NavalHistory
Παρασκευή, 19 Δεκεμβρίου, 2025
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Ένα ναυτικό πείραμα

    Το USS Liberty  - AGTR 5 (πρώην εμπορικό SS Simmons Victory) του Αμερικανικού Ναυτικού μήκους 140 μέτρων και εκτοπίσματος 10.680 τόννων περιπολούσε στην Ανατολική Μεσόγειο κατά τον Αραβοϊσραηλινό πόλεμο του 1967 μετά από αίτηση της National Security Agency (NSA) των ΗΠΑ για την εκτέλεση επιχειρήσεων υποκλοπών/παρεμβολών (Πηγή: https://www.history.navy.mil).

    Η επίθεση κατά του “USS LIBERTY” και τα Υψίπεδα του Γκολάν

    Το πρώτο φύλλο της εφημερίδος Πανδώρα, όργανο της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας

    Ναυτικές Τράπεζες: Η περίπτωση της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας “Πανδώρα”

    USS Monitor vs CSS Virginia – Η πρώτη μάχη μεταξύ σιδερένιων πλοίων

    Μια άγνωστη “ορεινή” νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

    Η απελευθέρωση της Μυτιλήνης το 1912

    Ο απόηχος της ναυμαχίας της “Ελλης” μέσα από δύο ανέκδοτες επιστολές.

    Η Ναυμαχία του «Ένωσις», η δραματική πολιορκία της Σύρου και το διπλωματικό παρασκήνιο

    Οι «ψευτοθόδωροι» του Αιγαίου

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    Προσπάθειες για την καθιέρωση στολής στο Πολεμικό Ναυτικό στο νέο  Ελληνικό κράτος

    Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Τα σημαντικά αποτελέσματα των ναυμαχιών της Έλλης και της Λήμνου

    Αρκτική: Ολική επαναφορά. Ρωσική υπεροχή και νατοϊκές προσπάθειες εξισορρόπησης

    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “O άγνωστος Πατραϊκός”. Προδημοσίευση από την νέα έκδοση του ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ.

    Φώς

    Φάρος και Λογοτεχνία

    Η ανταρσία στο θωρηκτό ”Ποτέμκιν”. 29 Ιουνίου 1905

    Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Όλα
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Ιστορικά Αρχεία
    • Παγκόσμια Ιστορία

    Ένα ναυτικό πείραμα

    Το USS Liberty  - AGTR 5 (πρώην εμπορικό SS Simmons Victory) του Αμερικανικού Ναυτικού μήκους 140 μέτρων και εκτοπίσματος 10.680 τόννων περιπολούσε στην Ανατολική Μεσόγειο κατά τον Αραβοϊσραηλινό πόλεμο του 1967 μετά από αίτηση της National Security Agency (NSA) των ΗΠΑ για την εκτέλεση επιχειρήσεων υποκλοπών/παρεμβολών (Πηγή: https://www.history.navy.mil).

    Η επίθεση κατά του “USS LIBERTY” και τα Υψίπεδα του Γκολάν

    Το πρώτο φύλλο της εφημερίδος Πανδώρα, όργανο της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας

    Ναυτικές Τράπεζες: Η περίπτωση της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας “Πανδώρα”

    USS Monitor vs CSS Virginia – Η πρώτη μάχη μεταξύ σιδερένιων πλοίων

    Μια άγνωστη “ορεινή” νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

    Η απελευθέρωση της Μυτιλήνης το 1912

    Ο απόηχος της ναυμαχίας της “Ελλης” μέσα από δύο ανέκδοτες επιστολές.

    Η Ναυμαχία του «Ένωσις», η δραματική πολιορκία της Σύρου και το διπλωματικό παρασκήνιο

    Οι «ψευτοθόδωροι» του Αιγαίου

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

    Προσπάθειες για την καθιέρωση στολής στο Πολεμικό Ναυτικό στο νέο  Ελληνικό κράτος

    Άγιος Νικόλαος ο θαυματουργός. Ο προστάτης της Ναυτιλίας

    O Tσώρτσιλ με τον Μπλάκι.

    Οι γάτες στο Πολεμικό Ναυτικό

    “Ναυτική Εβδομάδα”. Οι ιστορικά πρώτες εκδηλώσεις.

    Η τριήρης “Ολυμπιάς” στον Τάμεση το 1993

    “Κίρκη”: Η μασκώτ του θωρηκτού “Αβέρωφ”.

    Φάρος Ψαθούρα, 1895
Φωτοβολία 19 μίλια. Εστιακό ύψος 40 μέτρα. Πύργος στρογγυλός, ύψους 26 μέτρων στη μέση της κατοικίας των φυλάκων. Βρίσκεται στη βορειότερη των Θεσσαλικών Σποράδων
Από το βιβλίο του Γήση Παπαγεωργίου ‘’Ελληνικοί Πέτρινοι Φάροι, Έκδοση ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ και Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, 2019.

    Περί Φάρων ο λόγος

    Ακρόπρωρα του Μουσείου Γαλαξιδίου. Πίνακας του Σπύρου Βασιλείου

    Το ακρόπρωρο.

    Ο θερμαστής με τις 6 φωτιές.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

    Samuel Plimsoll (1824-1898): Ο Άγγλος πολιτικός στον οποίο πιστώνεται ο ουσιαστικός τερματισμός ανθρωποθυσιών στη θάλασσα και η «μη απώλεια» χιλιάδων ναυτικών και επιβατών εμπορικών πλοίων

    Ενας σωλήνας πυροβόλου Pouteaux 155mm στην Αίγινα.

    Πίνακας Α. Γλύκας Ν.Μ. Χίου

    Μπομπάρδα (Βομβάρδα) ή  Μπομπάρδα πολάκα

    Ο του αρχαίου πλοίου οφθαλμός

    Τα πλοία – “καρβουνιάρηδες” και η ιστορία του “P.L.M. 24”

    H “Ψαριανή Γαλιώττα”

    Η πρώτη γυναικεία ελληνική ερευνητική αποστολή στην Ανταρκτική.

    Liberty: Το πλοίο της ελευθερίας. Μια τομή στην Ιστορία και την ναυπηγική.

    Και η άγκυρα έχει τη δική της ιστορία.

  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ

    Ναυμαχίες Έλλης – Λήμνου: Επτά διδάγματα για “αχαρτογράφητα” ύδατα της διεθνούς πολιτικής…

    Τα σημαντικά αποτελέσματα των ναυμαχιών της Έλλης και της Λήμνου

    Αρκτική: Ολική επαναφορά. Ρωσική υπεροχή και νατοϊκές προσπάθειες εξισορρόπησης

    Η τελετή επανενεργοποίησης του USS New Jersey. Την παρακολούθησε ο ίδος ο Πρόεδρος Reagan attended and gave the ship's orders.

    Η πολιτική του ‘’Ναυτικού των 600 πλοίων’’ του Προέδρου των Η.Π.Α Ronald Raegan

    Η Εκμετάλλευση της Σύμβασης του Μοντρέ στην Πολιτική της Τουρκίας για τη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Ελλάς εν πλω

    Διδάγματα μάχης από τη θάλασσα

    Τα πιο ισχυρά ναυτικά στην Παγκόσμια Ιστορία: Μια συγκριτική ιστορική ανάλυση

    Η σχέση της σύγχρονης Τουρκίας με την Αυτοκρατορική Γερμανία

  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

    Τα Αγγλικά ναυτοδικεία και η αντιμετώπιση της πειρατείας τον 19ο αιώνα

    Ο Ελληνικός Θαλασσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός & οι επόμενες ενέργειες για κατοχύρωση των Εθνικών Συμφερόντων μας.

    Οι “πόλεμοι του μπακαλιάρου” και τα διδάγματά τους. Μια πάντα επίκαιρη ιστορία.

    Διεθνές Δίκαιο Θαλάσσης – Ιστορική Επισκόπηση

    Hemy, Thomas Marie Madawaska; Lest We Forget - The Sinking of the Lusitania; Brecknock Museum and Art Gallery; http://www.artuk.org/artworks/lest-we-forget-the-sinking-of-the-lusitania-178217

    Η βύθιση του Lusitania. Έγκλημα πολέμου ή νόμιμος στόχος;

    Τα ναυτικά των γαλάζιων, πράσινων και καφέ υδάτων.

    Πράξεις ανθρώπινης εκβολής ως αβαρία στη ναυτική Ιστορία

  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Όλα
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία

    “O άγνωστος Πατραϊκός”. Προδημοσίευση από την νέα έκδοση του ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ.

    Φώς

    Φάρος και Λογοτεχνία

    Η ανταρσία στο θωρηκτό ”Ποτέμκιν”. 29 Ιουνίου 1905

    Οι άγνωστοι πρωτοπόροι της Μεσογείου

    “Θαλασσινά καΐκια και βάρκες του τόπου μας” από τις εκδόσεις Αρτέον

    Ο “Παρπαρούσης”

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Το γιούσουρι” του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Εκδόσεις Αρτέον

    Βιβλιοπαρουσίαση: “Ναυτικό Ημερολόγιο – Ταξιδεύοντας στην Χρονογραμμή”.

  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
Naval History
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα

Ένα ναυτικό πείραμα

Δημήτριος Λισμάνης Δημήτριος Λισμάνης    
Reading Time: 4 mins read
A A
0
Αρχική Ναυτική Ιστορία Παγκόσμια Ιστορία
ADVERTISEMENT
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkdin

Το άρθρο που ακολουθεί πρωτοδημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Ναυτική Επιθεώρηση» το 2009 και αναδημοσιεύτηκε στο blog "Περί Αλός" το 2012. Στην παρούσα αναδημοσίευση με άδεια του συγγραφέα ,το άρθρο εμπλουτίστηκε από την Συντακτική Ομάδα μας με περισσότερες φωτογραφίες και ένα σπάνιο βίντεο.

Η Συντακτική Ομάδα

Γράφει ο Αντιναύαρχος ΠΝ (ε.α.) Δημήτριος Λισμάνης

Την 1η Δεκεμβρίου του 1965 έγινε στο Norfolk, Virginia μια επίσημη τελετή, με την παρουσία του Αμερικανού Υπουργού των Ναυτικών, Paul H. Nitze, του Αρχηγού του 2ου Αμερικανικού Στόλου του Ατλαντικού, Ναυάρχου Thomas M. Moorer και άλλων αξιωματούχων και διπλωματών από τις χώρες του ΝΑΤΟ. Ολοκληρωνόταν μια συμμαχική ναυτική αποστολή, που είχε αρχίσει 18 μήνες νωρίτερα και αποτελούσε την πρώτη και μοναδική (μέχρι σήμερα) στη ναυτική ιστορία επιχειρησιακή λειτουργία ενός σύγχρονου πολεμικού πλοίου με αξιωματικούς και πληρώματα από επτά Ναυτικά του ΝΑΤΟ: αμερικανικό, γερμανικό, ιταλικό, ελληνικό, αγγλικό, ολλανδικό και τουρκικό.

Υπουργος των Ναυτικών των ΗΠΑ, Paul H. Nitze (κοινό κτήμα wikipedia)
Thomas M. Moorer Αρχηγού του 2ου Αμερικανικού Στόλου του Ατλαντικού, Ναυάρχου (πηγή:https://www.history.navy.mil/content/history/nhhc.html)

Ενωρίτερα εκείνη την εποχή, οι ΗΠΑ είχαν προτείνει στο ΝΑΤΟ ένα σχέδιο Πολυμερούς Ναυτικής Δυνάμεως (Multi Lateral Force). Σύμφωνα με αυτό, προβλεπόταν να συσταθεί μία Δύναμη από πολεμικά πλοία (με σκαρί εμπορικού), επανδρωμένα με πολυεθνή πληρώματα και εξοπλισμένα με πυρηνικά βλήματα “Polaris”, η οποία θα επιχειρούσε υπό πολυεθνή Διοίκηση. Μάλλον αποτελούσε μία πολιτική κίνηση για συλλογική εμπλοκή των χωρών του ΝΑΤΟ σε μικτά επανδρωμένες ναυτικές πυρηνικές δυνάμεις, υπό τον καλυμμένο έλεγχο και την εποπτεία των Η.Π.Α. Ήταν και ένας πολιτικός ελιγμός, από μέρους των Αμερικανών, ώστε να αποτραπεί μονομερής πυρηνική απόκτηση από μέλη της Συμμαχίας που είχαν αρχίσει να ενδιαφέρονται (δηλαδή να σηκώνουν κεφάλι) για να αποκτήσουν (ή να ανακτήσουν) έναν διεθνή ηγετικό ρόλο, όπως η τότε Δυτ. Γερμανία. Πρώτα – πρώτα ήταν ανάγκη να ελεγχθεί, αν «δουλεύει» ή όχι ένα τέτοιο σχέδιο. Δηλαδή έπρεπε να εξετασθούν σε πραγματικές συνθήκες, η λειτουργία και η απόδοση ενός σύγχρονου πολεμικού πλοίου με πολυεθνές πλήρωμα, να εντοπισθούν από πρώτο χέρι τα προβλήματα και οι δυσκολίες και να αξιολογηθούν από τη Συμμαχία.

Το Αμερικανικό Ναυτικό διέθεσε, για το σκοπό αυτό, το νεότευκτο αντιτορπιλλικό κατευθυνομένων βλημάτων “USS Claude V. Ricketts (DDG-5)”, ναυπηγημένο από τη New York Shipbuilding Co., το1962. Είχε εκτόπισμα 4.500 τον. και έφερε τα οπλικά συστήματα των πλοίων της κατηγορίας του (γνωστά αργότερα και στο Π.Ν.). Το πλοίο εξακολούθησε να φέρει την αμερικανική σημαία, να ανήκει στον 2ο Αμερικανικό Στόλο του Ατλαντικού και να συμμετέχει ως μονάδα του σε όλες τις αποστολές και τις ασκήσεις. (Σημείωση Συντακτικής Ομάδας: Αρχικά επρόκειτο να ονομαστεί DD-955 , το πλοίο παροπλίστηκε ως DDG-5 από την New York Shipbuilding Corporation στο Κάμντεν του Νιου Τζέρσεϊ στις 18 Μαΐου 1959, καθελκύστηκε στις 4 Ιουνίου 1960 και τέθηκε σε υπηρεσία ως USS Biddle στις 5 Μαΐου 1962, στο Ναυπηγείο της Φιλαδέλφειας . Το Biddle μετονομάστηκε σε Claude V. Ricketts στις 28 Ιουλίου 1964 προς τιμήν του Ναυάρχου Claude V. Ricketts , ο οποίος είχε πεθάνει στις 6 Ιουλίου 1964)

Πολλά ναυτικά, όπως το ελληνικό, εκπαίδευσαν τα πληρώματα στη γλώσσα προτού αποσταλούν στις Η.Π.Α. Η εκπαίδευση του προσωπικού (ανωτέρου και κατωτέρου) συνεχίσθηκε σε τεχνικά σχολεία του αμερικανικού ναυτικού, ανάλογα με τα καθήκοντα καθενός μέσα στο πλοίο. Ακολούθησαν μεμονωμένες ασκήσεις εν πλω, για εξοικείωση με το υλικό, τα καθήκοντα και τις διαδικασίες, κυρίως για την ετοιμασία μιας ολοκληρωμένης ομάδας στο νέο περιβάλλον. Όλοι έπρεπε να προσαρμοσθούν με τους αμερικανικούς κανόνες εσωτερικής υπηρεσίας του πλοίου, τη νέα ορολογία των εντολών και αναφορών (η ταχεία και σωστή μετάδοση, λήψη και κατανόηση επηρέαζε την επιτυχία και ιδίως την ασφάλεια), μέχρι τα περίεργα φαγητά, τις στολές των άλλων, την ιδιάζουσα προφορά καθενός και τις διάφορες θρησκείες. Συνεχίσθηκε μια 3μηνη εντατική εκπαίδευση με επιθεωρήσεις εν όρμω και εν πλω.

Διαβάστε επίσης:  SWOT analysis της Ελληνικής Επανάστασης του 1821

Πλους προς Καραϊβική για εθισμό του πληρώματος σε πολύωρους συναγερμούς και βολές βλημάτων στα πεδία βολής του Ατλαντικού.

Μετά πολυήμερη εκπαίδευση (shake down training) στη Ναυτική Βάση του Guantanamo (Cuba), ελέγχθηκε η επιχειρησιακή ετοιμότητα του πλοίου. Όλη αυτή η συντονισμένη προετοιμασία αποσκοπούσε να φέρει το πλοίο με το νέο πλήρωμα σε επίπεδο, που θα του επέτρεπε να ενταχθεί στον 6ο Στόλο της Μεσογείου, που θεωρείτο ως η υψηλότερου επιπέδου μάχιμη Ναυτική Δύναμη. Διαπλέοντας τον Ατλαντικό προς τη Μεσόγειο, το “Ricketts” εκτέλεσε 18ήμερα γυμνάσια. Το επιχειρησιακό πρόγραμμα του 6ου Στόλου προέβλεπε για όλες τις μονάδες, 10 συνεχείς ημέρες γυμνάσια και πραγματικούς εφοδιασμούς εν πλω και ακολουθούσαν 4 ημέρες παραμονής εν όρμω. Ο κύκλος αυτός επαναλαμβανόταν συνεχώς. Ο γενικός μηνιαίος ανεφοδιασμός των πλοίων με τρόφιμα, υλικά, πυρομαχικά και καύσιμα γινόταν ταυτόχρονα από κάθε στολίσκο (8-9 πλοίων), κυκλικώς, από 4 πλοία ανεφοδιασμού, σε 6 μόνο ώρες. Για να επιτευχθεί αυτό, η ολοκλήρωση κάθε κίνησης και οι εναλλαγές των θέσεων, γίνονταν σαν κινήσεις ακριβείας. Ο 6ος Στόλος είναι σε θέση να επιχειρεί αυτόνομα και ανεξαρτήτως από κάθε υποστήριξη από την ξηρά. Οι κατάπλοι σε λιμένες γίνονται μόνο για ανάπαυση του προσωπικού, για καμία άλλη κίνηση.

USS Claude V. Ricketts και το USS Guam(LPH-9) [κοινό κτήμα Wikipedia]

Το “Ricketts” συμμετείχε σε προπετάσματα ως πλοίο υποστηρίξεως δυνάμεων αεροπλανοφόρων κρούσεως, ως πλοίο διασώσεως κατά τις απονηώσεις και προσνηώσεις αεροσκαφών (οι επιχειρήσεις αυτές θεωρούντο ως οι σοβαρότερες σε ειρήνη), ως πλοίο κατευθύνσεως αεροσκαφών, σε ασκήσεις βολών πυροβολικού και πυραύλων, σε Α/Υ ασκήσεις και Η/Ν πολέμου και σε συνεργασία με συμμαχικές ναυτικές δυνάμεις.

Ένα άλλο πολύ ενδιαφέρον σημείο που πρέπει να επισημανθεί ήταν η πλήρης πρωτοβουλία που παρείχετο στον αξιωματικό φυλακής της γέφυρας. Όλοι οι χειρισμοί του πλοίου, από τον απόπλου μέχρι τον επανάπλου, εκτελούντο από τον εκάστοτε αξιωματικό που είχε φυλακή στη γέφυρα: απάρσεις, έξοδοι από λιμένες, διάπλοι, όλοι οι χειρισμοί στις ασκήσεις (λήψεις θέσεων, εφοδιασμοί εν πλω, κ.α.), είσοδοι σε λιμένες, αγκυροβολίες, παραβολές. Έτσι, ο αξιωματικός φυλακής μπορούσε π.χ. να έκανε 2 ή 3 προσπάθειες για να παραβάλει το πλοίο στην προβλήτα κ.ο.κ. Ο κυβερνήτης δεν συμμετείχε, απλώς παρακολουθούσε, επεσήμαινε σφάλματα και επενέβαινε μόνο, όταν η ασφάλεια το απαιτούσε. Επίσης, ο αξιωματικός γεφύρας με τον βοηθό του, εκτελούσαν οποιαδήποτε άσκηση γινόταν στη διάρκεια της φυλακής τους, έδιναν τις εντολές και χειρίζονταν οι ίδιοι τα ραδιοτηλέφωνα της γεφύρας (ανεξαρτήτως των ειδικών καθηκόντων τους στο πλοίο). Οι κανονισμοί αυτοί του Αμερ. Ναυτικού ήσαν πολύ σημαντικοί. Έδειχναν μία ρεαλιστική αντίληψη, σύμφωνα με την οποία η ανάθεση πλήρους πρωτοβουλίας (στην πράξη) στον αξιωματικό φυλακής, αποτελούσε την καλύτερη εκπαίδευση για την εκμάθηση όλου του υλικού του πλοίου και των διαδικασιών, την ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και αυτοεμπιστοσύνης του αξιωματικού, την ανάπτυξη δεξιότητας στους χειρισμούς και την απόκτηση πραγματικής και ολοκληρωμένης εμπειρίας.

Διαβάστε επίσης:  Ναυτικά κωμικοτραγικά γεγονότα.

Ο αξιωματικός φυλακής ήταν και αισθανόταν πραγματικά υπεύθυνο πρόσωπο. Και οι ευθύνες του ήσαν σοβαρές. Γι αυτό καθήκοντα ανατίθεντο σε αυτόν, αφού είχε κριθεί κατάλληλος από τον κυβερνήτη μετά από αρκετό διάστημα (μηνών) δοκιμασίας και παρακολούθησης της απόδοσής του προσωπικώς από αυτόν. Ο κυβερνήτης εξέδιδε επίσημo έγγραφο, με το οποίο ο συγκεκριμένος αξιωματικός θεωρείτο, αρχικά, ικανός και κατάλληλος να εκτελεί καθήκοντα αξιωματικού φυλακής σε ανεξάρτητες επιχειρήσεις του πλοίου και αναγνωριζόταν ως “qualified Officer of the Deck – Independent Operations”. Μετά δε παρέλευση και άλλου χρόνου, με νέο έγγραφο πιστοποιείτο η ικανότητά του για καθήκοντα φυλακής σε επιχειρήσεις του Στόλου και αναγνωριζόταν ως “qualified Officer of the Deck – Fleet Operations”.

Στo πλοίο συνεχίσθηκαν να εφαρμόζονται η εσωτερική υπηρεσία και οι κανονισμοί του Αμερικανικού Ναυτικού. Αν προέκυπταν σοβαρά πειθαρχικά θέματα προσωπικού, ο Αμερικανός κυβερνήτης συμβουλευόταν τον επικεφαλής της αντίστοιχης εθνικής ομάδας. Τις θέσεις του κυβερνήτη και του υπάρχου διατήρησαν Αμερικανοί.

Συγκρότηση μικτού προσωίκου ανα εθνότητα

Κάθε άλλη θέση στο πλοίο ήταν επανδρωμένη με μικτό προσωπικό (αξιωματικούς και πλήρωμα). Φυσικά το κρυπτοκέντρο ελεγχόταν από αμερικανικό προσωπικό, ενώ, όποια αλληλογραφία αφορούσε εθνικά αμερικανικά θέματα, έφερε την ένδειξη “U.S. eyes only”.

Ελληνική Αποστολή

Υποπλοίαρχος Δ. Λισμάνης-Επικεφαλής της ελληνικής ομάδας. Αξιωματικός Διευθύνσεως Βολής συστήματος κατευθυνομένων Tartar.

Ανθ/ρχος (Μ) Α. Χατζάκης- Βοηθός Αξιωμ. Ελέγχου Βλαβών.

Κελ. Μηχ. Μ. Χ’νικολάου

Υποκ. Α’ Πυρ. Κ. Κουκουτσάκης

–//– Ρ/Τ Π. Κοντοσταυλάκης

–//– Αρμ.Δ. Μελίτας

–//– Α/Υ Ν. Μαγγανάς

–//– Ηλ. Γ. Τζικάκης

–//– Σημ. Ι. Πηγής

Υποκ. Β’ Μηχ. Ι. Μακρής

–//– Μηχ. Κ. Παπαγεωργίου

–//– Μηχ. Χ. Νικολοθανάσης

Ο Αντιναύαρχος Δημήτριος Λισμάνης ΠΝ ε.α. (τότε Υποπλοίαρχος) ήταν Επικεφαλής της ελληνικής ομάδος. ΦΩΤΟ: thebignickel.org

 Υποκ. Β’ Μηχ. Η/Ν Δ. Παλαιολόγος

–//– ΟΟΔΒ Β. Μαρούδης

–//– Μηχ. Α. Παπαθανασίου

–//– Η/Ν Σ. Πράπας

–//– ΟΟΔΒ Ε. Σκαλιώτης

–//– Ρ/Ε Γ. Εξηνταρίδης

Δίοπος Μηχ. Θ. Ρίζος

–//– Μηχ. Π. Πανώριος

–//– Αρμ. Κ. Λαγός

–//– Αρμ. Σ. Πολίτης

–//– Σημ. Κ. Μποσμής

–//– Ρ/Ε Σ. Μουρτόπουλος

–//– Αρμ. Σ. Τριδήμας

–//– Α/Υ Δ. Κολοβούρης

Μέρος της ελληνικής αποστολής

Στην ιστοσελίδα https://thebignickel.navy/Greece.html μπορείτε να δείτε τις φωτογραφίες όλων των μελών της Ελληνικής Αποστολής.

Η τουρκική κυβέρνηση του Ismet Inonou απέσυρε όλη την τουρκική ομάδα από το πλοίο στις αρχές του 1965. Έγινε ως ένδειξη διαμαρτυρίας προς την αμερικανική κυβέρνηση, η οποία αντιτάχθηκε σε σχεδιαζόμενη τουρκική επέμβαση στην Κύπρο, κατά την τεταμένη τότε κατάσταση στο νησί. Από την εικόνα που έδειξαν οι Τούρκοι πάνω στο πλοίο, μπορούσες να διακρίνεις μια προσεγμένη εξωτερική εμφάνιση και μια αρκετά ήπια συμπεριφορά. Δεν ασχολούνταν με κανένα και δεν ασχολείτο κανένας μαζί τους. Είναι και αυτή μια τακτική, συνειδητή ή κατ’ εντολήν, να διαβιώνεις «λάθρα».

Ο πολιτικός στόχος της όλης προσπάθειας –δηλαδή η πραγματοποίηση της Πολυμερούς Ναυτικής Δύναμης που προαναφέρθηκε– δεν προχώρησε. Ανέκυψαν δισταγμοί μέσα στη Συμμαχία (κυρίως από τη Γαλλία) και αντιδράσεις από τους Σοβιετικούς.

Διαβάστε επίσης:  11‒13 Απρίλιου 1821. Η πρώτη πολεμική επιτυχία των Ελλήνων στη θάλασσα.

Από ναυτικής όμως πλευράς, το σύστημα «δούλεψε». Η αποστολή του “Ricketts” συνεχίσθηκε, όπως σχεδιάσθηκε και ολοκληρώθηκε με επιτυχία το χρόνο, που προγραμματίσθηκε. Ξεκίνησε ως πείραμα για το εφικτό της μικτής επανδρώσεως και με την πάροδο του χρόνου εξελίχθηκε σε επίδειξη αυτής. Το πλήρωμα, τελικά, κατάφερε να παρουσιάσει μια ολοκληρωμένη και δεμένη ομάδα με αρκετά καλή απόδοση, με επαρκή επαγγελματισμό, αφοσίωση και καλή συμπεριφορά. Για να κατορθωθεί και να διατηρηθεί όμως αυτό, χρειάστηκε ισχυρή θέληση, μεγάλη δόση υπομονής και πολλές φορές ανεκτικότητα από τους περισσότερους. Όλοι έπρεπε να συμβιώσουν και να αποδώσουν σε ένα περιβάλλον ξένο και με διαφορετικότητες: νοοτροπία, συνήθειες, κανόνες, αντιλήψεις, πειθαρχία, γλώσσα. Όλοι προσπάθησαν να δείξουν τον καλύτερο εαυτό τους, για τους ίδιους και για το ναυτικό που εκπροσωπούσαν.

Ήταν μία προσπάθεια να διατηρηθεί ο πήχυς ψηλά, ξυπνώντας-κοιμώμενοι και εργαζόμενοι συνεχώς επί 18 μήνες (540 ημέρες), μέσα σε ένα πολεμικό πλοίο. Ε, μια τέτοια «γυμναστική», πώς να το κάνουμε, είναι τουλάχιστον κουραστική. Βέβαια, αν η αποστολή αυτή συνεχιζόταν και με επόμενα πλοία, η προσπάθεια θα ήταν πιο άνετη, αφού τις «παιδικές αρρώστιες» τις πέρασε το πρώτο.

Οργανώθηκε μεγάλη προβολή του όλου εγχειρήματος σε ευρεία κλίμακα: καμπάνια στον αμερικανικό και διεθνή Τύπο και επισκέψεις σε λιμένες της ανατολικής ακτής των Η.Π.Α., των νότιων πολιτειών, των Αντιλλών στην Καραϊβική και τις χώρες της Μεσογείου και της Βόρ. Ευρώπης. Πολιτικές και στρατιωτικές αρχές και πλήθος κοινού επισκέπτονταν το πλοίο. Για ένα διάστημα αποτέλεσε το περίεργο και εντυπωσιακό γεγονός της εποχής. Παντού τα σχόλια ήσαν ευμενή. Όταν όμως το πλοίο επισκέφθηκε τον Φαληρικό όρμο, τον Απρίλιο του 1965, ωρυόμενο πλήθος υποδεχόταν τα ξένα πληρώματα που αποβιβάζονταν στην Ζέα, ενώ τα πλακάτ έγραφαν: «Μανάδες, έρχεται το πυραυλοφόρο του θανάτου, σφίχτε τα παιδιά στην αγκαλιά σας». Να, μία άλλη μοναδικότητα της αποστολής.

Το ελληνικό πλήρωμα έβγαλε τη δοκιμασία αρκετά καθαρά και πιο ανώδυνα από άλλους. Ας πούμε ότι έβαλε το χέρι του και το φιλότιμο. Οι Έλληνες υπαξιωματικοί και δίοποι ήσαν πειθαρχικοί και ευπρεπέστατοι και αρκετά καλά έκαναν τη δουλειά τους ως σύνολο και ως άτομα. Και συγχαρητήρια έπαιρναν. Κάποιοι, μάλιστα, διέπρεψαν στη θεωρητική εκπαίδευση που προηγήθηκε. Και κάτι άλλο, (last, but not least): ήσαν και οι ωραιότεροι! Η επιβράβευσή τους ήταν δίκαιη.

Όταν το πείραμα – επίδειξη ολοκληρώθηκε, το «τεστ κοπώσεως» τελείωσε. Όλοι ένιωσαν μια ανακούφιση και μια χαλάρωση. Επόμενο είναι, όταν τερματίζεις μετά από τόσο… τρέξιμο. Υπήρχε βέβαια και η ικανοποίηση της επιτυχίας, δεν μπορούσε να γίνει κι αλλιώς – έπρεπε να δειχθεί ότι: ναι, ένα πολεμικό πλοίο με μικτό πλήρωμα μπορεί να επιχειρήσει, για αρκετό χρόνο, με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα.

Ακόμα, όλοι αισθάνθηκαν ωφελημένοι από νέες γνώσεις και από τις εμπειρίες και την κουλτούρα των άλλων. Όλοι κατάλαβαν καλύτερα γιατί οι ναυτικοί του κόσμου συνδέονται με τέτοιους δεσμούς και σχέσεις, που μόνο η θάλασσα ξέρει να το κάνει.

Δείτε βίντεο σχετικά με το πολυεθνικό ναυτικό πείραμα:

Print Friendly, PDF & Email
Ετικέτες: Multi Lateral ForcePaul H. NitzeThomas M. MoorerUSS Claude V. RickettsΔημήτριος ΛισμάνηςΝαυτικό πείραμαΠολυμερής Ναυτική Δύναμη
Μοιράσου τοTweetΜοιράσου το
Προηγούμενο Άρθρο

Η επίθεση κατά του “USS LIBERTY” και τα Υψίπεδα του Γκολάν

Επόμενο Άρθρο

“O άγνωστος Πατραϊκός”. Προδημοσίευση από την νέα έκδοση του ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ.

Σχετικά Άρθρα

Το USS Liberty  - AGTR 5 (πρώην εμπορικό SS Simmons Victory) του Αμερικανικού Ναυτικού μήκους 140 μέτρων και εκτοπίσματος 10.680 τόννων περιπολούσε στην Ανατολική Μεσόγειο κατά τον Αραβοϊσραηλινό πόλεμο του 1967 μετά από αίτηση της National Security Agency (NSA) των ΗΠΑ για την εκτέλεση επιχειρήσεων υποκλοπών/παρεμβολών (Πηγή: https://www.history.navy.mil).
Παγκόσμια Ιστορία

Η επίθεση κατά του “USS LIBERTY” και τα Υψίπεδα του Γκολάν

Εμμανουήλ Μουρτζάκης
19 Δεκεμβρίου 2025
Το πρώτο φύλλο της εφημερίδος Πανδώρα, όργανο της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας
Εμπορική Ναυτιλία

Ναυτικές Τράπεζες: Η περίπτωση της Ελληνικής Ευεργετικής Τράπεζας “Πανδώρα”

Γεράσιμος Λειβαδάς
12 Δεκεμβρίου 2025
Παγκόσμια Ιστορία

USS Monitor vs CSS Virginia – Η πρώτη μάχη μεταξύ σιδερένιων πλοίων

Αναστάσιος Παπαδάκης
12 Δεκεμβρίου 2025
Ελληνική Ιστορία

Μια άγνωστη “ορεινή” νηοπομπή. Μεταφορά σκαφών από Θεσσαλονίκη στο Πόγραδετς τον Δεκέμβρη του 1940!

Λεωνίδας Τσιαντούλας
4 Δεκεμβρίου 2025
Επόμενο Άρθρο

"O άγνωστος Πατραϊκός". Προδημοσίευση από την νέα έκδοση του ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

  • Δημήτριος Λισμάνης

    Γεννήθηκε στον Πειραιά από γονείς Υδραίους. Αποφοίτησε από τη Σχολή
    Ναυτικών Δοκίμων το 1955.
    Ως αξιωματικός φοίτησε στις προβλεπόμενες Σχολές του Πολεμικού Ναυτικού
    και στη Ναυτική Σχολή Πολέμου. Σπούδασε επίσης σε Σχολές του εξωτερικού:
    - U.S. Naval War College - Master’s with Distinction - (in Strategy, Management
    and Naval Operations),
    - U.S. Fleet Gunnery School.
    - U.S. Naval Gun Fire Control System.
    - U.S. Naval Guided Missile School.
    - Παρακολούθησε το U.S. Industrial College of the Armed Forces.
    Tου απονεμήθηκαν τα Πτυχία Επιτελούς και Ναυτικής Πυροβολικής. Υπηρέτησε
    σε πλοία του στόλου ως Αξιωματικός Πυροβολικού, Ύπαρχος, Επιστολέας και
    Κυβερνήτης. Υπηρέτησε ενάμισο χρόνο σε αντιτορπιλλικό κατευθυνόμενων βλημάτων
    του Αμερικανικού Ναυτικού, ως Missile Fire Control Officer και επικεφαλής ελληνικού
    πληρώματος, στο 2 ο Αμερικανικό Στόλο του Ατλαντικού και στον 6 ο της Μεσογείου
    (πλοίο μεικτής επανδρώσεως από 7 Ναυτικά του ΝΑΤΟ).
    Διετέλεσε κυβερνήτης του πλοίου του τότε Βασιλέως και Διοικητής του
    Βασιλικού Λεμβαρχείου. Υπηρέτησε ως Διευθυντής της Διοίκησης του Ναυστάθμου
    Σαλαμίνας και στο Διακλαδικό Επιτελείο των Επιχειρήσεων του Συμμαχικού Πεδίου
    Βολής Κατευθυνόμενων Βλημάτων Κρήτης. Υπήρξε Διοικητής της Ναυτικής Σχολής
    Πολέμου, και υπηρέτησε ως Διευθυντής Οπλικών Συστημάτων του Γεν. Επιτελείου
    Ναυτικού(ΓΕΝ), Διευθυντής Πολιτικής και Ναυτικής Σχεδίασης του ΓΕΝ και
    Διευθυντής του Κλάδου Α΄ Επιχειρήσεων του ΓΕΝ (συγχρόνως Επιτελάρχης,
    Commander Eastern Mediterranean). Διετέλεσε Υπαρχηγός του ΓΕΝ.
    Δίδαξε στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και στη Ναυτική Σχολή Πολέμου.
    Τοποθετήθηκε ως Ναυτικός Ακόλουθος στην Ουάσιγκτον (συγχρόνως Εθνικός
    Αντιπρόσωπος, Supreme Allied Command Atlantic). Εκπροσώπησε το Πολεμικό
    Ναυτικό σε συνέδρια στο Στρατηγείο του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες.
    Τιμήθηκε με παράσημα και μετάλλια του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς και με
    ξένα: U.S. Medal of the Legion of Merit, U.S. Navy Commendation Medal for Military
    Merit, U.S. Navy Unit Commendation Ribbon. Ονομάσθηκε επίτιμος δημότης πόλεων
    των Η.Π.Α.
    Μελέτες του έχουν βραβευθεί από το ΓΕΝ και το Αρχηγείο Ενόπλων Δυνάμεων.
    Ιστορική έρευνά του τιμήθηκε με το Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών 1999.
    Αποστρατεύθηκε με το βαθμό του Αντιναυάρχου το 1986.

    2

    Διετέλεσε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Αμερικανικού Κολλεγίου
    Ελλάδος και Διευθυντής Ανάπτυξης. Συνεχίζει να αρθρογραφεί, να παρουσιάζει ομιλίες
    και να συμμετέχει σε ακαδημαϊκά forum.

    View all posts
    Πρόσφατα άρθρα
    Ένα ναυτικό πείραμα
    Ανδρέας Μιαούλης. Η προεπαναστατική του δραστηριότητα. Μια άγνωστη και σημαντική πλευρά του ήρωα

ΑΡΧΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

1ος Παγκόσμιος Πόλεμος 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος Podcast Ύδρα Αίγινα Αβέρωφ Αμπατζής Απιδιανάκης Βαλκανικοί Πόλεμοι Βιβλιοπαρουσίαση Γεωργαντάς Δημητρακόπουλος Ελληνική Επανάσταση Ελληνική Ιστορία Εμπορική Ναυτιλία Θεοδωράκης Ιστορικά Αρχεία Ιωαννίδου Καθρέπτας Καλογεράκης Καρέλας Κουντουριώτης Κυριακίδης Λειβαδάς Λογοτεχνία Μαραγκουδάκης Μιχαηλίδου Μπαλόπουλος Μπατζέλη Μπιλάλης Ναυάγιο Ναυτικές Ιστορίες Ναυτική Ιστορία Ναυτική Ισχύς Ναυτική Παράδοση Ναυτική Τεχνολογία Ναυτική ισχύς Ναυτικό Δίκαιο Παγκόσμια ιστορία Σπορίδης Σφακτός Τερνιώτης Τσαϊλάς Τσιαντούλας Χαλκιαδόπουλος

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Δεκέμβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« Νοέ    
ADVERTISEMENT
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • Ναυτική Ιστορία
  • Ναυτική Παράδοση &
    Ναυτική Τεχνολογία
  • Ναυτική Ισχύς &
    Ναυτικό Δίκαιο
  • Τέχνες &
    Λογοτεχνία
  • Οπτικοακουστικά
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
  • Συντελεστές
© Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας
Κατασκευή Ιστοσελίδων – AiOWeb

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Popup Image
Χωρίς αποτελέσματα
Δείτε όλα τα αποτελέσματα
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
    • Ελληνική Ιστορία
    • Εμπορική Ναυτιλία
    • Παγκόσμια Ιστορία
    • Ιστορικά Αρχεία
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ
  • ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
  • ΤΕΧΝΗ & ΘΑΛΑΣΣΑ
    • Βιβλιοπαρουσίαση
    • Ζωγραφική
    • Κινηματογράφος
    • Λογοτεχνία
  • ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
    • Φωτογραφίες
    • Podcasts
    • Video
    • Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη
    • Quiz

© 2023