NavalHistory
Πέμπτη, 29 Μαΐου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Οι καμικάζι της θάλασσας. Kaiten: Η απέλπιδα προσπάθεια του Ιαπωνικού Ναυτικού στο Β’ ΠΠ.

Θεόδωρος Μπαζίνης Θεόδωρος Μπαζίνης    
18 Οκτωβρίου 2024
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Παγκόσμια Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
374
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει o Θεόδωρος Μπαζίνης

Όλοι κατανοήσαμε απόλυτα το ότι εκπλήρωση της αποστολής σημαίνει τον δικό μας θάνατο… Όταν έφτασα στη βάση των Kaiten, σκεφτόμουν τον θάνατό μου για δύο ή τρεις ημέρες, αλλά σταδιακά ηρέμησα… Αυτό που με έκανε να το αποφασίσω ήταν η σκέψη πως η Ιαπωνία δεν θα προστατευόταν χωρίς εγώ να μετατραπώ σε σφαίρα. Δεν υπήρχαν άλλοι τρόποι προστασίας των ανθρώπων και της χώρας.

Toshiharu Konada, χειριστής Kaiten, επικεφαλής του 2ου Σμήνους με έδρα τη Βάση στο νησί Hachijo-jima

Οι ανορθόδοξες τακτικές αποτελούσαν πάντα το τελευταίο καταφύγιο του αδύναμου, προκειμένου να αντιμετωπίσει το έλλειμμα ισχύος εναντίον ενός υπέρτερου αντιπάλου, το οποίο προκαλείται από την ποσοτική ή / και την ποιοτική υστέρηση των συμβατικών μέσων. Στην κατάσταση αυτή, ο αδύναμος καταφεύγει σε τακτικές ανταρτοπολέμου (Μάο, Έλληνες και Παρτιζάνοι αντάρτες στο Β ΠΠ, Αφγανοί αντάρτες κατά τη ρωσική εισβολή, Βιετκονγκ) ή επιθέσεις αυτοκτονίας (Παλαιστίνιοι, Ιάπωνες). Σε κάθε περίπτωση η υιοθέτηση των εν λόγω τακτικών απαιτεί μια ιδιαίτερη στρατηγική κουλτούρα, ενώ ειδικά στην περίπτωση των επιθέσεων αυτοκτονίας απαιτεί ένα ιδιαίτερο πολιτισμικό υπόβαθρο και αξιακό σύστημα, στη βάση του οποίου θα στρατολογηθούν όσοι θα στελεχώσουν τις ομάδες αυτοκτονίας. Επιπρόσθετα, προϋποθέτει την ικανότητα συνειδητοποίησης της ασυμμετρίας ισχύος, ιδιαίτερα όταν αυτή προέκυψε κατά την εξέλιξη της πολεμικής αναμέτρησης.

Μετά το 1943, η Ιαπωνία συνειδητοποίησε ότι η πλάστιγγα του πολέμου στον Ειρηνικό είχε γύρει συντριπτικά υπέρ των ΗΠΑ και η τελική έκβαση ήταν μη ανατρέψιμη, με αποτέλεσμα να διακυβεύεται πλέον η ίδια η ύπαρξη της. Η ασυμμετρία ισχύος υπήρξε καθολική, ποσοτική,  ποιοτική καθώς τα αμερικανικά όπλα υπερτερούσαν των ιαπωνικών, αδυναμία εξεύρεσης πόρων, αναπλήρωσης των απωλειών τόσο σε υλικό όσο και ανθρώπινο δυναμικό.

Σε μια τέτοια κατάσταση, οι στρατηγικές επιλογές του αδυνάτου είναι περιορισμένου φάσματος: μπορεί είτε να παραδοθεί είτε να δώσει μια μάχη μέχρις εσχάτων ελπίζοντας σε ευνοϊκότερους όρους ή στην καλύτερη περίπτωση σε διακοπή της επίθεσης. Η επιλογή της δεύτερης περίπτωσης, η οποία και εξετάζεται στο παρόν άρθρο, επιδιώκει να παραγάγει στο επιχειρησιακό πεδίο, τέτοια αποτελέσματα που θα αυξήσουν το κόστος στον επιτιθέμενο, σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που θα διακόψει την επιθετική του ορμή. Παράλληλα, η δράση θα είναι τέτοια που θα συνεπάγεται μειωμένο κόστος στον αμυνόμενο. Μια τέτοια επιλογή εν καιρώ πολέμου απαιτεί καινοτομία, ραγδαίο μετασχηματισμό σε επίπεδο δόγματος, τακτικής και χρησιμοποιούμενων μέσων. Η υιοθέτηση του νέου τρόπου διεξαγωγής των επιχειρήσεων απαιτεί προσαρμογή στις περιστάσεις, οι οποίες συνίσταται από το τακτικό περιβάλλον, τις ημέτερες δυνατότητες και αυτές του αντιπάλου, αλλά και τη στρατηγική κουλτούρα.

Διαβάστε επίσης:  Αυτοκρατορικός Στρατός εναντίον Αυτοκρατορικού Ναυτικού

Το Ιαπωνικό Ναυτικό έχοντας περιέλθει σε δυσχερή κατάσταση στις αρχές του 1944, αποφάσισε να εστιάσει σε επιθέσεις αυτοκτονίας μέσω των οποίων φιλοδοξούσε να αυξήσει το κόστος για τον αντίπαλο. Μια σειρά από μέσα επινοήθηκαν όπως τα αεροσκάφη Καμικάζι, οι ανθρώπινες βόμβες Ohka (piloted bombs), τα σκάφη αυτοκτονίας Shinyo, οι δύτες (ή ανθρώπινες νάρκες) Fukuryu και τέλος τα υποβρύχια τσέπης Kaiten.

Η έρευνα για την ανάπτυξη των υποβρυχίων τσέπης Kaiten, ξεκίνησε το Φεβρουάριο του 1944 και το πρωτότυπο ήταν έτοιμο τον Ιούλιο του ίδιου έτους. Μέσα σε ένα μήνα είχαν κατασκευαστεί 100 περίπου τέτοια οχήματα, γεγονός το οποίο αποδεικνύει τις δυνατότητες της ιαπωνικής βιομηχανίας (ένα έτος πριν το τέλος του πολέμου) να παράγει μαζικά, οπλικά συστήματα αυτού του μεγέθους σε αντίθεση με την αδυναμία της να παράγει μεγαλύτερα μέσα όπως αεροπλανοφόρα, αντιτορπιλικά και καταδρομικά. Αυτό συνηγορεί στην στροφή του ιαπωνικού ναυτικού προς τον ανταρτοπόλεμο καθώς ήταν ίσως η μόνη επιχειρησιακή επιλογή η οποία αφενός μπορούσε να στηρίξει τη στρατηγική της μη παράδοσης και αφετέρου να υποστηριχθεί από τους πόρους και τις δυνατότητες της χώρας.

Το Kaiten στηριζόταν στο σχεδιασμό της τορπίλης Mk93 του ιαπωνικού ναυτικού με την προσθήκη ενός θαλάμου για το χειριστή και φυσικά οργάνων για το χειρισμό του σκάφους. Κατά τη διαδικασία της έρευνας και ανάπτυξης, δημιουργήθηκαν αρκετές παραλλαγές, ωστόσο μόνο το Type 1 επικράτησε και χρησιμοποιήθηκε επιχειρησιακά. Η ιαπωνική βιομηχανία παρήγαγε περίπου 300 τέτοια σκάφη εκ των οποίων τα 100 περίπου στάλθηκαν σε αποστολές αυτοκτονίας.

Ιαπωνική επανδρωμένη τορπίλη Kaiten Type 1 μετά την ανάκτηση από τις δυνάμεις των ΗΠΑ στην Ατόλη Ulithi το 1945. Αυτό είναι το πρυμναίο ήμισυ του Kaiten. Το πρωραίο τμήμα, συμπεριλαμβανομένης της κεφαλής, των εμπρόσθιων δεξαμενών οξυγόνου και καυσίμου, καθώς και το διαμέρισμα του πληρώματος, λείπει και ενδέχεται να έχει καταστραφεί σε έκρηξη της κεφαλής (www.history.navy.mil)

Επιχειρησιακά χαρακτηριστικά του Type 1

 Το σκάφος είχε ένα χειριστή, είχε βάρος 8,3tn, μήκος 14,75μ, διάμετρο 1μ και βάρος κεφαλής μάχης 1550kg, γεγονός που τριπλασίαζε την καταστροφικότητα σε σχέση με την τορπίλη η οποία είχε κεφαλή μάχης περίπου 480kg. Το σκάφος είχε ακτίνα δράσης της τάξης των 40νμ, cruising speed 12kts και μέγιστη ταχύτητα 30kts. Το μέγιστο επιχειρησιακό του βάθος ήταν 80μ. Το σκάφος αντιμετώπιζε πολλά προβλήματα, τα οποία συνίσταντο κυρίως στις διαρροές στο θάλαμο του χειριστή και τις εκρήξεις λόγω εισροής ύδατος στο θάλαμο κινητήρων της τορπίλης. Η διαρροές αυτές γίνονταν μεγαλύτερες κατά τη μεταφορά από υποβρύχια.

Διαβάστε επίσης:  Η απελευθέρωση των Ιωαννίνων και ο ρόλος της Μοίρας Ιονίου.

Στο τακτικό επίπεδο, η καινοτομία του σκάφους συνίστατο ότι σε αντίθεση με την τορπίλη 93, η οποία βάλλονταν από σκάφη επιφανείας, το Kaiten μπορούσε να μεταφερθεί στο πεδίο μάχης από αντιτορπιλικά ή υποβρύχια και να αφεθεί σε απόσταση από το στόχο επιτυγχάνοντας αιφνιδιασμό. Επιπλέον, η ύπαρξη χειριστή φιλοδοξούσε να αυξήσει την αποτελεσματικότητα αναφορικά με την κατεύθυνση προς το στόχο. Ωστόσο, παρά το θεωρητικό τους πλεονέκτημα, το Kaiten δεν επέφερε τα επιθυμητά αποτελέσματα στο τακτικό πεδίο, ενώ παράλληλα αύξησε κατακόρυφα την τρωτότητα των ιαπωνικών υποβρυχίων που το μετέφεραν καθώς τα τελευταία δεν μπορούσαν να καταδυθούν σε μεγάλο βάθος κατά τη μεταφορά στο πεδίο μάχης.

            Κατά την τελευταία φάση του πολέμου, το ιαπωνικό ναυτικό προετοίμαζε το Kaiten Type 10, το οποίο θα βάλλονταν από την ξηρά σε ρόλο παράκτιας άμυνας, απόδειξη της αποδοχής της οριστικής ήττας στο θαλάσσιο πεδίο, της έλλειψης πλατφορμών μεταφοράς και της θαλάσσιας κυριαρχίας του αμερικανικού ναυτικού.

Αποτελέσματα δράσης

            Σύμφωνα με αμερικανικές πηγές, τα υποβρύχια Kaiten κατάφεραν να βυθίσουν μόλις δύο πλοία USS Mississinewa, το αποβατικό USS LCI-600 και να προκαλέσουν ζημιές σε ένα αριθμό άλλων, με συνολικές απώλειες 187 ανδρών, χωρίς ωστόσο να επιφέρουν καμία επίπτωση στην εξέλιξη των επιχειρήσεων του αμερικανικού ναυτικού. Σε αντίθεση 120 περίπου Ιάπωνες χειριστές έχασαν τη ζωή τους (συμπεριλαμβανομένων 15 κατά τις δοκιμές), ενώ επίσης βυθίστηκαν 8 υποβρύχια μεταφοράς Kaiten, προκαλώντας το θάνατο 850 ανδρών. Οι λόγοι της αποτυχίας οφείλονται:

α.  Στην επιτυχημένη ανθυποβρυχιακή δράση του αμερικανικού ναυτικού.

β.  Στον έγκαιρο εντοπισμό των ιαπωνικών υποβρυχίων, γεγονός που οφειλόταν και στο μικρό βάθος που αυτά έπλεαν ενώ μετέφεραν τα Kaiten.

γ.  Στην τρωτότητα των μικροσκοπικών υποβρυχίων Kaiten έναντι των ανθυποβρυχιακών αντιμέτρων του αμερικανικού ναυτικού (βόμβες βάθους).

Διαβάστε επίσης:  Ο «χρυσός αιώνας» της Καβάλας. 

δ.  Στο μικρό διάστημα εκπαίδευσης προσωπικού και ανάπτυξης του όπλου και των ανάλογων τακτικών.

Η βύθιση του USS Mississinewa

Το Kaiten, αποτέλεσε προϊόν καινοτομίας και τεχνολογίας και μέρος της στρατηγικής της μη παράδοσης, εντούτοις δεν μπόρεσε να επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα επί του πεδίου, γεγονός που μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η μεταφορά ανορθόδοξων και καινοτόμων μεθόδων στο επιχειρησιακό και τακτικό πεδίο δεν αποτελεί μια a priori εγγύηση επιτυχίας. Καταρχήν, υπάρχει ένα κατώφλι ελλείμματος ισχύος το οποίο μπορεί να καλυφθεί από αυτές της μεθόδου. Η χαώδης ασυμμετρία συμβατικής ισχύος, ποσοτικής υπεροχής και δυνατότητας αναπλήρωσης απωλειών και αναλώσεων δεν γίνεται να καλυφθεί με ποιοτική υπεροχή ή ανορθόδοξες μεθόδους.

Μια δεύτερη παρατήρηση αφορά το γεγονός ότι τα προϊόντα καινοτομίας για να είναι αποτελεσματικά θα πρέπει να έχουν υποστεί μακροχρόνια σχεδίαση και επιχειρησιακό πειραματισμό, να είναι κατάλληλα προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις, προκειμένου να ξεπερνούν τα αμυντικά συστήματα, και τέλος να συνάδουν με τη στρατηγική κουλτούρα και το διακριτό πολιτιστικό υπόβαθρο του φέροντος συλλογικού εμπόλεμου υποκείμενου, εφόσον αυτά υπάρχουν και εφόσον έχουν καλλιεργηθεί.

Δύο τορπίλες Kaiten επάνω σε Ιαπωνικό υποβρύχιο. (https://ww2historybook.com)

Αν η ιαπωνική μεθόδευση κατασκευής οχημάτων αυτοκτονίας εξεταστεί με προσέγγιση ανασκόπησης, είναι εύκολο να ανιχνευθούν αναλογίες και ομοιότητες με τη σημερινή χρήση των μη επανδρωμένων συστημάτων, με πασίδηλη φυσικά τη διαφορά της μη ύπαρξης χειριστών. Το γεγονός της μη ύπαρξης χειριστών συνεπάγεται την ακόμα μεγαλύτερη μείωση του κόστους για τον αμυνόμενο. Η περιπτωσιολογική μελέτη του Ρωσοουκρανικού πολέμου, στο θαλάσσιο πεδίο, καταδεικνύει την επιτυχή χρήση των συγκεκριμένων τεχνολογιών, καθώς και το ρόλο της καινοτομίας ως καταλύτη (enabler) της εξέλιξης των πολεμικών επιχειρήσεων.

            Ωστόσο, μια τέτοια προσέγγιση δεν θα πρέπει να μας παρασύρει σε ντετερμινιστικές αντιλήψεις και νομοτελειακούς ιδεασμούς αναφορικά με την αποτελεσματικότητα αυτών των μεθόδων. Όπως αποδείχτηκε στην περίπτωση του ιαπωνικού ναυτικού κατά το ΒΠΠ, υπάρχει αφενός ένα όριο πέραν του οποίου το έλλειμμα συμβατικής ισχύος δεν είναι δυνατό να καλυφθεί και αφετέρου η καινοτομία σε επίπεδο δόγματος και τακτικών εκ μέρους των συμβατικών μέσων είναι δυνατό να υπερκαλύψει τους κινδύνους των ανορθόδοξων μεθόδων.

Ο προσεκτικός σχεδιασμός, η ισορροπία μέσων (balance of the fleet) και μεθόδων θα παραμένουν πάντα ο δρόμος προς την επιτυχία…

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 2ος Παγκόσμιος ΠόλεμοςKaitenανθρωποτορπίλεςεπανδρωμένες τορπίλεςκαμικάζιΜπαζίνηςΝαυτική ΙστορίαΠαγκόσμια ιστορία
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Το νόστιμον ήμαρ / Επιχείρηση Manna.

Επόμενο Άρθρο

Τα μεγάλα μέσα

Σχετικά Άρθρα

Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)
Ελληνική Ιστορία

Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

Αναστάσιος Δημητρακόπουλος
29 Μαΐου 2025
Ελληνική Ιστορία

“Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

Σπύρος Θεοδωράκης
29 Μαΐου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

Κλεάνθης Κυριακίδης
29 Μαΐου 2025
Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)
Εμπορική Ναυτιλία

«Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

Άρης Μπιλάλης
26 Μαΐου 2025
Επόμενο Άρθρο

Τα μεγάλα μέσα

Y/B Παπανικολής. Σπάνια ηχητικά ντοκουμέντα.

Η Διπλωματία «πάσης φύσεως» λίγο πριν την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου την 28η Οκτωβρίου 1940.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Θεόδωρος Μπαζίνης

    O Μπαζίνης Θεόδωρος είναι Αντιπλοίαρχος του Πολεμικού Ναυτικού. Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1975 και αποφοίτησε από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων το 1997. Κατέχει πτυχίο Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας από το Πάντειον Πανεπιστήμιο και Μεταπτυχιακό τίτλο Σπουδών στις Διεθνείς Σχέσεις και Στρατηγικές Σπουδές από το Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου. Είναι μέλος του ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και του ΙΔΙΣ. Έχει συγγράψει αριθμό άρθρων σε ιστοσελίδες σε θέματα Ναυτικής Στρατηγικής και Διεθνών Σχέσεων.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Οι καμικάζι της θάλασσας. Kaiten: Η απέλπιδα προσπάθεια του Ιαπωνικού Ναυτικού στο Β’ ΠΠ.
    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Επιλογή κατηγορίας

    ΕΤΙΚΕΤΕΣ

    1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Διαμαντής Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

    ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

    Μάιος 2025
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  
    « Απρ    
    ADVERTISEMENT
    • Ναυτική Ιστορία
    • Ναυτική Παράδοση &
      Ναυτική Τεχνολογία
    • Ναυτική Ισχύς &
      Ναυτικό Δίκαιο
    • Τέχνες &
      Λογοτεχνία
    • Οπτικοακουστικά
    • Ναυτική Ιστορία
    • Ναυτική Παράδοση &
      Ναυτική Τεχνολογία
    • Ναυτική Ισχύς &
      Ναυτικό Δίκαιο
    • Τέχνες &
      Λογοτεχνία
    • Οπτικοακουστικά
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
      • Ελληνική Ιστορία
      • Εμπορική Ναυτιλία
      • Παγκόσμια Ιστορία
      • Ιστορικά Αρχεία
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
    • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
      • Βιβλιοπαρουσίαση
      • Ζωγραφική
      • Κινηματογράφος
      • Λογοτεχνία
    • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
      • Φωτογραφίες
      • Podcasts
      • Video
      • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
      • Quiz
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
      • Ελληνική Ιστορία
      • Εμπορική Ναυτιλία
      • Παγκόσμια Ιστορία
      • Ιστορικά Αρχεία
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
    • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
      • Βιβλιοπαρουσίαση
      • Ζωγραφική
      • Κινηματογράφος
      • Λογοτεχνία
    • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
      • Φωτογραφίες
      • Podcasts
      • Video
      • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
      • Quiz
    • Όροι Χρήσης
    • Πολιτική Απορρήτου
    • Επικοινωνία
    • Συντελεστές
    • Όροι Χρήσης
    • Πολιτική Απορρήτου
    • Επικοινωνία
    • Συντελεστές
    © Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
    Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

    Welcome Back!

    Login to your account below

    Forgotten Password? Sign Up

    Create New Account!

    Fill the forms bellow to register

    All fields are required. Log In

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    Log In

    Add New Playlist

    Χωρίς αποτελέσματα
    Δείτε όλα τα αποτελέσματα
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
      • Ελληνική Ιστορία
      • Εμπορική Ναυτιλία
      • Παγκόσμια Ιστορία
      • Ιστορικά Αρχεία
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
    • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
      • Βιβλιοπαρουσίαση
      • Ζωγραφική
      • Κινηματογράφος
      • Λογοτεχνία
    • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
      • Φωτογραφίες
      • Podcasts
      • Video
      • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
      • Quiz

    © 2023