NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Ο Εθνικός Ευεργέτης Σπυρίδων Ματσούκας και η απόκτηση των Αντιτορπιλικών “Νέα Γενεά” και “Κεραυνός”

Ιωάννης Φακής Ιωάννης Φακής    
13 Μαΐου 2024
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
2.2k
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Ιωάννης Θ. Φακής

Ο ποιητής Σπυρίδων Ματσούκας, ίσως ο μόνος άνθρωπος αυτού του είδους, που κάποτε συνάντησε η Ιστορία, δεν ήταν τόσο γνωστός, όσο άλλοι λογοτέχνες της εποχής του, αλλά η προσφορά του στην Ελλάδα και κυρίως στον Στρατό και στο Ναυτικό, υπήρξε σημαντικότατη και καθοριστική στην νικηφόρα έκβαση των Βαλκανικών πολέμων.  Ζούσε μ’ ένα όνειρο, όπως γράφει ο ίδιος:

Έχω όνειρο μεγάλο, γη και ουρανό !

Την Ελλάδα μου να ψάξω, να την δω τρανή.

Πλειό τρανή ακόμη και από την παλιά.

Με χρυσή κορώνα την Αγιά Σοφιά.

Γεννήθηκε στην Υπάτη, της Φθιώτιδας  το 1873  και ακολούθησε Νομικές σπουδές στην Νομικής Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1896, με την έκρηξη της Κρητικής Επανάστασης , φεύγει  εθελοντής για την Επαναστατημένη  Κρήτη.  Χαρακτηριστικά ήταν τα λόγια του Μαλακάση, για τον ακούραστο αγωνιστή ποιητή:

«Ο Ματσούκας βρέθηκε από τους πρώτους στην Κρήτη και πολέμησε με ανδρεία με τους υπόλοιπους εξεγερμένους. Στις μάχες τραγουδούσε θούρια και  άσματα, άνοιγε πρώτος το «χορό» των τουφεκισμών και πήγαινε τελευταίος να ξεκουραστεί  μετά από κάθε μάχη…»…

Επιστρέφει το 1897 στην ελεύθερη Ελλάδα και παίρνει μέρος στον άτυχο  Ελληνοτουρκικό πόλεμο, στον οποίο η απροετοίμαστη Ελλάδα, ηττήθηκε και κλήθηκε να πληρώσει αποζημιώσεις ,καθώς και  να παραχωρήσει  μικρό κομμάτι της Θεσσαλίας, στην Τουρκία.Το  γεγονός αυτό , τον πληγώνει  βαθύτατα. Όταν έλαβε το πτυχίο της Νομικής, άνοιξε δικηγορικό γραφείο, αλλά η Θέμιδα δεν ασκούσε επάνω του καμία γοητεία. Το 1899 κυκλοφόρησε την πρώτη του ποιητική συλλογή «γλυκοχαράματα», την οποία αφιέρωσε, στον Αθανάσιο Διάκο.

ΟΙ ΠΕΡΙΟΔΕΙΕΣ ΤΟΥ  ΣΕ ΑΙΓΥΠΤΟ  – ΚΡΗΤΗ  – ΗΠΑ

Ο Ματσούκας έκανε περιοδείες ανά τον κόσμο, αλλά και εντός των συνόρων, κάνοντας εράνους για να ενισχύσει  τον Ελληνικό Στρατό και το Πολεμικό μας Ναυτικό.   

To 1901 ο Ματσούκας πήγε στην Κρήτη, για να κάνει  έρανο με σκοπό την ενίσχυση του Ναυτικού. Από τις διαλέξεις του, στα Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο και τις άλλες πόλεις της Κρήτης συγκεντρώθηκαν 5.000 χρυσές δραχμές, οι οποίες δόθηκαν στο Υπουργείο Ναυτικών της Ελλάδας.

Στα 1902 φτάνει πάλι στην  Κρήτη και διενεργεί  έρανο υπέρ του Στόλου. Συνεχίζει τις εθνικές  του περιοδείες, σε Αίγυπτο και Κύπρο. Στην Αίγυπτο , όπου ανθούσε η Ελληνική κοινότητα, κατάφερε να μαζέψει 3.000 φράγκα, τα οποία  εστάλησαν στο Ταμείο του Εθνικού Στόλου.  Αμέσως μετά την Αίγυπτο, ο Σπύρος Ματσούκας  έβαλε πλώρη  για την Κύπρο αυτή τη φορά, όπου οι περιοδείες του κράτησαν δύο χρόνια 1904 – 1906 ,περιοδεύοντας σε 492 χωριά και  από όποιο χωριό περνούσε ,οι καμπάνες ηχούσαν χαρμόσυνα. Στα δύο χρόνια που βρέθηκε στην Κύπρο κατάφερε να συγκεντρώσει 5.000 χρυσές λίρες. Από τις περιοδείες του, μέχρι εκείνη την περίοδο, ο Ματσούκας έκανε δωρεές ύψους 200.000 φράγκων και 5.000 λιρών Αγγλίας….

Με τις 5.000 αγγλικές λίρες που συγκέντρωσε μόνο στην Κύπρο υπέρ του Στόλου, η Ελληνική Κυβέρνηση , μπόρεσε να προβεί στην παραγγελία του αντιτορπιλικού  «ΚΕΡΑΥΝΟΣ».

Σε κάθε πόλη και σε κάθε χώρα που πήγαινε ο ποιητής, η υποδοχή ήταν  θερμότατη,  ενώ πάντα φώναζε το σύνθημα:

“Αδελφοί, αδελφοί μη λησμονάτε τον Στόλο”!

Διαβάστε επίσης:  Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

“Καράβια μόνο, αδέλφια μου,

βλέπουν παντού τα μάτια

κι άρμενα μες τα πέλαγα

και ξάρτια και κατάρτια

και δόξα στην Ελληνική

Σημαία, απλωμένη

και μέρες αλησμόνητες

και μέρες τιμημένες”.

Το Α/Τ «ΚΕΡΑΥΝΟΣ» στο Ντόβερ της Αγγλίας. Επιστολικό δελτάριο.

Μετά την επιστροφή του από την Κύπρο, όπως αναφέρει ο ίδιος, τον ρώτησε κάποιος υπουργός :

– Έλα, πες μας, Ματσούκα, γλήγορα – γλήγορα, τι έφτιαξες, τι έδωσες ;

– Δε χάλασα και δεν πήρα του αποκρίθηκε, γιατί ξέρεις σ’ αυτόνε τον τόπο, όλοι κοιτάζουν  να χαλάσουν κι όλοι  κοιτάζουν  ν’ αρπάξουν τίποτε. Και σαν βρεθεί ένας άνθρωπος που ούτε χάλασε, ούτε πήρε τίποτις, θαρρώ πως ο άνθρωπος αυτός,  από φτωχός έφτιαξε κάτι μεγάλο και έδωσε κάτι ακριβό στην πατρίδα του.

Αρχείο Μουσείου Μπενάκη

Το ταξίδι του στις ΗΠΑ

Τον Ιούνιο του 1909 ύστερα από πρόσκληση των ομογενών αναχωρεί για την Νέα Υόρκη. Σκοπός του ταξιδιού του, η συγκέντρωση  χρημάτων για την αγορά πολεμικού πλοίου, το οποίο θα ονομαζόταν «ΝΕΑ ΓΕΝΕΑ».  Από την Αμερική ο Σπ. Ματσούκας  στέλνει  τεράστια ποσά στην Ελληνική Κυβέρνηση. Το 1910  ο τότε υπουργός των Στρατιωτικών Ν. Ζορμπάς , του έστειλε τηλεγράφημα για να του αναγγείλει ,πως με το προϊόν των εράνων, η Κυβέρνηση παρήγγειλε το  Α/Τ «ΝΕΑ ΓΕΝΕΑ», και μια πλήρη πυροβολαρχία, την πυροβολαρχία «ΝΕΑ ΓΕΝΕΑ», που κόστισε 224.000 φράγκα.

             Ποιός θ’ αρνηθεί  τον οβολόν για τα φτερά της Νίκης  :  

             Δόξα παλιά  στον τόπο σου ξαναγερνάς  κι ανήκεις

Κατά την διάρκεια της, παραμονής του στην Αμερικανική μεγαλούπολη, οι εφημερίδες δημοσίευαν  ποιήματα του, με τη φήμη του να εξαπλώνεται ραγδαία. Ο Ματσούκας από τους εράνους στις ΗΠΑ, κατάφερε να μαζέψει ένα τεράστιο ποσόν, με το οποίο αγοράστηκε το αντιτορπιλικό «Νέα Γενεά». Ο πρωθυπουργός, υπουργοί και άλλοι αξιωματούχοι του κράτους, έστελναν ευχαριστήρια τηλεγραφήματα στον ποιητή, ενώ  ο ελληνικός Τύπος μιλούσε διθυραμβικά για τον ίδιο και το μεγάλο του έργο….  

Διαβάστε επίσης:  Commander Lefteris Lavrakas

Δύο χρόνια έμεινε ο Σπ. Ματσούκας στην Αμερική και για τις υπηρεσίες του η πατρίδα τον τίμησε με τον χρυσό Σταυρό του Σωτήρος.

Τα  Α/Τ  “Κεραυνός”  και  “Νέα Γενεά”

Τα  Α/Τ «Κεραυνός»  και  «Νέα Γενεά», είναι όμοια και  ναυπηγήθηκαν στα ναυπηγεία «VULCAN» της Γερμανίας κατά την περίοδο 1911/1912. Από τα ναυπηγεία απέπλευσαν  με την Ελληνική σημαία αλλά με Γερμανικά πληρώματα του Εμπορικού Ναυτικού.  Τα  Ελληνικά πληρώματα  επιβιβάστηκαν  στην Ολλανδία. Εντάχθηκαν  στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό στις 10 Οκτωβρίου 1912 με πρώτους  Κυβερνήτες,  τον  Πλωτάρχη Γέροντα  στο Α/Τ Κεραυνός και τον Πλωτάρχη Καλαμίδα στο Α/Τ Νέα Γενεά.   

Το Α/Τ «ΚΕΡΑΥΝΟΣ» σε νυκτερινή νηοψία. Επιστολικό δελτάριο.

Είχαν  εκτόπισμα 680 τόνους, μήκος 71 μέτρα, πλάτος 4,4 μέτρα, βύθισμα 2,3 μέτρα και ταχύτητα 32 κόμβους.

Έφεραν  για οπλισμό 4 πυροβόλα KRUPP 88 χιλιοστών και  2 Τ/Σ των 45 εκατοστών.

Συμμετείχαν στους  Βαλκανικούς Πολέμους από τις  8 Νοεμβρίου 1912, όταν ενώθηκαν  με τη δύναμη του Στόλου στη Μυτιλήνη, που  επιχειρούσαν για την απελευθέρωσή της

Το Ελληνικό Ναυτικό συντηρούσε αυτά τα σκάφη με μεγάλες και σοβαρές δυσκολίες. Ήταν από τα πρώτα πλοία με ατμοστρόβιλους. Παροπλίσθηκαν μετά το τέλος του Ά Παγκοσμίου πολέμου. Τα πυροβόλα τους χρησιμοποιήθηκαν για τον εκσυγχρονισμό των τορπιλοβόλων τύπου «Σφενδόνη ΙΙ».

ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ  ΠΟΛΕΜΟΙ

Από το αρχείο του Σπύρου Πολιτόπουλου

Με την έναρξη των Βαλκανικών Πολέμων τo 1912, ο Σπύρος Ματσούκας, ζήτησε να γίνει εθελοντής σαλπιγκτής. Έμπαινε μαζί με τα στρατεύματα στα χωριά και τις πόλεις που απελευθερώνονταν, απαγγέλλοντας ποιήματα και τραγουδώντας. Επίσης, πριν από κάθε μεγάλη μάχη ο ποιητής τραγουδούσε  θούρια  στους  στρατιώτες για να τους εμψυχώνει. Τιμητικά οι διοικητές των μονάδων, κάποιες φορές διέτασαν τους φαντάρους να πυροβολήσουν στον αέρα φωνάζοντας το όνομα του Ματσούκα , ως ένδειξη τιμής και ευγνωμοσύνης.

Στο Μπιζάνι, ξανασυναντάμε τον πανταχού παρόντα  Σπύρο Ματσούκα, τον «ποιητή του έθνους».  Γράφει ο Χάτσινσον ( Ανχης του Αμερικανικού Στρατού – Εθελοντής  ) : «Ένα απόγευμα ήρθαν να  μας επισκεφτούν ο κ. Ματσούκας και  ο βουλευτής  κ. Θεοδωρόπουλος, μαζί με τον υπολοχαγό και πιλότο του στρατού Καμπέρο. Ο Καμπέρος ετοιμαζόταν να πετάξει πάνω από τα οχυρά στο Μπιζάνι […] Μόλις οι στρατιώτες είδαν και αναγνώρισαν τον κ. Ματσούκα, του ζήτησαν να τους μιλήσει. Και επί τόπου, σε εκείνη τη λοφοπλαγιά, με τις τουρκικές οβίδες να πετάνε πάνω από τα κεφάλια τους, ο ποιητής της Ελλάδας στάθηκε σε ένα βράχο και έβγαλε ένα πατριωτικό λόγο κάτω από τις ζητωκραυγές τους.

    « Επέσανε τα Γιάννενα, επέσανε τα Κάστρα.

     Τα πήραν τα ευζωνάκια μας με τα σπαθιά στα χέρια »….

Ο Ματσούκας στο Μπιζάνι

 Μετά το τέλος των πολέμων, συνεχίζει τους εράνους του υπέρ της Πατρίδας, αλλά αυτή τη φορά για έργα ειρήνης.  Οραματιζόμενος τη συνέχεια του Ερυθρού Σταυρού, γίνεται ο ιδρυτής της οργανώσεως  «Λευκός Σταυρός», την οποία κατάφερε να θέσει κάτω από την υψηλή Προστασία της Βασιλομήτορος Όλγας.  Όπως ο ίδιος έλεγε, ο Λευκός Σταυρός «θα συμπλήρωνε τα κενά που είχε αφήσει ο πόλεμος», ενώ προικοδότησε και αποκατέστησε 16.000 ορφανά κορίτσια.   Με τους εράνους του συγκεντρώθηκαν τεράστια ποσά για τις οικογένειες των πεσόντων. Οργάνωνε μνημόσυνα με δικά του έξοδα για τους νεκρούς της Μικρασιατικής καταστροφής, ενώ συχνά οι τοπικές αρχές τον τιμούσαν με κάθε ευκαιρία για το τεράστιο έργο του. Οι «πληγές» του μεγάλου ποιητή από τη Μικρασιατική καταστροφή δεν επουλώθηκαν ποτέ. Είχε εισαχθεί αρκετές φορές σε νοσοκομεία λόγω καρδιακών προβλημάτων, ωστόσο συνέχιζε τις περιοδείες σε όλη την επικράτεια.

Το τεράστιο κοινωνικό του έργο τελείωσε με τον θάνατόν του. Ο Σπύρος Ματσούκας άφησε την τελευταία του πνοή ,τον Νοέμβριο του 1928 ,μετά από ανακοπή καρδιάς, όταν επέστρεφε από επίσκεψη στην Κηφισιά. Στην κηδεία του ,τον «συνόδευσε» πλήθος κόσμου, τιμώντας έναν μεγάλο ποιητή και έναν μεγάλο άνθρωπο. Ο Σπύρος Ματσούκας δεν διεκδίκησε ποτέ δάφνες και τιμές και δεν είχε επωφεληθεί ο ίδιος οικονομικά  από τα τεράστια ποσά που είχε συγκεντρώσει για την Χώρα του.

Στην κηδεία του δάκρυσε όλη η χώρα… Τον επικήδειο εκφώνησε ο Κωστής Παλαμάς. Ο «ζητιάνος της Πατρίδος» όπως τον αποκάλεσαν, είχε φύγει για το τελευταίο του ταξίδι… Αφησε κι έναν ασημένιο σταυρό, προσφορά των μαθητών της  Κύπρου κατά τις περιοδείες του στο νησί…

Η κηδεία του Σπύρου Ματσούκα
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Α/Τ ΚεραυνόςΑ/Τ Νέα ΓενεάΠλωτάρχης ΓέρονταςΠλωτάρχης ΚαλαμίδαςΣπυρίδων ΜατσούκαςΦακής
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Η Μάχη του Ατλαντικού μέσα από 2 ταινίες

Επόμενο Άρθρο

Η 1η και η 2η θαλάσσια αναμέτρηση στο Νάρβικ (8-13 Απριλίου 1940).

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Η 1η και η 2η θαλάσσια αναμέτρηση στο Νάρβικ (8-13 Απριλίου 1940).

Μικρασιατική Καταστροφή. Πειραιάς και πρόσφυγες

Ενα ανώνυμο πυροβόλο στον Ναύσταθμο Σαλαμίνος αποκτά ταυτότητα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Ιωάννης Φακής

    Ο Ιωάννης Φακής είναι απόφοιτος του Φυσικού τμήματος του ΕΚΠΑ με μεταπτυχιακές σπουδές στην ανάλυση και προγραμματισμό ηλεκτρονικών υπολογιστών. Εργάσθηκε ως Διαχειριστής Βάσεων Δεδομένων, Προγραμματιστής Συστημάτων Πληροφορικής, Διαχειριστής Ασφαλείας Λογισμικού, Εκπαιδευτής - Σύμβουλος εκπαίδευσης και Συντονιστής Εργων Πληροφορικής, στην Ολυμπιακή Αεροπορία καθώς και στις πολυεθνικές Bull Α.Ε, SAP Hellas Α.Ε Κατά την 38 μηνών στρατιωτική του θητεία, προσέφερε τις υπηρεσίες του ως Αναλυτής Προγραμματιστής (Επικουρος Σημαιοφόρος) στις Γ.Ε.Ν. /ΔΜΕΛ και ΚΕΦΝ/ΔΜΕΛ

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η απελευθέρωση των Ιωαννίνων και ο ρόλος της Μοίρας Ιονίου.
    Ο Εθνικός Ευεργέτης Σπυρίδων Ματσούκας και η απόκτηση των Αντιτορπιλικών “Νέα Γενεά” και “Κεραυνός”

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023