NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Στις απαρχές της Ελληνικής ατμοπλοΐας και ακτοπλοΐας. Tο φορτηγό ατμόπλοιο Θήρα, ex Θηρεσία

Γιώργος Καρέλας Γιώργος Καρέλας    
10 Ιανουαρίου 2025
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
232
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Κείμενο Γιώργος Καρέλας

Η άγνωστη περιπετειώδης ζωή ενός μικρού φορτηγού πλοίου, ενός από τα πρώτα ατμόπλοια της Θηραικής αλλά και της Ελληνικής ατμοπλοΐας.

Αφιερωμένο στους πρώτους Έλληνες καραβοκύρηδες

Το μικρό αυτό φορτηγάκι που εικονίζεται βυθισμένο σχεδόν εξ ολοκλήρου σε ένα άγνωστο λιμάνι θα έμενε για πάντα ίσως στην αφάνεια αν δεν συνέβαινε  ένα τυχαίο περιστατικό που είχε σαν αποτέλεσμα την ανάδειξη της ενδιαφέρουσας «ζωής» του. Αυτό ήταν η αγορά  της  φωτοκάρτας που το απεικόνιζε ημιβυθισμένο . Η κάρτα  αποκτήθηκε  βασικά λόγω της αρχικής υπόθεσής μου πως  απεικόνιζε ένα άλλο Ελληνικό πλοίο . 

Το φορτηγό πλοίο Θήρα σε πρώτο πλάνο βυθισμένο στο λιμάνι του Αγίου Ιωάννη της Μεδούης ( σημερινό Shëngjin στη Βόρεια Αλβανία)

Δεν κουβάλαγε  όμως τελικά  λίγη ιστορία στα αμπάρια του αυτό το καραβάκι και του αξίζει ένα αφιέρωμα για να διασωθεί η ιστορία του ….

Ποιο  ήταν το πλοίο αυτό που εξ αρχής είχα νομίσει πως ήταν Ελληνικό και ποιος ήταν και ο λόγος που απέκτησα την κάρτα;

Μια σημείωση στο πίσω μέρος της κάρτας   ανέφερε Δυρράχιο αλλά  από την έρευνα που έκανα  προέκυψε ότι το εικονιζόμενο λιμάνι δεν ήταν αυτό του Δυρραχίου αλλά αυτό που εξ αρχής είχα υποθέσει, δηλαδή το λιμάνι του Αγίου Ιωάννη της Μεδούης , σημερινό Shëngjin  170 xιλιόμετρα Βορειότερα  κοντά στα σύνορα της Αλβανίας με το Μαυρβούνιο. Ένα  λιμάνι που γνώρισε στιγμές δράσης και ολέθρου και κατά τον Α Βαλκανικό πόλεμο αλλά και τον Α Παγκόσμιο πόλεμο.

Στον πρώτο Βαλκανικό πόλεμο και συγκεκριμένα την 27η Φεβρουαρίου 1913 το ελαφρύ καταδρομικό Χαμιδιέ της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας έχοντας καταφέρει να διασπάσει τον σφιχτό κλοιό που είχε εφαρμόσει ο ισχυρός Ελληνικός στόλος στα στενά βγήκε στο Αιγαίο και σκόρπισε τον πανικό. Μετά της αρχική βύθιση του επίτακτου Μακεδονία στο λιμάνι της Σύρου την 2α Ιανουαρίου 1912 διέπλευσε την Πελοπόννησο και έφτασε στο Ιόνιο για να καταλήξει στην Αδριατική. Εκεί βομβάρδισε Ελληνικά φορτηγά πλοία που βρίσκονταν στο λιμάνι Άγιος Ιωάννης της Μεδούης στην Αλβανία για να  βοηθήσουν με προμήθειες τους συμμάχους τους,  τις δυνάμεις της Σερβίας και Μαυροβουνίου που είχαν κατακτήσει το σημαντικό λιμάνι από την Τουρκική Αυτοκρατορία..

Διαβάστε επίσης:  Η καταστροφή της γερμανικής νηοπομπής στο Πήλιο

Αν και  από την επίθεση κατά έξη ανυπεράσπιστων Ελληνικών φορτηγών τελικά απ’ ότι φαίνεται δεν βυθίστηκε κανένα Ελληνικό πλοίο το Χαμιδιέ παρ’ όλα αυτά βύθισε ένα Ελληνικό φορτηγό δια εμβολισμού, το Λέρος,  πριν φτάσει στο λιμάνι αυτό και  βομβαρδίσει τα Ελληνικά πλοία που βρίσκονταν εκεί.

Ο φόβος του εντοπισμού και  αποκλεισμού από ανεφοδιασμό από τα Ελληνικά πολεμικά που κατέφθαναν στην περιοχή και η αντίσταση από Έλληνες και Σέρβους ναυτικούς που επέβαιναν στο φορτηγό Τριφυλία έκαναν το Χαμιδιέ να φύγει γρήγορα από την περιοχή και τελικά την ημέρα εκείνη απετράπη  μια πανωλεθρία στο λιμάνι του St Govanni di Medua

Οι βομβαρδισμοί του Χαμιδιέ στοίχισαν τη ζωή σε 100-150 Σέρβους στρατιώτες και τεσσάρων μελών του πληρώματος του Τριφυλία, παρ’ όλα αυτά   δεν υπήρξε απώλεια πλοίου στο λιμάνι.

 Μετά την ταυτοποίηση του λιμανιού πάντως άρχισα να πιστεύω πως αν και ίσως τελικά υπήρξαν και κάποιες απώλειες Ελληνικών πλοίων δεδομένου ότι αυτά αιφνιδιάστηκαν και βρέθηκαν απροστάτευτα κάτω από τα πυρά του Τουρκικού καταδρομικού ή  η φωτοκάρτα  να μην ήταν από την περίοδο των Βαλκανικών πολέμων …

Ξεκίνησα λοιπόν να εξετάζω και την περίπτωση του Α Παγκοσμίου πολέμου, του επονομαζόμενου και ως Μεγάλου Πολέμου κατά την οποία το λιμάνι αυτό υπήρξε επίσης θέατρο πολέμου.

Στον Α Παγκόσμιο από το  λιμάνι του Shëngjin  και το λιμάνι του Δυρραχίου  έγινε η εκκένωση του Σερβικού στρατού αλλά και του στρατού του Μαυροβουνίου προς την Κέρκυρα με πλοία της» Εγκάρδιας Συνεννόησης ” (Entente Cordiale) ή πιο γνωστής τα στην Ελλάδα   σαν  ΑΝΤΑΝΤ , μιας συμμαχίας μεταξύ των δυνάμεων της Αγγλίας και της Γαλλίας που υπογράφτηκε  to 1904.

Διαβάστε επίσης:  Ο «χρυσός αιώνας» της Καβάλας. 

Λίγες μέρες όμως πριν την εκκένωση του Σερβικού στρατού (που έχει χαρακτηριστεί σαν η μεγαλύτερη εκκένωση στρατού με πλοία πριν τη Δουνκέρκη) από το λιμάνι του Αγίου Ιωάννη της Μεδούης  συνέβη μια καταστροφική καταδρομική επίθεση στο λιμάνι αυτό από δυνάμεις του Αυστροουγγρικού ναυτικού .

Ταυτοποίηση του σημείου της βύθισης του Θήρα στον κόλπο Shëngjin. Αντιπαραβολή με σύγχρονη φωτό

Tην 5η Δεκεμβρίου 1916 μια ναυτική δύναμη του Αυστρο-ουγγρικού ναυτικού που αποτελείτο από ένα ελαφρύ καταδομικό το SMS Navara (με κυβερνήτη τον Captain Miklós Horthy), τέσσερα αντιτορπιλικά και τρία τορπιλοβόλα εκτέλεσε μια επιτυχημένη προσβολή του λιμένα βυθίζοντας κάποια φορτηγά πλοία και ιστιοφόρα , ανάμεσα στα οποία και το εικονιζόμενο στην φωτοκάρτα .

Το γεγονός ότι η φωτοκάρτα που απέκτησα αλλά και άλλες παρόμοιες φωτογραφίες είχαν περιγραφές στα Γερμανικά θα μπορούσε να είναι  μια ένδειξη   ότι οι φωτογραφίες προέρχονταν από εκείνη την περίοδο. Επίσης η έκδοση φωτοκάρτας με τα βουλιαγμένα πλοία πιθανώς φανερώνει μια έμμεση προπαγάνδα παρουσιάζοντας τις επιτυχίες του πολέμου των Αυστριακών, τα μέρη που είχαν κατακτήσει και τα πλοία που είχαν βυθίσει.

Στην περίπτωση του λιμανιού του Αγίου Ιωάννη της Μεδούης τα αρχεία αναφέρουν ότι  πλοία του ναυτικού της Αυστροουγρικής αυτοκρατορίας  βύθισαν μεταξύ άλλων και το Ελληνικό φορτηγό πλοίο Θήρα του εφοπλιστή Μηνά Νομικού. Ο Σαντορινιός εφοπλιστής μόλις είχε αγοράσει το πλοίο και αποφάσισε να πάρει ρίσκο και να  δεχθεί να το ναυλώσει για την μεταφορά όπλων και πυρομαχικών για τις δυνάμεις του Μαυροβουνίου.

Το φορτηγό αυτό αναφέρεται σαν ένα από τα πρώτα Θηραϊκά Ατμόπλοια της περιόδου πριν τον ΑΠΠ. Τα άλλα ήταν τα Κωνσταντίνος Κανάρης, του Κ. Πλατή,    Βασίλειος Κοζαδίνος, του Γ. Μαυρομμάτη,  Τριάνδης, του Ν. Νομικού ,      Μουσούρης, του Ν. Νομικού,  Βρυιζος, του Ι. Σαρρή,  Πρώτον του Ματθαίου Μαυρομμάτη,    Ισμήνη του Π. Νομικού , Ολκάς, του Γ. Σιγάλα και  Θεσσαλία του Πέτρου Νομικού (επιβατηγό)

Διαβάστε επίσης:  Από το αντιτορπιλικό "Ιέραξ" στα παλάτια. Η πριγκίπισσα Μαρία και ο ναύαρχος Περικλής Ιωαννίδης
Το πλοίο σε πίνακα του ζωγράφου Χατζηδημητρίου Γεωργίου (πηγή https://paletaart4.wordpress.com/)

Το σιδερένιο φορτηγό πλοίο  μήκους 75 μέτρων  ήταν κατασκευασμένο το 1869 στα ναυπηγεία Charles Mitchell & Co της Αγγλίας. Ήταν μικτής χωρητικότητας 874 τόνων και κινείτο από δύο παλλινδρομικές μηχανές 100 ίππων έκαστη .

Το 1887 αποκτήθηκε για πρώτη φορά από Έλληνες εφοπλιστές και συγκεκριμένα από την εταιρεία Μάνγκου και Φώσκολου με έδρα την Κωνσταντινούπολη και για 2 χρόνια εκτελούσε δρομολόγια στη Μεσόγειο  και την Μαύρη Θάλασσα. Το ημερολόγιό του διασώθηκε και  βρίσκεται στη βιβλιοθήκη Κοραή στη Χίο . Τα ταξίδια του έχουν καταγραφεί και περιγραφεί στο πόνημα  “Navigating in the Age of Transition: A Voyage Analysis of Greek Sailing Ships and Steamers 1860s–1920s , Mediterranean Seafarers in Transition “ του συγγραφέα Απόστολου  Δελλή.

Το πλοίο ταξίδευσε  κυρίως από τα λιμάνια του Δούναβη  Braila, Galatz και Sulina προς τη Μασσαλία (τρεις φορές), το Αλγέρι (δύο φορές), τη Savona (δύο φορές), τη Γένοβα, τη Νάπολη και τη Βαρκελώνη και από το Taganrog στην Αζοφική Θάλασσα προς Πάτρα (δύο φορές), Μεσσήνη, Τράπανι και La Goulette στην Τυνησία. Έκανε μόνο μερικά ταξίδια εκτός αυτού του σχεδίου. Μια φορά από το Balchik στη Γένοβα στο κοντινό Pomorie στη Μασσαλία, μια από το Novorossiysk μέσω Μερσίνης επίσης στη Μασσαλία, και μια από το Şarköy στη Θάλασσα του Μαρμαρά έως τη Sète.

Τα λιμάνια που επισκέφτηκε το πλοίο Θηρεσία κατά τα έτη 1888-1890 (από την εργασία του Απόστολου Δελλή)

Δεν κατάφερα να βρω τι απέγινε τελικά το καραβάκι αυτό σε Νηολόγια ή στο Lloyds, το πιθανότερο είναι να μην ανελκύστηκε ή να περιήλθε στα χέρια των δυνάμεων της Αυστροουγγρικής αυτοκρατορίας.

Σημαντικές πηγές

  • The National Archives, UK (TNA), Admiralty (ADM), 137/780, Adriatic, Reports of
  • Proceedings of the Rear Admiral Commanding British Adriatic Squadron, 18 May 1915 to 28 February 1916
  • Θηραική ναυτιλία https://kallistorwntas.blogspot.com/2016/05/blog-post_23.html
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Charles Mitchell & CoEntente CordialeSMS Navaraατμόπλοιο ΘήραΕμπορική ΝαυτιλίαΘηραϊκά ΑτμόπλοιαΚαρέλαςΝαυτική Ιστορία
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Ο πόλεμος των 38 λεπτών

Επόμενο Άρθρο

Σχέδια για την κατάληψη Μοίρας του Γαλλικού Ναυτικού από το… Ελληνικό Ναυτικό!

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Σχέδια για την κατάληψη Μοίρας του Γαλλικού Ναυτικού από το... Ελληνικό Ναυτικό!

Ανταγωνισμός Αγίων

Η Ναυτική Τράπεζα "Αρχάγγελος".

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Γιώργος Καρέλας

    Γεννήθηκε στην Πάτρα το 1966. Σπούδασε Οικονομικά στο Οικονομικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο στη Διοίκηση Μικρομεσαίων επιχειρήσεων από το Πανεπιστήμιο του Reading στην Αγγλία. Σήμερα διευθύνει το οινοποιείο της οικογένειας στην Αχαΐα. Ασχολείται επι σειρά ετών με την ναυτική ιστορία της περιοχής. Επίσης έχει ασχοληθεί σε βάθος με την ναυτική ιστορία της Ελλάδας κατά τον Α και Β Παγκόσμιο πόλεμο. Είναι κάτοχος πτυχίου αυτοδύτη μικτών αερίων και έχει ερευνήσει πολλά ναυάγια στην Ελλάδα και το εξωτερικό .Έχει δημιουργήσει το blog «Ο Άγνωστος Πατραϊκός» με σκοπό την ανάδειξη των αγνώστων πτυχών της ιστορίας του Πατραϊκού κόλπου.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Απρίλιος 1941 . Τα εγκλήματα της Luftwaffe και της Βασιλικής Ιταλικής Αεροπορίας
    MV Marburg, το άγνωστο μεταγωγικό πλοίο  των Ναζί
    Η βύθιση του τορπιλοβόλου “Κυδωνίαι”

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023