NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Η άγνωστη και συναρπαστική βιογραφία του Εμμανουήλ Ματθαίου.

Γρηγόρης Μπλαβέρης Γρηγόρης Μπλαβέρης    
5 Ιανουαρίου 2024
Reading Time: 2 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
4.9k
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Γρηγόρης Μπλαβέρης

Ο Εμμανουήλ Κωνσταντίνου Ματθαίος γεννήθηκε το 1902 στη Νέα Πέλλα Αταλάντης. Ήταν το έβδομο από τα εννέα παιδιά μιας μεσαίας οικογένειας με καταγωγή από τον Αγωνιστή του ‘21 Βασιλικό Δουμπιώτη. Ο πατέρας του Κωνσταντίνος ήταν ευκατάστατος αγρότης που ονειρευόταν οι γιοί του να σπουδάσουν και οι κόρες του να παντρευτούν επιστήμονες.

Η οικογένεια Ματθαίου στον 20 αιώνα θα «δώσει» τρία μέλη της στην Πατρίδα. Ο αδελφός του Αλέξανδρος, φοιτητής Νομικής, θα σκοτωθεί το 1922 στην Μικρασιατική Εκστρατεία. Ο αδελφός του Ευάγγελος, ιπτάμενος Ανθυποσμηναγός, θα σκοτωθεί το 1934 στο Τατόι όταν το αεροπλάνο που οδηγούσε, λόγω παλαιότητας, θα διαλυθεί στον αέρα. Τέλος, ο ανηψιός του Κωνσταντίνος ,υιός του πρωτότοκου αδελφού Γεωργίου, Ανθυπολοχαγός Μηχανικού του Ελληνικού Στρατού θα σκοτωθεί το 1943 ως μέλος αντιστασιακής ομάδας, σε μάχη με τους Γερμανούς κατακτητές.

Ο Εμμανουήλ Ματθαίος τον Σεπτέμβριο 1917 εισάγεται στη Σχολική Ναυτικών Δοκίμων, πρώτος σε σειρά επιτυχίας/αρχηγός τάξης. Συμμαθητές του  μεταξύ άλλων οι Τούμπας, Νεόφυτος , Λελούδας, που έγραψαν την δική τους ένδοξη ιστορία στο Βασιλικό Ναυτικό.

Τον Απρίλιο 1922 ονομάζεται μάχιμος Σημαιοφόρος και πρώτη του μετάθεση θα είναι στο Θ/Κ ΚΙΛΚΙΣ, το οποίο το Σεπτέμβριο 1922, χάρη στην αυτενέργεια του Πλοιάρχου του Θεοφανίδη και τη συνεργασία του με τον Αμερικανό πάστορα Αsa Jennings, θα σώσει τις ζωές δεκάδων χιλιάδων προσφύγων και την τιμή του Πολεμικού μας Ναυτικού. 

Με υποτροφία του Βασιλικού Ναυτικού ο Εμμανουήλ Ματθαίος θα σπουδάσει την δεκαετία του ’30 Ηλεκτρολόγος Μηχανολόγος στο Παρίσι.

Τον Μάιο 1938 μετά από αίτησή του αποστρατεύεται με το βαθμό του Πλωτάρχη και εγκαθίσταται με τη Γαλλίδα σύζυγό του και τα δύο τότε παιδιά του στη Γαλλία (Βρετάνη).

Εκείνη την εποχή τίποτε δεν προμήνυε αυτά που επρόκειτο να ακολουθήσουν τα αμέσως επόμενα χρόνια , τα οποία θα μπορούσαν να αποτελέσουν σενάριο κινηματογραφικής ταινίας. 

Με την ιταλική εισβολή στην Ελλάδα ο Ματθαίος παίρνει την μεγάλη απόφαση. Τι κι αν είχε αποστρατευθεί, τι κι αν ήταν παντρεμένος με τέσσερα μικρά παιδιά, το μεγαλύτερο 5 ετών και το μικρότερο νεογέννητο. Τι κι αν βρισκόταν  σε μια ξένη χώρα, χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από την Πατρίδα του, σε μία Ευρώπη που οι δυνάμεις του Άξονα κυριαρχούσαν από άκρη σε άκρη . Ήταν Έλληνας Αξιωματικός, η Πατρίδα του ήταν σε Πόλεμο και αυτός έπρεπε, πιστός στον όρκο που είχε δώσει, να την υπερασπιστεί! Αυτό έπρεπε να κάνει, παρά τις δυσμενείς συνθήκες και αυτό έκανε!

Διαβάστε επίσης:  Κεραυνοί πάνω από τα κύματα. Η δράση των βρετανικών τορπιλακάτων και κανονιοφόρων στη Μεσόγειο κατά τον Β' Π.Π.

Με ποδήλατο θα φύγει από τη Βρετάνη, θα διασχίσει την κατεχόμενη Γαλλία, τη Γαλλία του Βισύ, την Ισπανία και θα βρεθεί στο Γιβραλτάρ, όπου θα επιβιβαστεί σε φορτηγό πλοίο με το οποίο θα διασχίσει όλη τη Μεσόγειο για να έλθει τον Μάρτιο 1941 στην Ελλάδα.  Παρουσιάζεται στο Υπουργείο, ανακαλείται  στην ενεργό υπηρεσία και λόγω των σπουδών του αναλαμβάνει, σε συνεργασία με τον Βρετανό πλοίαρχο Show,  την Ελληνική Αντιναρκική Υπηρεσία (Δ/νση Τορπιλών – Ναρκών).  Οι Γερμανοί, παράλληλα με την χερσαία εισβολή τους στην Ελλάδα, αεροπορικώς ποντίζουν μεγάλο αριθμό μαγνητικών ναρκών στο λιμάνι του Πειραιά και στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας. Το μοναδικό ναρκαλιευτικό πλοίο που υπάρχει θα ανατιναχθεί την πρώτη κιόλας ημέρα σε εχθρική επιδρομή. Η λύση θα δοθεί χάρις στην ευρηματικότητα των Ματθαίου – Show. Μία βενζινάκατος προηγείτο των ρυμουλκών ή λοιπών πλοίων και από την πλώρη της κάθε 10-15΄΄ έριχναν ριπές πολυβόλου προς την επιφάνεια της θάλασσας. Αν υπήρχε νάρκη επλήττετο και εκρήγνυτο . Με αυτόν τον πρωτότυπο τρόπο το λιμάνι και ο ναύσταθμος έμειναν ανοικτά και όταν, μετά την κατάρρευση του μετώπου, χρειάστηκε τα πλοία να φύγουν η αναχώρηση έγινε με μεγάλη επιτυχία.

Ο Εμμανουήλ Ματθαίος θα ακολουθήσει τον Βασιλιά και την Κυβέρνηση αρχικά στην Κρήτη και στη συνέχεια στη Μέση Ανατολή.  Στην Αλεξάνδρεια και ενώ έχει προαχθεί σε Αντιπλοίαρχο θα δημιουργήσει τον στολίσκο Εξουδετέρωσης Μαγνητικών και Ακουστικών Ναρκών (ΕΜΑΝ). Θα εκπαιδεύσει το προσωπικό των πλοίων και επειδή δεν υπήρχαν ειδικά προς τούτο πλοία με κίνδυνο της ζωής του θα μεταβεί στην κατεχόμενη Κρήτη για να «βρει» τα κατάλληλα ιστιοφόρα,  τα οποία θα φέρει στην Αλεξάνδρεια και θα τους εγκαταστήσει συσκευές για την εξουδετέρωση των ναρκών επιδράσεως.  Στη συνέχεια θα μετατρέψει σε ναρκαλιευτικά και άλλα «ετερόκλητα» πλωτά κατασκευάσματα από αυτά που έφταναν στην Αλεξάνδρεια ή βρίσκονταν στα διάφορα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου. Η ΕΜΑΝ με συνεχείς «γριπίσεις» στα λιμάνια της Αν. Μεσογείου θα κρατήσει τους διαύλους ανοικτούς προσφέροντας στις συμμαχικές δυνάμεις πολύτιμες υπηρεσίες, δεχόμενη την ευαρέσκεια του Βρετανού στολάρχου της Μεσογείου. Για τη δράση του αυτή ο Ε.Μ. θα παρασημοφορηθεί από τους Βρετανούς. 

Διαβάστε επίσης:  15 Αυγούστου 1940. «Έλλη» – Το πρώτο θύμα του Ελληνοϊταλικού Πολέμου του 1940
Από την απονομή DSC σε Έλληνες Αξιωματικούς. Από αριστερά προς τα δεξιά: Τρουπάκης, Ματθαίος, Καββαδίας, Φρειδερίκη, Παύλος, Cunningham, Δαμηλάτης

Ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει για το ρόλο της ΕΜΑΝ και του Ματθαίου κατά την εκκένωση της Αλεξάνδρειας από τις συμμαχικές δυνάμεις τον Ιούνιο 1942, όπου σε αντίθεση με την κατάσταση σύγχυσης και πανικού που επικρατούσε λόγω της ταχύτατης προέλασης  του Ρόμμελ, τα πλοία της ΕΜΑΝ με απόλυτη τάξη και πειθαρχία επιτελούσαν το έργο για το οποίο είχαν διαταχθεί, της ναρκοθέτησης του λιμανιού   (βλ. Ιστορία της Σύγχρονης Ελλάδας του Σ. Γρηγοριάδη και Έκθεση σχετικά με τη δράση του Ναυτικού κατά τον Πόλεμο 1940-1944 του Αντιναύαρχου Δ. Φωκά) .

Τον Οκτώβριο 1942 όταν δημιουργείται ο Ιερός Λόχος ο Ε.Μ. ζητά από τους πρώτους να καταταγεί εθελοντής! Του αρνούνται γιατί τον θεωρούν απαραίτητο για το Ναυτικό, εκείνος όμως επιμένει γιατί δεν του αρκεί ο «παθητικός πόλεμος», θέλει να πολεμήσει ενεργά τον εχθρό! Μαζί με τον Διοικητή του Ιερού Λόχου Χριστόδουλο Τσιγάντε κατορθώνουν να πείσουν Ναυάρχους, Υπουργό και Εγγλέζους και ο Ματθαίος τελικώς εντάσσεται  στον Ιερό Λόχο, όπου υπηρετεί ως «δεκανέας». Είναι ο πρώτος και ο μεγαλύτερος σε βαθμό αξιωματικός του Βασιλικού Ναυτικού που γίνεται Ιερολοχίτης.

Ο Τσιγάντες (κέντρο) με τους Επιτελείς του. Στον κύκλο ο Ματθαίος.

Συμμετέχει στη Διοίκηση του Λόχου και ως ναυτικός είναι πολύτιμος στη «ναυσιπλοΐα» της ερήμου, ιδιαίτερα τη νύκτα. Πολλές φορές μαζί με τον Τσιγάντε παίρνουν το τζιπ τους με ένα πολυβόλο και δύο αυτόματα όπλα και με οδηγό τον Ματθαίο εισχωρούν βαθιά στην έρημο, πίσω από τις εχθρικές γραμμές και επιστρέφουν το πρωί. Έχει μαζί του όλα τα ναυτικά όργανα : θεοδόλιχους, εξάντες, αστρονομικούς πίνακες. Είναι τέτοια η ακρίβεια των στιγμάτων που επιτυγχάνει χάρις στον Ματθαίο ο Ιερός Λόχος που από το στρατηγείο του Μοντγκόμερι θα ζητήσουν στίγματα  για αεροδρόμια, σταυροδρόμια, πηγάδια στην Έρημο (βλ. άρθρο αρ.25 Χρ. Τσιγάντε στην εφημερίδα Έθνος ). Με τον Ιερό Λόχο ο Ματθαίος θα λάβει μέρος στις επιχειρήσεις της Τυνησίας .

Διαβάστε επίσης:  Η ναυμαχία μεταξύ της αμερικάνικης φρεγάτας "UNITED STATES" και της βρετανικής "MACEDONIAN"
Ο Ματθαίος ως συνοδηγός του Τσιγάντε.

Μετά τη νίκη των συμμάχων στη Βόρειο Αφρική ο Ματθαίος επανέρχεται στο Β.Ν. ως κυβερνήτης αντιτορπιλικού με το οποίο θα λάβει μέρος στις επιχειρήσεις της απόβασης στη Σικελία, ενώ τον Νοέμβριο 1943 τοποθετείται Ναυτικός Ακόλουθος της Ελλάδος στη Γαλλική Επιτροπή Απελευθερώσεως στο Αλγέρι.

Τον Οκτώβριο 1945 στο Αμβούργο, θα λάβει μέρος ως στρατοδίκης, στη δίκη Γερμανών αξιωματικών , για την υπόθεση τορπιλισμού του φορτηγού πλοίου ΠΗΛΕΥΣ από γερμανικό υποβρύχιο και στη συνέχεια τη δολοφονία μελών του πληρώματός του, μοναδική καταδίκη για εγκλήματα πολέμου στη θάλασσα σε σχέση με το β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. 

Δικαστήριο για τους εγκληματίες πολέμου. Πρώτος απο δεξιά Ματθαίου.

Θα αποστρατευθεί με το βαθμό του Υποναυάρχου. Τιμήθηκε με τα παράσημα :  Αργυρού Σταυρού Φοίνικος, Χρυσού Σταυρού του Τάγματος Φοίνικος , Ταξιάρχη Φοίνικος, Ταξιάρχη Γεωργίου μετά Ξιφών. Με τα μετάλλια στρατιωτικής αξίας Γ’ τάξεως. Διασυμμαχικής Νίκης, Πολεμικό Σταυρό Γ’ Τάξεως, Σταυρό Αγώνος Βασιλικού Ναυτικού, Αναμνηστικό Πολέμου Ελλάδος Μ. Ανατολής και Εξαιρέτων Πράξεων. Έλαβε επίσης το Βρετανικό Distinguished Service Cross (θεωρείται από τα πρώτα στην τάξη και απονέμεται από τη Βασίλισσα) και το Γαλλικό του Ιππότου της Λεγεώνας της Τιμής (σπανίως δίδεται σε ξένους).

Απεβίωσε πλήρης ημερών στις 24 Απριλίου 1998, με απόλυτη πνευματική διαύγεια, χάρις και στα αγαπημένα του Ομηρικά Έπη, την Αρχαία Λυρική Ποίηση, το σκάκι, τα σταυρόλεξα αλλά και την ζωγραφική που τον κρατούσαν σε πνευματική εγρήγορση.  Τα νεότερα μέλη της ελληνικής οικογένειας τον θυμούνται και ως  Θείο Rubik» γιατί τα διασκέδαζε ως παιδιά λύνοντας μέσα σε λίγα λεπτά τον γνωστό κύβο-σπαζοκεφαλιά.

Άφησε παιδιά, εγγόνια και δισέγγονα, Γάλλους υπηκόους αλλά με αγάπη για την Ελλάδα. Ο νεότερος γιός του Louis- Jerome  ακολούθησε μια λαμπρή πορεία στο Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό  και ολοκλήρωσε την σταδιοδρομία του ως Controleur General des Armees. Ο εγγονός του Nicolas είναι ανώτερος αξιωματικός της Γαλλικής Χωροφυλακής, ενώ και οι σύζυγοι τριών από τις εγγονές του επίσης σταδιοδρομούν στον Γαλλικό Στρατό.

Φωτογραφική επιμέλεια άρθρου: Λεωνίδας Τσιαντούλας
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 2ος Παγκόσμιος ΠόλεμοςΕλληνική ΙστορίαΜατθαίοςΜπλαβέρηςΝαυτική Ιστορία
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Το Υ/Β Νηρεύς τορπιλίζει και βυθίζει το Ιταλικό ατμόπλοιο Φιούμε στα Δωδεκάνησα

Επόμενο Άρθρο

Τα «Σιδερένια» Πλοία (Ironclads)

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Τα «Σιδερένια» Πλοία (Ironclads)

Το επιβλητικό οχυρό του παρατηρητηρίου και Κέντρου ελέγχου Πυρός της πυροβολαρχίας στο Ν.Ο.Α

Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

Navy crewmen try to put out a fire aboard the USS Forrestal in the Tonkin Gulf, off the coast of Vietnam, on July 29, 1967.

Το Δυστύχημα του USS Forrestal (29/7/1967)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Γρηγόρης Μπλαβέρης

    Ο Γρηγόρης Μπλαβέρης είναι δικηγόρος, μέλος του Δ. Σ. Πειραιά από το 1988. Ασχολείται με την Ιστορία της νεώτερης Ελλάδας και άρθρα του έχουν δημοσιευθεί στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο. Ο πατέρας του Σπύρος έλαβε μέρος στον β' παγκόσμιο πόλεμο ως εθελοντής (κελευστής μηχανικός στο Ναβαρίνο) στο Β.Ν.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η Δίκη των Έξι. Η κορύφωση του Εθνικού Διχασμού, ο επίλογος της τραγωδίας.
    Μικρασιατική Καταστροφή. Πειραιάς και πρόσφυγες
    Γεώργιος Σαΐνοβιτς Ιβανώφ,κορυφαίος κατάσκοπος και σαμποτέρ

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023