NavalHistory
Κυριακή, 15 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Οι πειρατές της Χαλκιδικής

Κατερίνα Καριζώνη Κατερίνα Καριζώνη    
30 Ιανουαρίου 2024
Reading Time: 2 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
530
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin
  • ThePlus Audio

Της Κατερίνας Καριζώνη

Πριν από χρόνια απέκτησα ένα σπίτι στη Χαλκιδική στην περιοχή της Φούρκας. Το πρώτο πράγμα που πρόσεξα ήταν ότι το χωριό Φούρκα βρισκόταν μακριά από τη θάλασσα χωμένο ανάμεσα σε κάτι πευκόφυτα βουνά. Τα εξοχικά ήταν χτισμένα στη Σκάλα της Φούρκας, το επίνειο του χωριού μπροστά στη θάλασσα. Το δεύτερο που παρατήρησα ήταν ότι στο χωριό επικρατούσε το όνομα Λιντζερίνος που όπως μου εξήγησαν οι κάτοικοι ήταν παράφραση του Αλτζερίνου, δηλαδή του Αλγερινού, καθώς η περιοχή είχε χτυπηθεί στο παρελθόν από Αλγερινούς πειρατές και πιθανόν οι τελευταίοι να άφησαν τα ίχνη τους επί των ανθρώπων. Φυσικά δεν υπάρχουν γραπτές πληροφορίες για αυτό. Αλλά και ολόκληρη η Χαλκιδική υπέφερε από συχνές πειρατικές επιδρομές, ακόμα και η χερσόνησος του Αγίου  Όρους για την οποία υπάρχουν αρκετές μαρτυρίες. Δεν έλειψαν όμως και οι ντόπιοι, οι Χαλκιδικιώτες πειρατές που επιχειρούσαν τις πειρατικές τους δράσεις στο Αιγαίο.

Χάρτης του Αιγαίου του 1729 από τον P. Vander Aa

Για την πειρατεία στη Χαλκιδική δεν έχουμε πολλές πληροφορίες. Ο ιστορικός Απόστολος Βακαλόπουλος και κυρίως η Αλεξάνδρα Κραντονέλλη μας δίνουν κάποια στοιχεία αλλά με φειδώ.  Ψάχνοντας λοιπόν, σε τόμο των ‘’ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΩΝ’’ για την πειρατεία στην Χαλκιδική βρήκα την εξής καταγγελία κατοίκων της Χαλκιδικής για έναν άγνωστο πειρατή και θεώρησα ότι είχε κάποιο ενδιαφέρον για να τη δημοσιεύσω:

1794 Δεκεμβρίου 16

«… από την έγκλειστον επιστολήν ελληνιστί διαφόρων κατοίκων της Κασσάνδρας θα ίδη η Υμετέρα Εξοχότης την μαρτυρίαν των ιδίων εν σχέσει με την κλοπήν που διεπράχθη εκεί τον Φεβρουάριον του 1789 επί  του ναυαγήσαντος πλοίου του καπετάν Φιλέτει ότι δράστης κύριος υπήρξε κάποιος Πανταζής, συμπατριώτης των, ο οποίος ήτο πτωχός, εφάνη αμέσως μετά την κλοπήν πλούσιος και μάλιστα είς εκ των πλουσιοτέρων της Κασσάνδρας. Υπολογίζεται ότι η κλοπή του απέφερε περί τας 30.000 πιάστρας.΄Εκτισε και ένα μεγαλοπρεπές παλάτι εις την Κασσάνδραν, ηγόρασεν δε επιπλέον και αγροκτήματα. Ο Πανταζής ούτος διήλθε προ ημερών απ΄εδώ μεταβαίνων εις Κωνσταντινούπολιν. Δεν έλειψα να καταφύγω εις μεχκεμέν (δικαστήριο) ζητών την σύλληψίν του επί τη κατηγορία ότι ήτο δράστης της διαρπαγής του πλοίου, ως ηδύναντο να το πιστοποιήσουν οι συντοπίται του, αλλ΄ ο Πανταζής εύρε την υποστήριξιν ενός «μουμπασίρ», ονόματι Σαλαχώρ, Θεσσαλονικέως, όστις παρουσιασθείς εις τον μεχκεμέν, απήλλαξε τον Πανταζήν από κάθε ενοχήν, δυνάμει ενός χάτι σιερίφ, δι ου διετάσσοντο ο Μουλάς και οι «αγιάν» της Θεσσαλονίκης να μην αναμιχθούν εις την υπόθεσιν των Κασσανδριωτών, διότι θα συζητηθή εις Κωνσταντινούπολιν… κατόπιν ο Πανταζής ανεχώρησε δια την Κωνσταντινούπολιν… οι Κασσανδριώται που ευρίσκονται τώρα αυτού, είναι πρόθυμοι να καταθέσουν την αλήθειαν επί των συμβάντων με τον Πανταζήν. Η διεύθυνσίς των είναι παρά τω Ζαδέ του Νουρή Οσμάν εις το σπίτι του Καζακή Ζαδέ Μουσταφά αγά που ήτο «Ιστιρατζής» εις την Σμύρνην και τώρα είναι βοεβόδας της Κασσάνδρας ως και ο Σουρούκ αγάς… Δεν ημπόρεσα ακόμη να εισπράξω τίποτε από Μέγαν Χαχάμην της Εβραϊκής κοινότητος δια λογαριασμόν του Σαμπεθάϊ Λεβή τον οποίον μου συνέστησεν η Υμετέρα Εξοχότης, διότι ο Λεβής είναι η τρίτη φορά, που έρχεται εις Θεσσαλονίκην, αλλά δεν κατώρθωσε να παρουσιάση εν αυθεντικόν έγγραφον, πιστοποιούν το προς αυτόν χρέος της Κοινότητος …».

Για τη δράση των Μακεδόνων πειρατών μαθαίνουμε επίσης από το βιβλίο της Αλεξάνδρας Κραντονέλλη «Ελληνική πειρατεία και κούρσος τον ΙΗ αιώνα μέχρι την Ελληνική Επανάσταση» τα εξής: Και οι Μακεδόνες διακρίθηκαν στην άσκηση πειρατείας. Στο επιτελείο των αδελφών Ορλώφ ανήκε ο Μακεδόνας κουρσάρος Γεώργιος Ρίζος, υπασπιστής του Θεόδωρου Ορλώφ. Αυτός εξόπλισε επτά πλοία με ελληνικά πληρώματα και κατέλαβε στα παράλια του Θερμαϊκού κόλπου δεκαεπτά τουρκικά πλοία και τα οδήγησε στην Πάρο. Στις 10 Ιουνίου του 1773 τουρκικές φρεγάτες εμφανίστηκαν στο Άγιον Όρος. ΄Ήθελαν να καταδιώξουν τους κλέφτες. Αυτοί όμως είχαν διαφύγει για να ανταμώσουν τον πειρατή Καραμόσχο που εξορμούσε από την Σκόπελο. Στις 31 Μαΐου 1774 ο πρόξενος στη Θεσσαλονίκη Mure αναφέρει ότι ο μακεδονικής καταγωγής Καραμόσχος, επικεφαλής πολλών μικρών σκαφών, έκανε επιδρομές στα μακεδονικά παράλια και άρπαζε όλα τα πλοία που συναντούσε εκτός από τα γαλλικά. Εναντίον του στράφηκε ο αρχηγός της μοίρας των οθωμανικών καταδιωκτικών Κιζίλ Χιλαρί Καπετάν. Στη σύγκρουση στα παράλια της Χαλκιδικής ο Καραμόσχος ηττήθηκε. Οι Τούρκοι κατέλαβαν μερικά από τα πειρατικά του, οι άνδρες αποκεφαλίστηκαν. Άλλα προσάραξαν στα ρηχά νερά και οι πειρατές με τον αρχηγό τους κατέφυγαν στα βουνά της Κασσάνδρας. Ο πειρατής αυτός  γλίτωσε με δυο σκάφη από τα καταδιωκτικά αποσπάσματα των Τούρκων που είχαν φτάσει από τη Θεσσαλονίκη. Ανασύνταξε τις δυνάμεις του στο Αιγαίο πέλαγος και ανέλαβε νέες πειρατικές επιχειρήσεις.»

Αυτά συνέβαιναν στα μαγευτικά ακρογιάλια της Χαλκιδικής όπου τώρα απολαμβάνουμε τα μπάνια μας τα καλοκαίρια. Ωστόσο η πειρατεία έχει έναν παραβατικό χαρακτήρα και γι΄ αυτό δεν εμφανίζεται όσο πρέπει στην επίσημη ιστοριογραφία. Υπήρξε όμως πνεύμονας ελευθερίας για τους καταπιεσμένους Έλληνες στα χρόνια της Οθωμανικής κατοχής. Ακόμα και τα νησιά του Αιγαίου απολάμβαναν πιο χαλαρά μέτρα επιτήρησης από ό,τι η στεριά, καθώς τα «προστάτευαν» με τον τρόπο τους οι Έλληνες και οι δυτικοί πειρατές. Υπήρχαν μάλιστα νησιά όπου δεν μπορούσαν να προσεγγίσουν οι Οθωμανοί φοροεισπράκτορες λόγω των πειρατών και νησιά όπου δεν είχαν ποτέ πατήσει Οθωμανοί όπως π.χ. η Κάσος, ενώ πολλά από τα νησιά του Αιγαίου ήταν ορμητήρια πειρατών. Την σπίθα της ελληνικής επανάστασης την έδωσαν λοιπόν, και οι πειρατές με πρώτο και καλύτερο τον Ιωάννη Κάψη που ίδρυσε ελεύθερο Ελληνικό Βασίλειο στην Μήλο  στα χρόνια της οθωμανικής περιόδου. Αν και βραχύβιο έδωσε ένα σήμα στους καταπιεσμένους ΄Έλληνες για να ξεσηκωθούν. Ενώ ανάλογες προσπάθειες έγιναν και σε άλλα νησιά του Αιγαίου. Μεγάλοι πειρατές υπήρξαν άλλωστε ο Λάμπρος Κατσώνης, ο Νικολός Σάσσαρης, ο Πέτρος Λάντζας, οι Μαυρομιχαλαίοι και άλλοι Μανιάτες και νησιώτες πειρατές.

Κατά την άποψή μου οι πειρατές ήταν οι κλέφτες και οι αρματολοί της θάλασσας και έπαιξαν καίριο ρόλο στην Επανάσταση του 21 και το Αιγαίο ένα εξαιρετικά πειρατικό πέλαγος γιατί είναι διάσπαρτο από νησιά, όπου μπορείς να σταθμεύσεις, να κρυφτείς και από κει να εφορμήσεις. Η ελληνική πειρατεία έχει μακρά παράδοση από την αρχαιότητα και είναι αυτή που συνδέθηκε με τη ναυτοσύνη και το ελεύθερο πνεύμα των ναυτικών και των Ελλήνων γενικότερα. Ακόμα και ο Μιαούλης που ανέλαβε την πάταξη της πειρατείας στο Αιγαίο με εντολή του Καποδίστρια όταν συστάθηκε το Ελληνικό Κράτος υπήρξε ένας πρώην μεγάλος πειρατής. Ελπίζω ότι κάποτε η επίσημη ιστοριογραφία θα δώσει την πρέπουσα θέση στους σπουδαίους Έλληνες πειρατές του Αιγαίου και θα φωτίσει την επαναστατική τους δράση.

Βιβλιογραφία

Απόστολου Βακαλόπουλου ‘’Η πειρατεία στα παράλια της Χαλκιδικής γύρω στα 1830

Αλεξάνδρα Κραντονέλλη «Ελληνική πειρατεία και κούρσος τον ΙΗ΄αιώνα και μέχρι την Ελληνική Επανάσταση, 1998, εκδόσεις Βιβλιοπωλείον της Εστίας

ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ

Κατερίνα Καριζώνη «Το λυκόφως του Αιγαίου», εκδόσεις Καστανιώτη

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: ΚαριζώνηΠειρατείαΧαλκιδική
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Το Ναυτικό Νοσοκομείο Αίγινας κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο

Επόμενο Άρθρο

Το πρώτο τραγικό ναυάγιο του 20ου αιώνα στο Αιγαίο.

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο
Το σύνολο των Ελληνικών εφημερίδων με πολλές λεπτομέρειες κατέγραφαν τις ποικίλες πληροφορίες του ναυαγίου όπως αυτές

Το πρώτο τραγικό ναυάγιο του 20ου αιώνα στο Αιγαίο.

Πηγή: The Hour of Greece / Η 28η Οκτωβρίου και η ανταπόκριση των Αμερικανών, Επιμέλεια Λουίζα Καραπιδάκη, Κατάλογος έκθεσης 24 Οκτωβρίου – 20 Δεκεμβρίου 2020

Τα "λευκά καράβια". Η μεγαλύτερη επισιτιστική επιχείρηση του Β’ Π.Π.

Η «θαλασσοκρατήσασα» Βενετία και οι χάρτες. 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Κατερίνα Καριζώνη

    Η Κατερίνα Καριζώνη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, σπούδασε Οικονομικά στο ΑΠΘ και πήρε διδακτορικό στην Οικονομική Ιστορία. Έχει γράψει μυθιστορήματα, διηγήματα, ποίηση, παραμύθια και ιστορικές μελέτες, συνολικά τριάντα βιβλία. Έχει τιμηθεί με το βραβείο του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου για το βιβλίο της Χίλιες και μία νύχτες των Βαλκανίων και με το βραβείο του περιοδικού Αυλαία για το συνολικό της έργο. Συνεργάζεται με διάφορα λογοτεχνικά περιοδικά με κριτικά σημειώματα, μελέτες και λογοτεχνικά κείμενα.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η Μανιάτικη πειρατεία
    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας
    Τα αόρατα “Απολυμαντήρια” της Καλαμαριάς και η ιστορία της κυρίας Τασούλας

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023