NavalHistory
Κυριακή, 6 Ιουλίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    'The Jervis Bay action, 5 November 1940', by Charles Pears, 1941.  © National Maritime Museum, London / The Image Works
       NOTE: The copyright notice must include "The Image Works" DO NOT SHORTEN THE NAME OF THE COMPANY

    H θυσία του HMS Jervis Bay (5-11-40). Μια άνιση αναμέτρηση.

    Ιστιοδρομία  Fastnet 1979. Μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις διάσωσης στη θάλασσα.

    100 χρόνια από την είσοδο των πρώτων Μηχανικών στη Σχολή Nαυτικών Δοκίμων.

    To ναυάγιο του “Εros” στη Φολέγανδρο.

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    'The Jervis Bay action, 5 November 1940', by Charles Pears, 1941.  © National Maritime Museum, London / The Image Works
       NOTE: The copyright notice must include "The Image Works" DO NOT SHORTEN THE NAME OF THE COMPANY

    H θυσία του HMS Jervis Bay (5-11-40). Μια άνιση αναμέτρηση.

    Ιστιοδρομία  Fastnet 1979. Μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις διάσωσης στη θάλασσα.

    100 χρόνια από την είσοδο των πρώτων Μηχανικών στη Σχολή Nαυτικών Δοκίμων.

    To ναυάγιο του “Εros” στη Φολέγανδρο.

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

MV Marburg, το άγνωστο μεταγωγικό πλοίο  των Ναζί

Γιώργος Καρέλας Γιώργος Καρέλας    
Reading Time: 4 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Παγκόσμια Ιστορία
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Έρευνα, κείμενο: Γιώργος Καρέλας

MV Marburg, το άγνωστο μεταγωγικό πλοίο  των Ναζί, το ναυάγιο του οποίου εντοπίστηκε χάρις σε  μια φωτογραφία από τα Ιταλικά πολεμικά αρχεία και κατόπιν ταυτοποιήθηκε στο βυθό στα -320 μέτρα ανοιχτά της Ιθάκης .

Ένα ναυάγιο που όπως κατέδειξε η έρευνα  προκλήθηκε ύστερα από άμεσες ενέργειες των Άγγλων αξιοποιώντας  πληροφορίες που τους  έστειλαν Πατρινοί αντιστασιακοί. Λέγεται πως επηρέασε σε ένα βαθμό την έκβαση του πολέμου στο Ανατολικό μέτωπο.

 Η ταυτοποίηση του ναυαγίου που έγινε με χρήση τηλεκατευθυνόμενου υποβρύχιου οχήματος (ROV)  αποτέλεσε   την βαθύτερη ταυτοποίηση ναυαγίου με ρομποτικά μηχανήματα από την εποχή του Α και Β Παγκοσμίου πολέμου σε Ελληνικά χωρικά ύδατα .

Mια σειρά 2 φωτογραφιών από τα Ιταλικά κρατικά αρχεία Αrchivio Centrale Dello Stato που φαινόταν ένα πλοίο να καίγεται κοντά σε Ελληνικές ακτές ήταν η αφορμή για τον εντοπισμό ενός άγνωστου αλλά πολύ σημαντικού ναυαγίου στο Ιόνιο πέλαγος . Η λεζάντα έγραφε «πλοίο φλεγόμενο κοντά σε Ελληνικές ακτές, Απρίλιος Μάιος 1941». Οι φωτογραφίες είχαν τραβηχτεί από Ιταλικό αναγνωριστικό αεροπλάνο με ευδιάκριτο το σήμα της Regia Aeronautica στο φτερό…

ΦΩΤΟ 1-2  Φωτογραφίες από την περιοχή που ελήφθησαν οι αεροφωτογραφίες από την Ιταλική αεροπορία (φωτό από τα Ιταλικά αρχεία Αrchivio Centrale Dello Stato)
ΦΩΤΟ 3 Αντιπαραβολή με σύγχρονη φωτό για την ταυτοποίηση της τοποθεσίας (Delas aerial photography)

Αρχικά θεωρήθηκε ότι επρόκειτο για επίθεση σε ναυτικούς στόχους από τις δυνάμεις του Άξονα τον Απρίλιο του 1941 κατά τη διάρκεια της εισβολής στην Ελλάδα…

Αν και η σιλουέτα του πλοίου ήταν αρκετά ευδιάκριτη η ταυτοποίηση φάνταζε αδύνατη… Τόσο και τόσα πλοία βομβαρδίστηκαν κατά τη διάρκεια της εισβολής, αρκετά βυθίστηκαν, άλλα διέφυγαν… Αυτό που μου κέντρισε το ενδιαφέρον  ήταν  ότι το πλοίο ήταν ένα πολύ μεγάλο εμπορικό (θα μπορούσε να το υπολογιστεί γύρω στους  8.000 τόνους) βαμμένο με χρώματα  καμουφλάζ και 4 άλμπουρα … Αυτό που δεν ελήφθη  υπ όψιν στην αρχική μου έρευνα  ήταν η πιθανότητα το πλοίο να ανήκε στις δυνάμεις του Άξονα… Η έρευνα αρχικά εγκαταλείφθηκε, συνεχίστηκε όμως κάποια χρόνια αργότερα  όπου  η πιθανότητα το φλεγόμενο πλοίο να ήταν το M/V  Marburg  άρχισε να ερευνάται. Το πλοίο είχε 4 άλμπουρα  και έμοιαζε πολύ….Η έρευνα συνεχίστηκε με τη βοήθεια του Google Earth στην περιοχή που βάση των αναφορών το Marburg χτύπησε στη νάρκη και τελικά η περιοχή του ακρωτηρίου Αγ. Νικολάου στο Βόρειο άκρο της Ιθάκης “κούμπωσε “ με το ανάγλυφο των φωτό! Στις αεροφωτογραφίες διακρινόταν και ο φάρος που υπάρχει ακόμα και σήμερα! Αλλά το Margburg τόσο κοντά στην στεριά; Αυτό ήταν σπουδαίο. Το Marburg όταν βυθίστηκε ήταν φορτωμένο με οχήματα και πυροβόλα της 2ης μεραρχίας Panzer (ΦΩΤΟ 3)

Στις 21.5.1941 ένα μεγάλο μέρος του 2ου συντάγματος τεθωρακισμένων Panzer φορτώθηκαν στο λιμάνι της Πάτρας στα πλοία Marburg και Kybfels με προορισμό το λιμάνι του Τάραντο στην Ιταλία. To Kybfels ήταν ένα φορτηγό πλοίο 7.764 τόνων και ανήκε στην εταιρεία HANSA της Βρέμης. Το Marburg, ελάχιστα μικρότερο 7.564 τόνων είχε ναυπηγηθεί το 1928 με το όνομα Saale για λογαριασμό της εταιρείας North German LLoyd. Είχε προηγηθεί στις 18 Μαΐου 41 η μεταφορά από Πάτρα για Τάραντο των πιο βαριών όπλων και τανκ της μεραρχίας με νηοπομπή που αποτελούσαν εκτός από  τα 2 γερμανικά μεταγωγικά και το ιταλικό LAURA C. Επέστρεψαν στην Πάτρα για να φορτώσουν τα υπόλοιπα και λιγότερο βαριά οχήματα της μεραρχίας.

Διαβάστε επίσης:  Horatio Nelson, παραλειπόμενα από τη ζωή ενός μεγάλου ανδρός.

Με το φόβο μιας επίθεσης στα πλοία και μετά την αναφορά ότι συμμαχικό υποβρύχιο είχε θεαθεί στην περιοχή η Regia Marina έστειλε για αναγνώριση το υποβρύχιο Menotti με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Ugo Gelli να περιπολεί νότια της Zακύνθου. Το υποβρύχιο απέπλευσε από τον Τάραντα στις 18 Μαΐου και το βράδυ της 20ης διέκρινε μια σιλουέτα αγνώστου πλοίου στην περιοχή. Ήταν μάλλον το ναρκοθετικό Abdiel που κατευθυνόταν στην περιοχή του ακρωτηρίου Δουκάτο στην Λευκάδα για να ποντίσει το ναρκοπέδιο που θα έκανε πολύ μεγάλη ζημιά στις δυνάμεις του Άξονα….

Το Αγγλικό ναρκοθετικό  όμως δεν ήταν μόνο του. Αποτελούσε πάντως το πλοίο που θα τοποθετούσε τις νάρκες σε μια από τις μεγαλύτερες και σημαντικότερες αποστολές ναρκοθέτησης στον ΒΠΠ με την κωδική ονομασία Operation Mat One. Tα πλοία που συνόδευσαν το ναρκοθετικό ήταν τα θωρηκτά HMS WARSPITE και  HMS VALIANT , το καταδρομικό  HMS AJAX κει ένα αντιτορπιλικό. Η αποστολή στέφθηκε με επιτυχία και τα πλοία μέσα στη νύχτα κατάφεραν να μην γίνουν αντιληπτά.

Την επόμενη μέρα και ενώ είχαν μεσολαβήσει μόλις λίγες ώρες από τη ναρκοθέτηση  το Ιταλικό αντιτορπιλικό Carlo Mirabello ερχόμενο από Ιταλία προς Πάτρα θα χτυπήσει πρώτο σε νάρκη και θα βυθιστεί. Θα ακολουθήσει η Ιταλική κανονιοφόρος Pellegrino Matteucci που συνόδευε Ιταλικό κονβόι…. Για αδιευκρίνιστους μέχρι σήμερα λόγους οι Ιταλοί δεν θα ενημερώσουν άμεσα την Διοίκηση της Πάτρας για το νέο ναρκοπέδιο και τις απώλειες που είχαν.

Το Marburg δένει στο λιμάνι της Πάτρας λίγο πριν πραγματοποιήσει το τελευταίο ή το προτελευταίο του ταξίδι . Πηγή : Deutsches Historisches Museum (ταυτοποίηση Καρέλας Γιώργος)
Το Kybfels στο λιμάνι της Πάτρας

Στις 21.05.41 και ώρα 9.00 το πρωί, φορτώθηκαν στα Kybfels και Marburg στο λιμάνι της Πάτρας οχήματα και πυροβόλα της μεραρχίας με προορισμό το λιμάνι του Taranto . Από εκεί θα προωθούνταν με τραίνο στο μέτωπο της Ανατολής όπου η Γερμανία ετοιμαζόταν να διεξάγει την επιχείρηση Barbarossa, δηλαδή την επίθεση κατά της Ρωσίας. Aυτή τη φορά αποπλέουν τα δύο Γερμανικά μεταγωγικά πλοία για το λιμάνι του Τάραντα χωρίς το Ιταλικό Laura C που είχε καθυστερήσει. Στις 14.00 μμ και ενώ το κονβόι βρισκόταν μεταξύ Κεφαλονιάς και Λευκάδας ακούστηκε μια τρομερή έκρηξη. Το Kybfels είχε πέσει σε νάρκη. Λίγο αργότερα χτύπησε και το Marburg σε γειτονική νάρκη και άρχισε και αυτό να βυθίζεται. Τα πλοία έπεσαν σε νάρκες από το ναρκοπέδιο που δημιούργησε μόλις την προηγούμενη μέρα το ΗΜS Abdiel και βυθίστηκαν στο κανάλι  μεταξύ Λευκάδας και Ιθάκης. Η έρευνα έχει δείξει ότι το γεγονός  δεν ήταν  τυχαίο,  οι Βρετανοί κατάφεραν να αξιοποιήσουν τις πολύτιμες πληροφορίες της πολύ καλά οργανωμένης υπηρεσίας αντικατασκοπείας που διέθεταν στην Πάτρα και μετέδιδαν  Πατρινοί πατριώτες . Στο βιβλίο του Κώστα Τριανταφύλλου “Ιστορικό λεξικό των Πατρών” αναφέρει ο συγγραφέας ότι συνελήφθησαν οι Πατρινοί Βουρλούμης , Μαρτάκος και Σκαμνάκης ως ύποπτοι ότι μετέδωσαν τις κινήσεις των πλοίων Marburg και Kybfels στον εχθρό. Οι πραγματικοί πληροφοριοδότες μάλλον ήταν άλλοι, ίσως η Διασυμμαχική ομάδα που διέθετε ασύρματο και δρούσε στην Πάτρα έχοντας έδρα την οδό Ζαΐμη.

Διαβάστε επίσης:  Η αεροναυμαχία του Midway

Συνολικά 226 Γερμανοί έχασαν τη ζωή τους με τη βύθιση των δύο μεταγωγικών. Οι επιζώντες βγήκαν στις ακτές της Λευκάδας και της Κεφαλονιάς. Με τη βυθιση των δυο πλοίων χάθηκαν συνολικά 66 πυροβόλα , 93 τράκτορες , 15 θωρακισμένα οχήματα , 136 οχήματα και άλλα 680 κόλλα διάφορα  ελαφρά  οχήματα , μοτοσικλέτες και πυροβόλα.

Φωτό 4 Το Μarburg βυθίζεται ενώ έχει εγκαταλειφθεί από το πλήρωμα και τους επιβαίνοντες (φωτό A. Winkel)

Η επιχείρηση ναρκοθέτησης των Βρετανών από το Abdiel έμεινε στην ιστορία σαν η πρώτη ναρκοθέτηση σε πολύ βαθιά νερά γεγονός που προκάλεσε και τον αιφνιδιασμό των κυβερνώντων των πλοίων που απωλέσθησαν.

Κάποιοι ιστορικοί θεωρούν ότι η βύθιση των δύο αυτών  μεταγωγικών επηρέασε σε κάποιο βαθμό την έκβαση του πολέμου στο Ανατολικό μέτωπο μιας και τα οχήματα και ο εξοπλισμός από τον Τάραντα θα μεταφερόταν αμέσως εκεί για την ενίσχυση των Γερμανικών δυνάμεων.

Η έρευνα πεδίου

Την έρευνα πεδίου ανέλαβε ο Γεράσιμος Σωτηρόπουλος, ιδιοκτήτης του καταδυτικού κέντρου Aquatic world στην Αγία Ευφημία της Κεφαλονιάς και ακούραστος ερευνητής του βυθού και της ιστορίας της περιοχής.

Ο πυθμένας στο σημείο που φαίνεται να φλέγεται το Marburg είναι σε βάθος 70-90 μέτρων αλλά εκεί η έρευνα πεδίου δεν απέδωσε καρπούς.

Παρ’ όλα αυτά επιβεβαίωσε ότι η περιοχή που ερεύνησε ήταν αυτή της αεροφωτογραφίας. Σύμφωνα με τη μαρτυρία του Γερμανού στρατιώτη πυροβολικού της μεραρχίας ονόματι Zaloudek που επέβαινε στο Marburg το πλοίο εγκαταλείφθηκε αμέσως μετά την έκρηξη της νάρκης με διαταγή του καπετάνιου του. Το πλοίο φλεγόταν το βράδυ και η φωτιά ήταν ορατή στη Λευκάδα. Η φωτό του φλεγόμενου πλοίου από το Ιταλικό αναγνωριστικό αεροπλάνο ενδέχεται να τραβήχτηκε το απόγευμα ή την επόμενη μέρα. Το ερώτημα ήταν που τελικά βυθίστηκε το πλοίο.

Οι αναφορές της Γερμανικής ναυτικής διοίκησης σχετικά με τo ακριβές σημείο βύθισης των πλοίων δεν πρόσφεραν κανένα επιπλέον στοιχείο. Η διάσωση των ναυαγών έγινε από Ιταλικά πλοία (καθώς τα νησιά του Ιονίου ήταν υπό Ιταλική κατοχή) και Έλληνες ψαράδες. Το Marburg φαίνεται να εγκαταλείφθηκε στη τύχη του νωρίς αφού καθελκύστηκαν ομαλά  οι σωσίβιες λέμβοι του και πήραν ένα αριθμό από τους επιβαίνοντες.

Η έρευνα συνεχίστηκε από τον Γεράσιμο Σωτηρόπουλο ψάχνοντας αναφορές από ηλικιωμένους που ίσως να γνώριζαν που τελικά βυθίστηκε το φλεγόμενο πλοίο. Οι διηγήσεις των παλιών οδήγησαν σε ένα στόχο στο Βόρειο άκρο της Ιθάκης. Το πλοίο φαίνεται να παρασύρθηκε αρχικά νότια προς τις ακτές της Ιθάκης αλλά κάποια στιγμή τα ρεύματα άλλαξαν και το πλοίο κατέληξε να βυθιστεί ατόφιο και όρθιο στα 320 μέτρα βάθος. Ο Ποσειδώνας , ο Έλληνας θεός της θάλασσας οδήγησε τελικά το πλοίο σε απαγορευτικά βάθη για κατάδυση με αναπνευστικές συσκευές και στέρησε στους αυτοδύτες της εποχής μας καταδύσεις σε ένα ναυάγιο γεμάτο οχήματα και όπλα της 2ης Μεραρχίας Panzer.

Η ταυτοποίηση

Το καλοκαίρι του 2017  παρά τις δυσκολίες και τον χαμηλό προϋπολογισμό για ένα τέτοιο εγχείρημα πραγματοποιήθηκε κατάδυση στο ναυάγιο τηλεκατευθυνόμενου οχήματος που έφερε υποβρύχια κάμερα (ROV). Η αποστολή στέφθηκε με επιτυχία χάρις στην συμβολή του Έρικ Ασημακόπουλου.

Διαβάστε επίσης:  Η Βύθιση του SS ORIA. Μαρτυρίες δυο επιζώντων

Τα πλάνα από το βιντεο είναι από την πλώρη του πλοίου   όπου τεκμηριώνεται και η ταυτοποίηση του ναυαγίου. Διακρίνονται ξεκάθαρα οι γραμμές του πλοίου , τα όκια , οι δέστρες, η άγκυρα και η βάση του πλωριού πυροβόλου.

Το άγνωστο αμυντικό όπλο

 Κατά την εξέταση του ψηφιακού υλικού από το ναυάγιο στην Κεφαλονιά στο καταδυτικό κέντρο    Aquatic world, μια μεγάλη και στενή  κατασκευή   που δεν είχε εντοπιστεί αν και διακρίνεται στις φωτογραφίες του πλοίου στο λιμάνι της Πάτρας κατά τα τελευταία του ταξίδια στην Ιταλία  επισημάνθηκε    χάρις την παρατηρητικότητα του Νίκου Μαυρομμάτη και στη συνέχεια ερευνήθηκε η χρησιμότητά της.

Ακριβώς στην πλώρη του πλοίου μια σιδερένια προέκταση που ομοιάζει με πηδάλιο και που εκτείνεται σε όλο το ύψος της και που συνδέεται με αυτή  με μεντεσέδες αποτελεί τη βάση ενός  πιθανολογούμενου αμυντικού  όπλου.

Σύμφωνα με την ιστορικό ερευνητή Άρη Μπιλάλη η κατασκευή αυτή θα μπορούσε να είναι μια μηχανή εξουδετέρωσης ναρκών που χρησιμοποίησε η Kriegsmarine.

Η χρήση του αμυντικού αυτού όπλου έγινε   σε μικρή κλίμακα κατά τον ΒΠΠ .Από τον μηχανισμό αυτόν τύπου πηδαλίου   αναπτύσσονταν εκατέρωθεν του πλοίου συρματόσκοινα που στο τέλος τους είχαν ένα αντικείμενο σαν τορπίλη που ονομαζόταν paravane.

To πλοίο πλέοντας με συγκεκριμένη ταχύτητα  έσερνε πίσω του τους μηχανισμούς αυτούς σε συγκεκριμένο βάθος.

Στην άκρη τους συχνά έφεραν κόφτες για να κάβουν το αγκυροβόλιο των ναρκών ή  κεφαλές -σημαδούρες που με την επαφή με τις νάρκες εκρύγνυντο και έτσι προστατευόντουσαν τα υπόλοιπα πλοία της νηοπομπής.

Αλλά ίσως περισσότερο πιθανό θα μπορούσαμε να υποθέσουμε ότι  η κατασκευή  αυτή να χρησίμευε σαν τη βάση μιας  συσκευής που με ακουστικά κύματα  ενεργοποιούσε τις νάρκες από απόσταση και βρισκόταν στην τέλος  του συρματόσκοινου και που προσαρμοζόταν εκατέρωθεν από την πλώρη του πλοίου .

Σε κάθε περίπτωση το όπλο αυτό ίσως ήταν η αιτία που τα 2 μεταγωγικά πλοία Marburg και Kybfels  ταξίδεψαν ασυνόδευτα στις 21 Μαίου 1941 από την Πάτρα στον Τάραντα της Ιταλίας μεταφέροντας ένα τόσο πολύτιμο φορτίο, δηλαδή τα  οχήματα και εξοπλισμό της 2ης μεραρχίας Panzer.

Λειτουργία του μηχανισμού paravane για την αντιμετώπιση των ναρκών

Η πόντιση ναρκοπεδίου την προηγούμενη μόλις μέρα από το Αγγλικό ναρκοθετικό HMS ABDIEL τους χάλασε όλα τα σχέδια και έστειλε τα δύο πλοία στο βυθό. Άλλωστε ήταν η πρώτη φορά στα χρονικά που έγινε ναρκοθέτιση σε πολύ βαθιά νερά, μάλιστα κάποιες νάρκες ποντίστηκαν σε περιοχή που ο βυθός ξεπερνούσε τα 1000 μέτρα.

Οι Γερμανοί αιφνιδιάστηκαν γιατί δεν περίμεναν να έχει ναρκοθετηθεί μια περιοχή σε τόσο βαθιά νερά που για την αγκυροβόληση των ναρκών χρειάζονταν 100άδες μέτρα συρματόσκοινα  και έχασαν εξοπλισμό σχεδόν τόσο σημαντικό όπως αυτός που έχασαν σε όλη την επιχείρηση για την κατάληψη της Ελλάδας (επιχείρηση Marita)

Αρχεία βιβλία

  • Platon Alexiades – Target Corinth Canal
  • Byron Tesapsides – DIE KRIEGSMARINE IN DER ÄGÄIS
  • Very Special Ships: Abdiel Class Fast Minelayers of World War Two, by Arthur Nicholson
  • Γερμανικά πολεμικά ημερολόγια Ναυτικής Διοίκησης Ελλάδας
  • Μικροφίλμ Γερμανικές αναφορές σχετικά με τη βύθιση, αρχείο  Βill Russ
  • Ιταλικά αρχεία Αrchivio Centrale Dello Stato
  • Marimorea, ημερολόγιο Ιταλικής Ναυτικής Διοίκησης Πάτρας
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 2ος Παγκόσμιος ΠόλεμοςCarlo MirabelloHMS ABDIELKybfelsMV MarburgparavaneΒουρλούμηςΓεράσιμος ΣωτηρόπουλοςΈρικ ΑσημακόπουλοςΚαρέλαςΜαρτάκοςμεραρχία PanzerΝαυτική ΙστορίαΠαγκόσμια ιστορίαΣκαμνάκηςυποβρύχιο Menotti
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Το Πλοίο Φάρων “ΣΚΥΡΟΣ” – υπό την σημαία του Γ’ Ραϊχ και του Ε.Λ.Α.Ν.

Επόμενο Άρθρο

1 Μαρτίου 1941. Η “ναυμαχία” της Χειμάρας.

Σχετικά Άρθρα

'The Jervis Bay action, 5 November 1940', by Charles Pears, 1941.  © National Maritime Museum, London / The Image Works
       NOTE: The copyright notice must include "The Image Works" DO NOT SHORTEN THE NAME OF THE COMPANY
Παγκόσμια Ιστορία

H θυσία του HMS Jervis Bay (5-11-40). Μια άνιση αναμέτρηση.

Χρήστος Αμπατζής
26 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστιοδρομία  Fastnet 1979. Μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις διάσωσης στη θάλασσα.

Δημήτρης Τσιγκάρης
26 Ιουνίου 2025
Ελληνική Ιστορία

100 χρόνια από την είσοδο των πρώτων Μηχανικών στη Σχολή Nαυτικών Δοκίμων.

Αναστάσιος Δημητρακόπουλος
24 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

To ναυάγιο του “Εros” στη Φολέγανδρο.

Ηλίας Θεοδωρόπουλος
20 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο
Τυπική MAS. Διακρίνονται οι βόμβες βάθους.

1 Μαρτίου 1941. Η "ναυμαχία" της Χειμάρας.

Ζωή από αλάτι

Το χρονικό μιας αναπάντεχης τραγωδίας στο λιμάνι του Μπάρι, 2 Δεκεμβρίου 1943

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Γιώργος Καρέλας

    Γεννήθηκε στην Πάτρα το 1966. Σπούδασε Οικονομικά στο Οικονομικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο στη Διοίκηση Μικρομεσαίων επιχειρήσεων από το Πανεπιστήμιο του Reading στην Αγγλία. Σήμερα διευθύνει το οινοποιείο της οικογένειας στην Αχαΐα. Ασχολείται επι σειρά ετών με την ναυτική ιστορία της περιοχής. Επίσης έχει ασχοληθεί σε βάθος με την ναυτική ιστορία της Ελλάδας κατά τον Α και Β Παγκόσμιο πόλεμο. Είναι κάτοχος πτυχίου αυτοδύτη μικτών αερίων και έχει ερευνήσει πολλά ναυάγια στην Ελλάδα και το εξωτερικό .Έχει δημιουργήσει το blog «Ο Άγνωστος Πατραϊκός» με σκοπό την ανάδειξη των αγνώστων πτυχών της ιστορίας του Πατραϊκού κόλπου.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Απρίλιος 1941 . Τα εγκλήματα της Luftwaffe και της Βασιλικής Ιταλικής Αεροπορίας
    MV Marburg, το άγνωστο μεταγωγικό πλοίο  των Ναζί
    Η βύθιση του τορπιλοβόλου “Κυδωνίαι”

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούλιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
« Ιούν    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023