NavalHistory
Παρασκευή, 31 Οκτωβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Η βύθιση του HMS Victoria. Μια ναυτική τραγωδία εξαιτίας γεωμετρικού λάθους.

    Κωνσταντίνος Κανάρης και Αίγινα. Το φως του πυρπολητή που δεν έσβησε ποτέ.

    Εκστρατεία στην Ανατολή (Campagne d’ Orient) – H ιστορία των Chateaurenault και UC 38

    Η Διπλωματία «πάσης φύσεως» λίγο πριν την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου την 28η Οκτωβρίου 1940.

    Tα 5 σκάφη στο Χερβούργο.

    To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση “Σχέδιο Χερβούργο”.

    ΒΕΡΟΛΙΝΟ: «Βυθίσατε τον στόλο μας, μην τον παραδώσετε στους Άγγλους»

    Denis Dighton (1792 -1827), National Maritime Museum
Ο Denis Dighton ήταν ζωγράφος γνωστός για τα στρατιωτικά του πορτρέτα και τις σκηνές μάχης. 
The Fall of Nelson, Battle of Trafalgar /Κοινό κτήμα.

    Τα κρινάκια του Τραφάλγκαρ

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Η βύθιση του HMS Victoria. Μια ναυτική τραγωδία εξαιτίας γεωμετρικού λάθους.

    Κωνσταντίνος Κανάρης και Αίγινα. Το φως του πυρπολητή που δεν έσβησε ποτέ.

    Εκστρατεία στην Ανατολή (Campagne d’ Orient) – H ιστορία των Chateaurenault και UC 38

    Η Διπλωματία «πάσης φύσεως» λίγο πριν την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου την 28η Οκτωβρίου 1940.

    Tα 5 σκάφη στο Χερβούργο.

    To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση “Σχέδιο Χερβούργο”.

    ΒΕΡΟΛΙΝΟ: «Βυθίσατε τον στόλο μας, μην τον παραδώσετε στους Άγγλους»

    Denis Dighton (1792 -1827), National Maritime Museum
Ο Denis Dighton ήταν ζωγράφος γνωστός για τα στρατιωτικά του πορτρέτα και τις σκηνές μάχης. 
The Fall of Nelson, Battle of Trafalgar /Κοινό κτήμα.

    Τα κρινάκια του Τραφάλγκαρ

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Η βύθιση του HMS Victoria. Μια ναυτική τραγωδία εξαιτίας γεωμετρικού λάθους.

Άρης Καθρέπτας Άρης Καθρέπτας    
Reading Time: 4 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Παγκόσμια Ιστορία
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Άρης Καθρέπτας

Την δεκαετία του 1890,  το Βασιλικό Ναυτικό θεωρούσε τη Μεσόγειο Θάλασσα ως ζωτικής σημασίας θαλάσσια οδό μεταξύ Βρετανίας και Ινδίας (μέσω της Διώρυγας του Σουέζ , η οποία ολοκληρώθηκε το 1869), υπό συνεχή απειλή από τα ναυτικά της Γαλλίας και της Ιταλίας . Η εντυπωσιακή ναυτική δύναμη που συγκέντρωσαν οι Βρετανοί για να προστατεύσουν αυτή τη θαλάσσια οδό έκανε τον Στόλο της Μεσογείου έναν από τους ισχυρότερους στον κόσμο.

Ναυτικοί ελιγμοί

Το Βρετανικό Ναυτικό από 1885 είχε ξεκινήσει ένα ετήσιο πρόγραμμα εκπαίδευσης των πλοίων σε ναυτικούς ελιγμούς, βασιζόμενο σε κάποιο υποθετικό σενάριο. Το  βρετανικό ναυτικό  χωριζόταν σε αντίπαλους στόλους και διεξήγαγε πολεμικές ασκήσεις και τακτικές όσο το δυνατόν πιο κοντά στις πραγματικές συνθήκες που θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν. Μέχρι το 1888, αυτό είχε γίνει πηγή μεγάλου ενδιαφέροντος για το κοινό και το ναυτικό το οποίο ενθάρρυνε την προσοχή, επιτρέποντας σε δημοσιογράφους να επιβιβάζονται κατά τη διάρκεια των ελιγμών, πιστεύοντας ότι η δημοσιότητα θα ενίσχυε τις εκστρατείες τους για μεγαλύτερη χρηματοδότηση.

Ο στόλος της Μεσογείου ,στις 22 Ιουνίου 1893, υπό τη διοίκηση του Αντιναυάρχου Σερ George Tryon (Τράϊον) , αποτελούμενος από έντεκα πλοία (οκτώ θωρηκτά και τρία μεγάλα καταδρομικά ), πραγματοποιούσαν τις ετήσιες καλοκαιρινές ασκήσεις τους στα ανοιχτά της Τρίπολης .

Αυτό που ακολούθησε στις 22 Ιουνίου 1893 ήταν μια  τραγωδία, ένα ναυτικό ατύχημα  που μπορούσε να είχε αποφευχθεί. Η βύθιση του HMS VICTORIA είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 358 άνδρες, συμπεριλαμβανομένου του ίδιου του Αντιναυάρχου Τράϊον. Η καταστροφή που έπληξε το HMS VICTORIA δεν ήταν πράξη πολέμου από εχθρικά μέρη, αλλά ένα τραγικό και δυστυχώς αποτρέψιμο ατύχημα.

HMS VICTORIA και HMS HMS CAMPERDOWN

Το «VICTORIA» ήταν θωρηκτό, το πρώτο πλοίο στην κατηγορία των πολεμικών πλοίων του Βασιλικού Ναυτικού που έφεραν το όνομά του. Το CAMPERDOWN ήταν ένα θωρηκτό κατηγορίας Admiral. Και τα δυο θωρηκτά ήταν πλοία με βαρέως τύπου εξοπλισμό και όχι ευέλικτα στις αλλαγές πορείας ειδικά με μικρές ταχύτητες. Ο κύκλος στροφής αυτών των πλοίων (δηλαδή μια στροφή προς την αντίθετη πορεία 180 μοιρών)  απαιτούσαν να ξεκινούν τουλάχιστον από 2 ν.μ  μεταξύ τους. Κάθε ανώτερος αξιωματικός του ναυτικού που επέβαινε στα πλοία το γνώριζε αυτό.

HMS_Camperdown
HMS_Victoria

Το ατύχημα

Τα πλοία είχαν χωριστεί σε δυο φάλαγγες (στήλες)  με επι της κεφαλής των στηλών τα HMS VICTORIA όπου επέβαινε ο Διοικητής της βρετανικής δύναμης   Αντιναύαρχος  George Tryon  και το HMS CAMPERDOWN με τον αναπληρωτή Διοικητή, Υποναύαρχο Albert Markham.

Σε μια τολμηρή και όπως θα υποστήριζαν πολλοί, απερίσκεπτη επίδειξη πειθαρχίας, ο Τράιον έδωσε εντολή στις δύο φάλαγγες που έπλεαν με ταχύτητα 8 κόμβων  και σε απόσταση 1.000 γιάρδων (1 ν.μ ) μεταξύ τους, να στραφούν προς τα μέσα, η μία προς την άλλη, ένας ελιγμός που ενείχε μεγάλο κίνδυνο.

Καθώς τα πλοία ξεκίνησαν τον ελιγμό τους, η γεωμετρική βεβαιότητα για το τι επρόκειτο να συμβεί έγινε εμφανής στους παρατηρητές επί του πλοίου. Η ασφαλής απόσταση μεταξύ των δυο πλοίων για τον συγκεκριμένο ελιγμό θα έπρεπε να ήταν τουλάχιστον η διπλάσια.

Διαβάστε επίσης:  Η Βύθιση του SS ORIA. Μαρτυρίες δυο επιζώντων

Ο κυβερνήτης του HMS VICTORIA , Πλοίαρχος Maurice Bourke, υπολογίζοντας ότι ο ελιγμός ήταν επισφαλής ζήτησε από τον Tryon  την άδεια να διατάξει τις μηχανές να στρέψουν ανάποδα. Το ζήτησε συνολικά τρεις φορές και ο Τryon το αρνήθηκε δύο φορές. Τελικά, ο Tryon φώναξε την εντολή «Πάμε προς τα πίσω! Πάμε προς τα πίσω!»

Vice-Admiral_Sir_George_Tryon
Vice-Admiral Albert Markham

Ο Διοικητής της άλλης φάλαγγας, Υποναύαρχος Albert Markham αξιολόγησε άμεσα το λάθος της εντολής, καθυστέρησε την αποστολή επιβεβαίωσής της εντολής, ενέργεια που  εξόργισε τον Τράϊον ο οποίος έστειλε ένα αιχμηρό σήμα ρωτώντας τι περίμενε ο Markham. Ο Markham, ο νεότερος από τους δύο ναυτικούς, υπάκουσε και διέταξε το πλοίο του να στρέψει.

Οι αξιωματικοί που  ήταν στις γέφυρες των πλοίων είχαν αντιληφθεί την επικινδυνότητα του ελιγμού. Ο Τράιον πίστευε διαφορετικά. Έδωσε εντολή να ξεκινήσουν τα πλοία τον ελιγμό από λιγότερο από τη μισή απόσταση. Οι ανήσυχοι αξιωματικοί του τον ρώτησαν αν ήταν σίγουρος ότι αυτό ήταν το σχέδιο. Απάντησε ότι ναι, με τόνο που δεν άντεχε καμία διαφωνία.

Αυτή ήταν μια στάση που είχαν συνηθίσει να περιμένουν από τον Ναύαρχο. Ο Τράιον είχε αποκτήσει τη φήμη ενός αυστηρού αυταρχικού ατόμου, με το οποίο ήταν μάλλον δύσκολο να συνεργαστεί κανείς. Ενώ δεν ήταν ο πρώτος, ούτε θα ήταν ο τελευταίος ναυτικός διοικητής για τον οποίο θα μπορούσε να ειπωθεί κάτι τέτοιο, η προσωπικότητά του ήταν κάπως αντίθετη με την προσέγγισή του στην ναυτική καινοτομία. Ήταν υποστηρικτής του σηματωρικού «συστήματος Tango – Alpha (TA)», το οποίο βασιζόταν στην ελάχιστη επικοινωνία και άφηνε τους κυβερνήτες  των πλοίων να «αναπτύξουν»  πρωτοβουλίες. Για να ενσωματώσει αυτή την πρακτική στο μυαλό των ανδρών του, ο Τράιον είχε την τάση να αποφεύγει να δίνει εξηγήσεις για τις προθέσεις του, αφήνοντάς τους να ερμηνεύσουν μόνοι τους.

Από εδώ και μετά  οποιαδήποτε ενέργεια αποφυγής ήταν μάταιη. Τα πλοία βρίσκονταν σε τροχιά σύγκρουσης και δεν υπήρχε χρόνος ή χώρος για να ξεφύγουν από το πεπρωμένο. Γύρω στις 15:30, συνέβη η καταστροφή.

Τα δύο θωρηκτά, το Victoria και το Camperdown, συγκρούστηκαν με τεράστια δύναμη. Το έμβολο της πλώρης του Camperdown άνοιξε μια τεράστια τρύπα στη δεξιά πλευρά του Victoria, 3,7 μέτρα κάτω από την ίσαλο γραμμή και εισήλθε 2,7 μέτρα εντός του σκάφους. Η τρύπα που δημιουργήθηκε ήταν 9,3 τ.μ 

Τα δύο πλοία αποκολλήθηκαν δύο λεπτά μετά τη σύγκρουση. Δύο λεπτά αργότερα, το νερό έρεε ασταμάτητα από την οπή πρόσκρουσης και στις ανοιχτές καταπακτές. των διαμερισμάτων του πλοίου. Μετά από άλλα τρία λεπτά, η πλώρη του HMS VICTORIA είχε βυθιστεί σχεδόν πέντε μέτρα κάτω από την επιφάνεια, παίρνοντας  μια έντονη κλίση προς τα δεξιά ενώ το νερό άρχισε να εισρέει μέσα από τις θύρες των πύργων των πυροβόλων. Το μπροστινό μέρος του πλοίου σε μόλις τρία λεπτά βρέθηκε κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Η βύθιση της πλώρης ανέβασε την πρύμνη έξω από το νερό, εκθέτοντας τις προπέλες που εξακολουθούσαν να περιστρέφονται. Μόλις δεκατρία λεπτά μετά την πρόσκρουση, το HMS VICTORIA ανατράπηκε με περιστροφή προς τα δεξιά.

Διαβάστε επίσης:  Whiskey On The Rocks. Μια ιστορία από τον "ψυχρό πόλεμο".

Τελικός απολογισμός, 357 ναύτες και αξιωματικοί σώθηκαν, 358 όχι. Από τους νεκρούς, οι περισσότεροι προέρχονταν από το μηχανοστάσιο όπου η εντολή εγκατάλειψης του πλοίου  έφτασε καθυστερημένα.

HMS Victoria sinking

Αξίζει να σημειωθεί ότι η άσκηση ελιγμών έγινε σε ώρα που το πλήρωμα ήταν σε ανάπαυση ή σε εργασίες. Στα πλοία δεν είχε σημανθεί κατάσταση συναγερμού όπως συνηθίζεται. Ως εκ τούτου τα εσωτερικά στεγανά και οι πόρτες του πλοίου ήταν ανοιχτές, γεγονός που συνετέλεσε στην ταχύτατη και μη ελεγχόμενη εισροή υδάτων στο σκάφος.

Μεταξύ των χαμένων ήταν και ο άνθρωπος που είχε την τελική ευθύνη για την καταστροφή, ο Αντιναύαρχος Σερ Τζορτζ Τράιον.

Tango–Alpha, ελιγμοί χωρίς σήματα

Ο Ναύαρχος Τράιον, ήταν σχεδόν πεπεισμένος ότι το κανονικό σύστημα σηματοδότησης μεταξύ πλοίων θα καθίστατο ανεφάρμοστο σε πραγματικές πολεμικές συνθήκες. Για να σταλεί ένα σήμα (εντολή)  απαιτούσε την ύψωση μιας ακολουθίας σημαιών, την αναμονή για να υψώσουν όλα τα πλοία σημαίες για να επιβεβαιώσουν ότι είχαν δει και κατανοήσει, και στη συνέχεια την υποβίβαση των αρχικών σημαιών για να σηματοδοτηθεί σε όλους να το εκτελέσουν. Το βιβλίο καταγραφής σημάτων είχε φτάσει σε εκατοντάδες σελίδες που περιέγραφαν τους πολλούς πιθανούς συνδυασμούς σημαιών και ουσιαστικά κανείς δεν τους γνώριζε όλους. Σε μια πραγματική μάχη, αυτή η διαδικασία μπορεί να διαρκούσε πολύ χρόνο ή μπορεί να ήταν εντελώς αδύνατη αν τα εχθρικά πυρά είχαν καταστρέψει τους ιστούς από τους οποίους έπρεπε να κυματίζουν οι σημαίες ή αν ο καπνός τις καθιστούσε αδύνατες στην ανάγνωση. Αντ’ αυτού, ο Τράιον πρότεινε ένα απλό σήμα, χρησιμοποιώντας τα γράμματα-σημαίες Τ και Α, το οποίο απλώς έδινε οδηγίες στους κυβερνήτες να ακολουθήσουν τον αρχηγό τους. Άλλα σήματα σημαίας θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν επιπλέον ανάλογα με τις περιστάσεις, αλλά μόλις δινόταν η αρχική εντολή, τα πλοία απλώς έπρεπε να ακολουθούν τις κινήσεις των αρχηγών τους. Μερικά, βασικά, μεμονωμένα σήματα σημαίας ορίστηκαν για συγκεκριμένες κινήσεις, οι οποίες απλώς θα υψώνονταν χωρίς να χρειάζονται επιβεβαίωση. Αυτή ήταν μια ριζοσπαστική απόκλιση από τη σύγχρονη πρακτική, στην οποία όλες οι κινήσεις σηματοδοτούνταν με ακρίβεια από τη ναυαρχίδα και αναγνωρίζονταν από τους παραλήπτες τους. Οι απόψεις διίσταντο έντονα γι’ αυτό. Για παράδειγμα, οι Times το θεώρησαν «αστήρικτο στη θεωρία και επικίνδυνο στην πράξη», ενώ ο Υποναύαρχος William Kenedy στον σταθμό των Ανατολικών Ινδιών δήλωσε ότι μετά από πρακτική αξιολόγηση «οι αξιωματικοί που διοικούσαν εκτίμησαν πλήρως την ιδέα, η οποία θα ήταν ανεκτίμητη σε καιρό πολέμου»

Τι ακολούθησε

Το  στρατοδικείο που ακολούθησε επικεντρώθηκε στη συμπεριφορά και τις προθέσεις του Τράιον και στην απόφαση του Μάρκχαμ να ακολουθήσει μια προφανώς λανθασμένη εντολή. Ο Τράιον είχε κάνει το κυριολεκτικό λάθος του μαθητή να μπερδέψει τη διάμετρο με την ακτίνα, κρίθηκε ότι ήταν ο κύριος υπαίτιος της καταστροφής. Η εντολή ήταν δική του και η ευθύνη επιρρίφθηκε με τον πιο σαφή τρόπο.

Διαβάστε επίσης:  Ο «χρυσός αιώνας» της Καβάλας. 

 Τα τελευταία του λόγια που τον στοιχειώνουν αναφέρθηκαν ως «Ήταν όλα δικό μου λάθος».

Ο Μάρκχαμ, ο οποίος είχε καθήκον απέναντι στο δικό του πλοίο, καθώς και ευθύνη απέναντι στον ανώτερό του αξιωματικό, αποδείχθηκε μια πιο δύσκολη υπόθεση για δίωξη, κυρίως επειδή ο Μπουρκ, ο οποίος περίμενε τη ρητή άδεια του Τράιον για να πλεύσει προς τα πίσω, είχε ακολουθήσει το ίδιο θεμελιώδες πρωτόκολλο.

The_Victoria_court-martial_on_board_HMS_Hibernia

Ο Markham δεν δικάστηκε, επομένως δεν εκδόθηκε ετυμηγορία για τις πράξεις του. Η ετυμηγορία για την υπόθεση HMS VICTORIA ανέφερε ότι ήταν δύσκολο να καταδικαστεί ένας αξιωματικός επειδή υπάκουσε σε μια σαφή εντολή, αλλά ήταν λυπηρό το γεγονός ότι ο Markham είχε αποδεχτεί την εντολή χωρίς καμία ερώτηση. Ο Markham προσπάθησε να προκαλέσει την προσαγωγή του σε δικαστήριο για να καθαρίσει το όνομά του, αλλά πείστηκε από τον νέο διοικητή του μεσογειακού στόλου και πρόεδρο του στρατοδικείου της Victoria , ναύαρχο Michael Culme-Seymour , ότι δεν ήταν προς το συμφέρον του να επιμείνει σε αυτή την προσπάθεια. 

Καταδικασμένο επίσης ήταν το αγαπημένο σύστημα TA του Tryon. Σχεδιασμένο να αναβιώσει μέρος του ηρωικού σθένους του Βασιλικού Ναυτικού του Horatio Nelson, έγινε το θλιβερό θύμα της γραφειοκρατίας του Ναυαρχείου. Οι αντίπαλοι του Tryon (είχε κερδίσει περισσότερους από έναν κατά τη διάρκεια της καριέρας του), χρησιμοποίησαν το αμαυρωμένο όνομά του για να καταστρέψουν το σύστημα και να επιστρέψουν στη μέθοδο της παροχής αυστηρών ιεραρχικών εντολών.

Αν και ο  Ναύαρχος George Tryon είχε τεράστια ναυτική εμπειρία του έλειπε το «The Nelson Touch»

Το ναυάγιο

Μετά από μια έρευνα που διήρκεσε δέκα χρόνια, το ναυάγιο ανακαλύφθηκε στις 22 Αυγούστου 2004 σε βάθος 140 μέτρων  από τον Λιβανέζο-Αυστριακό δύτη Christian Francis, με τη βοήθεια του Βρετανού δύτη Mark Ellyatt . Στέκεται κάθετα με την πλώρη και περίπου 30 μέτρα του μήκους του θαμμένα στη λάσπη, με την πρύμνη να δείχνει κατευθείαν προς τα πάνω, προς την επιφάνεια. Αυτή η θέση δεν είναι μοναδική μεταξύ των ναυαγίων, όπως πίστευε κανείς αρχικά, καθώς το ρωσικό πλοίο παρακολούθησης Rusalka βρίσκεται επίσης έτσι. Η ασυνήθιστη στάση αυτού του ναυαγίου πιστεύεται ότι οφείλεται στον βαρύ μονό πυργίσκο προς τα εμπρός που περιείχε τον κύριο οπλισμό σε συνδυασμό με τις έλικες που περιστρέφονταν κατά τη διάρκεια της βύθισης.

Επίλογος

Το σύγχρονο Βασιλικό Ναυτικό, όπως όλα τα ναυτικά, χρησιμοποιεί εξελιγμένες ηλεκτρονικές επικοινωνίες, μια καινοτομία που ξεκίνησε λίγο μετά την εποχή του Τράιον με την εισαγωγή της ασύρματης τηλεγραφίας. Αν τα πράγματα είχαν εξελιχθεί διαφορετικά εκείνη την ημέρα του Ιουνίου, αν ο Τράιον θυμόταν τα μαθήματα γεωμετρίας των παιδικών του χρόνων, αν ο Μάρκχαμ είχε δείξει λίγο περισσότερο σθένος στην αντίθεσή του στον Ναύαρχό του, ο Τράιον ίσως να είχε θεωρηθεί ως μια μεταβατική φιγούρα στις ναυτικές μεθόδους.

Πηγές-Διαδίκτυο

https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Victoria_(1887)#:~:text=HMS%20Victoria%20was%20the%20lead,Vice%2DAdmiral%20Sir%20George%20Tryon.

https://www.meisterdrucke.us/fine-art-prints/Unbekannt/703231/Last-Moments-of-the-Sinking-Battleship-HMS-Victoria.html

https://en.wikipedia.org/wiki/George_Tryon

https://medium.com/the-history-foundry/fatal-geometry-e5caae7fb044

https://navalhistoria.com

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: HMS CAMPERDOWNHMS VictoriaTango-AlphaΑντιναύαρχος George TryonΆρης Καθρέπταςναυτικά ατυχήματαΠαγκόσμια ιστορίαΠλοίαρχος Maurice BourkeΥποναύαρχο Albert Markham
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Κωνσταντίνος Κανάρης και Αίγινα. Το φως του πυρπολητή που δεν έσβησε ποτέ.

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Κωνσταντίνος Κανάρης και Αίγινα. Το φως του πυρπολητή που δεν έσβησε ποτέ.

Ηρακλής Καλογεράκης
31 Οκτωβρίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Εκστρατεία στην Ανατολή (Campagne d’ Orient) – H ιστορία των Chateaurenault και UC 38

Γιώργος Καρέλας
31 Οκτωβρίου 2025
Ελληνική Ιστορία

Η Διπλωματία «πάσης φύσεως» λίγο πριν την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου την 28η Οκτωβρίου 1940.

Θεόδωρος Κόντες
24 Οκτωβρίου 2025
Tα 5 σκάφη στο Χερβούργο.
Παγκόσμια Ιστορία

To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση “Σχέδιο Χερβούργο”.

Λεωνίδας Τσιαντούλας
24 Οκτωβρίου 2025

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Άρης Καθρέπτας

    Γεννήθηκε στην Πάτρα το 1957, εισήχθη στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων (Σ.Ν.Δ) το 1976 από όπου αποφοίτησε το 1980 με το βαθμό του Μάχιμου Σημαιοφόρου.
    Αποστρατεύτηκε ευδοκίμως το 2011 με τον βαθμό του Αρχιπλοιάρχου.
    Κατά την 34ετή καριέρα του υπηρέτησε σε πλοία του Π.Ν ως επιτελής και κυβερνήτης, ως Διοικητής σε υπηρεσίες του Π.Ν. και επιτελής στο ΝΑΤΟϊκό Στρατηγείο της Σμύρνης (J.C.S.E). Από το 1985 που απέκτησε πτυχίου χειριστή-εκπαιδευτή Ελικοπτέρων υπηρέτησε για πολλά χρόνια σε διάφορες επιτελικές θέσεις στη Διοίκηση Ελικοπτέρων Ναυτικού.
    Είναι απόφοιτος της Ανωτέρας Σχολής Πολέμου του Π.Ν και της Ναυτικής Σχολής Πολέμου των Η.Π.Α (Naval War College) , έχει παρακολουθήσει πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών «Στρατηγικών Αναλύσεων και Χειρισμού Κρίσεων» του Σκωτικού Κέντρου για την Εθνική Ασφάλεια του Πανεπιστημίου του Aberdeen.
    Έχει διατελέσει Διευθυντής Σπουδών και Υποδιοικητής στην Ανωτέρα Σχολή Πολέμου, στη Σχολή Διοίκησης και Επιτελών του Π.Ν. και επιτελής στην Ανωτέρα Διακλαδική Σχολή Πολέμου (ΑΔΙΣΠΟ).
    Είναι ιδρυτικό μέλος της «Εταιρείας Μελέτης Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας – Ιωάννης Καποδίστριας» , ιδρυτικό μέλος και Γεν. Γραμματέας του «Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας» από το 2018 μέχρι και σήμερα.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η βύθιση του HMS Victoria. Μια ναυτική τραγωδία εξαιτίας γεωμετρικού λάθους.
    Whiskey On The Rocks. Μια ιστορία από τον “ψυχρό πόλεμο”.
    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αίγινα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Οκτώβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Σεπ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023