NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Ταξίδια στις θάλασσες του βυζαντίου

Μαριάννα Κορομηλά Μαριάννα Κορομηλά    
2 Φεβρουαρίου 2024
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
312
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Το κείμενο αυτό αναρτήθηκε στο Facebook στις 24 Ιανουαρίου 2024 στη σελίδα της Πολιτιστικής Εταιρείας Πανόραμα και αναδημοσιεύεται κατόπιν αδείας της συγγραφέως.

Της Μαριάννας Κορομηλά

Στις εσχατιές της παλαιάς οικουμένης, στις καραβανουπόλεις και τα μακρινά λιμάνια, στους ινδομεσογειακούς δρόμους, τους κινέζικους σταθμούς και τα κρησφύγετα των πειρατών, στα ρωμαϊκά τελωνεία και τα βυζαντινά κομμέρκια της Ανατολής πριν από 15-22 αιώνες

Ας ακολουθήσουμε ένα φορτηγό πλοίο που αποπλέει από την Κίνα και κατευθύνεται δυτικά, σκοπεύοντας να καταλήξει εντέλει το φόρτωμα στις μεγάλες αγορές της Δύσης (αφού ξεκαθαρίσουμε ότι για την Κίνα, «Δύση» είναι και η Ινδία και η Περσία και η Μεσοποταμία κι όλη η Μέση Ανατολή και η Αίγυπτος και η Μεσόγειος). Δυτικά, λοιπόν. Το ιστιοφόρο θα πλεύσει στην Κινεζική (ή Σινική) Θάλασσα και στον Ινδικό Ωκεανό, θα κάνει μία στάση στην Ταπροβάνη, που μπορεί να είναι πολυήμερη αν συμπέσει με τους τρομακτικούς θερινούς μουσώνες του Ινδικού, που συνοδεύονται από καταρρακτώδεις βροχές, και, φτάνοντας πια στην Αραβική Θάλασσα, εάν θέλει να προωθήσει τα εμπορεύματά του σε μία μεγαλούπολη ή κάποιο λιμάνι της Δύσης, θα έχει δύο επιλογές: ή τον Κόλπο (Περσικό / Αραβοπερσικό) ή την Ερυθρά Θάλασσα.

Άλλη μια εξήγηση πριν προχωρήσουμε: η νήσος Ταπροβάνη, το μεγαλύτερο αγκυροβόλιο των ασιατικών ωκεανών, είναι η Κεϋλάνη, σήμερα Σρι Λάνκα, στα ΝΑ της Ινδίας. Θα επανέλθω, μιλώντας για τον «Περίπλου της Ερυθράς Θαλάσσης», πλοηγό γραμμένο γύρω στα 50 μ.Χ. Στον «Περίπλου» αναφέρεται με αυτό το όνομα το νησί κι έτσι, Ταπροβανή / Ταπροβανά, τη γνώριζαν και οι Βυζαντινοί (βρέθηκε και κωνσταντινάτο, δηλ. χρυσό βυζαντινό νόμισμα του 11ου αι., η τελευταία μαρτυρία για εμπορικές σχέσεις με την Αυτοκρατορία της Κωνσταντινούπολης την εποχή της πρώτης μεγάλης τουρκομανικής εισβολής στα βυζαντινά εδάφη – μετά το Μαντζικέρτ – κι ενώ το κωνσταντινάτο έχανε για πρώτη φορά ύστερα από 750 χρόνια ένα μικρό μέρος της αξίας του και κατρακυλούσε η εμπιστοσύνη των διεθνών αγορών στο πιο σταθερό, πιο ισχυρό, πιο γνωστό κι αναγνωρίσιμο νόμισμα της Ύστερης Αρχαιότητας και της Πρώιμης Μεσαιωνικής εποχής).

Γλυτώσαμε από τους μουσώνες, από τους πειρασμούς του σερεντίπιτυ, από τους πειρατές του Μπαλουχιστάν (Γεδρωσία στην αρχαιότητα, φρικώδης τόπος που κατάπιε το μισό τουλάχιστον στράτευμα του Μεγαλέξανδρου, το 324, στην επιστροφή από την Ινδία), γλυτώσαμε κι από τις πελώριες θαλάσσιες χελώνες που αναποδογυρίζουν πλεούμενα στ’ ανοικτά της Περσίας / Ιράν και φτάσαμε στην Αραβική Θάλασσα, όπου ο καπετάνιος έχει δύο δυνατότητες για να φτάσει να ξεφορτώσει σε κάποιο λιμάνι.

Πρώτη επιλογή, ο Κόλπος (που άλλοι τον λένε Περσικό κι άλλοι Αραβοπερσικό, αλλά και διεθνώς επικρατεί το: the Gulf κι όλοι αντιλαμβάνονται ότι πρόκειται για το θαλάσσιο σώμα που το διασχίζει π. το 30% του φυσικού αερίου, του πράσινου χρυσού κι άλλων πολύτιμων καυσίμων). Αυτή η επιλογή, λοιπόν –ανάλογα με τις συγκυρίες, τις καιρικές συνθήκες, τις διπλωματικές σχέσεις, τους πρόσθετους δασμούς δώθε κείθε κλπ, κλπ – σημαίνει ότι το πλεούμενο θα ανέβει προς τα βόρεια, θα διαβεί τα Στενά του Ορμούζ (πολύ επικίνδυνο σημείο, όπου εκτός από τους πειρατές, τους αντάρτες, τους Φρουρούς της Επανάστασης, τους φοροεισπράκτορες, πάνε κι έρχονται εκατοντάδες καρχαρίες), θα αναπλεύσει τον Κόλπο, έχοντας στα δεξιά του (ανατολικά) την Περσία (σημερινό Ιράν) και το μεγαλύτερο σύγχρονο ιρανικό λιμάνι, το Μπαντάρ Αμπάς / Bandar e-Abbas (θα επανέλθω) κι αριστερά (δυτικά) τις αραβικές χώρες του Κόλπου, για να καταλήξει σε κάποιον λιμενικό σταθμό, από όπου θα μεταφορτωθούν τα προϊόντα γα να συνεχίσουν μέσω χερσαίων δρόμων το ταξίδι τους.

Αν πάμε δυο χιλιάδες ή και χίλια οκτακόσια χρόνια πίσω, το κινέζικο πλεούμενο θα ξεφόρτωνε στον Σπασίνου Χάρακα, στον μυχό του Κόλπου (σήμερα στο νότιο Ιράκ). Εκεί θα μας περίμενε ένα πλοιάριο με το οποίο θα αναπλέαμε με αρκετή δυσκολία τον Ευφράτη, θα μνημονεύουσουμε τον Μέγα Αλέξανδρο που άφησε την τελευταία του πνοή στην παρευφράτεια Βαβυλώνα. Συνεχίζουμε τον ανάπλου μέχρι μια κοσμοπολίτικη ποταμούπολη, την Ντούρα Ευρωπό (στη σύγχρονη ΝΑ Συρία κοντά στα σύνορα με το Ιράκ).

Διαβάστε επίσης:  Διάσπαση του τουρκικού αεροναυτικού αποκλεισμού της Κύπρου απο 4 μικρά ελληνικά εμπορικά πλοιά κατά τη διάρκεια της εισβολής της Τουρκίας στην Κύπρο (Ιούλιος 1974)

Την είχε ιδρύσει ο Σέλευκος Α΄ ο Νικάτωρ, ένας από τους Διαδόχους του Μεγάλου Αλεξάνδρου, γύρω στα 300 π.Χ. Ντούρα ήταν το παλαιό αραμαϊκό όνομα της ποταμόσκαλας. Ευρωπός ήταν η γενέτειρα του Μακεδόνα στρατηγού. Παλμυρινοί, Έλληνες, Άραμαίοι, Πάρθοι, Φοίνικες, Ασσύριοι, Πέρσες, Άραβες, Αρμένιοι, Χριστιανοί, Πολυθεϊστές, Εβραίοι, λάτρεις του Μίθρα, πιθανώς και ορισμένοι Ζωροάστρες, όλοι κρίκοι της εμπορικής, μεταπρατικής και μεταφορικής αλυσίδας στον ποταμόδρομο του Ευφράτη και στους πανάρχαιους εμπορικούς άξονες από την Άπω Ανατολή και τη Μέση Ασία προς το ποθητό τέρμα: τη Μεσόγειο. Εννιακόσια τριάντα χιλιόμετρα απέχει η ποταμούπολη από τη λιμάνι της Βυρηττού κι από αυτά τα 800-810 χλμ διασχίζουν τη συριακή έρημο. Εδώ, στην παρευφράτεια πολιτεία, κάθε κοινότητα είχε από μια γειτονιά, με τους δικούς της λατρευτικούς χώρους, τα δικά της πανηγύρια, ήθη και έθιμα, τη δική της γλώσσα. Αλλά όλοι έπρεπε να μπορούν να συνεννοηθούν σε μία γλώσσα: τα ελληνικά πρωτίστως (έστω τσάτρα πάτρα), τα αραμαϊκά δευτερευόντως. Είναι ο οικουμενικός κοσμοπολιτισμός της Ανατολής – δύσκολα τον αποδέχεται κάποιος άλλος.

Μια δική τους γειτονίτσα είχαν φτιάξει και οι Κινέζοι: μερικοί ναυτικοί, ένας δυο ατζέντηδες κι άλλοι τόσοι σαράφηδες, κάτι μικροέμποροι για να πουλούν στους συμπατριώτες τους κινέζικα φαγώσιμα κι άλλα αναμνηστικά του μακρινού τόπου τους. Δεν ξέρουμε πότε ακριβώς δημιουργήθηκε η κινέζικη κοινότητα εδώ. Ίσως τον καιρό του Τραϊανού (98-117) ή μάλλον του Αδριανού (117–138), γιατί εκείνοι οι αυτοκράτορες είχαν ενισχύσει ποικιλοτρόπως την Παλμύρα. Ο Τραϊανός, μάλιστα, ο μέγας και αμετροεπής πολέμαρχος, που είχε φτάσει με τις λεγεώνες του μέχρι το νοτιότατο άκρο της Μεσοποταμίας και τον μυχό του Κόλπου το καλοκαίρι του 116 μ.Χ., ολοκληρώνοντας με επιτυχία την εκστρατεία εναντίον των Πάρθων κι έφτασε στο λιμάνι Σπασίνου Χάραξ στον μυχό του Αραβοπερσικού Κόλπου, ονειρεύτηκε τη συνέχεια της εκστρατείας πέρα από τον Τίγρη ποταμό και τις Περσίδες Πύλες. Διαπιστώνοντας ότι κάτι τέτοιο ήταν αδύνατον, κάλυψε την αδυναμία του λέγοντας: . «Αν είχα τα νιάτα του Αλέξανδρου, θα ξεκινούσα κι εγώ για μία εκστρατεία στην Ινδία…».

Ο Ευφράτης θα παραμείνει το σύνορο της Δύσης στην Ανατολή και μάλιστα η δυτική όχθη του Ευφράτη – ενώ οι Πέρσες, ή όποιος κατείχε την Περσία, δεν κατόρθωσαν να επεκταθούν δυτικά του Ευφράτη. Κάθε κατάκτηση αποδείχτηκε εφήμερη. Μόνο στη δική μας εποχή, μετά τα μέσα του 20ού αι., κατόρθωσε το Ιράν να βάλει πόδι με τον ένα ή τον άλλον τρόπο πέρα από τον Ευφράτη. Είτε στον Λίβανο, είτε στη Δαμασκό, είτε στη Γάζα. Ακόμα και σε περιοχές της Υεμένης, όπου κυριαρχούν οι Χούθι. Ανολοκλήρωτο όνειρο από την εποχή του Κύρου του Μεγάλου και του Δαρείου, γιατί το μέγα εμπόδιο είναι η Γεωγραφία. Αυτή καθηλώνει τους Πέρσες στο Οροπέδιο. Ό,τι και να κάνουν.

Για περισσότερα από 550 χρόνια, η Ντούρα Ευρωπός ήταν το επίνειο της Παλμύρας, της φαντασμαγορικής συριακής καραβανούπολης στον Ευφράτη (όπως και η Αίλια – Άκαμπα που ήταν το επίνειο της Πέτρας στην Ερυθρά επί 700-800 χρόνια) κι όλες οι χερσαίες μεταφορές, ακόμα και μεγάλο μέρος των ποτάμιων μεταφορών, ήταν στα χέρια της παλμυρινής αριστοκρατίας. Μία υποδειγματικά οργανωμένη, πολυσύνθετη και άκρως απαιτητική επιχείρηση που απέδιδε μπόλικο πλούτο στα μεγάλα σόγια της ερήμου. Ακόμα και νυκτερινές περιπόλους είχανε, ώστε να ταξιδεύουν με ασφάλεια τα καραβάνια.

Τα προϊόντα που ξεφορτώνονταν από τα ποταμόπλοια του Ευφράτη στη Ντούρα Ευρωπό φορτώνονταν σε καμήλες, διέσχιζαν την έρημο προς τα δυτικά, έφταναν στην Παλμύρα (π. 400 χλμ απόσταση) συνέχιζαν μέχρι τη Δαμασκό (άλλα 400 χλμ δυτικότερα) και από τη Δαμασκό έφευγαν τα καραβάνια με τα πανάκριβα αγαθά είτε για να πάνε στο λιμάνι της Βυρηττού κι από εκεί να μεταφορτωθούν σε πλοία για τις αγορές της Μεσογείου, την Κόρινθο, τη Θεσσαλονίκη, τις Συρακούσες, τη Ρώμη, τη Μασσαλία, είτε να συνεχίσουν μέχρι τη Βέροια-Χαλέπι, ή την Αντιόχεια κι ακόμα πιο πέρα.

Διαβάστε επίσης:  Ο πρώτος Ναύσταθμος Σαλαμίνας – Η ιστορική Μονή της Φανερωμένης.

Για τη Ντούρα Ευρωπό θα είχε πολλά να πει κανείς. Πάρα πολλά. Περιοριζόμαστε στους Κινέζους των ρωμαϊκών χρόνων. Οι αρχαιολόγοι που ανασκάπτουν από το 1927 την παραποτάμια πολιτεία, τη χαμένη κάτω από στρώματα άμμου, σκόνης και χαλικιών που φέρνει ο σαμάλ (άνεμος της ερήμου), έχουν εντοπίσει κατάλοιπα κάποιου … σχολείου. Μάλιστα. Οι Κινέζοι μάθαιναν τη λινγκουα φράνκα (Lingua Franca) της εποχής, δηλ. την κοινή ελληνική, για να μπορούν να ανταπεξέλθουν στο σκληρό εμπορικό παιχνίδι με πιο συμφέροντες όρους και δίχως μεσάζοντες. Άλλο να διαπραγματεύεσαι εσύ ο ίδιος τα μεταξωτά σου και τα πολύτιμα ξύλα και τις πορσελάνες κι άλλο να τα λέει κάποιος μεταφραστής.

Αυτά τελείωσαν πολύ ξαφνικά και με πολύ βίαιο τρόπο το 256 μ.Χ. Ήταν η νέα υπερδύναμη της εποχής, οι Σασανίδες Πέρσες, που κυριολεκτικά όρμησαν στο προσκήνιο της Ιστορίας. Ανέτρεψαν τους Πάρθους και πήραν τη θέση τους στο επίμαχο και μονίμως εμπόλεμο σύνορο μεταξύ Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και Πάρθων, και μετά το 224 μεταξύ Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας κι αργότερα Βυζαντινής και Περσών. Οι σύγχρονοι ιστορικοί το έχουν ονομάσει «το Σύνορο του Ευφράτη», αλλά πρόκειται για μία πολύ μεγαλύτερη ζώνη, που αρχίζει από το Αρμενικό Οροπέδιο και καταλήγει στον Κόλπο της Άκαμπα. Ένας μακρύς παραμεθόριος διάδρομος με μεγάλες αυξομειώσεις στο γεωγραφικό του πλάτος αλλά και στο πολιτικό και Περσών, την αποφασιστικότητα των Βυζαντινών, τις διπλωματικές επιτυχίες και αποτυχίες, τη διαθεσιμότητα των σύμμαχων αραβικών φυλών που είχαν εγκατασταθεί στη μεθόριο (Χριστιανοί Γασσανίδες με τους Βυζαντινούς, Χριστιανοί ή Πυρολάτρες Λαχμίδες με τους Πέρσες).

Την παρευφράτεια Ντούρα Ευρωπό την πολιόρκησε ο Σαπούρ Α΄ ο Μέγας (240-270) επί μήνες. Σύμφωνα με όλους τους μελετητές, είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιήθηκαν σε πόλεμο χημικά όπλα. Οι αναλυτικές περιγραφές για τα δηλητηριώδη αέρια που εξόντωσαν τους υπερασπιστές είναι φρικώδεις. Η πόλη δεν ξανακατοικήθηκε. Οι γραπτές πηγές αναφέρουν έναν ερημίτη που ζούσε εδώ, το έτος 379, επιθυμώντας να συνομιλήσει με τον Θεό.

Κινέζοι, Ινδοί, Σαρακηνοί και λοιποί, συνέχισαν να αναπλέουν τον Κόλπο μέχρι τις εκβολές του βιβλικού ποταμού, κι από εκεί τα προϊόντα τους ανέπλεαν το ποτάμι και κατέληγαν σε πολύ πιο βορινές ποταμόσκαλες. Ο τελωνειακός και υγειονομικός έλεγχος γινόταν σε ένα στενό σημείο του ποταμού, όπου υπήρχαν δύο καστροπόλεις μία σε κάθε όχθη – ώστε να μην ξεφύγει κανένα πλεούμενο. Η καστρόπολη Ζηνοβία / ή Halabiye στη δυτική όχθη κι απέναντι η μικρή οχυρωμένη πολιτεία Ζαλαμπίγιε / Zalabiye. Μην αναρωτηθείτε σε τι κατάσταση βρίσκονται αυτοί οι δύο αρχαιολογικοί χώροι, ή η Ντούρα Ευρωπός, γιατί μετά το 2011 όλη η περιοχή πέρασε στην κυριαρχία του λεγόμενου «Ισλαμικού Κράτους» που δεν άφησε τίποτα όρθιο.

Πάντως, για το πρώιμο Βυζάντιο το σημείο ελέγχου της ποταμοπλοΐας ήταν τόσο σημαντικό, ώστε ο Ιουστινιανός Α΄ να στείλει τον καλύτερο αρχιτέκτονα της Κ/Πολης για να σχεδιάσει την οχύρωση και τον πολεοδομικό ιστό της καστρόπολης Ζηνοβίας. Ποιος ήταν αυτός; Μα ο καταξιωμένος αρχιτέκτονας Ιωάννης εκ Κωνσταντινουπόλεως, ο οποίος πήρε μαζί του στις εσχατιές της Αυτοκρατορίας τον Ισίδωρο τον Νεότερο, ανεψιό του Ισίδωρου από τη Μίλητο, ενός από τους δύο αρχιτέκτονες της Αγίας του Θεού Σοφίας. Αυτός ο Νεότερος (π. 510 – 563, γεννημένος κι αυτός στη Μίλητο της μικρασιατικής Ιωνίας), συνεργάστηκε, μας λέει ο Προκόπιος, με τον Ιωάννη κι έφτιαξαν μία γεροχτισμένη πολιτεία που καθρεφτίζεται στα νερά του Μέσου Ευφράτη στη Βόρεια Συρία. Κι ήταν τόσο καλή η δουλειά του νεαρού Ισίδωρου, ώστε μερικά χρόνια αργότερα ο Ιουστινιανός του ανέθεσε την ανοικοδόμηση του τρούλου της Αγίας του Θεού Σοφίας, όταν αυτός έπεσε μετά από τον σεισμό του 557. Έτσι, θείος και ανιψιός από την ελληνικότατη Μίλητο συνδέθηκαν με το μεγαλύτερο μνημείο του ορθόδοξου κόσμου. Σκέψου όμως πόση σημασία έδινε ο Ιουστινιανός σε εκείνη τη μοναχική και τόσο μακρινή, την παραμεθόριο και παρευφράτειο Ζηνοβία, για να στείλει από την πρωτεύουσα δύο άριστους αρχιτέκτονες (μηχανοποιούς, τους λέει ο Προκόπιος).

Διαβάστε επίσης:  Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

Η Ερυθρά Θάλασσα ήταν η άλλη επιλογή για τα πλοία που έρχονταν φορτωμένα με ασιατικά προϊόντα, τα οποία προορίζονταν για τις αγορές της Μεσογείου. Στις κινεζικές πηγές, μάλιστα, υπάρχουν αναφορές σε κάποιο λιμάνι Λου Κομ (ή κάπως έτσι). Οι μελετητές πιστεύουν ότι πρόκειται για τη Λευκή Κώμη, λιμάνι στην ασπριδερή παραλία της Αραβικής Χερσονήσου στα ανατολικά της Ερυθράς Θάλασσας. Έχουμε μέλλον, λοιπόν.

Αλλά πριν αφήσουμε τον Κόλπο, έχουμε αναλάβει την υποχρέωση να πούμε δυο λόγια για το υπερσύγχρονο ιρανικό λιμάνι Bandar Abbas, την κεντρικότερη έξοδο του Ιράν στον Κόλπο, στο Στενό του Ορμούζ και τους ασιατικούς ωκεανούς. Αυτό το λιμάνι στην αλίμενη ακτογραμμή ονομαζόταν μέχρι το 1614 «Gameroon» ή και κάποιες κοντινές παραλλαγές. Όταν μάλιστα κατέλαβαν οι Πορτογάλοι αποικιστές τα διάφορα στρατηγικά σημεία στον Περσικό –πιστεύω ότι όλοι θυμόμαστε κάτι, έστω στο θολό βάθος της σχολικής μνήμης σχετικά με την επέκταση των Πορτογάλων ποντοπόρων προς τις μεγάλες πλουτοφόρες πηγές της Ασίας–, ονόμασαν Comorão το περσικό Γκαμερούν. Τι μας νοιάζουν εμάς αυτά; Εξηγώ.

Πολλοί μελετητές πιστεύουν ότι και οι διάφορες περσικές παραλλαγές και η αρκετά τραβηγμένη πορτογαλική είναι παραφθορά του βυζαντινού κομμέρκιον. Η λέξη έρχεται από το λατινικό commercium (εμπόριο / commerce). Οι Βυζαντινοί αποκαλούσαν κομμέρκια τους τελωνειακούς σταθμούς, είτε στα σύνορα της Αυτοκρατορίας είτε εντός της βυζαντινής επικράτειας, αλλά και ορισμένα από τα προϊόντα – τα κομμέρκια – ενώ κομμερκιάριος ήταν ο ανώτερος τελωνειακός υπάλληλος. Υποθέτουμε, λοιπόν, ότι το περσικό Γκαμερούν ή κάτι σχετικό είναι παραφθορά κάποιου πρωτοβυζαντινού τελωνείου, commercium portorium, που λειτουργούσε εδώ, ανάμεσα στο Στενό του Ορμούζ και τον Περσικό Κόλπο. Τον πρώτο καιρό, μετά τους δασμούς στις εισαγωγές, πληρωνόταν και η «οκτάβα» ο φόρος 12,5% επί της αξίας των εμπορευμάτων. Αγκομαχούσαν οι εμπορευόμενοι. Ώσπου καταργήθηκε η οκτάβα (το ένα όγδοο του κόστους εξ ου και η ονομασία) και αντικαταστάθηκε με τη δεκάτη, το 10% επί της αξίας. Θα χάρηκαν και οι καρχαρίες στον Περσικό. Στο φτερό του καρχαρία χόρεψε αιώνες αργότερα ο μέγας Σαχ Αμπάς όταν ανακατέλαβε το υπό πορτογαλική κατοχή Comorão. Φυσικό ήταν να του δώσει το όνομά του: Bandar, που θα πει λιμάνι, Abbas. Έκτοτε έμεινε η ονομασία που έδωσε ο τρανός ηγεμόνας της περσικής δυναστείας των Σαφαβιδών. Οι Βυζαντινοί είχαν χάσει προ καιρού τον σημαντικό τελωνειακό τους σταθμό.

[Αλλά θα ήθελα να αναφέρω δύο καθηγήτριες Βυζαντινής Ιστορίας σε ανώτατα ιδρύματα της Γαλλίας, οι οποίες μελέτησαν σε βάθος πριν από πολλά χρόνια τη Θαλασσινή Ιστορία του Βυζαντίου και τα Βυζαντινά Τελωνεία, θαλάσσια και χερσαία. Είναι η αείμνηστη Ελένη Αντωνιάδου-Μπιμπίκου (« Recherches sur les Douanes à Byzance: l’«octava», le «kommerkion» et les commerciaires » 1963, και « Études d’histoire maritime de Byzance: à propos du ‘Thème des Carabisiens’» 1966) και, την ίδια εποχή, η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ («Byzance et la mer», 1966). Μολονότι εμπλουτίστηκε σημαντικά η σχετική επιστημονική βιβλιογραφία, το έργο τους παραμένει θεμελιώδες σε αυτόν τον τομέα της έρευνας.]

Με την ελπίδα οι πολλοί χάρτες να βοηθήσουν την πλοήγηση, Μαριάννα Κορομηλά, 24 Ιανουαρίου 2024

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: ΒυζάντιοΕλληνική ΙστορίαΚορομηλά
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Ο Φάρος του Ακτίου και η χρήση του ως Πλοηγικός Σταθμός κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

Επόμενο Άρθρο

“Ο μονόφθαλμος και άλλες πειρατικές ιστορίες”

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)
Ελληνική Ιστορία

Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

Αναστάσιος Δημητρακόπουλος
29 Μαΐου 2025
Ελληνική Ιστορία

“Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

Σπύρος Θεοδωράκης
29 Μαΐου 2025
Ελληνική Ιστορία

Η Μανιάτικη πειρατεία

Κατερίνα Καριζώνη
22 Μαΐου 2025
Επόμενο Άρθρο

"Ο μονόφθαλμος και άλλες πειρατικές ιστορίες"

H "γεννηση" του υποβρυχίου "Τρίτων"

Οι 2 κινηματογραφικές όψεις της μάχης της Ίβο Τζίμα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Μαριάννα Κορομηλά

    Η Μαριάννα Κορομηλά γεννήθηκε στην Αθήνα το 1949 κι άρχισε την επαγγελματική της σταδιοδρομία το 1966. Από το 1970 εργάζεται ως ξεναγός και από το 1975 ως παραγωγός εκπομπών στην Ε.Ρ.Α. Το 1977 ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο Παρίσι (Ιστορία και Φιλοσοφία) κι αργότερα διετέλεσε αντιπρόεδρος του Σωματείου Ξεναγών και μέλος της Ελληνικής Επιτροπής της UNESCO. Συνεργάστηκε με ελληνικά και ξένα έντυπα, τηλεοπτικούς σταθμούς και με το ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ από το 1991. Είναι ιδρυτικό μέλος του Ινστιτούτου Εναλίων Αρχαιολογικών Ερευνών και της Πολιτιστικής Εταιρείας Πανόραμα, όπου, από το 1985, διοχέτευσε το μεγαλύτερο μέρος της δραστηριότητάς της, οργανώνοντας εκατοντάδες εκπαιδευτικά σεμινάρια, κύκλους διαλέξεων, ταξίδια, εκθέσεις, παιδικά προγράμματα κι άλλες εκδηλώσεις γύρω από θέματα ιστορίας, πολιτισμού και περιβάλλοντος. Έχει στο ενεργητικό της πάνω από δύο χιλιάδες εκπομπές ιστορικού ενδιαφέροντος, δεκάδες ταξίδια στη Μέση Ανατολή, την Τουρκία, τη Μαύρη Θάλασσα και τα Βαλκάνια, συνεργασίες με ελληνικές και ξένες εκδόσεις (βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες), τηλεοπτικές παραγωγές και ένα βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών για το βιβλίο της «Οι Έλληνες στη Μαύρη Θάλασσα» (1991, ανανεωμένη έκδοση 2001). Από το εκδοτικό τμήμα του Πανοράματος έχουν κυκλοφορήσει τα βιβλία της: Ευτυχισμένος που έκανε το ταξίδι του Οδυσσέα (1988), Τέσσερεις Ιστορίες για μία χαμένη πανσέληνο (1989), Οι Έλληνες στη Μαύρη Θάλασσα από την εποχή του Χαλκού ως τις αρχές του 20ού αιώνα, Η ύστατη αγωνία της βυζαντινής πρωτεύουσας (1992), Θρακική Τοπογραφία (1994), Ερυθραία, ένας ευλογημένος μικρόκοσμος στην καρδιά της Ιωνίας (συλλογικός τόμος, 1997). Άλλα βιβλία: Πόντος – Ανατολία (έρευνα και κείμενα για το φωτογραφικό λεύκωμα, εκδ. Μπρατζιώτη 1989), Εν τω σταδίω (εκδ. Άγρα 2004). Η Μαρία των Μογγόλων κυκλοφόρησε από τις εκδ. Πατάκη τον Μάρτιο του 2008. Η τρίτη έκδοση του βιβλίου Οι Έλληνες στη Μαύρη Θάλασσα (Αρχείο της Πολιτιστικής Εταιρείας Πανόραμα) κυκλοφόρησε τον Μάιο 2022.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Οι Έλληνες στη Μαύρη Θάλασσα
    Ταξίδια στις θάλασσες του βυζαντίου

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023