NavalHistory
Πέμπτη, 6 Νοεμβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Η Ίδρυση του Σώματος Αξιωματικών Πληρωμάτων Στόλου, με αφορμή μια παλιά φωτογραφία.

    Ο Βομβαρδισμός του Ατμόπλοϊου “ΦΡΙΝΤΩΝ” στο Ρέθυμνο

    Ο ασυρματιστής Ηλίας Αντύπας

    Η βύθιση του HMS Victoria. Μια ναυτική τραγωδία εξαιτίας γεωμετρικού λάθους.

    Κωνσταντίνος Κανάρης και Αίγινα. Το φως του πυρπολητή που δεν έσβησε ποτέ.

    Εκστρατεία στην Ανατολή (Campagne d’ Orient) – H ιστορία των Chateaurenault και UC 38

    Η Διπλωματία «πάσης φύσεως» λίγο πριν την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου την 28η Οκτωβρίου 1940.

    Tα 5 σκάφη στο Χερβούργο.

    To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση “Σχέδιο Χερβούργο”.

    ΒΕΡΟΛΙΝΟ: «Βυθίσατε τον στόλο μας, μην τον παραδώσετε στους Άγγλους»

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Η Ίδρυση του Σώματος Αξιωματικών Πληρωμάτων Στόλου, με αφορμή μια παλιά φωτογραφία.

    Ο Βομβαρδισμός του Ατμόπλοϊου “ΦΡΙΝΤΩΝ” στο Ρέθυμνο

    Ο ασυρματιστής Ηλίας Αντύπας

    Η βύθιση του HMS Victoria. Μια ναυτική τραγωδία εξαιτίας γεωμετρικού λάθους.

    Κωνσταντίνος Κανάρης και Αίγινα. Το φως του πυρπολητή που δεν έσβησε ποτέ.

    Εκστρατεία στην Ανατολή (Campagne d’ Orient) – H ιστορία των Chateaurenault και UC 38

    Η Διπλωματία «πάσης φύσεως» λίγο πριν την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου την 28η Οκτωβρίου 1940.

    Tα 5 σκάφη στο Χερβούργο.

    To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση “Σχέδιο Χερβούργο”.

    ΒΕΡΟΛΙΝΟ: «Βυθίσατε τον στόλο μας, μην τον παραδώσετε στους Άγγλους»

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Η Ίδρυση του Σώματος Αξιωματικών Πληρωμάτων Στόλου, με αφορμή μια παλιά φωτογραφία.

Λεωνίδας Τσιαντούλας Λεωνίδας Τσιαντούλας    
Reading Time: 2 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Λεωνίδας Τσιαντούλας

Το άρθρο πρωτοδημοσιεύτηκε στο περιοδικό “Ναυτική Επιθεώρηση” (τεύχος 620, Ιούνιος – Αύγουστος 2022)

Μια από τις δράσεις του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας (ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ.) είναι η τεκμηρίωση παλαιών φωτογραφιών με ναυτικό περιεχόμενο, προκειμένου να εξαχθούν από αυτές χρήσιμα ιστορικά συμπεράσματα. Οι φωτογραφίες αυτές προέρχονται είτε από έρευνα μας σε αρχειακούς οργανισμούς, είτε από διάθεση τους από ιδιώτες που τις κατέχουν ως οικογενειακά κειμήλια. Όταν το υλικό αυτό μας παραχωρείται στην πρωτότυπη μορφή του, μετά το πέρας της τεκμηρίωσης και την δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων παραδίδεται από το ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ. στον εκάστοτε καταλληλότερο αρχειακό φορέα προς φύλαξη.  

Με αυτό τον τρόπο λοιπόν, περιήλθε στο ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ. σε ηλεκτρονική μορφή μια παλαιά φωτογραφία που απεικόνιζε έναν αξιωματικό βαθμού υποπλοιάρχου. Η φωτογραφία απεστάλη από τον δισέγγονό του με το αίτημα της παροχής στοιχείων πέρα από αυτά που ήδη γνώριζε και που ήταν τα ακόλουθα: 

Το εικονιζόμενο άτομο ονομαζόταν Ευάγγελος Χατζηβασιλείου του Νικολάου, με έτος γεννήσεως μεταξύ 1880 και 1890. Υπηρέτησε ως υπαξιωματικός στο Βασιλικό Ναυτικό με την ειδικότητα του τορπιλομηχανικού. Μάλιστα, έλαβε μέρος στους Βαλκανικούς Πολέμους, στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και στη Μικρασιατική Εκστρατεία. Τιμήθηκε με Μετάλλιο Α’ και Β’ Βαλκανικού Πολέμου, καθώς και με Διασυμμαχικό Μετάλλιο της Νίκης του Α’ Π.Π. Τα μετάλλιά του , που εικονίζονται στη φωτογραφία, είναι στην κατοχή της οικογένειας αλλά όχι το ξίφος.

Φωτογραφία των μεταλλίων του Ευάγγελου Χατζηβασιλείου. Από αριστερά προς τα δεξιά: Μετάλλιο Ελληνοτουρκικού Πολέμου 1912-13 (με 2 διεμβολές: “ΑΙΓΑΙΟΝ-ΙΟΝΙΟΝ” και “ΕΛΛΗΣΠΟΝΤΟΣ”), Διασυμμαχικό Μετάλλιο Νίκης (Α’ Παγκοσμίου Πολέμου), Μετάλλιο Ελληνοβουλγαρικού Πολέμου 1913.

Ανέλαβα από πλευράς ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ. να διερευνήσω την υπόθεση. Η πρώτη διαπίστωση μου, κοιτώντας τη φωτογραφία, ήταν ότι από το εθνόσημο του πηλικίου λείπει το στέμμα. Επομένως η λήψη της φωτογραφίας τοποθετείται κατά πάσα πιθανότητα στην περίοδο της β’ Ελληνικής Δημοκρατίας (1924-1935). Η δεύτερη διαπίστωση μου ήταν ότι η στολή αυτή (θερινή με μαύρο χιτώνιο) δεν προβλεπόταν να συνοδεύεται από ξίφος, ούτε από “κρεμαστά μετάλλια” (διάσημα), όπως συνέβαινε στην συγκεκριμένη φωτογραφία. 

Η αναζήτησή περισσότερων πληροφοριών ξεκίνησε από την Υπηρεσία Ιστορίας Ναυτικού όπου φυλάσσεται η πλειονότητα των παλαιών Ατομικών Φακέλων Αξιωματικών. Όμως δεν ανευρέθη τίποτα εκεί, οπότε απευθύνθηκα στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού όπου με έκπληξη διαπίστωσα ότι ο Ευάγγελος Χατζηβασιλείου του Νικολάου δεν ήταν καν εγγεγραμμένος στα Μητρώα Αξιωματικών! Επιπρόσθετα, από τον δισέγγονό του πληροφορήθηκα ότι σε παλαιότερη επικοινωνία του με τη Διεύθυνση Στρατολογίας του ΓΕΕΘΑ τον είχαν ενημερώσει ότι υπήρχαν καταγραφές για τον Ευάγγελο Χατζηβασιλείου ως υπαξιωματικό από το 1906 ως το 1920, με καταληκτικό βαθμό αποστρατείας εκείνον του αρχικελευστού.

Διαβάστε επίσης:  Η ένδοξη δράση και το ηρωϊκό τέλος της "Βασίλισσας Όλγας"

Για να σχηματίσω εικόνα για την σταδιοδρομική εξέλιξη του εικονιζόμενου αναζήτησα το νομικό καθεστώς σχετικά με τη δυνατότητα σταδιοδρομικής εξέλιξης των Υπαξιωματικών σε Αξιωματικούς την περίοδο της υπηρεσίας του Χατζηβασιλείου στο Ναυτικό (Βασιλικό και Πολεμικό). Στην προσπάθεια αυτή είχα την πολύτιμη συνδρομή του αντιναυάρχου ΠΝ (ε.α.) Αναστασίου Δημητρακόπουλου και του αρχικελευστού ΠΝ (ε.α.) Ελευθέριου Σφακτού. Διαπίστωσα λοιπόν τα ακόλουθα:

Όταν κατετάγη ως ναυτόπαις (στα τέλη του 19ου αιώνα), το σταδιοδρομικό καθεστώς των υπαξιωματικών καθοριζόταν κατά βάση από τον Νόμο 1505 της 5ης Ιουνίου 1887 (π.ημ.)1“Περί οργανισμού των πληρωμάτων του στόλου” ΦΕΚ 139 / 1887, ο οποίος προέβλεπε ως καταληκτικό βαθμό εκείνον του αρχικελευστού.Με μια μικρή εξαίρεση: Σύμφωνα με το άρθρο 31: “ Οι μάχιμοι αρχικελευσταί, οι επί διετία τουλάχιστον εκπληρώσαντες επί πολεμικών πλοίων τα καθήκοντα υπολόγου κελευστού, γίνονται δεκτοί τη προτάσει του κυβερνήτου των εις διαγωνισμόν δια τον βαθμό του ανθυποπλοίαρχου. Αλλά μία μόνον θέσις ανθυποπλοίαρχου κατ΄έτος δύναται να πληρωθεί εκ της τάξεως των αρχικελευστών”. Αναλυτικότερα η βαθμολογική εξέλιξη των κατώτερων πληρωμάτων τότε ήταν η ακόλουθη: Οι ναυτόπαιδες κατατάσσονταν με γονική συγκατάθεση και μετά από υγειονομική επιλογή στην ηλικία των 15-17 ετών. Όταν συμπλήρωναν το 18ο έτος τους ονομάζονταν μαθητευόμενοι ναύτες και όταν συμπλήρωναν το 21ο ονομάζονταν ναύτες γ’ τάξεως. Μετά από συμπλήρωση 3 μηνών στο βαθμό και σχετικές εξετάσεις προάγονταν σε ναύτες β’ τάξεως και ακολούθως σε ναύτες α’ τάξεως. Όσοι γνώριζαν γραφή, ανάγνωση και αριθμητική, εφόσον είχαν παρακολουθήσει τα εκάστοτε απαιτούμενα σχολεία και πληρούσαν τον χρόνο προϋπηρεσίας, μπορούσαν να προαχθούν στους επόμενους βαθμούς που ήταν: δίοπος β’ και α΄τάξεως, υποκελευστής β’ και α΄τάξεως, κελευστής και αρχικελευστής. 

Διαβάστε επίσης:  Στις απαρχές της Ελληνικής ατμοπλοΐας και ακτοπλοΐας. Tο φορτηγό ατμόπλοιο Θήρα, ex Θηρεσία

Ο Νόμος 3489 της 23ης Δεκεμβρίου 1909 (π. ημ.)2Περί τροποποιήσεως διατάξεων των Νόμων ΑΦΕ’ περί οργανισμού των πληρωμάτων του στόλου και ΑΥστΗ’ περί της κατωτέρα εκπαιδεύσεως εν τω Πολεμικώ Ναυτικώ” ΦΕΚ 309 / 1909 επέφερε ένα αριθμό τροποποιήσεων στο σταδιοδρομικό καθεστώς των υπαξιωματικών. Η βασικότερη αλλαγή ήταν ότι ενοποίησε σε ένα βαθμό τους βαθμούς του διόπου α΄τάξεως και β’ τάξεως και υποκελευστού α’ και β’ τάξεως και προσέθεσε ένα νέο βαθμό, τον αρχικελευστή α’ τάξεως. Στο βαθμό αυτό μπορούσαν να προαχθούν όσοι είχαν συμπληρώσεί 5 έτη ως αρχικελευστές, εφόσον υπήρχε κενή θέση και μετά από θετική πρόταση του συμβουλίου προαγωγών και του Διευθυντού Ναυστάθμου. Στο στρατό ξηράς ο βαθμός αυτός αντιστοιχούσε με του Ανθυπασπιστού.

Όμως οι σημαντικότερες αλλαγές ήλθαν με τον Νόμο 2812 της 22ας Ιουνίου 1922 (π. ημ.)3Περί συστάσεως Σώματος αξιωματικών τών πληρωμάτων τού Στόλου» (ΦΕΚ Α΄ 102/1922) με τον οποίο συστάθηκε σώμα αξιωματικών προερχομένων από τους αρχικελευστές α΄ τάξης και τους εξομοιούμενους με αυτούς, ορισμένων ειδικοτήτων και επαγγελμάτων. Η επίσημη ονομασία τους ήταν “σώμα των αξιωματικών των πληρωμάτων του στόλου” και κάλυψαν τους τρεις πρώτους βαθμούς της ιεραρχίας των αξιωματικών (σημαιοφόροι, ανθυποπλοίαρχοι και υποπλοίαρχοι). Αυτή ήταν η πρώτη φορά που οι βαθμοί του αξιωματικού έγιναν διαθέσιμοι και σε υπαξιωματικούς.

Τέλος, με τον Νόμο 4411 της 3ης Αυγούστου 19294Περί συγκροτήσεως, προελεύσεως, προαγωγής, στασιμότητος, αυτεπαγγέλτου αποστρατείας, απολύσεως, ορίου ηλικίας, τοποθετήσεως κ.λπ. των στελεχών του Π.Ν.» (ΦΕΚ Α΄ 374/1929). γίνεται μια συνολική “τακτοποίηση” του σταδιοδρομικού καθεστώτος όλων των στελεχών του “κατά θάλασσα Στρατού”. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την περίπτωση μας είχε το ότι στο άρθρο 72 αυτού του Νόμου αναγράφεται, μεταξύ άλλων, ότι οι αρχικελευστές με 25ετή θαλάσσια υπηρεσία αποστρατευόμενοι λαμβάνουν τον βαθμό του υποπλοιάρχου.

Διαβάστε επίσης:  Ο πατέρας μου, Ηλίας Τσουκαλάς.
Απόκομμα εφημερίδας ΣΚΡΙΠΤ (16-7-1924)

Ενώ λοιπόν η έρευνα μου ήταν σε εξέλιξη, από την οικογένεια του Ευάγγελου Χατζηβασιλείου εστάλη στο ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ. μια νέα πολύτιμη ανακάλυψη τους! Ένα απόκομμα της εφημερίδος ΣΚΡΙΠ με ημερομηνία 16/07/1924, όπου αναφερόταν, μεταξύ άλλων, ότι “δια Διατάγματος τίθεται εις αποστρατεία τη αιτήσει του  και δι΄αρχαιότητα υπηρεσίας ο αρχικελευστής τορπιλλομηχανικός α’ τάξεως Ευαγ. Χατζηβασιλείου” προαγόμενος στον βαθμό του υποπλοιάρχου5Η ακρίβεια της ημερομηνίας δημοσίευσης ελέγχθηκε με έλεγχο και παραβολή των βαθμών που φέρουν όλοι οι αναφερόμενοι σε αυτό αξιωματικοί και συνάγεται ότι είναι μεταξύ 20-6-24 και 16-7-24.

 Το απόκομμα αυτό ήταν το τελευταίο κομμάτι που συμπλήρωνε το παζλ. 

Από όλα τα παραπάνω προέκυψε ότι το Καλοκαίρι του 1924 ο αρχικελευστής α’ τάξεως Ευάγγελος Χατζηβασιλείου αποστρατευτηκε προαγόμενος σε υποπλοίαρχο, αφού είχε 25 έτη πραγματικής υπηρεσίας, με βάση ευεργετικό μέτρο που ίσχυε εκείνη την περίοδο και κωδικοποιήθηκε σε Νόμο λίγα χρόνια αργότερα. Η 25ετής πραγματική υπηρεσία του ξεκίνησε το 1899 οπότε πιθανότατα κατετάγη ως ναυτόπαις.

Οι καταγραφές της Διεύθυνσης Στρατολογίας του ΓΕΕΘΑ αποτυπώνουν την απόκτηση βαθμού υπαξιωματικού (δίοπος β΄τάξεως το 1906) και την προαγωγή του στον “καταληκτικό” τότε βαθμό (αρχικελευστής α’ τάξεως το 1920).  Αυτού του είδους η λόγω αποστρατείας “λογιστική” προαγωγή του σε αξιωματικό είχε ως αποτέλεσμα να μην καταγραφεί ποτέ στα Μητρώα Αξιωματικών του ΓΕΝ και φυσικά να μη λάβει ξίφος αξιωματικού. Όπως όμως θα έκανε οποιοσδήποτε, φρόντισε να βγάλει μια όμορφη αναμνηστική φωτογραφία ως ενθύμιο της στρατιωτικής του σταδιοδρομίας, με δανεικό σακάκι και δανεικό ξίφος αλλά με τα ολόδικά του μετάλλια που υπερήφανα φέρει στο στήθος. 

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Ελληνική ΙστορίαΣώμα Αξιωματικών ΠληρωμάτωνΤσιαντούλαςΥπαξιωματικοίΧατζηβασιλείου
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Ο Βομβαρδισμός του Ατμόπλοϊου “ΦΡΙΝΤΩΝ” στο Ρέθυμνο

Σχετικά Άρθρα

Εμπορική Ναυτιλία

Ο Βομβαρδισμός του Ατμόπλοϊου “ΦΡΙΝΤΩΝ” στο Ρέθυμνο

Σπύρος Θεοδωράκης
6 Νοεμβρίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ο ασυρματιστής Ηλίας Αντύπας

Νίκος Πηγαδάς
6 Νοεμβρίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Η βύθιση του HMS Victoria. Μια ναυτική τραγωδία εξαιτίας γεωμετρικού λάθους.

Άρης Καθρέπτας
31 Οκτωβρίου 2025
Ελληνική Ιστορία

Κωνσταντίνος Κανάρης και Αίγινα. Το φως του πυρπολητή που δεν έσβησε ποτέ.

Ηρακλής Καλογεράκης
5 Νοεμβρίου 2025

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Λεωνίδας Τσιαντούλας

    Ο Αρχιπλοίαρχος (ε.α.) ΠΝ Λεωνίδας Τσιαντούλας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1962. Το 1980 εισήχθη στην Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και σταδιοδρόμησε στο Πολεμικό Ναυτικό επί 40 έτη. Τα τελευταία χρόνια της σταδιοδρομίας του διετέλεσε Διευθυντής Δημοσίων Σχέσεων στο ΓΕΕΘΑ και στο ΓΕΝ, Κυβερνήτης των Πλωτών Ναυτικών Μουσείων Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ και Α/Τ ΒΕΛΟΣ (παράλληλα υπεύθυνος για την τριήρη ΟΛΥΜΠΙΑΣ και το ιστιοφόρο ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ), Ακόλουθος Άμυνας της Ελλάδος στο Μαυροβούνιο και την Βοσνία – Ερζεγοβίνη και Διευθυντής της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού.

    Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών (MA) στις “Διεθνείς Σχέσεις και Στρατηγική” από το Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Είναι επίσης απόφοιτος του Κολλεγίου Αμύνης του NATO (NADEFCOL) στη Ρώμη.

    Την περίοδο 2015-2017 διετέλεσε Διευθυντής Σύνταξης του περιοδικού «Ναυτική Επιθεώρηση» και είχε την επιμέλεια των εκδόσεων της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού.

    Από το 2021 έως το 2023 ήταν σύμβουλος έκδοσης της ηλεκτρονικής έκδοσης "ΘΑΛΑΤΤΑ. Περιοδικό Ναυτικής Ιστορίας" που εξέδιδε το Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας.

    Σχεδίασε και επιμελήθηκε την κατασκευή της μόνιμης έκθεσης για την ιστορία του Θωρηκτού “Γ. Αβέρωφ” η οποία είναι εγκατεστημένη από το 2023 στον χώρο του 1ου υποστρώματος του πλοίου - μουσείου.

    Είναι συγγραφέας άρθρων σχετικών με την Ελληνική και Παγκόσμια Ναυτική Ιστορία και υπεύθυνος για την παραγωγή των ντοκιμαντέρ “Η γέννηση του Κυπριακού Ναυτικού 1964-66” και “Το Ναυτικό στη διάρκεια της Επταετίας 1967-74”.

    Σήμερα είναι Αντιπρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας (ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ.) του οποίου είναι ιδρυτικό μέλος. Παράλληλα είναι ο Διευθυντής Παραγωγής του portal "navalhistory.gr"

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η Ίδρυση του Σώματος Αξιωματικών Πληρωμάτων Στόλου, με αφορμή μια παλιά φωτογραφία.
    To Ναυτικό που έκλεψε τα δικά του πλοία. Η ισραηλινή επιχείρηση “Σχέδιο Χερβούργο”.
    George Sirian. Από τα κατεστραμένα Ψαρά στο US Navy.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αίγινα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Νοέμβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
« Οκτ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023