NavalHistory
Παρασκευή, 24 Οκτωβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Tα 5 σκάφη στο Χερβούργο.

    To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση “Σχέδιο Χερβούργο”.

    ΒΕΡΟΛΙΝΟ: «Βυθίσατε τον στόλο μας, μην τον παραδώσετε στους Άγγλους»

    Denis Dighton (1792 -1827), National Maritime Museum
Ο Denis Dighton ήταν ζωγράφος γνωστός για τα στρατιωτικά του πορτρέτα και τις σκηνές μάχης. 
The Fall of Nelson, Battle of Trafalgar /Κοινό κτήμα.

    Τα κρινάκια του Τραφάλγκαρ

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

    Η άγνωστη και συναρπαστική βιογραφία του Εμμανουήλ Ματθαίου.

    Διαδικτυακή παρουσίαση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ. για την Ναυμαχία της Σαλαμίνας (βίντεο).

    Κατάληψη της Χίου (1912)

    Ο ηρωικός θάνατος του Ανθυποπλοίαρχου Νικόλαου Ρίτσου στη Χίο. Τεκμήρια και Μαρτυρίες.

    Επιχείρηση Magic Carpet

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Tα 5 σκάφη στο Χερβούργο.

    To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση “Σχέδιο Χερβούργο”.

    ΒΕΡΟΛΙΝΟ: «Βυθίσατε τον στόλο μας, μην τον παραδώσετε στους Άγγλους»

    Denis Dighton (1792 -1827), National Maritime Museum
Ο Denis Dighton ήταν ζωγράφος γνωστός για τα στρατιωτικά του πορτρέτα και τις σκηνές μάχης. 
The Fall of Nelson, Battle of Trafalgar /Κοινό κτήμα.

    Τα κρινάκια του Τραφάλγκαρ

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

    Η άγνωστη και συναρπαστική βιογραφία του Εμμανουήλ Ματθαίου.

    Διαδικτυακή παρουσίαση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ. για την Ναυμαχία της Σαλαμίνας (βίντεο).

    Κατάληψη της Χίου (1912)

    Ο ηρωικός θάνατος του Ανθυποπλοίαρχου Νικόλαου Ρίτσου στη Χίο. Τεκμήρια και Μαρτυρίες.

    Επιχείρηση Magic Carpet

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

ΒΕΡΟΛΙΝΟ: «Βυθίσατε τον στόλο μας, μην τον παραδώσετε στους Άγγλους»

Τίτος Αθανασιάδης Τίτος Αθανασιάδης    
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Παγκόσμια Ιστορία
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Του Τίτου Αθανασιάδη

Στις 21 Ιουλίου 1919, στη βρετανική ναυτική βάση, της Σκωτίας, Σκάπα Φλόου, διαδραματίστηκε μια από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες, στην παγκόσμια ιστορία, με θύτη και θύμα τον μέχρι πριν λίγους μήνες δεύτερο σε ισχύ πολεμικό στόλο του κόσμου. Τον γερμανικό.

            Στις 11 παρά τέταρτο το πρωί της ημέρας εκείνης 50 αντιτορπιλλικά, 10 καταδρομικά και 11 θωρηκτά, της ηττημένης από τον Νοέμβριο του 1918 (όταν τερματίστηκε ο Α΄Παγκόσμιος Πόλεμος), Γερμανίας, αγκυροβολημένα ως αιχμάλωτα των νικητών (Βρετανών), στο Σκάπα Φλόου, και προορισμένα, βάσει της Συνθήκης των Βερσαλλιών  (28 Ιουνίου 1919) να περιέλθουν στη Μεγάλη Βρετανία, ύψωσαν ξαφνικά τη γερμανική σημαία και αμέσως μετά άρχισαν να αυτοβυθίζονται.

Greetings from the Submarine, Claus Bergen. Μοίρα του γερμανικού στόλου ανοικτής θάλασσας συναντάται με ομοεθνές υποβρύχιο κάπου στον Ατλαντικό

Γερμανική ήττα, αγγλική αποτυχία

Από τα 71 γερμανικά πολεμικά, μόνο των οκτώ η αυτοβύθιση δεν υπήρξε ιδιαίτερα επιτυχής, με συνέπεια να περιέλθουν στους Βρετανούς. Η Μεγάλη Βρετανία απέτυχε έτσι να προσθέσει έναν ακόμη στόλο, στον δικό της, πρώτο σε ισχύ σε όλο τον κόσμο.

Η αυτοβύθιση, ωστόσο, του μεγαλύτερου μέρους του πολεμικού στόλου της Γερμανίας προκάλεσε πραγματικό σοκ στον γερμανικό λαό και βαθιά εντύπωση στην κοινή γνώμη των νικητών, ενώ απασχόλησε επί ημέρες και εβδομάδες τον διεθνή τύπο της εποχής. Γεγονός πάντως είναι ότι ικανοποίησε το αίσθημα εθνικής υπερηφάνειας των Γερμανών ναυτικών, αφού η ηττημένη κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο χώρα τους όφειλε να παραδώσει τον στόλο της στο Σκάπα Φλόου, στους Άγγλους, αλλιώς οι τελευταίοι (νικητές του πολέμου) θα τον κατελάμβαναν βιαίως.

Στους ναυστάθμους της Γερμανίας, παρέμειναν, λείψανα της πολεμικής παραφροσύνης του Α’ Ράϊχ, 12 αντιτορπιλλικά, έξι ελαφρά καταδρομικά, έξι θωρηκτά και 12 τορπιλλάκατοι. Όλα παλιά και σάπια, σχεδόν. Οι αριθμοί των σκαφών αυτών ορίζονταν από την Συνθήκη των Βερσαλλιών που αποδέχτηκαν, παρά τη δυσθυμία τους, οι Γερμανοί.

Επαχθείς όροι

Ένας από τους δυσβάστακτους όρους που αφορούσαν το γερμανικό πολεμικό ναυτικό, ήταν ότι απαγορεύονταν στους Γερμανούς να έχουν στο μέλλον, έστω και ένα υποβρύχιο!

Τους απαγορευόταν επίσης η ναυπήγηση νέων πολεμικών σκαφών, άνω των 10.000 τόννων, ενώ όλες οι οχυρώσεις τους στις γερμανικές θάλασσες θα καταστρέφονταν και οι ναυτικές αποικιακές βάσεις τους, μαζί με τις αποικίες τους, θα παραδίνονταν στους νικητές (ανάλογης δριμύτητας ήταν και οι όροι των νικητών ως προς τη σύνθεση και τη δύναμη του γερμανικού στρατού και της γερμανικής αεροπορίας).

Διαβάστε επίσης:  Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Η θηλειά των νικητών πέριξ του Ναυτικού της Γερμανίας έκλεινε με την υποχρέωση που επέβαλαν στους ηττημένους, να διατηρούν στον υποτυπώδη πλέον στόλο τους, δύναμη ανδρών όχι ανωτέρα των 15.000, από τους οποίους οι 1.500 θα ήταν αξιωματικοί και υπαξιωματικοί. Ενώ τους απαγορεύτηκε και η διατήρηση του Γενικού Επιτελείου.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο επεδίωξαν οι νικητές να εξουδετερώσουν στο μέλλον το γερμανικό πολεμικό ναυτικό, που με επικεφαλής τα φοβερά υποβρύχιά του, έσπειρε, κατά την τετραετία 1914 – 1918 τον τρόμο στα εμπορικά πλοία των συμμάχων της ‘’Αντάντ’’, με τις πειρατικού τύπου επιθέσεις του εναντίον τους, στον Ειρηνικό, τον Ατλαντικό και τον Ινδικό ωκεανό, αλλά και στη Βόρειο Θάλασσα που για τους Βρετανούς η διατήρηση του ελέγχου της αποτελούσε πρώτης προτεραιότητας στρατηγικό στόχο, προκειμένου να επιτηρούν το Κίελο, βασικό ναύσταθμο των Γερμανών.

Αντίπαλες στρατηγικές

Το σοβαρό στρατηγικό πλεονέκτημα του βρετανικού πολεμικού ναυτικού ήταν η δυνατότητα να αποκλείσουν σχετικά εύκολα το γερμανικό πολεμικό ναυτικό στα στενά της Βόρειας Θάλασσας δεδομένου ότι είχε περισσότερα σκάφη επιφανείας και να υποχρεώσουν τον γερμανικό λαό σε στερήσεις σε τρόφιμα και καύσιμα, πέραν του ότι τα γερμανικά πλοία δεν θα μπορούσαν να κινηθούν εύκολα προς υπεράσπιση των πατρίων εδαφών και των αποικιών της Γερμανίας.

Αντίθετα, προς τη στρατηγική του βρετανικού πολεμικού ναυτικού, ο γερμανικός υπερπόντιος στόλος επεδίωξε να χτυπήσει τον αντίπαλό του, όχι με απόβαση στην Αγγλία, αλλά με συνεχή πλήγματα στις βρετανικές αποικίες και τις περιοχές ζωτικών συμφερόντων της βρετανικής αυτοκρατορίας.

Η ισχύς των δύο στόλων

Κατά την έναρξη του πολέμου, το 1914, οι Γερμανοί παρέταξαν 35 θωρηκτά, 90 αντιτορπιλλικά, 25 περίπου βαριά και ελαφρά καταδρομικά και 10 υποβρύχια. Ενώ οι Βρετανοί είχαν επί πλέον 20 θωρηκτά, 65 αντιτορπιλλικά και 25 καταδρομικά. Υστερούσαν μόνο σε υποβρύχια, τομέα στον οποίο οι Γερμανοί πρόσθεσαν άλλα 45 στον στόλο τους, κατά τη διάρκεια του πολέμου, ενώ το αγγλικό Ναυαρχείο συνέχιζε να υστερεί στην παραγωγή μονάδων του όπλου αυτού. Οι Βρετανοί υπερείχαν επίσης σε δύναμη πυρός στη θάλασσα και διάθεταν, πολύ πλούσια ναυτική παράδοση, σε αντίθεση με τους Γερμανούς το ναυτικό των οποίων ήταν νέο. Και οι δύο στόλοι, αύξησαν τις μονάδες τους, σε μεγάλους αριθμούς, στη διάρκεια του πολέμου.

Διαβάστε επίσης:  "Βυθίσατε το Βίσμαρκ". Η ταινία.

 Στα τέσσερα χρόνια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, οι δύο στόλοι (Βρετανικός και Γερμανικός) συγκρούστηκαν μεταξύ τους σε ήσσονος σημασίας ναυμαχίες. Μία μόνο υπήρξε μεγάλη, εκ παρατάξεως. Αυτή, στη βόρεια χερσόνησο της Δανίας, Γιουτλάνδη, την 31 Μαϊου και 1 Ιουνίου 1016.

Μερικοί ιστορικοί υποστηρίζουν ότι το αποτέλεσμα της υπήρξε ισόπαλο. Άλλοι, κρίνοντας από τον αριθμό των πλοίων που βυθίστηκαν, έδωσαν τη νίκη στους Γερμανούς. Ενώ άλλοι, θεωρώντας το αποτέλεσμα μεσομακροπρόθεσμα, εκτίμησαν  ότι κερδισμένη, παρά τις απώλειες των ναυτικών μονάδων της, βγήκε η Βρετανία, διότι πέτυχε στον σκοπό της: Τη διατήρηση του ελέγχου της Βόρειας Θάλασσας και του περιορισμού της δράσης του γερμανικού ναυτικού, το οποίο τελικά υπέστη, το 1918, την τύχη του συνόλου των γερμανικών πολεμικών δυνάμεων. Υποχρεώθηκε δηλαδή να παραδοθεί στον νικητή, χωρίς να έχει χάσει τον πόλεμο στις θάλασσες, αντίθετα με τις γερμανικές πολεμικές δυνάμεις της ξηράς που έχασαν τον αγώνα στα πεδία των μαχών και ζήτησαν ανακωχή.

Surrender of the German Fleet," by Bernard F. Gribble (British, 1873-1962). Oil on Canvas, painted 1919. Franklin D. Roosevelt Presidential Library and Museum.

Η ψυχολογία των ηττημένων

Αυτός ήταν ένας πρόσθετος λόγος που έκανε εξαιρετικά βαρύ το χρέος των αξιωματικών του γερμανικού πολεμικού ναυτικού, να παραδώσουν τις μονάδες τους στον εχθρό, 23 ημέρες μετά των καταθλιπτικών γι’ αυτούς όρων υπογραφή της Συνθήκης των Βερσαλιών.

Το Σκάπα Φλόου είναι ένας μεγάλος (μήκους 15 και πλάτους 8 ναυτικών μιλίων) θαλάσσιος χώρος, που σχηματίζεται μεταξύ των τριών νήσων Ορκάδες και του βορειότερου ακρωτηρίου της Σκωτίας. Λόγω της φυσικής – γεωγραφικής του διάταξης απετέλεσε και στους δύο παγκόσμιους πολέμους ασφαλές αγκυροβόλιο για το μεγταλύτερο μέρος του βρετανικού στόλου. Εκεί μεταφέρθηκε, ο γερμανικός στόλος, μετά την παράδοσή του στον εχθρό (τους Βρετανούς), ως αιχμάλωτος, προκειμένου μετά τη σύναψη της Συνθήκης Ειρήνης των Βερσαλλιών να περιέλθει στην κατοχή της Μεγάλης Βρετανίας.

Κατά την οκτάμηνη παραμονή του στο Σκάπα Φλόου, μετά την παράδοσή του στους νικητές, την 21Νοεμβρίου 1918, ο γερμανικός στόλος είχε ως πλήρωμα του μόνο Γερμανούς αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και ναύτες, όπως προβλεπόταν από την ανακωχή που είχε συναφθεί λίγες ημέρες πριν, κατά τον τερματισμό των πολεμικών επιχειρήσεων Αυτό έκανε ευκολότερη την άκρως απόρρητη απόφαση του Γερμανικού Ναυτικού Επιτελείου να μην παραδοθεί στους Βρετανούς ο στόλος τους που είχε μεταφερθεί στο Σκάπα Φλόου, αλλά να αυτοβυθιστεί!

Διαβάστε επίσης:  Η «θαλασσοκρατήσασα» Βενετία και οι χάρτες. 

Η άκρως απόρρητη απόφαση

Την απόφαση κοινοποίησε προς τους διοικητές των γερμανικών αιχμαλώτων πολεμικών μονάδων, ο αρχηγός του Στόλου, αντιναύαρχος Ρώϋτερ : «Μην παραδώσετε τα πλοία σας. Βυθίστε τα».Η διαταγή είχε φθάσει στους διοικητές των γερμανικών πλοίων αρκετές ημέρες πριν, με κρυπτογραφικό σήμα, με συνέπεια αυτοί να οργανώσουν με κάθε μυστικότητα την αυτοβύθιση των σκαφών τους, αφού συνεννοήθηκαν προηγουμένως, με το πλήρωμά τους.

Ώρα 5 απογευματινή της 21 Ιουλίου 1919. Το καταδρομικό μάχης ‘’Χίντενμπουργκ’’ αυτοβυθίζεται στη θάλασσα του Σκάπα Φλόου της Σκωτίας

Η αυτοβύθιση θα επραγματοποιείτο με οπές που θα άνοιγε το πλήρωμα σε διάφορα σημεία των πλοίων. Ενώ το θαλάσσιο ύδωρ θα εισέρχονταν ακάθεκτο στα σκάφη, τα πληρώματά τους θα τα εγκατέλειπαν, με τις βάρκες, που στο μεταξύ θα κατέβαζαν στη θάλασσα. Όλα έγιναν βάσει της διαταγής του Βερολίνου.

Οι Βρετανοί αντέδρασαν σπασμωδικά.  Άρχισαν να κανονιοβολούν και πυροβολούν τα πληρώματα για να τα αναγκάσουν να επιστρέψουν στα πλοία τους. Δεν το πέτυχαν. Οι συλληφθέντες Γερμανοί αξιωματικοί και ναύτες ανήλθαν σε 1.860 (ήταν τα πληρώματα ασφαλείας), οι απωλέσαντες τη ζωή τους δεν υπερέβαιναν τους 10 έως 15.

Το γερμανικό καταδρομικό μάχης SMS Derfflinger τη στιγμή της ανατροπής του.

Η αυτοβύθιση του γερμανικού στόλου περατώθηκε στις 5 το απόγευμα της 21 Ιουλίου 1919. Τελευταίο πλοίο που έφθασε στο βυθό του Σκάπα Φλόου ήταν το γερμανικό καταδρομικό μάχης ‘’Χίντενμπουργκ’’, εκτοπίσματος 27.000 τόννων και 8 πυροβόλων των 305 ιντσών.

Η εκδίκηση

Στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το αγκυροβόλιο Σκάπα Φλόοου χρησιμοποιήθηκε πάλι από τους Βρετανούς ως ορμητήριο για τις επιθέσεις τους, κατά του γερμανικού στόλου και των γερμανικών ναυτικών βάσεων στη Βόρειο Θάλασσα. Γι’ αυτό και απετέλεσε υπ’ αριθμόν 1 στόχο των ναυτικών πολεμικών μονάδων του Χίτλερ, που εξαπέλυσαν εναντίον τους χιλιάδες βόμβες, εκτός από αυτές που έριξαν από αέρος τα αεροπλάνα του Γκαίρινγκ εναντίον των βρετανικών πολεμικών  πλοίων και βάσεων, μέχρι τον Απρίλιο του 1940, εν είδει εκδίκησης για την τραγωδία του Ιουλίου του 1919.

Το άρθρο αυτό πρωτοδημοσιεύτηκε στο περιοδικό ΙΣΤΙΟΠΛΟΪΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ, τεύχος 130, 2 Αυγ. 2017
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: SMS DerfflingerΑ Π.ΠΓερμανική ήτταΜην παραδώσετε τα πλοία σας. Βυθίστε ταπαράδοση γερμανικού στόλουΣκάπα ΦλόουΤίτος Αθανασιάδης
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Παρουσίαση του διαδικτυακού καναλιού “Historia Graecia”.

Επόμενο Άρθρο

To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση “Σχέδιο Χερβούργο”.

Σχετικά Άρθρα

Tα 5 σκάφη στο Χερβούργο.
Παγκόσμια Ιστορία

To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση “Σχέδιο Χερβούργο”.

Λεωνίδας Τσιαντούλας
24 Οκτωβρίου 2025
Denis Dighton (1792 -1827), National Maritime Museum
Ο Denis Dighton ήταν ζωγράφος γνωστός για τα στρατιωτικά του πορτρέτα και τις σκηνές μάχης. 
The Fall of Nelson, Battle of Trafalgar /Κοινό κτήμα.
Παγκόσμια Ιστορία

Τα κρινάκια του Τραφάλγκαρ

Δημήτρης Μπαλόπουλος
16 Οκτωβρίου 2025
Ελληνική Ιστορία

1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

Άννα Μπατζέλη
10 Οκτωβρίου 2025
Ελληνική Ιστορία

25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

Ελευθέριος Σφακτός
8 Οκτωβρίου 2025
Επόμενο Άρθρο
Tα 5 σκάφη στο Χερβούργο.

To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση "Σχέδιο Χερβούργο".

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Τίτος Αθανασιάδης

    Ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Τίτος I. (Ιωάννου) Αθανασιάδης γεννήθηκε το 1938 στο Ηράκλειο Κρήτης, από πατέρα Μικρασιάτη και μητέρα Κρητική. Σπούδασε πολιτικές και οικονομικές επιστήμες στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, σε θέματα ευρωπαϊκής πολιτικής και ιστορίας, από όπου πήρε το μάστερ του. Εργάζεται ως δημοσιογράφος από το 1962. Διετέλεσε πολιτικός και κοινοβουλευτικός συντάκτης των εφημερίδων "Απογευματινή" (1989-2005), "Βραδυνή" του Τζώρτζη Αθανασιάδη (1973-1989), και ανταποκριτής της ίδιας εφημερίδας στο Λονδίνο την προηγούμενη περίοδο 1968-1972. Από το 2005 είναι διευθυντής των εφημερίδων "Απογευματινή" και "Απογευματινή της Κυριακής". Υπήρξε επίσης διευθυντής των εβδομαδιαίων εφημερίδων "Νέα Πορεία" (ημιεπίσημο όργανο της ΝΔ), από το 1979 μέχρι τέλους του 1981, και της "Βραδυνής της Κυριακής" (1988-1989). Είναι μέλος του ΕΣΗΕΑ και έχει διατελέσει, επί μια τετραετία, μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης. Έχει τιμηθεί με τα δημοσιογραφικά βραβεία "Μπότση" και "Ιπεκτσί". Ως συγγραφέας, συνέγραψε τα βιβλία ιστορικού και πολιτικού περιεχομένου: "Από την εποποιία στην Καταστροφή: 1919-1922" (2 τόμοι), "Οι Βυζαντινοί αυτοκράτορες", "Οι Πατριάρχες Κωνσταντινουπόλεως", "Άγιοι και εθνομάρτυρες της Μικράς Ασίας και του Πόντου", "Σύντροφοι εναντίον συντρόφων (η κρίση στην αριστερά από το 1918 μέχρι το 1978)", "Η επανάσταση από τον Λένιν στον Γκορμπατσόφ" και "Πολιτική ζωή και Ολυμπιακοί Αγώνες στην αρχαιότητα".

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    ΒΕΡΟΛΙΝΟ: «Βυθίσατε τον στόλο μας, μην τον παραδώσετε στους Άγγλους»

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Οκτώβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Σεπ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023