NavalHistory
Παρασκευή, 12 Δεκεμβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Το πρώτο φύλλο της εφημερίδος Πανδώρα, όργανο της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας

    Ναυτικές Τράπεζες: Η περίπτωση της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας “Πανδώρα”

    USS Monitor vs CSS Virginia – Η πρώτη μάχη μεταξύ σιδερένιων πλοίων

    Μια άγνωστη “ορεινή” νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

    Η απελευθέρωση της Μυτιλήνης το 1912

    Ο απόηχος της ναυμαχίας της “Ελλης” μέσα από δύο ανέκδοτες επιστολές.

    Η Ναυμαχία του «Ένωσις», η δραματική πολιορκία της Σύρου και το διπλωματικό παρασκήνιο

    Οι «ψευτοθόδωροι» του Αιγαίου

    Nαυτική Σχολή Ύδρας 1929. Το πρώτο εκπαιδευτικό ταξίδι.

    Η επεισοδιακή 9η πολεμική περιπολία του Y/B Παπανικολής στα Δωδεκάνησα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    Προσπάθειες για την καθιέρωση στολής στο Πολεμικό Ναυτικό στο νέο  Ελληνικό κράτος

    Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Τα σημαντικά αποτελέσματα των ναυμαχιών της Έλλης και της Λήμνου

    Αρκτική: Ολική επαναφορά. Ρωσική υπεροχή και νατοϊκές προσπάθειες εξισορρόπησης

    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Φάρος και Λογοτεχνία

    Η ανταρσία στο θωρηκτό ”Ποτέμκιν”. 29 Ιουνίου 1905

    Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    Το πρώτο φύλλο της εφημερίδος Πανδώρα, όργανο της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας

    Ναυτικές Τράπεζες: Η περίπτωση της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας “Πανδώρα”

    USS Monitor vs CSS Virginia – Η πρώτη μάχη μεταξύ σιδερένιων πλοίων

    Μια άγνωστη “ορεινή” νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

    Η απελευθέρωση της Μυτιλήνης το 1912

    Ο απόηχος της ναυμαχίας της “Ελλης” μέσα από δύο ανέκδοτες επιστολές.

    Η Ναυμαχία του «Ένωσις», η δραματική πολιορκία της Σύρου και το διπλωματικό παρασκήνιο

    Οι «ψευτοθόδωροι» του Αιγαίου

    Nαυτική Σχολή Ύδρας 1929. Το πρώτο εκπαιδευτικό ταξίδι.

    Η επεισοδιακή 9η πολεμική περιπολία του Y/B Παπανικολής στα Δωδεκάνησα.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    Προσπάθειες για την καθιέρωση στολής στο Πολεμικό Ναυτικό στο νέο  Ελληνικό κράτος

    Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Τα σημαντικά αποτελέσματα των ναυμαχιών της Έλλης και της Λήμνου

    Αρκτική: Ολική επαναφορά. Ρωσική υπεροχή και νατοϊκές προσπάθειες εξισορρόπησης

    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Φάρος και Λογοτεχνία

    Η ανταρσία στο θωρηκτό ”Ποτέμκιν”. 29 Ιουνίου 1905

    Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

USS Monitor vs CSS Virginia – Η πρώτη μάχη μεταξύ σιδερένιων πλοίων

Αναστάσιος Παπαδάκης Αναστάσιος Παπαδάκης    
Reading Time: 4 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Παγκόσμια Ιστορία
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Μετάφραση – επιμέλεια: Αναστάσης Παπαδάκης

(Το κείμενο αυτό αποτελεί μια ελεύθερη απόδοση τμήματος κειμένου από το βιβλίο «US Navy – A complete history» του Naval Historical Foundation, το οποίο δώρισε στο Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας ο κ. Δημήτριος Τσιγγάρης).

Εισαγωγή

Η μάχη μεταξύ των USS Monitor και CSS Virginia είναι ένα ορόσημο στη ναυτική ιστορία, καθώς είναι η πρώτη μεταξύ σιδερένιων πλοίων που κινούντο με δικά τους μέσα, συμβολίζοντας έτσι την μετάβαση από τα ξύλινα σκαριά και τα πανιά στη σύγχρονη ναυσιπλοΐα.

Η προετοιμασία

Η ιδέα της τοποθέτησης σιδερένιας θωράκισης σε πολεμικά πλοία δεν ήταν κάτι καινούργιο κατά την περίοδο του Αμερικανικού Εμφυλίου Πολέμου (1861 – 1865), καθώς αρκετοί Ευρωπαϊκοί στόλοι διέθεταν ήδη τέτοια πλοία, γνωστά ως «θωρακοβάριδες» στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Έτσι, όταν με την έναρξη του Εμφύλιου η Αμερικανή Κυβέρνηση επέβαλε ναυτικό αποκλεισμό στις νότιες πολιτείες που είχαν αποσχιστεί από την ένωση, η Κυβέρνηση του Νότου αποφάσισε να κατασκευάσει τέτοιου είδους πλοία για να προστατέψει τον εμπορικό στόλο που τους ανεφοδίαζε.

Αυτή η αποστολή ανατέθηκε στον Ανθυποπλοίαρχο Τζον Μπρουκ (John Mercer Brooke 1826 – 1906), και στους μηχανικούς Τζον Πόρτερ (John Luke Porter 1813 – 1893) και Γουίλιαμ Γουίλιαμσον (William Price Williamson 1884 – 1918), οι οποίοι ανέλκυσαν την βυθισμένη ατμοκίνητη φρεγάτα USS Merrimack, προκειμένου να κατασκευάσουν ένα χαμηλού προφίλ, πλήρως θωρακισμένο, πολεμικό πλοίο. Η θωράκιση του πλοίου θα αποτελείτο από σιδερένιες πλάκες πάχους 4 ιντσών που κάλυπταν όλο το κυρίως κατάστρωμα που στέγαζε τα πυροβόλα του πλοίου.

Τζον Μπρουκ – κοινό κτήμα από Wikipedia
Κάτσμπι Ρότζερ Τζόουνς, κυβερνήτης CSS Virginia –κοινό κτήμα από Wikipedia

Όμως, τόσο μέσω κατασκόπων όσο και μέσω των κάπως φλύαρων τοπικών εφημερίδων, η Αμερικανική Κυβέρνηση ήταν ενήμερη για το ναυπηγικό πρόγραμμα του Νότου.

Διαβάστε επίσης:  Ένα πυροβόλο του "Αβέρωφ" ξεχασμένο στην ακτή των Λεγραινών.
CSS Virginia – κοινό κτήμα από Wikipedia
Τζον ‘Ερικσον – κοινό κτήμα από Wikipedia

ΤΟ 1861 ξεκίνησε και εκείνη το δικό της αντίστοιχο  πρόγραμμα για την κατασκευή θωρακισμένων πλοίων που θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν το νέο απόκτημα των πολιτειών του Νότου. Έτσι, τρία ναυπηγεία αρχικά επιλέχθηκαν για αυτό το σκοπό, και τελικά επικράτησε το σχήμα από τη Νέα Υόρκη, καθώς υποσχέθηκε πως το πλοίο θα είναι έτοιμο σε 100 (!) ημέρες. Αυτό οφείλετο κυρίως γιατί ήταν το πιο μικρό από τα τρία, όμως και το πιο ριζοσπαστικό από άποψη σχεδιασμού.

Ο ναυπηγός που σχεδίασε το πλοίο ήταν ο Τζον ‘Ερικσον (John Ericsson 1803 – 1889), Σουηδός στην καταγωγή μηχανικός με αμφιλεγόμενη επαγγελματική πορεία

Το τελικό σκάφος, παρότι αργό λόγω της μικρής ισχύος της μηχανής, ήταν ένα μηχανικό θαύμα για τα δεδομένα του δεύτερου μισού το 19ου αιώνα. Το σκαρί θα είχε μήκος 172 πόδια (περίπου 57 μετρά) με το κομμάτι του πλοίου που εξείχε από το νερό να είναι θωρακισμένο ενώ το κήτος όχι. Το κυρίως κατάστρωμα θα ήταν μόλις ένα πόδι (30 εκατοστά) πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, ενώ δεν θα υπήρχε καμία υπερκατασκευή. Η μονή κατασκευή επί του καταστρώματος ήταν ο θωρακισμένος περιστρεφόμενος πυργίσκος (8 ίντσες ή 20 εκατοστά) του κυρίως πυροβολικού που αποτελείτο από 2 πυροβόλα των 11 ιντσών (27.5 εκατοστά).

Η σύγκρουση

Έτσι, με τις δυο πλευρές πλέον έτοιμες, το σκηνικό ήταν έτοιμο για την μεγάλη σύγκρουση. Την 8η Μάιου 1862, το CSS Virginia κατέπλευσε στο αγκυροβόλιο Hampton Roads των Βορείων, κοντά στην ναυτική βάση του Norfolk στον κόλπο του Chesapick, με σκοπό να επιτεθεί στις τοπικές δυνάμεις των Βορείων και να άρει τον  ναυτικό αποκλεισμό.

Διαβάστε επίσης:  Ένα άτυχο πλοίο: USS WILLIAM D. PORTER (DD-579)

Σε σύντομο χρονικό διάστημα καταφέρνει και βυθίζει τις φρεγάτες USS Cumberland και Congress, καθώς η θωράκιση του το καθιστά άτρωτο στα βλήματα του εχθρού τα οποία απλά έκαναν «γκελ» κατά την επαφή. Δεν πρέπει να ξεχνάμε τα βλήματα του πυροβολικού κατά εκείνη την περίοδο ήταν ακόμα κατασκευασμένα κατά κύριο λόγο από μασίφ σίδερο και δεν έφεραν εκρηκτική ύλη.

Το USS Monitor, με κυβερνήτη τον Ανθυποπλοίαρχο Τζον Γουόρντεν (John Lorimer Worden 1818 – 1897), είχε αποπλεύσει από την Νέα Υόρκη δυο μέρες νωρίτερα, αλλά συνάντησε κακοκαιρία στην διαδρομή προς το Hampton Roads και παρολίγο σχεδόν θα βυθιζόταν λόγω του χαμηλού καταστρώματός του. Τελικά, φτάνει αργά το απόγευμα της 8ης και του ανατίθεται να προστατέψει την ατμοκίνητη φρεγάτα USS Minnesota.

Η ναυμαχία του Hampton Roads πανοραμική άποψη με το φλεγόμενο USS Minnesota εμφανές – Kurz and Allison κοινό κτήμα από Wikipedia

Το ξημέρωμα της 9ης Μάιου, το CSS Virginia εισέρχεται ξανά στο Hampton Roads και αρχικά εξετάζει το USS Monitor,το οποίο εκ πρώτης όψεως δεν φαίνεται να είναι κάτι ιδιαίτερο, καθώς σχεδόν αποκρύπτεται από τη φρεγάτα USS Minnesota, λόγω του μικρού του μεγέθους. Έτσι το CSS Virginia αποφασίζει να επιτεθεί στο USS Minnesota, αγνοώντας προς στιγμή το USS Monitor το οποίο όμως ξεκινά να κλείνει την απόσταση μεταξύ τους. Η σημασία της σύγκρουσης, από τεχνολογικής απόψεως, δεν διέφευγε των παρατηρητών της εποχής, με αξιωματούχους όχι μόνο των δυο αντιμαχόμενων πλευρών αλλά και από τρίτες χώρες να έχουν έρθει να παρακολουθήσουν την σύγκρουση, την πρώτη στην ιστορία μεταξύ δυο σιδερένιων πλοίων.

Στις 8:25πμ οι δυο αντίπαλοι ξεκινήσαν να βάλουν ο ένας εναντίον το αλλού. Τα προβλήματα δεν έλλειπαν και από τις δυο πλευρές. Το CSS Virginia αντιμετώπιζε προβλήματα με τις μηχανές του, που σε συνδυασμό με το μεγάλο κύκλο ελιγμών του το καθιστούσαν δυσκίνητο. Στον αντίποδα, το USS Monitor είχε προβλήματα με τον πυργίσκο του πυροβολικού, το οποίο όξυνε το μειονέκτημα του μικρού αριθμού πυροβόλων (2). Μετά από τέσσερεις ώρες συνεχούς μάχης, το CSS Virginia ξεκινά πρώτο να δείχνει σημεία καταπόνησης. Λίγο αργότερα το USS Monitor άνοιξε την πορεία προσωρινά καθώς δέχτηκε πλήγμα στον θάλαμο πλοήγησης που τραυμάτισε και τον κυβερνήτη του. Το CSS Virginia νόμισε πως το USS Monitor υποχωρεί, και έχοντας υποστεί και αυτό αρκετές ζημίες, με τη σειρά του αποχώρησε και αυτό λήγοντας, κάπως απρόσμενα την πρώτη σύγκρουση σιδερένιων πλοίων στην ιστορία. Έτσι το USS Monitor όχι μόνο κατάφερε να προστατέψει το USS Minnesota αλλά και να διατηρήσει των ναυτικό αποκλεισμό των βορίων.

Διαβάστε επίσης:  H τραγωδία του ιταλικού μεταγωγικού Galilea και η άγνωστη απώλεια Ελλήνων ομήρων.

Κατακλείδα

Τα δυο πλοία δεν ξανασυναντήθηκαν κατά την διάρκεια του πολέμου. Οι δύο πρωταγωνιστές της ιστορίας μας είχαν άδοξο τέλος. Αργότερα τον Μάιο του 1862, το CSS Virginia αυτοβυθίστηκε από το πλήρωμα του προκειμένου να μην καταληφθεί από τα στρατεύματα των Βορείων που κατέλαβαν τον ναύσταθμο του Norfolk, ενώ το USS Monitor βυθίστηκε σε μια καταιγίδα, επτά μήνες μετά την ναυμαχία του Hampton Roads.

Και στις δυο περιπτώσεις ήταν ένα τέλος που δεν άξιζε για πλοία τα οποία θα άλλαζαν άρδην τον σχεδιασμό και την χρήση των πολεμικών πλοίων, μέχρι την ένταξή των πυραύλων μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο.

Περισσότερα για τα “Σιδερένια πλοία” μπορείτε να διαβάσετε σε άλλο άρθρο του navalhistory. gr ΕΔΩ

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: – Η πρώτη μάχη μεταξύ σιδερένιων πλοίωνironcladsMonitorUSS Monitor και CSS VirginiaVirginiaΑμερικανικος Εμφυλίος ΠόλεμοςΗ ναυμαχία του Hampton RoadsΠαπαδάκης
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

Επόμενο Άρθρο

Φάρος και Λογοτεχνία

Σχετικά Άρθρα

Το πρώτο φύλλο της εφημερίδος Πανδώρα, όργανο της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας
Εμπορική Ναυτιλία

Ναυτικές Τράπεζες: Η περίπτωση της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας “Πανδώρα”

Γεράσιμος Λειβαδάς
12 Δεκεμβρίου 2025
Ελληνική Ιστορία

Μια άγνωστη “ορεινή” νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

Λεωνίδας Τσιαντούλας
4 Δεκεμβρίου 2025
Ελληνική Ιστορία

Η απελευθέρωση της Μυτιλήνης το 1912

Στρατής Αναγνώστου
4 Δεκεμβρίου 2025
Ελληνική Ιστορία

Ο απόηχος της ναυμαχίας της “Ελλης” μέσα από δύο ανέκδοτες επιστολές.

Ιωάννης Φακής
4 Δεκεμβρίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Φάρος και Λογοτεχνία

Το πρώτο φύλλο της εφημερίδος Πανδώρα, όργανο της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας

Ναυτικές Τράπεζες: Η περίπτωση της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας "Πανδώρα"

Προσπάθειες για την καθιέρωση στολής στο Πολεμικό Ναυτικό στο νέο  Ελληνικό κράτος

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Αναστάσιος Παπαδάκης

    Ο Αναστάσιος Α. Παπαδάκης, είναι οικονομολόγος, απόφοιτος του Οικονομικού Πανεπιστήμιου Αθηνών (πρώην ΑΣΟΕΕ), υπηρέτησέ τη θητεία του στο Πολεμικό Ναυτικό, και δραστηριοποιείται στον τομέα της εταιρικής στρατηγικής, εξαγορών και συγχωνεύσεων. Ασχολείται με την ιστορία στον ελεύθερο του χρόνο και τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα αφορούν κυρίως την σύγχρονη ελληνική, ευρωπαϊκή, και οικονομική ιστορία. Είναι Μέλος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    USS Monitor vs CSS Virginia – Η πρώτη μάχη μεταξύ σιδερένιων πλοίων
    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng
    Η πτώση της Αμβέρσας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο αγώνας προς τη θάλασσα.

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αίγινα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Δεκέμβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« Νοέ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Popup Image
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023