NavalHistory
Τρίτη, 14 Οκτωβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

    Η άγνωστη και συναρπαστική βιογραφία του Εμμανουήλ Ματθαίου.

    Διαδικτυακή παρουσίαση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ. για την Ναυμαχία της Σαλαμίνας (βίντεο).

    Κατάληψη της Χίου (1912)

    Ο ηρωικός θάνατος του Ανθυποπλοίαρχου Νικόλαου Ρίτσου στη Χίο. Τεκμήρια και Μαρτυρίες.

    Επιχείρηση Magic Carpet

    Απόπλους αρματαγωγού

    Τα αρματαγωγά του Βασιλικού Ναυτικού και η συμβολή τους κατά τη διάρκεια των Επιχειρήσεων 1948-49

    14 Σεπτεμβρίου 1943. Βύθιση υποβρυχίου “Κατσώνης”.

    Το ΠΑΡΟΣ  την ώρα της γιορτής στο λιμάνι. Όμως τα αμέσως επόμενα λεπτά: “Σεισμός 6,2 ρίχτερ. Καλαμάτα ώρα μηδέν. 50.00 σεισμοπαθείς, νεκροί, αγνοούμενοι, τραυματίες.”

    Ε/Γ-Ο/Γ ΠΑΡΟΣ. Ένα πλοίο που έσωζε ζωές.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

    Η άγνωστη και συναρπαστική βιογραφία του Εμμανουήλ Ματθαίου.

    Διαδικτυακή παρουσίαση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ. για την Ναυμαχία της Σαλαμίνας (βίντεο).

    Κατάληψη της Χίου (1912)

    Ο ηρωικός θάνατος του Ανθυποπλοίαρχου Νικόλαου Ρίτσου στη Χίο. Τεκμήρια και Μαρτυρίες.

    Επιχείρηση Magic Carpet

    Απόπλους αρματαγωγού

    Τα αρματαγωγά του Βασιλικού Ναυτικού και η συμβολή τους κατά τη διάρκεια των Επιχειρήσεων 1948-49

    14 Σεπτεμβρίου 1943. Βύθιση υποβρυχίου “Κατσώνης”.

    Το ΠΑΡΟΣ  την ώρα της γιορτής στο λιμάνι. Όμως τα αμέσως επόμενα λεπτά: “Σεισμός 6,2 ρίχτερ. Καλαμάτα ώρα μηδέν. 50.00 σεισμοπαθείς, νεκροί, αγνοούμενοι, τραυματίες.”

    Ε/Γ-Ο/Γ ΠΑΡΟΣ. Ένα πλοίο που έσωζε ζωές.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Οι καμικάζι της θάλασσας. Kaiten: Η απέλπιδα προσπάθεια του Ιαπωνικού Ναυτικού στο Β’ ΠΠ.

Θεόδωρος Μπαζίνης Θεόδωρος Μπαζίνης    
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Παγκόσμια Ιστορία
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει o Θεόδωρος Μπαζίνης

Όλοι κατανοήσαμε απόλυτα το ότι εκπλήρωση της αποστολής σημαίνει τον δικό μας θάνατο… Όταν έφτασα στη βάση των Kaiten, σκεφτόμουν τον θάνατό μου για δύο ή τρεις ημέρες, αλλά σταδιακά ηρέμησα… Αυτό που με έκανε να το αποφασίσω ήταν η σκέψη πως η Ιαπωνία δεν θα προστατευόταν χωρίς εγώ να μετατραπώ σε σφαίρα. Δεν υπήρχαν άλλοι τρόποι προστασίας των ανθρώπων και της χώρας.

Toshiharu Konada, χειριστής Kaiten, επικεφαλής του 2ου Σμήνους με έδρα τη Βάση στο νησί Hachijo-jima

Οι ανορθόδοξες τακτικές αποτελούσαν πάντα το τελευταίο καταφύγιο του αδύναμου, προκειμένου να αντιμετωπίσει το έλλειμμα ισχύος εναντίον ενός υπέρτερου αντιπάλου, το οποίο προκαλείται από την ποσοτική ή / και την ποιοτική υστέρηση των συμβατικών μέσων. Στην κατάσταση αυτή, ο αδύναμος καταφεύγει σε τακτικές ανταρτοπολέμου (Μάο, Έλληνες και Παρτιζάνοι αντάρτες στο Β ΠΠ, Αφγανοί αντάρτες κατά τη ρωσική εισβολή, Βιετκονγκ) ή επιθέσεις αυτοκτονίας (Παλαιστίνιοι, Ιάπωνες). Σε κάθε περίπτωση η υιοθέτηση των εν λόγω τακτικών απαιτεί μια ιδιαίτερη στρατηγική κουλτούρα, ενώ ειδικά στην περίπτωση των επιθέσεων αυτοκτονίας απαιτεί ένα ιδιαίτερο πολιτισμικό υπόβαθρο και αξιακό σύστημα, στη βάση του οποίου θα στρατολογηθούν όσοι θα στελεχώσουν τις ομάδες αυτοκτονίας. Επιπρόσθετα, προϋποθέτει την ικανότητα συνειδητοποίησης της ασυμμετρίας ισχύος, ιδιαίτερα όταν αυτή προέκυψε κατά την εξέλιξη της πολεμικής αναμέτρησης.

Μετά το 1943, η Ιαπωνία συνειδητοποίησε ότι η πλάστιγγα του πολέμου στον Ειρηνικό είχε γύρει συντριπτικά υπέρ των ΗΠΑ και η τελική έκβαση ήταν μη ανατρέψιμη, με αποτέλεσμα να διακυβεύεται πλέον η ίδια η ύπαρξη της. Η ασυμμετρία ισχύος υπήρξε καθολική, ποσοτική,  ποιοτική καθώς τα αμερικανικά όπλα υπερτερούσαν των ιαπωνικών, αδυναμία εξεύρεσης πόρων, αναπλήρωσης των απωλειών τόσο σε υλικό όσο και ανθρώπινο δυναμικό.

Σε μια τέτοια κατάσταση, οι στρατηγικές επιλογές του αδυνάτου είναι περιορισμένου φάσματος: μπορεί είτε να παραδοθεί είτε να δώσει μια μάχη μέχρις εσχάτων ελπίζοντας σε ευνοϊκότερους όρους ή στην καλύτερη περίπτωση σε διακοπή της επίθεσης. Η επιλογή της δεύτερης περίπτωσης, η οποία και εξετάζεται στο παρόν άρθρο, επιδιώκει να παραγάγει στο επιχειρησιακό πεδίο, τέτοια αποτελέσματα που θα αυξήσουν το κόστος στον επιτιθέμενο, σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που θα διακόψει την επιθετική του ορμή. Παράλληλα, η δράση θα είναι τέτοια που θα συνεπάγεται μειωμένο κόστος στον αμυνόμενο. Μια τέτοια επιλογή εν καιρώ πολέμου απαιτεί καινοτομία, ραγδαίο μετασχηματισμό σε επίπεδο δόγματος, τακτικής και χρησιμοποιούμενων μέσων. Η υιοθέτηση του νέου τρόπου διεξαγωγής των επιχειρήσεων απαιτεί προσαρμογή στις περιστάσεις, οι οποίες συνίσταται από το τακτικό περιβάλλον, τις ημέτερες δυνατότητες και αυτές του αντιπάλου, αλλά και τη στρατηγική κουλτούρα.

Διαβάστε επίσης:  Ο προκλητικός και άνανδρος βομβαρδισμός του “ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ” μέσα στο λιμάνι της Ερμούπολης

Το Ιαπωνικό Ναυτικό έχοντας περιέλθει σε δυσχερή κατάσταση στις αρχές του 1944, αποφάσισε να εστιάσει σε επιθέσεις αυτοκτονίας μέσω των οποίων φιλοδοξούσε να αυξήσει το κόστος για τον αντίπαλο. Μια σειρά από μέσα επινοήθηκαν όπως τα αεροσκάφη Καμικάζι, οι ανθρώπινες βόμβες Ohka (piloted bombs), τα σκάφη αυτοκτονίας Shinyo, οι δύτες (ή ανθρώπινες νάρκες) Fukuryu και τέλος τα υποβρύχια τσέπης Kaiten.

Η έρευνα για την ανάπτυξη των υποβρυχίων τσέπης Kaiten, ξεκίνησε το Φεβρουάριο του 1944 και το πρωτότυπο ήταν έτοιμο τον Ιούλιο του ίδιου έτους. Μέσα σε ένα μήνα είχαν κατασκευαστεί 100 περίπου τέτοια οχήματα, γεγονός το οποίο αποδεικνύει τις δυνατότητες της ιαπωνικής βιομηχανίας (ένα έτος πριν το τέλος του πολέμου) να παράγει μαζικά, οπλικά συστήματα αυτού του μεγέθους σε αντίθεση με την αδυναμία της να παράγει μεγαλύτερα μέσα όπως αεροπλανοφόρα, αντιτορπιλικά και καταδρομικά. Αυτό συνηγορεί στην στροφή του ιαπωνικού ναυτικού προς τον ανταρτοπόλεμο καθώς ήταν ίσως η μόνη επιχειρησιακή επιλογή η οποία αφενός μπορούσε να στηρίξει τη στρατηγική της μη παράδοσης και αφετέρου να υποστηριχθεί από τους πόρους και τις δυνατότητες της χώρας.

Το Kaiten στηριζόταν στο σχεδιασμό της τορπίλης Mk93 του ιαπωνικού ναυτικού με την προσθήκη ενός θαλάμου για το χειριστή και φυσικά οργάνων για το χειρισμό του σκάφους. Κατά τη διαδικασία της έρευνας και ανάπτυξης, δημιουργήθηκαν αρκετές παραλλαγές, ωστόσο μόνο το Type 1 επικράτησε και χρησιμοποιήθηκε επιχειρησιακά. Η ιαπωνική βιομηχανία παρήγαγε περίπου 300 τέτοια σκάφη εκ των οποίων τα 100 περίπου στάλθηκαν σε αποστολές αυτοκτονίας.

Ιαπωνική επανδρωμένη τορπίλη Kaiten Type 1 μετά την ανάκτηση από τις δυνάμεις των ΗΠΑ στην Ατόλη Ulithi το 1945. Αυτό είναι το πρυμναίο ήμισυ του Kaiten. Το πρωραίο τμήμα, συμπεριλαμβανομένης της κεφαλής, των εμπρόσθιων δεξαμενών οξυγόνου και καυσίμου, καθώς και το διαμέρισμα του πληρώματος, λείπει και ενδέχεται να έχει καταστραφεί σε έκρηξη της κεφαλής (www.history.navy.mil)

Επιχειρησιακά χαρακτηριστικά του Type 1

 Το σκάφος είχε ένα χειριστή, είχε βάρος 8,3tn, μήκος 14,75μ, διάμετρο 1μ και βάρος κεφαλής μάχης 1550kg, γεγονός που τριπλασίαζε την καταστροφικότητα σε σχέση με την τορπίλη η οποία είχε κεφαλή μάχης περίπου 480kg. Το σκάφος είχε ακτίνα δράσης της τάξης των 40νμ, cruising speed 12kts και μέγιστη ταχύτητα 30kts. Το μέγιστο επιχειρησιακό του βάθος ήταν 80μ. Το σκάφος αντιμετώπιζε πολλά προβλήματα, τα οποία συνίσταντο κυρίως στις διαρροές στο θάλαμο του χειριστή και τις εκρήξεις λόγω εισροής ύδατος στο θάλαμο κινητήρων της τορπίλης. Η διαρροές αυτές γίνονταν μεγαλύτερες κατά τη μεταφορά από υποβρύχια.

Διαβάστε επίσης:  Σύντομη παρουσίαση της ιστορίας του αντιτορπιλικού Βασιλεύς Γεώργιος Α'.

Στο τακτικό επίπεδο, η καινοτομία του σκάφους συνίστατο ότι σε αντίθεση με την τορπίλη 93, η οποία βάλλονταν από σκάφη επιφανείας, το Kaiten μπορούσε να μεταφερθεί στο πεδίο μάχης από αντιτορπιλικά ή υποβρύχια και να αφεθεί σε απόσταση από το στόχο επιτυγχάνοντας αιφνιδιασμό. Επιπλέον, η ύπαρξη χειριστή φιλοδοξούσε να αυξήσει την αποτελεσματικότητα αναφορικά με την κατεύθυνση προς το στόχο. Ωστόσο, παρά το θεωρητικό τους πλεονέκτημα, το Kaiten δεν επέφερε τα επιθυμητά αποτελέσματα στο τακτικό πεδίο, ενώ παράλληλα αύξησε κατακόρυφα την τρωτότητα των ιαπωνικών υποβρυχίων που το μετέφεραν καθώς τα τελευταία δεν μπορούσαν να καταδυθούν σε μεγάλο βάθος κατά τη μεταφορά στο πεδίο μάχης.

            Κατά την τελευταία φάση του πολέμου, το ιαπωνικό ναυτικό προετοίμαζε το Kaiten Type 10, το οποίο θα βάλλονταν από την ξηρά σε ρόλο παράκτιας άμυνας, απόδειξη της αποδοχής της οριστικής ήττας στο θαλάσσιο πεδίο, της έλλειψης πλατφορμών μεταφοράς και της θαλάσσιας κυριαρχίας του αμερικανικού ναυτικού.

Αποτελέσματα δράσης

            Σύμφωνα με αμερικανικές πηγές, τα υποβρύχια Kaiten κατάφεραν να βυθίσουν μόλις δύο πλοία USS Mississinewa, το αποβατικό USS LCI-600 και να προκαλέσουν ζημιές σε ένα αριθμό άλλων, με συνολικές απώλειες 187 ανδρών, χωρίς ωστόσο να επιφέρουν καμία επίπτωση στην εξέλιξη των επιχειρήσεων του αμερικανικού ναυτικού. Σε αντίθεση 120 περίπου Ιάπωνες χειριστές έχασαν τη ζωή τους (συμπεριλαμβανομένων 15 κατά τις δοκιμές), ενώ επίσης βυθίστηκαν 8 υποβρύχια μεταφοράς Kaiten, προκαλώντας το θάνατο 850 ανδρών. Οι λόγοι της αποτυχίας οφείλονται:

α.  Στην επιτυχημένη ανθυποβρυχιακή δράση του αμερικανικού ναυτικού.

β.  Στον έγκαιρο εντοπισμό των ιαπωνικών υποβρυχίων, γεγονός που οφειλόταν και στο μικρό βάθος που αυτά έπλεαν ενώ μετέφεραν τα Kaiten.

γ.  Στην τρωτότητα των μικροσκοπικών υποβρυχίων Kaiten έναντι των ανθυποβρυχιακών αντιμέτρων του αμερικανικού ναυτικού (βόμβες βάθους).

Διαβάστε επίσης:  15 Αυγούστου 1940. «Έλλη» – Το πρώτο θύμα του Ελληνοϊταλικού Πολέμου του 1940

δ.  Στο μικρό διάστημα εκπαίδευσης προσωπικού και ανάπτυξης του όπλου και των ανάλογων τακτικών.

Η βύθιση του USS Mississinewa

Το Kaiten, αποτέλεσε προϊόν καινοτομίας και τεχνολογίας και μέρος της στρατηγικής της μη παράδοσης, εντούτοις δεν μπόρεσε να επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα επί του πεδίου, γεγονός που μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η μεταφορά ανορθόδοξων και καινοτόμων μεθόδων στο επιχειρησιακό και τακτικό πεδίο δεν αποτελεί μια a priori εγγύηση επιτυχίας. Καταρχήν, υπάρχει ένα κατώφλι ελλείμματος ισχύος το οποίο μπορεί να καλυφθεί από αυτές της μεθόδου. Η χαώδης ασυμμετρία συμβατικής ισχύος, ποσοτικής υπεροχής και δυνατότητας αναπλήρωσης απωλειών και αναλώσεων δεν γίνεται να καλυφθεί με ποιοτική υπεροχή ή ανορθόδοξες μεθόδους.

Μια δεύτερη παρατήρηση αφορά το γεγονός ότι τα προϊόντα καινοτομίας για να είναι αποτελεσματικά θα πρέπει να έχουν υποστεί μακροχρόνια σχεδίαση και επιχειρησιακό πειραματισμό, να είναι κατάλληλα προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις, προκειμένου να ξεπερνούν τα αμυντικά συστήματα, και τέλος να συνάδουν με τη στρατηγική κουλτούρα και το διακριτό πολιτιστικό υπόβαθρο του φέροντος συλλογικού εμπόλεμου υποκείμενου, εφόσον αυτά υπάρχουν και εφόσον έχουν καλλιεργηθεί.

Δύο τορπίλες Kaiten επάνω σε Ιαπωνικό υποβρύχιο. (https://ww2historybook.com)

Αν η ιαπωνική μεθόδευση κατασκευής οχημάτων αυτοκτονίας εξεταστεί με προσέγγιση ανασκόπησης, είναι εύκολο να ανιχνευθούν αναλογίες και ομοιότητες με τη σημερινή χρήση των μη επανδρωμένων συστημάτων, με πασίδηλη φυσικά τη διαφορά της μη ύπαρξης χειριστών. Το γεγονός της μη ύπαρξης χειριστών συνεπάγεται την ακόμα μεγαλύτερη μείωση του κόστους για τον αμυνόμενο. Η περιπτωσιολογική μελέτη του Ρωσοουκρανικού πολέμου, στο θαλάσσιο πεδίο, καταδεικνύει την επιτυχή χρήση των συγκεκριμένων τεχνολογιών, καθώς και το ρόλο της καινοτομίας ως καταλύτη (enabler) της εξέλιξης των πολεμικών επιχειρήσεων.

            Ωστόσο, μια τέτοια προσέγγιση δεν θα πρέπει να μας παρασύρει σε ντετερμινιστικές αντιλήψεις και νομοτελειακούς ιδεασμούς αναφορικά με την αποτελεσματικότητα αυτών των μεθόδων. Όπως αποδείχτηκε στην περίπτωση του ιαπωνικού ναυτικού κατά το ΒΠΠ, υπάρχει αφενός ένα όριο πέραν του οποίου το έλλειμμα συμβατικής ισχύος δεν είναι δυνατό να καλυφθεί και αφετέρου η καινοτομία σε επίπεδο δόγματος και τακτικών εκ μέρους των συμβατικών μέσων είναι δυνατό να υπερκαλύψει τους κινδύνους των ανορθόδοξων μεθόδων.

Ο προσεκτικός σχεδιασμός, η ισορροπία μέσων (balance of the fleet) και μεθόδων θα παραμένουν πάντα ο δρόμος προς την επιτυχία…

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 2ος Παγκόσμιος ΠόλεμοςKaitenανθρωποτορπίλεςεπανδρωμένες τορπίλεςκαμικάζιΜπαζίνηςΝαυτική ΙστορίαΠαγκόσμια ιστορία
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Το νόστιμον ήμαρ / Επιχείρηση Manna.

Επόμενο Άρθρο

Τα μεγάλα μέσα

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

Άννα Μπατζέλη
10 Οκτωβρίου 2025
Ελληνική Ιστορία

25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

Ελευθέριος Σφακτός
8 Οκτωβρίου 2025
Ελληνική Ιστορία

Η άγνωστη και συναρπαστική βιογραφία του Εμμανουήλ Ματθαίου.

Γρηγόρης Μπλαβέρης
2 Οκτωβρίου 2025
Video

Διαδικτυακή παρουσίαση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ. για την Ναυμαχία της Σαλαμίνας (βίντεο).

Κωνσταντίνος Κολιόπουλος
Παναγιώτης Φουράκης
Σπυρίδων Μαζαράκης
Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου
25 Σεπτεμβρίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Τα μεγάλα μέσα

Y/B Παπανικολής. Σπάνια ηχητικά ντοκουμέντα.

Η Διπλωματία «πάσης φύσεως» λίγο πριν την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου την 28η Οκτωβρίου 1940.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Θεόδωρος Μπαζίνης

    O Μπαζίνης Θεόδωρος είναι Αντιπλοίαρχος του Πολεμικού Ναυτικού. Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1975 και αποφοίτησε από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων το 1997. Κατέχει πτυχίο Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας από το Πάντειον Πανεπιστήμιο και Μεταπτυχιακό τίτλο Σπουδών στις Διεθνείς Σχέσεις και Στρατηγικές Σπουδές από το Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου. Είναι μέλος του ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και του ΙΔΙΣ. Έχει συγγράψει αριθμό άρθρων σε ιστοσελίδες σε θέματα Ναυτικής Στρατηγικής και Διεθνών Σχέσεων.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Οι καμικάζι της θάλασσας. Kaiten: Η απέλπιδα προσπάθεια του Ιαπωνικού Ναυτικού στο Β’ ΠΠ.
    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Οκτώβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Σεπ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023