NavalHistory
Δευτέρα, 16 Ιουνίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

    Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

    “Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

    Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

    Επιβίβαση Σώματος Βάσσου (Γεννάδιος)

    Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1897

    “Σώστε την Βασιλεύουσα” – Η ναυτική εκστρατεία των Κρητικών.

    Η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ

    Το ΣΦΑΚΤΗΡΙΑ σε πίνακα αγνώστου λαϊκού ζωγράφου (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος)

    «Σφακτηρία και Μυκάλη… μ’ έφεραν σ’ αυτό το χάλι»

    Η Μανιάτικη πειρατεία

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

    Η καθημερινότητα των πληρωμάτων των ελληνικών καραβιών της Ελληνικής Επανάστασης

    Αργοναυτική εκστρατεία: Είναι μύθος;

    Οι πρώτες ενέργειες για κατασκευή του λιμένα της Ύδρας τον 19ο αιώνα.

    Η συντηρημένη πλέον σημαία του υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στον χώρο της Υπηρεσίας Ιστορίας Ναυτικού

    Σημαία με ιστορία: Επεμβάσεις συντήρησης και έκθεσης της σημαίας του υποβρυχίου “Τρίτων”.

    Η Σπογγαλιεία στην Ελλάδα. Η περίπτωση της Ύδρας.

    ΠΗΓΗ:https://doma.archi/index/projects/kleisto-kolymbhthrio-sth-sxolh-naytikwn-dokimwn?fbclid=IwAR3BEcI8Ya06evXSe664hYrICEirSsrRuAL70mdElKYqyv9cEqFTV_scIa4

    Το κολυμβητήριο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, ένα ιστορικό τοπόσημο της πόλης του Πειραιά

    Η αλήθεια για το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

    Το πολεμικό καταφύγιο του παλαιού “Υπουργείου Ναυτικών” στην Πλατεία Κλαυθμώνος.

    Τα υποβρύχια “Δελφίν” και “Ξιφίας”.

    Στη φωτογραφία φαίνεται ένας ενδείκτης Richards , κατασκευασμένος από τον Elliott και χρονολογείται μετά το 1875. Είναι εφοδιασμένος με μηχανισμό ελέγχου της περιστροφής του καταγραφικού τυμπάνου, κατασκευασμένο από τον Darke. Η συγκεκριμένη συσκευή χρονολογείται γύρω στα 1890. Η ύπαρξη έξι ανταλλακτικών ελατηρίων δεν αφήνει αμφιβολία ότι ανήκε σε μηχανικό σύμβουλο εταιρείας ή σε επιθεωρητή από ασφαλισική εταιρεία. Museum of Making collection.

    Ενδείκτες πίεσης ατμομηχανών. Ο ενδείκτης Richards. Μια συσκευή από τα πρώτα χρόνια της ατμοκίνητης ναυτιλίας.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

    Ναυτική Ισχύς & Εθνικός Στόλος. Η περίπτωση του Θεμιστοκλή και του Νικόδημου

    Πέντε ναυμαχίες που διαμόρφωσαν τον Ελληνικό Πολιτισμό

    Η σημασία της ναυτικής ισχύος στην επιβίωση του ελληνικού έθνους

    Από τον Αρχιμήδη στον Τερμίτη. Η διαχρονική προσπάθεια εξισορρόπησης της ναυτικής ισχύος από την ξηρά.

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Το τέλος των αντιπάλων του “Αβέρωφ”

    Η Ηροδότεια εικόνα του Θεμιστοκλή: Ενας καθρέπτης της Αθήνας του 5ου αιώνα

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

    Στέφανος Ζωγραφίδης. Ένας πρωτοπόρος ιατρός του Βασιλικού Ναυτικού των αρχών του 20ου αιώνα. Βιβλιοπαρουσίαση.

    “Το ναυάγιο” (“The shipwreck”) του William Falconer

    Ζωή από αλάτι

    “ Μην πας βαρκούλα στ’ανοιχτά.” Παραμύθι.

    Παραμύθι: «Μια περιπέτεια την παραμονή των Χριστουγέννων»

    H “Διάσωση του Στρατιώτη Ράϊαν” και η Sole Survivor Policy.

    Το εμπόριο μακρινών αποστάσεων στην Ανατολή: Σεβάχ ο Θαλασσινός, μια αραβική εκδοχή της Οδύσσειας

    Ο Νικόλαος Γύζης και «Μετά την Καταστροφή των Ψαρών».

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Η 1η και η 2η θαλάσσια αναμέτρηση στο Νάρβικ (8-13 Απριλίου 1940).

Ιωάννης Γεωργιάδης Ιωάννης Γεωργιάδης    
2 Μαΐου 2024
Reading Time: 5 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Παγκόσμια Ιστορία
ADVERTISEMENT
0
ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΕ
141
ΘΕΑΣΕΙΣ
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Πηγή: WHITE ENSIGN. The British Navy at War 1939-1945. Captain S.W.Roskill R.N. ret (United States Naval Institute Annapolis).

Επιμέλεια μετάφρασης και προσαρμογής Ι. Κ. Γεωργιάδης                    

Εισαγωγή

Πολλοί Βρετανοί πολιτικοί απέδωσαν την ήττα στην Νορβηγία σε ανεπάρκεια των πολεμικών σχεδίων και σε έλλειψη ευρύτερης στρατηγικής θεώρησης για την Σκανδιναβία και την αξία των χωρών αυτών, ιδιαίτερα των Νορβηγικών ακτών, για των έλεγχο των θαλασσών (W. Murray & A. Millet “Ο πόλεμος που έπρεπε να κερδηθεί”)

Με τον πόλεμο στην Φινλανδία  (12/1939 – 3/1940), διαβλέποντας το στόχο της Ρωσίας να εγκαταστήσει βάσεις στην βόρεια Σκανδιναβία, ο πρωθυπουργός της Μεγάλης Βρετανίας Τσάμπερλεν αποφάσισε να ενεργοποιήσει το σχέδιο “WILFRED” για την μεταφορά και εγκατάσταση στρατευμάτων στο Narvik οι οποίες με βάση αυτό θα εγκαθιστούσαν φρουρές για την προστασία  των Σουηδικών ορυχείων και του σιδηροδρόμου. Το σχέδιο καθυστέρησε διότι οι κυβερνήσεις Νορβηγίας και Σουηδίας δεν συμφώνησαν

Η συμμαχική επέμβαση στην Νορβηγία είχε καθοριστεί να γίνει στις 5/5. Την τελευταία κυριολεκτικά στιγμή στις 3/5 η επιχείρηση ανεβλήθη και έτσι δόθηκε στους Γερμανούς η χρυσή ευκαιρία να αποβιβαστούν πρώτοι στην Νορβηγία (αναβλητικότητες που κοστίζουν)

Μέρος 1ο – Η πρώτη φάση της εκστρατείας στην Νορβηγία
 

Φήμες για μια ικανή εχθρική δύναμη ανοικτά του Narvik έφθασαν  στην ναυαρχίδα του Home Fleet (Admiral Forbes) ο οποίος διέταξε τον διοικητή του 2ου Στολίσκου  Α/Τ (Captain B.A. W.Warburton-Lee), να ανεβεί στο φιόρδ, με στόχο την παρεμπόδιση μιας αποβίβασης. Εκείνος πήρε μαζί του τα ελαφριά Α/Τ (σειρά “H”)του στολίσκου του (Hardy, Hotspur, Havock, Hunter, Hostile) πλοία εκτοπίσματος 1,340 τον. Με οπλισμό 4 πυροβόλα των 4.7  και 8 τορπιλοσωλήνες και παρόλο που πληροφορήθηκε από το Νορβηγό φαροφύλακα ότι το ίδιο πρωινό  της 9/4 μια υπέρτερη γερμανική δύναμη από 10 Α/Τ (πυροβόλα των 5’’) είχε εισέλθει στο φιόρδ διαβίβασε  στον Ναύαρχο Διοικητή “intend attacking  at  dawn high waters” (προτίθεμαι να επιτεθώ την αυγή με την πλημμυρίδα).

Μετά από μια εξαιρετικά δύσκολη προσέγγιση με πολύ κακές καιρικές συνθήκες και χιονοκαταιγίδες έφθασε στο Narvik και εισήλθε βίαια στο Λιμάνι γύρω στις 04.00π.μ της 10/4 , βυθίζοντας γρήγορα αρκετά εμπορικά σκάφη δύο Α/Τ  και προκαλώντας σοβαρές ζημιές σε 3 άλλα, πιάνοντας τα πληρώματα τους στον ύπνο

Δυστυχώς η επιτυχία αυτή γρήγορα ισοφαρίστηκε αφού τα υπόλοιπα 5 γερμανικά Α/Τ ευρισκόμενα σε γειτονικά φιόρδ – βόρεια και νότια του άξονα εισόδου εξόδου – ανεντόπιστα  έβαλαν σε διασταυρούμενα πυρά τα πλοία του στολίσκου καθώς αυτά εξέρχονταν από το λιμάνι, με αποτέλεσμα την βύθιση του Hunter, την προσάραξη του Hardy – με τον διοικητή του στολίσκου να περιλαμβάνεται μεταξύ των απωλειών – και το Hospur με σοβαρές ζημίες. Τα υπόλοιπα 3 βρετανικά πλοία κατόρθωσαν να διαφύγουν με ασφάλεια βυθίζοντας μάλιστα ένα φορτηγό που μετέφερε πυρομαχικά στις δυνάμεις του Narvik. Έτσι έληξε η πρώτη ναυτική σύρραξη του Narvik με ισόπαλο αποτέλεσμα.

Το Ναυαρχείο όμως ήταν αποφασισμένο να βάλει ένα τέλος με τις εναπομείνασες εχθρικές ναυτικές δυνάμεις και στις 13 έστειλε το θωρηκτό Warspite και εννέα νεοαφιχθέντα Α/Τ να ολοκληρώσουν την αποστολή. Το αποτέλεσμα ήταν η βύθιση 8 μεγάλων γερμανικών Α/Τ και ενός U-boat (το τελευταίο βυθίστηκε από το Α/Φ του θωρηκτού). Έτσι τα γερμανικά στρατεύματα στο NARVIK βρέθηκαν χωρίς καμία ναυτική και Δ.Μ. υποστήριξη σε μια απομονωμένη περιοχή σε πολύ κακές καιρικές συνθήκες.

Δυστυχώς αυτές οι ιδανικές συνθήκες για την καταστροφή των γερμανικών στρατευμάτων στην ξηρά πριν αυτές συνέλθουν από το σοκ έμειναν ανεκμετάλλευτες  καθόσον στα πλοία του Στόλου δεν επέβαιναν πεζοναύτες  οι οποίοι αποβιβαζόμενοι και υποστηριζόμενοι από το ναυτικό πυροβολικό θα εξόντωναν την υφιστάμενη γερμανική δύναμη άμυνας. Αυτό ήταν και το τέλος της δεύτερης ναυτικής σύρραξης στο Narvik και της πρώτης φάσης της εκστρατείας στην Νορβηγία

Συμπέρασμα και δίδαγμα (lesson learned). 

Η ύπαρξη πεζοναυτών σε πολεμικά πλοία δίδει την ευκαιρία εκμετάλλευσης ευκαιριών που προκύπτουν εκτάκτως και ανά πάσα στιγμή σε ναυτικές συρράξεις ή σε περιπτώσεις έντασης (προκατάληψη εδαφών/νήσων, ανακατάληψη εδαφών/νήσων στα οποία ο εχθρός δεν έχει εδραιωθεί – αγκιστρωθεί στέρεα, κινήσεις αντιπερισπασμού σε εχθρικά εδάφη και υποδομές, καταδρομικές επιχειρήσεις κ.α.)

Διαβάστε επίσης:  Η ναυμαχία της Λήμνου (5-1-1913)

 Μέρος 2ο – Παθήματα και Μαθήματα

Στην δεύτερη φάση της εκστρατείας το Royal Navy βρέθηκε αντιμέτωπο με την αποστολή να μεταφέρει στρατεύματα και τα εφόδια τους σε νερά όπου ο εχθρός είχε υπεροχή στον αέρα καθόσον ήταν αδύνατο στη Βασιλική Αεροπορία να οργανώσει αεροπορικές βάσεις στην χώρα κατά την διάρκεια της εχθρικής εισβολής μέσα σε ένα τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, ενώ Α/Φ RAF τα οποία εξορμούσαν από τα Βρετανικά νησιά μπορούσαν να δράσουν πάνω από το επιχειρησιακό μέτωπο για μικρό χρονικό διάστημα. Έτσι η χρήση Α/Φ που εξορμούσαν από αεροπλανοφόρο ήταν μια αναγκαστική αλλά με σοβαρά μειονεκτήματα λύση διότι τα Α/Φ των αεροπλανοφόρων δεν μπορούσαν να συναγωνιστούν με τα σύγχρονα Γερμανικά  όπως το Ju.88 και το ΜΕ.110 που επιχειρούσαν από την ξηρά.

Ήταν η στιγμή που το Royal Navy κατάλαβε ότι δεν μπορούσε να επιζήσει σε επιχειρήσεις κοντά σε παράκτιες περιοχές μακράν  των βάσεων του χωρίς επαρκή και κατάλληλη αεροπορική κάλυψη από την δική του Ναυτική Αεροπορία που να διαθέτει σύγχρονα Α/Φ. Σε κάθε περίπτωση η αποστολή θα έπρεπε να εκτελεστεί δεδομένων των υποσχέσεων υποστήριξης της Βρετανικής και Γαλλικής κυβέρνησης στις αδύναμες Νορβηγικές Ε.Δ.

Μερικά από τα οπλιταγωγά της πρώτης νηοπομπής  αναγκάστηκαν να αποβιβάσουν στρατεύματα στην μικρή πόλη του Namsos βόρεια του Trondheim, με στόχο την κατάληψη της περιοχής για τον έλεγχο της κεντρικής και Νότιας Νορβηγίας. Λίγες ημέρες αργότερα ένας αριθμός 700 ναυτών και πεζοναυτών αποβιβάστηκαν στα μικρά λιμάνια νότια του Trondheim, Aadalsmes & Molde. Ακολούθησαν ενισχύσεις που μεταφέρθηκαν από τα πλοία του Home Fleet, αλλά γρήγορα η Luftwaffe κατέστρεψε τα λιμάνια αποβίβασης

Έτσι ενώ το Ναυτικό εκτέλεσε επιτυχώς τις ανατεθείσες σ’ αυτό αποστολές, τα αποβιβασθέντα στρατεύματα σύντομα αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα. Ούτε η απόπειρα της RAF να λειτουργήσει ένα αεροδρόμιο με Α/Φ που μεταφέρθηκαν με το αεροπλανοφόρο “Glorious” που ανεκλήθη από την Μεσόγειο, απέβη επιτυχής διότι σύντομα τα ΑΦ καταστράφηκαν από τα Γερμανικά βομβαρδιστικά (μια εκστρατεία με πολύ ασθενή σχεδιασμό και αποφάσεις που δεν βασίζονταν σε σωστές πληροφορίες).

Πριν από το τέλος Απριλίου από το Λονδίνο έγινε αντιληπτό ότι η επιχείρηση στο Trondheim οδηγείτο σε αποτυχία και στις 28/4 ο Forbes διετάχθη να επαναπατρίσει την δύναμη 11.000 ανδρών το συντομότερο δυνατόν. Σε μια σειρά πολύ λεπτών αλλά επιτυχημένων νυχτερινών προσεγγίσεων των πλοίων του Στόλου όλοι οι άνδρες μαζί με την Βασιλική οικογένεια της Νορβηγίας και τον χρυσό της χώρας, επιβιβάστηκαν ασφαλώς με την απώλεια δύο Α/Τ ενός Βρετανικού και ενός Γαλλικού.

Στο βόρειο μέτωπο του Narvik οι συνεχείς ναυτικοί βομβαρδισμοί καθώς και οι αεροπορικοί από το εγκατασταθέν επιτέλους στην περιοχή Βρετανικό Α/Δ, απέτυχαν στο να αναγκάσουν την γερμανική δύναμη των 2000 ανδρών να παραδοθεί και οι σύμμαχοι αναγκάστηκαν να αποβιβάσουν σημαντικές δυνάμεις στην είσοδο το φιόρδ στις 8 /5, οι οποίες όμως βρήκαν απέναντι τους το χαρισματικό γερμανό υποστράτηγο Έντουαρντ Ντιτλ που κατόρθωσε να αντισταθεί για περισσότερο από ένα μήνα στην πολυεθνική στρατιωτική δύναμη 25.000 ανδρών, αποτελούμενη από Βρετανούς, Γάλλους, Πολωνούς και Νορβηγούς, δύναμη που διέθετε ισχυρή Ναυτική υποστήριξη και ικανοποιητική αεροπορική με Α/Φ που είχαν μεταφερθεί σπό τα αεροπλανοφόρα Furious & Glorious

Το Narvik τελικά κατελήφθη στις 28/5, αφού ο Ντίτλ έδωσε εντολή στους άνδρες του να υποχωρήσουν με εξαντλημένα τα πυρομαχικά τους, στα σύνορα της Σουηδίας.

Την κρίσιμη αυτή στιγμή και μετά από τόσο κόπο και απώλειες το War Cabinet αποφάσισε και μετά τις δυσμενείς  εξελίξεις στο Δυτικό Μέτωπο. ότι δεν θα μπορούσε να κρατήσει μια βάση στην Νορβηγία σύμφωνα με το σχέδιο WILFRED και διέταξε την επιστροφή της δύναμης των 25.000 ανδρών πίσω στην Μεγάλη Βρετανία προς μεγάλη χαρά του Ντίτλ ο οποίος επέστρεψε σχεδόν χωρίς πυρομαχικά στην πόλη

Διαβάστε επίσης:  Οι "Ινδοί" θερμαστές του "Αβέρωφ".

Η απόφαση αποχώρησης από την Νορβηγία πάρθηκε οριστικά στις  31/5 εν αγνοία των Νορβηγών. Η εκκένωση και επιστροφή ξεκίνησε στις αρχές Ιουνίου (3-7/6) με ένα μεγάλο αριθμό πλοίων να εκκινεί από Vestfiord ενώ τα αεροπλανοφόρα Ark Royal & Glorious παρείχαν αεροπορική κάλυψη

Μέρος 3ο – Ο δραματικός επίλογος και ο Απολογισμός

Το γερμανικό ναυτικό με στόχο την ελάττωση της πίεσης που υφίσταντο οι δυνάμεις του στρατηγού Ντίτλ σχεδίασε την επιχείρηση “Juno” η οποία όμως σταδιακά και επειδή συνέπεσε με την αποχώρηση των συμμάχων μετατράπηκε σε  κυνήγι των μεταγωγικών πλοίων που μετέφεραν τα συμμαχικά στρατεύματα από την Νορβηγία στην Γαλλία και Μ.Β.

Τα καταδρομικά Scharnhorst & Gneisenau με επικεφαλής τον Ναύαρχο Μάρσαλ μαζί με το Hipper και 4 Α/Τ καθ’ οδό προς το Χάρσταντ βόρεια του Narvik πληροφορήθηκαν (7/6) από την γερμανική αεροπορία για την νηοπομπή που είχε αποπλεύσει από την ευρύτερη περιοχή με στρατεύματα που είχαν εκκενώσει το Νarvik. Ο Μάρσαλ μαντεύοντας σωστά ότι οι Σύμμαχοι έφευγαν από την Νορβηγία, επέλεξε να μην συνεχίσει την πορεία προς το HARSTAD  (πόη βόρεια του Narvik) αλλά να επιτεθεί στην νηοπομπή η οποία έπλεε άτακτα νότια ΝΔ βυθίζοντας ότι εύρισκαν στο δρόμο τους, το πετρελαιοφόρο Oil Pioneer, το υπερωκεάνιο  Orama και μικρά εξοπλισμένα συνοδευτικά. Περί ώρα 15.00 οι οπτήρες του Scharnhorst εντόπισαν λεπτή στήλη καπνού  στον ορίζοντα και τα δύο καταδρομικά κατευθύνθηκαν  προς αυτή με ταχύτητα 30 κ. και σύντομα απέκτησαν επαφή με το Glorious που το συνόδευαν μόνο δύο ελαφρά Α/Τ τα Acasta & Ardent που έπλεαν ήρεμα προς ΝΑ 400 κλμ μπροστά από την νηοπομπή με Α/Φ που είχαν κατορθώσει να επιζήσουν από το πρόχειρο Α/Δ , φορτωμένα στο Glorious(sea skua & Swordfish  καθώς και λίγα καταδιωκτικά Hurricane). Παραδόξως κανένα δεν πετούσε σε περιπολία μπροστά από το αεροπλανοφόρο σε ένδειξη στοιχειώδους εγρήγορσης – προφύλαξης. Μέσα σε μια ώρα το Glorious βυθιζόταν μαζί με τα δύο Α/Τ που όμως κατόρθωσαν να πληγώσουν το Scharnhorst με μια Τ/Λ του Acasta

Το κύκνειο και συνάμα πικρό άσμα των Βρετανικών δυνάμεων στην Νορβηγία δόθηκε  μεταξύ 12 & 13/6 από 15 Α/Φ Skua του Ark Royal που επιχείρησαν να επιτεθούν στο τραυματισμένο   Scharnhorst χωρίς επιτυχία με 8 από αυτά να καταρρίπτονται

To Scharnhorst

Οι καταστροφικές επιχειρήσεις στην Νορβηγία είχαν ολοκληρωθεί χωρίς κανένα ουσιαστικό – στρατηγικό αποτέλεσμα πλην της σημαντικής απομείωσης μονάδων του Γερμανικού Ναυτικού. Οι σύμμαχοι έχασαν ένα αεροπλανοφόρο, 2 καταδρομικά, 9 Α/Τ και 6 Υ/Β και 3.600 άνδρες στις ευρύτερες επιχειρήσεις γύρω από το Narvik

Οι Γερμανοί κατόρθωσαν ταυτόχρονα με την επιτυχημένη εισβολή στην Γαλλία και τις κάτω χώρες , να κατακτήσουν την Νορβηγία, να αποκτήσουν πλήρη έλεγχο των ακτών της, να προφυλάξουν την ροή σιδηρομεταλλευμάτων από την Σουηδία, ελέγχοντας ταυτόχρονα την είσοδο στην Βαλτική

Συμπεράσματα (lessons learned)

Για το Βασιλικό Ναυτικό η εκστρατεία στην Νορβηγία ήταν μια σκληρή δοκιμασία κάτι σαν εφιάλτης. Καθόσον για παραπάνω από δύο μήνες ήταν αναγκασμένο να επιχειρεί σε δύσκολες και εν πολλοίς άγνωστες παράκτιες περιοχές με μικρές νύχτες και δύσκολα νερά, στις οποίες η Γερμανική Αεροπορία είχα καθολική υπεροχή (τα χειρότερα απεφεύχθησαν  καθαρά από τύχη).

Λεπτομερείς σχεδιασμοί  δεν υπήρχαν και αν υπήρχαν άλλαζαν με καταιγιστικούς ρυθμούς ,(αντίθετα υπήρχε ένα πνεύμα ηττοπάθειας και αναποφασιστικότητας)  οι επικοινωνίες ήσαν δύσκολες και η ηγεσία των σχηματισμών πλην κάποιων ηρωικών εξαιρέσεων αποκαρδιωτική. Το παράδειγμα του Glorious που έπλεε με συνοδεία μόνο δύο Α/Τ χωρίς να έχει απογειώσει Α/Φ για έρευνα περιοχής είναι ένα τραγικό παράδειγμα απώλειας πολύτιμου υλικού, οπλικών συστημάτων και προσωπικού

Ακόμη και ο ηρωικός Βρετανός πλοίαρχος B.A. W.Warburton-Lee ενώ γνώριζε την ύπαρξη 5 ακόμη γερμανικών Α/Τ στα φιόρδ γύρω από το Narvik απέτυχε να λάβει τις αναγκαίες προφυλάξεις κατά την αποχώρηση των βρετανικών Α/Τ τύπου “H” (επιτρέποντας στους Γερμανούς κυβερνήτες να διασταυρώσουν το “T” ) από το σημείο στο οποίo προ ολίγων ωρών είχαν καταγάγει μια σημαντική επιτυχία βυθίζοντας 2 και αχρηστεύοντας 3 γερμανικά Α/Τ

Διαβάστε επίσης:  Y/B Παπανικολής. Σπάνια ηχητικά ντοκουμέντα.

Το Βρετανικό Ναυτικό απέτυχε παταγωδώς, την συγκεκριμένη χρονική στιγμή να αντιληφθεί την σημασία της ύπαρξης:

  • ΑΦΝΣ μεγάλης εμβέλειας για συνεχές κτένισμα των περιοχών του τριγώνου Skapa – Wilhemshaven/Skagerrak –Narwik
  • αξιόπιστου συστήματος πρωτοκόλλων για την ασφάλεια των επικοινωνιών
  • ισχυρής δύναμης Ναυτικής Αεροπορίας εγγύς των δρώντων μονάδων επιφανείας για την αποτελεσματική υποστήριξη των από την Γερμανική Αεροπορία
  • επί των πλοίων του Στόλου στοιχείων πεζοναυτών για άμεση εκμετάλλευση ευκαιριών επέμβασης στην ξηρά

Πέραν αυτού 25.000 άνδρες των συμμάχων στους οποίους συμπεριλαμβάνονταν επίλεκτες δυνάμεις (royal marines – Γάλλοι και Νορβηγοί αλπινιστές – σημαντική δύναμη της λεγεώνας των ξένων κ.α.) δεν κατόρθωσαν να κατανικήσουν τους 2000 άνδρες της  δύναμης των ορεινών κυνηγών του χαρισματικού στρατηγού Ντίτλ

Οι δυνάμεις των Συμμάχων στην Νορβηγία και στην Γαλλία βάδιζαν προς τον επερχόμενο όλεθρο που θα σκοτείνιαζε τον Κόσμο για 5 συνεχή χρόνια πιασμένες χέρι – χέρι στο ίδιο καταστροφικό μονοπάτι, τον 5ο και 6ο μήνα του 1940

Μέρος 4ο – Τα μετά την κατάληψη

Μετά την ολοκλήρωση κατάληψης της Νορβηγίας οι Γερμανοί επικεντρώθηκαν στην προστασία και την εκμετάλλευση της τεράστιας ακτής  19.000νμ

Το πιο επείγον ζήτημα ήταν να διατηρήσουν ανοιχτή την θαλάσσια οδό από το ζωτικής σημασίας λιμάνι του Narvik μέχρι τις γερμανικά λιμάνια ώστε να εξασφαλιστεί η ροή σιδηρομεταλλεύματος από την Σουηδία. Στην συνέχεια έπρεπε να εξασφαλιστεί η ασφάλεια της ηπειρωτικής ακτής και της συστάδας των νησιών παράλληλα με αυτήν, ακτή που ήταν κατάλληλη για εγκατάσταση βάσεων Υ/Β. Συνολικά χρειάστηκαν πάνω από 200.000 εργάτες για να ολοκληρωθεί η οχύρωση και τα αναγκαία έργα υποδομών. Χρησιμοποιήθηκαν σοβιετικοί και πολωνοί αιχμάλωτοι πολέμου αλλά και Νορβηγοί και Γερμανοί, με τις απώλειες σε ζωές να ανέρχονται σε χιλιάδες

Το Ναυτικό ήταν υπεύθυνο για το πρόγραμμα και τον εξοπλισμό αλλά λόγω του μεγέθους του έργου ήλθε σε συνεπικουρία το παράκτιο πυροβολικό. Το Ναυτικό σχημάτισε 4 συντάγματα πυροβολικού των ακτών (Marine Artillerie Abteilungen – MAA) που κατά την διάρκεια του πολέμου έφθασαν τις 15. Συνολικά η επάνδρωση του τείχους της Νορβηγίας απασχολούσε 100.000 προσωπικό (εκ των οποίων πάνω από 20.000 ήταν προσωπικό του Ναυτικού) χωρίς σε αυτό να υπολογίζεται το προσωπικό των υποστηρικτικών μεραρχιών του πεζικού

Η ιδιαιτερότητα της άμυνας ήταν ότι αυτή λόγω της ακανόνιστης φύσης των ακτών , των υφιστάμενων νορβηγικών αμυντικών υποδομών, εστιάστηκε στην χρήση Τορπιλών (όχι άσχημη ιδέα για αντίστοιχες εγκαταστάσεις σε νησιά του αρχιπελάγους που θα προβλημάτιζαν την προσέγγιση μονάδων του Τ.Ν. και θα περιόριζαν τα περάσματα, βελτιώνοντας τον έλεγχο των εναπομεινάντων).

Η Γερμανική Αεροπορία ανάλαβε το μεγαλύτερο μέρος της αντιαεροπορικής άμυνας, συμπληρώνοντας τα άλλα δύο σώματα με αποτέλεσμα αυτή να είναι υποδειγματική

Ο Επίλογος

Στην πλευρά των Γερμανών η απώλεια 10 αντιτορπιλικών θα εξασθενούσε σοβαρά το γερμανικό ναυτικό. Ήταν ένα εκπληκτικό 45% απομείωσης της δύναμης του συνολικού αριθμού των. Κατά τη διάρκεια του πολέμου, οι γερμανικές ναυτικές επιχειρήσεις θα μετριάζονταν από την έλλειψη συνοδών για τις κύριες μονάδες των. Η νίκη των Βρετανών στα Νορβηγικά φιόρδ και στις κοντινές σε αυτά θάλασσες – έστω και με σοβαρές απώλειες- ήταν ένα από τα λίγα φωτεινά σημεία για τη βρετανική εκστρατεία στη Νορβηγία, η οποία διαφορετικά ήταν μια τεράστια καταστροφή. Οι ηρωικές πρωτοβουλίες του Warburton-Lee και η συντριπτική χρήση πυρός του Whitworth είχαν απήχηση στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Οι Γερμανοί θα ήταν πολύ λιγότερο επιθετικοί με το ναυτικό τους στο μέλλον και θα έδειχναν περιορισμένο θάρρος σε άλλες καταστάσεις μάχης, δίδοντας χώρο για νέες βρετανικές νίκες στην θάλασσα και εξοργίζοντας τον Χίτλερ, ο οποίος θα είχε περιορισμένη εμπιστοσύνη στο Ναυτικό επιφανείας εφεξής.

Πηγή: Ιστορική βιβλιοθήκη «Η Καθημερινή». Β’ ΠΠ (1939 –  1945)

Χρήσιμος σύνδεσμος με αναλυτική εξιστόρηση των όσων συνέβησαν στα φιόρδ του Narwik και στην πέριξ περιοχή

https://warfarehistorynetwork.com/2016/12/02/the-battle-of-narvik-crippling-the-kriegsmarine/

Συνολική εικόνα της κατάληψης της Νορβηγίας

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Weser%C3%BCbung

“My Life” – Grand Admiral Erich Raeder – p 311,312 (United States Naval Institute Annapolis)

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος8 ΑπριλίουNarvikΓεωργιάδηςΝάρβικΝαυτική ΙστορίαΠαγκόσμια ιστορία
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Ο Εθνικός Ευεργέτης Σπυρίδων Ματσούκας και η απόκτηση των Αντιτορπιλικών “Νέα Γενεά” και “Κεραυνός”

Επόμενο Άρθρο

Ενα ανώνυμο πυροβόλο στον Ναύσταθμο Σαλαμίνος αποκτά ταυτότητα.

Σχετικά Άρθρα

Ελληνική Ιστορία

Μιχάλης Ακύλας : «Ένας ωραίος Έλληνας ήρωας και ποιητής»

Δημήτρης Μπαλόπουλος
12 Ιουνίου 2025
Εμπορική Ναυτιλία

Ιστορική αναδρομή σε μεγάλα ναυάγια πετρελαιοφόρων. Επιπτώσεις και συμπεράσματα

Δημήτρης Τσιγκάρης
12 Ιουνίου 2025
Ιστορικά Αρχεία

“Εάλω η Πόλις”. Χρονικόν Γεωργίου Φραντζή.

Γιώργος Μαστρογεωργίου
5 Ιουνίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

Ο ατυχής Ναύαρχος Byng

Αναστάσιος Παπαδάκης
9 Ιουνίου 2025
Επόμενο Άρθρο

Ενα ανώνυμο πυροβόλο στον Ναύσταθμο Σαλαμίνος αποκτά ταυτότητα.

Junkers Ju 87R Stuka 3.StG3 over Greece 1941 (www.asisbiz.com)

Το "μαύρο Πάσχα του  1941". Τα Μέγαρα φλέγονται, η Γερμανική προπαγάνδα σκηνοθετεί!

Μικροναυπηγική: Μπρίκι ή Βρίκι

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


  • Ιωάννης Γεωργιάδης

    Ο Ιωάννης Κ. Γεωργιάδης είναι Αρχιπλοίαρχος Π.Ν. ε.α. Είναι απόφοιτος της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων - ΣΝΔ, του Πανεπιστημίου Πειραιώς, της Ναυτικής Σχολής Πολέμου Ανωτέρων – ΝΣΠ και του NSCS του United States Navy Οργάνωσε το β’ εξάμηνο του 1993 - κατ’ εξουσιοδότηση του ΥΠΕΞ - την Ελληνική αποστολή που διοίκησε την European Union Monitoring Mission – EUMM της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Ζάγκρεμπ της Κροατίας κατά την διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας το πρώτο εξάμηνο του 1994. Υπηρέτησε σε πλοία και σημαντικές επιτελικές θέσεις του Π.Ν. Μετά την αποστρατεία του υπήρξε Ιδρυτικό μέλος και πρώτος εκλεγμένος πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics – EEL, “International Society of Logistics Engineers – SoLE USA”, πρώτος εκλεγμένος πρόεδρος της Εταιρείας και δντής Ελλάδος του SoLE από το 1995 έως το 2000 Εμπνευστής και συντάκτης της πρότασης προς το ΥΠΕΠ&Θ για την ίδρυση του πρώτου μεταπτυχιακού προγράμματος Logistics σε Ελληνικό Πανεπιστήμιο (Πανεπιστήμιο Πειραιώς) το οποίο λειτουργεί με μεγάλη επιτυχία στο γνωστικό αντικείμενο των “Business Logistics”. Διετέλεσε Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής του 12ου Παγκόσμιου Συνεδρίου Logistics που έλαβε χώρα στην Αθήνα με μεγάλη επιτυχία το 1996, και απετέλεσε το εφαλτήριο των Logistics στην Ελλάδα. Είναι επίτιμος Πρόεδρος της EEL. Την διετία 1999-2001, διετέλεσε μέλος του Δ.Σ. Της Ελληνικής Εταιρείας Επιχειρησιακών Ερευνών – 4Ε Από το 2012 είναι μόνιμος κάτοικος – πολίτης των Τρικάλων Συνιδρυτής και πρώτος πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων της Μουσικής Τρικάλων – ΣΦΜΤ. Εμπνευστής ίδρυσης και συντονιστής της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων Τρικάλων – ΣΟΝΤ Ιδρυτικό Μέλος και πρόεδρος της Τρικαλινής Λέσχης Προβληματισμού (tlp.gr)

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Η 1η και η 2η θαλάσσια αναμέτρηση στο Νάρβικ (8-13 Απριλίου 1940).

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος 1821 Podcast Quiz Ύδρα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Καριζώνη Κινηματογράφος Κουντουριώτης Κρίστυ Εμίλιο Ιωαννίδου Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μανουσογιαννάκης Μαραγκουδάκης Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιούνιος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« Μάι    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023