NavalHistory
Σάββατο, 31 Μαΐου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

Ελευθέριος Σφακτός Ελευθέριος Σφακτός    
3 Νοεμβρίου 2023
Reading Time: 4 mins read
A A
1
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
6.2k
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin
  • ThePlus Audio

Γράφει ο Ελευθέριος Σφακτός

Η ζωή στη μεταπολεμική Σχολή του Πόρου.

Η πειθαρχία είναι ο ακρογωνιαίος λίθος για την εύρυθμη λειτουργία κάθε κοινωνικής ομάδας, πόσο μάλλον όταν αυτή αφορά στρατιωτική οργάνωση. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτή, κάθε άτομο θυσιάζει την ατομικότητά του, «απορροφάται» ως άτομο πειθαρχώντας σε ένα σύνολο όπου η απόλυτη αφοσίωσή του προδικάζει την επιτυχία της ομάδας και μέσω αυτής του συνόλου. Επίσης το πρόβλημα της υπακοής είναι μια αναμέτρηση δύο δυνάμεων που έρχονται σε σύγκρουση. Η πρώτη «πιέζει», η δεύτερη «ενεργοποιεί» το αίσθημα αντίδρασης και αυτοάμυνας της απειλούμενης ελεύθερης προσωπικότητας. Η επιζητούμενη ισορροπία αυτών των δύο δυνάμεων επιτυγχάνεται όταν η υπηρεσία δεν είναι απόμακρη των προβλημάτων της ομάδας και ο «πιεζόμενος» απολαμβάνει δίκαιης μεταχείρισης.

Εκείνο όμως που προβλημάτιζε τους μαθητές αφορούσε την καριέρα τους,  Από τους προηγούμενους απόφοιτους της σχολής μάθαιναν ότι πηγαίνοντας στο στόλο, για τρία  χρόνια μέχρι να γίνουν Υπαξιωματικοί  «χάνονταν»  μέσα στο σύνολο του στρατεύσιμου πληρώματος και δεν υπήρχε καμία διάκριση μεταξύ των. Επίσης γνώριζαν, ότι στις Σχολές του ΚΠΠ (Κεντρικό Προγυμναστήριο Πόρου), αποφοιτούσαν, μετά από ταχύρυθμη εκπαίδευση ολίγων  μηνών και άλλες κατηγορίες στελεχών του Π.Ν. με το βαθμό του Διόπου ή Υποκελευστή Β΄, ενώ αυτοί μετά από τρία χρόνια μαθητείας αποφοιτούσαν απλοί ναύτες Β΄.   Επίσης οι Υπαξιωματικοί του επιτελείου της Σχολής, όλοι τους «ναυμάχοι» του δεύτερου παγκόσμιου πολέμου, που μόλις είχε τελειώσει, παρέμεναν στον αυτό βαθμό μέχρι και δέκα χρόνια. Αυτό  τους προβλημάτιζε πάρα πολύ. 

Όλα αυτά δημιουργούσαν μια συνεχή μελαγχολική ψυχοσύνθεση και συναισθηματική φόρτιση  στους μαθητές που ήταν στο κρίσιμο στάδιο της εφηβικής ηλικίας, αποκομμένοι και από το «χωνευτήρι» της οικογένειας. Και επρόκειτο για «σκληραγωγημένους»  έφηβους που στη παιδική τους ηλικία βίωσαν τη σκληρή κατοχική περίοδο.

1951. Εκπαιδευτικό ταξίδι Ναυτοπαίδων με το «Αρματωλός». Κυβερνήτης Αντιπλοίαρχος Στ. Περβαινάς
1954. Πασχαλινό τραπέζι ναυτοπαίδων.
1959 Πόρος: Τελετή Βαλκανικών πολέμων επί του ΘΚ ΑΒΕΡΩΦ.
1951. Εκπαίδευση στα σήματα με βραχίονες, στο προαύλιο της Σχολής κάτω από το λόφο.
Γυμναστικές επιδείξεις
1954. Μάθημα Νέων Ελληνικών.

Αίτια  Απειθαρχίας. 

Οι μαθητές της Σ.Ν. γνώριζαν ότι οι αντίστοιχες Σχολές Υπαξιωματικών Στρατού και Αεροπορίας έφεραν τον τίτλο «Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών (ΣΜΥ)  και ΄΄ Σχολή Τεχνιτών Υπαξιωματικών Αεροπορίας  (ΣΤΥΑ)».  Οι μαθητές των σχολών αυτών με την αποφοίτησή τους ονομάζονταν Δεκανέας και Υποσμηνίας, αντίστοιχοι του Διόπου για το Π.Ν., και φορούσαν στολή δοκίμου Υπαξιωματικού στις εξόδους τους.

Το Σεπτέμβριο του 1951, μόλις οι μαθητές της τάξης του 1949  έγιναν τριτοετείς-διοικούσα τάξη, τηρώντας στο ακέραιο την ιεραρχική οδό,  έκαναν γνωστά τα αιτήματά τους στις Διοικήσεις της Σχολής και   ΑΝΕ (Αρχηγείο Ναυτικής εκπαιδεύσεως τότε, ΔΝΕ- Διοίκησης Ναυτικής εκπαιδεύσεως σήμερα). Με τα αιτήματά τους ζητούσαν βελτίωση θεσμικών μέτρων και  ισοτιμία με τις αντίστοιχες Σχολές Σ.Ξ. και Π.Α., όπως:   

-Ο βαθμός αποφοίτησης να είναι Δίοπος και όχι  Ναύτης  Β΄.

-Μετά δύο χρόνια να προάγονται  στο βαθμό του Υποκελευστή Β’.

-Να μετονομαστεί η Σχολή  σε “Σχολή Δοκίμων Υπαξιωματικών Βασιλικού Ναυτικού’’.

Στα αιτήματά τους είχαν και τη συμπαράσταση του  Διοικητή της Σχολής. Ο Α.Ν.Ε. τους διαβεβαίωνε  πώς  τα αιτήματά τους είναι γνωστά στην ηγεσία και ότι γίνονται ενέργειες για την επίλυσή τους.   Με αναπτερωμένες τις ελπίδες οι μαθητές, πιστέψανε ότι κάτι καλό προετοιμαζότανε. Το Νοέμβριο του 1951 έγινε αλλαγή Διοικητών στη σχολή. Ο νέος Διοικητής που παρέλαβε  τον περισσότερο καιρό ήταν εκτός Σχολής. 

Τελικά δεν έγινε καμία ουσιαστική αλλαγή στην οργάνωση της Σχολής, και η μόνες διαφορές του προσωρινού νέου οργανισμού (ΟΣΝ) του 1952 (απόφαση  ΓΕΝ10577/3/1952) ήταν να προστεθούν τρείς ακόμη ειδικότητες στους αποφοίτους. Τηλεγραφητής, Διαχειριστής Μηχανικός, και διαχωρισμός των μαθητών σε Μάχιμους και Τεχνίτες. Η απογοήτευση ήταν μεγάλη και μια υποβόσκουσα δυσαρέσκεια δημιουργήθηκε  στους μαθητές. Το κλίμα αυτό διόγκωνε την ανασφάλεια των μαθητών και σε τέτοιες καταστάσεις το ένστικτο της αυτοσυντήρησης διεγείρει το συναίσθημα του φόβου οποίος  με τη σειρά του «μπλοκάρει» τη καθαρή σκέψη τη δεδομένη στιγμή. Αυτό τους οδήγησε να εφαρμόσουν, εν αγνοία τους ασφαλώς, έναν κανόνα που λέει ότι, πολλές φορές προκειμένου να επιτευχθεί το «καλό», το τελευταίο  επιζητεί, ανέχεται ή προκαλεί την συνεργασία του «κακού». Το επιζητούμενο «καλό» ήταν η νόμιμη και δίκαιη φιλοδοξία των τότε μαθητών για αναβάθμιση της Σχολής. Το «κακό» ήταν ο τρόπος διεκδίκησης που επέλεξαν οι μαθητές όταν πίστεψαν ότι η Διοίκηση τους ενέπαιζε ή αδιαφορούσε στα αιτήματά τους.

25 Μαρτίου 1956. Παρέλαση Ναυτοπαίδων στην Αθήνα.

Η θρυαλλίδα δεν άργησε να πυροδοτήσει την εκρηκτική ατμόσφαιρα. Αφορμή το πέρας της παρέλασης της 25ης Μαρτίου 1952. Οι Ναυτόπαιδες, τρίτης και δεύτερης τάξης, άψογοι όπως πάντα, εντυπωσίασαν με την  εικόνα ενός πειθαρχημένου  συνόλου. «Περνούν τα ρομπότ οι Ναυτόπαιδες» τους περιέγραψε ο εκφωνητής. Και ενώ όλοι περίμεναν την αυθημερόν εξόδου όπως τους είχαν υποσχεθεί, αυτή ματαιώνεται και επιστροφή στη Σχολή ευθύς αμέσως με το πέρας της παρέλασης.

Σημειωτέων, όπως συνέβαινε πάντα στις παρελάσεις, τα αγήματα όλων των σωμάτων ήταν  «εν διαλύσει» στον προ του Ζαππείου χώρο μέχρι την έναρξη της,  Έτσι τους δινόταν η ευκαιρία να ανταλλάξουν πληροφορίες με τους μαθητές της ΣΜΥ και ΣΤΥΑ σχετικά με τις συνθήκες διαβίωσης και καριέρα τους. Κάθε άλλο παρά ενθουσιασμένοι αποχωρούσαν, συγκρίνοντας τις θετικές προοπτικές  των πιο πάνω Σχολών  με τη δική τους.    

Στο  ταξίδι μέχρι τον Πόρο  επικρατεί αναβρασμός  για την ακύρωση της αυθημερόν εξόδου. Η γενίκευση των προβλημάτων δεν αργεί να γενικευθεί και ακούγονται οι πρώτες διαμαρτυρίες: Πάντα μας κοροϊδεύουν, αδιαφορούν για την καριέρα μας. Ο αναβρασμός  και οι φωνές δεν άργησαν  να γενικευθούν και να παρθεί η απόφαση. «Να μη πάμε για δείπνο, ούτε για ύπνο». «Είμαστε έφηβοι 16-18 ετών, το αίμα δεν αργεί να φουντώσει», μου δήλωσαν στη συνέντευξη που πήρα από πρωταγωνιστές για τις ανάγκες του βιβλίου «Ιστορικό Φωτογραφικό Λεύκωμα Σ.Ν.-ΣΔΥΝ-ΣΜΥΝ 1946-2000, Αυτά που ζήσαμε… Αυτά που αγαπήσαμε… Αυτά που πονέσαμε». (2007 έκδοση ΓΕΝ). Με τον κατάπλου στη Σχολή, ήταν ήδη σούρουπο, οι περισσότεροι μαθητές της Γ’ τάξης και ελάχιστοι της Β΄, αντί να ακολουθήσουν το πρόγραμμα διασκορπίζονται στους χώρους της Σχολής. Όσοι δεν συμμετείχαν παρακολουθούσαν τις εξελίξεις αμήχανοι, οι δε πρωτοετείς, ξαφνιασμένοι από την εικόνα αποσύρονται στους θαλάμους.

Ξαφνιασμένοι η Διοίκηση από τη κίνηση αυτή, αντιδρά με ένα τρόπο που μάλλον εξαγρίωσε τους συναισθηματικά φορτισμένους μαθητές παρά τους τρόμαξε. Ένοπλη φρουρά, με επικεφαλής τον Διοικητή και με όλο το επιτελείο οπλισμένο, τοποθετούν  πολυβόλο στο “βουναλάκι” (μικρός βραχώδης λοφίσκος που δέσποζε του προαύλιου της Σχολής) και  διατάζεται η βίαιη συγκέντρωση των μαθητών στο προαύλιο.

Όταν αυτό επιτυγχάνεται, τους διαβάζουν άρθρα και εδάφια από τον στρατιωτικό κανονισμό  “Περί Στάσεως και Λιποταξίας”. Οι μαθητές αδυνατούν να πιστέψουν ότι τους σημαδεύουν όπλα . Φωνές  διαμαρτυρίας ακούγονται:  «Δεν είμαστε ορκισμένοι, δεν μας αφορά όλους ο στρατιωτικός κανονισμός, νοιώθουμε αδικημένοι, θέλουμε ισοτιμία, ξεχωριστή επετηρίδα κ.α.» Οι ψυχοσωματικές τους αντοχές είναι στα όρια εξάντλησης. Αντιλαμβανόμενοι το αδιέξοδο και πριν αυτό οδηγήσει σε δραματικές εξελίξεις, αγνοώντας τα όπλα αποχωρούν από το προαύλιο προς μια μικρή νησίδα. Εκεί συζητούν και αποφασίζουν, προκειμένου να κερδηθεί χρόνος,  να πάνε για ύπνο και έχει ο Θεός για αύριο. Όλοι συμφωνούν με κάποια ανακούφιση. Φεύγουν προς τους θαλάμου και κατακλίνονται. Το πολυβόλο   και η φρουρά  ήταν ακόμη στο βουναλάκι καθώς και οι ένοπλοι Αξιωματικοί  στους γύρω χώρους. Προς στιγμή πίστεψαν ότι η κρίσιμη στιγμή είχε περάσει. Έκαναν λάθος εκτίμηση.

Λίγο μετά τη κατάκλιση, το ημερολόγιο λέει 02.00 της 26ης Μαρτίου 1952, τους σηκώνουν κατά μικρές ομάδες, παραλαμβάνουν οπλισμό και ακολουθούν κάθε είδους σκληρά καψόνια όλη τη νύκτα. Όταν ξημερώνει τους βγάζουν στο γήπεδο του προγυμναστηρίου συνεχίζοντας τα καψόνια.

Το Προγυμναστήριο έχει αναστατωθεί από τα συμβάντα. Μια περίφραξη το χώριζε από τη Σχολή. Το γεγονός γρήγορα μαθαίνεται σε όλο το νησί. Κόσμος συγκεντρώνεται κατά μήκος του γηπέδου και παρακολουθούν τη σκληρότητα των ποινών. Μερικοί επιδοκιμάζουν, άλλοι αποδοκιμάζουν. Με το πέρασμα του χρόνου, όταν οι απειλητικές φωνές για να εκτελεστεί το καψόνι ανακατεύονται με τα βογγητά, επικρατούν οι αποδοκιμασίες. Οι μαθητές οδηγούνται στο προ του κεντρικού κτιρίου χώρο, γνωστό ως «Παλάτι».

Ο Διοικητής  ζητά να παρουσιαστούν οι πρωτεργάτες και ποιοί μετάνιωσαν για τη κίνηση αυτή. Κανείς δεν ανταποκρίνεται, ενώ ακούγονται διάσπαρτες πάλι φωνές με  τα ίδια αιτήματα  όπως και στο προαύλιο της Σχολής. Ο Διοικητής επιμένει:  Ένα βήμα εμπρός οι υπαίτιοι.  Μέσα σε νεκρική σιγή ο αρχηγός της σχολής Γ. Λυγιδάκης  αποφασίζει το βήμα. Μετά από στιγμιαία αμηχανία, ακολουθούν και οι άλλοι. Όλοι ένα βήμα εμπρός. Το ημερολόγιο έλεγε: Απογευματινές ώρες της 26ης Μαρτίου.

Εν τω μεταξύ από την Αθήνα καταφθάνουν ανακριτικές επιτροπές και δικαστές του Στρατού Ξηράς ερευνώντας εάν υπάρχει κομμουνιστικός δάκτυλος πίσω από τη κίνηση αυτή. Το έκρυθμο μετεμφυλιακό κλίμα της εποχής, η εκατέρωθεν  καχυποψία και η σκληρή αντιπαράθεση των πολιτικών παρατάξεων δεν άφηναν τέτοια γεγονότα χωρίς να τα εκμεταλλευτούν παραταξιακά. 

Η τάξη ομαδικής απείθεια Ν/δων 1949-1952.

Συνέπειες της απείθειας

Τον Απρίλιο απαγγέλλεται κατηγορία για «Ομαδική Απείθεια» σε 15 τριτοετείς Ναυτόπαιδες.  Μεταφέρονται στο ΚΕ/ΠΑΛ ως κρατούμενοι και παραμένουν εκεί επί ένα μήνα φρουρούμενοι. Από τους 15 οι 8 με  απόφαση του Δικαστικού συμβουλίου (156/1952) παραπέμπονται να δικαστούν για ομαδική απείθεια στις 2 Μαΐου 1952 στο διαρκές Ναυτοδικείο βάση των άρθρων 313 και 314 παρ. 1 του Σ.Π.Κ. (Στρατιωτικού Ποινικού Κώδικα). Για τους υπόλοιπους  7  προτάθηκε η απομάκρυνση τους από τη σχολή. Ένας από τους πρωταίτιους δεν παραπέμφθηκε διότι ο πατέρας του υπηρετώντας την Πατρίδα, είχε «πέσει» κατά τον εμφύλιο σπαραγμό.   

Η δίκη με συνοπτικές διαδικασίες τελείωσε γρήγορα, χωρίς μάρτυρες υπεράσπισης και με δικηγόρο διορισμένο από τον Πρόεδρο του Ναυτοδικείου. Σε 7 κατηγορούμενους επιβλήθηκαν ποινές από 5 χρόνια μέχρι 8 μήνες και απόταξη από τη σχολή. Υπήρχε και μία αθώωση διότι ο κατηγορούμενος  επικαλέσθηκε το γεγονός, προσκομίζοντας και αποδεικτικά στοιχεία, ότι ο αδελφός του είχε τιμηθεί  για τις ηρωικές του πράξεις κατά τον εμφύλιο.   Οι καταδικασθέντες μεταφέρονται στις ναυτικές φυλακές της Ψυτάλλειας και όταν στις 6 Αυγούστου 1952  τους κοινοποιείται η απόταξή τους από το Ναυτικό, αποστέλλονται   στις Αγροτικές Φυλακές της Κασσαβέτειας στο Βόλο.   Τον Μάρτιο του 1953, έγινε η αναθεώρηση της Δίκης στο  Αναθεωρητικό Στρατοδικείο με δικούς τους τώρα Δικηγόρους και τους γονείς τους παρόντες. Εκεί ειπώθηκαν και τα αιτήματα που ώθησαν τους μαθητές στην απείθεια. Οι αρχικές ποινές ανατρέπονται άρδην. Υπήρξαν αθωώσεις, μειώσεις όλων των ποινών και έκτιση αυτών με αναστολή ώστε να βγουν από τις φυλακές.   Ένας Γολγοθάς μιας μερίδας μαθητών τελείωσε. Ακόμα ηχούν στα αυτιά μου ο μονόλογος ενός από τους εξιστορώντας όλα τα πιο πάνω:  «..Αν μας είχαν δώσει  εκείνη την εξόδου μετά την παρέλαση…».

Μετά τη Δίκη.

Η Σχολή, υπέστη με πολύ αρνητικό τρόπο τον απόηχο της μελανής αυτής σελίδας της ιστορίας της,  με μία θεσμική υποβάθμιση σε όλους τους τομείς.

Η πειθαρχία επιβάλλεται  με πιο σκληρά μέτρα,  Η χειροδικία καθιερώνεται ως μέσον σωφρονισμού από τη διοικούσα τάξη. Η απογοήτευση και ο θυμός δεν προερχόταν τόσο από τον ανώριμο ακόμα έφηβο τριτοετή που «ασκούσε εξουσία», όσο από μερικούς βαθμοφόρους που τους είχες πρότυπο, και όμως χρησιμοποιούσαν την ίδια μέθοδο σωφρονισμού.

Τα εκπαιδευτικά ταξίδια υποβαθμίζονται και τη θέση της Κ/Β ΑΡΜΑΤOΛΟΣ, την παίρνουν μικρά πλοία όπως,  κανονιοφόροι-περιπολικά  τύπου PGM (Patrol Gunner)  και τα ξύλινης ναυπήγησης παράκτια περιπολικά τύπου F.T. (Fleet tender). Πλοία πολύ μικρού εκτοπίσματος  ακατάλληλα για εκπαιδευτικούς σκοπούς.   Στις συνθήκες διαβίωσης και διατροφής αντί βελτίωσης μάλλον χειροτέρευση, ιδίως της δεύτερης. Όταν το 1953-54 υπήρξαν τρείς ξαφνικοί θάνατοι Ναυτοπαίδων, ακούστηκε επιδημία μηνιγγίτιδας, μια θεαματική ποιοτική βελτίωση στη τροφοδοσία επιβεβαίωσε ότι, η προηγούμενη κατάσταση ήταν μάλλον από αμέλεια σωστού προγραμματισμού.

Τέλος και η μάθηση δεν έμεινε έξω από τη γενική εικόνα υποβάθμιση της σχολής. Η αναγκαστική προσφορά  βαριάς εργασίας για τις ανάγκες της Σχολής, με επικεφαλής ιδιώτες εργολάβους, ήταν εις βάρος των μαθημάτων. 

1951. Βαριά και ανθυγιεινή εργασία Ναυτοπαίδων

Επίλογος

Σε μια μικρή κλειστή κοινωνία, ιδίως στρατιωτική, με μαθητές στη  κρίσιμη ηλικία της εφηβείας, ένα στάδιο του ατόμου προς τον χώρο της ωριμότητας και υπευθυνότητας, και με «ειδικές» συνθήκες διαπαιδαγώγησης, η ηγεσία της μικρής αυτής κοινωνίας δεν πρέπει να αρκείται μόνο στα της καθημερινής βάσεως τρέχοντα θέματα. Και το κυριότερο να μην είναι απόμακρη από την καθημερινότητα ώστε να προλαβαίνει τυχόν δυσάρεστες εξελίξεις. Το λεγόμενο “Follow up” έλειπε επί μακρόν από τη σχολή.              

Το αναπόφευκτο επικοινωνιακό χάσμα μεταξύ μαθητών και ηγεσίας, στους  μεν πρώτους δημιούργησε την απείθεια στη δε την ηγεσία τον πανικό, διότι ο τρόπος που αντιμετωπίστηκε η κίνηση (στήσιμο πολυβόλου σαν σε εκτελεστικό απόσπασμα), μόνο πανικό φανερώνουν και έλλειψη βούλησης ή ικανότητας προσέγγισης εφήβων σε διανοητική και συναισθηματική σύγχιση.

O Αντιναύαρχος ε.α. Γ. Ντούνης σε μελέτη του το 2003 (τότε Αρχιπλοίαρχος) με θέμα “Η απομυθοποίηση του ηγέτη” γράφει: “Είναι προφανές ότι ο αυταρχικός ηγέτης (coercive style) είναι το είδος του λιγότερου αποτελεσματικού και η συνεχής αυτή συμπεριφορά έχει δυσάρεστα αποτελέσματα στο ηθικό και στα συναισθήματα των υφισταμένων”. Μεταξύ δε των 10 σταθερών αξιών που πρέπει να χαρακτηρίζουν έναν ηγέτη, σύμφωνα με τη μελέτη, είναι και η Αυτοσυγκράτηση ώστε ο ηγέτης να μη παρασυρθεί από συναισθηματικές αντιδράσεις που διαταράσσουν την εσωτερική ισορροπία και τον οδηγεί σε λάθος εκτιμήσεις. Επίσης ο Αντιναύαρχος ε.α. Ι. Παλούμπης  σε εργασία του, (ως Ανθυποπλοίαρχος το 1964) με θέμα « Το Ηθικόν του Προσωπικού» για τον ηγέτη λέει:  Η αταραξία κατά τας κρισίμους  στιγμάς εμποδίζει τον πανικόν των ανδρών και η αποφασιστικότης επιβάλλει την δράσιν. […] «Ο ηγήτωρ εις την επιβολήν της πειθαρχίας πρέπει να διαστέλλη εις την σκέψιν του την αυστηράν πειθαρχίαν από την τρομοκρατίαν. Είναι προφανές ότι η τρομοκρατία επιφέρει το αντίθετον αποτέλεσμα από το επιδιωκόμενον….» Το πώς θα αποφευχθεί, παραπέμπει στα λόγια του σοφού Pascal.  “ H δικαιοσύνη χωρίς την δύναμιν είναι ανίσχυρος, δύναμις χωρίς την δικαιοσύνην αποβαίνει τυραννική”  Το τίμημα της απείθειας ήταν βαρύ για όλους. Μπορεί η Διοίκηση να μην υπέστη τις συνέπειες των άστοχων χειρισμών της , αλλά εξετέθη στη συνείδηση όλων. Μαθητές εκδιώχθηκαν,  φυλακίστηκαν, απογοητεύθηκαν. Η Σχολή για τα επόμενα χρόνια υπέστη τον αρνητικό απόηχο αυτής της κίνησης. Χρειάστηκαν υπεράνθρωπες προσπάθειες, από την επόμενη αμέσως ημέρα, από μετέπειτα ικανούς- οραματιστές Διοικητές που πάλεψαν να ξεπεράσουν «αγκυλώσεις» όπως, η σχολή δεν είναι «Φιλανθρωπικό Ίδρυμα» αλλά πραγματικό φυτώριο στελεχών του Π.Ν. Το «Ουδέν κακόν αμιγές καλού», βρήκε για μία ακόμη φορά την εφαρμογή του, έστω και με καθυστέρηση δέκα επτά ετών, με την αναβάθμιση της σχολής σε ΣΔΥΝ, ακριβώς όπως το είχαν ονειρευτεί οι μακρινοί σκαπανείς, τα ανήσυχα νιάτα του 1952.

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: ΣφακτόςΣχολή Ναυτοπαίδων
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Ιχνηλατώντας τη διαδρομή της Πυροβολαρχίας 305mm στο Βόρειο Οχυρό Αίγινας (τότε και τώρα).

Επόμενο Άρθρο

Ο ζωγράφος Γιώργος Προκοπίου ως φωτογράφος και κινηματογραφιστής

Σχετικά Άρθρα

Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)
Ελληνική Ιστορία

Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

Αναστάσιος Δημητρακόπουλος
29 Μαΐου 2025
Ελληνική Ιστορία

“Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

Σπύρος Θεοδωράκης
29 Μαΐου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

Κλεάνθης Κυριακίδης
29 Μαΐου 2025
Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)
Εμπορική Ναυτιλία

«Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

Άρης Μπιλάλης
26 Μαΐου 2025
Επόμενο Άρθρο
"Μέχρις εσχάτων" 1921. Γιώργος Προκοπίου.

Ο ζωγράφος Γιώργος Προκοπίου ως φωτογράφος και κινηματογραφιστής

Οι πρώτες σωστικές λέμβοι σε παράκτια ναυάγια στην Δύση (18ος-19ος αιών)

Το "Αδρίας" μέσα από τα μάτια του διόπου M. Αζαρία. Φωτογραφικά ντοκουμέντα.

Comments 1

  1. ΒΑΙΟΣ says:
    2 έτη πριν

    Τέλεια περιγραφή ΦΙΛΤΑΤΕ. Λευτέρη. Ακόμα και ο ιερέας της σχολής έφερε όπλο ο…αθεοφοβος. Το ποίημα. Αυτή η ναυτικιαδα γιατί δεν περιλαμβάνεται ;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Ελευθέριος Σφακτός

    Ο Επικελευστής Ελ. Σφακτός γεννήθηκε στον Πειραιά το 1938. Κατετάγη στη Σχολή Ναυτοπαίδων το 1953 κι αποφοίτησε το 1956 με την ειδικότητα του τηλεγραφητή. Μετά την αποφοίτηση του συνέχισε και τελείωσε τις γυμνασιακές του σπουδές. Υπηρέτησε σε διάφορα πλοία και υπηρεσίες του Π.Ν. και το 1962 αποφοίτησε επιτυχώς από τη σχολή Αγγλικών ΚΕ/ΠΑΛ. Το 1965 αποχώρησε από το Π.Ν. με τον βαθμό του Υποκ. Α' (Επικελευστής). Σταδιοδρόμησε για ένα διάστημα στο Εμπορικό Ναυτικό ως Αξιωματικός Ασυρμάτου Α' τάξεως και εν συνεχεία στην «Ολυμπιακή Αεροπορία» (coordination center & load control). Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα marketing και επικοινωνίας. Το 1973 προσελήφθη από πολυεθνική αμερικάνικη εταιρεία όπου εργάστηκε επί μια 25-ετία σε διάφορες θέσεις του εμπορικού τμήματος. Αποχώρησε το 1998 ως Purchasing Manager συνταξιοδοτηθείς. Παράλληλα βέβαια και ήδη από το 1980 γίνεται ιδρυτικό μέλος και πρόεδρος του Συνδέσμου Αποφοίτων Σχολών Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού (ΣΑ/ΣΜΥΝ) και έκτοτε δραστηριοποιείται δυναμικά για τους σκοπούς του Συνδέσμου με βασικό άξονα την διατήρηση των δεσμών του Π.Ν μεταξύ παλαιών και νέων στελεχών και την θεσμική αναβάθμιση της ΣΜΥΝ. Εξέδιδε επί 30 χρόνια την εφημερίδα «ΝΕΑ του ΣΑ/ΣΜΥΝ» και έχει αρθρογραφήσει σε ναυτικά έντυπα με θέματα του Πολεμικού και Εμπορικού Ναυτικού ιστορικού περιεχομένου. Είναι μέλος του Ν.Μ.Ε. και ιδρυτικό μέλος του «Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας» (ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ.) και έχει συγγράψει 2 βιβλία: - Ιστορικό -Φωτογραφικό Λεύκωμα Σχολής Ναυτοπαίδων - ΣΔΥΝ - ΣΜΥΝ 1946-2000, «Αυτά που ζήσαμε… Αυτά που πονέσαμε… Αυτά που αγαπήσαμε». Αθήνα 2007 ( Έκδοση ΓΕΝ/ΥΙΝ) - Υπαξιωματικός και Πολεμικό Ναυτικό στο πέρασμα του χρόνου… από τις Τριήρεις στις Φρεγάτες - Ιστορία Σχολών Υπαξιωματικών 1879-2020. Αθήνα 2020. (Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών, Έκδοση ΓΕΝ/ΥΙΝ). Είναι παντρεμένος από το 1974, και έχει δύο κόρες ένα γιο και τρία εγγόνια.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η ανατίναξη του τουρκικού δίκροτου ”Κινούμενο Όρος”. Ερεσσός 27 Μαϊου 1821′
    Τύποι καραβιών από τον 14ο μέχρι και τον 19ον αιώνα.
    1η Σεπτεμβρίου 1952. Έκρηξη στον Ναύσταθμο Σαλαμίνος.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Επιλογή κατηγορίας

    ΕΤΙΚΕΤΕΣ

    1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντά Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Διαμαντής Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

    ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

    Μάιος 2025
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  
    « Απρ    
    ADVERTISEMENT
    • Ναυτική Ιστορία
    • Ναυτική Παράδοση &
      Ναυτική Τεχνολογία
    • Ναυτική Ισχύς &
      Ναυτικό Δίκαιο
    • Τέχνες &
      Λογοτεχνία
    • Οπτικοακουστικά
    • Ναυτική Ιστορία
    • Ναυτική Παράδοση &
      Ναυτική Τεχνολογία
    • Ναυτική Ισχύς &
      Ναυτικό Δίκαιο
    • Τέχνες &
      Λογοτεχνία
    • Οπτικοακουστικά
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
      • Ελληνική Ιστορία
      • Εμπορική Ναυτιλία
      • Παγκόσμια Ιστορία
      • Ιστορικά Αρχεία
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
    • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
      • Βιβλιοπαρουσίαση
      • Ζωγραφική
      • Κινηματογράφος
      • Λογοτεχνία
    • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
      • Φωτογραφίες
      • Podcasts
      • Video
      • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
      • Quiz
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
      • Ελληνική Ιστορία
      • Εμπορική Ναυτιλία
      • Παγκόσμια Ιστορία
      • Ιστορικά Αρχεία
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
    • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
      • Βιβλιοπαρουσίαση
      • Ζωγραφική
      • Κινηματογράφος
      • Λογοτεχνία
    • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
      • Φωτογραφίες
      • Podcasts
      • Video
      • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
      • Quiz
    • Όροι Χρήσης
    • Πολιτική Απορρήτου
    • Επικοινωνία
    • Συντελεστές
    • Όροι Χρήσης
    • Πολιτική Απορρήτου
    • Επικοινωνία
    • Συντελεστές
    © Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
    Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

    Welcome Back!

    Login to your account below

    Forgotten Password? Sign Up

    Create New Account!

    Fill the forms bellow to register

    All fields are required. Log In

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    Log In

    Add New Playlist

    Χωρίς αποτελέσματα
    Δείτε όλα τα αποτελέσματα
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
      • Ελληνική Ιστορία
      • Εμπορική Ναυτιλία
      • Παγκόσμια Ιστορία
      • Ιστορικά Αρχεία
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
    • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
      • Βιβλιοπαρουσίαση
      • Ζωγραφική
      • Κινηματογράφος
      • Λογοτεχνία
    • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
      • Φωτογραφίες
      • Podcasts
      • Video
      • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
      • Quiz

    © 2023