου….Τελικά 874 άνδρες διαπεραιώθηκαν από το βυθιζόμενο «Firenge» στο βοηθητικό καταδρομικό Barletta… Ο πλοίαρχος Καράτσε ήταν ο τελευταίος που εγκατέλειψε το πλοίο όταν τελείωσε η μεταφορά των επιβατών του….Το πρωινό των Χριστουγέννων οι ναυαγοί μεταφέρθηκαν με ένα μικρό ρυμουλκό στο μεγάλο ατμόπλοιο «Sardegna»… Τα θύματα τελικά ήταν 3 μέλη του πληρώματος και 90 Αλπινιστές.

Σχολή Ναυτικών Δοκίμων 1922. Ο Ιατρίδης όρθιος δεξιά

Η τραγική ειρωνεία

Εξήντα δυό ναυαγοί του «Firenge», περιλαμβανομένου και του πλοιάρχου Καράτσε, επέστρεφαν στις 29 Δεκεμβρίου 1940 με το μεγάλο ατμόπλοιο «Sardegna», όταν και αυτό το πλοίο τορπιλίστηκε από το ελληνικό υποβρύχιο Πρωτεύς. Μετά τον επιτυχή τορπιλισμό το υποβρύχιο αυτό βυθίστηκε αύτανδρο από ιταλικό ανθυποβρυχιακό κατόπιν εμβολισμού. Ο πλοίαρχος Καράτσε και πάλι διακρίθηκε στην διάσωση των ανδρών που επέβαιναν. Αυτή τη φορά όμως η διάκριση του κόστισε τη ζωή του, διότι έπεσε θύμα και αυτός κατά τη βύθιση του πλοίου. Του απενεμήθη μετά θάνατον το Αργυρούν Μετάλλιον της στρατιωτικής ανδρείας.

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 2ος Παγκόσμιος ΠόλεμοςΕλληνική ΙστορίαΙατρίδηςΝαυτική ΙστορίαΠαπανικολής
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Το τέλος της εποχής της σταφίδας, οι απαρχές της ακτοπλοΐας και της μετανάστευσης, Πάτρα 19ος – αρχές 20ου αιώνα

Επόμενο Άρθρο

Το Κυπριακό Ναυτικό από το 1964 μέχρι το 1974 (2ο μέρος: Πραξικόπημα κατά Μακαρίου)

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Το Κυπριακό Ναυτικό από το 1964 μέχρι το 1974 (2ο μέρος: Πραξικόπημα κατά Μακαρίου)

Οι ψηφιοποιημένες συλλογές του Ιστορικού Αρχείου του Δήμου Πειραιά

Το Περλ Χάρμπορ συνομιλεί με την οικονομία και την τέχνη.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Βασίλειος Ιατρίδης

    Ο Βασίλης Ιατρίδης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1936, γιός του Ανδρέα, Διευθυντή του Ε.Ο.Τ και της Ιουλίας, συγγραφέως και μεταφράστριας. ‘Εγγαμος, με δύο παιδιά, την Ελένη και τον Ανδρέα. Αποφοίτησε το 1955 από το «Πρότυπο Λύκειο Αθηνών» (μετέπειτα Σχολή Μωραϊτη) και σπούδασε Πολιτικές και Οικονομικές Επιστήμες στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, απ’ όπου αποφοίτησε το 1960 και το 1962 πήρε το πτυχίο Ισπανικής Γλώσσας και Πολιτισμού, από το Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης. Μιλάει επίσης αγγλικά και γαλλικά. Στέλεχος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ) στη Διεύθυνση Προβολής (1956 -1967). Σύμβουλος τουριστικών επιχειρήσεων στη Βρετανία και στο Βέλγιο (1975 -1995), οπότε επέστρεψε στην Ελλάδα. Μετά τη συνταξιοδότησή του (1999), ζεί στην Ιρλανδία και στην Ελλάδα και από το 2005 στην Αίγινα, όπου επιδίδεται στη συγγραφή βιβλίων. Ιδρυτικό μέλος της Εταιρείας Τουριστικών Μελετών της Βρετανίας. Τακτικό μέλος του Βρετανικού Ινστιτούτου Ταξιδιών και Τουρισμού. Τακτικό μέλος της Διεθνούς Ένωσης Εμπειρογνωμόνων Επιστημόνων Τοιυρισμού, με έδρα τη Βέρνη Ελβετίας. Έργα του ιδίου «Ματωμένες θάλασσες» (2003), «Ξενοδοχείο 3 ή 4 Αστέρων ΕΛΛΑΣ», «Αριστοτέλους 142».

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Υποβρύχιο “Παπανικολής”. Χριστούγεννα στο βυθό.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023