NavalHistory
Πέμπτη, 29 Μαΐου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

    Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).

    Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

    Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

    Η κορβέτα κλάσης Flower HSM “Salvia” ( Κ97 ), συμμετείχε στις 24 Απριλίου στην εκκένωση ανδρών της Κοινοπολιτείας απο το Πόρτο Ράφτη και το Ναύπλιο, καθώς και στις 28/29 Απριλίου απο τον κόλπο Καψάλι στα Κύθηρα

    Επανάληψη του άθλου της Δουνκέρκης στο Αιγαίο. Απρίλιος 1941.

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Ο βομβαρδισμός της Αμβέρσας από τους Γερμανούς, Οκτώβριος 1914, έργο Willy Stower, Κοινό κτήμα από Wikipedia

    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.

    Δεκέμβριος 1943. Το αντιτορπιλικό ΑΔΡΙΑΣ εν πλω προς Αλεξάνδρεια, μετά την πρόσκρουση του σε νάρκη (φωτο ΥΙΝ)

    Δίοπος Αντώνης Αντωνίου, ο 19χρονος ήρωας του αντιτορπιλικού ΑΔΡΙΑΣ

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

1920-1940.  Εκπαιδευτικά ταξίδια Ναυτικών Σχολών με τον “Άρη”.

Ελευθέριος Σφακτός Ελευθέριος Σφακτός    
8 Δεκεμβρίου 2023
Reading Time: 4 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
367
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin
  • ThePlus Audio

Γράφει ο Ελευθέριος Σφακτός

Τα εκπαιδευτικά ταξίδια των Ναυτικών Σχολών την περίοδο του Μεσοπολέμου ήταν συχνά και πολυήμερα σε όλη την διάρκεια της εκπαιδευτικής περιόδου, σε σύγκριση με το σημερινό πρόγραμμα, όπου το μεγαλύτερο σε διάρκεια εκπαιδευτικό ταξίδι είναι ο ΘΕΠ (Θερινός Eκπαιδευτικός Πλους). Αξιοσημείωτο ήταν το γεγονός ότι στα ταξίδια συμμετείχαν  από κοινού  μαθητές της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων,  Σχολής Ναυτόπαιδων. (Σχολή Δοκίμων Υπαξιωματικών 1924-1934), και ενίοτε άλλων Σχολών. Οι μαθητές κάθε Σχολής αποτελούσαν ξεχωριστή «Φυλακή» κατά την διάρκεια του πλου, παράλληλα με εκείνες του πληρώματος. Τους λόγους αυτής της εκπαιδευτικής συνεργασίας, μας τους εξηγεί ο αείμνηστος ναύαρχος και επίτιμος Αρχηγός Στόλου, Γεωργ. Μόραλης ΠΝ, ( Ναυτικός Δόκιμος 1936-1940),σε  επιστολή του με τίτλο «Αναμνήσεις»,  που  έστειλε  στις 25/4/2017 για δημοσίευση  στην εφημερίδα «Νέα του ΣΑ/ΣΜΥΝ».

(…) “Στα ταξίδια με το εκπαιδευτικό ιστιοφόρο ΑΡΗΣ, τις περισσότερες φορές ταξιδεύαμε με τα πανιά (ιστία) χειμώνα – καλοκαίρι, με πολλά προβλήματα, ιδίως στις κακοκαιρίες. Τις περισσότερες φορές τα ταξίδια γινόντουσαν μαζί με τους Ναυτόπαιδες με τους οποίους είμαστε διηρημένοι  μαζί και με τους ναύτες του πληρώματος στα πανιά  για την «επέκταση και συστολήν αυτών”. (…) Ν. Δόκιμοι, Ναυτόπαιδες και Ναύτες συνεργαζόμαστε σαν μία ΟΜΑΔΑ και αυτό μας βοηθούσε να καταλάβουμε ότι το πλήρωμα ενός πλοίου είναι ενιαίο. Ο καθένας μπορεί να έχει μία «θέση» στο πλοίο, αλλά πρέπει να γνωρίζει επακριβώς τα καθήκοντά του και είναι ζωτικής σημασίας η συνεργασία προκειμένου να επιτευχθεί η σωστή λειτουργία και οι στόχοι του πλοίου.(…) Στον ΑΡΗ, γνώρισα τους Ναυτόπαιδες, Κ. Δημάκη και Α. Λιάσκο. Με τον πρώτο, είχαμε μια παραγωγική συνεργασία τόσο στον πόλεμο, όταν ήταν επικεφαλής Α/Α πολυβόλου των 37 χιλ. κι εγώ Σημαιοφόρος Διευθυντής “Π” στο  ΒΑΣ. ΟΛΓΑ, όσο και μετά τον πόλεμο. Όταν το ΒΑΣ.ΟΛΓΑ βυθίστηκε στη Λέρο, ο Α. Λιάσκος, βαριά τραυματισμένος, πνίγηκε αγκαλιά με τον επίσης βαριά τραυματισμένο Ανθυποπλοίαρχο Δ. Μπάτση,  εγκλωβισμένοι στο θεραπευτήριο που πλοίου που είχαν μεταφερθεί για τις πρώτες βοήθειες. Το πνεύμα συνεργασίας και αφοσίωσης στο καθήκον που είχαμε βιώσει από κοινού στα ταξίδια, μας συνόδευε στη καριέρα μας. “(…)

Ανεπίσημη αναμνηστική φωτογραφία με "μικτό πλήρωμα" Ναυτικών Δοκίμων, Δοκίμων Υπαξιωματικών και ναυτών του "Άρη".

Από τον  Μακαριστό, Ιεροκήρυκα του Πολ. Ναυτικού (1922-1944) Αρχιμανδρίτη και εν συνεχεία  Μητροπολίτη Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου (1944-1951), μετέπειτα Εδέσσης και Πέλλης (1951-1967), Κυρό  Διον.Παπανικολόπουλο,  παίρνουμε μια εικόνα σχετικά με τα τότε εκπαιδευτικά ταξίδια, από το συγγραφικό του έργο «Από την χώρα των αναμνήσεων» όπως αυτό δημοσιεύτηκε  σε συνέχειες  στο μηνιαίο όργανο των Ορθοδόξων Χριστιανικών Ενώσεων «ΚΑΙΝΗ ΚΤΙΣΙΣ» στο διάστημα του μεσοπολέμου και μεταπολεμικά. Η περιγραφή των ταξιδιωτικών εντυπώσεων του, δημοσιεύθηκαν στο τεύχος 339-340 Ιούνιος-Ιούλιος 1935.

Ιούνιος 1931. Η Σ.Δ.Υ. Στη δεύτερης σειρά διακρίνεται το επιτελείο της Σχολήςκαι στο μέσον ο Ιερέας Διονύσιος Παπανικολόπουλος. Πίσω διακρίνεται η Σχολή

(…) Κατά τα μέσα του παρελθόντος Ιανουαρίου το εκπαιδευτικό του Στόλου «ΑΡΗΣ» επρόκειτο να επιχειρήση πλούν  δι΄ εκπαιδευτικούς σκοπούς ανά το Ιόνιον πέλαγος. Εις το πλοίον επεβιβάσθησαν πλήν του τακτικού του πληρώματος, αποτελουμένου εξ εκατόν ογδοήκοντα περίπου ναυτών και υπαξιωματικών η Σχολή Ναυτοπαίδων, η Σχολή Υπαξιωματικών Μηχανικών, μια τάξις των δοκίμων αξιωματικών και έτεραι βοηθητικαί  Σχολαί του Πολ. Ναυτικού. Δηλαδή ολόκληρον το πλήρωμα ανήρχετο εις πλέον των τετρακοσίων ανδρών. Ο πλούς θα διήρκει επί είκοσιν ημέρας, ίσως και πλέον. […]

        Πάντοτε εις τα ταξείδια αυτά είθισται να παρακολουθή εις των ιερέων του Πολ..Ναυτικού… Εις την περίπτωσιν αυτήν ωρίσθην εγώ να παρακολουθήσω τον «΄Αρην»… Θα ήμην εκεί ως και εις το σπίτι μου… Όλοι οι ναύται του πληρώματος επέρασαν από τας σχολάς του Πόρου. Οι υπαξιωματικοί όλοι είναι μαθηταί μου από τας διαφόρους Σχολάς, αι οποίαι εδρεύουν και λειτουργούν εις Πόρον…

         Εις τον «΄Αρην» ευρήκα τον αντιπλοίαρχον Γεωργουλόπουλον ως Κυβερνήτην, τον Υποπλοίαρχον  Παν. Γέροντα ως ύπαρχον, τους υποπλοιάρχους Κων. Μασουρίδην ως διευθυντήν σπουδών και Αλεξ. Βασιλειάδην ως αξιωματικόν πορείας. Μαζί με αυτούς ήσαν οι Σημαιοφόροι Δεναζάκος και Γραμμένος, ο μέν βοηθός αξιωματικού πορείας, ο δε αξιωματικός αρμένων. Ο καλός μας ιατρός Καπετάνιος, ευρεθείς εκεί, απετέλει με την χρυσή του καρδιά και την αγάπην του ακούραστον  σύντροφον και λαμπρόν συζητητήν κατά τον πλούν.

Ο «΄Αρης» κινείται δια των ιστίων. Έχει βοηθητικήν πετρελαιοκίνητον μηχανήν, δυναμένη να αναπτύξη ταχύτητα μόλις οκτώ μιλίων, ενώ με ούριον άνεμον  και πλήρη ιστιοφορίαν φθάνει τα 12 και 14 μίλια και ακόμη περισσότερον. Είναι πλοίον 2700 τόννων με λαμπράν ενδιαίτησιν τόσον των αξιωματικών όσον και του πληρώματος.

Την 11ην Ιανουαρίου απεπλεύσαμεν εκ Πόρου δια Ναύσταθμον, ίνα εκεί παραλάβωμεν τους υπαξιωματικούς μηχανικούς και τους δοκίμους και συμπληρώσωμεν ωρισμένα εφόδια ακόμη. Μετά παραμονήν  διήμερον εις Ναύσταθμον απεπλεύσαμεν δια Μεσολόγγιον, όπερ θα ήτο ο πρώτος  λιμήν, είς όν θα κατεπλέομεν.

Από τον Ναύσταθμον απεπλεύσαμεν την μεσημβρίαν. Μόλις παρηλλάξαμεν την Σαλαμίνα, ο Κυβερνήτης διέταξε να σβύση η μηχανή και να αναπετασθώσι τα ιστία.

Ήθελα να παρακολουθήσω την εργασίαν αυτήν και ανήλθον εις το κατάστρωμα της πρύμνης. Η εκπέτασις των ιστίων του «Άρεως» είναι μια εργασία που διαρκεί μία σχεδόν ώραν. ΄Ολα τα παραγγέλματα δίδονται εις την αρχαίαν Ελληνικήν. Καί ακούει κανείς «εις εκπέτασιν  προθόου, άγε δή», «εις άρσιν και πόδωσιν φοσωνίου,έλκε, πόδου», «θωρακίται άνω!», και παρατηρεί κανείς πεντηκοντάδα  ναυτών θωρακιτών να σκαρφαλώνουν εις τα κατάρτια του «Άρεως» εις ύψος  άνω των τεσσαράκοντα μέτρων και να σκορπίζωνται σαν τα χελιδόνια κατάμαυροι και ανυπόδητοι εις τα κεραίας και τα ακροκέραια καί να κάμνουν  όλους τους απαιτουμένους χειρισμούς διά το άνοιγμα των πανιών. Και δεν προκάνει κανείς να αντιληφθή καλά καλά το ένα παράγγελμα και ακούει το έτερον: «Έτοιμοι εις άρσιν και πόδωσιν μεγίστης!» «εις άρσιν και πόδωσιν λέφους μεγίστης», «εις άρσιν και πόδωσιν επιδρόμου», και βλέπει εκατοντάδα ναυτών να αναρριχάται εις τας κεραίας των οπισθίων ιστών, να λύνη δεσμούς και κατόπιν με ρυθμικάς κινήσεις δεδομένας με σφυρίγματα υπό του κελευστού  να τραβούν τα σχοινιά και να υψώνωνται τα πανιά και το πλοίον ήρεμα κλίνον προς την μίαν πλευράν γοργόν να διασχίζη ή μάλλον να πετά επάνω εις τα κύματα. Το καράβι αυτό ιστιοπλοούν είναι θαύμα ευμορφιάς. Κλίνει προς την μίαν πλευράν και προχωρεί χωρίς να υφίσταται ουδέ τον ελάχιστον κλυδωνισμόν. Κάμνει ψύχος δριμύτατον και βρέχει. Από καιρού εις καιρόν σταματά η βροχή και αρχίζει να πίπτη χιών. Τα βουνά της Αττικής είναι κάτασπρα. Τα Γεράνια όρη είναι φορτωμένα από σύννεφα. Ο βορράς δαιμονιωδώς φυσάει. Καί μέσα εις την παραζάλην αυτήν ακούεται η φωνή του αξιωματικού αρμένων: «θωρακίται άνω! Πτύξατε και σειροδέσατε την μεγίστην Έα. Έλκε, Πόδου! « Και όταν δεν πηγαίνη πολύ καλά η δουλειά με τα εις αρχαίαν Ελληνικήν παραγγέλματα, τότε τίθεται εις ενέργειαν η μιξοβάρβαρος, «λάσκα-βίρα» και όταν κανείς ναύτης βραδύνη να εκτελέση το παράγγελμα ή παρανοή, τότε από την γέφυραν ραγδαία έρχεται η χαριτωμένη προσφώνησις «βγάλε τα κερατά σου, ρε κόπανε, και κάνε γρήγορα!»  Αυτά τα έχει η ναυτική ζωή εις τον «Άρην».

  Οι Κέραρχοι. Οι Λογάδες των ναυτών… «ως  σκίουροι            χειροκρεμής από των σχοινίων…»  (Γ. Ζωχιός)
Το εκπαιδευτικό ΑΡΗΣ σε πλήρη Ιστιοφορία

Επίσης αξιόλογες πληροφορίες  μαθαίνουμε   από περιγραφή του Διευθυντή Σπουδών της ΣΝΔ (1928-1930) Πλωτάρχη Χρ. Παπαδημητρίου ΠΝ (1896-1981) σχετικά με τους ΘΕΠ  των Ν.Δ. σε άρθρο του που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Ν. Επιθεώρηση, τεύχος 88, Σεπτέμβριος 1929 με τίτλο: “Πρώτος  Ωκεάνιος  Πλούς  του  ΑΡΕΩΣ  Μετά 18  Έτη. ΘΕΠ ΑΡΕΩΣ 22 Ιουνίου 1929″.

* Συμμετείχαν Ν. Δόκιμοι και μαθητές της ΣΔΥ.( ο εξιστορών τους αναφέρει ως Ναυτόπαιδες).  Ήταν διηρημένοι σε 4 φυλακές. Μία από Ν.Δ., δύο από Ναυτόπαιδες ,και μία από  από το Πλήρωμα σε  τετράωρες βάρδιες.

* Από τις τρείς φυλακές των Ν.Δ. και Ναυτόπαιδων, οι δύο ήταν σε υπηρεσία-εκπαίδευση (ιστία, κωπηλασία ή ιστιοπλοΐα, πάντα κοντά στο πλοίο) και η τρίτη φυλακή σε ανάπαυση.

* Οι Ναυτόπαιδες της ΣΤ΄ τάξης «εξηκολούθουν πυρά δια σωλήνος Γυμνασίων».

* Την 19η προς 20η Αυγούστου «Ιστιοπλοούμεν». « Ώρα 0100 της 21ης  πτύξης ιστίων γενομένης αποκλειστικώς υπό Ν.Δ. και  Ναυτοπαίδων παρ΄όλον τον κυματισμόν και την νύκτα»

* «Γυμνάσιον ανθρώπου εις την Θάλασσαν»  «Έπεσεν εν τη πραγματικότητη, πλέων νύκτα,  άνθρωπος εις την θάλασσαν. Η καθαίρεσις λέμβου η ανεύρεσις και επαναφορά τους διασωθέντος εις το πλοίον διήρκησε μόνον 10 λεπτά της ώρας»

* Εκδρομή των Ναυτοπαίδων στον Ζωολογικό  κήπο και αξιοθέατα στη πόλη Αλγέρι.

* Εκδρομή Ν.Δ. στο εσωτερικό της χώρας έως 90 χιλ. προς Νότο.

* Γιβραλτάρ (11-16/7). Επίσκεψη στο φρούριο από Αξιωματικούς και Ν.Δ.

* Πλούς Λας-Πάλμας- Κάδιξ. Ο «Άρης» σημαιοστολισμένος στο La Luz λόγω Εθνικής Ισπανικής εορτής.

* «Δέον να σημειωθεί ότι κατά τον 2ον αυτόν πλούν εις τον Ωκεανόν, πλήν ελαχίστων μικρών Ναυτοπαίδων οι οποίοι απλώς είχον χάσει την ευδιαθεσίαν των, ουδέν απολύτως σημείον κοπώσεως και ναυτίας έδειξαν οι εκπαιδευόμενοι οι οποίοι εξετέλεσαν όλας τας κινήσεις των ιστίων, του μονίμου πληρώματος σχεδόν μη χρησιμοποιηθέντος

Με το πέρας του ΘΕΠ, (15/9/29) οι Ναυτόπαιδες παρέμειναν επί του πλοίου επί 10-ήμερον. Ο  Ε.Ν.Ε. (Επόπτης Ναυτικής εκπαιδεύσεως) Πλοίαρχος κ.Θεοχάρης επιθεώρησε το πλοίο συνοδευόμενος από τους Διοικητές της ΣΝΔ, ΣΔΥ και τον Διευθυντή  Α΄ Διευθύνσεως ΓΕΝ.                                 

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Ελληνική ΙστορίαΙστιοφόρο ΆρηςΝαυτική ΙστορίαΣφακτός
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Η εκκένωση της Δουνκέρκης στον κινηματογράφο.

Επόμενο Άρθρο

Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

Σχετικά Άρθρα

Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)
Εμπορική Ναυτιλία

«Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

Άρης Μπιλάλης
26 Μαΐου 2025
Ελληνική Ιστορία

Η Μανιάτικη πειρατεία

Κατερίνα Καριζώνη
22 Μαΐου 2025
Αξιωματικοί του Κινήματος έξω από τον χώρο του Ναυτοδικείου (Βοτανικός).
Ελληνική Ιστορία

Ο ναύαρχος Χρυσικόπουλος γράφει για το Κίνημα του Ναυτικού.

Άγγελος Χρυσικόπουλος
15 Μαΐου 2025
Ελληνική Ιστορία

Το Κίνημα του Ναυτικού κατά της Απριλιανής Δικτατορίας. Ομιλία του ναυάρχου Γκορτζή.

Κωνσταντίνος Γκορτζής
15 Μαΐου 2025
Επόμενο Άρθρο

Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

Το θωρηκτό Ψαρά.

Ο Κανάρης και η Σημαία.

Capturefile: D:glass neg rawsAllen C. Green Seriesbox 6gr000154.tif
CaptureSN: CC001681.056181
Software: Capture One PRO for Windows

Καταδρομικό Emden. Ένας ιππότης πειρατής.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Ελευθέριος Σφακτός

    Ο Επικελευστής Ελ. Σφακτός γεννήθηκε στον Πειραιά το 1938. Κατετάγη στη Σχολή Ναυτοπαίδων το 1953 κι αποφοίτησε το 1956 με την ειδικότητα του τηλεγραφητή. Μετά την αποφοίτηση του συνέχισε και τελείωσε τις γυμνασιακές του σπουδές. Υπηρέτησε σε διάφορα πλοία και υπηρεσίες του Π.Ν. και το 1962 αποφοίτησε επιτυχώς από τη σχολή Αγγλικών ΚΕ/ΠΑΛ. Το 1965 αποχώρησε από το Π.Ν. με τον βαθμό του Υποκ. Α' (Επικελευστής). Σταδιοδρόμησε για ένα διάστημα στο Εμπορικό Ναυτικό ως Αξιωματικός Ασυρμάτου Α' τάξεως και εν συνεχεία στην «Ολυμπιακή Αεροπορία» (coordination center & load control). Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα marketing και επικοινωνίας. Το 1973 προσελήφθη από πολυεθνική αμερικάνικη εταιρεία όπου εργάστηκε επί μια 25-ετία σε διάφορες θέσεις του εμπορικού τμήματος. Αποχώρησε το 1998 ως Purchasing Manager συνταξιοδοτηθείς. Παράλληλα βέβαια και ήδη από το 1980 γίνεται ιδρυτικό μέλος και πρόεδρος του Συνδέσμου Αποφοίτων Σχολών Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού (ΣΑ/ΣΜΥΝ) και έκτοτε δραστηριοποιείται δυναμικά για τους σκοπούς του Συνδέσμου με βασικό άξονα την διατήρηση των δεσμών του Π.Ν μεταξύ παλαιών και νέων στελεχών και την θεσμική αναβάθμιση της ΣΜΥΝ. Εξέδιδε επί 30 χρόνια την εφημερίδα «ΝΕΑ του ΣΑ/ΣΜΥΝ» και έχει αρθρογραφήσει σε ναυτικά έντυπα με θέματα του Πολεμικού και Εμπορικού Ναυτικού ιστορικού περιεχομένου. Είναι μέλος του Ν.Μ.Ε. και ιδρυτικό μέλος του «Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας» (ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ.) και έχει συγγράψει 2 βιβλία: - Ιστορικό -Φωτογραφικό Λεύκωμα Σχολής Ναυτοπαίδων - ΣΔΥΝ - ΣΜΥΝ 1946-2000, «Αυτά που ζήσαμε… Αυτά που πονέσαμε… Αυτά που αγαπήσαμε». Αθήνα 2007 ( Έκδοση ΓΕΝ/ΥΙΝ) - Υπαξιωματικός και Πολεμικό Ναυτικό στο πέρασμα του χρόνου… από τις Τριήρεις στις Φρεγάτες - Ιστορία Σχολών Υπαξιωματικών 1879-2020. Αθήνα 2020. (Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών, Έκδοση ΓΕΝ/ΥΙΝ). Είναι παντρεμένος από το 1974, και έχει δύο κόρες ένα γιο και τρία εγγόνια.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η ανατίναξη του τουρκικού δίκροτου ”Κινούμενο Όρος”. Ερεσσός 27 Μαϊου 1821′
    Τύποι καραβιών από τον 14ο μέχρι και τον 19ον αιώνα.
    1η Σεπτεμβρίου 1952. Έκρηξη στον Ναύσταθμο Σαλαμίνος.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Επιλογή κατηγορίας

    ΕΤΙΚΕΤΕΣ

    1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κυπριακό Ναυτικό Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

    ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

    Μάιος 2025
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  
    « Απρ    
    ADVERTISEMENT
    • Ναυτική Ιστορία
    • Ναυτική Παράδοση &
      Ναυτική Τεχνολογία
    • Ναυτική Ισχύς &
      Ναυτικό Δίκαιο
    • Τέχνες &
      Λογοτεχνία
    • Οπτικοακουστικά
    • Ναυτική Ιστορία
    • Ναυτική Παράδοση &
      Ναυτική Τεχνολογία
    • Ναυτική Ισχύς &
      Ναυτικό Δίκαιο
    • Τέχνες &
      Λογοτεχνία
    • Οπτικοακουστικά
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
      • Ελληνική Ιστορία
      • Εμπορική Ναυτιλία
      • Παγκόσμια Ιστορία
      • Ιστορικά Αρχεία
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
    • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
      • Βιβλιοπαρουσίαση
      • Ζωγραφική
      • Κινηματογράφος
      • Λογοτεχνία
    • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
      • Φωτογραφίες
      • Podcasts
      • Video
      • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
      • Quiz
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
      • Ελληνική Ιστορία
      • Εμπορική Ναυτιλία
      • Παγκόσμια Ιστορία
      • Ιστορικά Αρχεία
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
    • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
      • Βιβλιοπαρουσίαση
      • Ζωγραφική
      • Κινηματογράφος
      • Λογοτεχνία
    • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
      • Φωτογραφίες
      • Podcasts
      • Video
      • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
      • Quiz
    • Όροι Χρήσης
    • Πολιτική Απορρήτου
    • Επικοινωνία
    • Συντελεστές
    • Όροι Χρήσης
    • Πολιτική Απορρήτου
    • Επικοινωνία
    • Συντελεστές
    © Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
    Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

    Welcome Back!

    Login to your account below

    Forgotten Password? Sign Up

    Create New Account!

    Fill the forms bellow to register

    All fields are required. Log In

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    Log In

    Add New Playlist

    Χωρίς αποτελέσματα
    Δείτε όλα τα αποτελέσματα
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
      • Ελληνική Ιστορία
      • Εμπορική Ναυτιλία
      • Παγκόσμια Ιστορία
      • Ιστορικά Αρχεία
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
    • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
      • Βιβλιοπαρουσίαση
      • Ζωγραφική
      • Κινηματογράφος
      • Λογοτεχνία
    • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
      • Φωτογραφίες
      • Podcasts
      • Video
      • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
      • Quiz

    © 2023