NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Το Ναυτικό Νοσοκομείο Αίγινας κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο

Ηρακλής Καλογεράκης Ηρακλής Καλογεράκης    
16 Νοεμβρίου 2023
Reading Time: 4 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
1k
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin
  • ThePlus Audio

Γράφει ο Ηρακλής Καλογεράκης

Το Υγειονομικό Σώμα του Πολεμικού Ναυτικού με την κήρυξη του Ελληνο-ιταλικού πολέμου είχε 51 μονίμους ιατρούς, 29 εφέδρους εκ μονίμων, 109 εφέδρους εξ εφέδρων 35 επικούρους (σύνολο 224), καθώς και 1 μόνιμο Αξιωματικό Νοσοκόμο, 6 μονίμους και 7 εφέδρους Φαρμακοποιούς.

Εκτός των 4 κυρίων Ναυτικών Νοσοκομείων της Αθήνας, του Ναυτικού Νοσοκομείου Πειραιά στο οποίο υπαγόταν και η χειρουργική πτέρυγα του Τζανείου, του Ναυτικού Νοσοκομείου του Ναυστάθμου Σαλαμίνας με τα δύο παραρτήματα του, ένα στη Σαλαμίνα και ένα στα Παλούκια, και του Ναυτικού Νοσοκομείου Πόρου, αναπτύχθηκαν άλλα έξι Πρόσκαιρα Ναυτικά Νοσοκομεία στο Καστρί Αθηνών, στην Πάτρα (έπαυλη Σωτηριάδη στο Μονοδένδρι των Βραχνέικων), στο Παλαιό Φάληρο (ξενοδοχεία ΛΙΝΤΟ της οικογένειας Μανωλίδη και ΚΑΠΑΤΟΝ), στην Αιδηψό και στην Αίγινα.

Επίσης, κατά την περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου το Εκπαιδευτικό πλοίο «Άρης» μετετράπη σε Πλωτό Νοσοκομείο, καθώς και άλλα 6 επιβατικά πλοία που επιτάχθηκαν και μετασκευάστηκαν για τις ανάγκες του πολέμου.

Αυτά ήταν τα επιβατικά ατμόπλοια Άνδρος, Αττική, Ελληνίς, Έσπερος, Πολικός και Σωκράτης. Τα νοσοκομειακά αυτά πλοία εκτελούσαν καθημερινά δρομολόγια από το Μεσολόγγι και Αμφιλοχία προς την Πάτρα, Λουτράκι και Πειραιά. Ένα σύντομο ιστορικό των πλοίων αυτών φαίνεται στον παρακάτω πίνακα.

Πλωτό νοσοκομείο "Αττική"
Πλωτό νοσοκομείο "Σωκράτης"

Τέλος, εκτός από τα παραπάνω πλοία, χρησιμοποιήθηκαν περιστασιακά κατά την περίοδο 1940 – 41 ως Πλωτά Νοσοκομεία και τα επίτακτα επιβατηγά πλοία «Αρντένα», «Αλμπέρτα», «Πύλαρος», «Τήνος» και «Μοσχάνθη».

Συνολικά, η μεταφορική ικανότητα όλων των επίτακτων και διασκευασθέντων πλοίων σε Πλωτά Νοσοκομεία, έφθανε τις 1.463 κλίνες και περίπου άλλους τόσους καθήμενους τραυματίες ή ασθενείς για διαμετακόμιση.

Στα πλωτά αυτά νοσοκομεία νοσηλεύτηκαν και μετακομίστηκαν αρκετές χιλιάδες, κυρίως στρατιώτες από το Αλβανικό μέτωπο που είχαν τραυματιστεί ή έπασχαν από κρυοπαγήματα.

Το ναυτικό Νοσοκομείο Αίγινας.

Η Αίγινα κατά τον Β’ΠΠ είχε δύο Ναυτικά Οχυρά, ένα στον Τούρλο και ένα στην Πέρδικα, από τα οποία ξεκίναγαν τα δύο μεγάλα ναρκοπέδια που προστάτευαν τον Πειραιά και στα οποία υπηρετούσαν πάνω από 600 άτομα. 

Στο νησί λειτουργούσε από το 1921 το Νοσοκομείο Άγιος Διονύσιος που όμως ήταν πολύ μικρό και δεν κάλυπτε τις εκτιμώμενες ανάγκες του πολέμου. Απαιτείτο συνεπώς η διάθεση μεγαλύτερου αριθμού κλινών και έπρεπε να βρεθεί ένας κατάλληλος χώρος για να μετατραπεί σε Προσωρινό Ναυτικό Νοσοκομείο όπως έγινε και σε άλλα μέρη.

Στην Αίγινα τότε υπήρχε ένα κατάλληλο κτίσμα που μπορούσε με ελάχιστες μετασκευές να τροποποιηθεί σε νοσοκομείο. Ήταν τα κτίρια των Αλευρόμυλων (ατμόμυλοι) Λαμπαδάριου που λειτουργούσαν από το 1886 και φαίνονται στη παρακάτω φωτογραφία.

Οι εγκαταστάσεις των μύλων αυτών αγοράστηκαν από την οικογένεια Φουντούλη η οποία μετασκεύασε τον ατμόμυλο σε υδρόμυλο και κατάργησε την καπνοδόχο. Εκμεταλλεύτηκαν τα νερά του ρέματος της Σκοτεινής τα οποία τα οδήγησαν κατάλληλα, ώστε όποτε είχαμε βροχές, να κυλούν τις πέτρες του μύλου για να αλέθουν σιτάρι προς παραγωγή αλεύρου το οποίο εξήγαγαν σε Αθήνα και Πειραιά.

Πολύ πριν τον πόλεμο του 40, η μονάδα αυτή έκλεισε και αγοράστηκε από την Μονή του Αγίου Νεκταρίου. 

Τον Οκτώβριο του 1940 τα κτίρια επιτάχθηκαν από το Πολεμικό Ναυτικό για να δημιουργηθεί εκεί το Προσωρινό Ναυτικό Νοσοκομείο της Αίγινας.

Αμέσως έγιναν οι απαραίτητες μετασκευές και τα 22 δωμάτια που είχε, έδωσαν ένα  χειρουργείο και 60 κλίνες νοσηλείας. Έτσι από την 12.11.1940 λειτούργησε στους χώρους αυτούς το Ναυτικό Νοσοκομείο Αιγίνης με διευθυντή τον Αντιπλοίαρχο ιατρό Χρ. Περδίκη και προϊσταμένη την αδελφή Μαρία Ρεμπάκου.

Στους  χώρους αυτούς βρίσκεται σήμερα το ξενοδοχείο Μιράντα.

Το ξενοδοχείο "Μιράντα" όπως είναι σήμερα.
Περίθαλψη επιζώντος του Α/Τ Υδρα.
Περίθαλψη επιζώντος του Α/Τ Υδρα.
Ο Διευθυντής του Ναυτικού Νοσοκομείου Αίγινας Αντιπλοίαρχος (Υγ) Χ. Περδίκης

Το προσωπικό που τοποθετήθηκε και υπηρέτησε στο Ναυτικό Νοσοκομείο Αιγίνης, φαίνεται στον παρακάτω πίνακα:

Υπήρξαν βεβαίως και αρκετές «εθελόντριες» αδελφές από την Αίγινα και τα γύρω χωριά τα ονόματα των οποίων δεν κατεγράφησαν σε κανένα έγγραφο. Απλά είναι στη μνήμη αυτών που έζησαν τις στιγμές και πάνε από στόμα σε στόμα.

Στην παρακάτω φωτογραφία φαίνεται ο Διευθυντής Αντιπλοίαρχος ιατρός Χ. Περδίκης όρθιος στο μέσον και δίπλα του οι αδελφές Ελένη Φορτούνα με τη μαύρη κάπα, η Μαρία Γεωργιάδου – Μαρά, η Φρόσω Παπαλεονάρδου, η  Διονυσία Μπράουν- Φορτούνα και η Ευγενία (Νία) Κάτσα –Μαρά.

Στο σημείο αυτό αξίζει και πρέπει να αναφερθούμε, στο έργο που επιτελέστηκε από τις εθελόντριες κυρίες και δεσποινίδες της Ελληνικής κοινωνίας ποτ έτρεξαν να περάσουν ένα ταχύρυθμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε 58 Στρατιωτικά Νοσοκομεία, σε πολλούς Υγειονομικούς Σταθμούς, σε Ορεινά Χειρουργεία του Μετώπου, σε Νοσοκομεία Εκστρατείας, σε Νοσοκομεία Διακομιδής, σε Υγειονομικούς Σιδηροδρομικούς Συρμούς και σε 6 πλωτά Νοσοκομεία.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Διευθύνσεως Νοσοκόμων του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, από τις 2.836 Αδελφές Νοσοκόμες του που επιστρατεύθηκαν οι 2.595 ήταν εθελόντριες. Αυτές οι εθελόντριες Αδελφές, πρόσφεραν με αυταπάρνηση ανεκτίμητες υπηρεσίες, δέχθηκαν εχθρικές αεροπορικές επιθέσεις, αιχμαλωτίστηκαν και κάποιες από αυτές έδωσαν και τη ζωή τους.

Με την έναρξη του Ελληνο-ιταλικού πολέμου, ετέθη υπό την διεύθυνση του διευθυντού του Ναυτικού Νοσοκομείου και το επιταχθέν για τις ανάγκες του πολέμου νοσοκομείο του Αγ. Διονυσίου στην πόλη της Αίγινας.

Επίσης το Ναυτικό Νοσοκομείο Αίγινας διέθετε ένα λεωφορείο που είχε μετασκευαστεί σε νοσοκομειακό. Στην παρακάτω φωτογραφία διακρίνεται «νοσοκομειακό» με το φορείο που είχε τοποθετηθεί στις πίσω θέσεις. Στην φωτογραφία αυτή φαίνεται ο Διευθυντής του νοσοκομείου Αντιπλοίαρχος ιατρός Χ. Περδίκης κάτω δεξιά  και οι αδελφές Νίκη Λεούση,  Μαρία Γεωργιάδου-Μαρά, Ζηνοβία Γαλάνη, Λιλή Μαιλλη και Μαριάνα Ζέρβα. Αριστερά τους φαίνεται με τα ναυτικά , ο οδηγός του «ασθενοφόρου» ενώ οι υπόλοιποι δεν κατέστη δυνατόν να αναγνωριστούν.

Στο νοσοκομείο αυτό νοσηλεύθηκαν ασθενείς που ανήκαν στη δύναμη των Οχυρών της Αίγινας (Β.Ο.Α και Ν.Ο.Α) καθώς και ιδιώτες, μέλη των οικογενειών των επιστρατευθέντων και άποροι.

Κατά την διάρκεια του Ελληνοïταλικού Πολέμου στο Ναυτικό Νοσοκομείο Αιγίνης δεν νοσηλεύθηκαν τραυματίες του μετώπου, εν αντιθέσει με το γειτονικό νοσοκομείο του Πόρου. Όμως, κατά την διάρκεια του Ελληνογερμανικού Πολέμου – και συγκεκριμένα μετά την πολύνεκρη βύθιση του Α/Τ «ΥΔΡΑ», κοντά στις νησίδες Λαγούσες την 22.04.1941 – το συγκεκριμένο νοσοκομείο πρόσφερε άμεσα τις υπηρεσίες του σε πάνω από 100 άτομα που μεταφέρθηκαν εκεί με καΐκια.

Αφηγείται η εθελόντρια νοσηλεύτρια Λιλή Μαίλη, στην ιστορικό Γωγώ Π. Κουλικούρδη: «Στο τέλος όταν ήταν να φύγουν οι τραυματίες τους κάναμε μια εκδήλωση με το Σύλλογο που είχαμε με τα παιδιά. Τους κάναμε τραπέζι, βράσαμε ψάρι, τους προσφέραμε λουλούδια, τους τραγουδήσαμε τραγούδια στα οποία είχαμε αλλάξει τα λόγια.»

Το Ναυτικό Νοσοκομείο Αιγίνης λειτούργησε μέχρι την 10.05.1941 ημέρα που διαλύθηκε σύμφωνα με την διαταγή αριθ. 20001/30-04-41 του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (Διεύθυνση Ναυτικού).

Μετά την κατάληψη της Ελλάδας από τη Γερμανία και την επαναλειτουργία των Οχυρών Αιγίνης από τις Γερμανικές δυνάμεις, το Ναυτικό Νοσοκομείο Αίγινας επιτάχτηκε από το γερμανικό στρατό κατοχής και χρησιμοποιήθηκε πλέον, ως στρατιωτικό νοσοκομείο των Γερμανών μέχρι την αποχώρηση τους τον Οκτώβριο του 1944.

Οι εγκαταστάσεις αυτές επανήλθαν στη κυριότητα της μονής του Αγίου Νεκταρίου και παρέμειναν ανεκμετάλλευτες  μέχρι το 1949 που αγοράστηκαν από τον κ. Πουλάκη, ο οποίος αργότερα τις πώλησε στην οικογένεια Τρεμουντάνη η οποία αγόρασε και το παραπλεύρως κτήμα με τις φιστικιές και δημιούργησε το ξενοδοχείο «Μιράντα» που υπάρχει μέχρι τις μέρες μας.

ΠΗΓΕΣ- ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Αθανάσαινας Γ, Ιατρός Ναυτικού,  Το Υγειονομικό του Πολεμικού Ναυτικού μας στον πόλεμο του 40, άρθρο ιστολογίου  https://eeyed.gr/greeknavy1940/

Γκαλών Δημ, Τα ναυτικά Οχυρά Αιγίνης, άρθρο Ναυτικής Επιθεώρησης τεύχος 594, τόμος 176, Ιαν-Φεβ 2016

Μπέτσικας, Οι Εθελόντριες Νοσοκόμες στο Έπος του 1940, Άρθρο ιστολογίου https://mpetskas.com/?p=49691,

Ντούνης Χρήστος, Τα ναυάγια στις ελληνικές θάλασσες 1900-1950, Αθήνα, Finatec ΑΕ 2000,

Παγκάρας Γ, Πλοίαρχος ΠΝ, Έκθεση Πεπραγμένων Διοικητού Οχυρών Σαρωνικού από 26/6/1941

Περδίκης Χ, Αντιπλοίαρχος Ιατρός, Έκθεση Πεπραγμένων Διοικητού Ναυτ. Νοσοκομείου Αίγινας από 23/5/1941

Σταυριανόπουλου Θ: Υποναυάρχου Ιατρού Π.Ν. Η Υγειονομική Υπηρεσία του Π. Ναυτικού κατά τους Απελευθερωτικούς Αγώνες του Έθνους, Αθήνα 1978.

Φουρτούνας Αργύρης, Αίγινα στα χρόνια της γερμανικής κατοχής, εκδόσεις Οσελότος. 2012

Φουρτούνας Αργύρης, Οι αναμνήσεις μου- Αίγινα 1941-1944, εκδόσεις Κήπος της Αίγινας.  2007

Φωκά Δ: Αντιναυάρχου Π.Ν. Έκθεσης επί της δράσεως του Β.Ν. κατά τον πόλεμο 1940-1944. Εκδοσις Ιστορικής Υπηρεσίας Β.Ν., Αθήναι 1953.

Χατζής Κ, Στοιχεία από τη δράση της Υγειονομικής Υπηρεσίας του Π.Ν. κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, Ιατρική Επιθεώρηση Ενόπλων Δυνάμεων, τ.2, 1988,

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 2ος Παγκόσμιος ΠόλεμοςΑίγιναΚαλογεράκηςΝαυτικό Νοσοκομείο ΑίγιναςΝοσοκομείο
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Η ανέλκυση της πυραυλακάτου “Κωστάκος”.

Επόμενο Άρθρο

Οι πειρατές της Χαλκιδικής

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Οι πειρατές της Χαλκιδικής

Το σύνολο των Ελληνικών εφημερίδων με πολλές λεπτομέρειες κατέγραφαν τις ποικίλες πληροφορίες του ναυαγίου όπως αυτές

Το πρώτο τραγικό ναυάγιο του 20ου αιώνα στο Αιγαίο.

Πηγή: The Hour of Greece / Η 28η Οκτωβρίου και η ανταπόκριση των Αμερικανών, Επιμέλεια Λουίζα Καραπιδάκη, Κατάλογος έκθεσης 24 Οκτωβρίου – 20 Δεκεμβρίου 2020

Τα "λευκά καράβια". Η μεγαλύτερη επισιτιστική επιχείρηση του Β’ Π.Π.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Ηρακλής Καλογεράκης

    Ο Ηρακλής Καλογεράκης γεννήθηκε στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης. Αποφοίτησε από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων το 1972 και υπηρέτησε το Πολεμικό Ναυτικό επί 37 χρόνια. Μετεκπαιδεύτηκε στις Η.Π.Α στον Ανθυποβρυχιακό πόλεμο και υπήρξε για τρία χρόνια Σύμβουλος Ναυτικών Επιχειρήσεων και Προγραμματισμού στο Κέντρο Yυποθαλάσσιων Ερευνών του ΝΑΤΟ (SACLANTCENT) στην Ιταλία. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο πανεπιστήμιο ABERDEEN σε θέματα Crisis Management and Conflict Resolution. Διετέλεσε Κυβερνήτης σε 3 πολεμικά πλοία (Ναρκοθέτης ΑΜΒΡΑΚΙΑ, Αρματαγωγό ΛΕΣΒΟΣ και Αντιτορπιλικό ΤΟΜΠΑΖΗΣ), Τμηματάρχης Επιχειρήσεων του Αρχηγείου Στόλου και Τμηματάρχης Ασκήσεων ΝΑΤΟ στο ΓΕΕΘΑ. Επίσης, διετέλεσε Διευθυντής των Ναυτικών Επιχειρήσεων στο Ανώτατο Στρατηγείο Συμμαχικών Δυνάμεων Ευρώπης (SHAPE), Διευθυντής Διεύθυνσης Επιχειρησιακής Υποστήριξης του ΓΕΕΘΑ και Εθνικός Αντιπρόσωπος στις επιτροπές της Σχεδίασης Ασκήσεων, των Θαλάσσιων Μεταφορών και της Επιχειρησιακής Υποστήριξης στο ΝΑΤΟ και στην ΕΕ. Το 2002 τοποθετήθηκε Διευθυντής Επιχειρήσεων στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας για την προετοιμασία και την εκτέλεση των Ολυμπιακών αγώνων όπου αναθεώρησε το Σχέδιο Αντιμετώπισης καταστροφών ΞΕΝΟΚΡΑΤΗΣ και συνέταξε τα Εθνικά Σχέδια Αντιμετώπισης Φυσικών και Τεχνολογικών καταστροφών. Το 2005 ως Σύμβουλος του δημάρχου Βάρης –Βάρκιζας ασχολήθηκε με την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του δήμου και οργάνωσε την Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας. Από το 2010 μένει μόνιμα στην Αίγινα και ασχολείται με την ιστορική έρευνα. Είναι τακτικός αρθρογράφος των περιοδικών «Ναυτική επιθεώρηση» του Πολεμικού Ναυτικού, «Στρατιωτική ιστορία» των εκδόσεων Γκοβόστη, και «Θάλαττα» του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας. Επίσης αρθρογραφεί σε διάφορες εφημερίδες και έντυπα.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.
    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ
    Από το αντιτορπιλικό “Ιέραξ” στα παλάτια. Η πριγκίπισσα Μαρία και ο ναύαρχος Περικλής Ιωαννίδης

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023