NavalHistory
Παρασκευή, 19 Δεκεμβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Ένα ναυτικό πείραμα

    Το USS Liberty  - AGTR 5 (πρώην εμπορικό SS Simmons Victory) του Αμερικανικού Ναυτικού μήκους 140 μέτρων και εκτοπίσματος 10.680 τόννων περιπολούσε στην Ανατολική Μεσόγειο κατά τον Αραβοϊσραηλινό πόλεμο του 1967 μετά από αίτηση της National Security Agency (NSA) των ΗΠΑ για την εκτέλεση επιχειρήσεων υποκλοπών/παρεμβολών (Πηγή: https://www.history.navy.mil).

    Η επίθεση κατά του “USS LIBERTY” και τα Υψίπεδα του Γκολάν

    Το πρώτο φύλλο της εφημερίδος Πανδώρα, όργανο της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας

    Ναυτικές Τράπεζες: Η περίπτωση της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας “Πανδώρα”

    USS Monitor vs CSS Virginia – Η πρώτη μάχη μεταξύ σιδερένιων πλοίων

    Μια άγνωστη “ορεινή” νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

    Η απελευθέρωση της Μυτιλήνης το 1912

    Ο απόηχος της ναυμαχίας της “Ελλης” μέσα από δύο ανέκδοτες επιστολές.

    Η Ναυμαχία του «Ένωσις», η δραματική πολιορκία της Σύρου και το διπλωματικό παρασκήνιο

    Οι «ψευτοθόδωροι» του Αιγαίου

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    Προσπάθειες για την καθιέρωση στολής στο Πολεμικό Ναυτικό στο νέο  Ελληνικό κράτος

    Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Τα σημαντικά αποτελέσματα των ναυμαχιών της Έλλης και της Λήμνου

    Αρκτική: Ολική επαναφορά. Ρωσική υπεροχή και νατοϊκές προσπάθειες εξισορρόπησης

    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “O άγνωστος Πατραϊκός”. Προδημοσίευση από την νέα έκδοση του ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ.

    Φώς

    Φάρος και Λογοτεχνία

    Η ανταρσία στο θωρηκτό ”Ποτέμκιν”. 29 Ιουνίου 1905

    Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Ένα ναυτικό πείραμα

    Το USS Liberty  - AGTR 5 (πρώην εμπορικό SS Simmons Victory) του Αμερικανικού Ναυτικού μήκους 140 μέτρων και εκτοπίσματος 10.680 τόννων περιπολούσε στην Ανατολική Μεσόγειο κατά τον Αραβοϊσραηλινό πόλεμο του 1967 μετά από αίτηση της National Security Agency (NSA) των ΗΠΑ για την εκτέλεση επιχειρήσεων υποκλοπών/παρεμβολών (Πηγή: https://www.history.navy.mil).

    Η επίθεση κατά του “USS LIBERTY” και τα Υψίπεδα του Γκολάν

    Το πρώτο φύλλο της εφημερίδος Πανδώρα, όργανο της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας

    Ναυτικές Τράπεζες: Η περίπτωση της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας “Πανδώρα”

    USS Monitor vs CSS Virginia – Η πρώτη μάχη μεταξύ σιδερένιων πλοίων

    Μια άγνωστη “ορεινή” νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

    Η απελευθέρωση της Μυτιλήνης το 1912

    Ο απόηχος της ναυμαχίας της “Ελλης” μέσα από δύο ανέκδοτες επιστολές.

    Η Ναυμαχία του «Ένωσις», η δραματική πολιορκία της Σύρου και το διπλωματικό παρασκήνιο

    Οι «ψευτοθόδωροι» του Αιγαίου

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    Προσπάθειες για την καθιέρωση στολής στο Πολεμικό Ναυτικό στο νέο  Ελληνικό κράτος

    Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Τα σημαντικά αποτελέσματα των ναυμαχιών της Έλλης και της Λήμνου

    Αρκτική: Ολική επαναφορά. Ρωσική υπεροχή και νατοϊκές προσπάθειες εξισορρόπησης

    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “O άγνωστος Πατραϊκός”. Προδημοσίευση από την νέα έκδοση του ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ.

    Φώς

    Φάρος και Λογοτεχνία

    Η ανταρσία στο θωρηκτό ”Ποτέμκιν”. 29 Ιουνίου 1905

    Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

“O άγνωστος Πατραϊκός”. Προδημοσίευση από την νέα έκδοση του ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ.

Γιώργος Καρέλας Γιώργος Καρέλας    
Reading Time: 5 mins read
A A
0
Αρχική Τέχνη & Θάλασσα Βιβλιοπαρουσίαση
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Το κείμενο που ακολουθεί αποτελεί προδημοσίευση από το υπό έκδοση βιβλίο με τίτλο "Ο Άγνωστος Πατραϊκός". Πρόκειται για ένα έργο του καταξιωμένου ιστορικού ερευνητή Γιώργου Καρέλα, που μέσα από το πλούσιο κειμενογραφικό, αρχειακό και φωτογραφικό περιεχόμενό του αναδεικνύει την πλούσια Ναυτική Ιστορία της θαλάσσιας περιοχής του Πατραϊκού κόλπου αλλά και του ευρύτερου γεωγραφικού χώρου. Είναι η 5η έκδοση του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Ιστορίας στα 7 χρόνια λειτουργίας του.

Η Συντακτική Ομάδα

 Αν και οι Γερμανοί έφτασαν πρώτοι και κατέλαβαν την Πάτρα εγκαθιστώντας φρουρά και αντιαεροπορικές συστοιχίες, τελικά η Πάτρα αποφασίστηκε να παραδοθεί στις Ιταλικές κατοχικές δυνάμεις. Ο λαός της Πελοποννήσου υπέφερε από τους κατακτητές (αρχικά Ιταλούς και από τον Σεπτέμβριο του 1943 Γερμανούς) για τριάμισι περίπου χρόνια. Το λιμάνι της Πάτρας χρησιμοποιήθηκε ως πύλη εισόδου – εξόδου στην Ελλάδα αλλά και ως ορμητήριο για τις επιχειρήσεις των Ιταλών και των Γερμανών στο Ιόνιο και για αυτόν και μόνο τον λόγο, δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι σχεδόν όλη η δράση την περίοδο της κατοχής είναι συνδεδεμένη κυρίως με το λιμάνι της Πάτρας. Οι Ιταλοί αποβιβάστηκαν στην Πάτρα με άνδρες και οχήματα της Μεραρχίας San Marco στις αρχές Μαΐου του 1941.

Πανοραμική φωτογραφία του λιμανιού της πόλης τον Μάιο του 1941. Στις δύο ένθετες φωτογραφίες φαίνεται αντιαεροπορικό για την προστασία του λιμανιού της Πάτρας καθώς και Γερμανοί στρατιώτες στην ομοχειρία τις πρώτες μέρες της κατοχής (Φωτογραφίες Γερμανού στρατιωτικού, αρχείο συγγραφέα αποκτήματα από δημοπρασία). Στην πανοραμική φωτογραφία διακρίνεται μπροστά από το χαρακτηριστικό τετραγωνικό κτίσμα στην οροφή του οποίου είχε τοποθετηθεί το αντιεροπορικό Rheinmetall Flak 30 και υπάρχει μέχρι και σήμερα στο λιμάνι της πόλης, το μεταγωγικό πλοίο Citta di Agrigento, αμέσως μετά το επίσης μεταγωγικό Citta di Trapani ενώ στο βάθος το πλοίο που διακρίνεται φαίνεται να είναι το εμπορικό Sagitta. Στο δεξιό άκρο της φωτογραφίας φαίνεται το μικρό Ελληνικό επίτακτο ατμόπλοιο «Κύμα», με καμουφλάζ. Είχε χτυπηθεί από Γερμανικά βομβαρδιστικά τον Απρίλιο του 41 και ημιβυθιστεί. Ήταν διακριτό σε φωτογραφία στο προηγούμενο κεφάλαιο ημιβυθισμένο δίπλα στο νοσοκομειακό «Ελληνίς». Εδώ φαίνεται πλέον ανελκυσμένο από τους Ιταλούς (φωτογραφία από τα Ιταλικά αρχεία, Archivio Centrato dello Stato, instituto Luce). Ακριβώς δίπλα στο «Κύμα» διακρίνεται η τορπιλάκατος Τ2 που έπεσε τελικά στα χέρια των Ιταλών και η οποία συνδέεται με ένα ενδιαφέρον περιστατικό (γίνεται ειδική αναφορά στο κείμενο). Ταυτοποίηση πλοίων από συγγραφέα

Αρχές Ιουνίου του 1941 τη διοίκηση στην περιοχή ανέλαβε η Ιταλική μεραρχία «Πιεμόντε» «Piemonte» με διοικητή τον στρατηγό Adolfo Naldi. Οι Ιταλοί οργάνωσαν την άμυνα του λιμανιού της πόλης τοποθετώντας συστοιχίες αντιαεροπορικών πυροβόλων στο λιμάνι και σε κοντινά κτίρια.
Στη συνέχεια οι Ιταλοί ανέλαβαν ολοκληρωτικά τον έλεγχο της περιοχής και οργάνωσαν την άμυνα του λιμανιού και της πόλης γενικότερα. Επίσης τοποθετήθηκε ανθυποβρυχιακό δίχτυ στις εισόδους του λιμανιού αν και δεν είναι γνωστή η ακριβής περίοδος που έγινε αυτό.
Στο ναυτικό οχυρό του Αράξου οι Ιταλοί εγκατέστησαν φρουρά και έφτιαξαν πυροβολείο στο λόφο, στην άκρη του ακρωτηρίου, τοποθετώντας τα δίδυμα πυροβόλα του Θωρηκτού Λήμνος που είχε ημιβυθιστεί από την Luftwaffe κατά την Γερμανική εισβολή του Απριλίου του 1941 στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας.
Ένα αξιοπερίεργο γεγονός όπως έχει καταγραφεί 1Το περιστατικό αναφέρεται στο βιβλίο «Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος. Οι Πολεμιστές του Ναυτικού θυμούνται» του Αναστάσιου Δημητρακόπουλου, Αντιναυάρχου Π.Ν. ε.α., συνέβη στο λιμάνι της πόλης λίγες μέρες μετά την εγκατάσταση των δυνάμεων του Άξονα. Στο λιμάνι, στον κεντρικό προβλήτα βρισκόταν εγκαταλελειμμένη η τορπιλάκατος Τ2 του Πολεμικού μας Ναυτικού την οποία δεν την είχε εγκαταλείψει όλο το πλήρωμα. Είχε παραμείνει ο Σημαιοφόρος πυροβολητής Αθανάσιος Σιαφάκας, ο οποίος διέμενε εκεί ακόμα και τις πρώτες μέρες της κατοχής της πόλης χωρίς να τον ενοχλήσει κανένας. Αφού δεν υπήρχαν καύσιμα για να διαφύγει μαζί με ένα Ανθυποπλοίαρχο που του είχε προτείνει μια παράτολμη απόδραση στην Κρήτη, σκέφτηκε να αυτοβυθίσει την τορπιλάκατο στο λιμάνι.

Η δυτική είσοδος του λιμανιού της Πάτρας το 1943. Διακρίνεται το ανθυποβρυχιακό δίχτυ. Το ιστιοφόρο μοιάζει να είναι το Ιταλικό «Enrichetta Maddalena», 357 τόνων, μήκους 45 μέτρων που κατέλαβαν οι Γερμανοί στο λιμάνι του Αργοστολίου στις 9 Σεπτεμβρίου 1943, την επόμενη μέρα της ιταλικής ανακωχής. Φωτογραφία από το αρχείο Καρέλα Γιώργου - Δημήτρη Γκαλών, απόκτημα από δημοπρασία.

Πριν το ξημέρωμα (αναφέρει την 18η Απριλίου αλλά αυτό είναι λάθος μιας και οι Γερμανοί μπήκαν πρώτοι στην Πάτρα στις 26 του μήνα, ίσως εννοούσε την 28η), πέταξε στη θάλασσα τα δύο πυροβόλα Hotchkiss και τις δυο βόμβες βυθού που διέθετε η τορπιλάκατος και άνοιξε την βαλβίδα καταποντισμού. Στη συνέχεια πήγε… χαλαρά στην πλατεία για καφέ και εκεί εξήγησε στον καφετζή τι είχε κάνει. Εκείνος αμέσως τον συμβούλεψε να πάει να σταματήσει την αυτοβύθιση της τορπιλακάτου γιατί οι δυνάμεις Κατοχής θα τον εντόπιζαν και θα τον εκτελούσαν. Τελικά ο Σιαφάκας επέστρεψε στο σκάφος του όπου απάντλησε τα νερά που είχαν εισρεύσει και απέτρεψε τη βύθιση. Το αναμφισβήτητο γεγονός πάντως είναι ότι η τορπιλάκατος Τ2 έπεσε στα χέρια του εχθρού στην Πάτρα.

Οι δύο τορπιλάκατοι Τ1 και Τ2 στο λιμάνι της Πάτρας την περίοδο του μεσοπολέμου. Ήταν Αγγλικής κατασκευής (ναυπηγείου THORNYCROFT) και είχαν αποκτηθεί το 1929. Φωτογραφικό αρχείο του συγγραφέα, απόκτημα από δημοπρασία, φωτογραφία Αφών Παπαχρήστου, Πάτρα

Πολύ σύντομα, με την έναρξη της περιόδου Κατοχής στην Πάτρα συνέβη το πρώτο γεγονός που είχε σχέση με την δράση των αντιστασιακών συνδέσμων των συμμάχων στην Πάτρα, που παρακολουθούσαν την κίνηση των πλοίων στο λιμάνι της. Μία από τις πρώτες πληροφορίες που έστειλαν στο Κάϊρο ήταν τόσο σημαντική, που κάποιοι ιστορικοί τόλμησαν να αναφέρουν ότι θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι επηρέασε σε μικρό βαθμό την εξέλιξη του Β’ Π.Π.

Διαβάστε επίσης:  Το Περλ Χάρμπορ συνομιλεί με την οικονομία και την τέχνη.

Στις 21.5.1941 ένα μεγάλο μέρος του 2ου συντάγματος τεθωρακισμένων Panzer φορτώθηκαν στο λιμάνι της Πάτρας στα τεράστια μεταγωγικά πλοία «Marburg», (ναυάγιο που ερευνήθηκε με υποβρύχιο τηλεκατευθυνόμενο όχημα -ROV- με κάμερα στα 320 μέτρα βάθος ), και «Kybfels» με προορισμό το λιμάνι του Τάραντα στην Ιταλία. To «Kybfels» ήταν ένα φορτηγό πλοίο 155 μέτρων και 7.764 τόνων και ανήκε στην εταιρεία Hansa της Βρέμης. Το «Marburg», ελάχιστα μικρότερο 153 μέτρων και 7.564 τόνων, είχε ναυπηγηθεί το 1928 με το όνομα «Saale» για λογαριασμό της εταιρείας North German Lloyd.
Είχε προηγηθεί στις 18 Μαΐου 1941, η μεταφορά από Πάτρα για Τάραντα των πιο βαρέων όπλων και τανκς της μεραρχίας, με νηοπομπή που αποτελούσαν εκτός από τα δυο γερμανικά μεταγωγικά και το ιταλικό «Laura C», τα οποία επέστρεψαν στην Πάτρα για να φορτώσουν τα υπόλοιπα οχήματα της μεραρχίας που ουσιαστικά κατέλαβε την Ελλάδα.

Οχήματα της 2ης τεθωρακισμένης μεραρχίες Panzer φορτώνονται στο μεταγωγικό πλοίο «Kybfels» στο λιμάνι της Πάτρας κατά το πρώτο του ταξίδι. Διακρίνονται τα χαρακτηρι- στικά φωτιστικά του λιμανιού της Πάτρας και κτίρια στην περιοχή του παλιού Τελωνείου. Στην πάνω δεξιά φωτογραφία απεικονίζονται τα πλοία «Marburg» και «Κybfels» να αφή- νουν το λιμάνι της Πάτρας την 21η Μαΐου 1941 περίπου στις 9 το πρωί για το τελευταίο τους ταξίδι. Βγήκαν από την Ανατολική έξοδο, ενώ στο προτελευταίο ταξίδι τους προς τον ίδιο προορισμό τουλάχιστον το «Kybfels» βγήκε από τη δυτική. Είναι μάλλον και η τελευταία φωτογραφία των δύο πλοίων. Στο κέντρο Γερμανικός στρατιωτικός χάρης που δείχνει την πορεία που θα ακολουθούσαν τα μεταγωγικά και το σημείο που απωλέστηκαν. Αρχείο του συγγραφέα, αποκτήματα από δημοπρασίες

Με το φόβο μιας πιθανής επίθεσης στα πλοία και μετά την αναφορά ότι συμμαχικό υποβρύχιο είχε θεαθεί στην περιοχή, η Regia Marina έστειλε για αναγνώριση το υποβρύχιο Menotti με κυβερνήτη τον Πλωτάρχη Ugo Gelli να περιπολεί νότια της Zακύνθου. Το υποβρύχιο απέπλευσε από τον Τάραντα στις 18 Μαΐου και το βράδυ της 20ης διέκρινε μια σιλουέτα αγνώστου πλοίου στην περιοχή. Ήταν μάλλον το ναρκοθετικό HMS Abdiel που κατευθυνόταν στην περιοχή του ακρωτηρίου Δουκάτο στην Λευκάδα για να ποντίσει το ναρκοπέδιο που θα έκανε πολύ μεγάλη ζημιά στις δυνάμεις του Άξονα. Στις 21.05.41 και ώρα 9.00 το πρωί, φορτώθηκαν στα «Kybfels» και «Marburg», στο λιμάνι της Πάτρας, οχήματα και πυροβόλα της μεραρχίας με προορισμό το λιμάνι του Taranto. Από εκεί θα προωθούνταν με τραίνο στο μέτωπο της Ανατολής, όπου η Γερμανία διεξήγαγε επίθεση εναντίον της Ρωσίας.
Αυτή τη φορά αποπλέουν τα δυο πλοία, χωρίς συνοδεία, για τον Τάραντα.
Στις 14.00 μ.μ. και ενώ τα δύο πλοία βρισκόταν μεταξύ Κεφαλονιάς και Λευκάδας ακούστηκε μια τρομερή έκρηξη. Το «Kybfels» είχε πέσει σε νάρκη. Λίγο αργότερα χτύπησε και το «Marburg» σε γειτονική νάρκη και άρχισε και αυτό να βυθίζεται. Τα πλοία έπεσαν σε νάρκες από το ναρκοπέδιο που δημιούργησε μόλις την προηγούμενη μέρα το Βρετανικό ναρκοθετικό ΗΜS Abdiel και βυθίστηκαν ανοιχτά του Κάβο Δουκάτο, μεταξύ Κεφαλονιάς και Ιθάκης. Το γεγονός δεν φαίνεται να ήταν τυχαίο, καθώς μάλλον οι Βρετανοί αξιοποίησαν πληροφορίες της πολύ καλά οργανωμένης υπηρεσίας αντικατασκοπίας που διέθεταν στην Πάτρα. Με την Βρετανική αντικατασκοπία συνεργάζονταν αρκετοί γνωστοί Πατρινοί. Η κυριότερη πηγή πληροφόρησης για τους συμμάχους αποδείχθηκε ότι ήταν η «Διασυμμαχική» οργάνωση που είχε και εγκατεστημένο ασύρματο στην οδό Ζαΐμη.
Στο βιβλίο του Κώστα Τριανταφύλλου «Ιστορικό λεξικό των Πατρών» ο συγγραφέας αναφέρει ότι συνελήφθησαν οι Πατρινοί Βουρλούμης, Μαρτάκος και Σκαμνάκης ως ύποπτοι ότι μετέδωσαν τις κινήσεις των πλοίων «Marburg» και «Kybfels» στον εχθρό. Πιο πιθανό είναι την πληροφορία να έδωσαν οι Πατρινοί πράκτορες της «Διασυμμαχικής».
Συνολικά 226 Γερμανοί έχασαν τη ζωή τους με τη βύθιση των δύο μεταγωγικών. Οι επιζώντες κατάφεραν να βγουν στις ακτές της Λευκάδας και της Κεφαλλονιάς με τις σωσίβιες λέμβους των πλοίων αλλά και με τη βοήθεια ντόπιων αλιέων.
Oι σημαντικές απώλειες για τους Γερμανούς όμως (εξαιρετικά καθοριστικές τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή του πολέμου), ήταν τα οχήματα της 2ης μεραρχίας Panzer που μεταφέρονταν με τα δύο μεταγωγικά προοριζόμενα για το Ανατολικό μέτωπο. Αποτελούσαν ένα αξιοσημείωτο ποσοστό, περίπου το 25-35% των οχημάτων που χρησιμοποιήθηκαν από τις Γερμανικές δυνάμεις για την κατάληψη της Ελλάδας.
Η επιχείρηση ναρκοθέτησης των Βρετανών από το HMS Abdiel έμεινε στην ιστορία ως η πρώτη ναρκοθέτηση σε πολύ βαθιά νερά, γεγονός που προκάλεσε και τον αιφνιδιασμό των κυβερνώντων των πλοίων που βυθίστηκαν.

Διαβάστε επίσης:  Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

Βομβαρδισμοί του λιμανιού της Πάτρας την περίοδο της κατοχής

H μέχρι τώρα έρευνα για τους βομβαρδισμούς της RAF στην Πάτρα την περίοδο της Κατοχής έχει δείξει ότι αυτοί υπήρξαν ελάχιστοι, η πρόοδος όμως της έρευνας δείχνει ότι επρόκειτο πάντως για στοχευμένες άμεσες ενέργειες κατά στόχων που είχαν εντοπιστεί στο λιμάνι και είχε δοθεί πληροφόρηση μέσω ασυρμάτου στις Συμμαχικές δυνάμεις στην Αλεξάνδρεια.
Το βράδυ της 12ης Δεκεμβρίου 1941 μια πολύ μεγάλη επιδρομή από Αγγλικά βομβαρδιστικά έγινε με στόχο το λιμάνι της Πάτρας. Συγκεκριμένα από 13 Wellington της 40ης μοίρας της RAF και 6 της 104Sqn (και οι δύο μοίρες αποτελούσαν αποσπασμένα τμήματα, που από τις 17 Οκτωβρίου 1941 επιχειρούσαν από την Luqa της Μάλτας). Αναφέρεται ότι έριξαν στο λιμάνι της πόλης 17.5 τόνους βόμβες και πολλά κτίρια και εγκαταστάσεις του λιμανιού επλήγησαν. Ακόμα χτυπήθηκε στην πρύμνη και ένα μεγάλο μεταγωγικό πλοίο. Από την επίθεση έχασαν τη ζωή τους και αρκετοί Ιταλοί.
Δημοσίευμα του τύπου της Πάτρας («Νεολόγος» 14.12.1941) που φυσικά ελεγχόταν από τις κατοχικές δυνάμεις κάνει αναφορά στην ταφή των θυμάτων της «βαρβάρου» αεροπορικής επιθέσεως». Η έρευνα έδειξε ακόμα κάτι πολύ σημαντικό. Την επόμενη αναχώρησε μεγάλο κομβόι από την Πάτρα που αποτελούνταν από τα πολύ μεγάλα μεταγωγικά πλοία «Viminale», «Piemonte» και «Galilea» μεταφέροντας 4000 Ιταλούς. Κατά της νηοπομπής αυτής προφανώς έγινε επίθεση από τους καλά πληροφορημένους συμμάχους.
Το 1942 στην κατεχόμενη Ελλάδα οι επιδρομές συμμαχικών αεροσκαφών ήταν σπάνιες καθώς στον αέρα κυριαρχούσε η Luftwaffe. Γίνονταν όμως σποραδικά επιδρομές από τη RAF.
Το Μάρτιο του 1942, στην 38η μοίρα της RAF που έδρευε στη Shallufa της Αιγύπτου πραγματοποιήθηκαν μετατροπές σε πέντε αεροσκάφη Wellington και τοποθετήθηκαν τορπίλες και επιπλέον δεξαμενές καυσίμων, με σκοπό να αρχίσουν να πραγματοποιούν επιθέσεις σε μακρινά λιμάνια.
Τα αργοκίνητα Wellington θα απογειώνονταν αργά το απόγευμα και θα επιτίθονταν τη νύχτα για να μπορούν να αποφεύγουν τα εχθρικά καταδιωκτικά και τα αντιαεροπορικά πυρά. Το σούρουπο της 27ης Μαρτίου 1942 τα πέντε Wellington απογειώθηκαν με στόχο το λιμάνι της Πάτρας.
Τα αεροπλάνα έφτασαν στην Πάτρα όπου εντόπισαν ένα μεγάλο πλοίο έξω από το λιμάνι περίπου 8.000 τόνων και άλλα δύο μέσα στο λιμάνι. Πραγματοποίησαν την επίθεση στο πλοίο που ήταν αγκυροβολημένο αρόδο έξω από τον κυματοθραύστη και προς τα δυτικά.2Το πλοίο που δέχθηκε την επίθεση το βράδυ της 27ης Μαρτίου 1942 ενδέχεται να ήταν το Ιταλικό ατμόπλοιο «Polcevera» μετέπειτα «Palma» ή το Ιταλικό τάνκερ «Celeno» που βρίσκονταν στο λιμάνι της Πάτρας εκείνη την ημέρα.

Δύο από τα αεροπλάνα κατάφεραν να εξαπολύσουν τις τορπίλες τους πριν το αντιαεροπορικό πυρ γίνει έντονο. Κάποια από τα αεροπλάνα δεν μπόρεσαν να εντοπίσουν το πλοίο μιας και η επίθεση έγινε μετά τις 12 το βράδυ και επέστρεψαν στη βάση τους χωρίς να εκτοξεύσουν τις τορπίλες τους. Προβολείς και αντιαεροπορικά πυρά έβαλαν από τον κυματοθραύστη αλλά φαίνεται πως πιο εύστοχο πυρ έδιναν 2-3 αντιαεροπορικά που είχαν τοποθετηθεί στα μπροστινά κτίρια του λιμανιού, απέναντι από τoν προβλήτα. Τα αεροπλάνα διέκριναν μια λάμψη που σήμαινε ότι κάποια τορπίλη βρήκε στόχο αλλά απ’ ότι αποδείχθηκε αυτός δεν ήταν πλοίο. Όμως ένα Wellington με στοιχεία AD596, με κυβερνήτη τον H. Buckingham, πλοηγό τον Sgt. J. Offen και 3 ακόμα άτομα πλήρωμα χτυπήθηκε από τα αντιαεροπορικά και έπεσε στη θάλασσα. Σώθηκαν τα 4 από τα 5 μέλη του πληρώματος αλλά συνελήφθησαν από τους Ιταλούς.

Διαβάστε επίσης:  Βιβλιοπαρουσίαση: "Αιγαίο ώρα μηδέν. Το πρώτο αίμα."
Σκίτσο και αναφορά από την τορπιλική επίθεση στο λιμάνι της Πάτρας το βράδυ της 27ης Μαρτίου 1942 από την 38η μοίρα της RAF ( ΟRΒ -AIR 27_399) (αρχείο μοίρας)

Η ιστορία όμως δε σταματάει εδώ καθώς μια ομάδα Ιταλών επιστημόνων ανέσυρε από το ναυάγιο τα ηλεκτρικά μέρη του αεροπλάνου και τα απέστειλε στην πόλη Guidonia. Το αεροσκάφος διέθετε ASV (airborne surface vessel) radar το οποίο αν και σε κακή κατάσταση οι Ιταλοί κατάφεραν να επισκευάσουν. Ιταλοί τεχνικοί μετά από περίπου ένα χρόνο πέτυχαν να κάνουν τις πρώτες δοκιμές του ASV σε ένα Cant in 1018 και κατόπιν σε ένα μετασκευασμένο κατάλληλα για αυτό τον σκοπό Savoia Marchetti 79. Στη συνέχεια ήρθε η ώρα που το Ιταλικό radar, αντιγραφή του ASV του Wellington της Πάτρας βγήκε σε βιομηχανική παραγωγή.
Ένα πολύ σημαντικό γεγονός που πρέπει να αναφερθεί είναι η βύθιση του “Galilea”. Την επομένη της επίθεσης των Wellington και συγκεκριμένα το απόγευμα της 28/3, αναχωρεί από την Πάτρα ένα πολύ μεγάλο κομβόι μεταγωγικών πλοίων με κατεύθυνση το Bari. Και πάλι οι σύμμαχοι είχαν την πληροφορία για τη μεγάλη μετακίνηση πλοίων του Άξονα. Το κομβόι αποτελούσαν τα μεταγωγικά «Vimenale», «Galilea», «Crispi», «Italia» και «Piemonte». Τα συνόδευαν μερικά τορπιλοβόλα ενώ στο ύψος της Ιθάκης περίμενε για συνοδεία ένα αντιτορπιλικό και ένα τορπιλοβόλο.
Περίπου στις 10 το βράδυ στο ύψος των Αντίπαξων το Βρετανικό υποβρύχιο HMS Proteus τορπίλισε το «Galilea» και το βύθισε, με αποτέλεσμα την απώλεια περίπου 1000 ανθρώπων, οι περισσότεροι αλπινιστές της γνωστής Μεραρχίας Julia. Στο ναυάγιο αυτό χάθηκαν και ένας ανεξακρίβωτος αριθμός Ελλήνων ομήρων (σύμφωνα με αρχεία και αναφορές των Ιταλών ήταν από 28 έως 70 άτομα, μεταξύ αυτών και δύο έως έξι γυναίκες) τους οποίους ξέχασε η ιστορία. Η έρευνα που έκανα έχει αποκαλύψει έως τώρα μόνο τρία ονόματα, δύο διασωθέντων και ενός απολεσθέντος.
Καθίσταται παραπάνω από προφανές ότι όλες οι παραπάνω επιθέσεις βασίστηκαν σε αναφορές των Πατρινών συνεργατών των συμμάχων και έγιναν στοχευμένα, όταν παρατηρούνταν συγκέντρωση μεταγωγικών πλοίων που μετέφεραν στρατεύματα υλικό και πολεμοφόδια των δυνάμεων του Άξονα.

Στα Γερμανικά ημε- ρολόγια υπάρχει αναφορά στο ημερολόγιο πολέμου της Ναυτικής Διοίκη- σης Αττικής όπου αναφέρει ότι την 28.3.1942, γερμανική ώρα 00.30, πραγματοποιήθηκε αεροπορική επίθεση στην Πάτρα. (αρχείο δημήτρη Γκαλών)

Θα περνούσε όμως περίπου ενάμιση χρόνος μέχρι οι σύμμαχοι αρχίσουν να κάνουν πραγματικά αισθητή την παρουσία τους στους ουρανούς της περιοχής…
Στις 16 Αυγούστου 1943 το Ιταλικό φορτηγό Capo Pino, ελλιμενισμένο στο λιμάνι του Μεσολογγίου, δέχθηκε επίθεση από 4 βομβαρδιστικά Beaufighters της 603ης μοίρας της RAF με έδρα την Berka στη Λιβύη. Στο πλοίο προκλήθηκαν ζημιές. Στο βιβλίο του Chris Goss, Combat over Mediterannean υπάρχουν αποκαλυπτικές φωτογραφίες της επίθεσης από το αρχείο της μοίρας που τραβήχτηκαν από τα Βρετανικά αεροπλάνα που είχαν φωτογραφικές μηχανές στο ρύγχος τους. Κάποιες από τις εκπληκτικές φωτογραφίες δράσης έχουν δημοσιευτεί και στο βιβλίο “The greatest squadron of them all of 603”. Volume II 1941 to date των David Ross, Bruce Blanche και William Simpson που αναφέρεται στην 603 μοίρα της RAF.
Το Capo Pino, το οποίο αναφέρεται και στη συνέχεια, έπεσε στα χέρια των Γερμανών στο λιμάνι της Πάτρας στις 8 Σεπτεμβρίου 1943 με τη συνθηκολόγηση των Ιταλών και μετονομάστηκε σε «Petrella» Αργότερα στις 8 Φεβρουαρίου του 1944 βυθίστηκε από το Βρετανικό υποβρύχιο HMS Sportsman κοντά στις ακτές της Κρήτης. Με τη βύθιση του πλοίου 2.646 Ιταλοί αιχμάλωτοι που επέβαιναν σε αυτό απωλέσθησαν.
Ήδη από τις αρχές του καλοκαιριού του 1943 οι κατακτητές άρχισαν να εξετάζουν πιο σοβαρά την άμυνά τους στην περιοχή από πιθανή επίθεση-απόβαση των συμμάχων…

Οι Ιταλοί ενίσχυσαν τα οχυρωματικά τους έργα, οργάνωσαν καλύτερα τις αντιαεροπορικές τους συστοιχίες και ενίσχυσαν τις δυνάμεις που είχαν τοποθετήσει στο κάστρο του Ρίου.

Σήμερα το οχυρωματικό αυτό έργο βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. (σύγχρονες φωτογραφίες τραβηγμένες το καλοκαίρι του 2022 από τον συγγραφέα). Δεν φαίνεται να έχει την ίδια ακριβώς μορφή όπως αυτή της φωτογραφίας εποχής καθώς οι κατακτητές μάλλον έκαναν μετασκευές για να τοποθετή- σουν δικό τους πυροβόλο. Στο βυθό υπάρχει η βάση της κατασκευής, ενώ κάποια άλλα τσιμεντένια κομμάτια του έργου βρίσκονται διάσπαρτα στο βυθό τριγύρω από τη θέση του έργου.
Γερμανοί και Ιταλοί ναύτες και αξιωματικοί της Kriegsmarine και της Regia Marina στο κάστρο του Ρίου μπροστά στο καμπαναριό της εκκλησίας της Ζωοδόχου Πηγής που βρίσκεται στο εσωτερικό του κάστρου. Η φωτογραφία προσδιορίζεται στα πρώτα χρόνια της Κατοχής, πιθανότατα το 1941.
Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: βιβλιοπαρουσίασηΓεώργιος ΚαρέλαςΙταλική κατοχήΟ Άγνωστος Πατραϊκός
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Ένα ναυτικό πείραμα

Σχετικά Άρθρα

Λογοτεχνία

Φώς

Κατερίνα Γαγανέλη
19 Δεκεμβρίου 2025
Λογοτεχνία

Φάρος και Λογοτεχνία

Καλή Παγουλάτου - Κυπαρίσση
12 Δεκεμβρίου 2025
Κινηματογράφος

Η ανταρσία στο θωρηκτό ”Ποτέμκιν”. 29 Ιουνίου 1905

Δημήτρης Μπαλόπουλος
28 Νοεμβρίου 2025
Βιβλιοπαρουσίαση

Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου

Βάγιας Κάτσος
Δημήτρης Μπαλόπουλος
6 Νοεμβρίου 2025

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Γιώργος Καρέλας

    Γεννήθηκε στην Πάτρα το 1966. Σπούδασε Οικονομικά στο Οικονομικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο στη Διοίκηση Μικρομεσαίων επιχειρήσεων από το Πανεπιστήμιο του Reading στην Αγγλία. Σήμερα διευθύνει το οινοποιείο της οικογένειας στην Αχαΐα. Ασχολείται επι σειρά ετών με την ναυτική ιστορία της περιοχής. Επίσης έχει ασχοληθεί σε βάθος με την ναυτική ιστορία της Ελλάδας κατά τον Α και Β Παγκόσμιο πόλεμο. Είναι κάτοχος πτυχίου αυτοδύτη μικτών αερίων και έχει ερευνήσει πολλά ναυάγια στην Ελλάδα και το εξωτερικό .Έχει δημιουργήσει το blog «Ο Άγνωστος Πατραϊκός» με σκοπό την ανάδειξη των αγνώστων πτυχών της ιστορίας του Πατραϊκού κόλπου.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    “O άγνωστος Πατραϊκός”. Προδημοσίευση από την νέα έκδοση του ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ.
    Εκστρατεία στην Ανατολή (Campagne d’ Orient) – H ιστορία των Chateaurenault και UC 38
    Απρίλιος 1941 . Τα εγκλήματα της Luftwaffe και της Βασιλικής Ιταλικής Αεροπορίας

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αίγινα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Δεκέμβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« Νοέ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Popup Image
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023