NavalHistory
Παρασκευή, 28 Νοεμβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Εις τάξιν μάχης, με ούριο άνεμο, ο Στόλος μας, με επί κεφαλής το « Γ.Αβέρωφ»

    Ο απόηχος της ναυμαχίας της “Ελλης” μέσα από δύο ανέκδοτες επιστολές.

    Η Ναυμαχία του «Ένωσις», η δραματική πολιορκία της Σύρου και το διπλωματικό παρασκήνιο

    Οι «ψευτοθόδωροι» του Αιγαίου

    Nαυτική Σχολή Ύδρας 1929. Το πρώτο εκπαιδευτικό ταξίδι.

    Η επεισοδιακή 9η πολεμική περιπολία του Y/B Παπανικολής στα Δωδεκάνησα.

    Η κατάλυση του βανδαλικού βασιλείου από τον Βελισάριο

    Ο άγνωστος ανθυποπλοίαρχος Εμμανουήλ Αντωνιάδης

    Η Ίδρυση του Σώματος Αξιωματικών Πληρωμάτων Στόλου, με αφορμή μια παλιά φωτογραφία.

    Ο βομβαρδισμός του ατμόπλοιου “ΦΡΙΝΤΩΝ” στο Ρέθυμνο

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Τα σημαντικά αποτελέσματα των ναυμαχιών της Έλλης και της Λήμνου

    Αρκτική: Ολική επαναφορά. Ρωσική υπεροχή και νατοϊκές προσπάθειες εξισορρόπησης

    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Η ανταρσία στο θωρηκτό ”Ποτέμκιν”. 29 Ιουνίου 1905

    Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Εις τάξιν μάχης, με ούριο άνεμο, ο Στόλος μας, με επί κεφαλής το « Γ.Αβέρωφ»

    Ο απόηχος της ναυμαχίας της “Ελλης” μέσα από δύο ανέκδοτες επιστολές.

    Η Ναυμαχία του «Ένωσις», η δραματική πολιορκία της Σύρου και το διπλωματικό παρασκήνιο

    Οι «ψευτοθόδωροι» του Αιγαίου

    Nαυτική Σχολή Ύδρας 1929. Το πρώτο εκπαιδευτικό ταξίδι.

    Η επεισοδιακή 9η πολεμική περιπολία του Y/B Παπανικολής στα Δωδεκάνησα.

    Η κατάλυση του βανδαλικού βασιλείου από τον Βελισάριο

    Ο άγνωστος ανθυποπλοίαρχος Εμμανουήλ Αντωνιάδης

    Η Ίδρυση του Σώματος Αξιωματικών Πληρωμάτων Στόλου, με αφορμή μια παλιά φωτογραφία.

    Ο βομβαρδισμός του ατμόπλοιου “ΦΡΙΝΤΩΝ” στο Ρέθυμνο

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Τα σημαντικά αποτελέσματα των ναυμαχιών της Έλλης και της Λήμνου

    Αρκτική: Ολική επαναφορά. Ρωσική υπεροχή και νατοϊκές προσπάθειες εξισορρόπησης

    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Η ανταρσία στο θωρηκτό ”Ποτέμκιν”. 29 Ιουνίου 1905

    Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Τα σημαντικά αποτελέσματα των ναυμαχιών της Έλλης και της Λήμνου

Δημήτριος Τσαϊλάς Δημήτριος Τσαϊλάς    
Reading Time: 2 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ισχύς
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Δημήτριος Τσαϊλάς

Η ναυμαχίες στην Έλλη και τη Λήμνο βοήθησαν την Ελλάδα να καταλάβει τον έλεγχο του Αιγαίου, σφράγισαν το «πνεύμα της Σαλαμίνας» στη σύγχρονη ναυτική της ταυτότητα και πυροδότησαν το νικηφόρο πνεύμα σε όλα τα Βαλκάνια, αλλά μετέφεραν επίσης την προειδοποίηση του Θουκυδίδη ότι η ναυτική υπεροχή μπορεί να δελεάσει ένα κράτος να υπερβεί τα όρια. Μια δεκαετία μετά από αυτούς τους θριάμβους, η Ελλάδα θα υπέφερε τη δική της Σικελική Εκστρατεία στη Μικρά Ασία, μια καταστροφική ανατροπή που αποκάλυψε τον κίνδυνο καθώς και την υπόσχεση της ναυτικής ισχύος.

Όλες οι μάχες αλλάζουν την ιστορία. Λίγες από αυτές αντηχούν στο πέρασμα των αιώνων, διαμορφώνοντας όχι μόνο τους δικούς τους πολέμους, αλλά και τους πολιτισμούς και τις ταυτότητες των εθνών που συμμετέχουν. Οι ναυμαχίες της Έλλης (Δεκέμβριος 1912) και της Λήμνου (Ιανουάριος 1913), που δόθηκαν στον Πρώτο Βαλκανικό Πόλεμο μεταξύ Ελλάδας και Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ανήκουν σε αυτήν την εκλεκτή ομάδα. Στα ύδατα βόρεια του Αιγαίου, το Πολεμικό Ναυτικό υπό τον Ναύαρχο Παύλο Κουντουριώτη προκάλεσε δύο οδυνηρές ήττες στον οθωμανικό στόλο, οδηγώντας τον στα Δαρδανέλια και εξασφαλίζοντας την ελληνική κυριαρχία στη θάλασσα. Οι νίκες επέτρεψαν την απελευθέρωση των νησιών, απέκλεισαν τους οθωμανικούς στρατούς στην Ευρώπη από ενισχύσεις και μετέτρεψαν τη στρατηγική ισορροπία του πολέμου.

Η Έλλη και η Λήμνος έγιναν επίσης πολιτιστικά σημεία αναφοράς. Για τους Έλληνες, απηχούσαν τη Σαλαμίνα, όταν ένας μικρότερος στόλος είχε κάποτε αποκρούσει την Περσική Αυτοκρατορία. Το σύγχρονο Πολεμικό Ναυτικό είχε βρει τη Σαλαμίνα του στο ατσάλινο κύτος του Γεώργιος Αβέρωφ. Ωστόσο, αυτές οι νίκες έσπειραν επίσης τους σπόρους μελλοντικής υπερβολής. Όπως ακριβώς η Αθήνα, μετά τη Σαλαμίνα, δελεάστηκε σε αυτοκρατορικές επιχειρήσεις που κατέληξαν σε καταστροφή, έτσι και η Ελλάδα, ενθαρρυμένη από τη νέα ναυτική της αυτοπεποίθηση, ξεκίνησε μια Μικρασιατική εκστρατεία το 1919 που κατέληξε στην καταστροφή της Σμύρνης.

Αυτή ήταν μια τεκτονική σύγκρουση τόσο από στρατιωτικής όσο και από πολιτιστικής άποψης.

Η Ελλάδα κατέλαβε τη Διοίκηση του Αιγαίου

Τα άμεσα αποτελέσματα της Έλλης και της Λήμνου ήταν σαφή: το Πολεμικό Ναυτικό απέσπασε τον έλεγχο του Αιγαίου από την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Για να κατανοήσουμε τη σημασία, αξίζει να θυμηθούμε την παρατήρηση του Θουκυδίδη στην Ιστορία του Πελοποννησιακού Πολέμου: «Αυτός που είναι κύριος της θάλασσας έχει τον έλεγχο των πάντων» (Θουκυδίδης I.143). Ο έλεγχος της θάλασσας επιτρέπει στους στρατούς να μετακινούν ελεύθερα εφόδια, να καταλαμβάνουν ή να υπερασπίζονται τα νησιά και να αποκόπτουν τους εχθρούς από τις βάσεις τους. Η Αθήνα είχε χτίσει την αυτοκρατορία της με βάση αυτή την αντίληψη τον πέμπτο αιώνα π.Χ. Δύο χιλιετίες αργότερα, η Ελλάδα την ανακάλυψε ξανά στα ύδατα βόρεια του Αιγαίου.

Στην Έλλη, στις 3 Δεκεμβρίου 1912, ο οθωμανικός στόλος απέπλευσε βόρεια από τα Δαρδανέλια με στόχο να σπάσει τον ελληνικό αποκλεισμό. Το Ελληνικό Ναυτικό, μικρότερο αλλά καλύτερα εκπαιδευμένο και καθοδηγούμενο, τους αναχαίτισε κοντά στο στόμιο του στενού. Την κρίσιμη στιγμή, ο ναύαρχος Παύλος Κουντουριώτης, υψώνοντας το σημείο ΖΟΥΛΟΥ από το θωρακισμένο καταδρομικό Γεώργιος Αβέρωφ, διέσχισε τη θάλασσα πλέοντας ανεξαρτήτως από τα πιο αργά θωρηκτά του. Το Αβέρωφ, ένα σύγχρονο πλοίο που αγοράστηκε με δημόσια συνδρομή, μπορούσε να ξεπεράσει οποιοδήποτε πλοίο στην οθωμανική γραμμή. Ορμώντας προς τα εμπρός, εξαπέλυε γρήγορα και ακριβή πυρά που αποδιοργάνωσαν γρήγορα τον εχθρό. Μέσα σε λίγες ώρες, ο οθωμανικός στόλος υποχώρησε στην ασφάλεια των Δαρδανελίων, χτυπημένος και ταπεινωμένος.

Διαβάστε επίσης:  Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

Αλλά η νίκη στην Έλλη δεν έθεσε τέλος στη μάχη. Στις 5 Ιανουαρίου 1913, οι Οθωμανοί προσπάθησαν ξανά, αποφασισμένοι να ανακτήσουν την πρωτοβουλία. Αυτή τη φορά η μάχη δόθηκε στα ανοιχτά της Λήμνου. Για άλλη μια φορά, το Αβέρωφ όρμησε μπροστά, χτυπώντας τα οθωμανικά θωρηκτά. Για άλλη μια φορά, ο οθωμανικός στόλος έσπασε, κάτω από την πίεση. Η εμπλοκή έληξε με τον εχθρό να υποχωρεί στα Δαρδανέλια, απρόθυμος να αντιμετωπίσει ξανά μάχη. Για το υπόλοιπο του πολέμου, οι Οθωμανοί δεν τόλμησαν να αμφισβητήσουν τον ελληνικό έλεγχο του Αιγαίου.

Οι συνέπειες ήταν τεράστιες. Τα νησιά του Αιγαίου, πολλά από τα οποία είχαν ελληνικό πληθυσμό για πολύ καιρό υπό οθωμανική κυριαρχία, μπορούσαν πλέον να καταληφθούν και να ασφαλιστούν. Οι οθωμανικοί στρατοί που πολεμούσαν στη Μακεδονία και τη Θράκη στερήθηκαν προμήθειες και ενισχύσεις. Οι Σύμμαχοι στη Βαλκανική Συμμαχία – Σερβία, Βουλγαρία και Μαυροβούνιο – πολέμησαν στην ξηρά με μεγαλύτερη ευκολία, γνωρίζοντας ότι οι Οθωμανοί δεν μπορούσαν να μετακινήσουν στρατεύματα δια θαλάσσης. Οι νίκες της Ελλάδας είχαν επομένως επιπτώσεις στην ηπειρωτική Ευρώπη.

Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι η Έλλη και η Λήμνος έκαναν για την Ελλάδα ό,τι είχε κάνει η Σαλαμίνα για την Αθήνα. Μετέτρεψαν το στρατηγικό περιβάλλον μεταφέροντας τον έλεγχο της θάλασσας. Ενώ η Σαλαμίνα είχε αναχαιτίσει την περσική εισβολή και είχε διατηρήσει την ανεξαρτησία των ελληνικών πόλεων (Ηρόδοτος VIII.109), η Έλλη και η Λήμνος αναχαίτισαν την οθωμανική δύναμη και άνοιξαν τον δρόμο για την απελευθέρωση των νησιών. Και στις δύο περιπτώσεις, η ναυτική ισχύς έκρινε την τύχη του έθνους. Ο έλεγχος και διοίκηση είναι ευλογία.

Το Πνεύμα της Σαλαμίνας και οι Κίνδυνοι της Ναυτικής Υπεροχής

Οι νίκες στην Έλλη και τη Λήμνο άφησαν ανεξίτηλη τη σφραγίδα τους στην θεσμική κουλτούρα του Πολεμικού Ναυτικού. Όπως ακριβώς η Σαλαμίνα διαμόρφωσε την Αθηναϊκή ναυτική σκέψη, αυτές οι μάχες έγιναν η βάση της ελληνικής ναυτικής ταυτότητας. Γιορτάστηκαν όχι μόνο ως νίκες, αλλά και ως δικαίωση ενός εθνικού πνεύματος που εκτείνεται από την αρχαιότητα.

Κεντρικό στοιχείο αυτού του πνεύματος ήταν το «Γεώργιος Αβέρωφ». Αγορασμένο με την περιουσία ενός Έλληνα ευεργέτη και ενισχυμένο με δημόσιες δωρεές, ήταν κάτι περισσότερο από ένα πολεμικό πλοίο. Ήταν ένα εθνικό σύμβολο, απόδειξη ότι ένα μικρό έθνος, μέσω θυσιών και εκσυγχρονισμού, μπορούσε να χτίσει ένα ναυτικό ικανό να νικήσει μια αυτοκρατορία. Το « Αβέρωφ» ενσάρκωσε αυτό που θα μπορούσε να ονομαστεί «πνεύμα Σαλαμίνας»: τόλμη, πίστη στη ναυτική τέχνη και την πεποίθηση ότι η ποιότητα μπορούσε να υπερτερεί των αριθμών. Στην Έλλη και τη Λήμνο, το πλοίο δικαίωσε τις ελπίδες που είχαν επενδυθεί σε αυτό.

Στα χρόνια που ακολούθησαν, τα μαθήματα της Έλλης και της Λήμνου εσωτερικεύθηκαν ως δόγμα. Το Πολεμικό Ναυτικό δεν θα περίμενε παθητικά έναν εχθρό να υπαγορεύσει τους όρους. Θα ενεργούσε επιθετικά, παίρνοντας την πρωτοβουλία, επιδιώκοντας αποφασιστική μάχη. Αυτή η νοοτροπία απηχούσε τους Αθηναίους της αρχαιότητας, οι οποίοι μετά τη Σαλαμίνα πίστευαν ότι η ναυτική κυριαρχία τους έκανε ασφαλείς και ισχυρούς. Όπως καταγράφει ο Θουκυδίδης, οι Αθηναίοι κατέληξαν να πιστεύουν ότι «όσο είχαν τον έλεγχο της θάλασσας, δεν μπορούσαν ποτέ να υποταχθούν» (Θουκυδίδης VII.28).

Διαβάστε επίσης:  Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

Ωστόσο, ο Θουκυδίδης παρέχει επίσης το προειδοποιητικό αντίστιγμα. Η ναυτική υπεροχή, όταν επιτευχθεί, μπορεί να οδηγήσει ένα κράτος σε υπερβολική αυτοπεποίθηση και υπερβολή. Η Σικελική Εκστρατεία είναι το αρχέτυπο. Πεπεισμένοι ότι ο στόλος τους τους καθιστούσε ανίκητους, οι Αθηναίοι ξεκίνησαν μια μακρινή εκστρατεία στη Σικελία το 415 π.Χ., μόνο και μόνο για να υποστούν αφανισμό (Θουκυδίδης VII.87). Η ναυτική κυριαρχία, προειδοποιεί ο Θουκυδίδης, δεν είναι μόνο ευλογία αλλά και πειρασμός. «Είναι συνήθεια της ανθρωπότητας», γράφει, «να χρησιμοποιεί την κυρίαρχη δύναμη όχι μόνο σύμφωνα με το δίκαιο, αλλά και σύμφωνα με την ισχύ» (Θουκυδίδης V.105).

Ο παραλληλισμός με την Ελλάδα στις αρχές του 20ού αιώνα είναι εντυπωσιακός. Η Έλλη και η Λήμνος επιβεβαίωσαν την αξία του ναυτικού εκσυγχρονισμού και ενθάρρυναν την εθνική φιλοδοξία. Οι νίκες τροφοδότησαν τη Μεγάλη Ιδέα, το όνειρο της ένωσης όλων των Ελλήνων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων της Μικράς Ασίας, σε ένα κράτος. Όταν ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος και οι συνέπειές του παρείχαν τις ευκαιρίες, η Ελλάδα αντέδρασε. Το 1919, με την ενθάρρυνση των Συμμάχων, ελληνικές δυνάμεις αποβιβάστηκαν στη Σμύρνη, επιδιώκοντας να επεκτείνουν την κυριαρχία τους στην Ανατολία. Εδώ έλαβε χώρα το σύγχρονο αντίστοιχο της Σικελικής Αποστολής. Μια μακρινή, φιλόδοξη εκστρατεία που δικαιολογούνταν από τη ναυτική υπεροχή. Όπως ακριβώς η Αθήνα πίστευε ότι ο στόλος της θα εξασφάλιζε μακρινές νίκες, έτσι και η Ελλάδα πίστευε ότι ο στόλος της εγγυόταν την επιτυχία σε όλο το Αιγαίο.

Το αποτέλεσμα ήταν το ίδιο καταστροφικό. Μέχρι το 1922, ο ελληνικός στρατός είχαν ηττηθεί, η Σμύρνη είχε παραδοθεί στις φλόγες και εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες οδηγήθηκαν στην προσφυγιά. Το ναυτικό που είχε εξασφαλίσει τον έλεγχο του Αιγαίου μια δεκαετία νωρίτερα δεν μπορούσε να αποτρέψει την καταστροφή στην ξηρά. Η Έλλη και η Λήμνος είχαν θριαμβεύσει, αλλά θριαμβεύουν με τη σκιά του Θουκυδίδη.

Η Έλλη και η Λήμνος πυροδότησαν νικηφόρο πνεύμα σε όλα τα Βαλκάνια

Πέρα από τις άμεσες και θεσμικές τους συνέπειες, η Έλλη και η Λήμνος είχαν βαθύ πολιτιστικό και κοινωνικό αντίκτυπο. Είχαν απήχηση όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε όλα τα Βαλκάνια και πέρα ​​από αυτά.

Για τους Έλληνες, οι νίκες ήταν συναρπαστικές. Για αιώνες, η οθωμανική ισχύς φαινόταν ακλόνητη. Τώρα, μέσα σε λίγες εβδομάδες, ο ελληνικός στόλος που είχε κυριαρχήσει στο Αιγαίο τους είχε ταπεινώσει. Η απελευθέρωση των νησιών, που εξασφαλίστηκε με ναυτική κυριαρχία, δικαίωσε τη Μεγάλη Ιδέα και έδωσε νέα πνοή στην εθνική υπερηφάνεια. Η Έλλη και η Λήμνος δεν ήταν απλώς μάχες, ήταν απόδειξη ότι η ιστορία μπορούσε να αντιστραφεί, ότι οι κληρονόμοι της Σαλαμίνας μπορούσαν για άλλη μια φορά να νικήσουν μια αυτοκρατορία στη θάλασσα.

Σε όλα τα Βαλκάνια, ο συμβολισμός ήταν τεράστιος. Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι διεξήχθησαν από μικρά έθνη που επιδίωκαν να αποτινάξουν την αυτοκρατορική κυριαρχία. Οι νίκες της Ελλάδας έδειξαν ότι οι αυτοκρατορίες μπορούσαν να ηττηθούν, όχι μόνο στην ξηρά αλλά και στη θάλασσα. Ενέπνευσαν εμπιστοσύνη στους συμμάχους και ανησυχία στους εχθρούς. Το μήνυμα ήταν σαφές: ο εκσυγχρονισμός, η πειθαρχία και η αποφασιστικότητα μπορούσαν να ανατρέψουν αιώνες υποδούλωσης.

Ακόμα και πέρα ​​από τα Βαλκάνια, οι μάχες τράβηξαν την προσοχή. Για τους Ευρωπαίους παρατηρητές, έδειξαν ότι οι «μικροί στόλοι» των μικρών κρατών μπορούσαν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στις περιφερειακές συγκρούσεις. Για τους λαούς της Μεσογείου, υπέδειξαν ότι η Οθωμανική Αυτοκρατορία δεν ήταν πλέον η αδιαμφισβήτητη δύναμη που ήταν κάποτε. Η Έλλη και η Λήμνος έγιναν σύμβολα της μεταβαλλόμενης ισορροπίας δυνάμεων στη νοτιοανατολική Ευρώπη.

Διαβάστε επίσης:  Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

Ωστόσο, και εδώ, ο Θουκυδίδης δίνει μια προειδοποιητική σημείωση. Οι ναυτικές νίκες, μας υπενθυμίζει, δεν εμπνέουν μόνο τους νικητές· αναστατώνουν επίσης τους αντιπάλους. «Η αύξηση της δύναμης της Αθήνας και ο συναγερμός που αυτή προκάλεσε στη Σπάρτη, έκαναν τον πόλεμο αναπόφευκτο» (Θουκυδίδης I.23). Με τον ίδιο τρόπο, οι νίκες της Ελλάδας ανησύχησαν τους γείτονές της, οι οποίοι φοβόντουσαν ένα πανίσχυρο κράτος οπλισμένο με ναυτική υπεροχή και εθνικιστική φιλοδοξία. Η βαλκανική συμμαχία σύντομα διασπάστηκε. Η Ελλάδα και η Βουλγαρία, κάποτε σύμμαχοι, πήγαν στον πόλεμο το 1913. Η ναυτική νίκη είχε κάνει την Ελλάδα ισχυρή, αλλά έκανε και τους άλλους επιφυλακτικούς.

Έτσι, η Έλλη και η Λήμνος ήταν ταυτόχρονα θρίαμβοι και σημεία καμπής. Ενέπνεαν εθνική υπερηφάνεια, αλλά τροφοδότησαν επίσης αντιπαλότητες και φιλοδοξίες, των οποίων οι συνέπειες θα αντηχούσαν για δεκαετίες.

Συμπέρασμα: Θρίαμβος και τραγωδία

Οι Ναυμάχιες της Έλλης και της Λήμνου ήταν από τις πιο αποφασιστικές ναυτικές συγκρούσεις των αρχών του 20ού αιώνα. Εξασφάλισαν τον έλεγχο του Αιγαίου για την Ελλάδα, σφράγισαν μια τολμηρή ναυτική κουλτούρα στην εθνική ταυτότητα και πυροδότησαν εθνικιστικά πάθη σε όλα τα Βαλκάνια. Ήταν, εν ολίγοις, η σύγχρονη Σαλαμίνα της Ελλάδας.

Όπως όμως διδάσκει ο Θουκυδίδης, η ναυτική υπεροχή ενέχει κινδύνους αλλά και ευλογίες. Η Αθήνα, μετά τη Σαλαμίνα, μπήκε στον πειρασμό να υπερβεί τα όρια και υπέστη καταστροφή στη Σικελία. Η Ελλάδα, μετά την Έλλη και τη Λήμνο, μπήκε στον πειρασμό της Μεγάλης Ιδέας και υπέστη καταστροφή στη Μικρά Ασία. Και στις δύο περιπτώσεις, οι ίδιες οι νίκες που εξασφάλισαν τη ναυτική διοίκηση και έλεγχο ενθάρρυναν επίσης φιλοδοξίες πέρα ​​από την εθνική ισχύ.

Σπάνια συναντάς σε μια Έλλη ή σε μια Λήμνο, τόσες τακτικές εμπλοκές που αντηχούν στην ιστορία, θριαμβευτικές και τραγικές ταυτόχρονα. Μας υπενθυμίζουν ότι η κυριαρχία στη θάλασσα είναι ένα πολύτιμο έπαθλο, αλλά και επικίνδυνο. Αλλά έτσι είναι η ζωή.

Βιβλιογραφία

  1. Ηρόδοτος. Οι Ιστορίες. Περιγραφές της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας (Βιβλίο VIII), που χρησιμοποιούνται για την παράλληλη σύγκριση μεταξύ των κλασικών και των σύγχρονων ελληνικών ναυτικών νικών.
  2. Θουκυδίδης. Ιστορία του Πελοποννησιακού Πολέμου. Βασική πηγή για έννοιες ναυτικής υπεροχής, υπερβολής και της Σικελικής Αποστολής. Οι παραπομπές στο κείμενο αναφέρονται σε αριθμούς βιβλίων και κεφαλαίων.
  3. Clogg, Richard. A Concise History of Greece. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.
  4. Hale, John R. Lords of the Sea: The Epic Story of the Athenian Navy and the Birth of Democracy. New York: Viking, 2009.
  5. Hall, Richard C. The Balkan Wars 1912–1913: Prelude to the First World War. London: Routledge, 2000.
  6. Fotakis, Zisis. Greek Naval Strategy and Policy, 1910–1919. London: Routledge, 2005. Το βασικό επιστημονικό έργο για τον ναυτικό εκσυγχρονισμό της Ελλάδας, την απόκτηση του Γεωργίου Αβέρωφ και τα θεσμικά διδάγματα της Έλλης και της Λήμνου.
  7. Kennedy, Paul. The Rise and Fall of British Naval Mastery. London: Penguin, 2017.
  8. Κολιόπουλος, John S., και Θάνος Μ. Βερέμης. Σύγχρονη Ελλάδα: Μια ιστορία από το 1821. Chichester: Wiley-Blackwell, 2010. Μια ευρύτερη εθνική ιστορία, τοποθετώντας τους Βαλκανικούς Πολέμους και τη Μικρασιατική εκστρατεία στην τροχιά της σύγχρονης ελληνικής κρατικής υπόστασης.
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: ΒαλκανικοίΈλληΕλληνική ΙστορίαΚουντουριώτηςΛήμνοςναυμαχίεςΝαυτική ΙστορίαΝαυτική ΙσχύςΤσαϊλάς
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Ο απόηχος της ναυμαχίας της “Ελλης” μέσα από δύο ανέκδοτες επιστολές.

Σχετικά Άρθρα

Ναυτική Ισχύς

Αρκτική: Ολική επαναφορά. Ρωσική υπεροχή και νατοϊκές προσπάθειες εξισορρόπησης

Εμμανουήλ Μουρτζάκης
21 Νοεμβρίου 2025
Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.
Ναυτική Ισχύς

Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

Θεόδωρος Μπαζίνης
16 Οκτωβρίου 2025
Ναυτική Ισχύς

Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

Δημήτριος Τσαϊλάς
9 Οκτωβρίου 2025
Ναυτική Ισχύς

Η Ελλάς εν πλω

Σπύρος Κονιδάρης
18 Ιουλίου 2025

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Δημήτριος Τσαϊλάς

    Ο Δημήτριος Τσαϊλάς είναι απόστρατος Αξιωματικός του ΠΝ, δίδαξε επί σειρά ετών στις έδρες Επιχειρησιακής Σχεδιάσεως καθώς και της Στρατηγικής και Ασφάλειας, σε ανώτερους Αξιωματικούς στην Ανώτατη Διακλαδική Σχολή Πολέμου. Σήμερα είναι συνεργάτης και ερευνητής του Institute for National and International Security(INIS), και του Strategy International (SI) και του Research Institute for European and American Studies (RIEAS). Συγγραφέας του βιβλίου «Ο Σύγχρονος Πόλεμος» Προκλήσεις για την Ελληνική Ασφάλεια. Εκδόσεις Ινφογνώμων.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Τα σημαντικά αποτελέσματα των ναυμαχιών της Έλλης και της Λήμνου
    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.
    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αίγινα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Νοέμβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
« Οκτ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023