NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Το νόστιμον ήμαρ / Επιχείρηση Manna.

Δημήτρης Μπαλόπουλος Δημήτρης Μπαλόπουλος    
22 Οκτωβρίου 2024
Reading Time: 4 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Ελληνική Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
347
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Γράφει ο Δημήτρης Μπαλόπουλος

Εισαγωγικό Σημείωμα

Το 1944 ήταν μια καθοριστική χρονιά για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο καθώς η Απόβαση στη Νορμανδία (6 Ιουνίου 1944) είχε καταδείξει ότι πλέον η πρωτοβουλία των κινήσεων ανήκε στους συμμάχους.
Μέχρι και τα μέσα όμως Αυγούστου του 1944 δεν ήταν καθόλου ξεκάθαρο ότι ο Χίτλερ σχεδίαζε να εγκαταλείψει τα Βαλκάνια καθώς χρειαζόταν κυρίως το ρουμανικό πετρέλαιο.
Το βράδυ της 23ης Αυγούστου η φιλογερμανική κυβέρνηση του στρατάρχη Antonescu κατέρρευσε ύστερα από πραξικόπημα του βασιλέως Μιχαήλ, ο οποίος κήρυξε τον πόλεμο κατά της Γερμανίας τασσόμενος στο πλευρό των συμμάχων.
Εν τω μεταξύ τα γεγονότα τρέχουν και ο «Κόκκινος» στρατός εισβάλλει στη Μολδαβία την 1η Σεπτεμβρίου, ενώ στις 5 Σεπτεμβρίου, η μέχρι τότε σύμμαχος του Γ’ Ράϊχ Βουλγαρία κηρύσσει τον πόλεμο κατά της Γερμανίας.
Η απειλή της περικύκλωσης των γερμανικών στρατευμάτων επισπεύδει τις εξελίξεις και η αρχή του τέλους της Κατοχής για την Ελλάδα είναι πλέον γεγονός.

Η επιχείρηση Manna

Στις 19 Αυγούστου 1944 υπογράφεται το βρετανικό επιχειρησιακό σχέδιο αποστολής δυνάμεων (κωδικός Μanna) για τη διατήρηση της τάξης στην περιοχή Αθήνας – Πειραιά μετά την αναμενόμενη Απελευθέρωση.

Το σχέδιο προέβλεπε την απόβαση βρετανικών και ελληνικών δυνάμεων στη νότια Ελλάδα, μετά την αποχώρηση των Γερμανών από την Αθήνα, και, τη ρίψη μιας Βρετανικής Ταξιαρχίας Αλεξιπτωτιστών πριν τη μεταφορά των κύριων βρετανικών δυνάμεων στην Ελλάδα.

Παράλληλα η επιχειρησιακή σχεδίαση περιελάμβανε σχέδιο εγκατάστασης μονάδων του Πολεμικού Ναυτικού σε συγκεκριμένες πόλεις όπου θα εγκαθιστούσαν Ναυτικές Διοικήσεις, καθώς δεν υφίσταντο κυβερνητικές δομές στην κρίσμη αυτή περίοδο. Το σχέδιο αυτό, γνωστό ως Σ..Ε.Ν.Ε (Σχέδιον Εγκαταστάσεως Ναυτικού εν Ελλάδι) προέβλεπε τη διασπορά των παρακάτω πλοίων:


1.Ἀβέρωφ και Ἀδρίας για τον Πειραιά (Ν.Δ.1)


2. Επίτακτο «Ἰωνία» για την Θεσσαλονίκη (Ν.Δ.2)


3. Πάνθηρ για την Πρέβεζα (Ν.Δ. 3)


4. Ἀετός για την Μυτιλήνη (Ν.Δ. 4)


5. Κουντουριώτης για την Σύρο (Ν.Δ. 5)και μετά την απελευθέρωση της Κρήτης για το Ηράκλειο (Ν.Δ.6)


6. Σπέτσαι για την Πάτρα (Ν.Δ. 7)


7. Σφενδόνη για Καλαμάτα (Ν.Δ. 8)


8. Ἱέραξ για Καβάλα (Ν.Δ. 9)


9. Νίκη για Βόλο (Ν.Δ.10)

Καλαμάτα 28 Οκτωβρίου 1944. Δοξολογία στην Υπαπαντή. Τιμές αποδίδει άγημα από το αντιτορπιλικό Σφενδόνη που είχε καταπλεύσει στι 10 Οκτωβρίου στην πόλη στο πλαίσιο του Σ.Ε.Ν.Ε. Γ.Α.Κ Μεσσηνίας / Φωτογραφικό αρχείο Χρ. Αλειφέρη

25 Σεπτεμβρίου. Καψάλι Κυθήρων.

H απόβαση των Συμμαχικών Δυνάμεων στο Καψάλι Κυθήρων. Φωτογραφία από το kythira.gr

Tο αντιτορπιλικό Θεμιστοκλής με κυβερνήτη τον Σαρρή παραλαμβάνει από την Χάϊφα τρία πλοία στα οποία επιβιβάστηκε η ΙΙ Μοίρα του Ιερού Λόχου και τα οδηγεί στον όρμο Καψάλι Κυθήρων. Το Καψάλι, ήταν το πρώτο τμήμα ελληνικής γης το οποίο δεχόταν τον απόδημο στρατό της πατρίδας. Στη συνέχεια, και μετά την επιστροφή του στην Αλεξάνδρεια, ο Θεμιστοκλής αναχωρεί ως πρόσκοπος του Ελληνικού στόλου πλέον στο ταξίδι της επιστροφής και στις 8 Οκτωβρίου καταπλέει στον Πόρο μέσα σ’ ένα πανηγυρικό κλίμα, που είχε ορισθεί ως ο ενδιάμεσος σταθμός για τη συγκέντρωση του συμμαχικού στόλου πριν αναχωρήσει για την Αττική.

Διαβάστε επίσης:  Ελληνική Επανάσταση 1821: Ο Ναυτικός Αγώνας.

12 Οκτωβρίου. Αλεξάνδρεια.

Ο Αρχηγός Στόλου Αντιναύαρχος Πέτρος Βούλγαρης μεταφέρει το ναυαρχικό του σήμα από τον Ελληνικό Ναυτικό Όμιλο στον Αβέρωφ, κυβερνήτης Θ. Κουντουριώτης (γυιός του Παύλου), ενώ η μουσική στο επίστεγο παιανίζει το εμβατήριο της Σημαίας.

Ελληνικός Ναυτικός Όμιλος Αλεξάνδρειας. Φωτογραφικό Αρχείο Γεράσιμου Λειβαδά
Αναμνηστική πλάκα στον Ελληνικό Ναυτικό Όμιλο Αλεξάνδρειας. Φωτογραφικό Αρχείο Γεράσιμου Λειβαδά

Τα μεσάνυχτα της 12ης προς την 13η Οκτωβρίου ο συμμαχικός στόλος αναχωρεί από την Αλεξάνδρεια για την Ελλάδα. Στη δύναμη έχουν ενσωματωθεί και τα ελληνικά πλοία: Αβέρωφ, Αδρίας (με μια νέα πρόχειρη αλλά εμφανώς παράταιρη πλώρη), Αετός, Ιέραξ, Πάνθηρ, Σπέτσαι και το επίτακτο «Ιωνία». Η επιχείρηση με το συμβολικό όνομα Manna ξεκινά.

Σταθμός συγκέντρωσης των πλοίων ορίστηκε ο Πόρος, όπου ήδη από την 8η /10/1944 είχε καταπλεύσει ο Θεμιστοκλής και οι ημιολίες.

Δεδομένου ότι ο Αβέρωφ μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα μέχρι 10 κόμβους, τα μεσάνυκτα της επόμενης μέρας ξεκινά από την Αλεξάνδρεια και μια δεύτερη νηοπομπή αποτελούμενη από το HMS Ajax και Orion στο οποίο επιβαίνουν ο επικεφαλής της επιχείρησης Αντιναύαρχος Edward Gerard Napier Manshfield, ο Στρατηγός Scobie και ο μόνιμος υπουργός Μέσης Ανατολής & Μεσογείου Harold Macmillan. Τα δυο βαριά καταδρομικά συνοδεύουν τα αντιτορπιλικά Κρήτη και το HMS Aldenham.

Αθήνα

Τις ημέρες εκείνες η κατάσταση στην Αθήνα είναι το λιγότερο δραματική. Η επισιτιστική κατάσταση είναι τραγική. Η τιμή της λίρας έχει φτάσει στα 65 δις δραχμές. Οι υποδομές (όσες είχαν απομείνει) απειλούνται με ανατίναξη όπως η λίμνη του Μαραθώνα και τα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος στο Νέο Φάληρο και το Κερατσίνι.

Το πρωί της 12ης Οκτωβρίου μια μπάντα της Wehrmacht κατεβαίνει στην οδό Φιλελλήνων στρίβει δεξιά στην Όθωνος και κατευθύνεται στο Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτου όπου ο Πτέραρχος Hellmuth Felmy καταθέτει στεφάνι και στη συνέχεια παραδίδει τα κλειδιά της πόλης στον Δήμαρχο Γεωργάτο. Η Γερμανική σημαία έχει υποσταλεί στην Ακρόπολη και οι γερμανικές δυνάμεις αποχωρούν κατευθυνόμενες προς την Κηφισιά. Είναι 10:30 το πρωί και τεράστια πλήθη κατακλύζουν τους δρόμους ενώ οι καμπάνες ηχούν χαρμόσυνα.

Πανηγυρισμοί της απελευθέρωσης της Αθήνας. Φωτογραφία Κυριάκος Κουρμπέτης

13 Οκτωβρίου

Ο Διοικητής του στολίσκου ημιολιών Ανδρέας Λόντος έχοντας πληροφορηθεί την αποχώρηση των γερμανικών δυνάμεων από την Αθήνα, αναχωρεί από τον Πόρο με το ML 463 (ακταιωρός) και προσεγγίζει το λιμάνι της Ζέας στον Πειραιά. Ρυθμίζει την εκκένωση του όρμου από τα μικρά πλοιάρια, καθορίζει τα σημεία αποβίβασης των συμμαχικών δυνάμεων και επιστρέφει στον Πόρο.

14 Οκτωβρίου

Στις 9 το πρωί εισέρχονται στον όρμο της Ζέας οκτώ ML, ναρκαλιευτικά, εννέα ημιολίες και αριθμός οπλιταγωγών που μεταφέρουν βρετανούς στρατιώτες. Επικεφαλής όλων η ημιολία AEH-29, με κυβενήτη τον Γιώργο Πασπάτη, ο οποίος είχε την τύχη να είναι ο πρώτος Έλληνας που επιστρέφοντας από την Μ. Ανατολή αποβιβάζεται στην ελεύθερη Αττική γη, γενόμενος ενθουσιωδώς δεκτός από τον κόσμο. Αντίστοιχης υποδοχής έτυχε και η ΙΙ Μοίρα του Ιερού Λόχου που αποβιβάστηκε στο Μικρολίμανο.

Διαβάστε επίσης:  Η συγκλονιστική Μεγάλη Εβδομάδα της σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας

15 Οκτωβρίου

Η απώλεια των ναρκαλιευτικών Κως και Κάσσος
Το πρωί της 15ης Οκτωβρίου ο πρώτος μεικτός σχηματισμός πλοίων αποπλέει από τον Πόρο κατευθυνόμενος στο Φάληρο, με επικεφαλής οκτώ ελληνικά ναρκαλιευτικά που ακολουθούσαν έξι βρετανικά, τα οποία είχαν αναλάβει το επικίνδυνο έργο της διάσπασης των ποντισμένων ναρκοπεδίων στο Σαρωνικό και τη διάνοιξη διαύλου. Κατά τη διάρκεια αυτής της αποστολής το ναρκαλιευτικό Κως, με κυβερνήτη τον έφεδρο Υποπλοίαρχο Λαρδή, ανατινάχθηκε και βυθίστηκε μέσα σε δύο λεπτά και το ναρκαλιευτικό Κάσσος, με κυβερνήτη τον έφεδρο Υποπλοίαρχο Μαθαρίκο, που έσπευσε σε βοήθεια είχε την ίδια τύχη. Από την Κω απωλέστηκαν τρεις άνδρες ενώ άλλοι εννέα τραυματίστηκαν. Λίγη ώρα αργότερα ανατινάχθηκαν και βυθίστηκαν δύο βρετανικά ναρκαλιευτικά ενώ άλλα δύο συνέχισαν τον πλού με μεγάλες ζημιές. Η χαρά της επανόδου στην πατρίδα είχε επισκιασθεί από μια νέα τραγωδία.

Αφήγηση Ι. Τούμπα, Εχθρός εν όψει 1940-45, σ.556
[..] Επί τέλους πλησιάζομεν. Εντός ολίγου θα φθάσομεν. Αλλ’ ιδού μία έκρηξις. Ένα ναρκαλιευτικόν ανατινάσσεται και βυθίζεται εντός δύο λεπτών. Είναι ιδικόν μας. Είναι η Κως. Δεν προφθαίνομεν σχεδόν να ιδούμε, εάν και πόσοι διεσώθησαν, όταν δευτέρα έκρηξις τινάζει εις τον αέρα ένα δεύτερον ναρκαλιευτικόν. Πάλιν Ελληνικόν. Είναι η Κάσσος….Οι λαμπροί κυβερνήται και των δύο πλοίων προφθαίνουν και παίρνουν, πριν βυθισθούν τα πλοία, τας σημαίας των…..Τα γενναία πληρώματα της Κάσσου και της Κω ζητωκραυγάζουν προς τιμήν των καραβιών τους που προσφέρθηκαν, κάτω από τον Παρθενώνα, ως τελευταία θυσία του Ελληνικού Βασιλικού Ναυτικού κατά τον πόλεμον αυτόν. Με όλην μας την δύναμιν, ζητωκραυγάζομεν και εμείς [..]

16 Οκτωβρίου. Πειραιάς – Αθήνα.

Τα αντιτορπιλικά Αδρίας και Κρήτη καταπλέουν στη Ζέα στον Πειραιά. Τα πληρώματα των πλοίων επιβιβάζονται στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και μεταβαίνουν στην Μητρόπολη Αθηνών όπου γίνεται πανηγυρική δοξολογία.

Ακολουθεί παρέλαση και κατάθεση στεφάνων στο «Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτου». Είναι η στιγμή που ο κυβερνήτης του Αδρίας Ιωάννης Τούμπας δίνει το παράγγελμα «γονυπετώς», τα πληρώματα γονατίζουν και ο ίδιος καταθέτει στέφανο.

17 Οκτωβρίου

Την Κυριακή το βράδυ 15 Οκτωβρίου στο λιμάνι του Τάραντα το Υπουργικό Συμβούλιο με επικεφαλής τον Πρωθυπουργό Γεώργιο Παπανδρέου επιβιβάζεται στο Καναδικό καταδρομικό HMCS Prince David, το οποίο με τα φώτα σβηστά κατευθύνεται στον Πόρο όπου καταπλέει στις 17 Οκτωβρίου. Τα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου μετεπιβιβάζονται στον Αβέρωφ που το μεσημέρι αναχωρεί για τον Φαληρικό Όρμο, όπου κατέπλευσε το σούρουπο της ίδιας ημέρας. Η υποδοχή που επιφυλάχθηκε υπήρξε αντίστοιχη του πρώτου κατάπλου του θρυλικού πλοίου το 1911.

Πόρος 17 Οκτωβρίου. Ο Αρχηγός Στόλου Αντιναύαρχος Πέτρος Βούλγαρης υποδέχεται στο Θ/Κ Αβέρωφ τον Πρωθυπουργό Γεώργιο Παπανδρέου

Διήγηση του Υποναυάρχου (Ο) Σταματίου Μανωλά ΠΝ, τότε μέλους του Επιτελείου Αρχηγού Στόλου:

Διαβάστε επίσης:  Τα αόρατα "Απολυμαντήρια" της Καλαμαριάς και η ιστορία της κυρίας Τασούλας

[…]Είχε πλέον σημάνει η ποθητή ώρα. Ο Αβέρωφ επικεφαλής του κυρίου μέρους της ναυτικής δυνάμεως απέπλευσεν από τον Πόρον την μεσημβρίαν της 17ης Οκτωβρίου. Η ιστορική ελληνική Ναυαρχίς, όπου Κυβερνήτης ήταν, κατ’ ευτυχιν σύμπτωσιν ο υιός του ενδόξου Ναυάρχου Π. Κουντουριώτη, έπλεεν υπερήφανος, για να τερματίσει την έντιμη θητεία της αίγλης μίας ακόμη καλλινίκου επιστροφής. Ολἰγον κατόπιν, το φωτεινό απόγευμα της ίδιας ημέρας, ο απόδημος Στόλος, μετά μακράν αλλά ένδοξον απουσίαν, ηγκυροβόλει θριαμβευτικώς εις την αγκάλην του Φαλήρου. Ερρίγησαν τα νερά της Σαλαμίνος και η ως τότε δουλωμένη Πατρίς, ύστερα από δάκρυα πολλά θλίψεως, υπεδέχετο την απελευθέρωσιν με νέα δάκρυα χαράς όπως και τα νικηφόρα της πλοία […]

18 Οκτωβρίου. Κερατσίνι – Άγιος Γεώργιος

Ο Αβέρωφ στον Άγιο Γεώργιο Κερατσινίου

Σύμφωνα με το πρόγραμμα της ημέρας, αρχικά ο Παπανδρέου και τα μέλη της Κυβέρνησης κατευθύνθηκαν στην Ακρόπολη, όπου ύψωσαν την ελληνική σημαία την οποία μετέφεραν κορίτσια του Λυκείου Ελληνίδων με την συνοδεία ευζώνων και αντιστασιακών. Τιμητικά αγήματα του Ιερού Λόχου και του ΕΛΑΣ παρουσίασαν όπλα.

Συνέχεια διήγησης Υποναυάρχου (Ο) Σταματίου Μανωλά ΠΝ

[..]Την επομένη το πρωί η Ελληνική Κυβέρνηση αποβιβαζόταν στον ορμίσκο του Αγ. Γεωργίου, του Αρχηγού Στόλου ακολουθούντος εν μέσω λαϊκού ενθουσιασμού και πάνδημης συγκινήσεως ανήλθαν στην Αθήνα και επί του Ιερού Βράχου των Ελλήνων, έγινε έπαρση της Ελληνικής Σημαίας.…Πρώτη πράξις του Πρωθυπουργού της ελευθέρας Ελλάδος ήταν να επισφραγίση την δικαίωσιν της Ιστορίας. Εις την Ακρόπολιν, την οποίαν είχον βαρύτατα σκιάσει κατά την κατοχήν βάρβαρα χρώματα, ύψωνε το Ιερόν Σύμβολον της Πατρίδος. Εξαίσια ήτο η στιγμή. Θείον το όραμα. Η Κυανόλευκος, εις την γαλανήν διαφάνειαν του αττικού ουρανού ανέμιζεν επάνω από το αρχαίο και νέον θαύμα και με χαρμόσυνους κυματισμούς εχαιρέτιζε την Ελληνικήν Ελευθερίαν [..]

Αμέσως μετά τη δοξολογία στη Μητρόπολη, στην οποία χοροστάτησε ο Αρχιεπίσκοπος Δαμασκηνός, ο Παπανδρέου εκφώνησε στην Πλατεία Συντάγματος τον «Λόγο της Απελευθέρωσης».

Φωτογραφία Βούλα Παπαϊωάννου, 18 Οκτωβρίου 1944, Μουσείο Μπενάκη

Επίλογος

Είχαν περάσει τρία χρόνια και έξι μήνες αποδημίας. Το Πολεμικό και το Εμπορικό Ναυτικό για άλλη μια φορά είχαν φανεί αντάξια της πατρίδας.

Πηγές

  • Πασπάτης Γεώργιος, Τυφλή πορεία. Απομνημονεύματα από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο στο Αιγαίο, μετάφρ. Μιχάλης Μάτσας, Βιβλιοπωλείο της Εστίας, Αθήνα, 2011
  • Μακρής -Στάϊκος Πέτρος, Ο Άγγλος Πρόξενος. Ο υποπλοίαρχος NoelC.Rees και οι βρετανικές μυστικές υπηρεσίες. Ελλάδα  – Μέση Ανατολή 1939-1944, Ωκεανίδα, Αθήνα, 2011
  • Στεφανάδης Αδάμ, Το Ελληνικό Κράτος της Θάλασσας. Η Ιστορία του Σύγχρονου Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, Τόμος Β΄, Αθήνα, 2017
  • Τούμπας Ιωάννης, Εχθρός εν όψει 1940-1945, Ναυτικόν Μουσείον της Ελλάδος, 2016
  • Φωκάς Δημήτριος, Έκθεση σχετικά με τη δράση του Ναυτικού κατά τον πόλεμο 1940-44, έκδοση Πολεμικού Ναυτικού, 1953
  • Freeathens44.org
  • Greece at WWII Archives
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 2ος Παγκόσμιος ΠόλεμοςΑβέρωφΑπελευθέρωσηΕπιχείρηση MannaΕπιχείρηση ΜάνναΜπαλόπουλοςΝαυτική Ιστορία
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

3 Ιουλίου 1940. Η μέρα που η Γερμανία έχασε τον πόλεμο. Βύθιση Γαλλικού Στόλου

Επόμενο Άρθρο

Οι καμικάζι της θάλασσας. Kaiten: Η απέλπιδα προσπάθεια του Ιαπωνικού Ναυτικού στο Β’ ΠΠ.

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Οι καμικάζι της θάλασσας. Kaiten: Η απέλπιδα προσπάθεια του Ιαπωνικού Ναυτικού στο Β' ΠΠ.

Τα μεγάλα μέσα

Y/B Παπανικολής. Σπάνια ηχητικά ντοκουμέντα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Δημήτρης Μπαλόπουλος

    Ο Δημήτρης Μπαλόπουλος γεννήθηκε στον Πειραιά το 1959. Είναι απόφοιτος της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων και της Σχολής Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού (Μ.Α) στη Δημόσια Ιστορία στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Σταδιοδρόμησε ως Οικονομικός Αξιωματικός στο Πολεμικό Ναυτικό από το οποίο αποστρατεύθηκε το 2015 ως Αντιναύαρχος (Ο) εν αποστρατεία. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα για τα οποία και αρθρογραφεί περιλαμβάνουν θέματα Ναυτικής Ιστορίας, Νεότερη Κοινωνική και Οικονομική Ιστορία καθώς και σχέσεις μνήμης με τη Δημόσια Ιστορία. Είναι ιδρυτικό μέλος και μέλος του Δ.Σ. του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας. Έχει συμμετάσχει στο συλλογικό έργο, Τα Αρμαμέντα της Ελευθερίας 1821 – 1829, Εκδόσεις ΑΡΤΕΟΝ, ενώ από τον Ιανουάριο 2021 μέχρι και τον Ιούλιο 2023 ήταν Διευθυντής Σύνταξης της ηλεκτρονικής έκδοσης «Θάλαττα. Περιοδικό Ναυτικής Ιστορίας», που εξέδιδε το Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας. Από τον Οκτώβριο του 2023 είναι Content Director / Διευθυντής Περιεχομένου στο νέο portal του Ινστιτούτου www.navalhistory.gr .

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»
    «Mataroa»: Η γυναίκα με τα μεγάλα μάτια.
    Μια εικόνα διηγείται: Η βύθιση του Lusitania.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023