NavalHistory
Κυριακή, 15 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

Χρήστος Καρύδης Χρήστος Καρύδης    
22 Νοεμβρίου 2024
Reading Time: 3 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Παράδοση
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
506
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Χρήστος Καρύδης

Η καθιέρωση της ελληνικής σημαίας, με τις μπλε και λευκές οριζόντιες ρίγες και τον λευκό σταυρό, έχει τις ρίζες της στον αγώνα για ανεξαρτησία κατά τον 19ο αιώνα. Το σχέδιο λέγεται ότι είναι εμπνευσμένο από το μπλε του ελληνικού ουρανού και το λευκό του αφρού της θάλασσας, συμβολίζοντας τη σύνδεση του έθνους με το φυσικό του περιβάλλον. Επί της βασιλείας του Όθωνα δεν υπήρξαν μεγάλες διαφοροποιήσεις στην ελληνική σημαία πέραν της προσθήκης των εμβλημάτων και των οικοσήμων του βασιλιά.

Ο ρόλος όμως, του βασιλιά Γεωργίου Α’ της Ελλάδας ήταν καθοριστικός στην ανάπτυξη της ελληνικής σημαίας κατά τη διάρκεια της βασιλείας του από το 1863 έως το 1913. Ως πρώτος μονάρχης της ανεξάρτητης Ελλάδας, ο βασιλιάς Γεώργιος Α’ προσπάθησε να καθιερώσει σύμβολα εθνικής ενότητας και ταυτότητας. Τα οικόσημά του, με το βασιλικό στέμμα, τον σταυρό του Αγίου Γεωργίου, ενσωματώθηκαν στην ελληνική σημαία, συμβολίζοντας την εξουσία της μοναρχίας και τη χριστιανική πίστη.

Λόγω των προαναφερθέντων στοιχείων η διατήρηση των σημαιών αποτελεί μια διεπιστημονική προσπάθεια που συνδυάζει τις αρχές της επεμβατικής και προληπτικής διατήρησης, της ιστορικής έρευνας της επιστήμης των υλικών και της ιστορικής έρευνας. Η διατήρηση των σημαιών απαιτεί προσεκτική καταγραφή όπως όλα τα ιστορικά τεκμήρια και η διατήρηση ιδιαίτερων πιθανών στοιχείων πάνω στην επιφάνεια της. Στοιχεία αλληλένδετα με την νεότερη ελληνική ιστορία.

Σύντομο ιστορικό του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ και της Πολεμικής του Σημαίας

Το υποβρύχιο ΤΡΙΤΩΝ (Υ5) υπήρξε ένα από τα έξι υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού (Βασιλικό Ναυτικό τότε) τα οποία πολέμησαν κατά την διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Το υποβρύχιο ΤΡΙΤΩΝ κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία Ateliers & Chantiers de la Loire στη Νάντη, καθελκύστηκε στις 4 Απριλίου 1928, και παραλήφθηκε την 1 Δεκεμβρίου 1930.

Με την έναρξη του ελληνοïταλικού πολέμου το υποβρύχιο ΤΡΙΤΩΝ μαζί με τα υπόλοιπα υποβρύχια του ελληνικού στόλου εκτέλεσε 6 συνολικά πολεμικές τους περιπολίες στο Ιόνιο Πέλαγος και στην Αδριατική με αρκετές επιτυχίες. Μετά την πτώση του μετώπου και την επέλαση του γερμανικού στρατού, το υποβρύχιο ΤΡΙΤΩΝ κατέπλευσε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου η οποία αποτέλεσε κατά κόρον τη βάση των επιχειρήσεων του ελληνικού στόλου.

Το υποβρύχιο ΤΡΙΤΩΝ αποπλέει από το λιμένα Αλεξάνδρειας (1942)

Εκτέλεσε άλλες 8 επιτυχείς πολεμικές περιπολίες (σύνολο 14) αλλά στην τελευταία του, την 15η, με κυβερνήτη τον υποπλοίαρχο Ε. Κοντογιάννη, μετά από ανεπιτυχή τορπιλική επίθεση εναντίον εχθρικής νηοπομπής, καταδιώχθηκε από το γερμανικό ανθυποβρυχιακό σκάφος UJ-2102 και μετά από εξάωρη ναυμαχία, αναδύθηκε και κατόπιν ηρωικής μάχης, καταβυθίστηκε. Πριν βυθιστεί, ομάδα Γερμανών προσέγγισε το φλεγόμενο και χτυπημένο υποβρύχιο και αφαίρεσε την πολεμική σημαία από τον πύργο.

Διαβάστε επίσης:  Το ακρόπρωρο.
Ο Κυβερνήτης του ΤΡΙΤΩΝ Υποπλοίαρχος Επαμεινώνδας Κοντογιάννης στον πύργο του υποβρυχίου με άνδρες του πληρώματος

Η πολεμική σημαία του ΤΡΙΤΩΝ παρέμεινε στα χέρια του κυβερνήτη του UJ-2102, υποπλοιάρχου Gero Kleiner, ως κειμήλιο μέχρι τις 20 Σεπτεμβρίου 1972 όπου και την παρέδωσε σε ειδική τελετή στο Flensburg της Γερμανίας, στον πλωτάρχη Ιωάννη Μανιάτη όταν ο τελευταίος πήγε για να παραλάβει το νεότευκτο υποβρύχιο ΤΡΙΤΩΝ (τύπου 209). Η πολεμική σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ εκτίθεται μέχρι σήμερα στο γραφείο του Διοικητή, στη Διοίκηση Υποβρυχίων του Ναυστάθμου της Σαλαμίνας.

Ο παλαίμαχος Κυβερνήτης του Γερμανικού Ανθυποβρυχιακού UJ-2102 τη στιγμή που παραδίδει την πολεμική σημαία του ΤΡΙΤΩΝ στον Κυβερνήτη του νέου υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ σε τελετή το 1972

Μετά από πρόσκληση του τότε Σημαιοφόρου (Ε) Γεώργιου Μαστρογεωργίου ΠΝ, που υπηρετούσε στην Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού, μετέβη στη Διοίκηση Υποβρυχίων στον χώρο όπου φυλασσόταν το ανεκτίμητης αξίας ιστορικό κειμήλιο, η Πολεμική Σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ για μια πρώτη εκτίμηση και καταγραφή.

Μετά από μια σειρά συναντήσεων με τον ίδιο, μιας και ήταν ο άνθρωπος που είχε την ιδέα αλλά και ο αρμόδιος για την υλοποίηση της συντηρήσεως, αποφασιστηκε η διαδικασία και η μεθοδολογία που θα ακολουθείτο σε θέματα μεταφοράς-συντήρησης. Σε πλήρη συνεννόηση με τις αρχές του Πανεπιστημίου, της Διοικήσεως Υποβρυχίων και της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού οι εργασίες ξεκίνησαν στις 6 Μαΐου του 2014 και ολοκληρώθηκαν στις 16 Ιουλίου του 2014.

Η πολεμική σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ όπως βρισκόταν στο γραφείο του Διοικητή Υποβρυχίων
Ο καθηγητής Χρήστος Καρύδης κατά την διάρκεια της εκτιμήσεως της σημαίας του ΤΡΙΤΩΝ στο γραφείο του Διοικητή Υποβρυχίων

Σύντομη περιγραφή του αντικειμένου & περιγραφή φθορών

Η σημαία που παρουσιάζεται με μέγιστες διαστάσεις (ΥxΠ) 85 x 1.34εκ. βρέθηκε από την ομάδα των συντηρητών του Ιονίου Πανεπιστημίου, τοποθετημένη μέσα σε ξύλινη περιμετρική κορνίζα καρφωμένη με μεταλλικά οξειδωμένα στοιχεία (καρφιά) σε γαλάζια χάρτινη βάση (Εικόνα 1). 

Εικόνα 1

Είναι κατασκευασμένη από εννέα (9) ισοπαχείς, οριζόντιες και εναλλασσόμενες λευκές και κυανές παράλληλες λωρίδες. Μέσα στο κυανό τετράγωνο στο άνω αριστερό μέρος, υπάρχει ο λευκός σταυρός. Στο κέντρο του σταυρού είναι τοποθετημένη με κίτρινο κλωστή η βασιλική κορώνα του πολεμικού ναυτικού.
Όλες οι πλευρές είχαν στερεωθεί περιμετρικά με δεκαεννιά (19) μεταλλικούς συνδέσμους, ώστε το αντικείμενο να είναι σταθερό πάνω στην νεότερη επιφάνεια προκαλώντας έντονες όμως με αυτό τον ανορθόδοξο τρόπο μηχανικές φθορές στην υφασμάτινη δομή όπως και όξινο μικροπεριβάλλον (Εικόνες 2, 3).

Διαβάστε επίσης:  Ένας έρωτας στη δίνη του πολέμου
Εικόνα 2
Εικόνα 3

Η γενική κατάσταση διατήρησης του αντικειμένου ήταν προς μέτρια έως κακή, καθώς έφερε αρκετές φθορές σε όλη την επιφάνεια του. Η υφασμάτινη επιφάνεια είχε υποστεί φωτοξείδωση και αποχρωματιστεί σε όλη του την έκταση με αποτέλεσμα να παρουσιάζει ένα υποκίτρινο αντί για λευκό και ένα σκούρο μπλε αντί για μπλε ανοικτό. Ελαφρύς αποχρωματισμός παρατηρείται επίσης και στην κίτρινη κλωστή που χρησιμοποιείται για να αποδώσει το βασιλικό στέμμα. Η σημαία επίσης, ως προηγούμενη επέμβαση υποστήριξης έχει παλαιότερες στερεώσεις με κλωστές με αποτέλεσμα να δημιουργούνται αισθητικά και μηχανικά προβλήματα στα συγκεκριμένα σημεία. Η επιφάνεια παρουσίαζε έντονες επικαθίσεις ρύπων, σκόνης και κατά τόπους λεκέδων οξείδωσης απο τα μεταλλικά στοιχεία (Εικόνα 4). 

Εικόνα 4

Επίσης παρατηρούνται διακυμάνσεις και παραμορφώσεις στο ύφασμα αλλά και αλλοιώσεις στα χάρτινα κρόσσια από πιθανές διακυμάνσεις της υγρασίας και της θερμοκρασίας. Τέλος σε όλη την επιφάνεια παρατηρούνται σχισίματα, οπές και ανοίγματα από την αποδυνάμωση των ινών και από την φυσική γήρανση των πρώτων υλών αλλά και από την αλληλεπίδραση των δύο υλικών, τις μηχανικές καταπονήσεις αλλά και από τις συνθήκες έκθεσης και αποθήκευσης του αντικειμένου

Επεμβάσεις συντήρησης

Λαμβάνοντας υπόψιν την συνολική κατάσταση διατήρησης του αντικειμένου προβήκαμε στις κατάλληλες επεμβάσεις συντήρησης με σκοπό την σταθεροποίηση της κατάστασης του και με στόχο την διατήρηση του στο χρόνο καθώς αποτελεί ιστορικό κειμήλιο υψίστης εθνικής σημασίας. Οι στερεωτικές επεμβάσεις συντήρησης που επιλέχθηκαν ήταν συμβατές με το υφασμάτινο υπόστρωμα και αντιστρέψιμες.

Σύμφωνα με τις πρότερες εκτιμήσεις πραγματοποιήθηκαν οι κάτωθι εργασίες:

  • Καταγραφή και τεκμηρίωση του αντικειμένου

Συλλογή πληροφοριών όσον αφορά την ιστορία, την χρονολογία, την κατασκευή και τα χαρακτηριστικά του αντικειμένου, τις φθορές και τις προηγούμενες επεμβάσεις. Πραγματοποιήθηκε ψηφιακή φωτογράφιση, ψηφιακή σχεδιαστική αποτύπωση και χρήση ψηφιακού μικροσκοπίου για την καταγραφή των φθορών του έργου πριν οποιαδήποτε επέμβαση (Εικόνα 5).

Εικόνα 5

Τέλος, πραγματοποιήθηκε δειγματοληψία από δύο σημεία του μπλε και του λευκού υφασμάτινου υποστρώματος για την ταυτοποίηση των μορφολογικών χαρακτηριστικών των ινών με την χρήση Οπτικής Μικροσκοπίας (Ο.Μ) που πραγματοποιήθηκαν στα εργαστήρια του Ιονίου Πανεπιστημίου.

  • Αφαίρεση σημαίας από το χάρτινο υπόστρωμα

Αφαιρέθηκε η σημαία από το χάρτινο υπόστρωμα λόγω τάσεων και μηχανικών φθορών που προκαλούνται από την επαφή των δύο διαφορετικών υλικών. Η αφαίρεση πραγματοποιήθηκε με μηχανικά μέσα και με την χρήση απιονισμένου νερού πάνω στο υφασμάτινο υπόστρωμα.

  • Επιφανειακός καθαρισμός
Διαβάστε επίσης:  Ο Φάρος της Γραμβούσας

Ο μηχανικός καθαρισμός προηγήθηκε πριν την αφαίρεση της σημαίας από το χάρτινο υπόστρωμα λόγω της χρήσης απιονισμένου νερού, και στην συνέχεια πραγματοποιήθηκε με μεγαλύτερη λεπτομέρεια με την χρήση ηλεκτρικής συσκευής (museum vac) και μαλακού πινέλου και εν συνεχεία με σπόγγο από βουλκανισμένο φυσικό λάστιχο.

  • Επιπεδοποίηση

Οι τσακίσεις και τα ζαρώματα της υφασμάτινης δομής επιπεδοποιήθηκαν με την χρήση ανοικτής ενεργής ύγρανσης. Χρησιμοποιήθηκαν στυπόχαρτα και γυάλινα βάρη για την επιπεδοποίηση των σημείων.

  • Στερέωση – Υποστήριξη

H σημαία τοποθετήθηκε πάνω σε επενδυμένο (δύο διαφορετικής ύφανσης βαμβακερών υφάσματων) πολυκαρμπονικό πάνελ. Η επιλογή της στερέωσης αλλά και της υποστήριξης των αποδυναμωμένων τμημάτων και των ελεύθερων ινών της σημαίας πραγματοποιήθηκε με κατάλληλη βαμβακερή κλωστή και την επιλογή αντίστοιχης ραφής ανάλογα με το είδος της φθοράς.

  • Έκθεση – Αποθήκευση

Το αντικείμενο προοριζόταν να εκτεθεί στο γραφείο του Διοικητού Υποβρυχίων στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας στον οποίο και φυλασσόταν πρωτύτερα. Για αυτό το λόγο κατασκευασκευάστηκε πλαίσιο – κορνίζα από Plexiglas® για την ασφαλή τοποθέτηση του, την προστασία από τις περιβαλλοντικές παραμέτρους και την διατήρηση του (Εικόνα 6).

Εικόνα 6

Επίλογος

Στα πλαίσια της συντήρησης της συγκεκριμένης σημαίας από τους φοιτητές της Κατεύθυνσης Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης του Ιονίου Πανεπιστημίου και σε συνεργασία με τον Διοικητή και τους αξιωματικούς της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού, ξεκίνησε ταυτόχρονα ένα ταξίδι στην πλούσια ιστορία των ιστορικών ελληνικών σημαιών, διερευνώντας ταυτόχρονα την εξέλιξη και τους συμβολισμούς από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.

Ο καθηγητής Χρήστος Καρύδης με τον Σημαιοφόρο (Ε) Γεώργιο Μαστρογεωργίου ΠΝ μπροστά από την συντηρημένη σημαία του ΤΡΙΤΩΝ.

Μέσα από σχολαστική έρευνα και ανάλυση συγκεντρώθηκαν στοιχεία και άρχισαν να ξετυλίγονται τα νήματα της ιστορικής αφήγησης και της καλλιτεχνικής έκφρασης με σκοπό να δημιουργηθεί μια ολοκληρωμένη σύνθεση σε σχέση με την κατανόηση της σημασίας των ελληνικών σημαιών και των χαρακτηριστικών τους.

Η ιστορική ελληνική σημαία που συντηρήθηκε και αποτελεί ιστορικό κειμήλιο του Πολεμικού Ναυτικού, βοήθησε στην αναζήτηση των ανωτέρω στοιχείων. Μέσα από την ιστορική βιβλιογραφική έρευνα, ανακαλύφθηκαν ιστορικά στοιχεία και κατασκευαστικές λεπτομέρειες. Η σημαία αυτή λοιπόν, τονίζει την θέση της ελληνικής ιστορίας, μέσω μιας ευρύτερης αφήγησης και της εθνικής ταυτότητας. Θα μπορούσε να αποτελεί όχι μονάχα μία μαρτυρία από το παρελθόν αλλά και μία γέφυρα στο παρόν που συνδέει τη μεγάλη κληρονομιά της ελληνικής ιστορίας.

Φωτογραφίες αρχείου/συντηρήσεως:
Υποπλοίαρχος (Ε) ε.α Γεώργιος Μαστρογεωργίου ΠΝ

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 2ος Παγκόσμιος ΠόλεμοςΚαρύδηςΜαστρογεωργίουΝαυτική ΠαράδοσηΣημαίαΤρίτων
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Η Δίκη των Έξι. Η κορύφωση του Εθνικού Διχασμού, ο επίλογος της τραγωδίας.

Επόμενο Άρθρο

Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

Σχετικά Άρθρα

Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου
Ναυτική Παράδοση

Το ακρόπρωρο.

Πέτρος Θέμελης
1 Μαΐου 2025
Ναυτική Παράδοση

Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

Νίκος Σαραντάκος
10 Απριλίου 2025
Ναυτική Παράδοση

Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

Δημήτρης Μπαλόπουλος
4 Απριλίου 2025
Ναυτική Παράδοση

Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

Δημήτριος Γεωργαντάς
Θεοδοσία Γεωργαντά
26 Δεκεμβρίου 2024
Επόμενο Άρθρο

Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

Οι Έλληνες στη Μαύρη Θάλασσα

Το Ατμόπλοιο Τάναϊς, τελευταίο ταξίδι

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Χρήστος Καρύδης

    Ο Δρ. Χρήστος Καρύδης είναι αναπληρωτής καθηγητής στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Πρόεδρος του Τμήματος Περιβάλλοντος, Διευθυντής της Σχολής Αγιογραφίας «Φώτης Κόντογλου» που ιδρύθηκε από την Ιερά Μητρόπολη Μονεμβασίας & Σπάρτης το 2017 και Διευθυντής του Προγράμματος Σπουδών «Διατήρηση & Διαχείριση Πολιτιστικής Κληρονομιάς» στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Διδάσκει επίσης σε διάφορα μεταπτυχιακά μαθήματα κυρίως στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης ( ΑΡΧΜΑΤ, Φυσικές και Χημικές Μέθοδοι Διάγνωσης Ζημιών σε Υλικά Πολιτιστικής Κληρονομιάς κ.λπ.), στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Υπήρξε επισκέπτης λέκτορας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (MSc Προστασία, Συντήρηση & Αποκατάσταση Έργων Τέχνης & Μηχανισμοί). Ακαδημαϊκός υπεύθυνος για τρία προγράμματα ηλεκτρονικής μάθησης «Προληπτική συντήρηση έργων τέχνης», « Αθωνική τέχνη: εικόνες, υφάσματα, μικροτεχνία & γλυπτική» και « Διατήρηση Βιβλιοθηκών και Αρχειακού Υλικού» στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023