NavalHistory
Δευτέρα, 20 Οκτωβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Denis Dighton (1792 -1827), National Maritime Museum
Ο Denis Dighton ήταν ζωγράφος γνωστός για τα στρατιωτικά του πορτρέτα και τις σκηνές μάχης. 
The Fall of Nelson, Battle of Trafalgar /Κοινό κτήμα.

    Τα κρινάκια του Τραφάλγκαρ

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

    Η άγνωστη και συναρπαστική βιογραφία του Εμμανουήλ Ματθαίου.

    Διαδικτυακή παρουσίαση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ. για την Ναυμαχία της Σαλαμίνας (βίντεο).

    Κατάληψη της Χίου (1912)

    Ο ηρωικός θάνατος του Ανθυποπλοίαρχου Νικόλαου Ρίτσου στη Χίο. Τεκμήρια και Μαρτυρίες.

    Επιχείρηση Magic Carpet

    Απόπλους αρματαγωγού

    Τα αρματαγωγά του Βασιλικού Ναυτικού και η συμβολή τους κατά τη διάρκεια των Επιχειρήσεων 1948-49

    14 Σεπτεμβρίου 1943. Βύθιση υποβρυχίου “Κατσώνης”.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Denis Dighton (1792 -1827), National Maritime Museum
Ο Denis Dighton ήταν ζωγράφος γνωστός για τα στρατιωτικά του πορτρέτα και τις σκηνές μάχης. 
The Fall of Nelson, Battle of Trafalgar /Κοινό κτήμα.

    Τα κρινάκια του Τραφάλγκαρ

    1912-13. Ο κατά θάλασσαν πόλεμος.

    25/3/1952.  Η ομαδική απείθεια των μαθητών της Σχολής Ναυτοπαίδων.

    Η άγνωστη και συναρπαστική βιογραφία του Εμμανουήλ Ματθαίου.

    Διαδικτυακή παρουσίαση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ. για την Ναυμαχία της Σαλαμίνας (βίντεο).

    Κατάληψη της Χίου (1912)

    Ο ηρωικός θάνατος του Ανθυποπλοίαρχου Νικόλαου Ρίτσου στη Χίο. Τεκμήρια και Μαρτυρίες.

    Επιχείρηση Magic Carpet

    Απόπλους αρματαγωγού

    Τα αρματαγωγά του Βασιλικού Ναυτικού και η συμβολή τους κατά τη διάρκεια των Επιχειρήσεων 1948-49

    14 Σεπτεμβρίου 1943. Βύθιση υποβρυχίου “Κατσώνης”.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

Αδριανός Πούλος Αδριανός Πούλος    
Reading Time: 2 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Τεχνολογία
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Αδριανός Πούλος

Κατά τις επισκέψεις μας σε κάποιο ναυτικό μουσείο, όλοι στεκόμαστε με απορία στα διάφορα εργαλεία ή συσκευές που βοηθούσαν τους ναυτικούς (εννοώντας κυρίως τους ανθρώπους της γέφυρας) στην προσπάθειά τους να προσδιορίσουν τη θέση του πλοίου και τα στοιχεία του πλού. Έτσι βλέπουμε διάφορα είδη εξάντων (η μόνη συσκευή που βελτιωμένη πλέον παραμένει υποχρεωτικά σαν λύση ανάγκης στις γέφυρες των πλοίων), μηχανικά δρομόμετρα, διαστημόμετρα (ο πρόδρομος του ραντάρ) κ.α. Σπάνια (ή και καθόλου) όμως βλέπουμε αντίστοιχες συσκευές από τα χρόνια που οι ατμομηχανές αντικαθιστούσαν τα ιστία και οι μηχανικοί (πλήρωμα πλέον και αυτοί των πλοίων) έπρεπε να τις ελέγχουν. Την περιγραφή και τη λειτουργία μιας τέτοιας συσκευής θα διαβάσετε στο παρόν άρθρο. Αφορμή στάθηκε η «ανακάλυψη» στα προσωπικά αντικείμενα του παππού μου όπως μου τα παρέδωσε ο πατέρας μου (αμφότεροι Α΄ Μηχανικοί του ΕΝ ) μιας συσκευής για την οποία η μόνη πληροφορία που είχα, ήταν ότι μετρούσε την πίεση των ατμομηχανών. Έπρεπε να περάσουν αρκετά χρόνια και να έχω στη διάθεσή μου τη βοήθεια του διαδικτύου, ώστε να αποκρυπτογραφήσω ότι η συγκεκριμμένη συσκευή είναι ένας ενδείκτης πίεσης τύπου Richards.

Γενική περιγραφή

Από τα πρώτα στάδια εκμετάλευσης του ατμού στην κατασκευή ατμομηχανών, το πρόβλημα που αντιμετώπιζαν οι κατασκευαστές ήταν να βρούν ένα τρόπο μέτρησης της απόδοσής τους. Όταν σήμερα προκειμένου να ελεγχθεί η λειτουργία μιας μηχανής πχ. ενός αυτοκινήτου, ο μηχανικός προσαρμόζει επάνω της κάποια συσκευή τελευταίας τεχνολογίας, δεν κάνει τίποτε αλλο από αυτό που κάνουν οι μηχανικοί εδώ και διακόσια χρόνια.

Το πρώτο όργανο για την ανάλυση της λειτουργίας μιας μηχανής και την καταγραφή των αποτελεσμάτων σε ένα κομμάτι χαρτί εφευρέθηκε λίγο πριν το 1800. Οι περισσότεροι συγγραφείς αποδίδουν την εφεύρεση στον James Watt, αν και άλλοι την αποδίδουν στον John Southern, έναν μηχανικό που δούλευε για τον Watt. H συσκευή ονομάστηκε από τον εφευρέτη της, «ενδείκτης ατμομηχανών» (steam engine indicator), μία ονομασία που διατηρείται μέχρι και σημερα («δυναμοδείκτης» είναι ο όρος που χρησιμοποιείτο στο Ελληνικό Εμπορικό Ναυτικό). H “Bolton και Watt”, η εταιρεία στην οποία εργαζόταν ο Johnson, αναγνώρισε το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της κατοχής μιας τέτοιας συσκευής, με αποτέλεσμα να κρατήσει την εφεύρεση τόσο μυστική που δεν την κατοχύρωσε καν. Φαίνεται ότι η μυστικότητα που περιέβαλλε τον ενδείκτη του Watt, διατηρήθηκε για περίπου 100 έτη. Η πρώτη φωτογραφία αυτού του ενδείκτη εμφανίζεται το 1906 σε ένα κατάλογο του τμήματος επιστημών του Μουσείου Victoria και Albert στο Λονδίνο (σημερινού Μουσείου Επιστημών). (βλ. σχήμα 1)

Διαβάστε επίσης:  Το ανεκτίμητο ναυάγιο των Αντικυθήρων

Τρόπος λειτουργίας

O ενδείκτης πίεσης ατμομηχανών είναι ένα όργανο σχεδιασμένο να δείχνει την πίεση του ατμού, σε κάθε σημείο της διαδρομής του εμβόλου. Αυτό επιτυγχάνεται με τον ακόλουθο τρόπο: Ένα μολύβι που μετακινείται επάνω και κάτω, σχεδιάζει μία γραμμή σε ένα χαρτί, το οποίο έχει μία κίνηση εμπρός – πίσω που συμπίπτει με αυτήν του εμβόλου. Για να γίνει πιό κατανοητό ας δούμε τον ενδείκτη Watt που παρουσιάζεται στο σχήμα 1. Ο ενδείκτης είναι στερεωμένος σε κάποιο σημείο του κυλίνδρου της μηχανής επικοινωνώντας με το εσωτερικό του. Όταν ανοίξουμε την βαλβίδα στη βάση του ενδείκτη, ο ατμός που υπάρχει στην μηχανή εισέρχεται στον ενδείκτη. Τότε το έμβολο του ενδείκτη ανεβαίνει προς τα επάνω και την ίδια φυσικά κίνηση κάνει και το μολύβι που είναι στερεωμένο επάνω του. Εάν το χαρτί είναι ακίνητο τότε σχεδιάζει μία κατακόρυφη γραμμή, καθώς η πίεση αυξάνεται και μειώνεται και καθώς ο ατμός εισέρχεται στον ενδείκτη, διαστέλλεται και ακολούθως εκτονώνεται. Εάν όμως το χαρτί μπορεί να μετακινηθεί εμπρός – πίσω, καθώς τό έμβολο μετακινείται εμπρός – πίσω και καθώς η πίεση του ατμού αυξάνεται και μειώνεται, τότε το μολύβι θα σχεδιάσει ένα διάγραμμα που θα δείχνει την πίεση στον κύλινδρο σε κάθε σημείο της διαδρομής. Για να επιτευχθεί αυτό, ένας σπάγγος απλά συνδέεται σε κάποιο σημείο του άξονα του εμβόλου της μηχανής και στο πλαίσιο πάνω στο οποίο είναι στερεωμένο το χαρτί, δίνοντας έτσι την δυνατότητα στο χαρτί και στο έμβολο να κινούνται παράλληλα. Επειδή όμως είναι πρακτικά αδύνατο το χαρτί να κάνει την ίδια ακριβώς διαδρομή με το έμβολο της μηχανής, έχει χρησιμοποιηθεί ένας μηχανισμός «μείωσης» έτσι ώστε το χαρτί να κινείται 4 – 6 ίντσες (10 – 15 εκ) ακόμη και εαν το έμβολο κινείται αρκετά πόδια (3 πόδια ≈ 1 μέτρο). Επιλέγοντας κατάλληλα ελατήρια περιορίζεται η κατακόρυφη κίνηση του μολυβιού σε 2 – 3 ίντσες.

Στα σχήματα 2 και 3 βλέπουμε ένα μάλλον εξειδανικευμένο διάγραμμα,όμοιο με αυτό που δημιουργείται από το μολύβι ενός ενδείκτη. Εύκολα αντιλαμβάνεται κάποιος ποσο πολύτιμες ήταν αυτές οι πληροφορίες για τους μηχανικούς Bolton και Watt, όταν για πρώτη φορά ήταν σε θέση να δούν τι συνέβαινε στο εσωτερικό των κυλίνδρων των μηχανών τους και τι ανταγωνιστικό πλεονέκτημα αποκτούσαν έναντι των κατασκευαστών τους.

Σχήμα 1: Ενδείκτης τύπoυ Watt
Σχήμα 2: Σχεδιαστική απεικόνιση δημιουργίας διαγραμμάτων.
Σχήμα 3: Σχεδιαστική απεικόνιση δημιουργίας διαγραμμάτων.
Σχήμα 4: Πραγματικό διάγραμμα ενδείκτη Richards
Σχήμα 4: Πραγματικό διάγραμμα ενδείκτη Richards

Η Εξέλιξη των ενδεικτών – Ο Ενδείκτης McNaugth

Όπως αναφέρθηκε οι Bolton και Watt είχαν κρατήσει την εφεύρεσή τους κρυφή. Το 1820 ή 1830 σε μία έκθεση στη Ρωσία, ένας Άγγλος μηχανικός ονόματι John Farey ανακάλυψε έναν ενδείκτη προσαρμοσμένο σε μία μηχανή των Bolton και Watt και αμέσως αντιλήφθηκε την σημασία του για τους μηχανικούς. Επιστρέφοντας στην Αγγλία συνεννοήθηκε με κάποιον ονόματι William McNaugth να κατασκευάσει ενδείκτες γι΄ αυτόν. Ο McNaught όχι μόνο κατασκέυασε ενδείκτες, αλλά ανακαλύπτoντας ατέλειες στον ενδείκτη του Watt, έκανε μεγάλες βελτιώσεις στην σχεδίαση πριν προχωρήσει στην παραγωγή. Αυτές οι βελτιώσεις ήταν απαραίτητες δεδομένου ότι οι ατμομηχανές με την πάροδο του χρόνου χρησιμοποιούσαν ατμό με όλο και υψηλότερη πίεση και λειτουργούσαν σε υψηλότερες ταχύτητες καθιστώντας, συν τω χρόνω, τον ενδείκτη του Watt απηρχαιωμένο.

Διαβάστε επίσης:  Τύποι καραβιών από τον 14ο μέχρι και τον 19ον αιώνα.

Η μεγαλύτερη συνεισφορά του McNaught στην σχεδίαση των ενδεικτών πίεσης, ήταν η αντικατάσταση του επίπεδου πίνακα στήριξης του καταγραφικού χάρτου με έναν κύλινδρο. Καθώς αύξανε η ταχύτητα των ατμομηχανών, η αδράνεια όλων των εξαρτημάτων του ενδείκτη γινόταν συνεχώς και πιό σημαντική. Το περιστρεφόμενο τύμπανο μπορούσε να γίνει πιό ελαφρύ, με συνέπεια να επιταχύνει, να επιβραδύνει ή να επανέρχεται στην αρχική του θέση πολύ πιό εύκολα από το αρχικό πλαίσιο.

Ο Eνδείκτης Richards

Με την πέροδο του χρόνου οι συνεχείς βελτιώσεις στην κατασκευή των ατμομηχανών, είχαν σαν επακόλουθο και τη συνεχή βελτίωση των ενδεικτών. Το 1861 ο σχεδιαστής μηχανών Charles Porter συνεργάστηκε με κάποιον μηχανικό ονόματι Allen στην κατασκευή μιας μηχανής υψηλών ταχυτήτων. Η επιτυχία αυτής της μηχανής, οδήγησε στην κατασκευή μιας μεγαλύτερης που παρουσιάστηκε στην έκθεση του Λονδίνου το 1862. Η ταχύτητά της ήταν τοσο μεγάλη, που μόνο ο ενδείκτης που είχε σχεδιαστεί ειδικά γι΄αυτήν μπορούσε να παράγει αξιόπιστα και χρήσιμα διαγράμματα πίεσης/χρόνου. Ο σχεδιαστής αυτού του ενδείκτη ήταν ο Charles Brinkerhoff Richards (1833 – 1919) ένας επιτυχημένος μηχανικός (εργαζόταν ως σύμβουλος) από το Brooklyn με τον οποίο ο Porter είχε έλθει σε επαφή. Ο Richards αρνήθηκε να κατοχυρώσει τον ενδείκτη αφήνοντας την κατοχύρωση στον Porter και περιοριζόμενος σε ένα ποσοστό επι των πωλήσεων. Ο Porter κατοχύρωσε την εφεύρεση σε πολλές χώρες το 1862-3 μεταξύ των οποιών οι ΗΠΑ και το Ην. Βασίλειο. Η κύρια καινοτομία αυτού του ενδείκτη αφορούσε τον μηχανισμό ενίσχυσης της παράλληλης κίνησης, η οποία εξασφάλιζε ότι το μολύβι που σχεδίαζε το διάγραμμα, θα κινείται σε ευθεία γραμμή. O ενδείκτης Richards ενθουσίασε τους παρατηρητές της έκθεσης, καθώς παρήγαγε τέλεια διαγράμματα στην πρωτόγνωρη (για την εποχή) ταχύτητα των 150 rpm. Κανείς άλλος ένδείκτης της εποχής αυτής δεν μπορούσε να δουλέψει σε τέτοιες συνθήκες, λόγω της αδράνειας που παρουσίαζαν τα βαρύτερα κινούμενα μέρη και της επίδρασης των κραδασμών των αδύναμων ελατηρίων. Στην έκδοση RecordoftheInternationalExhibition, 1862 περιγράφονται οι βελτιώσεις που παρουσίαζε με την αντικατάσταση « με πολύ ελαφρά κινούμενα μέρη προσαρμοσμένα σε ένα κοντό και κατά συνεπεια, σταθερό ελατήριο, σε αντίθεση με τα συγκριτικά βαρύτερα κινούμενα μέρη, προσαρμοσμένα σε ένα μακρύτερο, αδύναμο και κατά συνέπεια τρεμάμενο ελατήριο». Ο Porter παρέμεινε στο Λονδίνο μετά την έκθεση, προσπαθώντας να προωθήσει τόσο την μηχανή όσο και τον ενδείκτη. Τελικά μετά από κάποιες αποτυχημένες προσπάθειες παραχώρησε την άδεια κατασκευής του ενδείκτη στην εταιρεία Elliott Brothers τον χειμώνα του 1862/3.

Διαβάστε επίσης:  Πλοίο VASA: από το απόλυτο όνειδος στην ετεροχρονισμένη δικαίωση
Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

Οι ενδείκτες Elliott – Richards είχαν βελτιωμένα καταγραφικά μέρη με τη μορφή δύο λεπτών βραχιόνων σε αντίθεση με τον ένα αδύναμο βραχίονα άλλων ενδεικτών. Η καλύτερη σύνδεση του άξονα του εμβόλου με την παράλληλη κίνηση μέσω ενός περιστρεφόμενου μηχανισμού αποδίδεται στο υπάλληλο του Elliott, Edward Darke. Επίσης χρήσιμη καινοτομία ήταν η προμήθεια ανταλλακτικών ελατηρίων. Το 1874 η δυνατότητα των ελατηρίων εκτείνετο από τις 15 lb/sq.in μέχρι τις 175 lb/sq.in. Για να επιτευχθεί αυτή η ευελιξία σε μία μόνη συσκευή, οι ενδείκτες Elliott είχαν μια επιφάνεια εμβόλου της τάξεως της ½ sq.in, διπλάσια από το πρωτότυπο του Richards.

Οι Elliott Brothers κατασκεύασαν «βελτιωμένους» ενδείκτες Richards μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα. Παρά το γεγονός ότι η παραγωγή μειώθηκε μετά την εισαγωγή ακόμη πιό βελτιωμένων ενδεικτών τουλάχιστον 23000 ενδείκτες τύπου Richards κατασκευάστηκαν σε διάφορα μεγέθη. Ο ενδείκτης Richards απαιτούσε προσεκτική κατασκευή και ακριβή τοποθέτηση, ώστε να εργάζεται αποτελεσματικά και ήταν παραδόξως ακριβός. Παρ΄ολα αυτά καθώς οι πιέσεις και οι ταχύτητες των ατμομηχανών αύξαναν δραστικά στα 1860 και 1870, αντίστοιχα αύξανε και η ανάγκη για τις εξελιγμένες αναλυτικές του δυνατότητες. Μέχρι και τη δεκαετία του 1920, πολλοί προμηθευτές εξαρτημάτων ατμομηχανών διαφήμιζαν τους ενδείκτες τύπου Richards (π.χ., οι W.F. Stanley & Co. Ltd στο Λονδίνο). Για μηχανές χαμηλών ταχυτήτων ήταν το ίδιο αξιόπιστοι όπως και οι μετέπειτα ελαφρύτεροι και συνήθως πιό εξελιγμένοι σχεδιαστικά ενδείκτες και κατάλληλοι επίσης για τους λιγότερο εκπαιδευμένους μηχανικούς στους οποίους τους εμπιστεύονταν οι διάφορες εταιρείες. ΄Ηταν επίσης ευρέως διαδεδομένοι για χρήση και στα εμπορικά πλοία της εποχής.

Βιβλιογραφία

  1. www.farmcollector.com The Story of the Steam Engine Indicator
  2. http://www.mhs.ox.ac.uk The Museum of the History of Science
  3. https://archive.org/details/treatiseonrichar00portrich Porter, Charles T:AA Treatise on the Richards Steam-Engine Indicator, with directions for its use.
  4. http://www.archivingindustry.com/Publications/indicatorbookone.pdf Τhe Autographic Indicator from Watt to Richards
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: ενδείκτης RichardsΝαυτική ΤεχνολογίαΠούλος
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Horatio Nelson, παραλειπόμενα από τη ζωή ενός μεγάλου ανδρός.

Επόμενο Άρθρο

Η ακταιωρός “Νίσυρος”. Από πλοίο μεταφοράς της Βασιλικής Οικογένειας μέχρι την άδοξη βύθιση της.

Σχετικά Άρθρα

Ναυτική Τεχνολογία

Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

Δημήτρης Τσιγκάρης
16 Οκτωβρίου 2025
Ναυτική Τεχνολογία

Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

Ιωάννης Τερνιώτης
6 Οκτωβρίου 2025
Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου
Ναυτική Τεχνολογία

Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

Γεώργιος Μπουζούνης
18 Σεπτεμβρίου 2025
Ναυτική Τεχνολογία

Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου
16 Μαΐου 2025
Επόμενο Άρθρο

Η ακταιωρός “Νίσυρος”. Από πλοίο μεταφοράς της Βασιλικής Οικογένειας μέχρι την άδοξη βύθιση της.

Τα παθήματα του δόκιμου Αρλιώτη.

Η καταστροφή της Ισπανικής "αήττητης" Αρμάδας (1588)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Αδριανός Πούλος

    Ο Αντιναύαρχος ΠΝ (ε.α.) Αδριανός Πούλος απεφοίτησε από τη ΣΝΔ το 1981. Υπηρέτησε σε πολεμικά πλοία και επιτελικές θέσεις στο ΓΕΝ και στο ΓΕΕΘΑ καθώς και στο ΝΑΤΟ. Υπηρέτησε στη Φ/Γ ΑΙΓΑΙΟΝ ως ΄Υπαρχος και στο ΤΠΚ
    ΚΑΒΑΛΟΥΔΗΣ και Φ/Γ ΑΙΓΑΙΟΝ ως Κυβερνήτης. Επίσης ως Διοικητής στη Διοίκηση Κανονιοφόρων και στο Κέντρο Ναυτικής Αποτροπής (ΚΕΝΑΠ). Είναι απόφοιτος της Ναυτικής Σχολής Πολέμου και της Σχολής Εθνικής Αμύνης. Πτυχιούχος του τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος Μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην Επιχειρησιακή Έρευνα από το NAVAL POSTGRADUATE SCHOOL, MONTEREY, ΗΠΑ. Παντρεμένος με την Κωνσταντίνα Στρατηγού, εκπαιδευτικό και πατέρας τριών παιδιών. Μετά την αποστρατεία μου ασχολείται με την εκπαίδευση στο Εμπορικό Ναυτικό.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.
    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Οκτώβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Σεπ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023