NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Το πλωτό μουσείο “Hellas Liberty”

Δημήτριος Κουκουβίνος Δημήτριος Κουκουβίνος    
16 Δεκεμβρίου 2023
Reading Time: 2 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Τεχνολογία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
166
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin
https://www.navalhistory.gr/wp-content/uploads/speaker/post-1318.mp3?cb=1702758809.mp3

Γράφει ο  Δημήτριος Κουκουβίνος

Το Liberty ARTHUR M.HUDDELL, το οποίο μετασκευάστηκε σε πλωτό μουσείο

Πέρα από τον σπουδαίο ρόλο που διαδραμάτισαν στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και τις υπηρεσίες που προσέφεραν στην παγκόσμια οικονομία επί μια σχεδόν 25ετία, τα Liberty έχουν συνδεθεί άρρηκτα με τη μεταπολεμική ανασυγκρότηση και την εξέλιξη της ναυτιλίας των Ελλήνων. Οι Αμερικανοί, οι οποίοι ναυπήγησαν έναν τεράστιο αριθμό πλοίων σε χρόνους ρεκόρ, έχουν διασώσει δύο απ’ αυτά στην αρχική τους μορφή –με πλήρη τον πολεμικό εξοπλισμό τους– και τα έχουν μετατρέψει σε πλωτά μουσεία. Τα συγκεκριμένα πλοία, το JEREMIAH O’BRIEN και το JOHN W. BROWN, είναι ελλιμενισμένα στο Σαν Φρανσίσκο και τη Βαλτιμόρη των ΗΠΑ αντίστοιχα. Απ’ την άλλη πλευρά, από το 2010 η Ελλάδα διαθέτει το HELLAS LIBERTY (πρώην ARTHUR M. HUDDEL), το οποίο είναι το μοναδικό πλωτό μουσείο Liberty στην εμπορική του μορφή.

Το Χρονικό της Παραχώρησης του ARTHUR M. HUDDELL

Η απόκτηση ενός πλοίου τύπου Liberty και η μετατροπή του σε πλωτό μουσείο αποτελούσε αρκετά χρόνια το όραμα αρκετών ανθρώπων της ελληνικής ναυτιλίας. Αυτό έγινε πραγματικότητα μετά από μια σειρά πρωτοβουλιών που ξεκίνησαν στις αρχές της νέας χιλιετίας και καρποφόρησαν με την απόφαση της Κυβέρνησης των ΗΠΑ να δωρήσει στην Ελλάδα το παροπλισμένο Liberty ARTHUR M. HUDDELL.
Το πλοίο αυτό παραχωρήθηκε στην Ελλάδα μετά απο νομοθετική ρύθμιση του Κονγκρέσου και έπειτα από συντονισμένες ενέργειες μελών της ελληνικής ομογένειας, με επικεφαλής τον Γερουσιαστή της πολιτείας Rhode Island Λεωνίδα Ραπτάκη και τον αντιπρόσωπο της πολιτείας του Connecticut Δημήτριο Γιάνναρο. Σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια απόκτησης του πλοίου διαδραμάτισε και ο εφοπλιστής Σπύρος Μ. Πολέμης, ο οποίος εκτιμώντας βαθύτερα τη σημασία της παρουσίας ενός πλωτού μουσείου Liberty στη χώρα μας, ενεργοποίησε μέλη της ομογένειας, με σκοπό να συνδράμουν στην προσπάθεια αυτή.
Το πιστοποιητικό παραχώρησης του πλοίου και η μεταβίβασή του στο ελληνικό κράτος πραγματοποιήθηκε στις 30 Ιουνίου 2008 από τον αρμόδιο αμερικανό υπουργό Sean Connaughton και τον Έλληνα υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Γιώργο Βουλγαράκη. Τον επόμενο μήνα, το πλοίο ρυμουλκήθηκε σε επισκευαστική βάση στο Νόρφολκ με σκοπό να πραγματοποιηθούν οι αναγκαίες επιθεωρήσεις και προετοιμασίες για την ασφαλή ρυμούλκησή του στην Ελλάδα. Στις 6 Δεκεμβρίου 2008, το HELLAS LIBERTY αναχώρησε ρυμουλκούμενο από το πολωνικό POSIDON και στις 11 Ιανουαρίου 2009 κατέπλευσε ασφαλώς στον Πειραιά, όπου πλαγιοδέτησε μπροστά στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Δύο μήνες μετά, μεθόρμησε στην επισκευαστική βάση του Περάματος και ακολούθως ξεκίνησαν οι εργασίες των επισκευών και ανακαίνισης. Γενικός συντονιστής και επόπτης των εργασιών ορίστηκε ο καπετάν Ευάγγελος Κούζιλος, πρώην πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού.
Τον Ιούνιο του 2010, δεξαμενίστηκε στη μεγάλη δεξαμενή του Περάματος για τις τελικές εργασίες χρωματισμού και την ολοκλήρωση των εργασιών ανακαίνισής του. Mετά την ολοκλήρωση των παραπάνω εργασιών, πλαγιοδέτησε σε θέση που παραχωρήθηκε από τον Oργανισμό Λιμένος Πειραιώς για τη μόνιμη εγκατάστασή του και τη λειτουργία του ως μουσείο.
Το κόστος της προετοιμασίας του πλοίου για την ασφαλή ρυμούλκησή του στην Ελλάδα όσο και οι δαπάνες για τις εργασίες μετασκευής του, καλύφθηκαν κυρίως χάρη στο ενδιαφέρον και με γενναία επιχορήγηση του αείμνηστου καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου, ο οποίος επέβλεψε και μεγάλο μέρος των εργασιών του.

Διαβάστε επίσης:  CE2F/X60-T: Τα "πυρπολικά" του Πολεμικού Ναυτικού την δεκαετία 1970-80

Η Ιστορία του ARTHUR M. HUDDELL

Κατασκευάστηκε τον Δεκέμβριο του 1943 στα ναυπηγεία St. Johns River Shipbuilding Company στο Jacksonville της Florida. Το 1944 διαμορφώθηκε κατάλληλα προκειμένου να μεταφέρει εύκαμπτους σωλήνες για την επιχείρηση PLUTO (Pipe Line Under The Ocean), η οποία πραγματοποιούσε εγκαταστάσεις σωληνώσεων κάτω από τη Μάγχη για την τροφοδοσία με πετρέλαιο των Συμμαχικών Δυνάμεων από το Ηνωμένο Βασίλειο στις Γαλλικές ακτές, μετά την απόβαση στη Νορμανδία τον Ιούνιο του 1944.

Με το τέλος του Πολέμου, τέθηκε για κάποιο διάστημα στη δύναμη του εφεδρικού στόλου των ΗΠΑ. Στα μέσα της δεκαετίας του 1950, ταξίδευε ως καλωδιακό πλοίο για λογαριασμό της American Telephone & Telegraph Co., μεταφέροντας υποβρύχια καλώδια μεταξύ των ΗΠΑ, της Χαβάης και της Αρκτικής, τα οποία εγκαθίσταντο για στρατιωτικούς λόγους. Αργότερα, εκτέλεσε αρκετές αποστολές για κυβερνητικές οργανώσεις και το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, στο μεσοδιάστημα των οποίων ετίθετο σε παροπλισμό.

Το 1978, το πλοίο κατέπλευσε ρυμουλκούμενο στη Νέα Υόρκη (χωρίς προπέλα, σωσίβιες λέμβους και το μεγαλύτερο μέρος του εξοπλισμού του) στο πλαίσιο ειδικής αποστολής του Military Sealift Command. Δύο χρόνια αργότερα, φόρτωνε καλώδια στον προβλήτα του Simplex Wire & Cable Company στο Newington, ενώ την ίδια χρονιά απασχολήθηκε σε εργασίες μεταφοράς καλωδίων μαζί με το καλωδιακό πλοίο LONG LINES της Βιρτζίνια. Το 1982 χρησιμοποιήθηκε σε εργασίες πόντισης καλωδίων στον Ειρηνικό Ωκεανό υπό τον έλεγχο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. Το 1984 παροπλίστηκε με άλλα πλοία του εφεδρικού στόλου των ΗΠΑ στο James River, ενώ είχε αποφασιστεί η μελλοντική βύθισή του στον ωκεανό για να λειτουργήσει ως τεχνητό καταφύγιο ψαριών.

Διαβάστε επίσης:  Πλοίο VASA: από το απόλυτο όνειδος στην ετεροχρονισμένη δικαίωση

Greek Shipping Miracle-Liberty

Στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, και συγκεκριμένα μεταξύ των ετών 1941-1945, κατασκευάστηκαν σε 18 ναυπηγεία των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής σε χρόνο-ρεκόρ 2.711 φορτηγά πλοία μεταφορικής ικανότητας 10.000 τόννων περίπου το καθένα. Τα πλοία αυτά έγιναν γνωστά με την κωδική ονομασία Liberty. Η κατασκευή κάθε πλοίου κόστισε από 1.550.000 έως 2.100.000 δολάρια, ανάλογα με το ναυπηγείο που το κατασκεύασε.

Η πρωτοβουλία για την κατασκευή τους οφείλεται στις συνεχείς απώλειες πλοίων των Συμμαχικών Δυνάμεων που συμμετείχαν στις νηοπομπές του Ατλαντικού, μεταφέροντας πολύτιμα εφόδια απαραίτητα για την επιτυχή έκβαση του Πολέμου. H ανάγκη για ταχεία αντικατάσταση των απολεσθέντων πλοίων οδήγησε στην υιοθέτηση της ναυπήγησης με τη μέδοθο της ηλεκτροσυγκόλλησης. Επρόκειτο για μια μέθοδο που χρησιμοποιούνταν ελάχιστα την εποχή εκείνη όπου σχεδόν όλα τα πλοία κατασκευάζονταν με τον παραδοσιακό τρόπο του καρφώματος. Ως εκ τούτου, πολλοί έσπευσαν να τα χαρακτηρίσουν ως πλοία “μίας χρήσης”, με άλλα λόγια πλοία ο ρόλος των οποίων περιοριζόταν στη διάρκεια του Πολέμου. H εξέλιξη όμως έμελλε να είναι διαφορετική. Tα πλοία αυτά όχι μόνο επιβίωσαν και μετά τον Πόλεμο, αλλά διαδραμάτισαν και σπουδαίο ρόλο στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές για περισσότερο από μια 25ετία ακόμα.

Tο πρώτο Liberty καθελκύστηκε στις 27 Σεπτεμβρίου 1941, δέκα εβδομάδες πριν την ιαπωνική επίθεση στο Pearl Harbor, με το όνομα PATRICK HENRY προς τιμήν ενός αμερικανού πολίτη, ο οποίος είχε περάσει στην ιστορία με τη φράση που είπε το 1775: “Give me liberty or give me death”.
Ορισμένα από τα Liberty τέθηκαν εξαρχής υπό τη διαχείριση Συμμαχικών Δυνάμεων. Έτσι, στη διάρκεια του Πολέμου, 169 πλοία ταξίδεψαν υπό βρετανική διαχείριση, 38 υπό ρωσική διαχείριση, ενώ 15 πέρασαν στους Έλληνες. Aπό τα Liberty που ταξίδεψαν στον Πόλεμο, λίγο περισσότερα από 200 απολέσθηκαν, ενώ 50 από αυτά χάθηκαν στο παρθενικό τους ταξίδι. Aνάμεσά τους ήταν και το ELEFTHERIA, το οποίο είχε τεθεί υπό ελληνική διαχείριση αμέσως μετά την ολοκλήρωσή του τον Mάρτιο του 1945.

Διαβάστε επίσης:  Τα πλοία - "καρβουνιάρηδες" και η ιστορία του "P.L.M. 24"

Mετά το τέλος του Πολέμου, η κυβέρνηση των ΗΠΑ αποφάσισε να διατηρήσει εκτός αγοράς έναν σημαντικό αριθμό από τα εναπομείναντα πλοία. Έτσι, θα υπήρχε πάντοτε ένας επαρκής αριθμός σκαφών, ικανός να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του αμερικανικού κράτους σε περίπτωση πολέμου, αποφεύγοντας με τον τρόπο αυτόν την ανάγκη επανάλειψης ενός εκτεταμένου και φυσικά πολυδάπανου ναυπηγικού προγράμματος. Παράλληλα, με το νόμο Merchant Ship Sales Act of 1946 που θεσπίστηκε ένα χρόνο μετά το τέλος του Πολέμου, επετράπη η πώληση πλοίων σε τρίτες χώρες, με σκοπό τη μεταπολεμική ναυτιλιακή ανασυγκρότησή τους. Στο πλαίσιο αυτό, 682 Liberty –συμπεριλαμβανομένων αυτών που βρίσκονταν ήδη υπό τη διαχείριση Συμμαχικών Δυνάμεων– περιήλθαν στην ιδιοκτησία πλοιοκτητών από τρίτες χώρες και ταξίδεψαν για εμπορικούς σκοπούς. Aναλυτικά: 182 πέρασαν σε Bρετανούς, 98 σε Έλληνες, 94 σε Iταλούς, 76 σε Γάλλους, 47 σε Nορβηγούς, 38 σε Pώσους, 28 σε Oλλανδούς, 12 σε Kινέζους, 9 σε Δανούς, 7 σε Bέλγους, από 2 σε Aργεντινούς, Σουηδούς και Φινλανδούς και από ένα σε Iσπανούς και Πολωνούς. Παράλληλα, ένας σημαντικός αριθμός πλοίων πέρασε μετά την ψήφιση του ανωτέρω νόμου σε ξένα συμφέροντα υπό σημαίες ευκαιρίας που είχαν αρχίσει να κάνουν έντονη την παρουσία τους τότε στη διεθνή ναυτιλιακή σκηνή. Στο πλαίσιο αυτό, 60 πλοία ύψωσαν σημαία Παναμά και 23 σημαία Oνδούρας, τα περισσότερα ελληνικών συμφερόντων. Τέλος, 261 ακόμη Liberty παρέμειναν υπό σημαία ΗΠΑ και ταξίδεψαν επίσης για εμπορικούς σκοπούς υπό την ιδιοκτησία αμερικανικών εταιρειών.

Tα περισσότερα από τα 943 προαναφερθέντα Liberty εξυπηρέτησαν με επιτυχία τις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1960, αλλάζοντας συχνά ιδιοκτησία και νηολόγιο. Χαρακτηριστικό, επίσης, είναι το γεγονός ότι περισσότερα από 600 –τα 2/3 δηλαδή όσων Liberty ταξίδεψαν μετά τον Πόλεμο για εμπορικούς σκοπούς– περιήλθαν σε ελληνικά συμφέροντα σε κάποια φάση της ζωής τους συνδέοντας άρρηκτα την πορεία τους με την εξέλιξη της εμπορικής μας ναυτιλίας.

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Hellas LibertyLibertyΚουκουβίνοςΝαυτική Τεχνολογία
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Η προβολή της Ναυτικής ιστορίας και παράδοσης στις χώρες του Κόλπου. Video με τον Δρ Κλεάνθη Κυριακίδη

Επόμενο Άρθρο

Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

Σχετικά Άρθρα

Ναυτική Τεχνολογία

Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου
16 Μαΐου 2025
Ναυτική Ιστορία

Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

Νικόλαος Σιδηρόπουλος
3 Απριλίου 2025
Ναυτική Τεχνολογία

H “Ψαριανή Γαλιώττα”

Γεώργιος Μπουζούνης
27 Μαρτίου 2025
Ναυτική Τεχνολογία

Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

Συμεών Κωνσταντινίδης
14 Φεβρουαρίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

Η απέραντη σιωπή των ναυαγίων / Κώστας Θωκταρίδης

Παρά λίγο σύγκρουση στον αέρα (με διαφορά 72 ετών)!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Δημήτριος Κουκουβίνος

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Το πλωτό μουσείο “Hellas Liberty”

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023