NavalHistory
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μια άγνωστη “ορεινή” νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

    Η απελευθέρωση της Μυτιλήνης το 1912

    Ο απόηχος της ναυμαχίας της “Ελλης” μέσα από δύο ανέκδοτες επιστολές.

    Η Ναυμαχία του «Ένωσις», η δραματική πολιορκία της Σύρου και το διπλωματικό παρασκήνιο

    Οι «ψευτοθόδωροι» του Αιγαίου

    Nαυτική Σχολή Ύδρας 1929. Το πρώτο εκπαιδευτικό ταξίδι.

    Η επεισοδιακή 9η πολεμική περιπολία του Y/B Παπανικολής στα Δωδεκάνησα.

    Η κατάλυση του βανδαλικού βασιλείου από τον Βελισάριο

    Ο άγνωστος ανθυποπλοίαρχος Εμμανουήλ Αντωνιάδης

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Τα σημαντικά αποτελέσματα των ναυμαχιών της Έλλης και της Λήμνου

    Αρκτική: Ολική επαναφορά. Ρωσική υπεροχή και νατοϊκές προσπάθειες εξισορρόπησης

    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Η ανταρσία στο θωρηκτό ”Ποτέμκιν”. 29 Ιουνίου 1905

    Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μια άγνωστη “ορεινή” νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

    Η απελευθέρωση της Μυτιλήνης το 1912

    Ο απόηχος της ναυμαχίας της “Ελλης” μέσα από δύο ανέκδοτες επιστολές.

    Η Ναυμαχία του «Ένωσις», η δραματική πολιορκία της Σύρου και το διπλωματικό παρασκήνιο

    Οι «ψευτοθόδωροι» του Αιγαίου

    Nαυτική Σχολή Ύδρας 1929. Το πρώτο εκπαιδευτικό ταξίδι.

    Η επεισοδιακή 9η πολεμική περιπολία του Y/B Παπανικολής στα Δωδεκάνησα.

    Η κατάλυση του βανδαλικού βασιλείου από τον Βελισάριο

    Ο άγνωστος ανθυποπλοίαρχος Εμμανουήλ Αντωνιάδης

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Τα σημαντικά αποτελέσματα των ναυμαχιών της Έλλης και της Λήμνου

    Αρκτική: Ολική επαναφορά. Ρωσική υπεροχή και νατοϊκές προσπάθειες εξισορρόπησης

    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Η ανταρσία στο θωρηκτό ”Ποτέμκιν”. 29 Ιουνίου 1905

    Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Καπνοφράγματα και άμυνα λιμένων κατά τη δεκαετία του 1930

Κωνσταντίνος Κυρίμης Κωνσταντίνος Κυρίμης    
Reading Time: 4 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Τεχνολογία
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Κωνσταντίνος Κυρίμης (kkirimis@otenet.gr).

Εισαγωγή.

Ένα πλήρες σχέδιο παθητικής αεράμυνας, περιλαμβάνει μια δέσμη μέσων και τακτικών, όπως καταφύγια, αραίωση πληθυσμού, κ.α. Μεταξύ αυτών, είναι και η απόκρυψη. Ένα διαδεδομένο μέσο απόκρυψης είναι και αυτή που γίνεται μέσω παραπετάσματος καπνού. Στην περιοχή του Πειραιά, καθ’όλη τη δεκαετία του 1930, διενεργήθηκαν αρκετά πειράματα και ασκήσεις, στις οποίες επιχειρήθηκε η ευρείας έκτασης απόκρυψη του λιμένος και των πέριξ ζωτικών εγκαταστάσεων, με πυκνά παραπετάσματα καπνού. Ο Πειραιάς, πέραν του λιμανιού και της βιομηχανικής ζώνης, φιλοξενούσε και το μεγαλύτερο μέλος του στόλου του Πολεμικού Ναυτικού, συνεπώς η προστασία του είχε βαρύνουσα σημασία. Την ίδια περίοδο, ο καπνός ως μέσο προστασίας χρησιμοποιήθηκε και από πλοία του ΠΝ και σε ασκήσεις στον Αργοσαρωνικό.

Φαληρική ακτή 1931-32.

Οι πρώτη απόπειρα χρήσης καπνού ως αμυντικό μέσο στον Πειραιά, έγινε το 1931. Στόχος του εγχειρήματος ήταν η απόκρυψη της Πειραϊκής χερσονήσου, ώστε να καταστεί δυσχερής η σκόπευση ζωτικών εγκαταστάσεων από τυχόν εχθρικά πλοία που θα είχαν προσεγγίσει τον Αργοσαρωνικό. Ο ραντισμός της καπνογόνου ουσίας θα γινόταν από ένα υδροπλάνο/τορπιλοπλάνο T3-Velos1Ο συγκεκριμένος τύπος είχε σχεδιαστεί το 1925 από τον αγγλικό οίκο Blackburn για τις ανάγκες του Ναυτικού Αεροπορικού Σώματος (ΝΑΣ) ως αεροσκάφος παράκτιας άμυνας. Το ΝΑΣ προμηθεύτηκε 4 αεροσκάφη απευθείας από τον σχεδιαστή, ενώ άλλα 12 κατασκευάστηκαν στο Εργοστάσιο Αεροσκαφών Φαλήρου (μετέπειτα ΚΕΑ). Το 1930 έγινε συγχώνευση του ΝΑΣ με την Πολεμική Αεροπορία.

Σχέδιο του υδροπλάνου Τ.12 ( © Vincent Bourguignon 2014 ).

Το εγχείρημα απαιτούσε ενδελεχή σχεδιασμό, όπως επιλογή του κατάλληλου δρομολογίου και της κατάλληλης καπνογόνου ουσίας και προετοιμασία αυτής ώστε να καλύψει τον ζητούμενο χώρο, για τον απαιτούμενο χρόνο και με συγκεκριμένη πυκνότητα. Αυτό το καθήκον ανατέθηκε στην Πολεμική Χημική Υπηρεσία.

Διαβάστε επίσης:  Η Ιστορία της Ελληνικής Ναυτικής Αεροπορίας
Συσκευή τύπου H.A.G. δημιουργίας παραπετάσματος καπνού, τοποθετούμενη επί αεροσκάφους. Τέτοια συσκευή έφερε το ελληνικό υδροπλάνο Τ.12 με έδρα την αεροπορική βάση Φαλήρου, κατά τις ασκήσεις του 1931.
Ενδεικτική συσκευή (αμερικανική, τύπου Federal) για τη δημιουργία παραπετασμάτων καπνού από αεροσκάφη. Παρόμοιος τύπος (του γερμανικού οίκου H.A.G.) χρησιμοποιήθηκε από τα ελληνικά υδροπλάνα στις ασκήσεις του 1931-32.

Στις 13 Ιουνίου του 1931, στις 8 το πρωί, το υδροπλάνο με κωδικό Τ.12 ετοιμαζόταν να αποθαλασσωθεί. Ο σφοδρός θαλάσσιος δυτικός άνεμος που φυσούσε, λίγο έλειψε να ακυρώσει την αποστολή. Τελικώς, το υδροπλάνο απογειώθηκε με μισάωρη καθυστέρηση από την περιοχή της Καστέλλας, όπου λόγω του ομώνυμου λόφου, λειτουργούσε ως υπήνεμο, σταματώντας την ορμή των ρευμάτων αέρος.

01A,B: Το υδροπλάνο Τ.12 του πρώην Ναυτικού Αεροπορικού Σώματος, τύπου “Blackburn T3-Velos”. Χρησιμοποιήθηκε στην άσκηση απόκρυψης του Πειραιά με καπνόφραγμα, το 1931.
Το Τ.12 αποθαλασσώνεται στον όρμο του Φαλήρου, το 1929.

Πράγματι, μέσα σε ελάχιστα λεπτά, κατόπιν μιας σειράς κυκλικών διελεύσεων, ένα πυκνό στρώμα καπνού κάλυψε την περιοχή2Είχε υπολογιστεί ότι ένα αεροσκάφος μπορούσε εντός δίλεπτου να σχηματίσει παραπέτασμα καπνού, έκτασης δύο χιλιομέτρων και ύψους 150 μέτρων., καθιστώντας την αόρατη σε τυχόν εχθρικά πλοία που θα είχαν προσεγγίσει σε ακτίνα βολής.

Ασφαλώς, η τεχνική αυτή ήταν αποτελεσματική και έναντι αεροπορικών προσβολών. Ο συνταγματάρχης Δ.Βακάς, ανέφερε σχετικά με την άσκηση : «Και μόνο το γεγονός ότι καπνίζεται και αποκρύπτεται έκταση πολλαπλάσια του στόχου, καθιστά περισσότερο αβέβαια την εκτίμηση του στόχου εξ αεροπλάνου».

Τελικώς, η συγκεκριμένη άσκηση θεωρήθηκε επιτυχής και επιβεβαίωσε (“proof of concept”) την αποτελεσματική χρήση καπνού ως μέσο παθητικής άμυνας ζωτικών εγκαταστάσεων. Με τον κατάλληλο ραντισμό, μπορούσε να γίνει απόκρυψη στόχων, που ποίκιλαν σε μέγεθος: από ένα εργοστάσιο, μέχρι έναν ολόκληρο ναύσταθμο.

Παρόμοιες ασκήσεις έλαβαν χώρα το ίδιο έτος και σε άλλες εγκαταστάσεις, όπως στην αεροπορική βάση Παλαιού Φαλήρου. Οι δοκιμαστικές ασκήσεις συνεχίστηκαν και το επόμενο έτος. Συγκεκριμένα, στις 26 Απριλίου 1932, το τορπιλοπλάνο Τ.19 προέβη επιτυχώς στην απόκρυψη του Φαληρικού όρμου με «καπνόφραγμα», έναντι υποτιθέμενης προσβολής της περιοχής από εχθρικό στόλο. “Οι κόλποι μας και οι λιμένες θα δύνανται ευκόλως να προστατευθώσι από θαλασσίας προσβολάς” σημείωνε με αισιοδοξία ένας παρατηρητής της άσκησης.

Διαβάστε επίσης:  Το πλωτό μουσείο "Hellas Liberty"

Αργοσαρωνικός 1931.

Οι επιτελείς του ΠΝ είχαν επισημάνει ότι το παραπέτασμα καπνού μπορούσε να χρησιμοποιηθεί αμυντικά και στους ελιγμούς του Στόλου. Σε τέτοιες περιπτώσεις, ελλείψει αεροσκαφών, θα χρησιμοποιούνταν καπνοπαραγωγές συσκευές επί μονάδων επιφανείας.

Η θεωρία μετεβλήθη σε πράξη στις 17 Φεβρουαρίου 1931, σε ευρείας κλίμακας άσκηση του στόλου στον Αργοσαρωνικό. Σύμφωνα με το σενάριο της άσκησης, το αντιτορπιλικό (ΑΤ) «Ιέραξ», θα ηγείτο στολίσκου 6 συνολικά ΑΤ, με στόχο την προσβολή εχθρικού θωρηκτού (για τις ανάγκες της άσκησης, ο ρόλος του «εχθρού» ανατέθηκε στο θωρηκτό «Αβέρωφ».). Μετά την (εικονική) προσβολή του στόχου με τορπίλες, ο στολίσκος απομακρύνθηκε, καλυπτόμενος από ένα πυκνό νέφος καπνού, που παραγόταν από ειδική συσκευή που είχε εγκατασταθεί στο ΑΤ «Ιέραξ».

Το Αβέρωφ και πλοία του Στόλου σε γυμνάσια στον Αργοσαρωνικό του 1932. (Αρχείο Γιώργου Τσουτσάνη).
Καπνόφραγμα όπως φαίνεται από αέρος. (Αρχείο Γιώργου Τσουτσάνη)

Λιμένας Πειραιώς 1939.

Η χρήση εξειδικευμένων αεροσκαφών για τη δημιουργία «καπνοφραγμάτων», αν και αποτελεσματικότατη, υπόκειτο σε περιορισμούς. Π.χ. τη διαθεσιμότητα των αεροσκαφών, την εγγύτητά τους ως προς την περιοχή ενδιαφέροντος και κυρίως τις καιρικές συνθήκες. Παράλληλα, η νυχτερινή πτήση αεροσκαφών (ειδικά σε ένα περιβάλλον κορεσμένο από χημικά νέφη) ήταν ένα μάλλον αυτοκτονικό εγχείρημα. 

Έτσι, ως εναλλακτικό σχέδιο, αποφασίστηκε η μαζική χρήση πλοίων (εμπορικών ή άλλων), χωρίς μάλιστα αυτά να διαθέτουν κάποια ειδική συσκευή. Η ύπαρξη σημαντικού πλήθους πλοίων σε ένα λιμάνι όπως οι Πειραιάς, καθιστούσαν αυτή την προσέγγιση πολύ αποτελεσματική. Αυτό το σενάριο δοκιμάστηκε στην πράξη, στη μεγάλη άσκηση παθητικής αεράμυνας που έγινε στην Αττική στις 19 Ιουνίου 1939. Η άσκηση, μάλιστα, ήταν νυχτερινή, προκειμένου να επιτευχθεί ο μέγιστος βαθμός δυσκολίας και ρεαλισμού.

Την ημέρα εκείνη, στις 20:45’ οι σειρήνες της αεράμυνας ήχησαν γύρω από το λιμάνι του Πειραιά. Αμέσως, όλα τα ελλιμενισμένα πλοία (ασχέτως μεγέθους ή χρήσης) λειτούργησαν συντονισμένα τα φουγάρα τους, με αποτέλεσμα ένα πυκνό στρώμα καπνού να σκεπάσει την περιοχή. Αυτή η πρακτική, λειτούργησε επιτυχώς και συνδυαστικά με την επιβεβλημένη συσκότιση, κατέστησε τις πολιτικές, βιομηχανικές και στρατιωτικές εγκαταστάσεις της περιοχής, αόρατες στον εχθρό.

Διαβάστε επίσης:  Ιχνηλατώντας τη διαδρομή της Πυροβολαρχίας 305mm στο Βόρειο Οχυρό Αίγινας (τότε και τώρα).
Πρωτοσέλιδο της εφημερίδας ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ (19/6/1939) με θέμα τη μεγάλη άσκηση αεράμυνας του 1939. Στην άσκηση αυτή, δοκιμάστηκε για πρώτη φορά η δημιουργία «καπνοφράγματος» από ελλιμενισμένα εμπορικά πλοία, για την άμυνα του λιμένος Πειραιώς.

Επίλογος.

Κατά την εμπλοκή της χώρας μας στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, παρά τις ασκήσεις που είχαν προηγηθεί επί σχεδόν μία δεκαετία, δεν υπάρχουν καταγεγραμμένες περιπτώσεις μαζικής χρήσης καπνοφραγμάτων ως μέσο άμυνας της περιοχής του Πειραιά. Μια απόδειξη του ότι οι φρενήρεις εξελίξεις στον αεροπορικό πόλεμο, περιόριζαν τις δυνατότητες των αμυνόμενων, καθιστώντας αρκετές από τις τότε ισχύουσες πρακτικές, απαρχαιωμένες.

Πηγές :

  • Βακάς Δημήτριος, “Η αεροπορία και το χημικόν όπλον” (Αθήναι 1932).
  • Εφημερίδα ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ, 20/6/11939.
  • www.haf.gr/history/historical-aircraft/blackburn-velos-t3-t3a/
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Velosάμυνα λιμένωνκαπνόφραγμαΚυρίμηςΜεσοπόλεμοςΝαυτική Αεροπορία
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Μικροναυπηγική: Μπρίκι ή Βρίκι

Επόμενο Άρθρο

Ο πατέρας μου, Ηλίας Τσουκαλάς.

Σχετικά Άρθρα

Ναυτική Τεχνολογία

Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

Δημήτρης Τσιγκάρης
16 Οκτωβρίου 2025
Ναυτική Τεχνολογία

Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

Ιωάννης Τερνιώτης
6 Οκτωβρίου 2025
Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου
Ναυτική Τεχνολογία

Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

Γεώργιος Μπουζούνης
18 Σεπτεμβρίου 2025
Ναυτική Τεχνολογία

Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου
16 Μαΐου 2025
Επόμενο Άρθρο

Ο πατέρας μου, Ηλίας Τσουκαλάς.

Η δράση του U-9. Ένα υποβρύχιο εναντίον τριών καταδρομικών

Ο καπετάν στραβόξυλος.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Κωνσταντίνος Κυρίμης

    Ο Κωνσταντίνος Κυρίμης γεννήθηκε το 1975 και ζει στον Πειραιά. Για πολλά χρόνια αρθρογραφούσε στον Ειδικό Τύπο της Στρατιωτικής Ιστορίας. Από το 2012, ερευνά και καταγράφει τις οχυρώσεις του Β' ΠΠ στην Αττική. Έχει γράψει πλήθος βιβλίων, σχετικά με την παθητική αεράμυνα, τα καταφύγια και τις ναυτικές οχυρώσεις της περιόδου 1936-44. Είναι συνεργάτης της Διεύθυνσης Ιστορίας Στρατού του Γενικού Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ/ΔΙΣ), της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (ΓΕΝ/ΥΙΝ) και του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας (ΕΛΙΝΙΣ). Έχει συνεργαστεί για την προβολή της “αθέατης πλευράς” της ιστορίας της Αττικής, με πλήθος φορέων (“Monumenta”, “Athens Social Atlas”, Δήμος Αθηναίων, Δήμος Αίγινας, κ.α.). Είναι μέλος της Εταιρείας Μελέτης “Γοργύρα” με αντικείμενο τις οχυρώσεις του Β' Π.Π. στην Ελλάδα. Έχει κάνει δεκάδες ομιλίες σχετικά με τα καταφύγια και τις υπόγειες οχυρώσεις της Αττικής, στο Μουσείου του Οχυρού Ρούπελ, στο Πολεμικό Μουσείο Αθηνών, στο Πολεμικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και αλλού.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Ιχνηλατώντας τη διαδρομή της Πυροβολαρχίας 305mm στο Βόρειο Οχυρό Αίγινας (τότε και τώρα).
    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.
    Καπνοφράγματα και άμυνα λιμένων κατά τη δεκαετία του 1930

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αίγινα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Δεκέμβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« Νοέ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023